Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 146/1994
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi metsänviljelyaineiston kaupasta annetun lain muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan metsänviljelyaineiston kauppaa koskevaa lakia muutettavaksi siten, että varmistetaan metsänviljelyaineiston pitämisestä kaupan annetun Euroopan yhteisön direktiivin ja yhteisössä kaupan pidettävän metsänviljelyaineiston ulkoista laatua koskevista vaatimuksista annetun direktiivin säännösten mukaisen viljelyaineiston pääsy Suomen markkinoille. Lakia tulisi muuttaa myös siten, että viimeksi mainitun direktiivin vaatimukset täyttävää aineistoa ei voitaisi tarkastaa ennen sen saapumista vastaanottajalle. Mahdollisuus kieltää metsänviljelyaineiston maastavienti ehdotetaan poistettavaksi.

Esityksessä ehdotetaan lisäksi saatettavaksi ajan tasalle lakiin sisältyvät viittaukset muuhun lainsäädäntöön.

Ehdotettu laki liittyy Suomen jäsenyyteen Euroopan unionissa (EU) ja on tarkoitettu tulemaan voimaan samanaikaisesti jäsenyyden kanssa.


PERUSTELUT

1. Nykytila

1.1. Metsänviljelyaineistoa koskeva lainsäädäntö Suomessa

Metsätaloudessa käytettävien siementen, taimien, pistokkaiden ja muun lisäysaineiston kauppaa koskevat säännökset sisältyvät metsänviljelyaineiston kaupasta annettuun lakiin (684/79). Laki koskee metsänviljelyaineiston kauppaa, maahantuontia ja maastavientiä. Lakia valvoo maa- ja metsätalousministeriö, joka voi käyttää valvonnassa apunaan metsäkeskuksia, metsälautakuntia sekä tehtävään erikseen määräämiään henkilöitä.

Metsänviljelyaineiston tuonnista ja viennistä on ilmoitettava etukäteen maa- ja metsätalousministeriölle, joka voi kieltää tuonnin, jos aineiston ei alkuperänsä takia katsota sopivan viljeltäväksi Suomessa tai jos maahantuoja ei anna aineistosta vaadittavia tietoja. Maastavienti voidaan kieltää, mikäli se aiheuttaa kotimaassa metsänviljelyaineiston puutetta tai johtaa alkuperältään epätarkoituksenmukaisen aineiston käyttöön kotimaassa.

Maahantuotu aineisto on pääsääntöisesti tarkastettava, mutta erän tuonti voidaan sallia ilman tarkastustakin. Mikäli tuotavaksi aiottu metsänviljelyaineistoerä ei täytä laatuvaatimuksia, maahantuojan on joko palautettava tai hävitettävä erä.

Lain nojalla annettu maa- ja metsätalousministeriön päätös metsänviljelyaineiston kaupasta (1533/92) sisältää tarkemmat määräykset metsänviljelyaineiston alkuperäluokituksesta, laatuvaatimuksista, siementen pakkaukseen merkittävistä ja taimien ostajalle annettavista tiedoista sekä metsänviljelyaineistoa koskevasta kirjanpidosta.

1.2. Velvoitteet, jotka aiheutuvat Suomen mahdollisesta liittymisestä Euroopan unioniin

Euroopan unionin metsänviljelyaineiston kauppaa koskevat säännökset sisältyvät metsänviljelyaineiston pitämisestä kaupan annettuun neuvoston direktiiviin (66/404/ETY), jäljempänä kauppadirektiivi, muutoksineen ja yhteisössä kaupan pidettävän metsänviljelyaineiston ulkoista laatua koskevista vaatimuksista annettuun neuvoston direktiiviin (71/161/ETY), jäljempänä laatudirektiivi, muutoksineen. Direktiivien tavoitteena on poistaa jäsenvaltioiden välisen kaupan esteitä luomalla yhteiset säännökset metsänviljelyaineiston perinnöllisen laadun määrittämiseksi ja aineiston alkuperän varmistamiseksi sekä asettamalla metsänviljelyaineistolle yhteiset laatunormit. Direktiivien vaatimukset täyttävän aineiston kaupalle jäsenmaiden välillä ei ilman erityistä lupaa saa asettaa muita kuin direktiivien mukaisia rajoituksia.

Suomen liittymisestä Euroopan unioniin tehdyn sopimuksen (liittymissopimus) perusteella Suomi saa säilyttää vuoden 1999 loppuun kansallisen lainsäädäntönsä, joka koskee metsänviljelyaineiston pitämistä kaupan Suomen alueella. Lisäksi Suomi saa markkinoida vuoden 2001 loppuun saakka kauppadirektiivin vaatimukset täyttämätöntä aineistoa, joka on hankittu ennen siirtymäajan päättymistä. Tällaisen aineiston markkinointi unionin nykyisissä jäsenvaltioissa on mahdollista vain poikkeusluvalla. Mikäli Ruotsi ja Norja liittyvät unionin jäseniksi, saadaan kuitenkin edellä mainitun direktiivin vaatimukset täyttämätöntä aineistoa markkinoida niiden alueella ilman poikkeuslupaa. Lisäksi Suomeen voidaan tuoda Ruotsista ja Norjasta direktiivin vaatimukset täyttämätöntä aineistoa edellyttäen, että se täyttää kansallisen lainsäädännön vaatimukset. Suomen on sovellettava liittymisestä alkaen niitä direktiivin määräyksiä, jotka varmistavat direktiivin vaatimukset täyttävän aineiston pääsyn Suomen markkinoille.

Suomi saa pitää voimassa alueellaan kaupan pidettävän metsänviljelyaineiston ulkoista laatua koskevan lainsäädäntönsä vuoden 1999 loppuun saakka. Metsänviljelyaineistoa, joka ei täytä laatudirektiivin vaatimuksia, saa markkinoida yhteisön jäsenvaltioissa vain poikkeusluvalla. Direktiivin vaatimukset täyttävän aineiston pääsy Suomen markkinoille on varmistettava. Suomen lainsäädäntö on mukautettava direktiivin mukaiseksi edellä mainitun määräajan päättymiseen mennessä.

1.3. Nykytilan arviointi

Liittymissopimuksen täytäntöönpanemiseksi joudutaan muuttamaan tuontia, viranomaistarkastuksia ja laatua sekä aineistosta annettavia tietoja koskevia säännöksiä. Euroopan unionin jäsenvaltioista tulevien taimien ja kasvinosien laadun tarkastuksesta maahantuonnin yhteydessä on luovuttava, jos aineistoa seuraa virallinen alkuperätodistus, jossa aineisto todetaan virallisesti tarkastetuksi. Direktiivien vaatimukset täyttävän aineiston tuontia ei voida kieltää. Laissa nykyisin oleva mahdollisuus kieltää metsänviljelyaineiston vienti ehdotetaan poistettavaksi, koska se rajoittaa vapaata kauppaa ja tavaroiden vapaata liikkuvuutta. Laissa esiintyvät viittaukset muihin lakeihin ja organisaatioihin tulee saattaa ajan tasalle. Metsänviljelyaineiston kauppaa koskevan lain nojalla annettua maa- ja metsätalousministeriön päätöstä joudutaan myös muuttamaan.

2. Ehdotetut muutokset

2.1. Metsänviljelyaineiston vienti

Mahdollisuus kieltää metsänviljelyaineiston maastavienti ehdotetaan poistettavaksi sen vuoksi, että se rajoittaa vapaata kauppaa ja tavaroiden vapaata liikkuvuutta. Sellaisia tilanteita, että aiottu metsänviljelyaineiston maastavienti olisi aiheuttanut uhan aineiston saatavuudelle kotimaassa, ei ole esiintynyt. Kun vientiä ei enää voitaisi kieltää, poistuisi myös tarve tehdä siitä ilmoitus maa- ja metsätalousministeriölle. Tätä koskeva muutos ehdotetaan tehtäväksi 7 §:ään.

2.2. Metsänviljelyaineiston maahantuonti ja tarkastukset

Edellä mainittujen direktiivien vaatimukset täyttävän viljelyaineiston pääsyä Suomen markkinoille ei liittymissopimuksen mukaan saa estää. Tämän vuoksi ehdotetaan 8 §:ään otettavaksi säännös, jonka mukaan tuontikieltoa ei saisi antaa aineistolle, joka täyttää kyseessä olevien direktiivien vaatimukset. Ehdotetun säännöksen mukaan tällaista aineistoa saisi tuoda ainoastaan varustettuna kauppadirektiivin 12 artiklassa tarkoitetulla alkuperätodistuksella.

Laatudirektiivin 13 artiklassa kielletään kasvinosien ja taimien laatuun kohdistuvat tarkastukset ennen aineiston saapumista vastaanottajalle, jos aineisto on virallisesti tarkastettu. Tämän vuoksi 9 §:ään ehdotetaan otettavaksi lisäys tällaista aineistoa koskevasta poikkeusmenettelystä.

Koska 7 §:ssä säädetään, että metsänviljelyaineiston tuonnista on ilmoitettava maa- ja metsätalousministeriölle, ilmoittamisvelvollisuutta koskeva maininta poistetaan 9 §:stä tarpeettomana.

2.3. Muut muutosehdotukset

Kasvinsuojelulakia (127/81) ollaan parhaillaan uudistamassa liittyen niin ikään Suomen mahdolliseen jäsenyyteen Euroopan unionissa. Tämä tulisi ottaa huomioon kasvinsuojelulakiin kohdistuvassa viittauksessa. Valtion siementarkastuslaitos on lakkautettu ja sen tehtäviä hoitaa kasvintuotannon tarkastuskeskus. Lisäksi on annettu uusi valtion maksuperustelaki (150/92). Näitä muutoksia koskevat viittaukset ehdotetaan saatettavaksi ajan tasalle.

3. Esityksen vaikutukset

Lähes kaikki Suomessa käytettävä metsänviljelyaineisto on kotimaista alkuperää. Siementen ja taimien tuontia ja vientiä on harjoitettu pääasiassa Ruotsin ja Viron kanssa, minkä lisäksi Suomeen on tuotu Euroopan ulkopuolisista maista meille vieraiden puulajien siemeniä pienehköjä määriä.

Suomen ja Euroopan unionin nykyisten jäsenvaltioiden välinen metsänviljelyaineiston kauppa on ollut hyvin vähäistä. Tämä johtuu siitä, että näissä maissa tuotetun metsänviljelyaineiston käyttäminen Suomessa ei yleensä ole ilmastollisten erojen vuoksi mahdollista ilman, että puiden kestävyys vaarantuu. Sama koskee Suomessa tuotetun metsänviljelyaineiston käyttämistä näissä maissa. Metsänviljelyaineiston tuonnin Euroopan unionin nykyisistä jäsenvaltioista ei tämän vuoksi odoteta juuri lisääntyvän, vaikka mahdollisuus tuonnin kieltämiseen alkuperän perusteella poistetaankin.

Ehdotetuilla muutoksilla ei arvioida olevan olennaista merkitystä metsänviljelyaineiston viennille.

Esityksellä ei ole julkistaloudellisia tai organisatorisia vaikutuksia.

4. Asian valmistelu

Lakiehdotus on valmisteltu maa- ja metsätalousministeriössä virkatyönä. Asiasta on pyydetty lausunnot Metsähallitukselta, Metsäntutkimuslaitokselta, Metsäkeskus Tapiolta, Metsänjalostussäätiöltä, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK r.y.:ltä, Taimi-Tapio Oy:ltä, Itä-Suomen Taimi Oy:ltä ja Pohjan Taimi Oy:ltä. Lausunnonantajilla ei ole ollut olennaista huomautettavaa ehdotukseen.

5. Muita esitykseen vaikuttavia seikkoja

Laki tulisi saattaa voimaan samanaikaisesti uuden kasvinsuojelulain kanssa, koska laissa viitataan kasvinsuojelulakiin.

6. Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana. Tarkoitus on, että laki tulee voimaan samanaikaisesti kuin Suomen EU-jäsenyys, joka liittymissopimuksen mukaan tulisi voimaan 1 päivänä tammikuuta 1995.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Laki metsänviljelyaineiston kaupasta annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan metsänviljelyaineiston kaupasta 24 päivänä elokuuta 1979 annetun lain (684/79) 4, 7 ja 8 §, 9 §:n 1 ja 2 momentti, 10 §:n 1 momentti ja 12 §, sellaisina kuin niistä ovat 4 ja 7 §, 9 §:n 1 ja 2 momentti sekä 10 §:n 1 momentti 8 päivänä helmikuuta 1991 annetussa laissa (272/91) ja 8 § osittain muutettuna viimeksi mainitulla lailla ja 11 päivänä joulukuuta 1981 annetulla lailla (848/81), seuraavasti:

4 §

Tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten noudattamista valvoo maa- ja metsätalousministeriö. Maahantuontia koskevien kieltojen ja rajoitusten noudattamista valvoo lisäksi tullilaitos. Metsäkeskuksia ja metsälautakuntia sekä maa- ja metsätalousministeriön määräämiä henkilöitä voidaan käyttää apuna valvonnassa.

7 §

Sen, joka aikoo tuoda maahan metsänviljelyaineistoa, on tehtävä hyvissä ajoin asiasta ilmoitus maa- ja metsätalousministeriölle.

Maahan tuotavaa tai 8 §:n 2 momentissa tarkoitettua metsänviljelyaineistoa koskevaan ilmoitukseen on liitettävä maa- ja metsätalousministeriön määräämät tiedot metsänviljelyaineiston alkuperästä ja muista tarpeellisiksi katsottavista seikoista.

8 §

Jos on todennäköistä, että maahan tuotava metsänviljelyaineisto ei sovellu Suomessa viljeltäväksi, tai jollei maahantuoja anna metsänviljelyaineistosta 7 §:n 2 momentissa tarkoitettuja tietoja, voi maa- ja metsätalousministeriö kieltää tuonnin.

Edellä 1 momentissa tarkoitettua kieltoa ei kuitenkaan saa antaa sellaisen metsänviljelyaineistoerän osalta, joka tuodaan maahan tietyn metsänviljelyaineiston tuottamiseen kuuluvan toimenpiteen suorittamista varten ja jota ei käytetä metsänviljelyyn Suomessa.

Kieltoa ei myöskään saa antaa metsänviljelyaineistolle, joka täyttää metsänviljelyaineiston pitämisestä kaupan annetun neuvoston direktiivin (66/404/ETY) vaatimukset ja yhteisössä kaupan pidettävän metsänviljelyaineiston ulkoista laatua koskevista vaatimuksista annetun neuvoston direktiivin (71/ 161/ETY) vaatimukset. Tällaista aineistoa saa tuoda ainoastaan varustettuna ensiksi mainitun direktiivin 12 artiklassa tarkoitetulla alkuperätodistuksella.

Maahan tuotavan metsänviljelyaineiston osalta on lisäksi voimassa, mitä kasvinsuojelulaissa ( / ) säädetään.

9 §

Maahan tuotua metsänviljelyaineistoa ei saa myydä tai käyttää tarkoitukseensa ennen kuin maa- ja metsätalousministeriö on sen tarkastanut. Maa- ja metsätalousministeriö voi kuitenkin antaa luvan tietyn metsänviljelyaineistoerän myymiseen tai käyttämiseen ilman tarkastustakin. Kasvinosia tai taimia, jotka on varustettu 8 §:n 3 momentissa tarkoitetulla alkuperätodistuksella, jossa on maininta yhteisössä kaupan pidettävän metsänviljelyaineiston ulkoista laatua koskevista vaatimuksista annetun direktiivin 13 artiklassa tarkoitetusta tarkastuksesta, ei kuitenkaan saa tarkastaa ennen aineiston saapumista vastaanottajalle.

Muut viranomaiset ovat velvolliset antamaan tarkastuksen suorittamiseksi tarvittavaa virka-apua. Tarkastuksen suorittamisessa voidaan käyttää apuna metsäkeskuksia, metsälautakuntia sekä maa- ja metsätalousministeriön määräämiä henkilöitä.


10 §

Kasvintuotannon tarkastuskeskuksen tai maa- ja metsätalousministeriön on tarkastettava metsänviljelyaineisto (jälkitarkastus), jos metsänviljelyaineiston ostaja haluaa varmuuden siitä, että metsänviljelyaineistosta annetut tiedot ovat oikeita tai että metsänviljelyaineisto täyttää asetetut laatuvaatimukset. Jälkitarkastusta on pyydettävä maa- ja metsätalousministeriön päätöksellä määrättävässä määräajassa.


12 §

Tässä laissa tarkoitetuista tutkimuksista ja tarkastuksista on suoritettava valtiolle maksut, joiden suuruus ja perusteet määrätään valtion maksuperustelaissa (150/92) säädetyssä järjestyksessä. Maksua ei kuitenkaan peritä, milloin tutkimus tai tarkastus on suoritettu 4 §:ssä tarkoitetun viranomaisen aloitteesta.


Tämä laki tulee voimaan asetuksella säädettävänä ajankohtana.


Helsingissä 2 päivänä syyskuuta 1994

Tasavallan Presidentti
MARTTI AHTISAARI

Maa- ja metsätalousministeri
Mikko Pesälä

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.