Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 151/1993
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi eräistä opetus- ja kulttuuritoimen vuoden 1994 rahoitusta koskevista järjestelyistä

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki eräistä opetus- ja kulttuuritoimen vuoden 1994 rahoitusta koskevista järjestelyistä. Lain perusteella peruskouluja, lukioita, ammatillisia oppilaitoksia, musiikkioppilaitoksia, kansalaisopistoja, kansanopistoja, opintokeskuksia, liikunnan koulutuskeskuksia, kirjastoja, museoita, teattereita ja orkestereita varten vuonna 1994 myönnettävien valtionosuuksien ja kotikuntaosuuksien laskennalliset perusteet määrättäisiin opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetusta laista, valtionosuutta saavista kansanopistoista annetusta laista, opintokeskuslaista sekä valtionosuutta saavista liikunnan koulutuskeskuksista annetusta laista poikkeavalla tavalla.

Esityksen mukaan vuoden 1994 valtionosuuden laskennallisina perusteina käytettävien yksikköhintojen keskimääräiset markkamäärät ja yksikköhinnat vahvistettaisiin keskimäärin 11 prosenttia alemmiksi kuin mitä ne muutoin olisivat edellä mainittujen lakien mukaan. Kuntien ja yksityisten yhteisöjen opetus- ja kulttuuritointa varten saamat valtionosuudet vähenisivät kuluvaan vuoteen verrattuna noin 1 126 miljoonaa markkaa.

Esitys liittyy valtion vuoden 1994 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan vuoden 1994 alusta.


PERUSTELUT

1. Johdanto

Julkisen talouden tilanne on heikentynyt. Valtion menoista joudutaan tänä ja ensi vuonna kattamaan noin kolmannes velanotolla. Myös kuntien velkaantuminen on kasvanut. Julkisen talouden tasapainon parantamiseksi on välttämätöntä alentaa julkisia menoja.

Valtioneuvosto asetti tämän vuoden maaliskuussa tavoitteet vuosien 1994 ja 1995 meno- ja henkilöstökehyksiksi. Opetusministeriön hallinnonalan vuoden 1994 menokehys määriteltiin 26,9 miljardiksi markaksi. Summa on 950 miljoonaa markkaa pienempi kuin tämän vuoden talousarvion loppusumma. Kehyspäätöksen mukaan vuonna 1994 valtion henkilöstömenoja supistetaan tälle vuodelle päätetyn neljän prosentin lisäksi kuusi ja puoli prosenttia. Maaliskuun jälkeen julkisen talouden tilanne on entisestään heikentynyt ja muun muassa työttömien määrä on kasvanut ennalta arvioitua suuremmaksi, mistä on ollut seurauksena verotulojen vähentyminen ja työttömyysmenojen kasvu. Opetusministeriön menokehystä on jouduttu muun ohella mainituista syistä supistamaan lisää. Kustannuspainetta lisää vielä oppilasmäärien kasvu lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa.

Tämä esitys sisältää ehdotukset opetus- ja kulttuuritoimen menojen alentamisesta. Samanaikaisesti tämän esityksen kanssa eduskunnalle annetaan esitys eräistä poikkeuksista kuntien valtionosuuslain 8 §:n säännöksiin vuonna 1994 (HE 158/1993 vp.) sekä esitys sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta (HE 168/1993 vp.). Esitykset sisältävät ehdotukset kuntien yleisen valtionosuuden sekä sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksien vähentämisestä. Näiden kolmen esityksen kokonaisvaikutuksia kunnallistalouteen on arvioitu eräistä poikkeuksista kuntien valtionosuuslain 8 §:n säännöksiin vuonna 1994 koskevassa esityksessä.

2. Nykytila

2.1. Lainsäädäntö

Vuoden 1993 alussa voimaan tullut laskennallinen valtionosuusjärjestelmä perustuu kuntien valtionosuuslakiin (688/92), opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettuun lakiin (705/92) sekä sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annettuun lakiin (733/92). Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetussa laissa, jäljempänä rahoituslaki, säädetään opetus- ja kulttuuritoimen perustamishankkeisiin ja käyttökustannuksia varten myönnettävästä valtionosuudesta sekä oppilaan kotikunnan maksuosuudesta peruskoulun, lukion, iltalukion, ammatillisten oppilaitosten ja ammatillista opetusta järjestävien musiikkioppilaitosten ylläpitäjille.

Rahoituslain mukaan opetus- ja kulttuuritoimen käyttökustannusten valtionosuus perustuu toiminnoittain ennalta seuraavaa vuotta varten määrättäviin laskennallisiin yksikköhintoihin. Opetustoimessa yksikköhinnat määrätään oppilasta kohden lukuun ottamatta kansalaisopistoja ja musiikkioppilaitoksia, joissa yksikköhinta lasketaan opetustuntia kohti. Taiteen perusopetuksessa yksikköhinta lasketaan kunnan asukasta kohti. Kulttuuritoimessa valtionosuus perustuu asukasta sekä museoiden, teattereiden ja orkestereiden osalta henkilötyövuotta kohti vahvistettuihin yksikköhintoihin.

Rahoituslain mukaan opetustoimen käyttökustannusten valtionosuuden perusteena olevat yksikköhinnat taiteen perusopetusta lukuun ottamatta lasketaan joka neljäs vuosi oppilaitosmuodoittain toteutuneiden käyttökustannusten perusteella. Peruskoulussa ja lukiossa kunkin oppilaitoksen yksikköhinta määräytyy oppilaitosmuotokohtaisista kokonaiskustannuksista opetuksen laskennallisen tuntimäärän eli tuntikehyksen perusteella. Muina vuosina yksikköhinnat määrätään oppilaitosmuodoittain siten, että edelliselle vuodelle määrättyä yksikköhintaa tarkistetaan kustannustason sekä toiminnan laadun ja laajuuden muutosten mukaisesti. Peruskoulun ja lukion yksikköhintoja tarkistetaan lisäksi vuosittain tuntikehyksessä tapahtuneiden muutosten mukaisesti. Vuoden 1994 alussa voimaan tulevalla opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta annetulla lailla (718/93) ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmä muutettiin nykyistä laskennallisemmaksi ja otettiin rahoituslain piiriin ammatilliset erityisoppilaitokset. Tuntikehyksen sijasta ammatillisessa koulutuksessa yksikköhinnat porastetaan sen mukaan kuin asetuksella säädetään koulutuksen keskimääräistä korkeampien kustannusten sekä oppilasmäärien ja oppilaitoksen kustannuksiin olennaisesti vaikuttavien rakenteellisten syiden vuoksi. Oppilaan kotikunnan maksuosuus on kaikessa ammatillisessa koulutuksessa yhtä suuri. Maksuosuutta määrättäessä otetaan huomioon myös perustamishankkeista aiheutuvat menot.

Kunnille ja yksityisille yhteisöille myönnetään yksikköhintojen perusteella määräytyvien laskennallisten perusteiden mukaisiin kustannuksiin valtionosuutta kunnan kantokykyluokan mukaan opetustoimessa 45―60 prosenttia ja kulttuuritoimessa 25―40 prosenttia.

Rahoituslain mukaan vuoden 1993 yksikköhinnat laskettiin eräiltä osin pääsäännöstä poikkeavasti. Pohjana käytettiin vuoden 1990 kustannustietoja ja huomioon otettiin valtionosuustehtävien laajuuden ja laadun sekä kustannustason muutos kahdelta edelliseltä vuodelta sekä vastaavat arvioidut muutokset vuonna 1993. Mainitun rahoituslain muuttamisesta annetun lain mukaan ammatillisten oppilaitosten vuoden 1994 yksikköhinnat määrätään vuoden 1992 kustannusten perusteella. Nykyisen ja uuden rahoitusjärjestelmän eroja tasataan kahden vuoden siirtymäkauden ajan.

Samanaikaisesti rahoituslain kanssa tuli voimaan valtionosuutta saavista liikunnan koulutuskeskuksista annettu laki (801/92). Laki sisältää rahoituslain säännöksiä vastaavat säännökset liikunnan koulutuskeskuksissa järjestettävän koulutuksen rahoituksesta laskennallisten periaatteiden mukaisesti.

Hallitus on antanut eduskunnalle esitykset laiksi valtionosuutta saavista kansanopistoista (HE 110/1993 vp) ja opintokeskuslaiksi (HE 119/1993 vp). Esitysten perusteella kansanopistojen ja opintokeskusten rahoitusjärjestelmät on tarkoitus muuttaa perusteiltaan laskennallisiksi. Kansanopistojen osalta yksikköhinta laskettaisiin opiskelijaviikkoa kohti ja opintokeskusten osalta opetustuntia sekä opintokerhojen kerhotuntia kohti. Esityksiin sisältyvät lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan vuoden 1994 alusta.

2.2. Toteutetut säästötoimet

Opetus- ja kulttuuritoimessa on muiden hallinalojen tapaan toteutettu jo parin viime vuoden aikana eräitä säästötoimenpiteitä. Tätä vuotta koskevat toimenpiteet sisällytettiin eräistä opetus- ja kulttuuritoimen vuoden 1993 rahoitusta koskevista järjestelyistä annettuun lakiin (1679/92) ja eräisiin muihin säädöksiin. Mainitulla lailla alennettiin yksikköhintojen keskimääräisiä markkamääriä ja yksikköhintoja kahdeksalla prosentilla, alennettiin kansanopistojen valtionavun määrää kymmenellä prosenttiyksiköllä sekä poistettiin valtionosuuden piiristä eräitä opintokeskusten toimintoja. Lisäksi iltaopiskelijoilta poistettiin oikeus maksuttomaan kouluateriaan ja säädettiin lukion ja ammatillisen oppilaitoksen ylläpitäjälle oikeus periä oppilailta ruokahuollon järjestämismaksuna enintään neljä markkaa oppilaitoksen työpäivää kohti. Kansalaisopistojen osalta säästöt toteutettiin valtionosuuden laskemisessa käytettävää opetustuntien valtakunnallista kokonaismäärää vähentämällä.

Rahoituslaista poikkeamista perusteltiin muun muassa sillä, että opetustoimessa vuonna 1991 ja 1992 tehdyt säästöt perustuivat pääosin kuntien ja muiden oppilaitosten ylläpitäjien omiin päätöksiin. Näitä säästöjä ei rahoituslain mukaan olisi otettu huomioon valtionosuuden määrässä. Seuraavaa kustannuspohjiin perustuva kustannustenjaon tarkistus tehdään vuonna 1996 vuoden 1995 kustannusten perusteella. Valtiontalouden kannalta oli kuitenkin välttämätöntä, että valtionosuusmenoja saatiin alennettua jo tänä vuonna.

Valtioneuvosto asetti tälle vuodelle tavoitteeksi neljän prosentin suuruisen henkilöstömenojen vähentämisen. Tavoitteen vaikutuksia opetus- ja kulttuuritoimen kustannuksiin ei otettu huomioon valtionosuuden määrässä, vaan kuntien osuutta kansaneläkkeiden lisäosamenojen rahoituksessa korotettiin.

Valtioneuvosto teki lokakuussa 1992 periaatepäätöksen julkisen talouden tasapainon parantamiseksi tähtäävistä toimenpiteistä. Päätöksen perusteella on toteutettu eräitä opetustoimen rakenteisiin vaikuttavia uudistuksia. Osa toimenpiteistä koskee jo tätä vuotta. Yleissivistävän koulutuksen osalta kustannusten sopeuttamista on pyritty edistämään muun muassa peruskouluasetuksen muuttamisesta annetulla asetuksella (1174/92), jolla korotettiin kaksi-, kolme- ja neljäopettajaisten koulujen oppilasmäärärajoja sekä luovuttiin niin sanotusta armonvuosijärjestelmästä. Oppilasmäärien nostamisen vuoksi arvioidaan noin 500 luokanopettajan virkaa jäävän pois valtionosuuksia laskettaessa. Peruskoululain 8 ja 85 §:n muuttamisesta annetulla lailla (682/93) peruskoulun piirijakoa koskevaa sääntelyä väljennettiin. Peruskoululain 8 §:stä poistettiin koulupiirin laatimisessa huomioon otettava oppilaiden koulumatkojen pituuksia koskeva rajoitus. Muutos lisää kuntien harkintavaltaa kouluverkon rakenteesta päättäessään. Samanaikaisesti peruskoululakiin hyväksyttyjen muutosten kanssa muutettiin myös lukiosäännöksiä lukiolain muuttamisesta annetulla lailla (683/93). Lukion valtionosuuden yhtenä määräytymisperusteena käytettävän lukion opetuksen ja muiden lukion toimintaan liittyvien tehtävien laskennallista tuntimäärää koskevaa säännöstä muutettiin niin, että tuntimäärä määräytyy kunnan lukioiden yhteenlasketun oppilasmäärän mukaan. Laskentatavan muutoksen tavoitteena on, että erityisesti monilukioisissa kunnissa saavutettaisiin kustannussäästöjä lukioita yhdistämällä ja lakkauttamalla.

Mainituilla muutoksilla ei suoranaisesti vähennetä kuntien ja yksityisten oppilaitosten menoja, mutta toimenpiteillä on käytännössä huomattava ohjaava merkitys opetus- ja kulttuuritointa koskevassa päätöksenteossa.

Iltalukiolain 16 §:n muuttamisesta annetulla lailla (684/93) on annettu lukion iltalinjan ja iltalukion ylläpitäjälle oikeus periä aineopiskelijoilta oppilasmaksuja sekä poistettu oppilailta oikeus maksuttomaan ateriaan tämän vuoden elokuun alusta. Oppilaitoksen ylläpitäjän saamat tulot eivät vähennä valtionosuuden määrää.

Hallitus antaa samanaikaisesti tämän esityksen kanssa eduskunnalle esityksen lukiolain muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan, että lukuvuoden 1994-95 alussa lukiot voisivat siirtyä luokattomaan järjestelmään. Samassa yhteydessä lukiossa vähennetään luokkaopetuksen määrää ja vastaavasti lisätään itsenäisen työskentelyn osuutta. Opetuksen määrän vähentämisen takia myös lukion tuntikehystä alennetaan.

Myös ammattillisen koulutuksen osalta on toteutettu eräitä kustannusten alentamiseen tähtääviä toimenpiteitä. Eräistä poikkeuksista ammatillisia oppilaitoksia koskeviin säännöksiin annetulla asetuksella (597/92) on syyslukukauden 1992 alusta vähennetty ammatillisten oppilaitosten opiskelijoiden pakollisten aineiden tuntimääää ja supistettu vastaavasti oppilaitosten käytettävissä olevaa tuntimäärää. Lisäksi valtioneuvosto on päättänyt eräiden ammatillisten oppilaitosten lakkauttamisesta ja yhdistämisestä. Ammatillisten oppilaitosten iltaopiskelijoilta on tarkoitus poistaa oikeus maksuttomaan ateriaan samalla tavoin kuin iltalukioiden oppilailta.

Museoiden, teattereiden ja orkestereiden osalta valtionosuuden perusteena käytettyjen yksikköhintojen alentamisen lisäksi on jouduttu vähentämään laskennallisten henkilötyövuosien määrää. Henkilötyövuosien vähennys on erityisen suuri teattereiden osalta, koska samaa määrärahaa on käytetty myös teatteri- ja orkesterilain 5 §:n 2 momentin mukaisen korotetun valtionosuuden maksamiseen.

3. Ehdotukset

Valtioneuvoston tavoitteeksi asettamiin meno- ja henkilöstökehyksen mukaisiin säästöihin pääsemiseksi sekä edellä mainittujen oppilaitosverkoston rationalisoimiseksi tehtyjen ja eräiden muiden säästöihin tähtäävien toimenpiteiden huomioonottamiseksi esityksessä ehdotetaan opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuudet ja kotikuntaosuudet määrättäväksi myös vuonna 1994 voimassa olevasta rahoituslainsäädännöstä poikkeavalla tavalla. Poikkeussäännökset koottaisiin tämän vuoden tapaan erilliseen lakiin eräistä opetus- ja kulttuuritoimen vuoden 1994 rahoitusta koskevista järjestelyistä.

Ehdotus koskisi rahoituslain piiriin kuuluvasta toiminnasta peruskouluja, lukioita, iltalukioita, ammatillisia oppilaitoksia, musiikkioppilaitoksia, kansalaisopistoja, kirjastoja, museoita, teattereita ja orkestereita. Taiteen perusopetuksen, kuntien liikuntatoiminnan ja nuorisotyön sekä muun kuntien kulttuuritoiminnan osalta vastaavat määrärahojen säästöt toteutettaisiin suoraan talousarvion nojalla. Lisäksi vastaavat valtionosuuksien leikkaukset kohdistettaisiin myös liikunnan koulutuskeskuksiin, kansanopistoihin ja opintokeskuksiin.

Valtionosuuden laskennallisen perusteen poikkeuksellisesta määräytymisestä otettaisiin säännös lakiehdotuksen 1 §:ään. Pykälän 1 momentin mukaan valtionosuuden perusteena olevat yksikköhintojen keskimääräiset markkamäärät ja yksikköhinnat määrättäisiin keskimäärin 11 prosenttia alemmiksi kuin mitä ne olisivat voimassa olevien säännösten mukaan laskettuina. Kun kustannustason arvioidaan nousevan vuodesta 1993 vuoteen 1994 2,1 prosenttia, vähennys olisi noin yhdeksän prosenttia tämän vuoden tasosta. Rahoituslain mukaisia toiminnan laajuuden ja laadun muutoksista johtuvia tarkistuksia ei erikseen tehtäisi, vaan ne sisältyisivät mainittuun yksikköhintojen leikkaukseen. Sen sijaan kustannustasossa tapahtuvat muutokset otettaisiin erikseen huomioon ennalta, vuoden 1994 aikana sekä jälkeenpäin vuonna 1995. Asiasta otettaisiin selventävä säännös lakiehdotuksen 2 §:ään.

Kun ammatillisten oppilaitosten vuoden 1994 valtionosuuden perusteena käytettävät yksikköhintojen keskimääräiset markkamäärät ja yksikköhinnat määrätään opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta annetun lain mukaan vuonna 1992 toteutuneiden kustannusten perusteella, ammatillisten oppilaitosten yksikköhintojen alentaminen ilmaistaisiin pykälän 2 momentissa 1 momentissa säädetystä poikkeavalla tavalla Muiden kuin kuljetuksen ja majoituksen yksikköhintojen alennus laskettaisiin rahoituslain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen 2 ja 3 momentin mukaisesta yksikköhinnan sijasta sovellettavasta markkamäärästä.

Lakiehdotuksen 1 §:n 3 momenttiin otettaisiin säännös siitä, miltä osin yksikköhintoja ei pääsäännöstä poiketen kuitenkaan alennettaisi. Alennus ei koskisi ammatillisia erityisoppilaitoksia yksikköhintoja eikä sitä korotusta, joka saadaan tehdä pääasiassa vuokratiloissa toimivan oppilaitoksen yksikköhintaan tai joka perustuu siihen, että oppilaitokselle on myönnetty erikseen valtionosuutta vuokra-arvon pääomakorvaukseen.

Kun kansanopistoille ja opintokeskuksille ei ole aikaisemmin vahvistettu yksikköhintoja, niiden yksikköhintojen alentaminen jouduttaisiin ilmaisemaan 1 momentista poikkeavalla tavalla. Kansanopistojen ja opintokeskusten vuoden 1994 yksikköhintojen laskemisessa pohjana ovat vuonna 1991 toteutuneet kustannukset. Kansanopistojen osalta yksikköhintaa ehdotetaan alennettavaksi 13,5 prosenttia siitä, mitä se olisi valtionosuutta saavista kansanopistoista annetun lain mukaan. Prosenttimäärä määräytyisi siten, että siinä otettaisiin huomioon muussa opetustoimessa tämän vuoden yksikköhintoihin tehty kahdeksan prosentin suuruinen leikkaus sekä vuoden 1994 osalta kuuden prosentin suuruinen säästö. Loppuosa vuoden 1994 yksikköhinnan säästöstä toteutettaisiin määrittämällä opiskelijaviikkojen enimmäismäärä siten, että kansanopistotoimintaa varten myönnettävän valtionosuuden määrä vähenisi vastaavasti kuin muussa opetustoimessa. Opintokeskusten osalta alennus olisi 11 prosenttia. Vuoden 1993 säästö on toteutettu opintokeskusten valtionosuuteen oikeuttavan toiminnan määrää rajoittamalla.

Yksikköhintojen keskimääräisten markkamäärien ja yksikköhintojen alentaminen alentaisi valtionosuuksien ja kotikuntaosuuksien määriä. Muutokset markkamääriin otettaisiin huomioon, kun valtioneuvosto vahvistaisi rahoituslain 10 ja 23 §:n nojalla opetus- ja kirjastotoimen yksikköhintojen keskimääräiset markkamäärät ja opetusministeriö rahoituslain, liikunnan koulutuskuksista annetun lain, valtionosuutta saavista kansanopistoista annetun lain ja opintokeskuslain nojalla eri oppilaitosmuotoja ja kirjastoa varten yksikköhinnat vuodeksi 1994. Ehdotukset koskisivat sekä kuntien, kuntayhtymien että yksityisten yhteisöjen ylläpitämää toimintaa. Vastaavan suuruiset määrärahojen leikkaukset kohdistetaan talousarviossa myös valtion oppilaitoksiin.

Lakiehdotuksessa ei muutettaisi sen soveltamisalaan kuuluvan toiminnan sääntelyä. Vuonna 1991 sekä valtionosuusuudistuksen yhteydessä tämän vuoden alusta toteutetuilla muutoksilla on purettu sääntelyä ja lisätty kuntien ja muiden oppilaitosten ylläpitäjien päätösvaltaa opetustoimen järjestämisessä. Kunnat voivat päättää vapaasti esimerkiksi koulujen määrästä ja sijainnista sekä opetusryhmien suuruudesta. Lisäksi kuntien ja muiden koulujen ylläpitäjien mahdollisuuksia sopeuttaa toiminnan kustannukset alentuneisiin valtionosuuksiin on lisätty edellä selostetuilla vuosina 1992 ja 1993 toteutetuilla erillisillä lainsäädäntöuudistuksilla sekä samanaikaisesti tämän esityksen kanssa annettavilla muilla esityksillä. Viime kädessä kustannusten alentaminen riippuu kuitenkin koulujen ylläpitäjien päätöksistä.

Kulttuuritoimen lainsäädäntö sisältää yleispiirteiset toiminnan rahoitusta koskevat säännökset eikä siinä aseteta toiminnan järjestäjille erityisiä velvoitteita tai rajoituksia.

Valtioneuvoston maaliskuussa asettaman tavoitteen mukaisesti henkilöstömenoja pyritään vuonna 1994 vähentämään siinä määrin, että kustannusalennus vastaisi runsasta puolta nyt ehdotetusta valtionosuuksien vähentymisestä. Tavoitteena on, että henkilöstömenojen vähentämiseen päästäisiin sopimusteitse joko keskitettynä tai paikallisina ratkaisuina.

4. Esityksen vaikutukset

4.1. Taloudelliset vaikutukset

Yksikköhintojen keskimääräisten markkamäärien ja yksikköhintojen alentaminen 11 prosentilla alentaa opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuusmenoja vuonna 1994 noin 1 372 miljoonaa markkaa. Tämän vuoden tasoon verrattuna alennus on yhdeksän prosenttia eli noin 1 126 miljoonaa markkaa. Säästö jakautuu kohteittain seuraavasti:

Kohde Säästö milj.mk
Peruskoulu 615
Lukio 129
Musiikkioppilaitokset 18
Ammatilliset oppilaitokset 206
Kansalaisopistot 33
Kansanopistot 11
Opintokeskukset 4
Liikunnan koulutuskeskukset 8
Kirjastot 56
Museot 7
Teatterit ja orkesterit 19
Yhteensa: 1 106

Lisäksi talousarvioesityksen perusteella kuntien kulttuuri-, liikunta- ja nuorisotyötä varten myönnettävät valtionosuudet vähenisivät noin 20 miljoonaa markkaa.

Suurin osa yllä mainittujen oppilaitosten sekä kulttuuri- ja taidelaitosten menoista on henkilöstömenoja. Peruskoulun menoista opettajien palkkojen ja niihin liittyvien työnantajamaksujen osuus on noin 75 prosenttia, lukiossa noin 82 prosenttia ja ammatillisissa oppilaitoksissa noin 58 prosenttia. Vuodelle 1994 asetetun henkilöstömenojen kuuden ja puolen prosentin säästötavoitteen toteutuminen kattaisi esitetyistä säästöistä oppilaitosmuodoittain ja toiminnoittain vaihdellen 40-70 prosenttia. Peruskouluasetuksessa säädettyjen oppilasmäärärajojen nostosta arvioidaan kertyvän säästöä noin 100 miljoonaa markkaa, josta valtionosuus olisi noin 57 miljoonaa markkaa. Lukion tuntikehyssäännösten muuttamisesta arvioidaan kertyvän säästöä puolestaan noin 59 miljoonaa markkaa, josta valtionosuus olisi noin 32 miljoonaa markkaa. Uusien tuntikehyssäännösten perusteella alennus kohdistuisi etupäässä niihin kuntiin, joissa on useita suhteellisen pieniä lukioita. Luokattomaan lukioon siirtymisestä kertyisi säästöjä vuonna 1994 noin 25 miljoonaa markkaa, josta valtionosuus olisi noin 15 miljoonaa markkaa. Myös ammatillisten oppilaitosten yhdistämisestä ja lakkauttamisesta kertyy säästöjä.

Yksikköhintojen keskimääräisten markkamäärien ja yksikköhintojen poikkeuksellinen määrittely alentaisi samalla peruskoulua, lukiota, iltalukiota, ammatillista oppilaitosta sekä muuta ammatillista koulutusta järjestävää oppilaitosta muussa kuin kotikunnassa käyvän oppilaan kotikunnan maksuosuutta.

4.2. Toiminnalliset vaikutukset

Esitettyjen valtionosuuksien leikkausten vaikutukset rahoituksen piirissä olevaan toimintaan riippuvat olennaisesti siitä, saadaanko henkilöstömenoja alennettua valtioneuvoston asettaman tavoitteen mukaisesti työnantajien ja työntekijäjärjestöjen välisin sopimuksin. Mikäli sopimukseen ei päästä keskitetysti eikä paikallisesti, kysymykseen tulisivat henkilöstön lomautukset ja mahdollisesti irtisanomiset. Muita keinoja kustannusten alentamiseen ovat esimerkiksi koulujen yhdistäminen ja lakkauttaminen, opetusryhmien suurentaminen, valinnaisaineena tarjottavien aineiden määrän vähentäminen ja oppimateriaalien käytön tehostaminen. Kulttuuritoimessa valtionosuuksien pienentäminen johtaisi toiminnan määrän vähentämiseen. Mahdollisuudet erilaisten säästökeinojen käyttämiseen vaihtelevat suuresti eri kuntien ja laitosten välillä. Laskennallisessa rahoitusjärjestelmässä, jossa valtionosuuksilla ei ole käyttötarkoitussidonnaisuutta, kunnat voivat kohdistaa valtionosuuksia haluamallaan tavalla.

5. Asian valmistelu

Esitys on valmisteltu virkamiestyönä opetusministeriössä. Esityksestä on käyty järjestelyasiakirjamenettelyn mukaiset neuvottelut Suomen Kuntaliiton kanssa.

6. Riippuvuus muista esityksistä

Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen laiksi valtionosuutta saavista kansanopistoista ja laiksi opintokeskuslaiksi. Esityksissä ehdotetaan mainittujen laitosten nykyiset pääosiltaan menoperusteiset rahoitusjärjestelmät muutettaviksi laskennallisiksi. Lait ehdotetaan tuleviksi voimaan vuoden 1994 alusta. Tämä esitys on laadittu siltä pohjalta, että mainitut laitokset siirtyvät laskennalliseen valtionosuusjärjestelmän ehdotetulla tavalla.

Hallitus antaa samanaikaisesti tämän esityksen kanssa esityksen laiksi eräistä poikkeuksista kuntien valtionosuuslain 8 §:n säännöksiin vuonna 1994 sekä esityksen laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta ja valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta. Esitykset muodostavat kuntien vuoden 1994 valtionosuuksien leikkaamista koskevan kokonaisuuden.

7. Voimaantulo

Esitys liittyy valtion vuoden 1994 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä. Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan 1 päivänä tammikuuta 1994 ja sitä sovellettaisiin vuoden 1994 valtionosuuksien määräytymiseen.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Laki eräistä opetus- ja kulttuuritoimen vuoden 1994 rahoitusta koskevista järjestelyistä

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §

Sen estämättä, mitä opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetussa laissa (705/92) sekä valtionosuutta saavista liikunnan koulutuskeskuksista annetussa laissa (801/92) säädetään valtionosuuden laskennallisen perusteen määräytymisestä, vuoden 1994 yksikköhintojen keskimääräiset markkamäärät ja yksikköhinnat vahvistetaan, ammatillisia oppilaitoksia lukuun ottamatta, keskimäärin 11 prosenttia alemmiksi kuin vuodelle 1993 vahvistetut markkamäärät vuoden 1994 arvioituun kustannustasoon muutettuina.

Ammatillisten oppilaitosten osalta 1 momentissa säädettyä valtionosuuden laskennallisen perusteen alentamista suuruudeltaan vastaava alennus tehdään opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta annetun lain (718/93) mukaan lasketuista ja vuoden 1994 arvioituun kustannustasoon muutetuista yksikköhintojen keskimääräisistä markaamääristä, yksikköhinnoista ja mainitun lain voimaantulosäännöksen 2 ja 3 momentin mukaisista yksikköhinnan sijasta sovellettavista markkamääristä.

Mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, ei koske kuitenkaan ammatillisia erityisoppilaitoksia eikä sitä osaa yksikköhinnasta, joka perustuu opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain 14 §:n 2 momenttiin ja 16 §:n 2 momenttiin sekä 2 momentissa mainitun lain voimaantulosäännöksen 6 momenttiin.

Kansanopistoissa järjestettävän koulutuksen yksikköhinta vahvistetaan vuoden 1994 arvioituun kustannustasoon muutettuna 13,5 prosenttia alemmaksi kuin mitä valtionosuutta saavista kansanopistoista annetussa laissa ( /93) säädetään ja opintokeskuksissa järjestettävän koulutuksen yksikköhinta vastaavasti 11 prosenttia alemmaksi kuin mitä opintokeskuslaissa ( /93) säädetään.

2 §

Edellä 1 §:ssä tarkoitettuihin markkamääriin tehdään pykälässä mainituissa laeissa säädetyt varainhoitovuoden aikana ja sen jälkeen tehtävät kustannustason muutoksista johtuvat tarkistukset.

3 §

Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä tammikuuta 1994.


Helsingissä 24 päivänä syyskuuta 1993

Tasavallan Presidentti
MAUNO KOIVISTO

Opetusministeri
Riitta Uosukainen

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.