Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 3/2011
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annettua lakia. Esityksellä pantaisiin täytäntöön uudistettu alusten luokituslaitoksia koskeva direktiivi. Samalla laista poistettaisiin päällekkäisyydet alusten luokituslaitoksia koskevan asetuksen kanssa. Direktiivi ja asetus ovat osa Euroopan unionin niin sanottua kolmatta meriturvallisuuspakettia.

Ehdotetulla lailla saatettaisiin ajan tasalle lain sisältämät viittaukset direktiiviin ja lisättäisiin viittaukset asetukseen. Lisäksi lakiin lisättäisiin säännös Liikenteen turvallisuusviraston ja valtuuttamansa hyväksytyn luokituslaitoksen yhteistyöstä.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan syksyllä 2011.


YLEISPERUSTELUT

1 Nykytila

1.1 EU:n lainsäädäntö

Alusten tarkastamiseen ja katsastamiseen valtuutettuja laitoksia sekä merenkulun viranomaisten asiaan liittyviä toimia koskevista yhteisistä säännöistä ja standardeista annetun neuvoston direktiivin 94/57/EY pyrkimyksenä oli varmistaa merenkulun kansainvälisten sääntöjen tosiasiallinen ja yhdenmukainen soveltaminen laatimalla yhteiset standardit luokituslaitoksille, jotka suorittavat jäsenvaltion lipun alla purjehtivien alusten turvallisuustarkastuksia ja antavat todistuskirjoja merenkulkuviranomaisten valtuuttamana, sekä varmistaa näiden palveluiden vapaa tarjonta sisämarkkinoilla. Direktiivi sisälsi säännökset luokituslaitoksen hyväksymisen edellytyksistä ja hyväksymismenettelyistä sekä hyväksytyn luokituslaitoksen ja sen valtuuttaneen jäsenvaltion yhteistyösuhteesta.

Euroopan parlamentin ja neuvoston 23 päivänä huhtikuuta 2009 antama direktiivi 2009/15/EY alusten tarkastamiseen ja katsastamiseen valtuutettuja laitoksia sekä merenkulun viranomaisten asiaan liittyviä toimia koskevista yhteisistä säännöistä ja standardeista (jäljempänä luokituslaitosdirektiivi) on uudelleen laadittu toisinto direktiivistä 94/57EY. Vuonna 2009 hyväksytty luokituslaitosdirektiivi sisältää vuoden 1994 direktiiviä vastaavat säännökset hyväksytyn luokituslaitoksen ja sen valtuuttaman jäsenvaltion yhteistyösuhteesta vähäisiä muutoksia lukuun ottamatta. Säännökset koskevat edelleen mm. jäsenvaltion ja hyväksytyn luokituslaitoksen välillä tehtävää kirjallista valtuutussopimusta, valtuutuksen keskeyttämistä tai peruuttamista, hyväksyttyyn luokituslaitokseen kohdistuvaa valvontaa ja jäsenvaltion ilmoitusvelvollisuutta komissiolle. Direktiivi sisältää uuden, jäsenvaltioiden ja hyväksytyn luokituslaitoksen välistä yhteistyötä koskevan säännöksen.

Vuoden 1994 direktiiviin sisältyneet säännökset komission toimesta tapahtuvasta luokituslaitoksen hyväksynnästä, hyväksytylle luokituslaitokselle asetetuista vähimmäisvaatimuksista, hyväksynnän keskeyttämisestä tai peruuttamisesta, hyväksytyn luokituslaitoksen valvonnasta, komission ja jäsenvaltioiden tietojensaantioikeudesta sekä hyväksytyn luokituslaitoksen tiedonantovelvollisuudesta sekä hyväksyttyjen luokituslaitosten keskinäisestä yhteistyövelvollisuudesta siirrettiin luokituslaitosdirektiivin kanssa samanaikaisesti hyväksyttyyn Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen (EY) N:o 391/2009 alusten tarkastamis- ja katsastamislaitoksia koskevista yhteisistä säännöistä ja standardeista (jäljempänä luokituslaitosasetus). Asetukseen lisättiin säännökset luokituslaitosta koskevista laatustandardeista sekä niistä seuraamuksista, joita Euroopan komissio voi kohdistaa hyväksyttyyn luokituslaitokseen, mikäli se jättää täyttämättä velvoitteensa.

Luokituslaitosdirektiivi- ja asetus ovat osa EU:n niin sanottua merenkulun kolmatta turvallisuuspakettia, joka on mittava, yhteensä seitsemän EU-säädöstä sisältävä merenkulun turvallisuutta koskevan EU-lainsäädännön uudistushanke. Turvallisuuspaketin tavoitteena on vähentää merenkulusta alusliikenteelle, ihmisille ja ympäristölle aiheutuvien vahinkojen riskiä ja lisätä eurooppalaisten lippujen alla purjehtivien alusten kilpailukykyä.

1.2 Kansallinen lainsäädäntö

Vuoden 1994 direktiivin kansallisen lainsäädännön alaan kuuluvat säännökset sisältyvät aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annettuun lakiin (1686/2009), jäljempänä alusturvallisuuslaki. Alusturvallisuuslaki sisältää säännökset katsastusta koskevista määritelmistä (2 §:n 9 ja 41 kohta), Liikenteen turvallisuusviraston mahdollisuudesta valtuuttaa hyväksytty luokituslaitos suorittamaan puolestaan aluksen katsastuksen kokonaan tai osittain (36 §) tai määräämään lastimerkin sijoituksen (33 §), katsastusvaltuutusta koskevasta sopimuksesta (39 §), katsastusvaltuutuksen antamisesta kieltäytymisestä (40 §), katsastusvaltuutuksen peruuttamisesta (41 §) sekä hyväksyttyä luokituslaitosta koskevasta valvonnasta (42 §). Viittauksia hyväksyttyihin luokituslaitoksiin on myös 6 luvussa katsastuksen suorittamista koskevissa säännöksissä.

Vuoden 1994 direktiivin kansallisen lainsäädännön alaan kuuluvat säännökset sisältyivät aikaisemmin alusten katsastuksista merilain nojalla annettuun asetukseen (1123/1999). Alusturvallisuuslain valmistelun yhteydessä säännökset päätettiin nostaa lain tasolle. Merilain muuttamisesta annettuun lakiin (1688/2009) sisältyvän siirtymäsäännöksen nojalla alusten katsastuksesta annettu asetus jäi voimaan 31.12.2011 saakka, ellei sitä siihen mennessä uusita. Valtioneuvoston asetus alusten katsastuksista annetun asetuksen kumoamisesta (1242/2010) tuli voimaan 1.2.2011 samanaikaisesti Liikenteen turvallisuusviraston alusturvallisuuslain nojalla valmistelemien, alusten katsastusta koskevien määräysten kanssa.

Useat valtiot ovat antaneet alusten katsastustehtävät joko osin tai kokonaan luokituslaitosten tehtäväksi. Suomessa luokituslaitosten toiminta on rajattu. Luokituslaitoksille on sopimuksilla delegoitu katsastusvaltuutuksia tietyissä katsastuksissa.

2 Esityksen tavoitteet ja keskeiset ehdotukset

Esityksen tavoitteena on panna täytäntöön luokituslaitosdirektiivin kansallista lainsäädäntöä edellyttämät muutokset sekä poistaa lainsäädännöstä päällekkäisyydet luokituslaitosasetuksen kanssa. Kyse on pitkälti teknisistä muutoksista. Muutosehdotukset koskevat alusturvallisuuslain sisältämien luokituslaitosdirektiiviä koskevien viittausten saattamista ajan tasalle, luokituslaitosasetuksen määrittelemistä ja alusturvallisuuslain sisältävien luokituslaitosdirektiiviä koskevien viittausten muuttamista luokituslaitosasetukseksi siltä osin, kun asiasta säädetään nykyisellään luokituslaitosasetuksessa. Näin erityisesti hyväksytyn luokituslaitoksen edellytysten osalta. Liikenteen turvallisuusviraston ja hyväksytyn luokituslaitoksen välisen valtuutussopimuksen ehdoista on säännökset luokituslaitosdirektiivissä. Ehdotuksen mukaan ehtoja koskeva laissa oleva säännös korvattaisiin viittauksella direktiiviin. Esityksessä ehdotetaan säännöstä Liikenteen turvallisuusviraston ja valtuuttamansa hyväksytyn luokituslaitoksen yhteistyöstä direktiivin mukaisesti.

3 Esityksen vaikutukset

Esitys vaikuttaa Liikenteen turvallisuusviraston ja sen valtuuttamien hyväksyttyjen luokituslaitosten yhteistyöhön. Liikenteen turvallisuusviraston tulee erityisesti säädösviittausten osalta saattaa ajan tasalle valtuuttamiensa luokituslaitosten kanssa tehdyt valtuutussopimukset. Liikenteen turvallisuusvirasto katsastaa pääsääntöisesti itse Suomen lipun alla purjehtivat alukset ja myöntää niille tarvittavat todistuskirjat. Liikenteen turvallisuusvirasto on kuitenkin tehnyt sopimuksen seitsemän kansainvälisen hyväksytyn luokituslaitoksen kanssa (American Bureau of Shipping, Bureau Veritas, Det Norske Veritas, Germanischer Lloyd, Lloyd’s Register, Registro Italiano Navale ja Russian Maritime Register of Shipping). Hyväksytyt luokituslaitokset suorittavat katsastuksia lastialusten rungon, koneiston ja sähköautomatiikan osalta. Matkustusalusten osalta valtuutuksesta sovitaan tapauskohtaisesti. Todistuskirjat myöntää aina Liikenteen turvallisuusvirasto. Esityksellä ei ole taloudellisia, ympäristöllisiä tai yhteiskunnallisia vaikutuksia.

4 Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu liikenne- ja viestintäministeriössä yhteistyössä Liikenteen turvallisuusviraston kanssa. Luokituslaitosdirektiivin- ja asetuksen yhteydessä on kuultu intressitahoja. Direktiiviehdotuksesta on toimitettu eduskunnalle valtioneuvoston kirjelmä (U 40/2006 vp).

Esitystä on käsitelty liikenne- ja viestintäministeriön alaisessa merenkulun neuvottelukunnassa sekä siitä on pyydetty lausunto oikeusministeriöltä, työ- ja elinkeinoministeriöltä, Liikennevirastolta, Liikenteen turvallisuusvirastolta, Suomen Varustamot ry:ltä, Suomen Erikoisalusten Työnantajaliitto ry:ltä, Elinkeinoelämän keskusliitto EK:lta, Suomen Merimies-Unioni SMU ry:ltä, Suomen Konepäällystöliitolta, Suomen Laivanpäällystöliitto ry:ltä, Suomen Laivameklariliitto ry:ltä sekä seuraavilta hyväksytyiltä luokituslaitoksilta, joiden kanssa Liikenteen turvallisuusvirastolla on valtuutussopimus: American Bureau of Shipping, Bureau Veritas, Det Norske Veritas, Germanischer Lloyd, Lloyd’s Register, Registro Italiano Navale ja Russian Maritime Register of Shipping.

Liikenne- ja viestintäministeriölle antoivat pyydetyn lausunnon oikeusministeriö, Liikennevirasto, Liikenteen turvallisuusvirasto, Suomen Varustamot ry ja Suomen Laivanpäällystöliitto ry. Suomen erikoisalusten Työnantajaliitto ry ja työ- ja elinkeinoministeriö ilmoittivat, ettei niillä ollut esityksestä lausuttavaa. Suomen Laivanpäällystöliitto ry:llä ja Liikennevirastolla ei ollut huomautettavaa esitykseen. Liikenteen turvallisuusvirasto piti esitystä tarpeellisena ja valvontaviranomaisen näkökulmasta riittävänä. Oikeusministeriö kiinnitti huomiota lakiehdotuksen 36 §:n 2 momenttiin, jossa säädettäisiin Liikenteen turvallisuusviraston velvollisuudesta tehdä hyväksytyn luokituslaitoksen kanssa yhteistyötä laitoksen sääntöjen ja menettelyjen laatimisessa. Yhteistyön sisältöä on esityksen jatkovalmisteluissa selventämään lainkohdan perusteluissa. Oikeusministeriö lisäksi kiinnitti huomiota lakiehdotuksen 41 §:n 2 momenttiin, jossa lausuntokierroksella olleen lakiesityksen mukaan esitettiin Liikenteen turvallisuusvirastolle mahdollisuutta keskeyttää tai peruuttaa antamansa katsastusvaltuutus, jos se katsoo, ettei hyväksytty luokituslaitos enää pysty suorittamaan katsastustehtävää. Esityksen jatkovalmisteluissa kyseinen 41 §:n 2 momentin kohta on poistettu esityksestä.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1 Lakiehdotuksen perustelut

2 §. Määritelmät. Pykälän 9 kohdassa saatettaisiin ajan tasalle viittaus esityksellä toimeenpantavaan alusten tarkastamiseen ja katsastamiseen valtuutettuja luokituslaitoksia sekä merenkulun viranomaisten asiaan liittyviä toimia koskevista yhteisesti säännöistä ja standardeista annettuun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviin 2009/15/EY.

Pykälän 41 kohdassa määriteltäisiin luokituslaitosasetus. Kyse on alusten tarkastamis- ja katsastamislaitoksia koskevista yhteisistä säännöistä ja standardeista 23 päivänä huhtikuuta 2009 annetusta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksesta (EY) N:o 391/2009. Asetus sisältää luokituslaitosdirektiiviin aikaisemmin sisältyneitä määräyksiä komission toimesta tapahtuvaa hyväksynnästä, luokituslaitokseen kohdistuvista seuraamuksista, mikäli se jättää täyttämättä velvoitteensa, hyväksynnän peruuttamisesta, hyväksyttyjen luokituslaitosten valvonnasta, komission luokituslaitoksia koskevasta tietojensaantioikeudesta, luokituslaitosten keskinäisestä yhteistyövelvollisuudesta, luokituslaitoksia koskevista laatustandardeista sekä komitologiasta. Asetuksen liite sisältää hyväksyttyä luokituslaitosta koskevat vähimmäisvaatimukset.

Pykälän 42 kohdan hyväksyttyä luokituslaitosta koskeva määritelmä esitetään muutettavaksi siten, että direktiivin sijaan viitattaisiin luokituslaitosasetukseen. Direktiivin uudistamisen yhteydessä hyväksyttyjä luokituslaitoksia koskevat määräykset eriytettiin direktiivin lisäksi Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseksi.

Pykälän 43 kohta sisältäisi nykyisen 42 kohdan laivanisäntää koskevan määritelmän.

4 §. Viittaukset muuhun lainsäädäntöön. Pykälä sisältää informatiiviset viittaukset muuhun alusturvallisuuslain soveltamisen kannalta merkitykselliseen lainsäädäntöön. Pykälän 5 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että viittaus aluksista aiheutuvan ympäristön pilaantumisen ehkäisemisestä annettuun lakiin (300/1979), jäljempänä alusjätelaki, muutettaisiin viittaukseksi merenkulun ympäristönsuojelulakiin (1672/2009). Alusjätelainsäädännön kokonaisuudistuksessa alusten aiheuttaman ympäristön pilaantumisen ehkäisemistä koskevat säännökset sisällytettiin uuteen merenkulun ympäristönsuojelulakiin, joka tuli voimaan 1.1.2010 ja jolla kumottiin aiemmin voimassa ollut alusjätelaki (HE 248/2009 vp).

21 §. Kalastusalusdirektiivin soveltamisalaan kuuluva kalastusalus. Pykälän 1 momenttiin lisättäisiin viittaus muihin kalastusaluksen teknisiä turvallisuusvaatimuksia koskeviin direktiiveihin. Tämä olisi tärkeää, sillä myös muista kuin kalastusalusdirektiivistä tulee kalastusaluksia koskevia teknisiä vaatimuksia. Erityisesti kyseeseen tulee Euroopan parlamentin ja neuvoston alusliikennettä koskevan yhteisön seuranta- ja tietojärjestelmän perustamisesta sekä neuvoston asetuksen 93/75/ETY kumoamisesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2002/59/EY, sellaisena kuin sen on muutettuna Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivillä 2009/17/EY. Direktiivi edellyttää pakollista alusten automaattisen tunnistusjärjestelmää (AIS) kalastusaluksilla.

Pykälän 2 momenttia muutettaisiin siten, että siihen lisättäisiin Liikenteen turvallisuusvirastolle annettava valtuutus antaa myös muiden kuin kalastusalusdirektiivin täytäntöönpanemiseksi määräyksiä kalastusalusten teknisestä turvallisuudesta. Tällainen valtuutus tarvittaisiin erityisesti, jotta Liikenteen turvallisuusvirasto voisi antaa määräykset alusten automaattisen tunnistusjärjestelmän (AIS) saattamisesta pakolliseksi kalastusaluksilla. Nämä vaatimukset sisältyvät pykälän 1 momentin perusteluissa viitattuun niin sanottuun seurantadirektiiviin. Seurantadirektiiviin vuonna 2009 hyväksytyt muutokset pannaan täytäntöön ensisijaisesti alusliikennepalvelulakiin (623/2005) tehtävillä muutoksilla. Hallituksen esitys laiksi alusliikennepalvelulain muuttamisesta on tarkoitus antaa Eduskunnalle viimeistään syyskuussa 2011.

36 §. Katsastaja. Pykälän 1 momenttia esitetään muutettavaksi. Lisäksi pykälään esitetään lisättäväksi uusi 2 momentti. Pykälän 1 momenttiin esitetään siirrettäväksi voimassa oleva 39 §:n 2 momentin 1 kohta, jonka mukaan Liikenteen turvallisuusviraston valtuuttamalta hyväksytyltä luokituslaitokselta edellytetään, että sillä on kotipaikka Suomessa. Esitys liittyy 39 §:ään esitettäviin muutoksiin. Esityksen mukaisesti 36 §:ssä säädettäisiin hyväksynnän edellytyksestä kun taas 39 §:ssä säädettäisiin ainoastaan valtuutusta koskevasta sopimuksesta.

Pykälän 2 momentissa säädettäisiin Liikenteen turvallisuusviraston velvoitteesta toimia yhteistyössä valtuuttamiensa hyväksyttyjen luokituslaitosten kanssa. Esitys perustuu luokituslaitosdirektiivin 11 artiklan 3 kohtaan. Tällä hetkellä ei ole olemassa yhtenäisiä kansainvälisiä standardeja aluksen rungosta, koneistosta, sähkölaitteista ja hallintalaitteista, joita kaikkien alusten olisi noudatettava rakentamisvaiheessa tai niiden käyttöiän aikana. Näitä standardeja voidaan laatia hyväksyttyjen laitosten sääntöjen tai vastaavien standardien mukaisesti. Suurimmat hyväksytyt luokituslaitokset toimivat maailmanlaajuisesti. Kansainvälisten sopimusten yhdenmukaisen tulkinnan varmistamiseksi olisi tarkoituksenmukaista, että luokituslaitokset toimisivat yhteistyössä keskenään ja kansallisten viranomaisten kanssa yhtenäisten standardien kehittämiseksi. Myös Liikenteen turvallisuusviraston tulisi osaltaan pyrkiä tähän yhteistyössä valtuuttamiensa luokituslaitosten kanssa. Liikenteen turvallisuusvirastolla on tällä hetkellä sopimus seitsemän luokituslaitoksen kanssa, jotka suorittavat lastialusten rungon, koneiston ja sähköautomatiikan katsastuksia. Liikenteen turvallisuusviraston tulisi tehdä valtuuttamiensa luokituslaitosten kanssa yhteistyötä laitosten sääntöjen ja määräysten kehittämiseksi mm. sen varmistamiseksi, että laitosten suorittamat suomalaisten alusten katsastukset toteutettaisiin yhtenäisten standardien mukaisesti.

Pykälän 3 momentti sisältäisi pykälän voimassa olevan 1 momentin siltä osin kun on kyse Liikenteen turvallisuusviraston mahdollisuudesta valtuuttaa hyväksytty luokituslaitos katsastamaan kotimaanliikenteen aluksia. Momenttiin ei esitetä sisällöllisiä muutoksia.

Pykälän 4 momentti sisältäisi pykälän voimassa olevan 2 momentin. Momenttiin ei esitetä sisällöllisiä muutoksia.

39 §. Katsastusvaltuutusta koskeva sopimus. Pykälän 1 momenttiin esitetään siirrettäväksi voimassa olevan 2 momentin 6 kohta, jonka mukaan valtuutussopimukseen on sovellettava Suomen lakia. Lisäksi esitetään, että viittaus luokituslaitosdirektiivin asianmukaiseen artiklaan saatetaan numeroinnoltaan ajan tasalle. Luokituslaitosdirektiivin 5 artiklan 2 kohdan mukaan valtuutussopimuksen tulee sisältää vähintään IMO:n päätöslauselman A.739(18) liitteessä II esitetyt määräykset, jotka koskevat luokituslaitosten valtuuttamiseen liittyviä toimintaohjeita. Lisäksi sopimukseen tulisi ottaa hyväksyttyjen luokituslaitosten taloudellista vastuuta koskevat määräykset direktiivissä säädetyn mukaisesti sekä määräykset luokituslaitoksen tarkastuksesta, aluksilla suoritettavista tarkastuksista sekä hyväksytyn luokituslaitoksen aluskantaa, luokan muutoksia, luokituksen voimassa olon keskeyttämistä tai luokituksen peruuttamista koskevien olennaisten tietojen pakollisesta ilmoittamisesta. Direktiivin uudistamisen yhteydessä kohtaan ei tehty sisällöllisiä muutoksia.

Pykälän voimassa oleva 2 momentti sisältää valtuutussopimukseen sisällytettävät vähimmäisehdot, jotka perustuvat vanhaan luokituslaitosdirektiiviin 94/57/EY. Luokituslaitos direktiivin muuttamisen yhteydessä 2 momentin 2—5 kohdassa mainitut ehdot siirrettiin luokituslaitosasetuksen 10 artiklaan. Päällekkäisen lainsäädännön välttämiseksi 2 momentin 2—5 kohta on tarpeen poistaa. Momentin 1 kohta on edellä esitetty siirrettäväksi 36 §:n 1 momenttiin ja 6 kohta pykälän 1 momenttiin.

41 §. Katsastusvaltuutuksen peruuttaminen. Pykälän 1 momentin viittaus luokituslaitosdirektiiviin esitetään muutettavaksi viittauksesi luokituslaitosasetukseen. Luokituslaitoksen hyväksynnän peruuttamisesta säädetään nykyisin luokituslaitosasetuksen 7 artiklassa.

Pykälän 2 momenttiin esitetään lisättäväksi Liikenteen turvallisuusvirastolle mahdollisuus valtuutuksen peruuttamisen lisäksi keskeyttää valtuutus. Esitys perustuu luokituslaitosdirektiivin 8 artiklaan. Momenttiin esitetään lisäksi lisättäväksi velvollisuus Liikenteen turvallisuusvirastolle antaa valtuuttamalleen hyväksytylle luokituslaitokselle huomautus tai varoitus, jos virasto katsoo katsastusvaltuutuksen keskeyttämiselle tai peruuttamiselle asetettujen edellytysten täyttyvän. Lisäys on tärkeä yksityisen toimijan oikeuksia ja velvollisuuksia koskevan sääntelyn oikeasuhtaisuuden kannalta. Liikenteen turvallisuusvirasto voi momentissa mainituissa tilanteissa keskeyttää tai peruuttaa myös sellaiselle hyväksytylle luokituslaitokselle antamansa katsastusvaltuutuksen, joka edelleen täyttää luokituslaitosasetuksen liitteen mukaiset minimivaatimukset.

Vanhaan luokituslaitosdirektiivin sisältyi erillinen, voimassa olevan 3 momenttiin kirjattu säännös toistaiseksi peruutetusta valtuutuksesta ja sen palauttamisesta. Tätä säännöstä ei enää sisälly nykyiseen luokituslaitosdirektiiviin, mistä syystä pykälän 3 momentti esitetään poistettavaksi.

42 §. Hyväksyttyjä luokituslaitoksia koskeva valvonta. Pykälän 1 momentin viittaus luokituslaitosdirektiiviin esitetään muutettavaksi viittaukseksi luokituslaitosasetukseen, jonka liite sisältää nykyisin luokituslaitokselle asetetut vaatimukset.

Pykälän 2 momentti esitetään saatettavaksi ajan tasalle Euroopan unionia koskevan viittauksen osalta.

2 Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan syksyllä 2011.

Luokituslaitosdirektiivin mukaan jäsenvaltioiden on saatettava direktiivin noudattamisen edellyttämät lait, asetukset ja hallinnolliset määräykset voimaan viimeistään 17 päivänä kesäkuuta 2011.

3 Suhde perustuslakiin ja säätämisjärjestys

Alusturvallisuuslaissa säädetään Liikenteen turvallisuusviraston valtuuttaman hyväksytyn luokituslaitoksen asemasta katsastuksissa ja aluksenmittauksessa. Kyse on perustuslain 124 §:ssä säädetystä julkisen hallintotehtävän antamisesta lailla muulle kuin viranomaiselle, vaikka päätös tehdään valtuudella Liikenteen turvallisuusviraston nimissä ja puolesta. Esitykseen sisältyvät muutokset alusturvallisuuslakiin ovat pitkälti luonteeltaan teknisiä. Sisällölliset muutokset liittyvät Liikenteen turvallisuusviraston ja sen valtuuttaman hyväksytyn luokituslaitoksen väliseen yhteistyöhön. Esityksellä ei siten puututa siirretyn hallintotehtävän laajuuteen.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Lakiehdotus

Laki aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan aluksen teknisestä turvallisuudesta ja turvallisesta käytöstä annetun lain (1686/2009) 2 §:n 9, 41 ja 42 kohta, 4 §:n 5 momentti, 21 §:n 1 ja 3 momentti sekä 36, 39, 41 ja 42 § sekä

lisätään 2 §:ään uusi 43 kohta seuraavasti:

2 §
Määritelmät

Tässä laissa ja sen nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä tarkoitetaan:


9) luokituslaitosdirektiivillä alusten tarkastamiseen ja katsastamiseen valtuutettuja laitoksia sekä merenkulun viranomaisten asiaan liittyviä toimia koskevista yhteisistä säännöistä ja standardeista annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiiviä 2009/15/EY;


41) luokituslaitosasetuksella alusten tarkastamis- ja katsastamislaitoksia koskevista yhteisistä säännöistä ja standardeista annettua Euroopan parlamentin ja neuvoston asetusta (EY) N:o 391/2009;

42) hyväksytyllä luokituslaitoksella luokituslaitosasetuksen mukaisesti hyväksyttyä laitosta;

43) laivanisännällä sellaista aluksen omistajaa tai koko aluksen vuokraajaa, joka joko yksinään tai yhdessä toisten henkilöiden kanssa käyttää tosiasiallista määräämisvaltaa alusturvallisuuteen liittyvissä kysymyksissä; laivanisäntään rinnastetaan tässä laissa se, joka sopimuksen perusteella tai muutoin tosiasiallisesti hoitaa aluksen alusturvallisuuteen liittyviä kysymyksiä.

4 §
Viittaukset muuhun lainsäädäntöön

Ympäristön pilaantumisen ehkäisemisestä säädetään merenkulun ympäristönsuojelulaissa (1672/2009).


21 §
Kalastusalusdirektiivin soveltamisalaan kuuluva kalastusalus

Kalastusalusdirektiivin soveltamisalaan kuuluvan kalastusaluksen on täytettävä kalastusalusdirektiivissä ja muissa direktiiveissä kyseiselle alukselle asetetut tekniset turvallisuusvaatimukset. Aluksen on myös täytettävä Torremolinoksen pöytäkirjan vaatimukset siten kuin kalastusalusdirektiivissä säädetään.


Liikenteen turvallisuusvirasto antaa kalastusdirektiivin ja muiden direktiivien täytäntöön panemiseksi tarkemmat määräykset kalastusaluksen teknisestä turvallisuudesta.


36 §
Katsastaja

Suomalaisen aluksen katsastaa Liikenteen turvallisuusvirasto. Liikenteen turvallisuusvirasto voi valtuuttaa hyväksytyn luokituslaitoksen suorittamaan katsastuksen osaksi tai kokonaan. Liikenteen turvallisuusviraston valtuuttamalla luokituslaitoksella on oltava edustaja, jolla on kotipaikka Suomessa ja joka käyttää luokituslaitoksen puhevaltaa tuomioistuimessa ja muun viranomaisen luona.

Liikenteen turvallisuusviraston on toimittava yhteistyössä valtuuttamansa hyväksytyn luokituslaitoksen kanssa luokituslaitoksen sääntöjen laatimisessa ja menettelytapojen käyttöönottamisessa sekä neuvoteltava sen kanssa yhdenmukaisen tulkinnan saavuttamiseksi kansainvälisistä sopimuksista.

Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa kotimaanliikenteen aluksen katsastuksen osaksi tai kokonaan myös sellaiselle nimeämälleen katsastajalle, joka ei ole Liikenteen turvallisuusviraston palveluksessa.

Liikenteen turvallisuusvirasto voi käyttää ammattiveneen katsastuksessa apuna eräiden huviveneiden turvallisuudesta ja päästövaatimuksista annetun lain 11 §:ssä tarkoitettua ilmoitettua laitosta.

39 §
Katsastusvaltuutusta koskeva sopimus

Liikenteen turvallisuusviraston on tehtävä katsastusvaltuutuksesta kirjallinen sopimus hyväksytyn luokituslaitoksen kanssa. Sopimuksessa on oltava määräykset ainakin luokituslaitosdirektiivin 5 artiklan 2 kohdassa mainituista asioista. Sopimukseen on sovellettava Suomen lakia.

41 §
Katsastusvaltuutuksen peruuttaminen

Liikenteen turvallisuusviraston on peruutettava katsastusvaltuutus, jos luokituslaitoksen hyväksyntä on luokituslaitosasetuksen 7 artiklan mukaisesti peruutettu.

Liikenteen turvallisuusvirasto voi keskeyttää tai peruuttaa katsastusvaltuutuksen, jos luokituslaitos Liikenteen turvallisuusviraston antamasta huomautuksesta tai varoituksesta huolimatta olennaisesti tai toistuvasti laiminlyö velvollisuutensa suorittaa katsastus 39 §:ssä tarkoitetun sopimuksen mukaisesti.

42 §
Hyväksyttyä luokituslaitosta koskeva valvonta

Liikenteen turvallisuusviraston on valvottava, että hyväksytty luokituslaitos suorittaa 39 §:ssä tarkoitettuun sopimukseen perustuvat tehtävänsä ja täyttää luokituslaitosasetuksenliitteen mukaiset vaatimukset. Liikenteen turvallisuusviraston on tehtävä tarkastus joka toinen vuosi ja raportoitava niistä Euroopan komissiolle.

Liikenteen turvallisuusviraston on toimitettava luokituslaitosdirektiivissä säädetyt ilmoitukset Euroopan komissiolle ja Euroopan unionin jäsenvaltioille.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .


Helsingissä 20 päivänä toukokuuta 2011

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Liikenneministeri
Anu Vehviläinen

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.