Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 71/2004
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi maatalouden interventiorahastosta annetun lain muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan maatalouden interventiorahastosta annettua lakia muutettavaksi siten, että maatalouden interventiorahastosta maksettaisiin myös Euroopan yhteisön yhteisen kalastuspolitiikan interventiotoimenpiteistä johtuvat menot. Lisäksi interventiorahastoon tuloutettavia eriä ehdotetaan laajennettavaksi siten, että rahastoon tuloutettaisiin myös Euroopan yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan yhteydessä annetut vakuudet, vakuustalletukset ja takuut. Maatalouden interventiorahaston lainanottovaltuuden markkamääräinen yläraja ehdotetaan muutettavaksi euromääräiseksi. Lisäksi lakiin ehdotetaan tehtäväksi joitain uudesta perustuslaista johtuvia muutoksia.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu.


YLEISPERUSTELUT

1. Nykytila ja ehdotetut muutokset

Valtion talousarvion ulkopuolinen maatalouden interventiorahasto perustettiin maatalouden interventiorahastosta annetulla lailla (1206/1994). Rahasto, joka on maa- ja metsätalousministeriön alainen, aloitti toimintansa 1 päivänä tammikuuta 1995. Rahastosta maksetaan Euroopan yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan mukaisista maataloustuotteiden vientituesta, interventiovarastoinnista, yksityisen varastoinnin tukemisesta ja eräistä muista maataloustuotteiden markkinoihin vaikuttavista toimenpiteistä Suomessa aiheutuvat menot. Euroopan yhteisö korvaa edellä mainitut menot Suomelle jälkikäteen Euroopan unionin maatalouden ohjaus- ja tukirahaston tukiosaston (EMOTR-T) varoista. Nämä Suomelle suoritettavat korvaukset tuloutetaan rahastoon.

Rahastosta maksetaan myös sellaiset edellä mainituista toimenpiteistä aiheutuneet menot, joita ei Euroopan yhteisön säännösten mukaan kateta Euroopan unionin maatalouden ohjaus- ja tukirahaston tukiosastosta. Näiden menojen maksamiseen tarkoitettu määräraha siirretään valtion talousarviosta rahastoon. Valtion vuoden 2004 talousarviossa budjettisiirto rahastoon on kaksi miljoonaa euroa.

Kalastus- ja vesiviljelyalan yhteisestä markkinajärjestelystä annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 104/2000 35 artiklan 1 kohdan mukaan asetuksessa säädettyjen maksujen myöntämiseen liittyviä menoja pidetään yhteisen maatalouspolitiikan rahoituksesta annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 1258/1999 mukaisina interventiotoimenpiteisiin liittyvinä menoina. Euroopan yhteisön yhteisen kalastuspolitiikan interventiotoiminnasta johtuvat menot rinnastetaan siten yhteisen maatalouspolitiikan interventiotoimenpiteistä johtuviin menoihin. Valtion vuoden 2004 talousarvion luvun 30.13. (Maataloustuotteiden markkinointi ja tuotannon tasapainottaminen) selvitysosan mukaan kalatalouden interventiotoiminnan johdosta Euroopan unionin maatalouden ohjaus- ja tukirahastosta tuloutuneet tulot ja niitä vastaavat menot tuloutuvat suoraan rahastoon. Näiden määrä on 350 000 euroa vuonna 2004.

Maatalouden interventiorahastosta annettua lakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että rahaston tarkoituksena olisi myös Euroopan yhteisön yhteisen kalastuspolitiikan interventiotoimenpiteistä johtuvien menojen maksaminen. Lisäksi rahastosta maksettaviin menoihin sisällytettäisiin yhteisen kalastuspolitiikan interventiotoimenpiteistä aiheutuvat menot.

Rahastoon on tuloutettu myös yhteisen maatalouspolitiikan yhteydessä annettujen vakuuksien, vakuustalletusten tai takuiden jaosta ja menettämisestä annetun neuvoston asetuksen (ETY) N:o 352/78 1 artiklan 2 kohdassa tarkoitetut vakuudet. Näillä vakuuksilla tarkoitetaan vienti- ja tuontitodistuksia esitettäessä ja tarjouskilpailun yhteydessä annettuja vakuuksia, vakuustalletuksia ja takuita. Maatalouden interventiorahastosta annetussa laissa ei ole säännöstä näiden erien tulouttamisesta rahastoon. Tästä syystä lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös sanottujen vakuuksien tulouttamisesta rahastoon. Lisäksi lakiin ehdotetaan selkeyden vuoksi lisättäväksi säännös valtion talousarviossa rahastolle myönnettävän määrärahan tulouttamisesta rahastoon.

Rahastolla ei ole toimintansa rahoittamiseksi erillistä peruspääomaa, vaan se voi toimintansa väliaikaiseksi rahoittamiseksi ottaa lainaa valtioneuvoston luvalla ja sen hyväksymillä ehdoilla. Rahaston ottamien lainojen kokonaismäärä ei saa lain mukaan ylittää 1 500 miljoonaa markkaa eli 252 281 889,69 euroa. Rahaston lainanoton markkamääräinen yläraja ehdotetaan muutettavaksi euromääräiseksi siten, että rahaston ottamien lainojen kokonaismäärä ei saisi ylittää 250 miljoonaa euroa.

Maatalouden interventiorahastosta annetun asetuksen (1587/1994) 6 §:ssä säädetään valtiokonttorin tehtävistä rahaston lainanotossa. Valtiokonttorin tehtävistä rahaston lainanotossa on kuitenkin asianmukaista ja perusteltua säätää lailla. Tämän vuoksi ehdotetaan, että asetuksesta siirrettäisiin lakiin säännökset valtiokonttorin tehtävistä rahaston lainanotossa.

Maatalouden interventiorahastosta annetun asetuksen 2—4 §:ssä säädetään rahaston johtokunnan asettamisesta, kokoonpanosta, tehtävistä sekä johtokunnan päätöksenteosta. Näistä seikoista on kuitenkin asianmukaista säätää lailla, minkä vuoksi asetuksesta ehdotetaan siirrettäväksi lakiin rahaston johtokuntaa koskevat säännökset.

Perustuslain 80 §:n 1 momentin mukaan valtioneuvosto ja ministeriö voivat antaa asetuksia perustuslaissa tai muussa laissa säädetyn valtuuden nojalla. Maatalouden interventiorahastosta annetussa asetuksessa on säännöksiä muun muassa johtokunnan vahvistaman rahaston työjärjestyksen sisällöstä, maa- ja metsätalousministeriön oikeudesta määrätä rahaston menojen maksamisesta ja tarkempien määräyksien antamisesta rahaston taloussäännössä ja työjärjestyksessä. Näistä tehtävistä on asianmukaista säätää lain tasolla.

Voimassa olevassa laissa säädetään rahaston työjärjestyksestä ainoastaan, että rahaston työjärjestyksen vahvistaa johtokunta. Ehdotuksen mukaan rahaston työjärjestyksen vahvistaisi edelleen rahaston johtokunta. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi säännös niistä seikoista, mistä rahaston työjärjestyksessä voidaan tarkemmin määrätä. Lakiin ehdotetaan lisäksi lisättäväksi säännökset rahaston tilintarkastuskertomuksen sisällöstä.

Maatalouden interventiorahastosta annetussa asetuksessa on säännöksiä, joiden mukaan maa- ja metsätalousministeriön päätöksellä voidaan säätää tarkemmin muun muassa rahaston menojen maksamisesta. Perustuslain 80 §:n 1 momentin mukaan valtioneuvosto ja ministeriö voivat antaa asetuksia vain perustuslaissa tai muussa laissa säädetyn valtuuden nojalla. Asetuksenantovaltuudet ehdotetaan siirrettäväksi lakiin. Samalla niitä tarkistettaisiin perustuslain mukaisesti niin, että valtuussäännöksissä ilmenisi riittävän täsmällisesti ja tarkkarajaisesti, mistä seikoista asetuksella on tarkoitus säätää.

1. Esityksen vaikutukset

Esityksellä ei arvioida olevan valtiontaloudellisia vaikutuksia. Esityksestä ei aiheudu lisähenkilöstötarvetta maatalouden interventiorahastosta annetussa laissa tarkoitettujen tehtävien hoitamisessa.

2. Asian valmistelu

Asia on valmisteltu virkatyönä maa- ja metsätalousministeriössä. Esityksestä on pyydetty lausunnot oikeusministeriöltä, valtiovarainministeriöltä, Valtiokonttorilta, maatalouden interventiorahastolta ja maa- ja metsätalousministeriön tietopalvelukeskukselta.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Lakiehdotuksen perustelut

1 §. Rahaston tarkoitus. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että rahaston toiminnan tarkoituksena olisi myös Euroopan yhteisön yhteisen kalastuspolitiikan mukaisista interventiotoimenpiteistä aiheutuvien menojen maksaminen.

Pykälän 2 momentti siirrettäisiin asiallisesti samansisältöisenä 6 §:n 2 momentiksi.

2 §. Rahaston varat. Rahastoon tuloutettavia varoja ehdotetaan laajennettavaksi siten, että rahastoon tuloutettaisiin myös interventiotoimintaan liittyvistä vakuusjärjestelyistä ja muusta rahaston toiminnasta syntyvät tuotot. Vakuusjärjestelyistä kertyvillä tuotoilla tarkoitettaisiin yhteisen maatalouspolitiikan yhteydessä annettujen vakuuksien, vakuustalletusten tai takuiden jaosta ja menettämisestä annetun neuvoston asetuksen (ETY) N:o 352/78 1 artiklan 2 kohdassa tarkoitettuja vakuuksia. Sanotun neuvoston asetuksen mukaisia vakuuksia ovat vienti- ja tuontitodistuksia esitettäessä ja tarjouskilpailun yhteydessä annettuja vakuudet, vakuustalletukset ja takuut. Lisäksi pykälään ehdotetaan lisättäväksi säännös valtion talousarviossa rahastolle myönnettävien määrärahojen tulouttamisesta rahastoon.

3 §. Rahaston lainanotto. Pykälän 1 momentissa oleva rahaston lainanoton 1 500 miljoonan markan suuruinen yläraja ehdotetaan muutettavaksi 250 miljoonan euron suuruiseksi.

Pykälän 2 momenttiin ei ehdoteta muutoksia.

Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 3 momentti, jossa säädettäisiin valtiokonttorin tehtävistä rahaston lainanotossa. Valtiokonttorin tehtävänä olisi ottaa rahaston johtokunnan toimeksiannosta rahaston toiminnan väliaikaista rahoittamista varten otettavat laina, päättää niiden ehdoista sekä huolehtia rahaston lainanottoon liittyvistä muista tehtävistä. Tehtävä ei ole valtiokonttorille uusi, koska valtiokonttori on hoitanut sanotut tehtävät rahaston perustamisesta lähtien. Valtiokonttorin tehtäviä koskeva säännös nostettaisiin lain tasolle.

4 §. Rahaston hallinto. Ehdotetun 1 momentin mukaan rahasto olisi maa- ja metsätalousministeriön hoidossa ja valvonnassa ja maa- ja metsätalousministeriöllä olisi oikeus saada rahastolta tehtäviensä suorittamiseksi tarpeelliset tiedot. Säännös tarkentaa nykytilanteeseen verrattuna ministeriön valvontatehtävää rahastossa sekä ministeriön tietojensaantioikeuksia rahastolta.

Pykälän 2 momentissa säädettäisiin johtokunnan tehtävistä. Johtokunta huolehtisi rahaston hallinnosta sekä talouden ja toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä. Ehdotuksen mukaan johtokunnan tehtävistä säädettäisiin yksityiskohtaisesti. Johtokunnan tehtäviin ei kuitenkaan ehdoteta asiallisia muutoksia joitain pieniä tarkennuksia lukuun ottamatta. Johtokunnalla olisi rahaston toimialalla itsenäinen päätösvalta sen päätettävissä olevissa asioissa. Maa- ja metsätalousministeriö ei voisi puuttua yksittäisiin päätöksiin, mutta se huolehtisi rahaston laillisuusvalvonnasta.

Pykälän 3 ja 4 momentissa säädettäisiin rahaston johtokunnan asettamisesta ja johtokunnan päätöksenteosta. Maa- ja metsätalousministeriö asettaisi rahaston johtokunnan kolmen vuoden määräajaksi. Johtokuntaan kuuluisi puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja enintään kolme muuta jäsentä. Johtokunta olisi päätösvaltainen, kun sen kokouksessa on kolme jäsentä tai varajäsentä, joista yhden olisin oltava puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja. Ehdotetut säännökset vastaavat voimassa olevan asetuksen säännöksiä.

6 §. Rahaston menot. Pykälän 1 momenttia ehdotetaan muutettavaksi lain 1 §:ään ehdotettua muutosta vastaavasti, jolloin rahastosta maksettaisiin myös Euroopan yhteisön yhteisen kalastuspolitiikan interventiotoiminnasta aiheutuvat menot.

Pykälään ehdotetaan lisättäväksi uusi 2 momentti, jonka mukaan rahastosta maksettavista menoista säädettäisiin maa- ja metsätalousministeriön asetuksella. Ehdotus ei tältä osin sisällä asiallisia muutoksia, koska vastaava säännös on voimassa olevan lain 1 §:n 2 momentissa.

8 a §. Tilintarkastuskertomus. Lakiin ehdotetaan lisättäväksi uusi 8 a §, jossa säädettäisiin rahaston tilintarkastuskertomuksesta. Pykälän 1 momentissa säädettäisiin tilintarkastuksen suorittamisesta, koska tilintarkastuslakia (936/1994) ei sovelleta eikä se yksityisen puolen sääntelynä sovellu suoraan rahastoon. Tilintarkastus sisältäsi kirjanpidon, tilinpäätöksen ja hallinnon tarkastuksen, mistä annettaisiin tilintarkastuskertomus. Suoritetusta tilintarkastuksesta tehtäisiin tilinpäätösmerkintä. Tilintarkastuskertomus toimitettaisiin maa- ja metsätalousministeriölle samanaikaisesti tilinpäätöksen kanssa.

Ehdotetun 2 momentin mukaan rahaston tilintarkastajien olisi viipymättä ilmoitettava havaitsemistaan ongelmatilanteista sekä rahaston johtokunnalle että maa- ja metsätalousministeriölle.

10 §. Työjärjestys. Pykälässä säädettäisiin rahaston työjärjestyksestä ja sen sisällöstä. Rahaston työjärjestyksessä annettaisiin tarkempia määräyksiä rahastossa noudatettavasta menettelystä asioiden käsittelyssä, päätöksenteosta, nimen kirjoittamisesta, johtokunnan sihteerien ja rahaston henkilöstön tehtävistä sekä muusta sisäisestä hallinnosta. Työjärjestyksen vahvistaminen kuuluisi rahaston johtokunnan tehtäviin maatalouden interventiorahastosta annettavan valtioneuvoston asetuksen nojalla.

11 §. Tarkemmat säännökset. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi perustuslain johdosta siten, että valtioneuvoston asetuksella voitaisiin säätää tarkemmin rahaston tilikaudesta sekä rahaston taloussäännön ja rahastosta maksettavien palkkioiden vahvistamisesta.

2. Voimaantulo

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on hyväksytty ja vahvistettu.

3. Säätämisjärjestys

Perustuslain 87 §:n mukaan talousarvion ulkopuolisen rahaston taikka tällaisen rahaston tai sen käyttötarkoituksen olennaista laajentamista tarkoittavan lakiehdotuksen hyväksymiseen vaaditaan eduskunnassa vähintään kaksi kolmasosaa annetuista äänistä. Talousarvion ulkopuolisiin rahastoihin kytkeytyvän vaikeutetun säätämisjärjestyksen avulla pyritään suojaamaan eduskunnan budjettivaltaa (HE 1/1998 vp, s. 139/II).

Perustuslakivaliokunta on mietinnössään (PeVM 10/1998 vp, s. 24/I) katsonut, että vaikeutetun säätämisjärjestyksen edellytyksiä tulee tulkita tiukan pidättyvästi. Perustuslakivaliokunta on lausunnoissaan (PeVL 1/1997 vp ja PeVL 34/2002 vp) katsonut, että rahaston laajentamisen olennaisuutta ei pidä arvioida ainoastaan rahastokohtaisesti, vaan ensisijaisesti eduskunnan budjettivallan kokonaisuuden kannalta.

Maatalouden interventiorahastosta annettuun lakiin ehdotettavat muutokset eivät laajenna olennaisesti rahaston käyttötarkoitusta. Ehdotus ei myöskään kavenna eduskunnan budjettivaltaa, koska eduskunta päättäisi edelleen valtion talousarvioesityksen käsittelyn yhteydessä rahastolle siirrettävän määrärahan enimmäismäärästä. Edellä esitetyn perusteella valtioneuvosto katsoo, että lakiehdotus voidaan käsitellä tavallisessa säätämisjärjestyksessä.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Lakiehdotus

Laki maatalouden interventiorahastosta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti,

muutetaan maatalouden interventiorahastosta 16 päivänä joulukuuta 1994 annetun lain (1206/1994) 1—4 §, 6, 10 ja 11 §,

sellaisina kuin niistä ovat 1 ja 3 § osaksi laissa 989/1995 sekä 2 ja 6 § viimeksi mainitussa laissa, sekä

lisätään lakiin uusi 8 a § seuraavasti:

1 §
Rahaston tarkoitus

Euroopan yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan ja yhteisen kalastuspolitiikan mukaisista vientituista, interventiovarastoinnista, yksityisen varastoinnin tukemisesta, hintojen alentamisesta sekä muista maatalous- ja kalastustuotteiden markkinoihin vaikuttavista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamista varten on Suomessa maa- ja metsätalousministeriön alainen talousarvion ulkopuolinen maatalouden interventiorahasto.

2 §
Rahaston varat

Euroopan maatalouden ohjaus- ja tukirahaston maksamat korvaukset 1 §:ssä tarkoitettujen kustannusten maksamisesta tuloutetaan rahastoon. Rahastoon tuloutetaan myös interventiotoimintaan liittyvistä vakuusjärjestelyistä ja muusta rahaston toiminnasta syntyvät tuotot sekä valtion talousarviosta rahastolle siirrettävä määräraha.

3 §
Rahaston lainanotto

Rahasto voi valtioneuvoston luvalla ja sen hyväksymillä ehdoilla ottaa 1 §:ssä tarkoitettujen toimintojen väliaikaista rahoittamista varten lainoja, joiden kokonaismäärä ei saa samanaikaisesti ylittää 250 miljoonaa euroa. Lainat otetaan rahaston nimissä ja niiden korot ja takaisinmaksu suoritetaan rahaston varoista.

Valtio vastaa 1 momentissa tarkoitetuista lainoista.

Valtiokonttorin tehtävänä on rahaston johtokunnan toimeksiannosta ottaa 1 momentissa tarkoitetut lainat ja päättää niiden tarkemmista ehdoista sekä huolehtia rahaston lainanottoon liittyvistä muista tehtävistä.

4 §
Rahaston hallinto

Rahasto on maa- ja metsätalousministeriön hoidossa ja valvonnassa. Maa- ja metsätalousministeriön tehtävänä on erityisesti valvoa rahaston taloutta ja toimintaa. Maa- ja metsätalousministeriöllä on oikeus saada rahastolta kaikki tarvittavat tiedot ja selvitykset.

Rahaston hallinnosta sekä talouden ja toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä huolehtii rahaston johtokunta. Johtokunnan tehtävänä on:

1) johtaa ja ohjata rahaston toimintaa sekä rahastolle kuuluvien maksuliike-, kirjanpito- ja tilastointitehtävien sekä muiden tehtävien hoitamista;

2) vastata rahaston riittävästä maksuvalmiudesta;

3) päättää 3 §:ssä tarkoitetun lainan ottamisesta;

4) tehdä maa- ja metsätalousministeriölle ehdotus mahdolliseksi valtion talousarvioksi rahastoa ja sen varoilla tuettavaa toimintaa koskevilta osin;

5) päättää rahaston toiminta- ja taloussuunnitelmasta;

6) päättää rahaston varojen käyttösuunnitelmasta;

7) antaa tarvittaessa lausuntoja ja tehdä aloitteita maa- ja metsätalousministeriölle rahaston toimintaan kuuluvissa ja niihin liittyvissä asioissa;

8) vahvistaa rahaston työjärjestys;

9) hyväksyä ja allekirjoittaa rahaston tilinpäätös;

10) tehdä ehdotus maa- ja metsätalousministeriölle rahaston ylijäämän käyttämisestä tai alijäämän kattamisesta rahaston varoista;

11) päättää rahastossa olevan henkilöstön ottamisesta ja vapauttamisesta tehtävistään;

12) hoitaa muut maa- ja metsätalousministeriön määräämät rahaston toimintaan liittyvät tehtävät.

Maa- ja metsätalousministeriö asettaa kolmeksi vuodeksi kerrallaan rahastolle johtokunnan, johon kuuluvat puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja enintään kolme muuta jäsentä. Jäsenille voidaan määrätä henkilökohtaiset varajäsenet. Johtokunta voi ottaa asioiden valmistelua varten yhden tai useampia sihteereitä.

Johtokunta on päätösvaltainen kolmen jäsenen tai varajäsenen ollessa läsnä. Läsnä olevista yhden on oltava puheenjohtaja tai varapuheenjohtaja. Asiat ratkaistaan yksinkertaisella ääntenenemmistöllä. Äänten mennessä tasan ratkaisee kokouksen puheenjohtajan ääni.

6 §
Rahaston menot

Rahastosta maksetaan Euroopan yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan ja yhteisen kalastuspolitiikan toteuttamisesta aiheutuvat 1 §:ssä tarkoitetut menot sekä rahaston muusta toiminnasta aiheutuvat menot.

Rahastosta maksettavista menoista säädetään maa- ja metsätalousministeriön asetuksella.

8 a §
Tilintarkastuskertomus

Tilintarkastajien on tarkastettava rahaston hallinto, kirjanpito ja tilinpäätös. Tilintarkastajien on annettava kultakin tilikaudelta tilintarkastuskertomus, jossa on erityisesti lausuttava:

1) siitä, onko tilinpäätös laadittu tilinpäätöksen laatimista koskevien säännösten ja määräysten mukaisesti;

2) siitä, antaako tilinpäätös oikeat ja riittävät tiedot rahaston toiminnan tuloksesta ja tuloksellisuudesta sekä taloudellisesta asemasta;

3) siitä, onko rahaston hallintoa ja toimintaa hoidettu sitä koskevien säännösten ja määräysten mukaisesti;

4) tilinpäätöksen vahvistamisesta; sekä

5) rahaston tuloksen käsittelystä rahaston johtokunnan ehdottamalla tavalla; kun tilintarkastus on tehty, tilintarkastajien on tehtävä siitä tilinpäätökseen merkintä, jossa viitataan tilintarkastuskertomukseen sekä lausutaan siitä, onko tilinpäätös laadittu sovellettavaksi tulevien säännösten ja hyvän kirjanpitotavan mukaisesti.

Jos tilintarkastaja kesken tilikauden havaitsee merkittävää huomauttamista rahaston hallinnosta ja taloudesta, on asiasta viipymättä ilmoitettava rahaston johtokunnalle ja maa- ja metsätalousministeriölle.

10 §
Työjärjestys

Rahastossa noudatettavasta asioiden käsittelystä, päätöksenteosta, nimen kirjoittamisesta, johtokunnan sihteerien ja rahaston henkilöstön tehtävistä sekä muusta sisäisestä hallinnosta annetaan tarkempia määräyksiä rahaston työjärjestyksessä.

11 §
Tarkemmat säännökset

Valtioneuvoston asetuksella voidaan säätää rahaston tilikaudesta, rahaston taloussäännön vahvistamisesta ja rahastosta maksettavien palkkioiden vahvistamisesta.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 20 .


Helsingissä 30 päivänä huhtikuuta 2004

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Maa- ja metsätalousministeri
Juha Korkeaoja

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.