Edilexissä on huoltokatko torstaina 25.4.2024. Palvelussa on tilapäisiä häiriöitä kello 7.00-8.30 välisenä aikana. Pahoittelemme huoltokatkosta aiheutuvaa haittaa.

Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 198/1995
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi ylikuormamaksusta annetun lain muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi ylikuormamaksusta annettua lakia. Ylikuormamaksusta vastuussa olevia koskevaa säännöstä selkeytettäisiin nykyisestä. Lakiin lisättäisiin säännös sisäasiainministeriön oikeudesta antaa määräyksiä ja ohjeita poliisil- le kuuluvien tehtävien hoitamisesta. Lakiin ehdotetaan tehtäväksi myös käsitteellisiä ja kielellisiä ajanmukaistuksia ja täsmennyksiä.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen kun se on hyväksytty ja vahvistettu.


PERUSTELUT

1. Nykytila

Maksun määrääminen

Ylikuorman kuljettamisesta tavaran kuljetukseen tarkoitetussa moottorikäyttöisessä ajoneuvossa tai sen perävaunussa määrätään ylikuormamaksusta annetun lain (51/82) mukainen valtiolle maksettava ylikuormamaksu. Ylikuormamaksu määrätään sellaisesta ylikuormasta, jonka liikenteen valvoja toteaa välittömästi kuljetuksen aikana. Lakia sovelletaan sen 1 §:n 2 momentin mukaan traktorilla ja sen perävaunulla suoritettavaan kuljetukseen vain silloin, kun kuljetukseen vaaditaan ammattimaisesta moottoriajoneuvoliikenteestä annettujen säännösten mukainen liikennelupa.

Ylikuormamaksusta annetun lain 2 §:n 1 momentin mukaan ylikuormamaksu määrätään sen maksettavaksi, joka ylikuorman kuljettamisen aikaan on kuljetukseen käytetyn ajoneuvon omistaja. Jos ylikuorma on ajoneuvoyhdistelmässä, ylikuormamaksu määrätään vetoajoneuvon omistajan maksettavaksi. Jos ajoneuvo on toisen pysyvässä hallinnassa, maksu määrätään kuitenkin haltijan maksettavaksi. Maksuvelvollinen voidaan määrätä moottoriajoneuvorekisterissä olevan tiedon mukaan, jollei rekisteritietoa näytetä virheelliseksi.

Maksun perusteena on 4 §:n mukaan ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän sallitun kokonaispainon tai akseli- tai telipainon ylitys siltä osin kuin ylitys on enemmän kuin viisi prosenttia sallitusta kokonaispainosta taikka enemmän kuin kymmenen prosenttia sallitusta akseli- tai telipainosta.

Ylikuormamaksun määrää lain 8 §:n 1 momentin mukaisesti sen poliisipiirin päällikkö, jossa ylikuorma on todettu. Pykälän 2 momentin mukaan poliisipiirin ohjesäännössä voidaan määrätä, että maksumääräyksen voi poliisipiirin päällikön sijasta antaa muu poliisipiirin toimenhaltija. Kun liikenteen valvoja on todennut ylikuorman, josta voidaan määrätä ylikuormamaksu, hänen on 9 §:n mukaan heti kirjallisesti ilmoitettava asiasta asianomaiseen poliisipiiriin ylikuormamaksun määräämistä varten. Ajoneuvon kuljettajalle on samalla annettava jäljennös ilmoituksesta.

Ulkomailla rekisteröityä ajoneuvoa, jossa todetusta ylikuormasta on määrättävä ylikuormamaksu, ei 10 §:n 1 momentin mukaan saa viedä maasta ennen ylikuormamaksun maksamista. Maksun määrääjä voi kuitenkin sallia ajoneuvon maastaviennin, milloin ylikuormamaksun maksamisesta on asetettu hyväksyttävä vakuus.

Maksuvelvolliselle, joka on Suomessa ja jonka olinpaikka tiedetään, on 12 §:n mukaan ennen maksumääräyksen antamista kirjallisesti varattava tilaisuus antaa selityksensä määräajassa, joka ei saa olla kahta viikkoa lyhyempi.

Vastuu maksun suorittamisesta

Avoimen yhtiön osakas ja kommandiittiyhtiön henkilökohtaisesti vastuunalainen yhtiömies on 14 §:n 1 momentin mukaan vastuussa yhtiön maksettavaksi määrätyn ylikuormamaksun suorittamisesta. Sama vastuu on kuolinpesän osakkaalla pesälle maksettavaksi määrätystä ylikuormamaksusta.

Henkilön, joka ei asu Suomessa, sekä ulkomaisen yhteisön, laitoksen ja säätiön maksettavaksi määrätyn ylikuormamaksun suorittamisesta on lain 14 §:n 2 momentin mukaan niiden täällä oleva edustaja vastuussa.

Verojen ja maksujen perimisestä ulosottotoimin annetun asetuksen (368/61) 3 §:n mukaan saaminen on ensisijassa ulosotettava velalliselta. Erityisestä syystä voidaan kuitenkin, vaikka velallisen luona ei ole toimitettu perimisyritystä, saaminen tai osa siitä ulosottaa muulta täytäntöönpanokirjassa mainitulta henkilöltä, jonka on saamista määrättäessä tai maksuunpantaessa todettu olevan siitä hakijaan nähden vastuussa.

Avoimesta yhtiöstä ja kommandiittiyhtiöstä annetun lain (389/88) 1 luvun 1 §:n mukaan avoimen yhtiön yhtiömiehet ja kommandiittiyhtiön vastuunalaiset yhtiömiehet vastaavat tällaisen yhtiön velvoitteista niiden täyteen määrään niin kuin omasta velastaan. Yhtiömiehen vastuu yhtiön veloista syntyy suoraan lain nojalla. Yhtiömiesten vastuu on tällöin luonteeltaan ensisijaista, joten yhtiön velkojan ei tarvitse ensiksi kääntyä yhtiön puoleen voidakseen velkoa yhtiön velkaa yhtiömieheltä. Velkoja voi velkoa yhtiöltä olevan saamisensa kokonaisuudessaan keneltä tahansa yhtiömiehistä. Nykyisestä ylikuormamaksusta annetun lain 14 §:n 1 momentista ei ilmene, millaista vastuuta säännöksessä tarkoitetaan.

Kuolinpesän osakas vastaa perintökaaren (40/65) 21 luvun 15 §:n mukaan pesän velasta, jos hän on vastuussa vainajan velasta. Osakkaalle syntyy vastuu vainajan ja pesän velasta, jos hän laiminlyö esimerkiksi perintökaaren 21 luvun 1 §:ssä mainitun velvollisuuden pesän omaisuuden luovuttamisesta pesänselvittäjän hallintoon tai konkurssiin. Nykyinen ylikuormamaksusta annetun lain 14 §:n 1 momentin säännös laajentaa kuolinpesän osakkaan vastuun ylikuormamaksun suorittamisesta myös tilanteisiin, joissa osakas ei perintökaaren säännösten perusteella vastaa vainajan eikä pesän velasta. Pesän osakkaana voi olla esimerkiksi yleisjälkisäädöksen saaja tai sellainen perillinen, jonka mahdollisuudet vaikuttaa ylikuormamaksun suorittamisvelvollisuuden syntymiseen ovat käytännössä vähäiset. Maksun suorittamisvastuun ulottaminen näihin tilanteisiin ei ole perusteltua. Ei ole myöskään perusteltua ulottaa kuolinpesän osakkaan vastuuta tilanteisiin, joissa pesän omaisuus on pesänselvittäjän hallinnassa.

Ylikuormamaksusta annetun lain 14 §:n 2 momentin säännöksestä ulkomaisen maksuvelvollisen Suomessa olevan edustajan vastuusta puuttuu maininta siitä, onko kyse yhteisvastuusta vai toissijaisesta vastuusta. Laissa ei myöskään ole säännöstä vastuussa olevan edustajan kuulemisesta. Käytännössä näiden säännösten puuttuminen on johtanut siihen, että varsinaisen maksuvelvollisen laiminlyötyä ylikuormamaksun suorittamisen maksua on peritty edustajaksi katsotulta yhtiöltä ilman nimenomaista päätöstä yhteisvastuullisesta maksuvelvollisuudesta.

2. Ehdotetut muutokset

Maksun määrääminen

Lain 1 §:n 2 momenttia ehdotetaan muutettavaksi niin, että lakia sovellettaisiin liikennetraktorilla ja sen perävaunulla tapahtuvaan kuljetukseen silloinkin, kun kuljetukseen ei tarvita luvanvaraisesta tavaraliikenteestä tiellä annetun lain (342/91) mukaista liikennelupaa. Liikennetraktori määritellään ajoneuvon rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen (1256/92) 6 §:ssä. Muulla traktorilla suoritettaviin kuljetuksiin lakia ei enää sovellettaisi. Muulla traktorilla kuin liikennetraktorilla suoritettavat kuljetukset jäävät käytännössä nykyisinkin yleensä lain soveltamisalan ulkopuolelle. Sen sijaan liikennetraktorilla suoritetaan samanlaisia kuljetuksia kuin kuorma-autolla.

Lain 2 §:n 2 momentissa mainittu rekisteri on tieliikenteen tietojärjestelmästä annetun lain (819/89) mukaan nykyisin nimeltään ajoneuvorekisteri. Sen vuoksi pykälän 2 momentissa oleva sana ''moottoriajoneuvorekisterissä'' muutettaisiin muotoon ''ajoneuvorekisterissä''.

Lain 4 §:ssä ja 6 §:n 1 momentissa käytetään ilmaisuja ''akseli- ja telipaino'', ''kokonaispaino'' ja ''paino''. Tieliikennelaissa (267/81) ja ajoneuvojen käytöstä tiellä annetussa asetuksessa (1257/92) käytetään vastaavista käsitteistä nykyisin ilmaisuja ''akselille tai telille kohdistuva massa'', ''kokonaismassa'' ja ''massa''. Esityksessä ehdotetaan 4 §:ssä ja 6 §:n 1 momentissa käytettyjen ilmaisujen muuttamista vastaamaan tieliikennelaissa ja ajoneuvojen käytöstä tiellä annetussa asetuksessa käytettyjä käsitteitä.

Lain 8 §:n 2 momenttiin lisättäisiin maininta, jonka mukaan myös poliisipiirien muodostaman yhteistoiminta-alueen ohje- säännössä voidaan määrätä, että maksumääräyksen voi antaa poliisipiirin päällikön sijasta muu poliisipiirin virkamies. Nykyisessä laissa oleva ilmaisu toimenhaltija ei ole sopusoinnussa valtion virkamieslainsäädännön kanssa, minkä vuoksi tässä yhteydessä ehdotetaan käytettäväksi termiä virkamies.

Lain 10 §:n 3 momentissa viitataan nykyisin ystävällisissä suhteissa olevan valtion Suomessa olevan omaisuuden takavarikoimisesta ja asettamisesta myymis- tahi hukkaamiskiellon alaiseksi annettuun lakiin (144/21), joka on kumottu 1 päivästä helmikuuta 1989. Esityksessä ehdotetaan, että momentti kumotaan tarpeettomana.

Vastuu maksun suorittamisesta

Esityksessä ehdotetaan avoimen yhtiön ja kommandiittiyhtiön yhtiömiesten vastuuta koskevaa lain 14 §:n 1 momentin säännöstä muutettavaksi vastaamaan avoimesta yhtiöstä ja kommandiittiyhtiöstä annetun lain 1 §:n vastuusäännöstä. Yhtiömiehen vastuu syntyisi suoraan lain nojalla ja olisi luonteeltaan ensisijaista, joten maksu voitaisiin periä vastuunalaiselta yhtiömieheltä samalla tavalla kuin yhtiöltä.

Esityksessä ehdotetaan, että lain 14 §:n 1 momentista poistetaan maininta kuolinpesän osakkaan vastuusta. Kuolinpesällä olisi tällöin vastuu sille määrätystä maksusta samalla tavalla kuin nykyisin, mutta kuolinpesän osakkaan vastuu kuolinpesälle määrätystä maksusta määräytyisi perintökaaren 21 luvun 15 §:n mukaisesti.

Edustajalla ei ilman erityistä säännöstä ole vastuuta päämiehelle määrätyn maksun tai muun päämiehen velan suorittamisesta. Ylikuormamaksun suorittaminen ei saisi riippua siitä, onko ylikuorman kuljettamiseen käytetyn ajoneuvon omistajana kotimainen vai ulkomainen elinkeinonharjoittaja. Ulkomailla asuvan henkilön tai ulkomaisen yhtiön Suomessa olevalla edustajalla on yleensä myös mahdollisuus vaikuttaa ylikuorman syntymiseen.

Esityksessä ehdotetaan 14 §:n 2 momentissa säilytettäväksi säännös edustajan vastuusta. Momenttia ehdotetaan kuitenkin täydennettäväksi niin, että pykälään lisättäisiin maininta, jonka mukaan poliisipiirin päällikkö määrää edustajan maksuvelvollisen kanssa yhteisvastuulliseksi ylikuormamaksun suorittamisesta. Pykälään lisättäisiin myös maininta siitä, että vastuussa olevan edustajan kuulemisessa noudatetaan, mitä 12 §:ssä säädetään maksuvelvollisen kuulemisesta. Ehdotettu muutos merkitsisi myös sitä, että edustaja, joka on määrätty yhteisvastuulliseksi ylikuormamaksun suorittamisesta, voisi hakea tähän päätökseen muutosta lääninoikeudelta 15 §:n mukaisesti.

Valtuutus määräysten ja ohjeiden antamiseen

Laissa ei nykyisin ole valtuutussäännöstä, jonka perusteella sisäasiainministeriö voisi antaa poliisin toimintaa koskevia määräyksiä ja ohjeita ylikuormamaksusta annetun lain ja asetuksen mukaan poliisille kuuluvien tehtävien suorittamisesta. Tällainen valtuutussäännös on uudistuneen normilainsäädännön vuoksi tarpeen, koska vanhat määräykset ja ohjeet eivät enää ole voimassa ja on epäselvää, voidaanko uusia määräyksiä tai ohjeita valtuutussäännöksen puuttumisen vuoksi antaa. Sen vuoksi lain 19 §:ään ehdotetaan lisättäväksi uusi 2 momentti, jonka mukaan sisäasiainministeriö voisi antaa poliisille tarkempia määräyksiä ja ohjeita tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten mukaan poliisille kuuluvien tehtävien suorittamisesta. Myös 19 §:n otsikkoa muutettaisiin ehdotettua muutosta vastaavalla tavalla.

3. Esityksen vaikutukset

Esityksellä ei ole taloudellisia eikä organisaatio- ja henkilöstövaikutuksia. Esitys selkeyttää vastuuta ylikuormamaksun suorittamisesta.

4. Asian valmistelu

Valtioneuvoston apulaisoikeuskansleri on 10 päivänä maaliskuuta 1994 tehnyt oikeusministeriölle esityksen (1053/42/94) ylikuormamaksusta annetun lain säännösten tarkistamiseksi. Esityksessään apulaisoikeuskansleri on todennut, että ylikuormamaksusta annetusta laista puuttuvat säännökset siitä, kuinka ulkomaisen yhteisön suomalaisen edustajan maksuvelvollisuus määrätään ja maksuunpannaan ja kuinka edustajaa tulisi kuulla ennen maksun määräämistä, joten ylikuormamaksusta annettu laki ei tältä osin vastaa vastuun perustavalle menettelylle asetettavia oikeusturvavaatimuksia.

Esitys on valmisteltu virkatyönä oikeusministeriössä. Lain 14 §:n muuttamista koskevasta ehdotuksesta on saatu lausunto liikenneministeriöltä ja sisäasiainministeriöltä. Lausunnoissa kannatettiin ehdotettuja muutoksia. Lisäksi sisäasiainministeriö ehdotti eräiden muiden ylikuormamaksusta annetun lain säännöksen tarkistamista. Esitys on laadittu ehdotuksen ja siitä saatujen lausuntojen pohjalta.

5. Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen kun se on hyväksytty ja vahvistettu.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Laki ylikuormamaksusta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan ylikuormamaksusta 14 päivänä tammikuuta 1982 annetun lain (51/82) 10 §:n 3 momentti,

muutetaan 1 §:n 2 momentti, 2 §:n 2 momentti, 4 §, 6 §:n 1 momentti, 8 §:n 2 momentti, 14 § ja 19 §:n otsikko, niistä 4 § sellaisena kuin se on muutettuna 6 päivänä tammikuuta 1989 annetulla lailla (1/89), sekä

lisätään 19 §:ään uusi 2 momentti seuraavasti:

1 §
Soveltamisala

Tätä lakia ei sovelleta muulla traktorilla kuin liikennetraktorilla ja sen perävaunulla suoritettavaan kuljetukseen.


2 §
Maksuvelvollinen

Maksuvelvollinen voidaan määrätä ajoneuvorekisterissä olevan tiedon mukaan, jollei rekisteritietoa näytetä virheelliseksi.


4 §
Maksun peruste

Ylikuormamaksu määrätään ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän sallitun kokonaismassan taikka sallitun akseliin tai teliin kohdistuvan massan ylittävästä massasta siltä osin kuin ylitys on enemmän kuin viisi prosenttia sallitusta kokonaismassasta taikka enemmän kuin kymmenen prosenttia sallitusta akseliin tai teliin kohdistuvasta massasta.

Ajoneuvoyhdistelmän osalta määrätään maksu joko yhdistelmän sallitun kokonaismassan ylityksen tai yhdistelmään kuuluvien ajoneuvojen kokonaismassojen ylitysten yhteismäärän perusteella sen mukaan, kumpi on suurempi.

Jos akseliin tai teliin kohdistuvien massojen 1 momentin mukaan huomioon otettavien ylitysten yhteismäärä on suurempi kuin huomioon otettava kokonaismassan ylitys, ylikuormamaksu määrätään sanotun yhteismäärän perusteella.

Milloin kuljetuksessa sallitaan erityisen luvan perusteella tiellä yleisesti sallittuja massoja suurempia massoja, määrätään ylikuormamaksu akseliin tai teliin kohdistuvan massan tai kokonaismassan ylityksen koko siltä osalta, jolla massa ylittää lupaan merkityn vastaavan massan.

6 §
Ylikuorman toteaminen

Ylikuorma todetaan punnitsemalla akseliin ja teliin kohdistuvat massat tai kokonaismassa. Ylikuorma voidaan todeta myös laskemalla kuorman massa tilavuuden perusteella, rahtikirjoista tai muulla luotettavalla tavalla.


8 §
Maksun määrääminen

Poliisipiirin tai poliisipiirien muodostaman yhteistoiminta-alueen ohjesäännössä voidaan määrätä, että maksumääräyksen voi poliisipiirin päällikön sijasta antaa muu poliisipiirin virkamies.


14 §
Yhteisön osakkaan ja ulkomaalaisen edustajan vastuu

Avoimen yhtiön yhtiömies ja kommandiittiyhtiön vastuunalainen yhtiömies on vastuussa yhtiön maksettavaksi määrätyn ylikuormamaksun suorittamisesta niin kuin omasta velastaan.

Henkilön, joka ei asu Suomessa, sekä ulkomaisen yhteisön, laitoksen ja säätiön maksettavaksi määrätyn ylikuormamaksun suorittamisesta on niiden täällä oleva edustaja vastuussa. Poliisipiirin päällikkö määrää tämän momentin perusteella ylikuormamaksusta vastuussa olevan yhteisvastuulliseksi maksuvelvollisen kanssa ylikuormamaksun suorittamisesta. Vastuussa olevan kuulemisessa ennen maksun määräämistä noudatetaan tällöin, mitä 12 §:ssä säädetään.

19 §
Tarkemmat säännökset ja määräykset

Sisäasiainministeriö voi antaa poliisille tarkempia määräyksiä ja ohjeita tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten mukaan poliisille kuuluvien tehtävien suorittamisesta.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 . Sitä sovelletaan ylikuormamaksuun, joka määrätään lain voimaantulon jälkeen todetun ylikuorman perusteella.


Helsingissä 1 päivänä joulukuuta 1995

Tasavallan Presidentti
MARTTI AHTISAARI

Oikeusministeri
Sauli Niinistö

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.