Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 44/1997
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi tieliikenteen tietojärjestelmästä annetun lain muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi tieliikenteen tietojärjestelmästä annettua lakia siten, että tietojärjestelmään voidaan tallettaa ajoneuvoveron kannon ja perinnän mahdollistavat tiedot. Lisäksi ehdotetaan tehtäväksi eräitä muita vähäisiä tarkistuksia.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen hyväksymisen ja vahvistamisen jälkeen.


PERUSTELUT

1. Nykytila ja ehdotetut muutokset

Suomessa rekisteröidyistä ja liikenteeseen käytetyistä henkilö- ja pakettiautoista sekä eräistä muista autoista oli vuosina 1994-1996 suoritettava valtiolle ajoneuvoveroa. Verovelvollinen lunasti ja kiinnitti ajoneuvonsa tuulilasiin veromerkin. Järjestelmä ei edellyttänyt verotustietojen keskitettyä rekisteröintiä. Ajoneuvoverosta annetun lain (1111/1996) mukainen verolipuilla kannettava ajoneuvovero korvaa veromerkeillä kannetun ajoneuvoveron. Laki on tullut voimaan 31 päivänä tammikuuta 1997. Ajoneuvoveron verokausi on kalenterivuosi, mutta vuoden 1997 verokauden alkamisesta säädetään asetuksella. Menettely ajoneuvoveron maksuunpanossa ja kannossa on säädetty pääosin vastaamaan jo käytössä olevan moottoriajoneuvoverosta annetun lain (722/1966) mukaisen varsinainen ajoneuvoveron (dieselveron) menettelyä.

Ajoneuvoverolain 10 §:n mukaan ajoneuvohallintokeskus toimittaa ajoneuvoveron maksuunpanon ja huolehtii veron perimiseen liittyvistä toimenpiteistä ajoneuvoverotuksen yleisen johdon kuuluessa verohallitukselle. Veron maksuunpano tapahtuisi tieliikenteen tietojärjestelmän tietojen perusteella. Ajoneuvohallintokeskuksen oikeus käyttää tietojärjestelmän tietoja perustuu tieliikenteen tietojärjestelmästä annetun lain (819/1989) 10 §:n 1 momenttiin.

Tieliikenteen tietojärjestelmästä annetun lain 1 §:n mukaan liikenneturvallisuuden edistämiseksi ja tieliikenteen tietopalvelua varten pidetään automaattisen tietojenkäsittelyn avulla rekisteriä muun ohessa ajoneuvoista ja niiden verotuksesta. Verotusta varten järjestelmässä on ajoneuvoverotusrekisteri, josta säädetään lain 7 §:ssä. Rekisteri käsittää vain dieselveron alaiset rekisteröidyt ajoneuvot, joita on noin 365 000. Vuonna 1997 verolipuilla kannettavan ajoneuvoveron maksuunpano koskee noin 2,2 miljoonaa ajoneuvoa.

Tieliikenteen tietojärjestelmästä annetun lain 7 §:ää ehdotetaan muutettavaksi siten, että ajoneuvoverotusrekisteri määritellään kattamaan dieselveron alaisten ajoneuvojen lisäksi myös ajoneuvoverosta annetun lain alaiset ajoneuvot. Samalla säädettäisiin pykälän 1 ja 2 kohta koskemaan molempia veroja säänteleviä lakeja. Lisäksi 2 kohdassa oleva termi ''pakkoperintä'' ehdotetaan korvattavaksi ajanmukaisella, myös muussa lainsäädännössä käytetyllä, termillä ''perintä''. Ajoneuvoverosta annetun lain 4 §:n mukaan ajoneuvoverotuksen menettelyssä, kuten kannossa ja perinnässä, noudatetaan pääosin dieselverotuksen menettelysäännöksiä. Näin ollen ajoneuvoveroa koskevat tieliikenteen tietojärjestelmään talletettavat tiedot olisivat samansisältöiset kuin nykyisen säännöksen mukaiset dieselverotukseen liittyvät tiedot.

Ajoneuvoveron kannossa ja perinnässä käytettäisiin varsinaisen dieselveron kannon ja perinnän tapaan hyväksi ajoneuvon rekisteröinnin yhteydessä ajoneuvorekisteriin merkittyjä, yhteisessä tietokannassa olevia henkilötietoja. Nämä tiedot ovat käytettävissä siten kuin lain 10 §:n 2 momentissa säädetään.

Ajoneuvoverosta myönnetään vapautus vammaisuuden perusteella ajoneuvoverolain 9 §:ssä tarkemmin säädetyissä tapauksissa. Verovapaus voi koskea samanaikaisesti vain yhtä ajoneuvoa, josta vammainen on verovelvollinen. Ajoneuvoverotusrekisteriin merkittäisiin myös verosta vapautusta koskeva tieto, joka voisi olla vaihtoehtoisesti joko viittaus autoverolain (1482/1994) 50 tai 51 §:ään taikka merkintä tieliikennelain (267/1981) 28 b §:ssä tarkoitetusta vammaisen pysäköintiluvasta.

Lain 12 §:n 4 momentin ja 13 §:n 4 momentin säännösviittaukset ehdotetaan korjattaviksi. Teknisellä käyttöyhteydellä tapahtuvaa ajoneuvorekisterin tietojen luovuttamista koskevassa 12 §:n 4 momentissa oleva virheellinen viittaus 1 momentin 7 kohtaan ehdotetaan muutettavaksi viittaukseksi 8 kohtaan. Momentin 7 kohdassa säädetty menettely on tapahtunut ennen tammikuun alussa vuonna 1996 voimaan tullutta tieliikenteen tietojärjestelmästä annetun lain muutosta (1595/1995) nimenomaan teknisellä käyttöyhteydellä, kun taas 8 kohdan mukainen menettely on ollut tarkoitus sallia tapahtuvaksi vain muutoin kuin teknisellä käyttöyhteydellä. Mainitussa 13 §:n 4 momentissa viitataan virheellisesti 1 momentin 8 ja 9 kohtaan, joita kyseisessä momentissa ei ole, kun tarkoitus on ollut viitata 2 momentin kohtiin. Momentin viittaus ehdotetaan oikaistavaksi.

Tietojen luovutusta koskevaa 14 §:n 2 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi siten, että tietojen antaminen ajoneuvoverotusrekisteristä poliisi-, tulli- ja rajavartioviranomaisille olisi mahdollista dieselveron valvontaan liit-tyvien tehtävien lisäksi myös ajoneuvoveron valvontaan liittyviä tehtäviä varten.

Lain 14 §:n 5 kohtaa ehdotetaan muutettavaksi siten, että verohallinnon viranomaiset saisivat tietoja veron perinnän lisäksi myös verotustehtäviä varten. Viranomaisesta, joka käsittelee ajoneuvoverosta annetun lain 9 §:ssä tarkoitetut hakemukset ja maksuunpanon, säädetään asetuksella. Säännöksessä sanotut vapautusasiat ja -hakemukset hoitaa ajoneuvohallintokeskus. Uudenmaan lääninverovirasto voi avustaa sitä hakemusten käsittelyssä.

2. Esityksen vaikutukset

Esityksellä ei ole itsenäisiä taloudellisia, organisatorisia eikä henkilöstöön liittyviä vaikutuksia. Ajoneuvoveron vaikutukset on arvioitu hallituksen esityksessä laiksi ajoneuvoverosta (HE 151/1996 vp).

3. Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu liikenneministeriössä virkatyönä. Esityksestä on pyydetty lausunnot valtiovarainministeriöltä, sisäasiainministeriön poliisiosastolta, puolustusministeriöltä, verohallitukselta, tullilaitokselta, rajavartiolaitokselta, ajoneuvohallintokeskukselta ja tietosuojavaltuutetun toimistolta. Esitystä on tarkistettu saatujen lausuntojen perusteella.

4. Voimaantulo

Vuonna 1997 ajoneuvoveron asetuksella päätettävä verokausi alkaa 30 päivänä elokuuta. Tätä ennen ajoneuvoverotusrekisteriin on tarpeellista tallettaa tieto vammaisuuden perusteella tapahtuvasta verosta vapautuksesta, minkä vuoksi laki ehdotetaan tulevaksi voimaan mahdollisimman pian sen hyväksymisen ja vahvistamisen jälkeen.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Laki tieliikenteen tietojärjestelmästä annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan tieliikenteen tietojärjestelmästä 15 päivänä syyskuuta 1989 annetun lain (819/1989) 7 §, 12 §:n 4 momentti, 13 §:n 4 momentti sekä 14 §:n 2 ja 5 kohta,

sellaisina kuin niistä ovat 12 §:n 4 momentti, 13 §:n 4 momentti sekä 14 §:n 2 ja 5 kohta laissa 1595/1995, seuraavasti:

7 §
Ajoneuvoverotusrekisterin tiedot

Ajoneuvoverotusrekisteriin, joka muodostuu moottoriajoneuvoverosta annetun lain (722/1966) ja ajoneuvoverosta annetun lain (1111/1996) mukaan veronalaisista rekisteröidyistä ajoneuvoista, talletetaan:

1) mainituissa laeissa säädettyjen verojen määräämisen perusteena olevat ajoneuvon yksilöinti-, rekisteröinti- ja tekniset tiedot; sekä

2) mainituissa laeissa säädettyjen verojen ajoneuvokohtaiset määrään, kantoon ja perintään liittyvät tiedot.

12 §
Tietojen luovutus ajoneuvorekisteristä

Ajoneuvorekisterin tietoja ei saa luovuttaa teknisen käyttöyhteyden avulla 1 momentin 1, 6 tai 8 kohdassa eikä 3 momentissa tarkoitetussa tapauksessa.

13 §
Tietojen luovutus ajokorttirekisteristä

Ajokorttirekisterin tietoja ei saa luovuttaa teknisen käyttöyhteyden avulla 2 momentin 8 tai 9 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa.

14 §
Tietojen luovutus ajoneuvoverotusrekisteristä

Ajoneuvoverotusrekisteristä voidaan luovuttaa:


2) poliisi-, tulli- ja rajavartioviranomaisille tietoja moottoriajoneuvoveron ja ajoneuvoveron valvontaan liittyviä tehtäviä varten;


5) verohallinnon viranomaisille tietoja verotustehtäviä ja verojen perintään liittyviä asioita varten.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .


Helsingissä 25 päivänä huhtikuuta 1997

Tasavallan Presidentti
MARTTI AHTISAARI

Liikenneministeri
Matti Aura

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.