Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 37/1995
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi maatalouden interventiorahastosta annetun lain muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi maatalouden interventiorahastosta annetun lain 1, 2, 3 ja 6 §:ää. Esityksen tarkoituksena on laajentaa maatalouden interventirahastosta maksettavia menolajeja vastaamaan tarkemmin Euroopan yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan tukimuotoja siinä tapauksessa, kun tukimuodot vaikuttavat suoraan maataloustuotteiden markkinoihin.

Lisäksi esityksessä ehdotetaan otettavaksi maatalouden interventiorahastosta annettuun lakiin säännös valtion vastuusta interventiorahaston ottamista lainoista.

Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen kun se on hyväksytty ja vahvistettu.


YLEISPERUSTELUT

1. Nykyinen tilanne ja ehdotetut muutokset

Maatalouden interventiorahastosta annetulla lailla (1206/94) maa- ja metsätalousministeriöön on perustettu valtion talousarvion ulkopuolella oleva interventiorahasto. Lain 6 §:n mukaisesti rahastosta maksetaan Euroopan yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan mukaisista vientituista, interventiovarastoinnista ja yksityisen varastoinnin tukemisesta sekä eräiden maataloustuotteiden hintojen alentamisesta Suomessa aiheutuvat menot, jotka yhteisö myöhemmin täysimääräisesti korvaa Suomelle. Nämä Euroopan maatalouden ohjaus- ja tukirahastosta Suomelle jälkikäteen maksettavat korvaukset tuloutetaan interventiorahastoon.

Suomen EU-jäsenyyden toteuduttua on käynyt ilmi, ettei maatalouden interventiorahastosta annetun lain 1 §:ssä säädetty interventiorahaston tarkoitus eikä 6 §:ssä mainitut interventiorahastosta maksettavat menot kata kaikkia yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan piiriin kuuluvia tukimuotoja. Nykyinen laki ei anna valtuutta maksaa interventiorahastosta tiettyjä Euroopan yhteisön rahoittamia tukia, jotka yhteisö jälkikäteen korvaisi Suomelle. Siksi on tarpeen laajentaa 1 §:n määritelmää rahaston tarkoituksesta. Mikäli kyseisiä menolajeja ei sisällytetä interventiorahastosta annettuun lakiin, on vastaavat menot ja yhteisöstä saatavat tulot sisällytettävä valtion talousarvioon.

2. Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu virkatyönä maa- ja metsätalousministeriössä.

3. Esityksen taloudelliset vaikutukset

Esityksen vaikutukset interventiorahastosta maksettaviin menomääriin ja vaikutus interventiorahaston rahoituskustannuksiin arvioidaan vähäisiksi ja kokonaiskustannukset riippuvat siitä, miten Euroopan yhteisö kulloinkin toteuttaa maataloustuotteiden markkinoihin vaikuttavia toimenpiteitä.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Lakiehdotuksen perustelut

1 §. Lain 1 §:ään tehdyllä muutoksella on tarkoitus laajentaa määritelmää rahaston tarkoituksesta ja mahdollistaa se, että interventiorahastosta voitaisiin maksaa myös muista maataloustuotteiden markkinoihin vaikuttavista toimenpiteistä aiheutuvat menot kuin jo nyt laissa mainitut menot. Näitä muista maataloustuotteiden markkinoihin vaikuttavista toimenpiteistä aiheutuvia menoja olisivat esimerkiksi markkinoilta vetämisestä, tuesta hyväntekeväisyysjärjestöille ja menekin edistämisestä aiheutuvat menot. Jo nyt voimassa olevan lain mukaisesti kyseisten menojen maksamisesta määrätään tarkemmin maa- ja metsätalousministeriön päätöksellä.

2 §. Kaikki edellä 1 §:ssä mainitut Euroopan yhteisön yhteisestä maatalouspolitiikasta aiheutuvat ja interventiorahaston maksamat tukimenot korvaa Suomelle viime kädessä Euroopan maatalouden ohjaus- ja tukirahasto. Nämä yhteisön korvaukset 1 §:ssä tarkoitetuista interventiorahaston maksamista menoista tuloutetaan jälkikäteen interventiorahastolle. Voimassaolevaa pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että tuloutettavien Euroopan yhteisön korvausten osalta viitattaisiin lain 1 §:ään.

3 §. Pykälään esitetään lisättäväksi toinen momentti, jossa säädetään valtion olevan vastuussa interventiorahaston ottamista lainoista. Säännös valtion vastuusta vaikuttaa interventiorahaston rahoituskustannuksiin. Se, että valtion vastuusta on nimenomaisesti säädetty laissa, vaikuttaa siihen, miten luottoa antaneet rahalaitokset luokittelevat interventiorahastolle myönnetyt luotot taseessaan. Rahalaitoksille luottojen jaottelu luottoihin liittyvän riskin perusteella vaikuttaa niiden vakavaraisuuteen. Se, millaiseksi rahalaitokset arvioivat interventiorahastolle myönnettäviin lainoihin liittyvän riskin, vaikuttaa interventiorahaston rahoituskustannuksiin.

6 §. Pykälää ehdotetaan muutettavaksi siten, että rahastosta maksettavien menolajien osalta viitattaisiin lain 1 §:ään. Siten interventiorahastosta maksettaisiin Euroopan yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan mukaisten vientitukien, interventiovarastoinnista, yksityisen varastoinnin tukemisesta ja hintojen alentamisesta aiheutuvien menojen sekä muista maataloustuotteiden markkinoihin vaikuttavista toimenpiteistä aiheutuvat menot. Lisäksi rahastosta voitaisiin maksaa kuten nykyisinkin rahaston muusta toiminnasta aiheutuvat menot.

2. Voimaantulo

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen kun se on hyväksytty ja vahvistettu.

3. Säätämisjärjestys

Hallitusmuodon muutoksen (1077/91) johdosta ei valtion talousarvion ulkopuolisten rahastojen perustaminen ole mahdollista tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä. Laki maatalouden interventiorahastosta (1206/94) on säädetty valtiopäiväjärjestyksen 67 §:ssä säädetyllä tavalla. Nyt ehdotettu lainmuutos laajentaisi interventiorahastosta maksettavia menolajeja. Siksi ehdotettu lainmuutos edellyttää, että esitys käsitellään siten kuin valtiopäiväjärjestyksen 67 §:ssä säädetään.

Edellä olevan perusteella annetaan Eduskunnalle seuraava lakiehdotus:

Laki maatalouden interventiorahastosta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti, joka on tehty valtiopäiväjärjestyksen 67 §:ssä säädetyllä tavalla,

muutetaan maatalouden interventiorahastosta 16 päivänä joulukuuta 1994 annetun lain (1206/94) 1 §:n 1 momentti, 2 § ja 6 § sekä

lisätään 3 §:ään uusi 2 momentti seuraavasti:

1 §
Rahaston tarkoitus

Euroopan yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan mukaisista vientituista, interventiovarastoinnista, yksityisen varastoinnin tukemisesta, hintojen alentamisesta sekä muista maataloustuotteiden markkinoihin vaikuttavista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamista varten on Suomessa maa- ja metsätalousministeriön alainen interventiorahasto, josta jäljempänä laissa käytetään nimitystä rahasto.


2 §
Rahaston varat

Euroopan maatalouden ohjaus- ja tukirahaston maksamat korvaukset 1 §:ssä tarkoitettujen kustannusten maksamisesta tuloutetaan rahastoon.

3 §

Valtio vastaa rahaston 1 momentissa tarkoitetuista lainoista.

6 §
Rahaston menot

Rahastosta maksetaan Euroopan yhteisön yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisesta aiheutuvat 1 §:ssä tarkoitetut menot sekä rahaston muusta toiminnasta aiheutuvat menot.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 1995.


Helsingissä 24 päivänä toukokuuta 1995

Tasavallan Presidentti
MARTTI AHTISAARI

Maa- ja metsätalousministeri
Kalevi Hemilä

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.