Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 15/1994
Hallituksen esitys Eduskunnalle laeiksi perintö- ja lahjaverolain, verotuslain 85 §:n ja moottoriajoneuvoverosta annetun lain 31 §:n muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan perintö- ja lahjaverolakia muutettavaksi uudistamalla menettelysäännökset yhdenmukaisiksi tulo- ja varallisuusverotuksessa sovellettavien menettelysäännösten kanssa. Ehdotuksen mukaan perintöverolautakunnat lakkautetaan ja perintö- ja lahjaverotuksen päätöksenteko-organisaatiota ja verotusmenettelyä yksinkertaistetaan. Verotoimisto toimittaisi verotuksen ja oikaisisi myös havaitsemansa virheet viran puolesta. Verolautakunnat ovat vuoden 1994 alusta muuttuneet verotuksen oikaisulautakunniksi, jotka käsittelevät pelkästään oikaisuvaatimuksia. Ennen lääninoikeudelle tehtävää valitusta olisi myös perintö- ja lahjaveroasioissa ensin tehtävä oikaisuvaatimus verotuksen oikaisulautakunnalle. Lisäksi esitykseen sisältyy useita verotuksen toimittamisen yksinkertaistamista koskevia ehdotuksia. Perintö- ja lahjaverolain muutoksen johdosta ehdotetaan muutettavaksi myös verotuslakia ja moottoriajoneuvoverosta annettua lakia.

Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan 1 päivänä heinäkuuta 1994.


YLEISPERUSTELUT

1. Nykytila ja ehdotetut muutokset

1.1. Yleistä

Voimassa oleva perintö- ja lahjaverolaki (378/40) annettiin vuonna 1940. Lakia on muutettu useita kertoja. Muutoksenhakujärjestelmän kannalta huomattava muutos tehtiin vuonna 1959, jolloin valitusasioiden käsittely siirrettiin perintöverotarkastuslautakunnilta lääninhallituksille. Myös perintö- ja lahjaverotuksen verotusmenettelyä kehitettiin verotuslain menettelysäännösten suuntaisesti. Lokakuun alusta 1975 valitusviranomaisina ovat toimineet lääninoikeudet. Vuonna 1979 lakiin lisättiin sukupolvenvaihdostapauksissa myönnettäviä huojennuksia koskevien säännösten lisäksi myös ennakkotietomahdollisuutta koskeva säännös ja säännös veronkorotukses- ta.

1.2. Verotuksen toimittaminen

Nykytila

Perintö- ja lahjaverotuksen toimittaa jokaisessa kunnassa oleva perintöverolautakunta, jonka puheenjohtajana on verojohtaja ja jossa puheenjohtajan lisäksi on yleensä kolme muuta jäsentä. Perintöverolautakunnan jäsenet määrää lääninverovirasto verolautakunnan jäsenistä. Valtion etua valvovat lääninveroviraston määräämät valtionasiamiehet.

Perintövero määrätään yleensä perukirjan perusteella. Jos lainmukainen perinnönjako on toimitettu ennen perintöverotuksen toimittamista, myös jakokirja on perukirjan ohella verotuksen perusteena. Yleensä perintöverotus toimitetaan fiktiivisen osituksen ja jaon pohjalta. Lahjavero määrätään verovelvollisen antaman veroilmoituksen perusteella.

Perintöverotuksen toimittamista voidaan kuolinpesän osakkaan hakemuksesta lykätä enintään vuodeksi, jos hakemuksen tueksi esitetään painavia syitä. Mahdollisuus perintöverotuksen lykkäämiseen on tarkoitettu lähinnä tilanteisiin, joihin voidaan soveltaa sukupolvenvaihdosta koskevia veronhuojennussäännöksiä.

Perintöverotusmenettelyn kehittämisen tarpeeseen on kiinnitetty huomiota useissa aikaisemmissa selvityksissä. Perintöverotoimikunta katsoi mietinnössään (komiteanmietintö 1973:107), että perintö- ja lahjaveroasioiden käsittelyä voitaisiin nopeuttaa, jos verotuksessa ei olisi lautakuntakäsittelyä vaan päätökset tehtäisiin virkatyönä verotoimistoissa tai lääninverovirastoissa. Toimikunnan käsityksen mukaan tämä olisi perusteltua erityisesti siitä syystä, että perintöverotuksen toimittamiseen tarvittava perintöoikeuden ja siviilioikeuden tuntemus on paremmin saatavissa verotoimistossa tai lääninverovirastossa kuin perintöverolautakunnassa. Myös valtiontalouden tarkastusviraston kertomuksessa vuodelta 1977 kiinnitettiin huomiota perintöverotuksen toimittamisen tehostamiseen. Viraston käsityksen mukaan perintöveroasioiden valmistelu parantuisi, jos verovalmistelu tehtäisiin virkatyönä ja mahdollisesti keskitettäisiin lääninverovirastoihin. Verohallinnon lautakuntatoimikunta totesi mietinnössään (komiteanmietintö 1984:28), että kuntakohtaisia lautakuntia ei voida perustella kuntien itsehallintonäkökohdilla, koska perintö- ja lahjavero maksetaan valtiolle. Toimikunta piti lautakuntien määrää liian suurena suhteessa niiden käsittelemiin asioihin ja ehdotti, että ainakin pienissä kunnissa perintö- ja lahjaverotusta koskevat asiat käsiteltäisiin verolautakunnassa.

Ehdotetut muutokset

Perintö- ja lahjaverotuksen kehittäminen liittyy verotusorganisaation uudistamiseen. Monet näkökohdat puoltavat sitä, että perintö- ja lahjaverotuksessa noudatetaan samanlaista verotusmenettelyä kuin tulo- ja varallisuusverotuksessa. Verotuslakia (482/58) on vuoden 1994 alusta voimaan tulleella lailla (963/93) muutettu siten, että verolautakunnista on tullut verotuksen oikaisulautakuntia, jotka käsittelevät yksinomaan oikaisuvaatimuksia. Verotuspäätökseen haetaan aina ensin muutosta oikaisuvaatimuksella verotuksen oikaisulautakunnalta. Oikaisuvaatimukseen annetusta päätöksestä saa valittaa lääninoikeuteen.

Eduskunnalle on annettu myös hallituksen esitys verotuksen muutoksenhakujärjestelmän uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi (HE 143/1993 vp). Esityksessä ehdotetaan, että muutoksenhaussa korkeimpaan hallinto-oikeuteen siirryttäisiin joulukuun alusta 1994 nykyisestä asian laadun ja päätöksen häviöarvon perusteella määräytyvästä veroasioiden osittaisesta valituslupajärjestelmästä yleiseen valituslupajärjestelmään. Lääninoikeuden perintö- ja lahjaveroasiassa antamaan päätökseen saisi hakea muutosta vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Nykyisin näissä asioissa muutoksenhakua korkeimpaan hallinto-oikeuteen ei ole rajoitettu valituslupajärjestelmän avulla.

Edellä esitetyn perusteella ehdotetaan perintö- ja lahjaverotuksen toimittamista koskevia säännöksiä muutettaviksi siten, että menettely olisi mahdollisimman yhdenmukainen verotuslaissa säädellyn verotusmenettelyn kanssa. Perintö- ja lahjaverotuksen toimittaisi verotoimisto. Perintöverolautakunnat ehdotetaan lakkautettaviksi. Perintöverolautakuntien lakkauttamisella saataisiin aikaan säästöä, kun niistä aiheutuvat ylimääräiset menot poistuisivat. Perintöverolautakunnat kokoontuvat pienissä kunnissa vain muutaman kerran vuodessa, mikä hidastaa verotuksen toimittamista. Kun myös sellaisia tapauksia, joissa veroa ei lainkaan määrätä, on paljon, puoltaa tämäkin perintöverolautakunnista luopumista.

Verotoimisto toimittaisi perintö- ja lahjaverotuksen sille annetun perukirjan tai veroilmoituksen perusteella. Myös niissä tapauksissa, kun pesään ilmaantuu uusia varoja tai velkoja tai verotuksen perusteet ovat muutoin muuttuneet, verotoimisto oikaisisi verotuksen. Samoin verotoimisto oikaisisi verotuksen laskuvirheen tai muun sellaisen virheen johdosta, oli sitten kysymyksessä veronoikaisu verovelvollisen vahingoksi tai hänen hyväkseen. Verotoimisto toimittaisi myös verotuksen uudelleen, jos se on tarpeen sen vuoksi, että verotuksessa on sovellettu vääriä perusteita tai verotus on muutoin väärin toimitettu. Verotoimisto oikaisisi verotuksen viran puolesta myös silloin, kun verotusta on muutettu toisen verovelvollisen verotukseen vaikuttavalla tavalla. Jos verotusta koskevaa päätöstä muutetaan oikaisuvaatimuksen tai valituksen johdosta, olisi verotoimiston oikaistava verotus muutoksen tehneen viranomaisen vahvistamien perusteiden mukaiseksi. Lisäksi verotoimisto käsittelisi ennakkotietohakemuksia koskevat asiat.

1.3. Verotuspäätöksen muuttaminen

Nykytila

Verotuksen oikaiseminen. Perintö- ja lahjaverolaissa ei ole säännöksiä veronoikaisusta, maksuunpanon oikaisusta tai oikaisemisesta eikä jälkiverotuksesta. Kun perintö- ja lahjaverotuksessa sovelletaan hallintomenettelylain (598/82) säännöksiä siltä osin kuin menettelystä ei säädetä perintö- ja lahjaverolaissa, voidaan asiavirhe ja kirjoitus- tai laskuvirhe oikaista hallintomenettelylain mukaisessa oikaisumenettelyssä. Hallintomenettelylain 26 §:n mukaan asiavirhe voidaan korjata, jos päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen taikka ilmeisen väärään lain soveltamiseen. Virheen korjaaminen edellyttää asianosaisten suostumusta. Kirjoitus- tai laskuvirhe saadaan korjata, jos se on ilmeinen, ei kuitenkaan, jos sen korjaaminen johtaa asianomaiselle kohtuuttomaan lopputulokseen. Oikaisun toimittamiselle ei ole määräaikaa, eikä valitus estä oikaisun toimittamista. Käytännössä oikaisun avulla voidaan korjata verovelvollisen vahingoksi tapahtuneet selvät virheet.

Perintö- ja lahjaverolain 56 §:ssä säädetään veronjärjestelystä. Tällaista mahdollisuutta on pidetty tarpeellisena, koska perintöverotus on toimitettava, vaikka testamenttia tai perintöoikeutta koskeva riita-asia olisi vireillä tai vaikka perintöverotuksen perusteena olevat seikat olisivat muulla tavoin epäselviä. Veronjärjestely voidaan toimittaa, jos perintöveroa määrättäessä huomioon otettu testamentti käy kokonaan tai osittain mitättömäksi tai jos testamentti, jota ei ole otettu huomioon, saa lainvoiman. Veronjärjestely voidaan toimittaa myös, jos perintöveron määräämisen perusteet muuttuvat tuomioistuimen lainvoimaisen ratkaisun, lainmukaisen perinnönjaon tai perinnön tasoittamisen johdosta taikka muusta sellaisesta syystä.

Veronjärjestely on mahdollinen myös silloin, kun perunkirjoituksen toimittamisen tai veroilmoituksen antamisen jälkeen on ilmaantunut uutta velkaa tai kun pesänosakas on saanut tiedon siitä, että henkilö, jolle on määrätty veroa, on kuollut ennen perinnönjättäjää tai että pesänosakas, jota ei ole otettu huomioon veroa määrättäessä, on edelleen elossa.

Veronjärjestely on mahdollinen myös lahjaverotuksessa silloin, kun lahja tai lain 18 §:n 3 momentissa tarkoitettu lahjanluonteinen luovutus on käynyt kokonaan tai osittain mitättömäksi. Veronjärjestely toimitetaan myös, jos purkavin ehdoin saadun omaisuuden saaja joutuu luovuttamaan omaisuuden viiden vuoden kuluessa.

Veronjärjestelyä voidaan hakea kuuden kuukauden kuluessa perusteen ilmaantumisesta. Käytännössä on esiintynyt epäselvyyttä määräajan laskemisen ajankohdasta. Verovelvollisen vahingoksi tapahtunut virhe voidaan useissa tapauksissa kuitenkin oikaista hallintomenettelylain nojalla.

Perintöverolautakunnan on toimitettava veronjärjestely viran puolesta, jos se katsoo valtion edun sitä vaativan. Veronjärjestelylle ei tällöin ole erityistä määräaikaa. Verovelan on kuitenkin katsottu vanhenevan kymmenen vuoden vanhentumisajassa.

Veronjärjestely toimitetaan silloin, kun alkuperäisen verotuspäätöksen perusteena olleet tosiseikat osoittautuvat myöhemmin virheellisiksi. Omaisuutta ei voida arvostaa uudelleen. Veronjärjestely saattaa merkitä sitä, että joku verovelvollinen saa takaisin aikaisemmin määrättyä veroa ja toiselle määrätään lisää veroa tai kokonaan uusi vero.

Muutoksenhaku. Perintöverolautakunnan päätökseen verovelvollinen tai valtionasiamies voi hakea muutosta lääninoikeudelta 30 päivän kuluessa sen määräajan viimeisestä päivästä, jona veroliput ja muut asiakirjat ovat olleet saatavina. Säännönmukaiset valitukset koskevat useimmissa tapauksissa arvostuskysymyksiä.

Säännönmukaisen valitusajan päättymisen jälkeen verovelvollinen voi tehdä lääninoikeuteen perustevalituksen, jos verotus on toimitettu lakia virheellisesti soveltaen tai jos asiaa käsiteltäessä on tapahtunut erehdys tai menettelyvirhe, jonka voidaan otaksua vaikuttaneen asian ratkaisuun. Perustevalitus voidaan tehdä viiden vuoden kuluessa veron maksuunpanoa seuraavan vuoden alusta lukien. Yleensä arvostuskysymyksiin ei voida hakea muutosta perustevalituksin, vaan perustevalitus tulee kysymykseen tapauksissa, joissa verotus on toimitettu virheellisesti, vaikka sen perusteena olleet tosiseikat ovat olleet oikeat.

Ehdotetut muutokset

Veronjärjestelyä koskevat säännökset ovat vaikeaselkoiset. Myös veronjärjestelyn suhde hallintomenettelylain mukaiseen oikaisuun ja perintö- ja lahjaverolaissa säädettyyn perustevalitukseen on epäselvä. Tämän vuoksi ehdotetaan veronjärjestelysäännökset kumottaviksi. Perintö- ja lahjaverotuksessa sovellettavat muutoksenhakua koskevat säännökset ehdotetaan muutettaviksi vastaamaan mahdollisimman pitkälle verotuslain vastaavia säännöksiä. Perintöverotuksessa esiintyy usein tilanteita, joissa perintösaanto riitautetaan ja perintö varmistuu vasta useiden vuosien kuluttua. Näissä tilanteissa perintöverotuksessa tarvitaan normaalia valitusaikaa pidemmät muutoksenhakuajat.

Hallintomenettelylain mukaisesta asia- tai kirjoitusvirheen korjaamismenettelystä luovuttaisiin. Jos viranomainen on havainnut virheen, virhe korjattaisiin veronoikaisuna. Verotoimisto voisi oikaista verotusta viran puolesta sekä verovelvollisen vahingoksi että verovelvollisen hyväksi. Jos verovelvollinen on tehnyt aloitteen, virhe korjattaisiin oikaisuvaatimuksen perusteella.

Veronjärjestelyn ja osin myös hallintomenettelylain mukaisen oikaisun korvaava veronoikaisu verovelvollisen vahingoksi tai hyväksi olisi kattava viranomaisaloitteinen keino muuttaa toimitettua perintö- tai lahjaverotusta. Myös seurannaismuutos ja ylemmän viranomaisen päätöksen johdosta tehtävä muutos verotukseen tehtäisiin veronoikaisuna.

Verovelvollinen tai valtionasiamies saisi hakea verotoimiston päätökseen muutosta verotuksen oikaisulautakunnalta kirjallisella oikaisuvaatimuksella. Verotoimisto ratkaisisi verovelvollisen tekemän oikaisuvaatimuksen, jos vaatimus hyväksytään kokonaan. Näin verovelvollisen vahingoksi tapahtunut selvä virhe voitaisiin korjata joustavasti ja nopeasti.

Verotuksen oikaisulautakunnan päätöksestä sekä verotoimiston ratkaisemasta oikaisuvaatimuksesta olisi valitusoikeus lääninoikeuteen.

1.4. Verotusmenettely

Nykytila

Perintö- ja lahjaverotuksen toimittamisessa sovellettavat menettelysäännöksetkin ovat osittain lain säätämisajalta, vuodelta 1940. Laissa on yksityiskohtaiset säännökset erilaisista lomakkeista ja luetteloista, joita on täytettävä ja ylläpidettävä. Näitä ei tosin enää tehdä käsin, sillä 1980-luvun lopulla käyttöön otettu atk-sovellus on vähentänyt huomattavasti työtä. Verotusmenettelystä on kuitenkin edelleen säädetty huomattavan yksityiskohtaisesti, mikä monimutkaistaa ja hidastaa verotuspäätösten tekemistä.

Ehdotetut muutokset

Hallinnon tehokkuuden ja taloudellisuuden parantamiseksi ehdotetaan lakiin useita verotusmenettelyn yksinkertaistamista koskevia muutoksia. Verottomista lahjoista annettavasta lahjaveroilmoituksen antamisvelvollisuudesta ehdotetaan luovuttavaksi. Kun perukirjan sisältöä koskevat laissa olevat säännökset ovat tarpeettoman yksityiskohtaisia, ehdotetaan, että verohallitukselle annettaisiin valtuus päättää perintöverotusta varten tarvittavien tietojen antamisesta perukirjan ohella tai sijasta verohallinnon vahvistamaa lomaketta käyttäen. Verotusmenettelyn edelleen kehittyessä voitaisiin lomaketta käyttää suoraan verotustietojen tallennusalustana. Perukirja ja veroilmoitus ehdotetaan annettaviksi vain yhtenä kappaleena. Erilaisista pöytäkirjoista, luetteloista, ilmoituksista ja merkinnöistä, joista on annettu määräykset perintö- ja lahjaverolain soveltamisesta annetussa valtioneuvoston päätöksessä (22/60), ehdotetaan luovuttaviksi ja otettavaksi lakiin säännös verovelvollisille annettavista verotuspäätöstä koskevista asiakirjoista.

1.5. Eräiden siviilioikeudellisten säännösten muuttumisesta aiheutuvat muutokset

Perintö- ja lahjaverolain 16 §:n mukaan perintöveroa määrättäessä on otettava huomioon myös sellainen lahja, jonka perinnönjättäjä on antanut perilliselle tai testamentinsaajalle ehdolla, että lahjansaaja saa lahjan haltuunsa vasta antajan kuollessa. Perintökaaren (40/65) 17 luvun 1 §:n mukaan sopimus elossa olevan henkilön jäämistöstä on pätemätön. Perintökaari tuli voimaan vuoden 1966 alusta. Sen mukaan ainoa tapa määrätä jäämistöstä on testamentti.

Perintö- ja lahjaverolain 19 §:n 1 momentin mukaan lahjaveroa ei ole suoritettava sellaisesta lahjasta, josta 16 §:n mukaan olisi suoritettava perintöveroa. Saman lainkohdan mukaan lahjaveroa ei ole myöskään suoritettava avioehdolla annetusta omaisuudesta. Avioliittolain (234/29) aikaisemman 45 §:n mukaan kihlakumppanille voitiin antaa lahja vain avioehtosopimuksin. Tämä säännös on muutettu 1 päivänä tammikuuta 1992 voimaan tulleella lailla (765/91), jonka mukaan nykyisin myös aviopuolisoiden väliset lahjat ovat sallittuja. Jo perintöverotuksen uudistamistoimikunta ehdotti mietinnössään (komiteanmietintö 1980:16) kihlakumppanien välisten lahjojen verovapautta koskevan säännöksen poistamista perintö- ja lahjaverolaista.

Kun kuolemanvaraislahja ei enää ole mahdollinen ja kun avioehdon muodossa ei voida antaa lahjaa eikä säännöksillä siten ole merkitystä perintö- ja lahjaverotuksessa, ehdotetaan perintö- ja lahjaverolain 16 §:n 1 momentti ja 19 §:n 1 kohta kumottaviksi.

Lain 16 §:n 2 momentissa on säännös myös myötäjäisten ottamisesta huomioon perintöveroa määrättäessä. Myötäjäisistä säädettiin vuoden 1734 lain naimiskaaressa. Myötäjäiset, jotka vanhemmat antoivat lapsilleen näiden solmiessa avioliiton tai lähtiessä kodista, merkitsivät ainoastaan käyttöoikeutta omaisuuteen. Omaisuus oli palautettava antajain kuoltua takaisin pesään. Avioliittolaki tuli voimaan vuoden 1930 alusta, ja sillä kumottiin naimiskaari. Tämän vuoksi ehdotetaan 16 §:n 2 momentista poistettavaksi maininta myötäjäisistä.

2. Esityksen vaikutukset

Perintö- ja lahjaverotuksen päätöksenteko-organisaation uudistamisella pyritään hallinnon tehokkuuden ja taloudellisuuden parantamiseen. Perintö- ja lahjaverotukseen käytetään koko maassa noin 26 000 henkilötyöpäivää. Menettelysäännösten muutosten vaikutusta henkilötyöpäivien määrään on vaikea arvioida, mutta voidaan olettaa, että määrä alenisi noin 10―20 prosentilla. Näin saadaan aikaan säästöjä myös henkilöstömenoissa. Verotusmenettelyn yksinkertaistaminen parantaa asiakaspalvelua ja nopeuttaa veron kertymistä, kun päätökset nopeutuvat. Verotuspäätöksen oikaisemista koskevat ehdotukset parantavat erityisesti verovelvollisen oikeusturvaa.

3. Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu virkatyönä valtiovarainministeriössä verohallituksen esityksen pohjalta. Oikaisu- ja muutoksenhakujärjestelmää koskevat säännökset perustuvat verotuksen oikeussuojatoimikunnan mietinnössä (komiteanmietintö 1992:7) ja verotuksen muutoksenhakutyöryhmän mietinnössä (oikeusministeriön lainvalmisteluosaston julkaisu 4/1993) esitettyihin ehdotuksiin. Verotuksen toimittamisen yksinkertaistamista koskevat ehdotukset perustuvat verohallituksen ehdotukseen.

4. Riippuvuus muista esityksistä

Esitys liittyy verotuslain muutokseen, johon edellä on viitattu. Kun se on tullut voimaan vuoden 1994 alusta, ei ole enää verolautakuntia, joiden jäsenistä perintöverolautakuntien jäsenet voitaisiin valita. Näin ollen ei ole enää perintö- ja lahjaverotuksen toimittavaa viranomaista. Jotta perintö- ja lahjaverotus voidaan toimittaa keskeytyksittä, on annettu laki perintö- ja lahjaverotuksen toimittamisesta vuonna 1994 (964/93), joka on tullut voimaan 1 päivänä tammikuuta 1994. Sen mukaan ne perintöverolautakunnat, joiden toimikausi päättyy vuoden 1993 lopussa, toimittavat perintö- ja lahjaverotuksen 1 päivän tammikuuta ja 30 päivän kesäkuuta 1994 välisenä aikana.

Eduskunnan käsiteltävänä olevassa hallituksen esityksessä verotuksen muutoksenhakujärjestelmän uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi on ehdotettu muutettavaksi myös perintö- ja lahjaverolain 48 § siten, että lääninoikeuden päätökseen saisi hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan. Kun muutoksenhakujärjestelmän uudistaminen on ehdotettu tulevaksi voimaan vasta joulukuun alusta 1994, tässä esityksessä 48 § vastaa sisällöltään nykyisin voimassa olevaa muutoksenhakujärjestelmää.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Lakiehdotusten perustelut

1.1. Perintö- ja lahjaverolaki

16 §. Pykälään sisältyvät säännökset lahjoista, jotka on otettava huomioon perintöverotusta toimitettaessa. Kuten yleisperusteluissa on mainittu, vanhentuneet säännökset kuolemanvaraislahjasta ja myötäjäisistä ehdotetaan jätettäviksi pois. Pykälän mukaan pesän varoihin olisi lisättävä lahja, joka perintökaaren mukaan on otettava perinnönjaossa huomioon ja muu lahja, joka on saatu kahden vuoden kuluessa ennen perinnönjättäjän kuolemaa ja joka ei ole 19 §:n mukaan lahjaverosta vapaa. Silloin, kun edellä tarkoitetut lahjat on lisätty pesän varoihin, perintöverosta vähennetään aikaisemmin suoritettu lahjavero sekä leimavero, joka on maksettu lainhuutoa haettaessa, jollei sitä ole jo aikaisemmin vähennetty lahjaverosta. Säännökset ovat samansisältöiset kuin nykyisin 16 §:n 2 momentissa olevat säännökset, mutta pykälän kieliasua on tarkistettu.

19 §. Pykälän 1 kohta, johon sisältyvät säännökset kuolemanvaraislahjasta ja avioehdolla annetusta lahjasta, ehdotetaan kumottavaksi vanhentuneena.

21 a §. Ennakkotietomahdollisuus, joka nykyisin koskee vain maatilan, muun yrityksen tai tällaisen osan lahjoittamista, ehdotetaan laajennettavaksi kaikkiin lahjoituksiin. Mahdollisuus saada ennakkotieto on osoittautunut käytännössä hyvin tarpeelliseksi. Ennakkotiedon antaisi sen veropiirin verotoimisto, jonka alueella luovuttaja asuu. Ennakkotiedon sisältö olisi nykyisen kaltainen eli tieto olisi annettava siitä, onko lahjoituksesta suoritettava lahjaveroa, veronalaisen lahjan arvosta ja veron määrästä.

Nykyisin ennakkotieto on voimassa vuoden siitä, kun se on tullut lainvoimaiseksi. Kun omaisuuden arvot saattavat lyhyessäkin ajassa muuttua varsin huomattavasti, voi vuoden pituinen voimassaoloaika olla liian pitkä. Omaisuuden arvojen yleisesti noustessa voidaan ennakkotietoa käyttää apuna verokeinottelussa. Toisaalta taas arvojen yleisesti laskiessa ennakkotiedon mukainen arvo saattaa olla kohtuuttoman korkea lahjoitushetkellä. Tämän vuoksi ehdotetaan ennakkotiedon voimassaoloaika lyhennettäväksi kuudeksi kuukaudeksi.

Ennakkotietopäätökset ovat tulleet maksullisiksi vuoden 1994 alusta. Valtion maksuperustelain (150/92) nojalla on annettu valtiovarainministeriön päätös verohallinnon maksullisista suoritteista (875/93). Perintö- ja lahjaverolain mukainen ennakkotietopäätös maksaa 500 markkaa. Jos hakemus perutaan tai jätetään tutkimatta, käsittelymaksuna peritään 100 markkaa.

4 luku. Verotus ja muutoksenhaku

Lukuun sisältyisivät säännökset verotuksesta ja muutoksenhausta. Luvun nimike ehdotetaan muutettavaksi nykyistä paremmin vastaamaan luvun sisältöä.

22 §. Pykälään sisältyy säännös perintöverotuksen toimittavasta verotoimistosta. Verotoimisto määräytyy perinnönjättäjän kuolinhetken asuinpaikan mukaan. Jos omaisuus toisen oikeuden lakattua on siirtynyt toiselle, edellisen saajan asuinpaikan verotoimisto toimittaa verotuksen.

23 §. Pykälään sisältyy säännös lahjaverotuksen toimittavasta verotoimistosta. Verotoimisto määräytyy lahjanantajan asuinpaikan mukaan.

24 §. Pykälään sisältyy säännös verotuksen toimittavasta verotoimistosta silloin, kun perinnönjättäjä tai lahjanantaja eivät asu Suomessa.

25 §. Pykälään ehdotetaan otettavaksi nykyistä selkeämpi säännös siitä, että perukirjan lisäksi myös perinnönjakokirja on otettava huomioon perintöverotusta toimitettaessa. Säännöksen tarkoituksena ei kuitenkaan ole muuttaa vallitsevaa oikeustilaa.

Pykälän 3 momenttiin sisältyy säännös perintöverotuksen toimittamisen lykkäyksestä, josta ehdotuksen mukaan päättäisi verotoimisto perintöverolautakunnan asemesta.

26 §. Pykälään sisältyvät säännökset siitä, milloin perintöveron toimittamista varten on annettava perukirja ja milloin veroilmoitus. Pykälän sanamuotoa on tarkistettu, mutta säännökset ovat muutoin nykyisen lain mukaiset.

27 §. Pykälän mukaan lahjansaajan on annettava kehotuksetta lahjaveroilmoitus. Jos lahjasta ei 19 §:n mukaan ole suoritettava lahjaveroa, veroilmoitusta ei olisi annettava, ellei sitä erikseen vaadita.

Lahjaveroilmoituksista suuri osa koskee alle 15 000 markan suuruisia lahjoja, joista ei ole suoritettava lahjaveroa. Sekä lahjansaajien että verotoimistojen tarpeettoman työn välttämiseksi ehdotetaan, että verottomista lahjoista ei tarvitsisi antaa lahjaveroilmoitusta. Vasta sitten, kun kahden vuoden aikana lahjojen yhteismäärä ylittää veronalaisen lahjan määrän, olisi lahjaveroilmoitus annettava. Verotoimisto voisi kuitenkin aina erikseen vaatia lahjaveroilmoituksen.

28 §. Pykälään sisältyvät säännökset perukirjaan otettavista seikoista, joiden katsotaan vaativan laissa olevaa säännöstä. Perukirjassa olisi oltava maininta myös siitä, kuka pesänhoitajana ottaa vastaan perintöverotusta koskevia ilmoituksia.

Pykälän 2 momentin mukaan perukirjassa on mainittava, onko perilliselle tai testamentinsaajalle annettu omaisuutta, joka lain mukaan on otettava huomioon veroa määrättäessä.

Pykälän 3 momenttiin ehdotetaan otettavaksi säännös, jonka mukaan verohallitus voisi määrätä, että perukirjan asemesta tai ohella tiedot annettaisiin verohallinnon vahvistamaa lomaketta käyttäen.

Nykyisen lain 29―31 §:ssä on yksityiskohtaiset säännökset perukirjan ja veroilmoituksen sisällöstä. Laissa ei ole tarpeen olla näin yksityiskohtaisia säännöksiä, vaan tarkoituksena on, että verohallitus antaisi tarkemmat määräykset perukirjaan ja veroilmoitukseen sisällytettävistä tiedoista. Luonnos verohallituksen päätöksestä on tämän esityksen liitteenä.

29 §. Kun perintöverolautakuntia ei enää ole, perukirja annettaisiin asianomaiselle verotoimistolle. Ehdotuksen mukaan se annettaisiin yhtenä kappaleena, kun se nykyisin on annettava kolmena.

Perintökaaren perukirjaa koskevia säännöksiä on tarkoitus muuttaa siten, että perukirjaa ei enää annettaisi tuomioistuimelle, vaan ainoastaan veroviranomaiselle. Jos perunkirjoituksen toimittaminen olisi laiminlyöty, käräjäoikeuden tulisi verotoimiston ilmoituksesta määrätä sopiva henkilö toimituttamaan perunkirjoitus.

Verotuksen toimittamisen kannalta perukirja on ensi sijassa veroilmoitus. Jos sitä ei anneta, voidaan toimittaa arvioverotus. Pykälän 2 momenttiin ehdotetaan otettavaksi säännös siitä, että havaitessaan perunkirjoituksen laiminlyödyksi verotoimisto voisi ilmoittaa siitä käräjäoikeudelle.

30 §. Tarpeettoman hallinnollisen työn välttämiseksi veroilmoitus ehdotetaan nykyisestä poiketen annettavaksi vain yhtenä kappaleena, kun sekä perintö- että lahjaverotuksesta tulostetaan verotuspäätökset atk-menettelyssä.

31 §. Verotoimisto toimittaisi verotuksen. Verotoimisto oikaisisi sekä verovelvollisen vahingoksi että hänen hyväkseen verotuksessa havaitsemansa virheen.

Pykälän 2 momentissa on säännös verotuksen toimittamispäivästä, johon eri muutoksenhakuajat ja myös veron eräpäivät ovat kytkeytyneet. Perintö- ja lahjaverotus toimitetaan osaksi automaattisen tietojenkäsittelyn avulla ja siten, että verotuspäätösasiakirjat valmistetaan koneellisesti. Kun perintö- ja lahjaverotuksessa siirryttäisiin virkatyönä tehtävään verotukseen, on määriteltävä se päivä, jolloin verotus on toimitettu. Verotuksen toimittamispäivä ilmenisi verotusasiakirjoista, joiden valmistamisen yhteydessä se määriteltäisiin koneellisesti. Menettely ei juuri poikkeaisi nykyisestä ja olisi samalla hallinnollisesti selkeä.

Verotusta toimitettaessa voitaisiin ottaa huomioon myös tiedot ja asiakirjat, jotka ovat verotoimistossa käytettävissä muuta verotusta varten.

Veron laskentaa ehdotetaan yksinkertaistettavaksi. Perintö- ja lahjaosuuden arvo vahvistettaisiin täysin tuhansin markoin ja vero mahdollisine veronkorotuksineen täysin markoin siten, että ylimenevät pennit jätettäisiin ottamatta huomioon. Nykyisin vero määrätään kymmenin pennein.

32 §. Pykälän säännös pesän osakkaiden ja muiden henkilöiden velvollisuudesta antaa tietoja ja selvityksiä perintöverotuksen toimittamiseksi vastaa sanonnaltaan verotuslain vastaavaa säännöstä.

33 §. Pykälään ehdotetaan otettavaksi verotuslain 55 §:ää vastaava säännös verotuksen toimittamisesta sekä valtion että verovelvollisen etu huomioon ottaen.

34 §. Pykälään ehdotetaan sisällytettäväksi arvioverotusta koskeva säännös, jota ei laissa nykyisin ole. Säännös on samansisältöinen kuin verotuslain arvioverotusta koskeva säännös. Arvioverotus voitaisiin toimittaa niissä tapauksissa, kun perukirjaa tai veroilmoitusta ei anneta tai niitä ei voida oikaistunakaan panna verotuksen perusteeksi. Arvioverotus voitaisiin toimittaa 10 vuoden kuluessa verovelvollisuuden alkamisesta.

35 §. Pykälään sisältyy kuulemisvelvollisuutta koskeva säännös. Verovelvolliselle tai pesänhoitajalle on mahdollisuuksien mukaan varattava tilaisuus tulla kuulluksi, jos verotuksessa tulee harkittavaksi arvioverotus tai muu olennainen poikkeama perukirjasta tai veroilmoituksesta.

36 §. Pykälä on samansisältöinen kuin nykyisessä laissa oleva veronkorotusta koskeva pykälä.

37 §. Pykälään sisältyvät säännökset verovelvolliselle lähetettävistä verotusasiakirjoista. Sellaiselle verovelvolliselle, jolle on määrätty veroa, lähetettäisiin verolippu ja selvitys, josta ilmenevät verotuspäätöksen perusteet sekä muutoksenhakuohje. Asiakirjat vastaisivat tulo- ja varallisuusverotuksesta lähetettäviä verotusasiakirjoja. Jos verovelvollinen ei ole pesänosakas, kuten esimerkiksi legaatinsaaja, joudutaan hänelle lähetettäviä asiakirjoja salassapitovelvollisuuden vuoksi rajaamaan vain tuota saantoa koskeviin tietoihin. Jos verovelvollisen osoitetta ei tiedetä, asiakirjat lähetettäisiin pesänhoitajalle.

Hallintomenettelyssä tulee ratkaistavaksi, miten päätöksestä tiedotetaan niissä tapauksissa, joissa veroa ei tule määrättäväksi. Pesänhoitajalle tai pesän ilmoittajalle lähetettäisiin tällöin päätös siitä, että perintöveroasia on ratkaistu eikä veroa ole määrätty.

Tiedot lähetettäisiin normaalina virkapostina. Kun muutoksenhakuaika laskettaisiin vasta verotuksen toimittamisvuotta seuraavan vuoden alusta ja muutoksenhakuaika olisi viisi vuotta, tarvetta saantitodistusmenettelylle ei olisi.

38 §. Pykälään sisältyvät säännökset niitä tapauksia varten, joissa pesään ilmaantuu uusia varoja tai velkoja tai perintö- tai lahjaveron perusteet ovat muutoin muuttuneet. Täydentävä perukirja olisi kuukauden kuluessa annettava verotoimistolle. Veroilmoitus olisi annettava verotoimistolle kolmen kuukauden kuluessa.

Jos veroperusteet ovat muuttuneet, olisi sen, jonka veron määrä nousisi, ilmoitettava tästä kuuden kuukauden kuluessa verotoimistolle. Veroperusteiden muutoksilla tarkoitetaan niitä, joiden nojalla nykyisin on mahdollista saada veronjärjestely, kuten muutokset testamentin, perinnönjaon tai luovutuksen pätevyydessä ja muut vastaavat siviilioikeudelliset muutokset.

39 §. Perintö- ja lahjaverovelan on katsottu vanhentuvan yleisen 10 vuoden vanhentumisajan kuluessa verovelvollisuuden alkamisesta. Tämän vuoksi ehdotetaan, että verotus on toimitettava tässä ajassa niissä tapauksissa, kun pesään on ilmaantunut uusia varoja tai velkoja taikka perusteet ovat muutoin muuttuneet.

Pykälän 2 momentiksi ehdotetaan otettavaksi nykyisin 60 §:ssä oleva säännös veron palauttamisesta silloin, kun purkavin ehdoin saadun omaisuuden saaja joutuu luovuttamaan omaisuuden. Ilmoitus omaisuuden luovuttamisesta olisi tehtävä verotoimistolle kuuden kuukauden kuluessa.

40 §. Pykälässä säädetään veronoikaisusta verovelvollisen vahingoksi. Pykälän 1 momentin säännös on samansisältöinen kuin verotuslain vastaava, vuoden 1994 alusta voimaan tullut säännös. Veronoikaisu verovelvollisen vahingoksi voitaisiin tehdä verotuksen toimittamisvuotta seuraavien kahden vuoden kuluessa.

Jos verottamatta jääminen on tapahtunut verovelvollisen laiminlyönnin johdosta, veroa on korotettava 36 §:ssä säädetyllä tavalla. Säännös on olennaisilta osiltaan samansisältöinen kuin verotuslain jälkiverotusta koskeva säännös ja mahdollistaa veronkorotuksen määräämisen. Näin ollen erillinen jälkiverotusjärjestelmä ei ole tarpeen. Näissä tilanteissa veronoikaisu voitaisiin toimittaa viiden vuoden kuluessa verotuksen toimittamisvuotta seuraavan vuoden alusta lukien.

41 §. Pykälään sisältyvät säännökset veronoikaisusta verovelvollisen hyväksi. Veronoikaisu voitaisiin tehdä verotuksen toimittamisvuotta seuraavien viiden vuoden kuluessa.

42 §. Verotuksen oikaisulautakunta ratkaisisi oikaisuvaatimukset. Verotoimisto voisi kuitenkin ratkaista verovelvollisen tekemän oikaisuvaatimuksen, jos se hyväksytään.

43 §. Oikaisuvaatimus verotuksen oikaisulautakunnalle voitaisiin tehdä kaikista muista verotoimiston päätöksistä, paitsi ennakkotietopäätöksistä ja verotuksen toimittamisen lykkäämistä koskevista päätöksistä. Myöskään verotoimiston oikaisuvaatimuksen johdosta tekemään päätökseen ei haeta muutosta verotuksen oikaisulautakunnalta vaan lääninoikeudelta. Veronsaajien puolesta olisi muutoksenhakuoikeus valtionasiamiehellä. Menettely olisi samanlainen kuin verotuslain mukaisesta verotuksesta valitettaessa. Oikaisuvaatimus olisi tehtävä viimeistään viiden vuoden kuluttua verotuksen toimittamisvuotta seuraavan vuoden alusta. Verovelvollinen voisi tehdä valituksensa heti sen jälkeen, kun hän on saanut verotuspäätöksestä tiedon. Valitusaika laskettaisiin vasta verotuksen toimittamisvuotta seuraavan vuoden alusta, mutta valitusmahdollisuus alkaisi siis jo aikaisemmin. Valtionasiamiehen valitusaika olisi kuusi kuukautta verotuksen toimittamispäivästä.

Pykälän 4 momentissa säädettäisiin veronoikaisupäätöksen ja verotoimiston uudelleen toimittaman verotuksen valitusajasta, joka olisi 60 päivää päätösten tiedoksisaannista, vaikka säännönmukainen valitusaika olisi jo päättynyt. Valtionasiamiehen valitusaika olisi 60 päivää päätöksen tekemisestä.

Oikaisuvaatimuksen johdosta asianosaista kuultaisiin kuten hallintomenettelylain 15 §:ssä säädetään.

44 §. Ennakkotietopäätöksestä ei voisi tehdä oikaisuvaatimusta verotuksen oikaisulautakunnalle, vaan siihen haettaisiin muutosta valittamalla lääninoikeudelle. Valitus olisi tehtävä sen läänin lääninoikeudelle, jonka tuomiopiirissä ennakkotietopäätös on tehty. Valitusaika olisi 30 päivää tiedoksisaannista. Valtionasiamiehen olisi valitettava samassa ajassa päätöksen tekemisestä. Lääninoikeuden tulisi käsitellä ennakkotietoa koskeva valitus kiireellisenä.

45 §. Pykälässä on säännös muutoksenhausta verotuksen oikaisulautakunnan tai verotoimiston oikaisuvaatimuksen johdosta antamaan päätökseen. Muutosta haettaisiin sen läänin lääninoikeudelta, jonka tuomiopiirissä päätös on tehty. Verovelvollisen valitusaika olisi viisi vuotta verotuksen toimittamisvuotta seuraavan vuoden alusta ja valtionasiamiehen kuusi kuukautta verotuksen toimittamispäivästä. Jos oikaisupäätös on tehty niin myöhään, että aika olisi jo kulunut umpeen, oikaisupäätöksestä voisi valittaa 60 päivän kuluessa oikaisupäätöksen tiedoksisaannista. Valtionasiamiehen valitusaika laskettaisiin päätöksenteosta.

46 §. Pykälään sisältyvät säännökset kuulemismenettelystä valitusasioissa. Säännös vastaa verotuslaissa olevia säännöksiä.

47 §. Jos verovelvollinen tai valtionasiamies on osoittanut lääninoikeudelle valituksen, joka olisi tullut osoittaa oikaisuvaatimuksena verotuksen oikaisulautakunnalle, valitus käsiteltäisiin oikaisuvaatimuksena.

48 §. Pykälään sisältyvät säännökset muutoksenhausta lääninoikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Lääninoikeuden ennakkotietoa koskevasta päätöksestä ei saisi hakea muutosta. Myöskään muutoksenhakujärjestelmän uudistamista koskevassa hallituksen esityksessä ei ole ehdotettu muutosta siihen, että nykyisinkään ennakkotietoa koskevasta lääninoikeuden päätöksestä ei saa valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

49 §. Verotuksen kumoamista ja palauttamista koskevat säännökset ovat sisällöltään samanlaiset kuin nykyisin. Kun asian käsittely voitaisiin palauttaa myös verotuksen oikaisulautakunnalle uutta oikaisukäsittelyä varten, jolloin lautakunta tekisi asiassa uuden päätöksen, pykälään ehdotetaan lisättäväksi tätä koskeva maininta.

50 §. Pykälään sisältyisivät säännökset seurannaismuutosten tekemisestä veronoikaisun, oikaisuvaatimuksen tai muutoksenhaun johdosta muuttuneeseen verotukseen. Säännös vastaa verotuslain 100 a §:ää. Perintöverotuksessa on säännöksellä merkitystä, koska yleensä yhden perinnönsaajan verotuksen muuttuessa aiheutuu muutostarpeita muidenkin perinnönsaajien verotukseen. Muutosverotus tulisi huomattavasti nykyistä joustavammaksi, kun verotoimisto oikaisisi automaattisesti kaikkien verotuksen.

Verotoimisto tekisi seurannaismuutoksen noudattaen soveltuvin osin mitä veronoikaisusta säädetään. Veronoikaisun ajalliset tai asialliset edellytykset eivät kuitenkaan olisi esteenä verotuksen oikaisemiselle.

51 §. Säännöksen mukaan viranomainen (verotoimisto, verotuksen oikaisulautakunta, lääninoikeus tai korkein hallinto-oikeus) vahvistaisi oikaisuvaatimuksen tai valituksen johdosta muutoksen perusteen. Päätöksen johdosta verotoimisto oikaisisi verotusta noudattaen soveltuvin osin mitä veronoikaisusta säädetään. Erillistä maksuunpanon oikaiseminen- nimistä muutoslajia ei siten olisi, vaan oikaisu tehtäisiin veronoikaisuna. Verotoimiston tässäkin säännöksessä tarkoitettuun veronoikaisupäätökseen haettaisiin muutosta verotuksen oikaisulautakunnalta samoin kuin muistakin veronoikaisupäätöksistä.

5 luku. Veronkanto, maksuajan pidentäminen ja veronhuojennus

52 §. Veronkantoa koskeva säännös olisi nykyisen lain mukainen.

53 §. Pykälään sisältyy huojennussäännös, joka on nykyisessä laissa olevassa muodossa.

54 §. Pykälä, joka sisältää veron huojentamista koskevan säännöksen niissä tapauksissa, joissa pesäosuuden tai lahjan arvo on verovelvollisuuden alkamisen jälkeen olennaisesti vähentynyt, on samansisältöinen kuin laissa nykyisin oleva säännös.

55―56 §. Säännökset sukupolvenvaihdostapauksissa myönnettävästä huojennuksesta ja veron lykkäämisestä ovat muutoin samansisältöiset kuin lain nykyiset säännökset, paitsi että hakemus veron huojentamisesta tehtäisiin verotoimistolle perintöverolautakunnan sijasta. Sukupolvenvaihdostapauksissa maksuunpanematta jätetyn veron maksuunpanoa koskeva säännös 55 §:n 3 momentissa ehdotetaan muutettavaksi siten, että viiden vuoden aika laskettaisiin perintö- tai lahjaverotuksen toimittamispäivästä eikä maksuunpanopäivästä, kuten nykyisin.

57 §. Pykälään sisältyy säännös sukupolvenvaihdostapauksissa myönnettävän huojennuksen soveltamisesta myös osakkeisiin tai osuuksiin. Kun ennakkotieto voitaisiin antaa kaikissa lahjaveroasioissa, viittausta ennakkotietoa koskevaan pykälään ei enää tarvita.

6 luku. Erityisiä säännöksiä

58 §. Pykälään sisältyy nykyisessä laissa oleva viittaus rikoslaissa veropetoksesta säädettyyn rangaistukseen. Perintö- ja lahjaverotuksessa voitaisiin määrätä veronkorotus tai toimittaa arvioverotus niissä tapauksissa, joissa verovelvollinen on laiminlyönyt perukirjan, veroilmoituksen tai muun tiedon antamisen. Näiden voidaan katsoa olevan riittäviä seuraamuksia perukirjan ja tietojen antamisen laiminlyöntitapauksissa. Kun laissa on jo nykyisinkin ollut säännös veroviranomaisen oikeudesta olla ryhtymättä toimenpiteisiin, jos rikkomus on ollut vähäinen ja veronkorotus on määrätty, ehdotetaan ilmoituksen laiminlyöntiä koskevat rangaistussäännökset jätettäviksi laista pois.

59 §. Pykälä sisältäisi säännökset verotuslain eräiden säännösten soveltamisesta perintö- ja lahjaverotukseen. Viittaussäännöksessä mainittuja verotuslain pykäliä voitaisiin soveltuvin osin soveltaa perintö- ja lahjaverotuksessa. Verotuslain verotuksen oikaisulautakuntaa, salassapitoa, verotustietojen luovuttamista, verotusasiakirjojen käsittelyä samoin kuin eräät ilmoittamisvelvollisuutta koskevat säännökset soveltuisivat myös perintö- ja lahjaverotukseen. Viittaussäännöksen perusteella voitaisiin saada myös pankkitilitietoja perintö- ja lahjaverotuksen toimittamista varten.

60 §. Pykälään sisältyisi valtuutussäännös tarkempien säännösten antamisesta asetuksella. Tarvetta asetuksenantoon ei tässä vaiheessa olisi. Nykyisessä laissa on valtuutussäännös tarkempien säännösten antamisesta valtioneuvoston päätöksellä. Nykyinen päätös kumottaisiin lain voimaantulon jälkeen tarpeettomana.

7 luku. Voimaantulo

61 §. Lain alkuperäinen voimaantulosäännös on nykyisin 73 §:nä. Lain selkeyden turvaamiseksi ehdotetaan lainmuutoksen yhteydessä poikkeuksellisesti pykälän siirtämistä niin, että 73 § siirtyisi 61 §:ksi. Samalla 7 luku muutettaisiin vain yhden pykälän sisältäväksi luvuksi ''Voimaantulo''.

Voimaantulo- ja siirtymäsäännökset

Uudet menettelysäännökset tulisivat pääosiltaan voimaan lain voimaantulopäivänä. Arvioverotusta koskevaa säännöstä sovellettaisiin vain niihin tapauksiin, joissa perintö- tai lahjaverovelvollisuus on alkanut lain tultua voimaan. Sen sijaan esimerkiksi veron laskemista koskevaa pyöristyssäännöstä sovellettaisiin myös niihin tapauksiin, jotka ovat lain voimaantullessa käsiteltävinä verotoimistoissa, samoin kuin lain voimaantulon jälkeen käsiteltäviin oikaisu- ja muutoksenhakuasioihin.

Siirtymäsäännöksen 3 momentin mukaan lakia sovellettaisiin niihin oikaisuvaatimuksiin ja valituksiin, jotka tehdään lain tultua voimaan. Tämän johdosta niin verovelvollisen kuin veronsaajankin muutoksenhakuaikojen muutokset koskisivat myös niitä tapauksia, joissa aikaisemman lain mukainen säännönmukainen muutoksenhakuaika on jo päättynyt. Muutoksenhakuaikaa laskettaessa verotuksen toimittamispäivänä pidettäisiin näissä tapauksissa sitä päivää, jona asia on perintöverolautakunnassa ratkaistu. Verovelvollisen muutoksenhakuaika ei juurikaan pidentyisi, sillä nykyinen perustevalitusaika on viisi vuotta.

Verotoimistossa lain voimaan tullessa vireillä olevat hallintomenettelylain mukaiset asia- tai kirjoitusvirheen korjaamista tarkoittavat vaatimukset käsiteltäisiin siirtymäsäännöksen 4 momentin mukaan oikaisuvaatimuksina.

Myös vireillä olevat veronjärjestelyvaatimukset ja ennakkotietohakemukset käsiteltäisiin uusien säännösten mukaisesti.

Muutoksenhakuelimen uudelleen toimitettavaksi palauttamat asiat, jotka ovat verotoimistossa käsiteltävinä, käsiteltäisiin verotuksen oikaisulautakunnassa. Verotuslain muuttamista koskevaan lakiin sisältyy samanlainen säännös.

Ennen lain voimaantuloa perintöverolautakunnassa käsitellystä asiasta tehtyyn valitukseen, jossa valitusaika aikaisemman lain mukaan oli pidempi kuin tässä laissa, sovellettaisiin aikaisemmin voimassa olleita säännöksiä.

1.2. Verotuslaki

85 §. Kuolinpesään kohdistuvaa veronoikaisua, maksuunpanon oikaisua ja jälkiverotusta koskevaa säännöstä ehdotetaan tarkistettavaksi ehdotettuja muutoksia vastaavaksi.

1.3. Moottoriajoneuvoverolaki

31 §. Kuolinpesään kohdistuvaa oikaisua ja jälkiverotusta koskevaa säännöstä ehdotetaan tarkistettavaksi ehdotettuja muutoksia vastaavaksi.

2. Voimaantulo

Lait ehdotetaan tuleviksi voimaan 1 päivänä heinäkuuta 1994.

Koska perintöverolautakuntien toimikausi on päättynyt vuoden 1993 lopussa, on laissa perintö- ja lahjaverotuksen toimittamisesta vuonna 1994 säädetty, että vuosiksi 1990―1993 valitut perintöverolautakunnat toimittavat perintö- ja lahjaverotuksen 1 päivän tammikuuta ja 30 päivän kesäkuuta 1994 välisenä aikana. Tästä syystä ehdotettuun uuteen järjestelmään tulisi voida siirtyä heinäkuun alusta 1994.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäviksi seuraavat lakiehdotukset:

1.

Laki perintö- ja lahjaverolain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan 12 päivänä heinäkuuta 1940 annetun perintö- ja lahjaverolain (378/40) 19 §:n 1 kohta,

sellaisena kuin se on 16 päivänä maaliskuuta 1979 annetussa laissa (318/79), ja

muutetaan 16 ja 21 a § sekä 4―7 luku, 7 luku kuitenkin lukuun ottamatta 73 §:ää, joka siirretään 61 §:ksi,

sellaisina kuin ne ovat, 21 a § mainitussa 16 päivänä maaliskuuta 1979 annetussa laissa ja 4―7 luku niihin myöhemmin tehtyine muutoksineen, seuraavasti:

16 §

Perintöverotusta toimitettaessa pesän varoihin on lisättävä:

1) lahja, joka perintökaaren mukaan on otettava huomioon perinnönjaossa; ja

2) muu lahja, jonka perillinen tai testamentinsaaja on saanut perinnönjättäjältä kahden viimeisen vuoden kuluessa ennen tämän kuolemaa ja joka ei ole 19 §:n 2 tai 3 kohdan nojalla lahjaverosta vapaa.

Perintöverosta vähennetään 1 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa se lahjavero, joka aikaisemmin on suoritettu, ja se leimavero, joka on maksettu kiinteistön lainhuutoa haettaessa, jollei sitä ole aikaisemmin vähennetty lahjaverosta.

21 a §

Ennakkotiedon lahjaverotuksesta antaa sen veropiirin verotoimisto, jonka alueella varallisuuden luovuttaja asuu.

Ennakkotiedon voivat hakea sekä luovuttaja että luovutuksensaaja. Ennakkotieto annetaan siitä, onko luovutuksesta suoritettava lahjaveroa, sekä suoritettavan veron perusteista ja määrästä. Ennakkotietohakemus on käsiteltävä kiireellisenä.

Lainvoiman saanutta ennakkotietoa on hakijan sitä vaatiessa noudatettava sitovana, jos luovutus tapahtuu kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun ennakkotieto tuli lainvoimaiseksi.

4 luku

Verotus ja muutoksenhaku

22 §

Perintöverotuksen toimittaa sen veropiirin verotoimisto, jonka alueella perinnönjättäjä kuollessaan vakinaisesti asui.

Jos omaisuus siirtyy kahdelle tai useammalle henkilölle siten, että se toisen oikeuden lakattua siirtyy toiselle, myöhemmän saajan verotuksen toimittaa kuitenkin sen veropiirin verotoimisto, jonka alueella edellinen saaja asuu tai kuollessaan asui.

23 §

Lahjaverotuksen toimittaa sen veropiirin verotoimisto, jonka alueella lahjanantaja asui verovelvollisuuden alkaessa.

24 §

Jos 22 tai 23 §:n säännöksiä ei voida soveltaa, perintö- tai lahjaverotuksen toimittaa sen veropiirin verotoimisto, jonka alueella veronalainen varallisuus verovelvollisuuden alkaessa suurimmalta osaltaan oli, tai jollei varallisuus ollut Suomessa, sen veropiirin verotoimisto, jonka alueella verovelvollinen veroa määrättäessä asuu.

25 §

Perintöverotus toimitetaan perinnönjättäjän jäämistöstä laaditun perukirjan ja, jos perinnönjako on jo toimitettu, lisäksi jakokirjan perusteella.

Edellä 22 §:n 2 momentissa mainituissa tapauksissa on verotusta toimitettaessa otettava huomioon myös edellisen haltijan tai osuutta rasittavan oikeuden haltijan jäämistöstä laadittu perukirja.

Verotoimisto voi kuolinpesän osakkaan ennen verotuksen toimittamista tekemästä hakemuksesta lykätä perintöverotuksen toimittamisen määräajaksi, kuitenkin enintään vuodeksi perukirjan verotoimistolle jättämiselle säädetyn ajan päättymisestä, jos hakemuksen tueksi esitetään painavia syitä. Tällaisena syynä on muun muassa pidettävä perinnönjaon toimittamista pesässä, johon sisältyvän maatilan tai muun yrityksen toimintaa jatketaan kuolinpesän tai sen osakkaiden lukuun, kun kysymyksessä ei ole kuolinpesän kokonaisvaroihin nähden vähäinen varallisuuserä.

26 §

Perintöverotuksen toimittamista varten on sen, jonka tulee perintökaaren 20 luvun säännösten nojalla ilmoittaa pesä, annettava kehotuksetta perukirja. Edellä 22 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa on annettava myös edellisen haltijan tai osuutta rasittavan oikeuden haltijan jäämistöstä laadittu perukirja.

Perintöverotuksen toimittamista varten on verovelvollisen kuitenkin annettava veroilmoitus, jos perinnönjättäjä ei kuollessaan asunut Suomessa tai jos velvollisuus suorittaa perintöveroa muissa kuin 22 §:n 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa alkaa myöhemmin kuin 5 §:ssä säädetään. Jos verovelvollinen ei asu Suomessa, velvollinen antamaan veroilmoituksen on se, jolla on kuolinpesä hallussaan.

27 §

Lahjaverotuksen toimittamista varten on lahjansaajan annettava kehotuksetta lahjaveroilmoitus.

Jos lahjasta ei ole 19 §:n nojalla suoritettava veroa, veroilmoitusta ei ole annettava, ellei sitä erikseen vaadita.

28 §

Perukirjassa on mainittava, kuka pesänhoitajana ottaa vastaan perintöverotusta koskevia ilmoituksia ja tiedusteluja.

Perukirjassa on myös mainittava, onko perilliselle tai testamentinsaajalle annettu sellaista omaisuutta, joka 16 §:n mukaan on otettava lukuun perintöveroa määrättäessä, ja tällaisen omaisuuden laatu ja arvo.

Verohallitus antaa tarkemmat määräykset siitä, mitä asiakirjoja verotuksen toimittamista varten on annettava. Verohallitus voi myös määrätä, että perintö- tai lahjaverotusta varten annettavat tiedot tulee antaa verohallituksen vahvistamaa lomaketta käyttäen.

29 §

Perukirja on annettava asianomaiselle verotoimistolle kuukauden kuluessa perunkirjoituksesta.

Jos verotoimisto havaitsee, että perunkirjoituksen toimittaminen on laiminlyöty, voi verotoimisto ilmoittaa siitä käräjäoikeudelle.

30 §

Veroilmoitus on annettava asianomaiselle verotoimistolle kolmen kuukauden kuluessa verovelvollisuuden alkamisesta.

31 §

Verotoimisto toimittaa perintö- ja lahjaverotuksen. Verotoimisto myös oikaisee havaitsemansa 40 tai 41 §:ssä tarkoitetun virheen.

Verotus katsotaan toimitetuksi sinä päivänä, jona verotoimisto on käsitellyt asian. Verotuksen toimittamispäivän tulee ilmetä verotusasiakirjoista.

Verotusta toimitettaessa voidaan ottaa huomioon myös ne tiedot ja asiakirjat, jotka ovat verotoimiston käytettävissä muun kuin tässä laissa tarkoitetun verotuksen toimittamista varten.

Verotettavan perintöosuuden tai lahjan arvo vahvistetaan täysin tuhansin markoin siten, että ylimenevät markat jätetään ottamatta huomioon, ja vero mahdollisine veronkorotuksineen määrätään täysin markoin siten, että ylimenevät pennit jätetään määräämättä.

32 §

Kuolinpesän osakas, erityisjälkisäädöksen saaja ja eloonjäänyt puoliso, silloinkin kun tämä ei ole kuolinpesän osakas, sekä näiden lailliset edustajat, perunkirjoituksen toimittajat ja se, joka on ilmoittanut pesän tai hoitaa sitä, samoin kuin lahjanantaja ja -saaja ovat velvolliset verotoimiston, lääninveroviraston tai verohallituksen asianomaisen virkamiehen tai valtionasiamiehen kehotuksesta antamaan kaikki pesää tai lahjaa koskevat tiedot ja selvitykset sekä esittämään tarkastettaviksi kaikki pesää tai lahjaa koskevat asiakirjat.

33 §

Verotus on toimitettava huolellisesti ja ottaen huomioon sekä valtion että verovelvollisen etu.

34 §

Jos perukirjaa tai veroilmoitusta ei ole annettu tai sitä ei voida panna oikaistunakaan verotuksen perusteeksi, on verotus toimitettava arvioimalla (arvioverotus).

Arvioverotus sillä perusteella, että perukirjaa tai veroilmoitusta ei ole annettu, voidaan toimittaa 10 vuoden kuluessa perintö- tai lahjaverovelvollisuuden alkamisesta.

35 §

Jos perintö- tai lahjaverotusta toimitettaessa harkitaan verotuksen toimittamista arvioimalla tai muun olennaisen poikkeaman tekemistä perukirjaan tai veroilmoitukseen, on 26 tai 27 §:ssä tarkoitetulle ilmoittamisvelvolliselle tai pesänhoitajalle, mikäli mahdollista, varattava tilaisuus tulla asiassa kuulluksi ennen verotuksen toimittamista.

36 §

Veroa on korotettava (veronkorotus):

1) jos sellainen verovelvollinen, jonka velvollisuutena on antaa perukirja, veroilmoitus tai muu tieto tai asiakirja, on ilman hyväksyttävää syytä laiminlyönyt antaa perukirjan, veroilmoituksen tai muun säädetyn tiedon tai asiakirjan oikeassa ajassa taikka antanut ne olennaisesti vaillinaisina, enintään 20 prosentilla ja, jos hän säädetyn kehotuksen todistettavasti saatuaankin on ilman hyväksyttävää estettä jättänyt velvollisuutensa kokonaan tai osittain täyttämättä, vielä enintään 20 prosentilla; sekä

2) jos verovelvollinen on tietensä tai törkeästä huolimattomuudesta antanut asiatiedoiltaan olennaisesti väärän perukirjan, veroilmoituksen tai muun säädetyn tiedon tai asiakirjan, enintään kaksinkertaiseksi.

Veronkorotus voidaan määrätä sellaisellekin verovelvolliselle, joka ei ole ollut 26 §:n mukaan ilmoittamisvelvollinen mutta jonka on katsottava ilmeisesti olleen tietoinen perukirjan, veroilmoituksen tai muun tiedon virheellisyydestä.

Jos 1 momentissa tarkoitettu virheellisyys on koskenut vain tiettyä perinnön, testamentin tai lahjan osaa, on veronkorotus määrättävä vain tämän osan aiheuttamasta veron lisääntymisestä.

37 §

Kun verotoimisto on toimittanut verotuksen, on sille, jolle on maksuunpantu perintö- tai lahjaveroa, lähetettävä verolippu ja annettava selvitys verotuksen perusteista sekä ohjeet siitä, miten verotukseen voidaan hakea muutosta.

Jos verovelvollisen osoitetta tai olinpaikkaa ei tiedetä, toimitetaan häntä koskevat 1 momentissa mainitut asiakirjat 28 §:n 1 momentissa tarkoitetulle pesänhoitajalle.

38 §

Jos perintöverotuksen toimittamisen jälkeen kuolinpesään ilmaantuu uusia varoja tai velkoja, on perintökaaren 20 luvun 10 §:ssä tarkoitettu täydennys- tai oikaisukirja annettava verotoimistolle kuukauden kuluessa sen laatimisesta.

Kun perintöverotus toimitetaan veroilmoituksen nojalla, on uusista varoista ja veloista annettava verotoimistolle veroilmoitus kolmen kuukauden kuluessa sen jälkeen, kun niitä on ilmaantunut pesään.

Jos perintö- tai lahjaverotuksen perusteet ovat verotuksen toimittamisen jälkeen muutoin muuttuneet, on se verovelvollinen, jonka perintö- tai lahjaveron määrä nousisi, kuuden kuukauden kuluessa sanotusta syystä tiedon saatuaan velvollinen ilmoittamaan asiasta verotoimistolle, jollei joku muu osakas tai lahjansaaja jo ole sellaista ilmoitusta tehnyt.

39 §

Edellä 38 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa verotus voidaan toimittaa uudelleen 10 vuoden kuluessa perintö- tai lahjaverovelvollisuuden alkamisesta ja noudattaen muutoin soveltuvin osin, mitä 40 ja 41 §:ssä säädetään.

Jos purkavin ehdoin saadun omaisuuden saaja ehdon täyttyessä joutuu luovuttamaan omaisuuden viiden vuoden kuluessa siitä, kun hän sen sai, on aikaisemmin maksettu vero palautettava 41 §:ssä säädetyssä järjestyksessä. Verovelvollisen on tehtävä tätä koskeva ilmoitus verotoimistolle kuuden kuukauden kuluessa omaisuuden luovuttamisesta.

40 §

Jos verovelvolliselle laskuvirheen tai siihen verrattavan erehdyksen vuoksi taikka sen johdosta, että asiaa ei ole joltakin osalta tutkittu, on hänen sitä aiheuttamattaan jäänyt panematta säädetty vero tai osa siitä, on verotus oikaistava, jollei asiaa ole valitukseen annetulla päätöksellä ratkaistu (veronoikaisu verovelvollisen vahingoksi).

Jos verottamatta jääminen on tapahtunut sen takia, että verovelvollinen tai muu ilmoitusvelvollinen on antanut puutteellisen, erehdyttävän tai väärän perukirjan tai veroilmoituksen taikka muun tiedon tai asiakirjan, on veronoikaisua tehtäessä veroa lisäksi korotettava siten kuin 36 §:ssä säädetään.

Veronoikaisu verovelvollisen vahingoksi voidaan tehdä perintö- tai lahjaverotuksen toimittamisvuotta seuraavien kahden vuoden kuluessa. Edellä 2 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa oikaisu voidaan kuitenkin tehdä verotuksen toimittamisvuotta seuraavien viiden vuoden kuluessa.

Ennen oikaisun tekemistä verovelvolliselle on, mikäli mahdollista, varattava tilaisuus tulla kuulluksi asiassa.

41 §

Jos verovelvolliselle on virheen johdosta pantu liikaa veroa, on verotus oikaistava, jollei asiaa ole valitukseen annetulla päätöksellä ratkaistu (veronoikaisu verovelvollisen hyväksi).

Veronoikaisu verovelvollisen hyväksi voidaan tehdä perintö- tai lahjaverotuksen toimittamisvuotta seuraavien viiden vuoden kuluessa.

42 §

Verotuksen oikaisulautakunta ratkaisee verotusta koskevat 43 §:ssä tarkoitetut oikaisuvaatimukset.

Verotoimisto voi kuitenkin ratkaista verovelvollisen tekemän 43 §:ssä tarkoitetun oikaisuvaatimuksen silloin, kun esitetty vaatimus hyväksytään.

43 §

Verovelvollinen tai valtionasiamies saa hakea muutosta verotuksen oikaisulautakunnalta kirjallisella oikaisuvaatimuksella, jollei asiaa ole valitukseen annetulla päätöksellä ratkaistu. Muutosta ei kuitenkaan saa hakea 25 §:n 3 momentissa tarkoitettuun päätökseen.

Oikaisuvaatimus tehdään sille verotuksen oikaisulautakunnalle, jonka alueella toimitettua verotusta oikaisuvaatimus koskee. Oikaisuvaatimus on toimitettava määräajassa verotoimistoon.

Verovelvollisen on tehtävä oikaisuvaatimus viiden vuoden kuluessa perintö- tai lahjaverotuksen toimittamisvuotta seuraavan vuoden alusta. Valtionasiamiehen on tehtävä oikaisuvaatimus kuuden kuukauden kuluessa verotuksen toimittamispäivästä.

Veronoikaisua ja muutoksenhakuviranomaisen uudelleen toimitettavaksi palauttamaa verotusta koskevasta verotoimiston päätöksestä saadaan kuitenkin tehdä oikaisuvaatimus edellä säädetyn määräajan estämättä 60 päivän kuluessa siitä päivästä, jona muutoksenhakuun oikeutettu on saanut päätöksestä tiedon. Valtionasiamiehen määräaika lasketaan päätöksen tekemisestä.

44 §

Edellä 43 §:stä säädetystä poiketen 21 a §:ssä tarkoitettuun ennakkotietopäätökseen haetaan muutosta valittamalla sen läänin lääninoikeuteen, jonka tuomiopiirissä ennakkotietopäätös on tehty. Valituskirjelmä on toimitettava valitusajassa verotoimistoon.

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa ennakkotietopäätöksen tiedoksisaannista. Valtionasiamiehen määräaika lasketaan päätöksen tekemisestä. Ennakkotietoa koskeva valitus on käsiteltävä lääninoikeudessa kiireellisenä.

45 §

Verovelvollinen tai valtionasiamies saa hakea oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen muutosta valittamalla sen läänin lääninoikeuteen, jonka tuomiopiirissä päätös on tehty. Valituskirjelmä on toimitettava valitusajassa verotoimistoon.

Verovelvollisen valitusaika on viisi vuotta perintö- tai lahjaverotuksen toimittamisvuotta seuraavan vuoden alusta. Valtionasiamiehen valitusaika on kuusi kuukautta verotuksen toimittamispäivästä. Oikaisuvaatimukseen annetusta päätöksestä saadaan kuitenkin valittaa tämän määräajan estämättä 60 päivän aikana sen päivän jälkeen, jona muutoksenhakuun oikeutettu on saanut tiedon päätöksestä. Valtionasiamiehen valitusaika lasketaan päätöksen tekemisestä.

46 §

Verotoimiston tulee varata verovelvolliselle valtionasiamiehen tekemästä valituksesta ja valtionasiamiehelle verovelvollisen tekemästä valituksesta tilaisuus vastineen ja tarvittaessa vastaselityksen antamiseen. Valituskirjelmä vastineineen ja vastaselityksineen sekä verotuksen perusteena olevat asiakirjat on lähetettävä viipymättä lääninoikeudelle. Asiakirjoihin on liitettävä jäljennös verotuksen oikaisulautakunnan oikaisuvaatimukseen antamasta päätöksestä sekä verojohtajan lausunto valituksesta.

47 §

Valitus, jonka verovelvollinen tai valtionasiamies tekee lääninoikeudelle ja joka olisi tullut osoittaa oikaisuvaatimuksena verotuksen oikaisulautakunnalle, käsitellään oikaisuvaatimuksena. Valituksen tutkimatta jättämisestä ei tällöin tehdä päätöstä.

48 §

Lääninoikeuden päätökseen saa hakea muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen 60 päivän kuluessa tiedoksisaannista. Valtion puolesta on valitusoikeus verotuslaissa tarkoitetulla tarkastusasiamiehellä. Lääninoikeuden ennakkotietoa koskevaan päätökseen ei kuitenkaan saa hakea muutosta valittamalla.

Valituskirjelmä sekä lääninoikeuden päätös ja selvitys siitä, milloin valittaja on saanut tiedon lääninoikeuden päätöksestä, on 1 momentissa mainitussa ajassa toimitettava korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Edellä 2 momentissa tarkoitettu valituskirjelmä voidaan toimittaa myös lääninoikeuteen, jonka on viipymättä lähetettävä se ja asiassa kertyneet asiakirjat korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

49 §

Jos perintö- tai lahjaverotusta koskevassa asiassa, josta on tehty oikaisuvaatimus verotuksen oikaisulautakunnalle tai haettu muutosta lääninoikeudelta, asia joltakin osaltaan on jäänyt tutkimatta tai verotuksessa on sovellettu vääriä perusteita taikka verotus on muutoin toimitettu olennaisesti väärin, voidaan asia kokonaisuudessaankin palauttaa verotoimistolle tai verotuksen oikaisulautakunnalle uuden verotuksen toimittamista tai päätöksen tekemistä varten.

50 §

Jos verotusta on muutettu toisen verovelvollisen verotukseen vaikuttavalla tavalla, verotoimisto oikaisee veronoikaisuin myös tämän verovelvollisen verotusta muutosta vastaavasti (seurannaismuutos), jollei oikaisun tekeminen ole erityisestä syystä kohtuutonta. Seurannaismuutos voidaan tehdä, vaikka veronoikaisun edellytykset puuttuvat.

Verovelvolliselle on, mikäli mahdollista, ennen oikaisun tekemistä varattava tilaisuus tulla asiassa kuulluksi, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta.

51 §

Jos viranomainen on oikaisuvaatimukseen tai valitukseen antamallaan päätöksellä määrännyt jonkun verovelvolliseksi tai muuttanut verotusta koskevaa päätöstä, on muutoksen tehneen viranomaisen vahvistettava muutoksen peruste. Jäljennös korkeimman hallinto-oikeuden tai lääninoikeuden edellä tarkoitetusta päätöksestä on lähetettävä lääninoikeudelle ja verotoimistolle. Verotoimisto oikaisee verotuksen edellä tarkoitetun päätöksen perusteella noudattaen soveltuvin osin, mitä veronoikaisusta säädetään.

Jos vero on päätöksen perusteella poistettu tai sitä on alennettu, on asianomaiselle palautettava takaisin liikaa maksettu määrä ja sille säädetty korko maksupäivästä takaisinmaksupäivään.

Jos joku on määrätty verovelvolliseksi tai veroa on päätöksen perusteella korotettu, verovelvolliselle on annettava verolippu ja perittävä maksamaton vero sekä sille edellä 2 momentin nojalla ehkä maksettu korko.

5 luku

Veronkanto, maksuajan pidentäminen ja veronhuojennus

52 §

Vero kannetaan, mikäli sukupolvenvaihdostilanteiden kohdalla ei ole toisin säädetty, yhdessä tai, jos valtiovarainministeriö niin määrää, useammassa erässä ministeriön määräämän ajan kuluessa.

Vero on maksettava, vaikka verotus ei olisikaan saanut lainvoimaa.

53 §

Valtiovarainministeriö voi määräämillään ehdoilla hakemuksesta myöntää osittaisen tai täydellisen vapautuksen perintö- tai lahjaverosta, viivästyskorosta ja jäämämaksusta sekä lykkäyksen vuoksi suoritettavasta korosta. Vapautus voidaan myöntää:

1) jos verovelvollisen veronmaksukyky hänen ja hänen perheensä käytettävissä olevat tulot ja varallisuus huomioon ottaen on erityisistä syistä, kuten elatusvelvollisuuden, työttömyyden tai sairauden johdosta olennaisesti alentunut;

2) jos veron periminen ilmeisesti vaarantaisi maa- tai metsätalouden taikka muun yritystoiminnan jatkuvuuden tai työpaikkojen säilyvyyden; tai

3) jos veron periminen muusta erityisestä syystä olisi ilmeisesti kohtuutonta.

Edellä 1 momentissa tarkoitetun hakemuksen ratkaisee valtiovarainministeriön asemesta verohallitus, jos poistettavaksi pyydetty määrä on enintään 300 000 markkaa. Valtiovarainministeriö voi kuitenkin ottaa periaatteellisesti tärkeän asian ratkaistavakseen.

Jos perintö- tai lahjaveron suorittaminen määräajassa käy verovelvolliselle vaikeaksi, voi veronkantoviranomainen hakemuksesta myöntää veron suorittamisen lykkäystä. Verohallitus voi erityisistä syistä ottaa lykkäysasian ratkaistavakseen. Veronkantoviranomainen ja verohallitus myöntävät lykkäyksen valtiovarainministeriön määräämin ehdoin. Valtiovarainministeriö voi niin ikään ottaa lykkäysasian ratkaistavakseen. Ministeriö määrää tällöin lykkäysehdot hakemukseen antamassaan päätöksessä.

Tämän pykälän nojalla annettuun päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla.

54 §

Jos pesäosuuden tai lahjan arvo on verovelvollisuuden alkamisen jälkeen olennaisesti vähentynyt, valtiovarainministeriö voi erityisistä syistä määräämillään ehdoilla hakemuksesta päättää, että maksetusta verosta on kohtuulliseksi katsottu osa suoritettava verovelvolliselle takaisin tai vastaavasti maksamatta olevaa veron määrää on alennettava.

Edellä 1 momentissa tarkoitetun hakemuksen ratkaisee valtiovarainministeriön asemesta verohallitus, jos poistettavaksi pyydetty määrä on enintään 300 000 markkaa. Valtiovarainministeriö voi kuitenkin ottaa periaatteellisesti tärkeän asian ratkaistavakseen.

Tämän pykälän nojalla annettuun päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla.

55 §

Perintö- tai lahjaverosta jätetään verovelvollisen verotoimistolle ennen verotuksen toimittamista tekemästä pyynnöstä osa maksuunpanematta, jos:

1) veronalaiseen perintöön tai lahjaan sisältyy maatila, muu yritys tai osa niistä;

2) verovelvollinen jatkaa perintönä tai lahjana saaduilla varoilla maatalouden tai maa- ja metsätalouden harjoittamista tai muuta yritystoimintaa perintönä tai lahjana saadulla maatilalla tai näin saadussa yrityksessä; ja

3) edellä 1 kohdassa tarkoitetusta maatilasta, muusta yrityksestä tai niiden osasta määrätyn perintö- tai lahjaveron suhteellinen osa koko verosta on suurempi kuin 5 000 markkaa.

Maksuunpanematta jätettävän veron osan laskemiseksi tämän lain mukaan määrätystä verosta vähennetään vero, joka perintöosuudesta tai lahjasta olisi määrättävä, jos maatilan maatalousmaa, metsä, rakennukset, rakennelmat, koneet, kalusto ja laitteet samoin kuin muuhun yritykseen kuin maatilaan kuuluvat varat arvostettaisiin verovelvollisuuden alkamista edeltäneeltä vuodelta toimitetussa varallisuusverotuksessa noudatettujen perusteiden mukaan. Näin saatu erotus tai, jos se on suurempi kuin 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetun perintö- tai lahjaveron 5 000 markan ylimenevä osa, viimeksi mainittu määrä jätetään maksuunpanematta.

Jos verovelvollinen luovuttaa pääosan 1 momentissa tarkoitetusta maatilasta, muusta yrityksestä tai sellaisen osasta ennen kuin viisi vuotta on kulunut perintö- tai lahjaverotuksen toimittamispäivästä, verovelvollisen maksettavaksi pannaan tämän pykälän nojalla maksuunpanematta jätetty vero korotettuna 20 prosentilla.

56 §

Jos maatilasta, muusta yrityksestä tai niiden osasta määrätyn perintö- tai lahjaveron suhteellinen osa koko verosta on 10 000 markkaa tai enemmän ja jos 55 §:n 1 momentin 1 ja 2 kohdassa mainitut edellytykset ovat olemassa, tämän veron osan maksuaikaa pidennetään verovelvollisen ennen verotuksen toimittamista verotoimistolle tekemästä pyynnöstä.

Vero, jonka maksamiseen on myönnetty pidennystä 1 momentin mukaan, kannetaan yhtä suurina, vähintään 5 000 markan suuruisina vuotuiserinä enintään viiden vuoden aikana sen mukaan kuin valtiovarainministeriö tarkemmin määrää. Pidennetyltä maksuajalta ei peritä korkoa.

Jos verovelvollinen luovuttaa pääasiallisen osan edellä tarkoitetusta maatilasta, muusta yrityksestä tai sellaisen osasta, verotoimisto määrää kaikki vielä tällöin maksamatta olevat maksuerät kannettaviksi seuraavan kantoerän yhteydessä.

57 §

Edellä 55 ja 56 §:ssä tarkoitetaan maatilan tai muun yrityksen osalla myös vähintään yhtä viidesosaa maatilan tai yrityksen omistamiseen oikeuttavista osakkeista tai osuuksista.

6 luku

Erityisiä säännöksiä

58 §

Rangaistus perintö- ja lahjaveron lainvastaisesta välttämisestä ja sen yrittämisestä säädetään rikoslain 29 luvun 1―3 §:ssä.

59 §

Mikäli ei tässä laissa toisin säädetä, on soveltuvin osin noudatettava, mitä verotuslain 5―19, 40―54 ja 129―143 §:ssä säädetään.

60 §

Tarkemmat säännökset tämän lain täytäntöönpanosta annetaan tarvittaessa asetuksella.

7 luku

Voimaantulo

61 §

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 1994.

Lain 34 §:ää sovelletaan niihin tapauksiin, joissa perintö- tai lahjaverovelvollisuus on alkanut lain tultua voimaan.

Tätä lakia sovelletaan niihin oikaisuvaatimuksiin ja valituksiin, jotka tehdään lain tultua voimaan. Ennen tämän lain voimaantuloa toimitetuissa verotuksissa pidetään 31 §:n 2 momentissa tarkoitettuna verotuksen toimittamispäivänä sitä päivää, jona asia on käsitelty perintöverolautakunnassa.

Perintöverolautakunnalle osoitettuihin hallintomenettelylain (598/82) 26 ja 27 §:ssä tarkoitettuihin asia- tai kirjoitusvirhettä koskeviin korjausvaatimuksiin, jotka ovat tulleet vireille ennen tämän lain voimaantuloa ja jotka ovat käsiteltävinä verotoimistossa, sovelletaan, mitä 42 §:ssä säädetään oikaisuvaatimuksen käsittelemisestä.

Ennen tämän lain voimaantuloa veronjärjestelynä vireille tulleisiin, verotoimistossa käsiteltävinä oleviin asioihin sovelletaan, mitä 38 ja 39 §:ssä säädetään.

Ennen tämän lain voimaantuloa vireille tulleisiin, verotoimistossa käsiteltävinä oleviin ennakkotietoa koskeviin hakemuksiin sovelletaan, mitä tässä laissa ennakkotiedosta säädetään.

Korkeimman hallinto-oikeuden ja lääninoikeuden ennen tämän lain voimaantuloa perintöverolautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi palauttamiin asioihin sovelletaan, mitä tämän lain voimaan tullessa voimassa olleissa säännöksissä säädetään perintöverolautakunnan oikeudesta toimittaa verotus. Uudelleen toimitettavan verotuksen toimittaa kuitenkin verotuksen oikaisulautakunta.

Jos valitusaika tämän lain voimaan tullessa voimassa olleiden säännösten mukaan on pidempi kuin tässä laissa säädetty vastaava aika, sovelletaan perintöverolautakunnassa ennen tämän lain voimaantuloa käsitellystä perintö- tai lahjaverotuksesta tehtyyn valitukseen tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä.


2.

Laki verotuslain 85 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 12 päivänä joulukuuta 1958 annetun verotuslain (482/58) 85 §, sellaisena kuin se on 21 päivänä joulukuuta 1979 annetussa laissa (980/79), seuraavasti:

85 §

Verovelvollisen kuoltua tulee veronoikaisun, maksuunpanon oikaisun ja jälkiverotuksen kohdistua kuolinpesään sen mukaan kuin 4 §:ssä säädetään. Kuolinpesään kohdistuva verovelvollisen vahingoksi tapahtuva veronoikaisu ja maksuunpanon oikaisu samoin kuin kuolinpesään kohdistuva jälkiverotus on kuitenkin toimitettava viimeistään kahden vuoden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä, jona perukirja on annettu verotoimistolle.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 1994.


3.

Laki moottoriajoneuvoverosta annetun lain 31 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan moottoriajoneuvoverosta 30 päivänä joulukuuta 1966 annetun lain (722/66) 31 § seuraavasti:

31 §

Verovelvollisen kuoltua tulee 29 ja 30 §:ssä säädetyn oikaisun tai jälkiverotuksen kohdistua kuolinpesään. Jälkiverotus on tällöin toimitettava vuoden kuluessa sen kalenterivuoden päättymisestä, jona perukirja annettiin verotoimistolle.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 1994.


Helsingissä 4 päivänä maaliskuuta 1994

Tasavallan Presidentti
MARTTI AHTISAARI

Valtiovarainministeri
Iiro Viinanen

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.