Siirry esitykseen
HE 53/2011
Hallituksen esitys Eduskunnalle energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamiseksi
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia. Lain liitteen verotaulukkoa muutettaisiin siten, että moottoribensiinin hiilidioksidiveroa korotettaisiin 2,34 senttiä litralta ja dieselöljyn 2,65 senttiä litralta. Korotuksen suuruus olisi noin viisi prosenttia. Dieselöljyn veronkorotus tehtäisiin aikaisemmin säädetyn, vuoden 2012 alusta voimaantulevan 7,9 sentin suuruisen korotuksen lisäksi, joten dieselöljyn vero nousisi 10,55 senttiä litralta. Korotukset perustuisivat siihen, että veron laskentaperusteena oleva hiilidioksiditonnin arvo nostettaisiin nykyisestä 50 eurosta 60 euroon.
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi myös sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia. Polttoturpeen veroa korotettaisiin kolme euroa megawattitunnilta vuoden 2013 alusta aikaisemmin säädetyn yhden euron suuruisen korotuksen sijasta, jolloin vero nousisi nykyisestä 1,9 eurosta 4,9 euroon megawattitunnilta. Turpeen vero nousisi vuoden 2015 alusta 5,9 euroon megawattitunnilta aikaisemmin säädetyn yhden euron megawattitunnilta korotuksen perusteella.
Lisäksi maataloudessa käytettyjen eräiden energiatuotteiden valmisteveron palautuksesta annettua lakia muutettaisiin siten, että maataloudelle maksettava veronpalautus rajoitettaisiin koskemaan ainoastaan energiasisältöveroa. Palautuksen vuotuinen määrä alenisi noin 18 miljoonalla eurolla.
Esitys liittyy valtion vuoden 2012 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan vuoden 2012 alusta. Polttoturpeen veron korotus tulisi voimaan kuitenkin vasta vuoden 2013 alusta.
Nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annettua lakia (1472/1994), jäljempänä polttoaineverolaki, muutettiin energiaverouudistuksen yhteydessä vuoden 2011 alusta voimaantulleella lailla (1399/2010) siten, että polttoaineiden litrapohjainen valmistevero muutettiin polttoaineen energiasisältöön perustuvaksi energiasisältöveroksi sekä poltosta syntyvään hiilidioksidin ominaispäästöön perustuvaksi hiilidioksidiveroksi. Energiasisällön määrittely perustuu polttoaineen lämpöarvoon. Liikennepolttoaineiden hiilidioksidiveron arvona on käytetty 50 euroa hiilidioksiditonnilta. Liikennepolttoaineista fossiilisen bensiinin energiasisältövero on 50,36 ja hiilidioksidivero 11,66 senttiä litralta. Dieselöljyn energiasisältövero on 30,70 ja hiilidioksidivero 13,25 senttiä litralta vuoden 2012 alusta, mihin saakka dieselöljyn valmistevero on polttoaineverolain voimaantulosäännöksen mukaan noin kahdeksan senttiä litraa kohden edellä mainittua alempi. Jo säädetty 7,9 sentin veronkorotus oli tarpeen polttoaineiden energiasisältöön ja hiilidioksidipäästöön perustuvan ympäristöveromallin toteuttamiseksi sekä bensiinin ja dieselöljyn verotasojen lähentämiseksi. Koska dieselöljyn energiasisältövero on matalampi kuin veroperusteet edellyttäisivät, dieselkäyttöisistä henkilöautoista kannetaan ajoneuvoveron käyttövoimaveroa, jolla tasapainotetaan bensiinin ja dieselöljyn erilaisesta verokohtelusta aiheutuvia kustannuseroja autoilijoille. Tasapainoveron luonteisen käyttövoimaveron taso alenee vajaalla 20 prosentilla samalla kun dieselöljyn vero nousee vuoden 2012 alusta 7,9 senttiä litralta. Bensiinin kokonaisverotasoon ei tehty muutoksia vuoden 2011 energiaverouudistuksen yhteydessä.
Myös bioperäisten bensiini- ja diesellaatujen energiasisältövero määräytyy niiden lämpöarvon perusteella ja on sen takia fossiilisia polttoaineita matalampi. EU-oikeudessa säädetyt kestävyyskriteerit täyttävien biopolttoaineiden hiilidioksidiveroa alennetaan suhteessa vastaavan fossiilisen polttoaineen verotasoon, koska niillä katsotaan saavutettavan hiilidioksidipäästön vähenemää verrattuna vastaavan fossiilisen polttoaineen käyttöön. Kestävyyskriteereistä säädetään uusiutuvista energialähteistä peräisin olevan energian käytön edistämisestä sekä direktiivien 2001/77/EY ja 2003/30/EY muuttamisesta ja myöhemmästä kumoamisesta annetussa Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 2009/28/EY, joka pannaan täytäntöön Suomessa valmisteilla olevalla biopolttoaineiden kestävyyskriteereistä säädettävällä lailla. Kestävyyskriteerit täyttävien, niin sanottujen ensimmäisen sukupolven biopolttoaineiden, kuten maatalousperäisen etanolin ja biodieselin, hiilidioksidivero on puolitettu. Jätteistä, tähteistä, ruokatuotantoon soveltumattomasta selluloosasta tai lignoselluloosasta valmistetut niin sanotut toisen sukupolven biopolttoaineet on vapautettu hiilidioksidiverosta, koska niiden voidaan katsoa olevan hiilidioksiditaseeltaan lähes neutraaleja polttoaineita.
Lähipäästöiltään perinteisiä fossiilisia polttoaineita parempien polttoainelaatujen energiasisältöverosta myönnetään alennus, joka vastaa päästöhyödyn laskennallista arvoa.
Sekä fossiilisista että bioperäisistä liikennepolttoaineista kannetaan valmisteverotuksen yhteydessä huoltovarmuusmaksua.
Kaikkien liikennepolttoaineiden valmistevero täyttää EU-oikeudessa edellytetyn vähimmäistason, josta säädetään energiatuotteiden ja sähkön verotusta koskevan yhteisön kehyksen uudistamisesta annetussa neuvoston direktiivissä 2003/96/EY, jäljempänä energiaverodirektiivi.
Energiatuotteiden hintaan sisältyvää valmisteveroa palautetaan ammattimaiselle maatalouden harjoittajalle. Myös kasvihuoneet ovat palautuksen piirissä. Palautuksesta säädetään maataloudessa käytettyjen eräiden energiatuotteiden valmisteveron palautuksesta annetussa laissa (603/2006). Palautusmääriä korotettiin energiaverojen korotuksen yhteydessä vuoden 2011 alusta voimaantulleella lailla 1403/2010 tarkoituksena säilyttää maatalouden energiaverorasitus suurin piirtein ennallaan. Veroa palautetaan maataloudessa käytetystä kevyestä polttoöljystä 13,20 senttiä litralta ja raskaasta polttoöljystä 14,85 senttiä kilogrammalta. Sähköveroa maataloudelle palautetaan 1,0 senttiä kilowattitunnilta. Sähköstä palautuksen jälkeen maksettavaksi jäävä määrä vastaa alemman sähköveroluokan II veroa. Kasvihuoneille voidaan toimittaa sähköä alemman veroluokan II verolla, jos viljelmälle on asennettu erillinen sähkömittari. Palautukset maksetaan verovuodelta hakemuksesta jälkikäteen. Palautukset maksaa Verohallinto. Vuonna 2010 palautuksia on maksettu noin 22 miljoonaa euroa. Vuodelta 2011 maksettavan palautuksen määräksi on arvioitu noin 50 miljoonaa.
Energiaveron palautukset maataloudelle ja kasvihuoneille vuodelta 2010
Energialähde | Energiamäärä, yksikköä | Palautettu määrä, euroa |
Kevyt polttoöljy kasvihuoneviljelyssä (l) | 15 009 340 | 878 045 |
Kevyt polttoöljy muussa maataloudessa (l) | 243 205 820 | 14 227 540 |
Raskas polttoöljy kasvihuoneviljelyssä (kg) | 34 458 908 | 947 619 |
Raskas polttoöljy muussa maataloudessa (kg) | 57 772 | 13 137 |
Sähkö kasvihuoneviljelyssä ja muussa maatalou-dessa (kWh) | 959 737 131 | 5 950 370 |
Vuoden 2011 alusta voimaantulleen energiaverouudistuksen yhteydessä polttoturpeelle säädettiin vaiheittain nouseva, matala energiavero, joka ei perustu energiasisältöön eikä hiilidioksidipäästöön muiden energiatuotteiden tavoin. Sähkön ja eräiden polttoaineiden valmisteverosta annetun lain (1260/1996) liitteen verotaulukon 2 (laissa 1400/2010) mukaan turpeen vero on 1,90 euroa megawattitunnilta vuosina 2011—2012. Vuoden 2013 alusta vero nousee 2,90 euroon ja vuoden 2015 alusta 3,90 euroon megawattitunnilta.
Polttoturve on kasvihuonepäästöiltään fossiilisiin polttoaineisiin rinnastettava tuote. Vaikka polttoturpeen verottaminen fossiilisten polttoaineiden tavoin olisi sinänsä perusteltua, ja parantaisi verotuksen ulkopuolella olevan metsähakkeen kilpailukykyä, se nostaisi samalla merkittävästi kuitupuun hintaa. Tällä olisi haitallisia vaikutuksia metsäteollisuuden kilpailukykyyn ja raaka-ainepuun hintaan. Turve on myös tärkeä biomassojen seospolttoaine, millä on merkitystä uusiutuvan energian käytön edistämisessä. Lisäksi turpeen hinnan kohotessa yli kivihiilen se alkaisi korvautua osittain kivihiilellä, millä olisi vaikutusta huoltovarmuuteen. Se ei olisi myöskään ympäristöpoliittisesti tarkoituksenmukaista. Tämän takia polttoturvetta verotetaan vain lievästi. Vaiheittainen veron nousu mahdollistaa samalla veron vaikutusten seurannan.
Uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön tuotantotuesta annetun lain (1396/2010) mukaan metsähakkeelle myönnetään valtion varoista muuttuvaa sähköntuotannon tukea, jonka laskentaperusteet on sidottu muun muassa päästöoikeuden hintaan ja polttoturpeen verotasoon. Turpeen veronkorotus parantaa metsähakkeen hintakilpailukykyä verrattuna turpeeseen, jolloin metsähakkeella tuotetun sähkön tukitarve pienenee veron noustessa. Edellä mainittu metsähakkeen tukijärjestelmä on saanut komission valtiontukihyväksynnän, joka on hankittava uudestaan polttoturpeen veroa muutettaessa. Tarkoituksena on ollut luoda metsähakkeella tuotetulle sähkölle tasapainoinen ohjausjärjestelmä, joka ottaa huomioon myös turpeelle säädetyt verot. Järjestelmä tasapainoilee puunkäytön edistämisen ja puun hinnannousun negatiivisten vaikutusten vähentämisen välillä. Metsähakkeen tuki kohdentuu nimenomaan kustannuksiltaan kalleimman puujakeen käytön edistämiseen, ei kuitu- ja tukkipuuhun, sähkön tuotannossa. Käytännössä tuki tarkoittaa polttoturpeen korvaamista puulla. Polttoturpeen vero on sähköntuotannon tuen kanssa päällekkäinen tukitoimi ja siten nostaa entisestään puun kysyntää ja hintaa.
Polttoturpeen verotus on suljettu energiaverodirektiivin soveltamisalan ulkopuolelle, mutta myös sen verotukseen tulevat sovellettaviksi Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen verosyrjintää ja valtiontukia koskevat säännökset.
Pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen veropoliittisen linjauksen mukaan liikenteen polttonesteiden verotasoa nostetaan kahdessa vaiheessa yhteensä 10 prosentilla painottaen hiilidioksidiverokomponenttia. Valtiontaloudellisten tavoitteidensa lisäksi korotuksilla siirrettäisiin verotuksen painopistettä ympäristöperusteiseen verotukseen sekä ohjattaisiin samalla tuotantoa ja kulutusta ympäristön kannalta kestävään suuntaan.
Hallitus ehdottaa liikennepolttonesteiden veronkorotuksen toteutettavaksi siten, että ensi vaiheessa veroa korotettaisiin noin viidellä prosentilla vuoden 2012 alusta. Korotus ehdotetaan kohdistettavaksi täysimääräisesti hiilidioksidiveroon, mikä lisäisi samalla verotuksen hiilidioksidiohjaavuutta liikennesektorilla, joka on kasvihuonekaasujen päästökaupan ulkopuolella. Hiilidioksidiveron korottaminen parantaisi lisäksi uudistetun verorakenteen ansiosta kestävyyskriteerit täyttävien biopolttoaineiden kilpailukykyä fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna ja kannustaisi osaltaan energian säästöön.
Muutoksen seurauksena liikennepolttoaineiden hiilidioksidiveron laskentaperuste nousisi nykyisestä 50 eurosta 60 euroon hiilidioksiditonnilta. Polttoainelitraa kohden laskettuna moottoribensiinin hiilidioksidivero nousisi 2,34 senttiä litralta ja dieselöljyn 2,65 senttiä litralta vuodelle 2012 säädetystä tasosta 44,30 senttiä litralta. Dieselöljyn vero nousisi bensiiniä hieman enemmän, koska sen energiasisältö ja siten myös hiilidioksidipäästö ovat suuremmat kuin bensiinin. Nykyiseen tasoon verrattuna dieselöljyn vero nousisi yhteensä 10,55 senttiä litralta molemmat korotukset huomioituina.
Bioperäisten liikennepolttonesteiden hiilidioksidiveroa alennettaisiin nykyisen verorakenteen mukaisesti siten, että kestävillä ensimmäisen sukupolven biopolttoaineilla hiilidioksidivero olisi puolitettu. Toisen sukupolven biopolttoaineilta ei kannettaisi edelleenkään lainkaan hiilidioksidiveroa.
Liikennepolttoaineiden energiasisältöveroon ja huoltovarmuusmaksuun ei ehdoteta muutoksia.
Koska bensiinin ja dieselöljyn verotasoon tehdyt muutokset tehtäisiin energiaverouudistuksen perusteena olleen ympäristömallin mukaisesti, dieselautoilta tasapainoverona kannettavaan käyttövoimaveroon ei tarvitsisi tehdä muutoksia. Tekniikkaneutraalin ja objektiivisen ympäristömallin mukaan maakaasuautojen käyttövoimaveroa tulisi nostaa, koska maakaasun hiilidioksidiveroa ei ehdoteta korotettavaksi. Ehdotetun bensiinin ja dieselöljyn hiilidioksidiveron korotuksen takia tarvittavat muutokset käyttövoimaveron tasoon olisivat kuitenkin vähäiset, keskimäärin noin 12 euroa vuodessa maakaasuautoa kohden. Tämän takia kaasuautojen käyttövoimaveroa ei ehdoteta muutettavaksi tässä vaiheessa, vaan se toteutettaisiin myöhemmin ympäristöveromallin rakenteen säilyttämiseksi. Sähkö- ja hybridiautojen tasapainoverona toimivaa käyttövoimaveroa ei ympäristömallin mukaan tarvitse nostaa lainkaan korotettaessa pelkästään liikenteen polttonesteiden hiilidioksidiveroa.
Pääministeri Kataisen hallituksen ohjelman mukaan maatalouden energiaveronpalautusta muutetaan siten, että energiaverotuksen ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvä ympäristöohjaus ulottuu jatkossa myös maataloussektoriin (CO2-päästöt).
Hallitus ehdottaa maatalouden energiaveron palautusta muutettavaksi siten, että energiaverotuksen ilmastonmuutoksen torjuntaan liittyvä ympäristöohjaus ulottuu jatkossa myös päästökaupan ulkopuolella olevan maataloussektorin hiilidioksidipäästöihin. Palautussäännöksiä muutettaisiin tämän takia siten, että palautus ei koskisi enää hiilidioksidiveron osuutta, vaan pelkästään energiasisältöveroa. Muutos koskisi maataloudessa ja kasvihuoneissa käytettyä kevyttä ja raskasta polttoöljyä sekä biopolttoöljyä. Sähkön veronpalautuksen määrään ei ehdoteta muutosta.
Hallituksen ohjelman mukaan turpeen verotason maltillista nostoa jatketaan hallituskaudella. Turpeen käyttöä vähennetään suunnitelmallisesti sen aiheuttamien päästöjen ja muiden ympäristöhaittojen vuoksi siten, ettei turve korvaudu hiilellä.
Polttoturpeen veron vaiheittaisesta korottamisesta vuosien 2013 ja 2015 alusta on jo säädetty. Lisäkorotuksista päätettäessä on otettava huomioon, että korotus vaikuttaa metsähakkeen sähköntuotantotukeen ja sen soveltamista edellyttävään valtiontukimenettelyyn. Tuotantotukea ei voida verotason muutoksen takia maksaa, ennen kuin komissio antaa järjestelylle hyväksyntänsä. Koska valtiontukimenettely vie aikaa, ehdotetaan, että veronkorotus tehtäisiin vuoden 2013 alusta voimaantulevan korotuksen yhteydessä. Polttoturpeen veroa korotettaisiin kaksi euroa megawattitunnilta aikaisemmin päätetyn yhden euron suuruisen korotuksen lisäksi vuoden 2013 alusta, jolloin vero nousisi nykyisestä 1,9 eurosta 4,9 euroon megawattitunnilta. Vuodelle 2015 säädetty euron suuruinen veronkorotus toteutettaisiin, joten vuoden 2015 alusta turpeen vero olisi 5,9 euroa megawattitunnilta.
Liikennepolttoaineiden hiilidioksidiveron korottaminen lisäisi valtion tuloja vuositasolla noin 125 miljoonaa euroa vuoden 2012 alusta lukien.
Veronkorotuksen ehdotetaan tulevan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2012. Koska valmisteverot maksetaan kuukausittain jälkikäteen, vuoden 2012 energiaverokertymän arvioidaan kasvavan korotuksen seurauksena 115 miljoonaa euroa. Vuodelta 2012 moottoribensiinistä ja sitä korvaavista biopolttoaineista kertyväksi valmisteverotuotoksi arvioidaan 1 350 miljoonaa euroa sekä dieselöljystä ja sitä korvaavista biopolttoaineista 1 325 miljoonaa euroa. Kasvua nykyiseen verrattuna olisi esityksen johdosta noin 4,8 prosenttia. Ennusteessa on oletettu, että biopolttoaineiden osuus on kuusi prosenttia liikennepolttoaineiden energiasisällöstä.
Maataloudelle maksettavan energiaverotuen määrä alenisi nykyisestä noin 18 miljoonalla eurolla vuodessa, mikä pienentäisi valtion menoja vastaavalla määrällä. Muutos vaikuttaisi valtiontalouteen täysimääräisesti vasta vuonna 2013, koska palautukset maksetaan takautuvasti. Vuonna 2012 maatalouden veronpalautuksen määräksi arvioidaan 50 miljoonaa euroa ja vuodesta 2013 lukien 32 miljoonaa euroa.
Polttoturpeen veron korotus lisäisi siitä kertyvää vuotuista verotuloa 20 miljoonalla eurolla vuoden 2013 alusta.
Kaikkiaan ehdotetut muutokset lisäisivät nettomääräisesti valtion vuotuisia tuloja noin 165 miljoonalla eurolla sen jälkeen, kun muutokset ovat täysimääräisinä käytössä eli vuonna 2013. Samanaikaisesti metsähakkeen tuen tarve pienenee turpeen veron noustessa ja poistunee vuoteen 2015 mennessä ehdotetuilla turpeen verotasoilla ja mikäli tukilaskelmissa käytetyt päästöoikeuksien hintaolettamat toteutuvat.
Ehdotetuilla veromuutoksilla ei ole vaikutusta valtion muihin välillisiin verotuloihin. Erityisesti moottoribensiinin ehdotettu veronkorotus lisäisi polttoaineista kertyvää arvonlisäveroa, mutta samanaikaisesti se vähentäisi muusta kulutuksesta kertyvää arvonlisäveroa olettaen, ettei kotitalouksien käytettävissä oleva tulo muutu.
Liikennepolttoaineista moottoribensiinin hiilidioksidivero nousisi 2,34 senttiä litralta. Kestävyyskriteerit täyttävän bensiinin komponenttina käytettävän etanolin hiilidioksidivero nousisi 0,76 senttiä litralta.
Fossiilisen dieselöljylitran hiilidioksidivero nousisi yhdessä vuoden 2012 alusta sovitun tasokorotuksen kanssa 10,55 senttiä nykyisestä. Vuoden 2012 alun jo säädettyyn tasoon verrattuna korotuksen suuruus olisi 2,65 senttiä litralta. Kestävyyskriteerit täyttävän parafiinisen biodieselin vero nousisi 1,25 senttiä litralta.
Jätteistä tehdyn etanolin, samoin kuin mahdollisen metsätähdepohjaisen biodieselin hiilidioksidivero olisi edelleen nolla.
Veronkorotukset nostaisivat fossiilisen moottoribensiinin hintaa arvonlisäveron vaikutus huomioon ottaen 2,88 senttiä litralta. Fossiilisen dieselöljyn hinta nousisi 3,26 senttiä litralta. Veromuutoksen vaikutus viisi tilavuusprosenttia etanolia sisältävän bensiinilitran (98 E 5) hintaan olisi 2,78 senttiä ja 10 tilavuusprosenttia etanolia sisältävän bensiinilitran (95 E 10) hintaan 2,69 senttiä. Vastaavasti tyypillisen seitsemän tilavuusprosenttia biodieseliä sisältävän dieselin (D7) hintamuutos olisi 3,14 senttiä litralta.
Esityksen seurauksena bensiinikäyttöisen henkilöauton keskimääräiset polttoainekustannukset arvonlisävero mukaan lukien nousisivat keskimäärin noin 38 eurolla ja dieselauton 35 eurolla, jos molempien ajosuorite olisi 17 000 kilometriä vuodessa. Kuorma-autoliikenteen verorasitus kasvaisi noin 30 miljoonalla eurolla.
Kohdistamalla maatalouden energiaveron palautus vain energiasisältöveroon maatalouden verorasitus kasvaisi 18 miljoonalla eurolla vuodessa vuoden 2012 alusta.
Polttoturpeen veronkorotus lisäisi turpeen käytön kustannuksia lämmityksessä noin 20 miljoonalla eurolla vuoden 2013 alusta.
Liikenteen polttoaineiden veronkorotuksen inflaatiovaikutuksen arvioidaan olevan 0,07 prosenttia eli kuluttajahintaindeksin muutoksen ennustetaan olevan veronkorotuksen takia 0,07 prosenttiyksikköä suurempi kuin ilman korotusta. Tämä merkitsee sitä, että julkisen talouden kuluttajahintaindeksiin sidoksissa olevien menojen arvioidaan kasvavan veronkorotuksen takia vähän.
Ehdotetuilla muutoksilla oletetaan olevan myönteinen vaikutus päästökaupan ulkopuolisen liikenne- ja maataloussektorin hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Liikennepolttoaineiden hiilidioksidiveron korotus edistäisi uusiutuvien energialähteiden eli kestävien biopolttonesteiden kilpailukykyä fossiilisiin polttoaineisiin nähden ja kannustaisi energian säästöön. Maataloudelle myönnettävä verotuki soveltuu huonosti yhteen päästöjenvähentämis- ja energiansäästötavoitteen kanssa, ja tuen kaventaminen vähentäisi tästä johtuvia haitallisia vaikutuksia.
Polttoturpeen veron korottaminen vähentäisi turpeen käyttöä, koska puustamaksukyky paranee ja siten puun käyttö energiana lisääntyy. Tällä arvioidaan olevan myönteinen vaikutus hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Hallitus seuraa turpeen ja puun hinnan vaikutusta puumarkkinoihin ja kaukolämpöön. Turpeella on aluetaloudellista merkitystä ja tärkeä rooli tukipolttoaineena sähkön ja lämmön yhteistuotannossa.
Liikennepolttoaineiden ja polttoturpeen veronkorotus sekä maatalouspalautuksen kaventaminen eivät vaikuttaisi viranomaistoimintaan kertaluonteisten tietojärjestelmäkustannusten lisäksi.
Ehdotetut veromuutokset siirtäisivät energiaverotuksen painopistettä päästökaupan ulkopuolisiin sektoreihin kuten liikenteeseen, maatalouteen ja yksityisiin kuluttajiin.
Esityksen ehdotukset liittyvät pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelman veropoliittisen linjaukseen.
Esitys on valmisteltu valtiovarainministeriössä. Esityksestä pyydettiin lausunnot liikenne- ja viestintäministeriöltä, maa- ja metsätalousministeriöltä, työ- ja elinkeinoministeriöltä, ympäristöministeriöltä, Autoalan keskusliitolta, Autoliitto ry:ltä, Autotuojat ry:ltä, Elinkeinoelämän keskusliitolta, Energiateollisuus ry:ltä, Greenpeacelta, Kauppapuutarhaliitto ry:ltä, Kemianteollisuus ry:ltä, Linja-autoliitolta, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry:ltä, Metsäteollisuus ry:ltä, Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto SBL ry:ltä, Suomen Huolintaliikkeiden liitto ry:ltä, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:ltä, Suomen luonnonsuojeluliitto ry:ltä, Suomen Paikallisliikenneliitto ry:ltä, Suomen Taksiliitto ry:ltä, Suomen Yrittäjät ry:ltä, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC rf:ltä, Teknologiateollisuus ry:ltä, Turveteollisuusliitto ry:ltä ja Öljyalan Keskusliitolta.
Lausuntonsa ovat antaneet maa- ja metsätalousministeriö, työ- ja elinkeinoministeriö, ympäristöministeriö, Autoliitto ry, Elinkeinoelämän keskusliitto, Energiateollisuus ry, Greenpeace, Kauppapuutarhaliitto ry, Kemianteollisuus ry, Linja-autoliitto, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry, Metsäteollisuus ry, Suomen Bensiinikauppiaitten ja Liikennepalvelualojen Liitto SBL ry, Liikenneympäristöyhdistys ry, Logistiikkayritysten Liitto ry, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry, Suomen Paikallisliikenneliitto ry, Suomen Taksiliitto ry, Suomen Yrittäjät ry, Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC rf, Teknologiateollisuus ry, Turveteollisuusliitto ry sekä Öljyalan Keskusliitto.
Osa lausunnonantajista on pitänyt ehdotettuja veromuutoksia perusteltuina energia-, ilmasto- ja ympäristöpoliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi ja energiaverotuksen ohjausvaikutuksen tehostamiseksi. Pääosa lausunnonantajista suhtautui kielteisesti ehdotettuihin veronkorotuksiin arvioiden, että niillä on kustannuksia lisääviä, kilpailukykyä heikentäviä tai muita haitallisia vaikutuksia kyseisille toimialoille tai lausunnonantajan edustamalle taholle. Joissakin lausunnoissa arvioitiin, ettei veronkorotuksilla edistetä tavoiteltuja ympäristövaikutuksia. Osa lausunnonantajista piti veronkorotusten ajankohtaa vääränä ja esitti niiden lykkäämistä. Lisäksi joissakin lausunnoissa on kiinnitetty huomiota siihen, että edellisen verorakenne- ja tasomuutoksen vaikutuksia ei ole selvitetty. Lausuntojen perusteella esitykseen ei ole tehty muutoksia.
Esitys liittyy valtion vuoden 2012 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Liite. Lain liitteen verotaulukossa säädetään polttoaineista valmisteverona suoritettavasta energiasisältö- ja hiilidioksidiverosta sekä huoltovarmuusmaksusta. Moottoribensiinistä ja dieselöljystä kannettavan hiilidioksidiveron laskentaperusteena käytettyä hiilidioksiditonnin arvoa 50 euroa tonnilta korotettaisiin 10 eurolla 60 euroon tonnilta. Verotaulukon hiilidioksidiveroon tehtäisiin laskentaperusteen muutoksesta aiheutuvat verotasomuutokset. Dieselöljyn veronkorotus on laskettu jo säädetyn 7,9 sentin korotuksen lisäksi.
Voimaantulo. Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan vuoden 2012 alusta.
Liite. Polttoturpeen verosta säädetään sähköverolain liitteen verotaulukossa 2, jonka mukaan turpeen vero on 3,9 euroa megawattitunnilta. Liitteen alaviitteen mukaan vero on kuitenkin 1,9 euroa vuosina 2011—2012 ja 2,9 euroa megawattitunnilta vuosina 2013—2014. Verotaulukkoa muutettaisiin siten, että turpeen vero olisi 5,90 euroa megawattitunnilta. Alaviitteen mukaan vero olisi kuitenkin 4,9 euroa megawattitunnilta vuosina 2013—2014. Turpeen vero säilyisi aikaisemmin säädetyn mukaisesti 1,9 eurossa megawattitunnilta vuosina 2011—2012.
Voimaantulo. Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan vuoden 2013 alusta.
4 §. Veronpalautuksen määrä. Palautettavan valmisteveron määriä alennettaisiin ja palautuksen määränä olisi polttoaineesta kannettava energiasisältövero. Valmisteveroa palautettaisiin lain voimaantulon jälkeen käytetystä kevyestä polttoöljystä ja biopolttoöljystä 7,70 senttiä litralta ja raskaasta polttoöljystä 8,79 senttiä kilogrammalta. Sähkön palautus säilyisi ennallaan 1,0 sentissä kilowattitunnilta. Palautuksen jälkeen veroa jäisi maksettavaksi kevyestä polttoöljystä 8,35 senttiä litralta ja raskaasta polttoöljystä 10,0 senttiä kilogrammalta. Biopolttoöljystä maksettavaksi jäisi 0,35—8,35 senttiä litralta biopolttoöljyn laadusta riippuen.
Voimaantulo. Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan vuoden 2012 alusta. Lakia sovellettaisiin polttoöljyihin, jotka käytetään lain voimaantulon jälkeen. Ennen lain voimaantuloa käytettyihin polttoaineisiin sovellettaisiin lain voimaan tullessa voimassa olevia säännöksiä.
Lait ehdotetaan tuleviksi voimaan vuoden 2012 alusta. Polttoturpeen veronkorotus tulisi voimaan vasta vuoden 2013 alusta.
Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäviksi seuraavat lakiehdotukset:
Lakiehdotus
1.
Eduskunnan päätöksen mukaisesti
muutetaan nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain (1472/1994) liite, sellaisena kuin se on laissa 1399/2010, seuraavasti:
Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .
Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimiin.