Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 71/1997
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi alkoholilain muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi alkoholilakia niin, että vähintään 1,2 ja enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävää juomaa ei saa myydä eikä anniskella henkilölle, joka on kahdeksantoistavuotta nuorempi, eli alaikäinen. Lisäksi ehdotetaan seuraamuksina tällaisille alaikäisille, myyville tai anniskeleville elinkeinonharjoittajille tai yhteisöille huomautusta, kirjallista varoitusta tai enintään kuuden kuukauden pituista myynti- tai anniskelukieltoa. Kysymyksessä olevien juomien, niin kutsuttujen karkkiviinojen, hallussapito ja kuljetus olisi myös kielletty alle kahdeksantoista vuotta täyttäneille.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan niin pian kuin mahdollista.


YLEISPERUSTELUT

1. Johdanto

Lasten ja nuorten alkoholinkäyttö ja päihdeongelmat ovat voimakkaassa kasvussa oleva ilmiö. tuoreet tutkimustiedot mm. Tampereelta osoittavat, että 10 prosenttia peruskouluikäisistä nuorista on vaarassa alkoholisoitua. Tutkijat ovatkin ottaneet käyttöön käsitteen ''lapsialkoholistit''. On esitetty arvioita, että lasten alkoholinkäytön osalta tilanteemme on pahempi kuin missään muussa Euroopan unionin jäsenmaassa.

Peruskouluikäiset lapset käyttävät saatujen tietojen mukaan humaltumistarkoituksessa päivittäistavaraliikkeistä saatavia virvoitusjuomia, joiden alkoholipitoisuus on alle 2,8 tilavuusprosenttia. Tällaisia juomia usein myös markkinoidaan alkoholijuomina, esimerkiksi lasten suosiman Vodkapuolukka-longdrink-juoman alkoholipitoisuus on 2,6 tilavuusprosenttia. Kaksi pullollista tällaista juomaa vasta ravintola-annosta väkevää viinaa tai pullollista niin kutsuttua A-olutta.

Lapsen ja nuoren ihmisen elimistö ei nykyisen lääketieteellisen tietämyksen mukaan kykene käsittelemään alkoholia samaan tapaan kuin aikuisen ja suhteellisen pienetkin alkoholimäärät voivat aiheuttaa lapselle myrkytyksen. Viime vuosina on lastenklinikoiden teho-osastoilla jouduttu hoitamaan enenevästi ja yhä nuorempien lasten alkoholimyrkytyksiä.

Voimassa olevan alkoholilain mukaan sellaiset virvoitusjuomat, joiden alkoholipitoisuus on alle 2,8 tilavuusprosenttia, määritellään alkoholittomiksi juomiksi, joita voidaan ikärajoituksetta myydä myös lapsille. Kuitenkin alkoholilain 33 §:ssä kielletään sellaisten juomien alaikäisiin kohdistuva mainonta, joiden alkoholipitoisuus on vähintään 1,2 tilavuusprosenttia. Tähän rajoitukseen on päädytty, koska tiedostetaan muun ohessa mietojen alkoholipitoisten virvoitusjuomien vaarat lapsille ja muille alaikäisille.

Lapsiin kohdistuvien haittojen ja vaarojen ehkäisemiseksi on johdonmukaista ja välttämätöntä, että sellaisia juomia, joiden alkoholipitoisuus on vähintään 1,2 tilavuusprosenttia ja enintään 2,8 tilavuusprosenttia ja joiden lapsiin kohdistuva mainonta ja muu markkinointi on voimassa olevan lain mukaan kielletty, ei myöskään myydä lapsille ja, kahdeksaatoista vuotta nuoremmille nuorille.

2. Lainsäädäntö

Nyt kysymyksessä oleviin juomiin sovelletaan keskeisesti virvoitusjuomia koskevaa lakia makeis- ja virvoitusjuomaverosta (1474/1994).

3. Esityksen tavoitteet ja keinot

Tämän esityksen tavoitteena on edistää alaikäisten, alle kahdeksantoista vuotiaiden hyvinvointia ja terveyttä kieltämällä vähintään 1,2 ja enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävien juomien myyntiä ja anniskelua heille.

4. Esityksen vaikutukset

Tällä esityksellä ei juuri ole muita taloudellisia vaikutuksia kuin, että kysymyksessä olevien juomien menekki jossakin määrin vähenee ja virvoitusjuomaveron kertymä vastaavasti alenee. Toisaalta nuorten, alle kahdeksantoista vuotiaiden terveydelliset riskit voidaan tällä tavoin ehkäistä. Esitys ei toteutuessaan kuitenkaan edellyttäisi henkilöstölisäyksiä ja organisaatiomuutoksia.

5. Muita esitykseen vaikuttavia seikkoja

Esitys perustuu eduskunnan tekemään lakialoitteeseen 25/1997 vp laiksi alkoholilain 16 §:n muuttamisesta.

Tärkeä näkökohta on myös se, että nyt kysymyksessä olevat juomat eivät ole alkoholijuomia. Ne ovat muodostuneet ongelmallisiksi sen vuoksi, että alaikäiset ovat näiden juomien ominaisuuksien ja helpon saatavuuden takia ryhtyneet käyttämään niitä päihteinä. Asia voitaisiin ratkaista niin, että alkoholijuoman alaraja alennettaisiin 2,8 tilavuusprosentista 1,2 tilavuusprosentiksi. Tämä merkitsisi suurta periaatteellista muutosta vakiintuneeseen alkoholijärjestelmäämme. Muutos edellyttäisi lupien määrän suurta kasvua, lupahallinnon laajenemista ja runsaasti lisävoimavaroja, mitä ei tässä tilanteessa voida pitää tarkoituksenmukaisena.

Asian kiireellisyyden vuoksi esityksestä ei ole pyydetty lausuntoja.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Lakiehdotuksen perustelut

1.1. Alkoholilaki

15 ja 22 §:t. Seuraamukset rikkomuksista. Näissä lakiehdotuksen pykälissä ehdotetaan luotavaksi tarkoituksenmukainen hallinnollinen sanktiojärjestelmä, jos vähittäiskaupan toimintayksikkö tai anniskelupaikka rikkoo 16 ja 24 §:ssä säädettyjä kieltoja. Tämän vuoksi ehdotetaan, että seuraamukset tehdyistä virheistä ja laiminlyönneistä olisivat pitkälti samanlaiset kuin mietojen alkoholijuomien kohdalla. Nyt ehdotetaan seuraamuksiksi huomautusta, kirjallista varoitusta tai myynnin taikka anniskelun kieltämistä määräajaksi, enintään kuudeksi kuukaudeksi. Viimeksi mainittu olisi uusi vain näitä vähintään 1,2 ja enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävä juomien luvatonta myyntiä koskeva tehostettu seuraamusuhka. On myös huomattava, että vuoden 1968 alkoholilain (307/1997) voimassa olevan 93 §:n sakkorangaistussäännöstä voidaan soveltaa myös nyt kysymyksessä oleviin rikkomuksiin.

16 ja 24 §:t. Vähittäismyynti- ja anniskelukiellot. Yleisperusteluissa esitetyn johdosta ehdotetaan kiellettäväksi vähintään 1,2 ja enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävien juomien myynti ja anniskelu alaikäisiltä, kahdeksantoista vuotta nuoremmilta.

34 §. Hallussapito ja kuljetus. Säännöstön toimivuuden vahvistamiseksi ehdotetaan myös, etteivät alaikäiset alle kahdeksantoista vuotta täyttäneet saa pitää hallussaan eikä kuljettaa näitä tästä lakiesityksessä säänneltyjä juomia.

42 §. Lääninhallituksen toimivalta. Tarkoituksenmukaiseksi valvontaviranomaiseksi ehdotetaan alueellisena viranomaisena toimivaa lääninhallitusta.

Edellä esitetyn perusteella annetaan eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Laki alkoholilain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

lisätään 8 päivänä joulukuuta 1994 annetun alkoholilain (1143/1994) 15 §:ään uusi 4 momentti, 16 §:ään uusi 2 momentti, 22 §:ään uusi 3 momentti, 24 §:ään uusi 2 momentti, 34 §:ään uusi 5 momentti ja 42 §:ään uusi 2 momentti, seuraavasti:

15 §
Seuraamukset rikkomuksista

Lääninhallitus voi antaa, jos rikotaan 16 §:n 2 momentissa säädettyä kieltoa, asianomaiselle elinkeinonharjoittajalle tai yhteisölle huomautuksen tai kirjallisen varoituksen taikka kieltää sanotussa säännöksessä tarkoitettujen juomien myynnin määräajaksi, enintään kuudeksi kuukaudeksi.

16 §
Vähittäismyyntikiellot

Vähintään 1,2 ja enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävää juomaa ei saa myydä henkilölle, joka on kahdeksaatoista vuotta nuorempi.

22 §
Seuraamukset rikkomuksista

Lääninhallitus voi antaa, jos rikotaan 24 §:n 2 momentissa säädettyä kieltoa, asianomaiselle elinkeinonharjoittajalle tai yhteisölle huomautuksen tai kirjallisen varoituksen taikka kieltää sanotussa säännöksessä tarkoitettujen juomien anniskelun määräajaksi, enintään kuudeksi kuukaudeksi.

24 §
Anniskelukiellot

Vähintään 1,2 ja enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävää juomaa ei saa anniskella henkilölle, joka on kahdeksaatoista vuotta nuorempi.

34 §
Hallussapito ja kuljetus

Vähintään 1,2 ja enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävää juomaa ei saa pitää hallussaan tai kuljettaa henkilö, joka ei ole täyttänyt kahdeksaatoista vuotta.

42 §
Lääninhallituksen toimivalta

Lääninhallitus valvoo myös alueellaan vähintään 1,2 ja enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävien juomien vähittäismyyntiä ja anniskelua.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 1997.


Helsingissä 7 päivänä toukokuuta 1997

Tasavallan Presidentti
MARTTI AHTISAARI

Ministeri
Terttu Huttu-Juntunen

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.