Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 120/2008
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi kalastuslain 88 §:n muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan kalenterivuodelta perittävää läänikohtaista viehekalastusmaksua korotettavaksi 27 eurosta 29 euroon ja seitsemän vuorokauden kalastusjaksolta perittävää viehekalastusmaksua korotettavaksi kuudesta eurosta seitsemään euroon.

Esitys liittyy valtion vuoden 2009 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2009 alusta.


PERUSTELUT

1 Nykytila

Kalastuslain (286/1982) 88 §:n mukaan jokaisen kalastuslain 8 §:n 1 momentissa tarkoitettua viehekalastusta harjoittavan henkilön on suoritettava valtiolle vuosittain viehekalastusmaksu. Viehekalastusmaksu on 27 euroa kalenterivuodelta tai kuusi euroa seitsemän vuorokauden kalastusjaksolta kunkin sellaisen läänin osalta, jonka alueella henkilö harjoittaa sanottua viehekalastusta. Viehekalastusmaksua ei kuitenkaan peritä alle 18-vuotiaalta eikä 65 vuotta täyttäneeltä henkilöltä eikä myöskään viehekalastuksesta, jota harjoitetaan yleisellä vesialueella.

Kalastuslain 88 §:n 3 momentissa todetaan, että maa- ja metsätalousministeriö perii tässä pykälässä tarkoitetut maksut elinkustannusindeksin nousua vastaavasti tarkistettuina. Tarkistus tehdään kahden täyden euron tarkkuudella.

2 Ehdotetut muutokset

Esityksen pohjana on kalastuslain 88 §:ään sisältyvän indeksiehdon täyttyminen. Elinkustannusindeksi on noussut marraskuun 2001 jälkeen, jolloin viimeksi vahvistettiin viehekalastusmaksujen suuruudet, heinäkuuhun 2008 12,4 %, joka vastaa viehekalastusmaksuun 3,30 euron korotusta. Näin ollen viehekalastusmaksua on tarkoitus nostaa kalastuslain 88 §:n 3 momentin perusteella siten, että vuosimaksu nousee 27 eurosta 29 euroon. Samalla on tarkoituksenmukaista nostaa myös seitsemän vuorokauden viehekalastusmaksua eurolla eli kuudesta eurosta seitsemään euroon. Kalastuslakiin on kirjattu tarkistus kuitenkin vain kahden täyden euron tarkkuudella, joten viikkomaksun korotus edellyttää kalastuslain 88 §:n muuttamista. Korotukset on tarkoitus tehdä vuoden 2009 alusta lukien.

Perusteluna viikkomaksun korotukselle on se, että silloin kun viikkomaksut otettiin kalastuslakiin (968/1996), lakialoitteessa oli lähtökohtana se, että viikkomaksu on yksi neljäsosa vuosimaksusta. Kalastuksenhoitomaksun osalta näin päätettiinkin, mutta viehekalastusmaksua nostettiin lakialoitteen käsittelyn aikana siten, että neljäsosa vuosimaksusta ei ollut euroina tasaluku.

Seuraavassa on kalastuksenhoitomaksujen ja viehekalastusmaksujen hinnat sekä vuosimaksujen että viikkomaksujen osalta:

  Kalastuksenhoitomaksut   Viehekalastusmaksut
  vuosi 7 vrk vuosi 7 vrk
1997 80 mk 20 mk 150 mk 35 mk
1999 90 mk 25 mk 150 mk 35 mk
2002 15 euroa 5 euroa 27 euroa 6 euroa
2004 20 euroa 6 euroa 27 euroa 6 euroa
2008 20 euroa 6 euroa 27 euroa 6 euroa

Viikkomaksujen hintojen ei tulisi jäädä jälkeen vuosimaksujen hintakehityksestä, muuten paineet lyhytaikaisten lupien hankkimiseen kasvavat. Tilanteen pitäisi olla niin päin, että vuosilupien hankkiminen tehdään houkuttelevaksi.

3 Esityksen taloudelliset vaikutukset

Vuonna 2007 maksettiin 81 984 kpl läänikohtaisia viehekalastusmaksuja kalenterivuodeksi ja 36 406 kpl seitsemän vuorokauden pituiselle jaksolle. Viehekalastusmaksuja kertyi vuonna 2007 yhteensä 2 431 995 euroa. Kun kalenterivuotta koskevia viehekalastusmaksuja arvioidaan kertyvän vuonna 2009 vähintään 87 000 ja seitsemän vuorokauden kalastusjaksokohtaisia vähintään 41 000 suoritusta, kokonaiskertymäksi tulee yhteensä 2 810 000 euroa. Tämä summa sisältää vuosimaksujen korotuksesta johtuvana lisäyksenä 174 000 euroa ja viikkomaksujen korotuksesta johtuvana lisäyksenä 41 000 euroa. Arvioitu maksujen suoritusmäärien nousu perustuu viimeaikaiseen kehitykseen maksusuorituksissa. Vuonna 2007 vuosimaksuja suoritettiin 11,4 % ja seitsemän vuorokauden maksuja 3,4 % enemmän kuin vuonna 2006.

4 Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu maa- ja metsätalousministeriössä virkatyönä. Asiasta ei ole pyydetty lausuntoja, sillä vuosimaksun korotus joudutaan joka tapauksessa tekemään kalastuslain 88 §:n 3 momentin nojalla, joten kysymys on viikon mittaiselle kalastusjaksolle lunastettavan viehekalastusmaksun korottamisesta yhdellä eurolla. Viikkomaksun korotuksen vaikutuksen arvioidaan olevan 41 000 euroa vuoden 2009 maksukertymään.

5 Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan 1 päivänä tammikuuta 2009.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Lakiehdotus

Laki kalastuslain 88 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 16 päivänä huhtikuuta 1982 annetun kalastuslain (286/1982) 88 §:n 2 momentti, sellaisena kun se on laissa 1001/2001, seuraavasti:

88 §

Jokaisen 8 §:n 1 momentissa tarkoitettua viehekalastusta harjoittavan henkilön on suoritettava valtiolle vuosittain viehekalastusmaksu. Viehekalastusmaksu on 29 euroa kalenterivuodelta tai seitsemän euroa seitsemän vuorokauden kalastusjaksolta kunkin sellaisen läänin osalta, jonka alueella henkilö harjoittaa sanottua viehekalastusta. Viehekalastusmaksua ei kuitenkaan peritä alle 18-vuotiaalta eikä 65 vuotta täyttäneeltä henkilöltä eikä myöskään viehekalastuksesta, jota harjoitetaan yleisellä vesialueella.



Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 2009.


Helsingissä 15 päivänä syyskuuta 2008

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Maa- ja metsätalousministeri
Sirkka-Liisa Anttila

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.