Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 187/2001
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 5 ja 6 a §:n muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettua lakia. Euron käyttöönottoon liittyen terveydenhuollon maksukaton vuotuinen raja ehdotetaan muutettavaksi euromääräiseksi, jolloin se olisi 590 euroa.

Lisäksi esityksessä ehdotetaan, että lasten ja nuorten maksuttoman hammashoidon ja terveyskeskusten lääkärissäkäyntien maksuttomuuden ikärajat yhdenmukaistettaisiin 18 vuoteen. Tämä ehdotetaan tehtäväksi korottamalla maksuttomien lääkärissäkäyntien ikäraja nykyisestä 15 vuodesta 18 vuoteen ja sisällyttämällä ikärajaa koskeva säännös lakiin. Samalla alennettaisiin maksuttoman hammashoidon raja 19 vuodesta 18 vuoteen.

Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 2002 alusta.


PERUSTELUT

1. Nykytila ja ehdotetut muutokset

Terveydenhuollossa eräät palvelut on säädetty maksuttomiksi lapsille ja nuorille. Näistä on säädetty sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain (734/1992), jäljempänä asiakasmaksulaki, 5 pykälässä. Pykälän 1 kohdan mukaan maksuttomia ovat muun muassa alle 19-vuotiaille annettu hampaiden tutkimus ja hoito. Lain 5 §:n 5 kohdassa on yli 7 päivää kestävä laitoshoito ja eräät sarjahoidot säädetty maksuttomiksi alle 18-vuotiaille. Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetussa asetuksessa (912/1992), jäljempänä asiakasmaksuasetus, terveyskeskuslääkärin vastaanottokäynnit säädetty maksuttomiksi alle 15-vuotiaille. Maksuttoman hoidon ikärajoissa olevat erot ovat aiheuttaneet hämmennystä niin lapsiperheissä kuin myös palveluista vastaavissa kunnissa ja kuntayhtymissä. Tämän vuoksi yksi yhtenäinen ikäraja selkeyttäisi ja yksinkertaistaisi nykyistä maksujärjestelmää.

Todetun epäjohdonmukaisuuden vuoksi ja maksujen selkeyttämiseksi ehdotetaan, että maksuttoman hoidon ikärajat yhdenmukaistettaisiin. Ehdotuksen mukainen yhtenäinen ikäraja olisi 18 vuotta, joka on samalla täysi-ikäisyyden raja. Näin toteutettuna kunnallisen hammashoidon maksuttoman hoidon ikärajaa tulisi alentaa vuodella nykyisestä 19 vuodesta 18 vuoteen. Vastaavasti avosairaanhoidon lääkärissäkäyntien maksuttomuuden ikärajaksi ehdottaan 18 vuotta. Lisäksi ehdotetaan, että myös lääkärissäkäyntien maksuttomuuden ikäraja säädettäisiin laissa.

Edellä olevan perusteella ehdotetaan, että asiakasmaksulain 5 §:n 1 kohtaa muutettaisiin siten, että hampaiden tutkimus ja hoitoa sekä avosairaanhoidon lääkärissäkäynnit olisivat maksuttomia alle 18-vuotiaille.

Kunnallisen terveydenhuollon asiakasmaksuille säädettiin vuotuinen maksukatto vuoden 2000 alusta voimaan tulleella lailla (1308/1999), jolla asiakasmaksulakiin lisättiin uusi 6 a §. Säännöksen tarkoituksena on estää terveydenhuollon vuotuisten maksujen kohoaminen kohtuuttoman korkeaksi. Jos vuotuiset maksut ylittävät 3500 markkaa kalenterivuodessa, on avopalvelujen käyttö tämän jälkeen asianomaisen kalenterivuoden aikana maksutonta ja laitoshoidosta perittävät maksut ovat huomattavasti alennettuja.

Euromääräiset setelit ja kolikot tulevat käyttöön Suomessa 1 päivänä tammikuuta 2002. Tämän vuoksi säädöksissä, myös asiakasmaksulaissa olevat markkamäärät tulee muuttaa euromääräisiksi.

Edellä olevan perusteella ehdotetaan, että asiakasmaksulain 6 a §:n 1 ja 4 momentissa olevat maksukaton rajat muutettaisiin 590 euroksi (=3D 3 508 markkaa).

2. Esityksen vaikutukset

Ehdotetulla lasten ja nuorten hammashoidon ja terveyskeskuksen lääkärissäkäynnin maksuttomuuden ikärajan yhdenmukaistamisella ei olisi valtiontaloudellisia tai kunnallistaloudellisia vaikutuksia. Lääkärissäkäynnin maksuttomuuden ikärajan korotus vähentäisi kuntien maksutuloja, mutta samalla toteutettava maksuttoman hammashoidon ikärajan alentaminen lisäisi maksutuloja arvion mukaan saman verran. Mahdollista kustannusvaikutusta ei ole kuitenkaan täsmällisesti selvitettävissä, koska palvelujen käytöstä tai kertyvistä asiakasmaksuista ei ole tietoja ikäryhmittäin.

Palveluja käyttävien yksittäisten nuorten kohdalla ehdotettu muutos merkitsisivät kuitenkin myös maksujen muutoksia. Terveyskeskuksen lääkärissäkäynneistä poistuisivat maksut 15 - 17-vuotiailta. Hammashoito tulisi sen sijaan maksulliseksi 18-vuotiaille. Yksittäisen 15 - 17-vuotiaan henkilön kannalta käytännön muutokset eivät kuitenkaan olisi kovinkaan merkittäviä. Lääkärin vastaanotolla käynneistä peritään tällä hetkellä 60 markkaa käynniltä, kuitenkin enintään 3 käynniltä vuodessa tai vaihtoehtoisesti 120 markan vuosimaksu. Lisäksi yö- ja viikonloppupäivystyksen käyntimaksu on 120 markkaa silloin terveyskeskus ja sairaala järjestävät sen yhteispäivystyksenä. Mainittuja maksuja on tarkoitus korottaa vuoden 2002 alusta.

Hammashoidossa maksut määräytyvät suoritettavien toimenpiteiden perusteella. Niinpä 18-vuotiaille aiheutuvat maksut ovat riippuvaisia hoidon tarpeesta. Nuorison hammasterveyden parannuttua merkittävästi viimeisten vuosikymmenten aikana, on varsin harvoilla 18-vuotiailla tarve käyttää hammashoitoa.

Asiakasmaksuasetuksessa säädettyjä maksuja on tarkoitus korottaa siten, että maksukertymä kasvaa noin 6 prosenttia eli arviolta noin 150 miljoonalla markalla (25 miljoonaa euroa).

Koska maksukaton rajaa ei kuitenkaan nosteta samassa yhteydessä, ylittyy maksukaton raja nykyistä useammilla henkilöillä. Vuonna 2000 rajan ylitti reilut 70 000 henkilöä. Maksukatto vähensi tällöin maksukertymää noin 130 miljoonalla markalla (noin 22 miljoonaa euroa). Rajan korottamatta jättäminen merkinnee, että maksukaton raja ylittynee vuonna 2002 yli 80 000 henkilöllä ja vaikutus maksukertymään on reilut 150 miljoonaa markkaa (noin 25 miljoonaa euroa).

Asiakasmaksuasetuksen muutos ja maksukaton säilyttäminen nykytasolla merkitsee, että kunnallisen terveydenhuollon vuotuinen maksukertymä kasvaa noin 125 miljoonalla markalla (=3D 21 miljoonaa euroa).

3. Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu virkatyönä sosiaali- ja terveysministeriössä.

4. Tarkemmat säännökset

Vuoden 2002 alusta toteutettavat sosiaali- ja terveydenhuollon maksujen korotukset toteutetaan pääosin asiakasmaksuasetuksen muutoksella. Ehdotuksen liitteenä on luonnos valtioneuvoston asetukseksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun asetuksen muuttamiseksi.

5. Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2002.

6. Säätämisjärjestys

Ehdotuksen mukaan lasten ja nuorten maksuttoman hoidon ikärajat yhdenmukaistettaisiin. Tämä ehdotetaan toteutettavaksi siten, että maksuttoman hammashoidon ikärajaa alennettaisiin vuodella ja maksuttoman terveyskeskuslääkärikäynnin ikärajaa nostettaisiin kolmella vuodella. Ehdotetuista muutoksista maksuttoman hammashoidon ikärajan alennus merkitsee, että kunnallista hammashoitoa saaville 18-vuotiaille aiheutuu uudistuksesta lisäkustannuksia. Uudistuksella ei kuitenkaan ole vaikutusta kuntien velvollisuuteen järjestää hammashoidon palveluja, eikä se näin ollen heikennä mahdollisuutta saada kunnallisia palveluja. Lisäksi voidaan todeta, että kunnallisen hammashoidon maksut ovat säänneltyjä ja hoidon järjestäminen rahoitetaan pääosin verovaroin.

Edellä olevan perusteella ehdotettu 18-vuotiaiden hammashoidon muuttuminen maksulliseksi ei heikennä perustuslain 19 §:ssä säädettyä oikeutta riittäviin terveyspalveluihin. Kun otetaan huomioon terveyskeskuslääkärien maksuttomien vastaanottokäyntien ikärajan nosto, ehdotus kokonaisuutena parantaa nuorten mahdollisuuksia käyttää terveyspalveluja. Sen vuoksi laki voidaan säätää tavallisen lain säätämisestä voimassa olevassa järjestyksessä.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Lakiehdotus

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 5 ja 6 a §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 3 päivänä elokuuta 1992 annetun lain (734/1992) 5 §:n 1 kohta ja 6 a §:n 1 ja 4 momentti,

sellaisina kuin niistä ovat 5 §:n 1 kohta laissa 976/1998 ja 6 a §:n 1 ja 4 momentti laissa 1222/2000, seuraavasti:

5 §
Maksuttomat terveyspalvelut

Terveydenhuollon palveluista ovat maksuttomia:

1) kansanterveyslain (66/1972) 14 §:n 1 momentin 1―6 ja 9 kohdassa sekä 14 a §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetut palvelut ja hoitoon kuuluvat aineet lukuun ottamatta 18 vuotta täyttäneiden avosairaanhoidon lääkäripalvelujen käyttöä, kotisairaanhoitoa, laitoshoitona annettua kuntoutusta, yksilökohtaista fysioterapiaa, sairaankuljetusta, ylläpitoa, lääkäri ja hammaslääkärin antamia todistuksia ja lausuntoja, jotka eivät liity potilaan hoitoon, sekä 18 vuotta täyttäneelle annettua hampaiden tutkimusta ja hoitoa sekä yksityislääkärin lähetteellä terveyskeskuksessa tehtäviä laboratorio- ja kuvantamistutkimuksia;


6 a §
Maksukatto

Kohtuuttoman korkeaksi nousevan maksurasituksen estämiseksi on asiakasmaksuista palvelujen käyttäjälle kalenterivuoden aikana aiheutuvilla kustannuksilla 590 euron enimmäismäärä (maksukatto). Maksukaton ylittymisen jälkeen ovat maksukattoon sisältyvät palvelut maksuttomia asianomaisen kalenterivuoden loppuun. Laitoshoidosta voidaan kuitenkin periä maksu palvelun käyttäjän ylläpidosta maksukaton ylittymisen jälkeenkin. Ylläpitomaksun suuruus säädetään valtioneuvoston asetuksella.


Jos palvelun käyttäjä on kalenterivuoden aikana suorittanut maksukattoon sisältyvistä palveluista maksuja enemmän kuin 590 euroa, hänellä on oikeus saada liikaa suoritetut maksut takaisin. Mikäli vaatimusta liikaa suoritettujen maksujen palauttamisesta ei ole tehty 590 euron rajan ylittymistä seuraavan kalenterivuoden aikana, menettää palvelun käyttäjä oikeutensa palautukseen. Jos maksun sisältyminen maksukattoon selviää viranomaisen tai vakuutusyhtiön päätöksen taikka muutoksenhaun vuoksi vasta maksukaton seurantavuoden jälkeen, tulee vaatimus liikaa suoritettujen maksujen palauttamisesta tehdä vuoden kuluessa siitä, kun päätös on annettu tai muutoksenhaun johdosta annettu päätös on tullut lainvoimaiseksi.


Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 2002.

Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin.


Helsingissä 17 päivänä lokakuuta 2001

Tasavallan Presidentti
TARJA HALONEN

Peruspalveluministeri
Osmo Soininvaara

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.