Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 157/2005
Hallituksen esitys Eduskunnalle laeiksi vakuutus-kassalain muuttamisesta ja Vakuutusvalvontavirastosta annetun lain 2 §:n 17 kohdan kumoamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan vakuutuskassalakia muutettavaksi siten, että vakuutuskassojen lakisääteisen yhteistyöelimen, vakuutuskassojen yhdistyksen, toiminta lopetetaan ja yhdistys puretaan. Samalla vakuutuskassojen yhdistyksen yhteydessä toimiva vakuutuskassalautakunta lakkautettaisiin.

Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan 31 päivänä joulukuuta 2005.


PERUSTELUT

1. Nykytila

Vakuutuskassat ovat vakuutuskassalain (1164/1992) mukaisia rajoitetussa toimintapiirissä toimivia vakuutuslaitoksia, jotka vakuutustoimintaa liikemäisesti harjoittamatta myöntävät muun muassa vanhuus-, työkyvyttömyys-, työttömyys- ja perhe-eläkkeitä, korvausta sairauden, vian tai vamman johdosta sekä hautaus- ja eroavustuksia. Vakuutuskassat on luokiteltu myöntämänsä pääasiallisen korvauslajin perusteella eläkekassoihin, sairauskassoihin sekä hautaus- ja eroavustuskassoihin.

Vakuutuskassalain 168 § sisältää säännökset vakuutuskassojen yhdistyksestä, joka on vakuutuskassojen lakisääteinen yhteistyöelin. Yhdistys perustettiin vuonna 1942 annetulla avustuskassalailla (471/1942). Pakollisen ja lakisääteisen yhdistyksen säätämistä perusteltiin hallituksen esityksen ( HE 118/1941) sillä, että oli välttämätöntä saada aikaan silloisia avustuskassoja yhdistävä elin, joka ”antaisi avustuskassatoiminnalle aatteellista ja teknillistä johtoa yli sen, mitä sosiaaliministeriön rekisteröimis- ja valvontatoiminta tarjoaa”. Yhdistys perustettiin siis tukemaan silloisen sosiaaliministeriön harjoittamaa avustuskassojen valvontaa. Kun avustuskassalaki kumottiin vuoden 1993 alusta voimaan tulleella vakuutuskassalailla ja avustuskassat muuttuivat vakuutuskassoiksi, yhdistyksen asemaan ei puututtu, vaan vakuutuskassojen pakollinen jäsenyys yhdistyksessä ja yhdistyksen lakisääteisyys jatkuivat entisenlaisena. Sääntöjensä mukaan yhdistyksen tehtävänä on muun muassa toimia vakuutuskassojen yhteiselimenä, valvoa niiden etua ja edustaa niitä, seurata vakuutuskassatoimintaan liittyvää lainsäädäntöä, antaa asiantuntija-apua ja avustaa kassoja niiden toimintaan liittyvissä asioissa. Vakuutuskassojen yhdistystä valvoo vakuutuskassalain 168 §:n ja Vakuutusvalvontavirastosta annetun lain (78/1999) 2 §:n 17 kohdan nojalla Vakuutusvalvontavirasto.

Vakuutuskassojen yhdistyksen yhteydessä toimii vakuutuskassalautakunta, jonka tehtävänä on vakuutuskassalain 169 §:n mukaan antaa lausuntoja ja ratkaisusuosituksia vakuutuskassan, sen osakkaan, jäsenen tai muun edunsaajan pyynnöstä asioissa, jotka koskevat toisaalta kassan ja toisaalta jäsenen, osakkaan tai edunsaajan välistä vakuutuskassa-asiaa. Lisäksi lautakunnan tehtävänä on pyydettäessä antaa lausuntoja viranomaisille vakuutuskassa-asioissa. Lautakunta ei voi antaa lausuntoa tai ratkaisusuositusta asiassa, joka koskee kassan harjoittamaa sairausvakuutuslain (1224/2004), työntekijäin eläkelain (395/1961), yrittäjien eläkelain (468/1969) tai kuntoutusrahalain (611/1991) mukaista toimintaa.

Lautakunnan kustannukset maksetaan vakuutuskassojen yhdistyksen varoista.

2. Ehdotetut muutokset

Avustuskassalakia ja nykyistä vakuutuskassalakia säädettäessä vallinneet perusteet lakisääteisen vakuutuskassojen yhdistyksen olemassaololle ovat pääosin rauenneet. Vakuutuskassojen valvonnassa lakisääteisellä yhdistyksellä ei ole erityistä merkitystä tai tehtävää, eikä vakuutuskassojen pakollista jäsenyyttä yhdistyksessä voida perustella riittävän valvonnan tarpeella. Lakisääteisen ja kassojen pakkojäsenyyteen perustuvan yhdistyksen olemassaoloa ei voida muutenkaan perustella perustuslaissa taatun kokoontumis- ja yhdistymisvapauden näkökulmasta katsoen.

Eläkekassojen pakkojäsenyys vakuutuskassojen yhdistyksessä poistettiin vakuutuskassalain muuttamisesta annetulla lailla (210/2004). Suurin osa eläkekassoista on liittynyt Eläkesäätiöyhdistys ESY ry:n jäseniksi. Tässä esityksessä ehdotetaan, että yhdistyksen pakollinen jäsenyys poistetaan myös sairauskassojen sekä hautaus- ja eroavustuskassojen osalta. Lain 168 § ehdotetaan kumottavaksi ja vakuutuskassojen yhdistyksen toiminta lopetettavaksi. Lain voimaantulo- ja siirtymäsäännökset sisältävät tarpeelliset säännökset siitä, millä tavoin yhdistyksen toiminnan lopettaminen ja selvittäminen käytännössä tapahtuisi. Yhdistyksen toiminta on tarkoitus lopettaa 31 päivänä joulukuuta 2005, ja yhdistys olisi selvitystilassa 1 päivästä tammikuuta 2006 alkaen. Koska vakuutuskassojen yhdistyksen toiminta ehdotetaan lopetettavaksi, myös vakuutuskassalautakunnan toiminta lopetettaisiin ja vakuutuskassalain 169 § kumottaisiin.

Vakuutuskassalautakunnan toiminnan lopettamisen johdosta vakuutuskassalain 165 c §:n 1 momentin 3 kohtaa, jossa säädetään vakuutuskassalautakunnan palveluksessa tai sen jäsenenä olevan oikeudesta saada vakuutussalaisuuden alaisia tietoja, on muutettava. Kohtaa ehdotetaan muutettavaksi siten, että siinä säädetään yleisemmin vakuutusalan lautakunnasta, jos vakuutuskassalautakuntaa vastaava oikeussuojamenettely on tarkoitus järjestää jossakin toisessa vakuutusalan lautakunnassa.

Vakuutusvalvontavirastosta annetun lain 2 §:n 17 kohta ehdotetaan kumottavaksi, koska vakuutuskassojen yhdistys on poistettava Vakuutusvalvontaviraston valvottavien joukosta.

3. Esityksen vaikutukset

Esityksellä ei ole valtiontaloudellisia vaikutuksia eikä vaikutuksia viranomaisten toimintaan.

Vakuutuskassojen yhdistyksen purkaminen johtaa siihen, että sairauskassojen sekä hautaus- ja eroavustuskassojen on järjestettävä yhteisten asioidensa hoitaminen muilla keinoin. Vakuutuskassojen keskuudessa onkin jo perustettu uusi vapaaehtoinen yhdistys kassojen edunvalvontaa varten. Vakuutuskassalautakunnan toiminnan lopettamisesta johtuen kassojen sekä niiden jäsenten ja osakkaiden oikeusturvakeinot vähenevät, koska uudella yhdistyksellä ei ole lakisääteistä velvollisuutta jatkaa vakuutuskassalautakunnan kaltaista toimintaa.

4. Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu virkatyönä sosiaali- ja terveysministeriössä. Esityksestä on pyydetty lausunnot oikeusministeriöltä, valtiovarainministeriöltä, Vakuutusvalvontavirastolta, vakuutuskassojen yhdistykseltä ja Kuluttajien vakuutustoimistolta. Lausunnoissa esitetyt näkökohdat on tarpeellisin osin otettu huomioon.

5. Voimaantulo

Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan 31 päivänä joulukuuta 2005. Lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin, kuten selvitysmiehen asettamiseen, voitaisiin ryhtyä jo ennen lain voimaantuloa. Yhdistys olisi selvitystilassa 1 päivänä tammikuuta 2006 alkaen.

Voimaantulosäännöksen 4—12 momentissa säädettäisiin vakuutuskassojen yhdistyksen ja vakuutuskassalautakunnan toiminnan lopettamisen ja selvittämisen käytännön järjestelyistä.

Yhdistyksen johdon tehtävät ja toiminta päättyisivät lain voimaan tullessa. Yhdistyksen johdon muodostavat sääntöjen mukaan valtuusto, hallitus ja toiminnanjohtaja. Yhdistyksen yhdistyskokouksen ja tilintarkastajien tehtävät eivät kuitenkaan päättyisi samana ajankohtana, vaan ne jatkuisivat siihen asti, kunnes yhdistys katsotaan puretuksi. Tilintarkastajien olisi muun muassa annettava lausunto selvitysmiehen 7 momentin nojalla tekemästä tilinpäätöksestä ja yhdistyskokouksen päätettävä tilinpäätöksen hyväksymisestä.

Voimaantulosäännöksen 5 momentissa säädettäisiin, että yhdistyskokouksen on valittava selvitysmies hoitamaan yhdistyksen asioita selvitystilan alkamisesta lukien. Yhdistyskokous myös hyväksyisi selvitysmiehen palkkion.

Selvitysmiehen palkkio ja muut yhdistyksen toiminnan lopettamisesta aiheutuvat kustannukset maksettaisiin yhdistyksen varoista.

Selvitysmies edustaa yhdistystä selvitystilan aikana. Yhdistyksen selvitys olisi hoidettava viipymättä. Voimaantulosäännöksen 6 momentin mukaan selvitysmiehen olisi viipymättä haettava julkinen haaste yhdistyksen velkojille. Selvitysmiehen olisi julkisen haasteen määräpäivän jälkeen maksettava kaikki yhdistyksen tiedossa oleva velka.

Selvitysmiehen olisi voimaantulosäännöksen 7 momentin mukaan laadittava yhdistyksen tilinpäätös ja toimintakertomus vuodelta 2005 ja sen jälkeisiltä tilikausilta ja lopputilitys selvityksen päätyttyä. Tilinpäätös ja lopputilitys olisi annettava yhdistyskokoukselle hyväksyttäväksi.

Voimaantulosäännöksen 8 momentin mukaan yhdistys katsotaan puretuksi, kun yhdistyskokous on hyväksynyt lopputilityksen. Yhdistyksen arkisto olisi säilytettävä Vakuutusvalvontaviraston hyväksymällä tavalla.

Voimaantulosäännöksen 9 momentin mukaan purettavan vakuutuskassojen yhdistyksen omaisuus jaettaisiin yhdistyksen sääntöjen mukaisesti. Yhdistyksen sääntöjen 25 §:n mukaan on pääsääntönä, että yhdistyksen purkautuessa on sen varat, joita ei tarvita yhdistyksen sitoumusten kattamiseen, jaettava yhdistyksen purkautuessa sen jäseninä olevien vakuutuskassojen kesken niiltä edellisiltä viideltä vuodelta perittyjen vuosimaksujen osoittamassa suhteessa.

Voimaantulosäännöksen 10 momentin mukaan vakuutuskassalautakunnan toiminta lopetetaan, kun lautakunnassa 30 kesäkuuta 2006 vireillä olevat asiat on käsitelty. Selvyyden vuoksi 11 momentissa todettaisiin, että vakuutuskassalautakunnan toiminnasta aiheutuvat kustannukset sinäkin aikana, kun vakuutuskassojen yhdistys on selvitystilassa, maksetaan yhdistyksen varoista.

Voimaantulosäännöksen 12 momentissa säädettäisiin, että vakuutuskassalautakunnan arkisto luovutetaan sosiaali- ja terveysministeriölle, joka lautakunnan on asettanutkin.

Yhdistyksen jäsenten oikeusturvan parantamiseksi voimantulosäännöksen 13 momentissa säädettäisiin, että Vakuutusvalvontaviraston tämän lain perusteella antamasta päätöksestä voitaisiin valittaa hallinto-oikeuteen samalla tavalla kun muistakin Vakuutusvalvontaviraston antamista päätöksistä.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäviksi seuraavat lakiehdotukset:

Lakiehdotukset

1.

Laki vakuutuskassalain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan 27 päivänä marraskuuta 1992 annetun vakuutuskassalain (1164/1992) 168 ja 169 §, sellaisina kuin ne ovat, 168 § laissa 210/2004 ja 169 § osaksi mainitussa laissa 210/2004, sekä

muutetaan 165 c §:n 1 momentin 3 kohta, sellaisena kuin se on laissa 287/2000, seuraavasti:

165 c §

Sen estämättä, mitä 165 §:ssä säädetään, vakuutuskassalla on oikeus luovuttaa vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluvia tietoja:


3) vakuutusalan lautakunnan tai vastaavan toimielimen palveluksessa tai sen jäsenenä olevalle sinne käsiteltäväksi saatetun asian hoitamista varten;



Tämä laki tulee voimaan 31 päivänä joulukuuta 2005.

Lain täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä ennen lain voimaantuloa.

Vakuutuskassojen yhdistys on selvitystilassa 1 päivästä tammikuuta 2006 alkaen.

Yhdistyksen johdon tehtävät ja toiminta päättyy lain voimaantulopäivänä. Yhdistyksen yhdistyskokouksen ja tilintarkastajien tehtävät eivät pääty yhdistyksen toiminnan päättyessä.

Yhdistyksen yhdistyskokous valitsee hallituksen tilalle selvitysmiehen hoitamaan yhdistyksen asioita 1 päivästä tammikuuta 2006 lukien ja määrää hänen palkkionsa. Selvitysmiehen palkkio ja muut yhdistyksen toiminnan lopettamiseen liittyvät kustannukset maksetaan yhdistyksen varoista.

Selvitysmies edustaa yhdistystä selvitystilan aikana. Yhdistyksen selvitys on hoidettava viipymättä. Selvitysmiehen on viipymättä haettava julkinen haaste yhdistyksen velkojille. Julkisen haasteen määräpäivän jälkeen selvitysmiehen on maksettava kaikki yhdistyksen tiedossa oleva velka.

Selvitysmiehen on laadittava yhdistyksen tilinpäätös ja toimintakertomus vuodelta 2005 ja sen jälkeisiltä tilikausilta sekä lopputilitys selvityksen päätyttyä. Tilinpäätöksen ja lopputilityksen hyväksyy yhdistyskokous.

Yhdistys katsotaan puretuksi, kun yhdistyskokous on hyväksynyt lopputilityksen. Yhdistyksen arkisto on säilytettävä Vakuutusvalvontaviraston hyväksymällä tavalla.

Yhdistyksen purkautuessa jäljelle jäävä omaisuus on jaettava yhdistyksen sääntöjen mukaisesti.

Kumotussa 169 §:ssä tarkoitetun vakuutuskassalautakunnan toiminta lopetetaan, kun lautakunnassa 30 päivänä kesäkuuta 2006 vireillä olevat asiat on käsitelty.

Lautakunnan toiminnasta aiheutuvat kustannukset maksetaan vakuutuskassojen yhdistyksen varoista yhdistyksen selvitystilan aikana.

Lautakunnan arkisto luovutetaan sosiaali- ja terveysministeriölle.

Vakuutusvalvontaviraston tämän lain nojalla antamasta päätöksestä voidaan valittaa Helsingin hallinto-oikeuteen siten kuin Vakuutusvalvontavirastosta annetun lain (78/1999) 6 §:ssä säädetään.


2.

Laki Vakuutusvalvontavirastosta annetun lain 2 §:n 17 kohdan kumoamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Tällä lailla kumotaan Vakuutusvalvontavirastosta 29 tammikuuta 1999 annetun lain (78/1999) 2 §:n 17 kohta sellaisena kuin se on laissa 534/2000.

2 §

Tämä laki tulee voimaan 31 päivänä joulukuuta 2005.


Helsingissä 7 päivänä lokakuuta 2005

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Sosiaali- ja terveysministeri
Tuula Haatainen

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.