Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 60/1994
Hallituksen esitys Eduskunnalle valtion liikelaitoksia koskevan lainsäädännön muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan valtion liikelaitoksista, Valtionrautateistä, Ilmailulaitoksesta, Autorekisterikeskuksesta ja Metsähallituksesta annettuihin lakeihin tehtäväksi ehdotetusta uudesta valtion virkamieslaista johtuvat muutokset. Valtion liikelaitoksista annettua lakia ehdotetaan lisäksi muutettavaksi siten, että työsopimussuhteinen toimitusjohtaja voitaisiin irtisanoa samoin perustein kuin virkasuhteinen toimitusjohtaja. Valtion virkaehtosopimuslakiin ehdotetaan tehtäväksi edellä mainituista ehdotuksista johtuva muutos.

Ehdotetut lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan samanaikaisesti valtion virkamieslain kanssa.


PERUSTELUT

1. Nykytila

Valtion liikelaitoksista säädetään vuonna 1987 annetussa laissa (627/87), jäljempänä yleislaki. Lailla luotiin valtion liiketoiminnan harjoittamista varten uusi organisaatiotyyppi, joka sijoittuu silloisen virastomuotoisen liikelaitoksen ja valtioenemmistöisen osakeyhtiön väliin. Yleislain soveltamisesta liiketoimintaa harjoittavaan valtion laitokseen päättää eduskunta laitoskohtaisesti erikseen laissa. Näitä liikelaitoksia ovat nykyisin Valtionrautatiet, Ilmailulaitos, Autorekisterikeskus ja Metsähallitus.

Sekä yleislaissa että laitoskohtaisissa laeissa säädetään varsin yksityiskohtaisesti liikelaitosten henkilöstöstä sekä virkojen perustamisesta ja lakkauttamisesta sekä niiden nimien muuttamisesta.

Yleislain 10 §:n 5 kohdan mukaan eduskunta hyväksyy valtion talousarvion käsittelyn yhteydessä liikelaitoksen toimitusjohtajan viran ja laitoskohtaisissa laeissa säädettyjen muiden virkojen perustamisen. Toimitusjohtajan viran lisäksi valtion talousarviossa eritellään laitoskohtaisten säännösten nojalla Valtionrautateiden varatoimitusjohtajien ja osastopäällikköinä toimivien johtajien virat sekä Ilmailulaitoksen osastopäällikkönä toimivan varatoimitusjohtajan ja johtajan virat. Valtion virkamieslain 5 §:n 2 momentin 6 kohdan (306/92) mukaan valtion talousarviossa eritellään välittömästi ministeriön alaisen viraston päällikön virat lukuun ottamatta asetuksella säädettäviä virkoja. Muiden virastojen kuin valtion liikelaitosten eriteltävien virkojen piiri on siten suppeampi kuin yleislakia soveltavien, liiketoimintaa harjoittavien liikelaitosten eriteltävien virkojen piiri.

Yleislain 11 §:n 1 momentin 6 kohdan mukaan valtioneuvosto päättää liikelaitoksen virkojen perustamisesta, lakkauttamisesta ja nimien muuttamisesta, jollei 16 §:n 2 momentista muuta johdu. Lain 16 §:n 2 momentin mukaan liikelaitoksen virat perustaa ja lakkauttaa sekä niiden nimet muuttaa valtioneuvosto, jollei tätä ole laitoskohtaisessa laissa säädetty liikelaitoksen tehtäväksi.

Valtionrautateistä, Ilmailulaitoksesta ja Autorekisterikeskuksesta annettujen lakien (747/89, 1123/90 ja 988/92) mukaan muut kuin edellä mainitut, valtion talousarviossa eriteltävät virat perustaa ja lakkauttaa sekä niiden nimet muuttaa laitos itse. Metsähallituksesta annetun lain (1169/93) mukaan Metsähallitus perustaa ja lakkauttaa muut kuin eriteltävät virat ja muuttaa niiden nimet lukuun ottamatta luonnonsuojelutehtäviä hoitavan yksikön päällikön ja viranomaistehtäviä hoitavan yksikön päällikön virkoja. Näistä ensin mainittua virkaa koskevat päätökset tekee ympäristöministeriö ja viimeksi mainittua virkaa koskevat päätökset maa- ja metsätalousministeriö. Myös virkojen perustamista, lakkauttamista ja muuttamista koskevat säännökset poikkeavat valtion virkamieslain ja -asetuksen (723/87) nykyisistä säännöksistä, joiden mukaan tulosbudjetointiin siirtynyt virasto tekee päällikön virkaa lukuun ottamatta virkoja koskevat päätökset.

Yleislain 15 §:n 3 momentin mukaan valtioneuvosto voi irtisanoa virkasuhteisen toimitusjohtajan sen mukaan kuin valtion virkamieslain 47 §:ssä on säädetty. Tämän säännöksen mukaan virkamies voidaan irtisanoa, kun siihen on syytä.

Yleislain 16 §:n 1 momentin mukaan liikelaitoksessa voi olla vakinaisia ja tilapäisiä virkamiehiä sekä työsopimussuhteista henkilöstöä.

Eräissä laitoskohtaisissa laeissa on lisäksi säädetty virkamiesten oikeudesta toistuvaan korvaukseen. Kyseiset säännökset on kumottu Ilmailulaitoksesta annetusta laista lailla (1379/93) ja Valtionrautateistä annetusta laista lailla (253/94). Autorekisterikeskuksesta annetun lain 10 §:n mukaan toistuvasta korvauksesta on voimassa, mitä valtion virkamieslaissa ja eroraha-asetuksessa (726/87) säädetään.

Valtion virkaehtosopimuslain 2 §:n 4 momentin mukaan asetuksella säädetään virat, joiden haltijoiden tehtäviin kuuluu edustaa valtiota työnantajana. Muun muassa virastojen ja laitosten sekä liikelaitosten ylin johto on jo asemansa perusteella edellä tarkoitettuja työnantajavirkamiehiä.

Työnantajavirkamiesten palkkauksista ei sovita virkaehtosopimuksilla. Valtion virkaehtosopimuslain 5 §:n 3 momentin mukaan valtiovarainministeriö vahvistaa työnantajavirkamiesten palkkaukset siltä osin kuin on kysymys valtion virkamieslain 5 §:n 2 momentissa tarkoitetuista erittelyviroista ja valtion liikelaitoksista annetun lain 10 §:n 5 kohdassa tarkoitetuista viroista. Muilta osin tulosbudjetointiin siirtyneet virastot ja laitokset sekä liikelaitokset voivat ratkaista omien työnantajavirkamiestensä palkkauksia koskevat asiat.

Liikelaitosten toimitusjohtajien kuten muidenkin valtion talousarviossa eriteltävien virkojen haltijoiden henkilökohtaisista palkkauksista on yleensä tehty heidän ja valtioneuvoston välillä valtion virkamieslain 30 §:n 3 momentin mukaiset sopimukset. Jollei sopimusta ole tehty, valtiovarainministeriö vahvistaa virkaehtosopimuslain 5 §:n 3 momentin nojalla näiden virkamiesten palkkauksen.

2. Ehdotetut muutokset

2.1. Valtion liikelaitokset

Yleislain 3 §:n mukaan liikelaitosten tuloja ja menoja ei oteta valtion talousarvioon, ellei yleislaissa tai laitoskohtaisessa laissa toisin säädetä. Mainittujen lakien mukaan liikelaitosten toimitusjohtajan virka ja eräät muut virat eritellään valtion talousarviossa ja niitä koskevat päätökset tekee valtioneuvosto. Tulosbudjetointiin siirtyneiden virastojen viroista vain päällikön virka on nykyisin talousarviossa eriteltävä ja valtioneuvoston päätöksellä perustettava, lakkautettava ja nimeltään muutettava. Yleislain tullessa voimaan erittelyvirkojen piiri oli nykyistä huomattavasti laajempi, mikä on vaikuttanut yleislain ja laitoskohtaisten lakien säännöksiin. Lisäksi virat perustettiin ja niitä koskevat järjestelyt tehtiin tuolloin useimmiten asetuksella.

Hallituksen esitykseen valtion virkamieslaiksi ja laiksi valtion virkaehtosopimuslain muuttamisesta (HE 291/1993 vp) ei sisälly säännöksiä talousarviossa eriteltävistä viroista eikä virkojen perustamisesta, lakkauttamisesta ja muuttamisesta. Nämä säännökset siirtyvät lain nojalla annettavaan asetukseen. Tämän vuoksi myös yleislain ja laitoskohtaisten lakien säännökset eriteltävistä viroista ja virkojen perustamisesta, lakkauttamisesta ja muuttamisesta ehdotetaan kumottaviksi.

Koska liikelaitosten tuloja ja menoja ei pääsääntöisesti oteta valtion talousarvioon ja koska liikelaitoksia ohjataan palvelu- ja tulostavoitteilla, ei liikelaitosten virkoja ole tarkoitus uudessa valtion virkamiesasetuksessa säätää talousarviossa eriteltäviksi. Liikelaitosten virat perustaisi, lakkauttaisi ja nimet muuttaisi asetuksen mukaan liikelaitos. Toimitusjohtajan virkaa koskevat päätökset tekisi kuitenkin asianomainen ministeriö. Metsähallituksen luonnonsuojelutehtäviä ja viranomaistehtäviä hoitavien yksiköiden päällikön virkoja koskevat päätökset tekisi asetuksen nojalla nykyiseen tapaan ensin mainitussa tapauksessa ympäristöministeriö ja viimeksi mainitussa tapauksessa maa- ja metsätalousministeriö. Ilmailulaitoksen viranomaisyksikön päällikön virkaa koskevat päätökset tekisi liikenneministeriö.

Yleislain mukaan liikelaitoksen virkasuhteinen toimitusjohtaja voidaan irtisanoa sen mukaan kuin valtion virkamieslain 47 §:ssä säädetään. Kyseisen säännöksen mukaan siinä tarkoitetut virkamiehet voidaan sen lisäksi, mitä laissa säädetään irtisanomisen perusteista, irtisanoa, kun siihen on syytä. Työsopimussuhteinen toimitusjohtaja voidaan työsopimuslain 37 §:n 2 momentin nojalla irtisanoa erittäin painavasta syystä.

Myös ehdotettuun valtion virkamieslakiin sisältyy säännös, jonka nojalla siinä tarkoitetut virkamiehet voidaan irtisanoa, kun siihen on syytä. Säännöksen perusteluissa todetaan, että sen soveltamispiiriin kuuluvat virkamiehet toimivat tehtävissä, joissa heidän nauttimansa erityisen luottamuksen menettämisen tai asetettujen tavoitteiden jäämisen heistä johtuvista syistä saavuttamatta tulee oikeuttaa palvelussuhteen päättämiseen, vaikkei irtisanomiseen olisi säädettyjä perusteita. Tämä perustelu soveltuu myös liikelaitosten toimitusjohtajaan riippumatta siitä, onko hän virka- vai työsopimussuhteessa liikelaitokseen. Tämän vuoksi yleislain 15 §:n 3 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että liikelaitoksen virka- ja työsopimussuhteinen toimitusjohtaja voidaan sen lisäksi, mitä irtisanomisperusteista muuten säädetään, irtisanoa, kun siihen on syytä.

Ehdotetun valtion virkamieslain mukaan ei olisi enää vakinaisia ja tilapäisiä virkamiehiä. Virkamiehet olisivat joko toistaiseksi tai määräajaksi nimitettyjä. Tämän vuoksi yleislain 16 §:n 1 momenttia, jossa viitataan vakinaisiin ja tilapäisiin virkamiehiin, ei enää ehdoteta sisällytettäväksi 16 §:ään.

Ehdotettuun valtion virkamieslakiin ei sisälly säännöksiä toistuvasta korvauksesta. Tämän vuoksi Autorekisterikeskuksesta annetun lain 10 § ehdotetaan kumottavaksi.

2.2. Valtion virkaehtosopimuslaki

Liikelaitosten virkoja ei miltään osin enää ehdoteta eriteltäväksi valtion talousarviossa. Uudessa valtion virkamiesasetuksessa on kuitenkin tarkoitus säätää, että nykyisin talousarviossa eriteltävistä liikelaitosten viroista toimitusjohtajan viran lakkauttamista, perustamista ja nimen muuttamista koskevat päätökset tekisi asianomainen ministeriö. Muilta osin nämä päätökset tekisi liikelaitos itse.

Liikelaitosten toimitusjohtajien kuten virastojen päälliköidenkin henkilökohtaisista palkkauksista on tarkoitus sopia valtioneuvoston yleisistunnon ja kyseisen virkamiehen välisellä uuden valtion virkamieslain mukaisella sopimuksella. Koska näiden työnantajavirkamiesten palkkauksista ei sovita virkaehtosopimuksilla, tulee olla mahdollisuus vahvistaa ne viranomaispäätöksin tilanteessa, jossa edellä mainittua sopimusta ei ole tehty. Vaikka liikelaitosten toimitusjohtajien virkoja ei enää eritellä valtion talousarviossa, toimivalta määrätä toimitusjohtajan palvelussuhteen ehdoista tulee järjestää vastaavasti kuin muidenkin työnantajavirkamiesasemassa olevien virastojen päälliköiden osalta.

Tämän johdosta ehdotetaan valtion virkaehtosopimuslain 5 §:n 3 momentissa säädettäväksi, että valtiovarainministeriö määräisi valtion liikelaitoksen toimitusjohtajan palkkauksesta ja muista palvelussuhteen ehdoista.

3. Esityksen vaikutukset

Esityksellä ei ole taloudellisia eikä organisaatiovaikutuksia.

Ehdotus virkojen perustamis- ja lakkauttamistoimivallan antamisesta nykyistä laajemmin liikelaitoksille yksinkertaistaisi virkoja koskevaa päätöksentekoa.

4. Esityksen valmistelu

Esitys on valmisteltu virkatyönä valtiovarainministeriössä. Esityksestä on pyydetty lausunnot liikenneministeriöltä, maa- ja metsätalousministeriöltä ja Liikelaitosten työnantajayhdistys LTY r.y:ltä.

Esityksestä on käyty yhteistoiminnasta valtion virastoissa ja laitoksissa annetun lain (651/88) ja siihen liittyvien sopimusten mukaiset neuvottelut valtion henkilöstöä edustavien keskusjärjestöjen kanssa.

5. Voimaantulo

Esityksessä ehdotetaan yleislakiin ja laitoskohtaisiin lakeihin tehtäväksi pääosin uudesta valtion virkamieslaista johtuvia muutoksia. Tämän vuoksi lait ehdotetaan tuleviksi voimaan samanaikaisesti valtion virkamieslain kanssa.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäviksi seuraavat lakiehdotukset:

1.

Laki valtion liikelaitoksista annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan valtion liikelaitoksista 10 päivänä heinäkuuta 1987 annetun lain (627/87) 10 §:n 5 kohta ja 11 §:n 1 momentin 6 kohta ja

muutetaan 15 §:n 3 momentti ja 16 § seuraavasti:

15 §
Toimitusjohtaja

Valtioneuvosto nimittää ja irtisanoo toimitusjohtajan. Toimitusjohtaja voidaan nimittää määräajaksi tai toistaiseksi. Toimitusjohtaja voidaan sen lisäksi, mitä valtion virkamieslain ( / ) 25 §:n 2 momentissa ja työsopimuslain 37 §:n 2 momentissa säädetään irtisanomisen perusteista, irtisanoa, kun siihen on syytä.

16 §
Henkilöstö

Liikelaitoksen henkilöstön toimitusjohtajaa lukuun ottamatta nimittää tai ottaa ja irtisanoo liikelaitos, jollei laitoskohtaisessa laissa tai asetuksessa toisin säädetä.

Liikelaitoksen virkamiehiin, virkoihin ja virkasuhteeseen sovelletaan valtion virkasuhdetta koskevia säännöksiä ja virkaehtosopimusten määräyksiä.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .


2.

Laki Valtionrautateistä annetun lain 10 §:n kumoamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Tällä lailla kumotaan Valtionrautateistä 14 päivänä elokuuta 1989 annetun lain (747/89) 10 §.

2 §

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .


3.

Laki Ilmailulaitoksesta annetun lain 10 §:n kumoamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Tällä lailla kumotaan Ilmailulaitoksesta 14 päivänä joulukuuta 1990 annetun lain (1123/90) 10 §.

2 §

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .


4.

Laki Autorekisterikeskuksesta annetun lain 9 ja 10 §:n kumoamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Tällä lailla kumotaan Autorekisterikeskuksesta 6 päivänä marraskuuta 1992 annetun lain (988/92) 9 ja 10 §, näistä 9 § sellaisena kuin se on 22 päivänä joulukuuta 1993 annetussa laissa (1376/93).

2 §

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .


5.

Laki Metsähallituksesta annetun lain 12 §:n kumoamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Tällä lailla kumotaan Metsähallituksesta 17 päivänä joulukuuta 1993 annetun lain (1169/93) 12 §.

2 §

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .


6.

Laki valtion virkaehtosopimuslain 5 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 6 päivänä marraskuuta 1970 annetun valtion virkaehtosopimuslain (664/70) 5 §:n 3 momentti, sellaisena kuin se on 26 päivänä kesäkuuta 1992 annetussa laissa (588/92), seuraavasti:

5 §

Valtiovarainministeriö vahvistaa 2 §:n 4 momentissa tarkoitettujen työnantajavirkamiesten palkkaukset valtion talousarviossa eriteltävien virkojen osalta sekä määrää valtion liikelaitoksen toimitusjohtajan palvelussuhteen ehdoista.



Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .


Helsingissä 29 päivänä huhtikuuta 1994

Tasavallan Presidentti
MARTTI AHTISAARI

Ministeri
Ilkka Kanerva

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.