Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 91/2012
Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain liitteen sekä sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia sekä sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia siten, että energiaverotuksen painopistettä siirrettäisiin vähäpäästöisyyteen kannustavaksi korottamalla lämmitykseen käytettävien sekä voimalaitos- ja työkonepolttoaineiden veron hiilidioksidiosuutta. Kevyen ja raskaan polttoöljyn, kivihiilen ja maakaasun hiilidioksidiveron laskentaperusteena oleva hiilidioksiditonnin arvo nostettaisiin nykyisestä 30 eurosta 35 euroon. Muutos toteutettaisiin käytännössä tuottoneutraalisti siten, että samalla alennettaisiin energiasisältöveron osuutta 7,70 eurosta 6,65 euroon megawattitunnilta. Maakaasusta kannettaisiin alennettua energiasisältöveroa 4,45 euroa megawattitunnilta vuoden 2014 loppuun.

Lämmityspolttoaineista turpeen verotukseen ei ehdoteta muutoksia.

Lisäksi ehdotetaan, että kaupallisen vesiliikenteen polttoaineiden verottomuus laajennettaisiin koskemaan myös maakaasua ja kivihiiltä.

Esitys liittyy valtion vuoden 2013 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.

Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan vuoden 2013 alusta.


PERUSTELUT

1 Nykytila

1.1 Lämmityspolttoaineet

Lämmitykseen käytettävien sekä voimalaitos- ja työkonepolttoaineiden, jäljempänä lämmityspolttoaineet, kuten kevyen ja raskaan polttoöljyn sekä kivihiilen ja maakaasun, verotuksesta säädetään nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetussa laissa (1472/1994), jäljempänä polttoaineverolaki, sekä sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetussa laissa (1260/1996), jäljempänä sähköverolaki. Energiaverouudistuksen yhteydessä vuoden 2011 alusta lämmityspolttoaineiden litra- tai painoperusteinen valmistevero muutettiin yhdenmukaisin veroperustein määräytyväksi, polttoaineen energiasisältöön perustuvaksi energiasisältöveroksi ja poltosta syntyvään hiilidioksidin ominaispäästöön perustuvaksi hiilidioksidiveroksi. Energiasisällön määrittely perustuu polttoaineen lämpöarvoon ja energiasisältöveron määrä on 0,00214 euroa megajoulelta, mikä vastaa noin 7,70 euroa megawattitunnilta. Lämmityspolttoaineiden hiilidioksidiveron arvona on käytetty 30 euroa hiilidioksiditonnilta, josta hiilidioksidiveron määräksi saadaan 0,0022 euroa megajoulelta. Verotaulukossa verojen määrä on selvyyden vuoksi ilmoitettu entiseen tapaan yksikköveroina.

Sähköverolain liitteen verotaulukon 1 mukaan maakaasun energiasisältövero on 3,00 euroa megawattitunnilta vuosina 2011–2012. Vuoden alusta 2013 vero nousee 5,50 euroon ja vuoden 2015 alusta 7,70 euroon megawattitunnilta, mikä on maakaasun veron tavoitetaso, jotta se verotettaisiin yhdenmukaisin perustein muiden lämmityspolttoaineiden kanssa. Maakaasun energiasisältövero on vuoteen 2015 asti tavoitetasoa alempi, koska maakaasulle haluttiin vuoden 2011 verouudistuksen yhteydessä antaa aikaa sopeutua yhdenmukaiseen verotukseen muiden fossiilisten tuontipolttoaineiden kanssa. Maakaasun alennettu verokanta on luonteeltaan verotukea, jonka suuruus on tällä hetkellä noin 68 miljoonaa euroa vuodessa. Verotason noustessa tuen määrä alenee noin 32 miljoonaan euroon vuoden 2013 alusta ja poistuu kokonaan vuoden 2015 alusta. Komissio on hyväksynyt tukijärjestelyn, jossa maakaasun verotuki muihin polttoaineisiin nähden poistetaan asteittain vuoteen 2015 mennessä. Maakaasun hiilidioksidiveroon ei sisälly verotukea, koska sen perusteet ja taso ovat yhdenmukaiset muiden lämmityspolttoaineiden hiilidioksidiverotuksen kanssa.

Sähkön ja polttoturpeen verotus ei perustu edellä mainitulla tavalla energiasisältöön ja hiilidioksidipäästöön, vaan niistä kannetaan fiskaalista energiaveroa. Niiden verotasoista säädetään sähköverolain liitteen verotaulukossa 2. Lämmityspolttoaineista ja sähköstä kannetaan valmisteverotuksen yhteydessä lisäksi huoltovarmuusmaksua. Kaasumaiset ja kiinteät biopolttoaineet ovat verottomia ja huoltovarmuusmaksuttomia.

Sähköveroa kannetaan kaikesta sähköstä sen tuotantotapaan katsomatta eikä vero siten perustu sähkön tuottamiseen käytettyjen polttoaineiden hiili- tai energiasisältöön. Sähköntuotannon polttoaineet ovat verottomia, mutta sitä vastoin käytettäessä veronalaisia polttoaineita lämmöntuotantoon on niistä suoritettava valmisteveroa. Yhdistetyssä sähkön- ja lämmöntuotannossa, jäljempänä yhdistetty tuotanto, verotetaan vain lämmön tuottamiseen käytettyjä veronalaisia polttoaineita. Yhdistetyssä tuotannossa käytettävien polttoaineiden hiilidioksidiveroa alennetaan 50 prosentilla.

Kaikkien lämmityspolttoaineiden valmistevero täyttää unionioikeudessa edellytetyn vähimmäistason, josta säädetään energiatuotteiden ja sähkön verotusta koskevan yhteisön kehyksen uudistamisesta annetussa neuvoston direktiivissä 2003/96/EY, jäljempänä energiaverodirektiivi. Verotukseen tulevat lisäksi sovellettaviksi muun muassa Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen verosyrjintäkieltoa ja valtiontukia koskevat määräykset.

1.2 Kaupallinen alusliikenne

Energiaverodirektiivin mukaan jäsenvaltion on vapautettava unionin aluevesillä liikkuvien muiden kuin yksityisten huvialusten kuluttamat polttoaineet. Energiaverodirektiivin mukaan jäsenvaltio voi vapauttaa myös vastaavasti sisävesillä kaupallisessa tarkoituksessa käytetyn vesialuksen polttoaineen. Suomessa polttoaineverolain mukaan verottomia ovat polttoaineet, jotka käytetään alusliikenteen polttoaineena muutoin kuin yksityisillä huvialuksilla. Yksityisellä huvialuksella tarkoitetaan alusta, jota luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö käyttää sen omistajana, vuokraajana tai sen muulla tavoin käyttöönsä saaneena muihin kuin kaupallisiin tarkoituksiin ja erityisesti muihin tarkoituksiin kuin vastiketta vastaan taikka julkisten viranomaisten tarkoituksiin tapahtuviin matkustajien tai tavaroiden kuljetuksiin tai palvelujen suorituksiin. Kaupallisessa toiminnassa käytettävät polttoaineet ovat verottomia. Verotonta polttoainetta voidaan käyttää sekä merialueilla että sisävesillä kauppa-aluksilla, yhteysveneillä, lautoilla ja kalastusaluksilla. Polttoaine voidaan hankkia suoraan verottomana tai vero palautetaan hakemuksesta. Kalastusalusten polttoaineiden verovapauden toteuttamisesta on erityissäännöksiä. Yksityisissä huviveneissä käytetään moottoribensiininä tai dieselöljynä verotettua polttoainetta.

Kaupallisen vesiliikenteen polttoaineverottomuus koskee tällä hetkellä nestemäisiä polttoaineita, kuten kevyttä ja raskasta polttoöljyä sekä dieselöljyä ja moottoribensiiniä. Verottomuus ei koske maakaasua eikä kivihiiltä, joita ei ole käytetty vesiliikenteessä. Tilanne on kuitenkin muuttumassa ja on mahdollista, että esimerkiksi matkustajaliikenteessä tai saariston yhteysliikenteessä otettaisiin käyttöön maakaasua polttoaineena käyttäviä vesialuksia.

2 Esityksen tavoitteet ja ehdotetut muutokset

Lämmityspolttoaineet

Pääministeri Jyrki Kataisen hallitus linjasi kevään 2012 kehysriihessään, että energiaverotuksessa jatketaan vähäpäästöisyyteen kannustamista korottamalla maltillisesti lämmityspolttoaineiden veron hiilidioksidiosuutta. Koska tavoitteena on ympäristöohjaavuuden lisääminen eikä verotuottojen lisääminen, muutos on tarkoituksenmukaista toteuttaa verotuottoneutraalisti siten, että samalla alennettaisiin lämmityspolttoaineista kannettavan energiasisältöveron osuutta. Verotason yleiselle nostolle tässä yhteydessä ei ole valtiontaloudellista tai ympäristöperusteista tarvetta, koska energiaverouudistuksen yhteydessä vuoden 2011 alusta sähkön ja lämmöntuotannon polttoaineiden veroja korotettiin noin kaksi ja puolikertaisiksi työantajien kansaneläkemaksusta luopumisesta valtiolle aiheutuneen tulonmenetyksen osittaiseksi kompensoimiseksi.

Painopisteen muutos ehdotetaan toteutettavaksi siten, että lämmityspolttoaineiden hiilidioksidiveron laskentaperusteena oleva hiilidioksiditonnin arvo korotettaisiin nykyisestä 30 eurosta 35 euroon megawattitunnilta. Energiasisältöveroa alennettaisiin samalla 7,70 eurosta 6,65 euroon megawattitunnilta.

Hiilidioksidiveron korotuksen tavoitteena on kannustaa vähäpäästöisten lämmityspolttoaineiden käyttöön ja parantaa maakaasun kilpailuasemaa erityisesti suhteessa kivihiileen. Maakaasun asemaa parantaa hiilidioksidiveron korotuksen ohella kaikkien lämmityspolttoaineiden energiasisältöveron tason alentaminen, sillä maakaasun energiasisältö on esimerkiksi kivihiiltä suurempi.

Maakaasulle vuoden 2015 alkuun asti säädetty siirtymäjärjestely säilytettäisiin siten, että vuosina 2013–2014 sen energiasisältöveron määrä olisi 4,45 euroa megawattitunnilta aikaisemmin säädetyn 5,50 euron sijasta. Näin säilytettäisiin siirtymäkauden ajan maakaasun verotuksellinen asema nykyisen kaltaisena suhteessa muihin fossiilisiin polttoaineisiin. Maakaasun verotuki päättyisi vuoden 2015 alusta alkaen.

Lämmitykseen käytetystä mäntyöljystä kannetaan valmisteveroa raskaan polttoöljyn veroa vastaava määrä. Veron tarkoituksena on ohjata mäntyöljy energiakäytöstä jatkojalostukseen kemianteollisuuden raaka-aineeksi. Jatkojalostuksen raaka-ainesaannin turvaamiseksi ehdotetaan, että mäntyöljyn veroa korotettaisiin saman verran raskaan polttoöljyn kanssa.

Bioperäisten nestemäisten lämmityspolttoaineiden verotuksen rakenne säilyisi ennallaan. Niiden hiilidioksidiveroa alennettaisiin nykyisen verorakenteen mukaisesti siten, että kestävien ensimmäisen sukupolven biopolttoaineiden hiilidioksidivero olisi puolitettu. Toisen sukupolven jäte- ja tähdeperäisiltä biopolttoaineilta ei kannettaisi edelleenkään hiilidioksidiveroa.

Muutoksia ei ehdoteta sähkön, turpeen, biokaasun eikä kiinteiden biomassojen verotukseen. Myös yhdistetyn tuotannon verotuksen sääntely säilyisi ennallaan.

Kaupallinen alusliikenne

Lisäksi ehdotetaan, että polttoaineverolakia vastaavasti sähköverolakiin otettaisiin kaupallisen vesiliikenteen polttoaineiden verottomuutta ja sen toteuttamista koskevat säännökset. Verottomuus koskisi ensisijaisesti maakaasua. Koska myös kivihiiltä saatetaan joissakin tapauksissa käyttää kaupallisen alusliikenteen polttoaineena, myös sille on tarkoituksenmukaista säätää samassa yhteydessä verottomuus. Verotonta maakaasua ja kivihiiltä voitaisiin käyttää sekä merialueilla että sisävesillä esimerkiksi kauppa-aluksilla, yhteysveneillä, lautoilla ja matkustaja-aluksilla. Koska maakaasun käyttö polttoaineena on suhteellisen kallista ja edellyttää erityisesti sitä varten suunniteltua alusta ja omaa polttoaineen jakeluinfrastruktuuria, verottomuus koskisi käytännössä vain muutamia uusia, erityisesti maakaasun käyttöön soveltuvia yhteys-, matkustaja- ja rahtialuksia. Verottomuuden piiriin tulisi siten huomattavasti nestemäisiä polttoaineita suppeampi käyttäjäryhmä. Tästä syystä esimerkiksi ammattimaista kalastusta koskevia erityissäännöksiä ei ehdoteta otettavaksi tässä vaiheessa sähköverolakiin. Ammattiliikenteessä käytetty maakaasu ja kivihiili voitaisiin hankkia suoraan verottomana tai ammattimaisen alusliikenteen harjoittajalle voitaisiin palauttaa hakemuksesta kaupallisessa toiminnassa käytetystä polttoaineesta suoritettu vero. Sääntely ja menettelyt vastaisivat pääosin nestemäisten polttoaineiden osalta jo vakiintuneita käytäntöjä.

3 Esityksen vaikutukset

Lämmityspolttoaineet

Verotaulukon yksikköveroksi muutettuna kevyen ja raskaan polttoöljyn verotasot nousisivat hieman. Kivihiilen verotaso nousisi eniten, vajaalla neljällä prosentilla nykyisestä ja maakaasun verotaso laskisi hieman. Valtaosa kivihiilen ja maakaasun verollisesta kulutuksesta käytetään yhdistetyssä tuotannossa, jossa hiilidioksidiveron osuus on puolitettu. Yhdistetyssä tuotannossa kivihiilen verotaso alenisi nykyisestä 1,5 prosentilla. Maakaasun verotaso yhdistetyssä tuotannossa alenisi noin viidellä prosentilla verrattuna aikaisemmin säädettyyn vuoden 2015 alun verotasoon.

Lämmityspolttoaineiden valmisteverotuksessa painopiste siirtyisi jonkin verran hiilidioksidiveroa enemmän korostavaksi. Koska samanaikaisesti energiasisältöveroa alennettaisiin siten, että polttoaineiden kokonaisverotaso säilyisi lähes ennallaan, ei esityksellä ole valtiontaloudellisia vaikutuksia. Ehdotetut muutokset kuitenkin muuttaisivat polttoaineiden välisiä verotuksellisia suhteita siten, että vähemmän hiilidioksidipäästöjä aiheuttavien polttoaineiden, kuten maakaasun, verotus kevenisi ja sen kilpailukyky suhteessa kivihiileen paranisi jonkin verran. Kokonaisuutena maakaasun verotuki säilyisi nykyisen kaltaisesti noin 32 miljoonassa eurossa vuodessa vuosina 2013–2014.

Hiilidioksidiveron korotus parantaisi myös uusiutuvan energian kilpailukykyä lämmöntuotannossa, koska niiden hiilidioksidivero on puolitettu tai ne ovat hiilidioksidiverottomia. Muutoksesta hyötyisi myös yhdistetty tuotanto, jonka verotuki kasvaisi nykytilanteeseen verrattuna yli 10 miljoonalla noin 77 miljoonaan euroon vuodessa, koska sen hiilidioksidivero on puolitettu.

Kokonaisuutena painopisteen muutos parantaisi vähähiilisten polttoaineiden, uusiutuvan energian ja yhdistetyn tuotannon asemaa. Ehdotetulla muutoksella olisi myönteinen vaikutus päästökaupan ulkopuolisten sektoreiden hiilidioksidipäästöihin. Päästökauppajärjestelmä asettaa päästökauppasektorin hiilidioksidipäästöille EU-laajuisen päästökaton, joka määrittää päästöjen enimmäismäärän ja hinnan. Kivihiili ja maakaasu kulutetaan lähes kokonaisuudessaan päästökaupan piirissä. Päästökaupan tavoitteena on kustannustehokas päästöjen vähentäminen siellä, missä se on edullisinta. Kansalliset tukitoimet, kuten erilaiset veronalennukset, vähentävät järjestelmän kustannustehokuutta ja lisäävät päästöjen vähentämisen kustannuksia. Verotuksen painopisteen muutoksella ei arvioida olevan muutoksia päästökauppasektorin kokonaispäästöihin.

Esityksellä ei odoteta olevan eri tuloluokkien välisiä mainittavia tulonjakovaikutuksia. Veromuutoksen johdosta öljylämmitteisen omakotitalon kustannukset nousisivat noin kahdeksalla eurolla vuodessa. Samanaikaisesti veromuutos pienentäisi esimerkiksi kaukolämmityksen kustannuksia kerros-, rivi- ja omakotitaloissa. Koska veromuutoksen kustannusvaikutukset olisivat vähäisiä ja esimerkiksi lämmityskustannusten osalta lämmitystavasta riippuen vastakkaissuuntaisia eikä niiden arvioida tähän nähden merkittävästi eroavan eri tuloluokkien välillä, olisivat myös veromuutoksen vaikutukset tuloluokkien väliseen tulonjakoon vähäisiä.

Kaupallinen alusliikenne

Kaupallisten vesialusten polttoaineverovapauden laajentamisella maakaasuun ja kivihiileen ei olisi valtiontaloudellisia vaikutuksia, koska kyseisiä polttoaineita ei ole käytännössä käytetty verollisenakaan alusten polttoaineena ja koska unionilainsäädännön mukaan niiden tulisi joka tapauksessa olla verottomia. Ympäristön kannalta maakaasun säätäminen verottomaksi muiden fossiilisten polttoaineiden tavoin saattaisi lisätä jonkin verran vähäpäästöisen maakaasun houkuttelevuutta alusliikenteen polttoaineena. Kivihiilen ehdotetulla verottomuudella ei arvioida olevan vaikutusta päästöjä lisäävästi.

Esityksellä ei ole vaikutusta viranomaistoimintaan.

4 Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu valtiovarainministeriössä yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön, ympäristöministeriön ja Tullihallituksen kanssa.

5 Riippuvuus muista esityksistä

Esitys liittyy valtion vuoden 2013 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.

6 Voimaantulo

Lait ehdotetaan tuleviksi voimaan vuoden 2013 alusta.

Edellä esitetyn perusteella annetaan eduskunnan hyväksyttäviksi seuraavat lakiehdotukset:

Lakiehdotukset

1.

Laki nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain liitteen muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain (1472/1994) liite, sellaisena kuin se on laissa 1443/2011, seuraavasti:

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .

Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimiin.

Liite>

VEROTAULUKKO

Tuote Tuote-
ryhmä
Energiasisältö-
vero
Hiilidioksidi-
vero
Huolto-
varmuus-
maksu
Yhteensä
Moottoribensiini snt/l 10 50,36 14,00 0,68 65,04
Pienmoottoribensiini snt/l 11 30,36 14,00 0,68 45,04
Bioetanoli snt/l 20 33,05 9,19 0,68 42,92
Bioetanoli R snt/l 21 33,05 4,59 0,68 38,32
Bioetanoli T snt/l 22 33,05 0,00 0,68 33,73
MTBE snt/l 23 40,91 11,37 0,68 52,96
MTBE R snt/l 24 40,91 10,12 0,68 51,71
MTBE T snt/l 25 40,91 8,87 0,68 50,46
TAME snt/l 26 44,06 12,25 0,68 56,99
TAME R snt/l 27 44,06 11,14 0,68 55,88
TAME T snt/l 28 44,06 10,04 0,68 54,78
ETBE snt/l 29 42,49 11,81 0,68 54,98
ETBE R snt/l 30 42,49 9,62 0,68 52,79
ETBE T snt/l 31 42,49 7,44 0,68 50,61
TAEE snt/l 32 45,64 12,68 0,68 59,00
TAEE R snt/l 33 45,64 10,85 0,68 57,17
TAEE T snt/l 34 45,64 9,01 0,68 55,33
Biobensiini snt/l 38 50,36 14,00 0,68 65,04
Biobensiini R snt/l 39 50,36 7,00 0,68 58,04
Biobensiini T snt/l 40 50,36 0,00 0,68 51,04
Dieselöljy snt/l 50 30,70 15,90 0,35 46,95
Dieselöljy para snt/l 51 24,00 15,01 0,35 39,36
Biodieselöljy snt/l 52 28,14 14,57 0,35 43,06
Biodieselöljy R snt/l 53 28,14 7,29 0,35 35,78
Biodieselöljy T snt/l 54 28,14 0,00 0,35 28,49
Biodieselöljy P snt/l 55 24,00 15,01 0,35 39,36
Biodieselöljy P R snt/l 56 24,00 7,51 0,35 31,86
Biodieselöljy P T snt/l 57 24,00 0,00 0,35 24,35
Kevyt polttoöljy snt/l 60 9,30 9,34 0,35 18,99
Kevyt polttoöljy rikitön snt/l 61 6,65 9,34 0,35 16,34
Biopolttoöljy snt/l 62 6,65 9,34 0,35 16,34
Biopolttoöljy R snt/l 63 6,65 4,67 0,35 11,67
Biopolttoöljy T snt/l 64 6,65 0,00 0,35 7,00
Raskas polttoöljy snt/kg 71 7,59 11,34 0,28 19,21
Lentopetroli snt/l 81 54,76 15,28 0,35 70,39
Lentobensiini snt/l 91 49,88 13,56 0,68 64,12
Metanoli snt/l 100 25,18 7,00 0,68 32,86
Metanoli R snt/l 101 25,18 3,50 0,68 29,36
Metanoli T snt/l 102 25,18 0,00 0,68 25,86

2.

Laki sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain (1260/1996) 2 §:n 20 kohta, 12 §:n 1 momentin 3 kohta, 14 §:n 1 momentti, 21 §:n 1 momentin 3 kohta ja 2 momentti sekä liite,

sellaisina kuin ne ovat, 2 §:n 20 kohta, 14 §:n 1 momentti, 21 §:n 1 momentin 3 kohta ja 2 momentti sekä liitteen verotaulukko 1 laissa 1400/2010, verotaulukko 2 laissa 1444/2011 ja 12 §:n 1 momentin 3 kohta laissa 1168/2002, sekä

lisätään 2 §:ään, sellaisena kuin se on laeissa 1306/2007 ja 1400/2010, uusi 21 kohta, 12 §:n 1 momenttiin, sellaisena kuin se on osaksi laissa 1168/2002, uusi 4 kohta ja 21 §:n 1 momenttiin, sellaisena kuin se on laissa 1400/2010, uusi 4 kohta seuraavasti:

2 §

Tässä laissa tarkoitetaan:


20) lämmityksellä polttoaineiden käyttöä polttotarkoituksiin;

21) yksityisellä huvi-aluksella alusta, jota luonnollinen henkilö tai oikeushenkilö käyttää sen omistajana, vuokraajana tai sen muulla tavoin käyttöönsä saaneena muihin kuin kaupallisiin tarkoituksiin ja erityisesti muihin tarkoituksiin kuin vastiketta vastaan tai julkisten viranomaisten tarkoituksiin tapahtuviin matkustajien tai tavaroiden kuljetuksiin taikka palvelujen tarjoamiseen.

12 §

Valmisteverotonta ja huoltovarmuusmaksutonta on:


3) kivihiili, joka käytetään sähköntuotannossa ja erillisen sähköntuotannon ylösajossa, alasajossa tai tuotantovalmiuden ylläpitämisessä;

4) kivihiili, joka käytetään alusliikenteen polttoaineena muuten kuin yksityisellä huvialuksella.


14 §

Jos muu kuin valtuutettu varastonpitäjä on käyttänyt kivihiiltä 4 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla tai 12 §:n 1 momentin 1, 3 tai 4 kohdassa verottomaksi säädettyyn tarkoitukseen, veronalennus tai verottomuus toteutetaan palauttamalla suoritettu vero tai osa verosta hakemuksesta käyttäjälle.


21 §

Verotonta ja huoltovarmuusmaksutonta on maakaasu, joka käytetään:


3) sähköntuotannossa ja erillisen sähköntuotannon ylösajossa, alasajossa tai tuotantovalmiuden ylläpitämisessä, lukuun ottamatta 5 §:n 2 momentissa tarkoitettua sähköntuotantoa;

4) alusliikenteen polttoaineena muuten kuin yksityisellä huvialuksella.

Maakaasuverkonhaltija tai valtuutettu varastonpitäjä saa luovuttaa maakaasua verotta, jos luovutuksensaaja on rekisteröity käyttäjä tai maakaasu luovutetaan käytettäväksi 1 momentin 4 kohdassa mainittuun tarkoitukseen.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .

Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimiin.


Helsingissä 17 päivänä syyskuuta 2012

Pääministerin sijainen, valtiovarainministeri
JUTTA URPILAINEN

Osastopäällikkö, ylijohtaja
Lasse Arvela

VEROTAULUKKO 1
Tuote Tuote-
ryhmä
Energia-
sisältö-
vero
Hiilidioksidi-
vero
Huolto-
varmuus-
maksu
Yhteensä
Kivihiili, kivihiilibriketit, kivihiilestä
valmistetut kiinteät polttoaineet euroa/t
1 47,10 84,43 1,18 132,71
Maakaasu, euroa/MWh 2 6,65* 6,93 0,084 13,664
*Maakaasun energiasisältövero on 4,45 euroa/MWh 1.1.2013—31.12.2014.
VEROTAULUKKO 2
Tuote Tuote-
ryhmä
Energia-
vero
Huolto-
varmuus-
maksu
Yhteensä
Sähkö snt/kWh
— veroluokka I 1 1,69 0,013 1,703
— veroluokka II 2 0,69 0,013 0,703
Mäntyöljy snt/kg 3 19,21 0 19,21
Polttoturve euroa/MWh 4 5,90* 0 5,90
*Polttoturpeen vero on 4,90 euroa/MWh 1.1.2013—31.12.2014.

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.