Edilexissä on huoltokatko torstaina 25.4.2024. Palvelussa on tilapäisiä häiriöitä kello 7.00-8.30 välisenä aikana. Pahoittelemme huoltokatkosta aiheutuvaa haittaa.

Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 108/1998
Hallituksen esitys laiksi valtion eläkerahastosta annetun lain 6 §:n 2 momentin kumoamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan, että valtion eläkerahastosta annetun lain 6 §:n 2 momentti kumotaan, jolloin valtion velvollisuus maksaa korkoa valtion eläkerahaston valtion keskuskirjanpidossa olevan yhdystilin varoille lakkaa.

Esitys liittyy valtion talousarvioesitykseen vuodelle 1999, ja ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 1999.


PERUSTELUT

1. Nykytila ja ehdotetut muutokset

Valtion eläkerahasto on vuonna 1990 perustettu valtion talousarvion ulkopuolinen rahasto, jota Valtiokonttori hoitaa. Eläkerahaston avulla valtio varautuu tulevien eläkkeiden rahoitukseen ja pyrkii tasaamaan eri vuosien eläkemenoja. Valtion eläkevastuu vuonna 1997 oli noin 268 miljardia markkaa, josta eläkerahasto kattoi 15,9 miljardia markkaa. Tarkoituksena on, että rahastoa kartutetaan rahastointitavoitteen mukaisesti vuoteen 2010 saakka ja puretaan sen jälkeen tasaamaan huippuvuosien eläkerasitusta.

Valtion eläkerahasto saa varansa valtion eläkejärjestelmän piiriin kuuluvien työnantajien ja työntekijöiden eläkemaksuista, eräistä muista maksuista sekä rahaston varoille saatavista tuotoista. Rahaston tulot vuonna 1997 olivat runsaat 6,8 miljardia markkaa. Valtion eläkerahaston varoja ei ole toistaiseksi käytetty eläkkeiden maksamiseen, vaan kaikki valtion eläkejärjestelmän piiriin kuuluvat eläkkeet maksetaan valtion talousarvioon varatuista määrärahoista. Valtion eläkerahastosta annetun lain (1372/1989) 5 §:n mukaan valtion talousarviosta suoritettavien eläkemenojen katteeksi voidaan rahastosta siirtää talousarvioon määrä, joka vastaa enintään kolmea neljäsosaa valtion vuotuisista eläkemenoista. Työntekijöiden eläkemaksuista kertyviä varoja voidaan lain mukaan kuitenkin siirtää vain rajoitetusti. Vuonna 1997 siirrettiin rahastosta talousarvioon 6 miljardia markkaa. Se osuus rahaston varoista, jota ei edellä sanotuin tavoin siirretä talousarvioon, rahastoidaan.

Kun eläkerahastolle tulee kuukausittain maksuja tai muita tuloja, ne tilitetään valtion keskuskirjanpidossa olevalle yhdystilille. Ennen kuin rahat käytetään joko siirtoon talousarvioon tai sijoitetaan, ne odottavat yleensä melko lyhyen ajan yhdystilillä sanottujen toimenpiteiden suorittamista. Eläkerahaston yhdystilillä olevat varat ovat valtion kassavaroja. Valtion eläkerahastosta annetun lain 6 §:n 2 momentin mukaan valtio maksaa rahaston valtion keskuskirjanpidossa olevan yhdystilin varoille korkoa, joka on yhtä suuri kuin valtion kassan sijoittamisesta saatava keskikorko.

Valtion velvollisuus maksaa korkoa valtion yhdystilillä oleville rahaston varoille on ollut olemassa rahaston perustamisesta lähtien. Parina ensimmäisenä vuonna korolla oli eläkerahaston kannalta merkitystä, koska suuri osa rahaston varoista oli valtion kassavaroina. Nyttemmin merkitys on vähentynyt, koska pääosa rahaston vuotuisista tuloista siirretään eläkemenojen katteeksi talousarvioon ja loput sijoitetaan rahaston omin toimenpitein. Siirto- ja sijoitustoimenpiteet pyritään käytännössä suorittamaan viivytyksettä heti kun eläkerahastolle tulevia maksuja on tullut yhdystilille. Toimenpiteiden ajankohta ei ole kuitenkaan aina valtion kassahallinnon päätettävissä, vaan se riippuu eläkerahaston toimenpiteistä, jolloin kassahallinto ei kaikissa tapauksissa voi vaikuttaa syntyvän koronmaksuvelvollisuuden määrään. Kaiken kaikkiaan yhdystilikoron merkitys eläkerahastolle rahaston koko talous huomioon ottaen on vähäinen.

Valtiolla on useita talousarvion ulkopuolisia rahastoja, joiden varallisuutta on valtion kassassa yhdystileillä. Valtion eläkerahasto on Valtion asuntorahastoa lukuun ottamatta ainoa, jonka yhdystilillä oleville varoille valtio on velvollinen suorittamaan korkoa. Menettely ei siten ole rahastojen kesken yhdenmukainen.

Edellä esitetyn perusteella ja valtion talousarvion ulkopuolisten rahastojen yhdystilejä koskevan menettelyn yhdenmukaistamiseksi ehdotetaan, että valtion eläkerahastosta annetun lain 6 §:n 2 momentti kumotaan, jolloin valtion velvollisuus suorittaa korkoa eläkerahaston valtion keskuskirjanpidossa olevan yhdystilin varoille lakkaa.

2. Esityksen vaikutukset

Rahaston koko tulokertymän arvioidaan tänä vuonna olevan noin 7,8 miljardia markkaa. Yhdystilin koron osuus tästä on enintään 30 miljoonaa markkaa. Yhdystilin koron poistumisella ei rahaston koko talouden kannalta ole olennaista merkitystä.

3. Asian valmistelu

Asia on valmisteltu virkatyönä valtiovarainministeriössä.

4. Voimaantulo

Esitys liittyy valtion vuoden 1999 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.

Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan 1 päivänä tammikuuta 1999.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Laki valtion eläkerahastosta annetun lain 6 §:n 2 momentin kumoamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Tällä lailla kumotaan valtion eläkerahastosta 29 päivänä joulukuuta 1989 annetun lain (1372/1989) 6 §:n 2 momentti, sellaisena kuin se on laissa 1154/97.

2 §

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1999.


Helsingissä 11 päivänä syyskuuta 1998

Tasavallan Presidentti
MARTTI AHTISAARI

Ministeri
Jouko Skinnari

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.