Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 139/1993
Hallituksen esitys Eduskunnalle hovioikeuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi hovioikeuksien järjestysmuotoa koskeva laki. Lakiin sisältyisi muun muassa luettelo hovioikeuksista, hovioikeuden tehtävistä, niissä olevista tuomarinviroista kelpoisuusvaatimuksineen ja nimittämismenettelyineen sekä yksilöity asetuksenantovaltuus. Lakiehdotus sisältää siten koottuna nykyisin useisiin eri säädöksiin sisältyvät hovioikeuksien järjestysmuotoa koskevat säännökset. Esitys liittyy vireillä olevaan hovioikeuksien oikeudenkäyntimenettelyn uudistamiseen, joka edellyttää hovioikeuksien sisäisen organisaation ja työtapojen muuttamista.

Nykyiset kuusi hovioikeutta toimisivat edelleenkin yleisinä ylioikeuksina. Hovioikeuksien tuomiopiireistä voitaisiin määrätä valtioneuvoston päätöksellä, kun niistä nykyisin on säädettävä asetuksella. Esitykseen sisältyy myös ehdotus hovioikeudenlaamannien virkojen perustamisesta. Hovioikeudenlaamanni johtaisi hovioikeuden osaston toimintaa.

Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi erillinen laki siitä menettelystä, jota noudatettaisiin täytettäessä ensimmäisen kerran hovioikeudenlaamannin virkoja. Hovioikeudenlaamannin nimittäisi tasavallan presidentti hovioikeuden tekemästä esityksestä, josta korkein oikeus antaisi lausuntonsa.

Lait liittyvät vuoden 1994 talousarvioon. Laki hovioikeudenlaamannien nimittämisestä virkoja ensimmäisen kerran täytettäessä on tarkoitettu tulemaan voimaan niin pian kuin se on hyväksytty ja vahvistettu ja muut lait 1 päivänä maaliskuuta 1994.


YLEISPERUSTELUT

1. Nykytila ja ehdotetut muutokset

Hallitusmuodon 55 §:n mukaan yleisistä yli- ja alioikeuksista säädetään lailla. Itsenäisyyden alussa annettiin kuitenkin laki ainoastaan korkeimmasta oikeudesta. Silloiset hovioikeudet samoin kuin alioikeudetkin jatkoivat toimintaansa ilman uutta lainsäädäntöä. Alioikeuksien osalta on sittemmin annettu järjestysmuotosäädökset. Alioikeusuudistuksen toteutuessa joulukuun alusta 1993 lukien korvataan nämä säädökset käräjäoikeuslailla ja -asetuksella. Hovioikeuksista ei ole tähän mennessä annettu erillistä lakia, vaan hovioikeuksia koskevat laintasoiset perussäännökset sisältyvät edelleenkin oikeudenkäymiskaareen. Hovioikeuksien muut järjestysmuotosäännökset ovat hovioikeuden viroista annetussa laissa (319/76) ja hovioikeuksista annetussa asetuksessa (288/52). Lisäksi Helsingin hovioikeuden perustamisesta on säädetty erillisellä lailla (18/52) samoin kuin Kouvolan ja Rovaniemen hovioikeuksien perustamisesta lailla kahden uuden hovioikeuden perustamisesta (318/76).

Edellä mainittuihin säädöksiin sisältyvät hovioikeuksien järjestysmuotoa koskevat perussäännökset on ehdotuksessa koottu yhteen lakiin, jonka nojalla annettavassa asetuksessa olisivat tarkemmat säännökset. Yleisinä ylioikeuksina toimisivat edelleen Turun, Vaasan, Itä-Suomen, Helsingin, Kouvolan ja Rovaniemen hovioikeudet.

Suomi on liittyessään 10 päivänä toukokuuta 1990 Euroopan neuvoston ihmisoikeuksien ja perusvapauksien suojaamiseksi tehtyyn yleissopimukseen (SopS 19/90) tehnyt varauman siltä osin kuin sopimuksen on katsottu edellyttävän suullista käsittelyä muutoksenhakutuomioistuimessa. Oikeusministeriön vuonna 1989 asettaman hovioikeustoimikunnan mietinnössä (komiteanmietintö 1992:20) on otettu huomioon ihmisoikeussopimuksen oikeudenkäyntimenettelylle asettamat vaatimukset ja ehdotettu huomattavia muutoksia hovioikeuksien oikeudenkäyntimenettelyyn. Suullisten käsittelyjen määrä tulisi kasvamaan oleellisesti. Myös tuomionvoipiin kokoonpanoihin ehdotetaan muutoksia. Hovioikeuksien oikeudenkäyntimenettelyn uudistaminen edesauttaisi luopumista edellä mainitusta ihmisoikeussopimukseen tehdystä varaumasta.

Oikeudenkäyntimenettelyn kehittäminen vaatii muutoksia hovioikeuksien organisaatioon. Käsittelyaikojen lyhentäminen edellyttää hovioikeuksien organisaation ja työskentelytapojen kehittämistä. Voimassa oleva hovioikeuksista annettu asetus ja hovioikeuksien työjärjestys ovat sekä nykyisiin olosuhteisiin että edessä oleviin uudistuksiin nähden sisällöltään vanhentuneita. Jo alioikeuksien oikeudenkäyntimenettelyn uudistus, joka toteutuu joulukuun 1993 alusta lukien, tulee muuttamaan menettelyä hovioikeuksissa.

Hovioikeudet ovat siirtyneet tulosohjaukseen vuoden 1993 alusta. Voimassa olevan hovioikeuksista annetun asetuksen ja kaikille hovioikeuksille yhteisen työjärjestyksen määräykset ovat liian yksityiskohtaisia ja jäykkiä tulosjohtamiseen perustuvassa hallinnossa, joka edellyttää nykyistä joustavampaa organisaatiota tulosohjaukseen oleellisesti kuuluvan tulostavoitteen saavuttamiseksi. Ehdotetulla lailla ja siihen liittyvän asetusluonnoksen säännöksillä pyritään lisäämään hovioikeuksien mahdollisuutta järjestää työskentelynsä mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti.

Hovioikeuslaissa lueteltaisiin hovioikeuteen kuuluvat tuomarin virat, joita presidentin viran lisäksi olisivat osaston johtajina toimivien hovioikeudenlaamannien virat sekä hovioikeudenneuvosten virat. Viimeksi mainittujen virkojen osalta luovuttaisiin jaottelusta ylemmän ja alemman palkkausluokan hovioikeudenneuvoksen virkoihin.

Esityksessä ehdotetaan perustettavaksi hovioikeudenlaamannin virkoja. Hovioikeudet jakautuvat tällä hetkellä jaostoihin, joihin kuuluu neljä jäsentä. Esityksen tarkoituksena on, että hovioikeuden organisaatio perustuisi nykyisiä jaostoja suurempiin osastoihin, jotka pystyisivät toimimaan itsenäisinä tulosyksikköinä. Osaston tulosvastuullisena päällikkönä toimisi hovioikeudenlaamanni. Hovioikeuksiin perustettaisiin yksi hovioikeudenlaamannin virka osastoa kohden eli kaikkiin hovioikeuksiin yhteensä 20 virkaa. Nykyisiä vakinaisten jaostojen puheenjohtajia on 36. Täytettäessä ensimmäisen kerran hovioikeudenlaamannin virkoja joudutaan siten tilanteeseen, jossa kaikki puheenjohtajina toimivat hovioikeudenneuvokset eivät saisi hovioikeudenlaamannin virkaa. Tältä osin ehdotetaan säädettäväksi erillinen laki, joka sisältäisi menettelysäännökset nimitettäessä ensimmäisen kerran hovioikeudenlaamanneja.

Hovioikeudenlaamannin virkojen perustaminen edellyttää oikeudenkäymiskaaren 1 luvun 3 §:n muuttamista. Mainitussa pykälässä todetaan hovioikeuden jäsenet. Säännökseen tulee lisätä hovioikeudenlaamannit.

Hovioikeuslaissa todettaisiin viraston jakautuminen osastoihin. Lainkäyttöasiat käsiteltäisiin osastojen istunnoissa. Istuntojen tuomionvoivasta jäsenmäärästä säädetään oikeudenkäymiskaaressa. Tässä laissa ehdotetaan säädettäväksi asian siirtämisestä vahvennetun istunnon tai täysistunnon käsiteltäväksi. Asetusluonnoksen mukaisesti lainkäytön yhdenmukaisuuden toteuttamiseksi sekä asian laajakantoisuuden tai periaatteellisen merkityksen vuoksi voitaisiin lainkäyttöasia tai siihen liittyvä kysymys määrätä myös vahvennetussa istunnossa tai täysistunnossa käsiteltäväksi.

Liitteenä oleva luonnos hovioikeusasetukseksi täsmentäisi yksityiskohtaisemmin uudistuksen sisällön. Yhtenä keskeisenä tavoitteena on ollut lisätä hovioikeuden mahdollisuutta virastona vaikuttaa nykyistä enemmän sisäiseen työskentelyynsä. Hovioikeudet ovat kooltaan erilaisia. Tästä aiheutuu tarvetta järjestää viraston toimintaa sen koko ja toimintaolosuhteet huomioon ottaen jonkin verran toisistaan poikkeavalla tavalla. Hovioikeuksien sisäisistä työmenetelmistä on nykyisin määrätty yksityiskohtaisesti korkeimman oikeuden vahvistamassa hovioikeuksien työjärjestyksessä. Tavoitteena on luopua ylemmän viranomaisen normitasolla säätämästä tarkasta työmenetelmien ohjauksesta. Asetusluonnoksen mukaan hovioikeuden presidentti vahvistaisi viraston työjärjestyksen. Edellä mainitusta syystä ehdotetaan tässä esityksessä korkeimmasta oikeudesta annetun lain 14 §:stä (804/49) poistettavaksi säännös, jonka mukaan korkein oikeus vahvistaa hovioikeuksien työjärjestyksen.

Luonnoksessa hovioikeusasetukseksi ehdotetaan hovioikeuksiin perustettavaksi lainkäyttötehtäviä varten uutena virkatyyppinä asessorin virka. Koska virkaan nimittäminen kuuluu osana ansioitumista tuomarin virkaan, tulisi nimittämisratkaisusta saada valittaa. Valitusoikeus asessorin viran osalta lisättäisiin muutoksenhausta tuomioistuimen virkaa haettaessa annettuun lakiin (975/89). Kanneviskaalien virat lakkautettaisiin. Tämä vaatii kanneviskaalin tehtävien uudelleen järjestämistä. Kanneviskaalin syyttäjäntehtävien siirtäminen muulle viranomaiselle toteutettaisiin samanaikaisesti erillisillä säädösmuutoksilla.

2. Esityksen vaikutukset

Esityksellä on tarkoitus luoda nykyistä paremmat edellytykset hovioikeuksien henkilöstön ja muiden voimavarojen tehokkaalle käyttämiselle. Uudistuksen toteutuminen merkitsee hovioikeuksissa noudatettavasta, kiinteään päivätyömäärään perustuvasta työmäärän mittaamisjärjestelmästä luopumista. Edellä mainittu järjestelmä on joustamaton eikä sovi tulosjohdettuun virastoon. Siitä luopuminen ja uuden organisaation käyttöön ottaminen lisäävät mahdollisuuksia parantaa tuottavuutta.

Esityksessä ei edellytetä henkilöstön määrän lisäämistä. Henkilöstörakennetta kuitenkin muutettaisiin perustamalla kuhunkin hovioikeuden osastoon yksi hovioikeudenlaamannin ja yksi asessorin virka.

Hovioikeudenlaamannien virat ehdotetaan perustettavaksi palkkausluokkaan A 29. Vastaava määrä samaan palkkausluokkaan kuuluvia hovioikeudenneuvoksen virkoja lakkautettaisiin. Hovioikeudenlaamannin virkoja perustettaisiin kaikkiin hovioikeuksiin yhteensä 20.

Kuhunkin osastoon perustettaisiin yksi asessorin virka. Asessori olisi sijaisjäseneksi kelpoinen hovioikeuden esittelijä, joka toimisi hovioikeudenlaamannin apuna osaston töiden järjestämisessä. Uudistuksen yhteydessä perustettaisiin hovioikeuksiin myös kansliapäällikön virat ja vastaavasti lakkautettaisiin sihteerin virat.

Esityksestä ei aiheudu muita taloudellisia tai henkilöstövaikutuksia.

3. Esityksen valmistelu

Ehdotus on valmisteltu oikeusministeriön 21 päivänä marraskuuta 1989 asettaman hovioikeustyöryhmän mietinnön ja siitä annettujen lausuntojen pohjalta. Lausunnot mietinnöstä pyydettiin kaikilta hovioikeuksilta, valtiovarainministeriöltä, Suomen hovioikeustuomarit r.y:ltä ja Tuomioistuinten kansliavirkailijat r.y:ltä. Lisäksi ehdotusta on käsitelty useissa hovioikeuksien presidenttien kokouksissa, joihin on osallistunut myös korkeimman oikeuden presidentti. Tämän jälkeen ehdotuksen valmistelua on jatkettu virkatyönä neuvottelemalla asiasta presidenttien sekä Suomen hovioikeustuomarit r.y:n edustajien kanssa. Ehdotukseen liittyen on vielä pyydetty lausunnot valtioneuvoston oikeuskanslerilta siltä osin kuin kysymys on kanneviskaalin virkojen lakkauttamisesta ja tehtävien uudelleen järjestelystä sekä puolustusministeriöltä syyttäjän tehtävien järjestämisestä sotilasoikeudenkäyntiasioissa.

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1. Lakiehdotusten perustelut

1.1. Hovioikeuslaki

1 §. Hovioikeudet. Pykälässä lueteltaisiin yleisinä ylioikeuksina toimivat hovioikeudet. Luetteloon sisältyisivät nykyiset kuusi hovioikeutta.

Vastaavasti kuin käräjäoikeuksien tuomiopiireistä hovioikeuksienkin tuomiopiireistä määrättäisiin valtioneuvoston päätöksellä. Valtioneuvoston ohjesäännön (995/43) 12 §:n 1 momentin 7 kohdan mukaan oikeudellista jaoitusta koskevat asiat ovat valtioneuvoston päätettäviä.

Suullisten käsittelyjen lisääntyessä joudutaan hovioikeuksien istuntoja toimittamaan myös muilla paikkakunnilla kuin missä hovioikeus sijaitsee. Tarvittavat istuntopaikat ja tilatarpeet tullaan selvittämään erikseen.

2 §. Hovioikeuden tehtävät. Pykälässä säänneltäisiin hovioikeuden tehtävät. Nykyisin tehtävämäärittely sisältyy oikeudenkäymiskaaren 8 luvun 1 ja 2 §:ään, jotka on 22 päivänä heinäkuuta 1991 annetulla oikeudenkäymiskaaren muutoksella (1052/91) siirretty mainitun lain 4 luvun 1 ja 2 §:iksi. Nämä ehdotetaan kumottaviksi. Säännösten selkeyttämisen vuoksi ehdotetaan, että hovioikeuden toimiala todettaisiin hovioikeuslaissa vastaavalla tavalla kuin esimerkiksi korkeimman oikeuden tehtävät on lueteltu korkeimmasta oikeudesta annetussa laissa. Asialliselta sisällöltään säännökset eivät muuttuisi nykyisestä.

Pykälän 1 ja 2 momentti sisältäisivät hovioikeuden toimenkuvaan sisältyvän ensisijaisen tehtäväalueen, lainkäyttöasioiden käsittelemisen. Hovioikeudelle kuuluvat oikeushallintoasiat ja käräjäoikeuksien valvontavelvollisuus todettaisiin 3 momentissa. Hovioikeudelle kuuluu oman ratkaisutoimintansa lisäksi huolehtiminen koko hovioikeuspiirin lainkäytön tasosta. Havaitessaan lainkäyttötoiminnassa puutteita tai ristiriitatilanteita hovioikeuden tulisi ryhtyä tarvittaviin toimenpiteisiin. Tämä tapahtuisi esimerkiksi keskusteluilla eri yhteyksissä alioikeuksien päälliköiden kanssa, tekemällä käyntejä alioikeuksiin ja järjestämällä koulutusta.

Pykälään sisältyisi myös nimenomainen säännös hovioikeuden mahdollisuudesta tehdä ehdotuksia havaitessaan, että jonkin lainkäyttötoimintaan liittyvän seikan tai sovellettavan säännöksen muuttaminen tai kehittäminen on tarpeen. Yleisten tuomioistuinten lainkäyttötehtävässään soveltama normilähteistö on huomattavasti lisääntymässä. Kansallisten lakien, asetusten ja niitä alemmanasteisten säädösten lisäksi tuomioistuinten on otettava huomioon ylikansalliset oikeuslähteet. Näitä ovat muun muassa Euroopan neuvoston ihmisoikeuksien ja perusvapauksien turvaamiseksi tehty yleissopimus ja sen noudattamista valvovien elinten, ihmisoikeustoimikunnan ja -tuomioistuimen sekä ministerikomitean ratkaisut. Edelleen sovellettaviksi tullevat Euroopan talousaluetta (ETA) koskeva pääsopimus, pöytäkirjat ja liitteet sekä jo ETA-sopimuksen kautta sovellettavaksi tuleva Euroopan yhteisöjen lainsäädäntö. Myös näiden normien noudattamisen seurantaa varten on perustettu omat valvontaelimet. Kansallisten ja ylikansallisten normien ristiriitatilanteissa väistyvät kansalliset säädökset. On todennäköistä, että tällaiset tilanteet lisääntyvät. Yleisinä ylioikeuksina toimivat hovioikeudet joutuvat soveltamaan oikeuslähteitä varsin laaja-alaisesti, jolloin ne myös joutuvat kiinnittämään huomiota säännösten muutostarpeisiin. Säännöksen tarkoituksena on korostaa hovioikeuden mahdollisuutta tehdä aloite lainvalmistelusta vastaavalle viranomaiselle havaitsemansa puutteen korjaamiseksi.

3 §. Hovioikeuden tuomarit. Pykälässä luetellaan hovioikeuden tuomarit, joita ovat presidentti sekä muina jäseninä hovioikeudenlaamannit ja hovioikeudenneuvokset. Ehdotuksen liitteenä olevassa asetusluonnoksessa hovioikeuden sisäistä organisaatiota ehdotetaan kehitettäväksi siten, että nykyisistä jaostoista muodostettaisiin suurempia yksiköitä, osastoja, joiden päällikkönä toimisi hovioikeudenlaamanni. Osastojen päällikön tehtävät tulisivat muuttumaan nykyisten jaostojen puheenjohtajien tehtävistä, kun päällikölle tulosohjatussa virastossa kuuluu vastuu yksikkönsä johtamisesta ja tulostavoitteen toteutumisesta. Tämän vuoksi ehdotetaan, että kutakin osastoa kohden perustettaisiin hovioikeudenlaamannin virka, joka olisi hakuvirka. Nykyiset jaostojen puheenjohtajat määrätään virkaikäjärjestyksessä ilman hakumenettelyä.

Lisäksi ehdotetaan, että hovioikeudenneuvosten virkanimikkeistä poistettaisiin jako ylemmän ja alemman palkkausluokan hovioikeudenneuvosten virkoihin. Virat säilyisivät kuitenkin useammassa palkkausluokassa. Tämä on tarkoituksenmukaista, jotta mahdollisuus urakiertoon säilytettäisiin.

Tuomarinvirkojen kelpoisuusvaatimuksia ei ole nykyisestään muutettu. Vaatimuksina presidentin, hovioikeudenlaamannin ja hovioikeudenneuvoksen virkaan olisi oikeustieteen kandidaatin tutkinto sekä taitoa ja kokemusta tuomarin tehtävissä. Presidentille ja hovioikeudenlaamannille ei ole asetettu erilaisia kelpoisuusvaatimuksia verrattuna muihin hovioikeuden tuomareihin. Nimitettäessä henkilöitä päällikön virkoihin katsottaisiin kuitenkin erityiseksi ansioksi kyvykkyys viraston tai osaston johtajan tehtävään.

Muista viroista ja niiden kelpoisuusvaatimuksista säädettäisiin hovioikeusasetuksessa.

4 §. Tuomareiden nimittäminen. Pykälässä viitattaisiin hallitusmuodon presidentin ja hovioikeuden jäsenen nimittämistä koskeviin säännöksiin. Hovioikeudenlaamannin nimittämismenettely olisi siten samanlainen kuin hovioikeudenneuvoksenkin. Hovioikeuden presidentin nimittämismenettelystä on säädetty hallitusmuodon 87 §:n 3 kohdassa ja jäsenten nimittämisestä hallitusmuodon 87 §:n 4 kohdassa ja 89 §:n 1 momentissa.

Hovioikeuden presidentin virka täytetään sitä haettavaksi julistamatta. Virkaan ilmoittaudutaan korkeimmalle oikeudelle, jonka esityksestä virka täytetään. Nimittävä viranomainen on tasavallan presidentti, joka nimittää myös hovioikeuden jäsenet. Viimeksi mainittujen virkojen osalta hovioikeus tekee virkaehdotuksen, josta on mahdollisuus valittaa korkeimmalle oikeudelle ja josta korkein oikeus antaa lausuntonsa.

5 §. Ylimääräiset hovioikeudenneuvokset. Hovioikeuksissa on nykyisin yhteensä 13 ylimääräistä hovioikeudenneuvosta. Säännökset ylimääräisistä hovioikeudenneuvoksista sisältyvät kumottavaksi ehdotettuun hovioikeuden viroista annettuun lakiin. Mahdollisuus nimittää ylimääräisiä hovioikeudenneuvoksia asiaruuhkien purkamiseksi tai muusta erityisestä syystä tulisi edelleen säilyttää. Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimus edellyttää, että tuomioistuimet ovat lailla perustettuja ja riippumattomia. Tuomareiden nimitysten määräaikaisuuden ei ole katsottu vaarantavan tuomioistuimen riippumattomuutta, mikäli tuomioistuimen jäsen määräaikaisessa tuomarinvirassaan nauttii erottamattomuutta.

Säännökset ylimääräisen hovioikeudenneuvoksen nimittämisestä, kelpoisuusvaatimuksista ja oikeudesta palkkaukseen säilyisivät nykyisessä muodossaan. Valtion virkamieslain (755/86) 43 §:ssä on säädetty virkaan määräajaksi nimitetyn henkilön vapautumisesta täksi ajaksi hoitamasta aikaisempaa valtion virkaansa.

6 §. Sijaisjäsen. Hovioikeuden jäsenen ollessa esimerkiksi sairauden vuoksi virkavapaana on käytäntönä ollut, että vastaavaksi ajaksi määrätään hovioikeuden esittelijä tai muu tehtävään kelpoinen henkilö apujäseneksi hovioikeuteen. Vastaava menettely olisi myös uusien säädösten voimaantultua tarpeellinen. Asetusluonnoksen 15 §:n mukaisesti hovioikeudenlaamannin ollessa estyneenä toimisi hänen sijaisenaan osaston virassa vanhin jäsen. Hovioikeudenneuvoksen sijaiseksi voitaisiin määrätä sijaisjäsen asetusluonnoksen 18 §:n mukaisesti. Apujäsenen nimike ehdotetaan tässä yhteydessä muutettavaksi tehtävää paremmin kuvaavaksi sijaisjäseneksi. Koska sijaisjäsen toimii hovioikeudenneuvoksen sijaisena ja siis tuomarina hovioikeuden istunnossa, on asianmukaista, että myös hän on tehtävässään erottamaton sinä aikana, joksi hänet on määrätty sijaiseksi tähän tehtävään.

7 §. Osastot sekä vahvennettu istunto ja täysistunto. Pykälässä todettaisiin hovioikeuden jakautuminen osastoihin. Asetuksessa säädettäisiin tarkemmin osastojen kokoonpanosta. Lainkäyttöasiat sekä oikeushallintoa koskevat muutoksenhakua ja ylimääräistä muutoksenhakua tarkoittavat asiat ratkaistaisiin osastojen istunnoissa.

Voimassa olevan hovioikeuksista annetun asetuksen 6 §:n 2 momentin mukaan hovioikeuden presidentillä on oikeus valvoessaan oikeusperiaatteiden soveltamisen ja laintulkinnan yhdenmukaisuutta hovioikeuden ratkaisuissa määrätä, että oikeudenkäyntiasia käsitellään uudelleen joko hänen puheenjohdollaan jaostossa tai täysistunnossa. Monijäsenisissä muutoksenhakutuomioistuimissa on perinteisesti ollut mahdollisuus täysistuntokokoonpanon tai vahvennetun jaoston käyttöön oikeusperiaatteiden yhdenmukaisuuden valvonnassa. Näin on säännelty paitsi hovioikeuksien myös korkeimman oikeuden, korkeimman hallinto-oikeuden ja eräiden muiden tuomioistuinten osalta. Säännökset eivät sisälly oikeudenkäymiskaareen, vaan kutakin tuomioistuinta koskeviin omiin organisaatiosäädöksiinsä.

Ehdotetun säännöksen mukaan presidentti voisi edelleenkin määrätä asian tai siihen kuuluvan kysymyksen vahvennetun istunnon käsiteltäväksi. Laissa määrättäisiin vahvennetun istunnon kokoonpanosta. Asetuksessa säädettäisiin tarkemmin asian siirtämisestä. Jos asian ratkaisua istunnossa harkittaessa vallitseva mielipide poikkeaisi korkeimman oikeuden tai hovioikeuden taikka toisen hovioikeuden omaksumasta oikeusperiaatteesta tai lain tulkinnasta, presidentti voisi määrätä asian siirrettäväksi vahvennettuun istuntoon. Sama oikeus hänellä olisi muunkin asian osalta sen laajakantoisuuden tai periaatteellisen merkityksen vuoksi. Samoin edellytyksin presidentti voisi määrätä asian täysistunnon käsiteltäväksi. Asiaa, jossa on toimitettu tai olisi toimitettava suullinen käsittely, ei saisi kuitenkaan ilman erityistä syytä siirtää vahvennetun istunnon tai täysistunnon käsiteltäväksi.

Hovioikeusasetuksessa säänneltäisiin täysistunnon käsiteltävät asiat, joita olisivat lähinnä nimityksiin liittyvät ratkaisut. Täysistunto olisi päätösvaltainen, kun vähintään puolet hovioikeuden vakinaisista ja ylimääräisistä virassa olevista jäsenistä olisi läsnä. Muutoin päätösvaltaisen jäsenmäärän osalta viitattaisiin voimassa oleviin tuomionvoipaisuutta koskeviin säännöksiin.

Hovioikeuden tuomionvoipa jäsenmäärä on oikeudenkäymiskaaren 23 luvun 1 §:n mukaan nykyisin kolme. Alioikeusuudistukseen liittyvillä oikeudenkäymiskaaren muutoksilla (1052/91 ja 595/93) on myös hovioikeuden päätösvaltaisuussäännöksiä muutettu. Päätösvaltaisesta jäsenmäärästä säädetään alioikeusuudistuksen toteutuessa 1 päivänä joulukuuta 1993 oikeudenkäymiskaaren 2 luvun 8 §:ssä. Hovioikeus on edelleenkin päätösvaltainen kolmijäsenisenä. Yksi jäsen voi kuitenkin tehdä muutoksenhakemuksen peruuttamista ja suullisen käsittelyn toimittamista koskevan ratkaisun sekä päättää asian valmisteluun liittyvistä toimenpiteistä. Edellä mainitussa hovioikeustuoimikunnan mietinnössä ehdotetaan otettavaksi käyttöön myös kahden jäsenen kokoonpano. Valituslupahakemusta käsiteltäessä hovioikeus olisi päätösvaltainen kaksijäsenisenä.

Päätösvaltaisesta jäsenmäärästä sotilasoikeudenkäyntiasioissa on säädetty sotilasoikeudenkäyntilain (326/83) 3 §:ssä ja huoneenvuokra-asioissa oikeudenkäynnistä huoneenvuokra-asioissa annetun lain (650/73) 29 §:ssä.

8 §. Asetuksenantovaltuus. Pykälään sisältyisi yksilöity asetuksenantovaltuus. Asetuksella voitaisiin säätää muista kuin tuomarin viroista, niiden kelpoisuusvaatimuksista, täyttämismenettelystä, virkavapauksista, sijaisten määräämisestä, hovioikeuden täysistunnosta ja osastoista sekä tuomioistuimen jäsenten ja virkamiesten tehtävistä, hallinto-ja talousasioiden käsittelystä sekä muusta tämän lain täytäntöönpanosta.

9 §. Voimaantulo. Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan 1 päivänä maaliskuuta 1994. Lailla kumottaisiin Helsingin hovioikeuden perustamisesta, kahden uuden hovioikeuden perustamisesta sekä hovioikeuden viroista annetut lait. Lakiin liittyen ehdotetaan kumottaviksi myös oikeudenkäymiskaaren 8 luvun 1 ja 2 §, jotka edellä mainitulla lailla 1052/91 siirtyvät 4 luvun 1 ja 2 §:ksi 1 päivästä joulukuuta 1993. Tältä osin ehdotus sisältyy jäljempänä olevaan oikeudenkäymiskaarta koskevaan muutosehdotukseen.

Helsingin hovioikeuden perustamisesta annetussa laissa on säädetty, että viran tai toimenhaltijaa vastaan ajettava virkasyyte, joka erityisten säännösten tai määräysten nojalla on ollut Turun hovioikeuden käsiteltävä ensimmäisenä oikeusasteena, on puheena olevan lain tultua voimaan käsiteltävä Helsingin hovioikeudessa, lukuun ottamatta Ahvenanmaan maaneuvosta tai maakuntalautakunnan jäsentä vastaan ajettavaa virkasyytettä. Mainittu laki on tullut voimaan 1 päivänä lokakuuta 1952 ja se ehdotetaan nyt kumottavaksi. Edelleen on kuitenkin voimassa eräitä ennen 1 päivää lokakuuta 1952 annettuja säännöksiä, joissa virkasyyteasia on säädetty käsiteltäväksi Turun hovioikeudessa. Ne koskevat muun muassa korkeimman oikeuden virkamiestä, valtioneuvoston esittelijää ja tasavallan presidentin tai kanslerin nimittämiä Helsingin yliopiston opettajia ja virkamiehiä. Tämän vuoksi tulisi hovioikeuslain voimaantulosäännökseen ottaa kumottavaa säännöstä vastaava pykälä.

Ennen lain voimaantuloa voitaisiin ryhtyä sen täytäntöönpanemiseksi tarvittaviin toimenpiteisiin.

1.2. Laki hovioikeudenlaamannien nimittämisestä virkoja ensimmäisen kerran täytettäessä

1 §. Pykälässä todettaisiin lain soveltamisen rajoittuminen siihen, kun hovioikeudenlaamannin virat täytetään ensimmäisen kerran.

2 §. Hovioikeuksiin on tarkoitus perustaa yhteensä 20 hovioikeudenlaamannin virkaa. Tällä hetkellä hovioikeuksissa on 36 vakinaista jaostoa, joten kaikki jaostojen puheenjohtajat eivät voi saada uudessa organisaatiossa osaston johtajana toimivan hovioikeudenlaamannin virkaa. Hovioikeuksista annetun asetuksen mukaan nykyisin jaostojen puheenjohtajina toimivat virkaiässä vanhimmat hovioikeudenneuvokset. Kuten ehdotetun hovioikeuslain perusteluista ilmenee, hovioikeudenlaamannin tehtävät poikkeaisivat nykyisten jaostojen puheenjohtajien tehtävistä siten, että hovioikeudenlaamannille kuuluisi lainkäyttötehtävien lisäksi johtamiseen ja osaston hallintoon kuuluvia tehtäviä. Tämän vuoksi hovioikeudenlaamannin virat tulisivat vastaisuudessa olemaan hakuvirkoja. Koska virkoja ensimmäistä kertaa täytettäessä ei voida noudattaa täydellistä hakumenettelyä, ehdotetaan, että nykyisten puheenjohtajien keskuudesta voitaisiin valita tähän tehtävään kyvykkäimmät henkilöt.

Hallitusmuodon 87 ja 89 §:ässä, sellaisena kuin ne ovat muutettuina 10 päivänä heinäkuuta 1987 annetulla ja 1 päivänä joulukuuta 1993 voimaan tulevalla lailla (637/87), on säädetty hovioikeuden jäsenen nimitysmenettely. Sen mukaan tasavallan presidentti nimittää hovioikeuksien jäsenet hovioikeuden tekemän virkaehdotuksen perusteella. Virkaehdotukseen hovioikeus panee hakijoista kolme vahvistettujen perusteiden mukaan ansiokkainta. Korkein oikeus antaa virkaehdotuksesta lausuntonsa. Virkaehdotuksesta voi valittaa korkeimmalle oikeudelle.

Esityksessä ehdotetaan, että nimitysratkaisu tehtäisiin hovioikeuden virkaehdotuksen asemesta hovioikeuden esityksestä. Korkein oikeus antaisi esityksestä lausuntonsa. Tasavallan Presidentti nimittäisi virkaan.

Virkaan ilmoittautuneen oikeusturvan vuoksi säädettäisiin, että hovioikeuden esityksestä voisi tehdä muistutuksen korkeimmalle oikeudelle. Muistutuksella viranhakija voisi kiinnittää huomiota haluamiinsa asioihin.

3 §. Siirtymäkauden nimittämismenettelyn selkeys edellyttää, että hovioikeudenlaamannin virkaan ilmoittautujien piiri rajattaisiin asianomaisessa hovioikeudessa lain voimaan tullessa vakinaisten jaostojen puheenjohtajina toimiviin ylemmän palkkausluokan hovioikeudenneuvoksiin.

4 §. Pykälässä ehdotetaan, että hovioikeudenlaamannit säilyttäisivät oikeuden pysyä virassaan siten kuin valtion virkamieslain voimaanpanolain (756/86) 25 §:ssä säädetään. Sanotussa 25 §:ssä säädetään, että valtion virkamieslain 50 §:ssä säädettyä eroamisikää ei sovelleta tuomariin siinä virassa, jossa hän on valtion virkamieslain voimaan tullessa. Mainitussa virassa sovelletaan valtion virkamieslain voimaan tullessa ollutta eroamisikää. Sanottu oikeus tuomarilla olisi siis niin kauan kun hän on siinä hovioikeudenlaamannin virassa, jonka hän on ehdotetun lain nojalla saanut. Siten hovioikeudenlaamanneiksi nimitetyt tuomarit, joiden eroamisikä nimityshetkellä on 70 vuotta, säilyttäisivät oikeuden olla uudessakin virassa sanottuun ikään asti.

5 §. Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan niin pian kuin se on hyväksytty ja vahvistettu, jotta hovioikeudenlaamannit voitaisiin nimittää virkoihinsa ennen kuin hovioikeuslaki tulee voimaan. Jotta nimittämiset saataisiin suoritetuiksi ajoissa, tulisi laissa antaa myös mahdollisuus ryhtyä sen täytäntöönpanon edellyttämiin toimenpiteisiin jo ennen lain voimaantuloa.

1.3. Oikeudenkäymiskaari

1 luvun 3 §. Nykyisessä muodossaan säännöksessä todetaan hovioikeudessa olevan presidentti sekä muina jäseninä hovioikeudenneuvoksia. Säännöstä on täydennettävä hovioikeudenlaamannien osalta.

4 luku. Tältä osin viitataan edellä hovioikeuslakiehdotuksen 9 §:n perusteluissa sanottuun. Koska kyseessä olevassa 4 luvussa ei ole voimassa enää muita pykäliä kuin 1 ja 2 §, ehdotetaan luku kokonaan kumottavaksi.

1.4. Laki muutoksenhausta tuomioistuimen virkaa haettaessa

2 §. Säännöstä ehdotetaan muutettavaksi siten, että myös hovioikeuden asessorin virkanimityksistä voisi valittaa korkeimpaan oikeuteen.

Valtion virkamieslain 92 §:n mukaan virkanimityksistä ei saa hakea muutosta, ellei siitä ole laissa erikseen säädetty. Suomen Hallitusmuodon täytäntöönpanosta annetun lain 5 §:n mukaan virkaehdotuksesta, jonka viranomainen on hallitusmuodon 89 §:n mukaan tehnyt, on lupa valittaa ylemmälle viranomaiselle. Tämä merkitsee, että hovioikeuden jäsenen nimitystä koskevasta virkaehdotuksesta saa valittaa. Kun viskaalin virkaan nimittämisessä on kysymys tuomarinuralla etenemisestä, on muutoksenhausta tuomioistuimen virkaa haettaessa annettuun lakiin (975/89) aikanaan otettu valitusoikeus viskaalin viran osalta. Asessori toimisi hovioikeuden vanhimpana esittelijänä, joten virka on tuomarin tehtäviin pätevöitymisen suhteen vastaavassa asemassa kuin viskaalin virkakin. Tämän vuoksi ehdotetaan, että myös asessorin virkanimityksestä saisi valittaa.

1.5. Laki Korkeimmasta oikeudesta

14 §. Pykälästä ehdotetaan yleisperusteluissa mainitusta syystä poistettavaksi säännös siitä, että korkein oikeus vahvistaa hovioikeuksien työjärjestyksen.

2. Voimaantulo

Laki hovioikeudenlaamannien nimittämisestä virkoja ensimmäisen kerran täytettäessä ehdotetaan tulevaksi voimaan niin pian kuin se on hyväksytty ja vahvistettu. Tämä on tarpeen, jotta hovioikeudenlaamannit saadaan nimitetyiksi siihen mennessä kun hovioikeuden uusi organisaatiolaki tulee voimaan. Muut lait ehdotetaan tuleviksi voimaan 1 päivänä maaliskuuta 1994.

3. Säätämisjärjestys

Esitykseen sisältyvä hovioikeudenlaamannin virkojen täyttämistä koskeva lakiehdotus on käsiteltävä perustuslain säätämisjärjestyksessä, koska laissa ehdotetaan poikettavaksi tuomareiden Suomen Hallitusmuodon mukaisesta nimittämismenettelystä. Muut esitykseen liittyvät lakiehdotukset voidaan käsitellä tavallisessa säätämisjärjestyksessä.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäviksi seuraavat lakiehdotukset:

1.

Hovioikeuslaki

Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:

1 §
Hovioikeudet

Yleisiä ylioikeuksia ovat Turun, Vaasan, Itä-Suomen, Helsingin, Kouvolan ja Rovaniemen hovioikeudet.

Hovioikeuksien tuomiopiireistä määrätään valtioneuvoston päätöksellä.

2 §
Hovioikeuden tehtävät

Hovioikeus käsittelee valitukset ja kantelut käräjäoikeuden ratkaisuista sekä valitukset ulosotonhaltijan päätöksistä.

Ensimmäisenä oikeusasteena hovioikeus käsittelee valtiopetosta ja maanpetosta koskevat asiat sekä sen toimivaltaan kuuluvat virkasyyteasiat. Lisäksi hovioikeus käsittelee muut sen ratkaistavaksi säädetyt asiat.

Hovioikeus käsittelee sille uskotut oikeushallintoasiat sekä valvoo alaistensa tuomioistuinten toimintaa ja ryhtyy tarvittaessa toimenpiteisiin havaitsemiensa epäkohtien poistamiseksi. Hovioikeus voi tehdä lainkäyttötoimintaa sekä säännösten kehittämistä ja muuttamista koskevia aloitteita.

3 §
Hovioikeuden tuomarit

Hovioikeudessa on presidentti sekä muina jäseninä hovioikeudenlaamanneja ja hovioikeudenneuvoksia.

Kelpoisuusvaatimuksena presidentin, hovioikeudenlaamannin ja hovioikeudenneuvoksen virkaan on oikeustieteen kandidaatin tutkinto sekä taitoa ja kokemusta tuomarin tehtävissä.

4 §
Tuomareiden nimittäminen

Hovioikeuden presidentti nimitetään hallitusmuodon 87 §:n 3 kohdan mukaisesti virkaa haettavaksi julistamatta. Hovioikeuden jäsenet nimitetään hallitusmuodon 87 §:n 4 kohdan ja 89 §:n 1 momentin mukaisessa järjestyksessä.

5 §
Ylimääräiset hovioikeudenneuvokset

Käsiteltävien asioiden lukumäärän tai laadun vuoksi taikka muusta erityisestä syystä voidaan hovioikeuteen määräajaksi nimittää ylimääräisiä hovioikeudenneuvoksia. Ylimääräisellä hovioikeudenneuvoksella on oltava 3 §:n 2 momentissa mainittu kelpoisuus.

Ylimääräinen hovioikeudenneuvos nimitetään samassa järjestyksessä kuin hovioikeuden vakinainen jäsen. Ylimääräisellä hovioikeudenneuvoksella on hallitusmuodossa tuomarille säädetty virassapysymisoikeus sinä määräaikana, joksi hänet on nimitetty.

Ylimääräisellä hovioikeudenneuvoksella on oikeus palkkaukseen samojen perusteiden mukaan kuin hovioikeudenneuvoksen viran haltijalla.

6 §
Sijaisjäsen

Hovioikeudenneuvoksen ollessa estyneenä voidaan hänen tilalleen määrätä sijaisjäsen siten kuin asetuksella tarkemmin säädetään. Sijaisjäsenellä on hallitusmuodossa tuomarille säädetty virassapysymisoikeus sinä aikana, joksi hänet on määrätty sijaisjäseneksi.

7 §
Osastot sekä vahvennettu istunto ja täysistunto

Hovioikeus toimii osastoihin jakautuneena. Lainkäyttöasiat sekä muutoksenhakua ja ylimääräistä muutoksenhakua oikeushallintoasioissa koskevat asiat käsitellään ja ratkaistaan osastojen istunnoissa.

Hovioikeuden presidentti voi siirtää asian tai siihen kuuluvan kysymyksen vahvennetun istunnon tai täysistunnon käsiteltäväksi siten kuin asetuksella tarkemmin säädetään. Vahvennetun istunnon kokoonpanoon kuuluvat presidentti puheenjohtajana sekä jäseninä asiaa aikaisemmin käsitelleet jäsenet ja vakinaisten jäsenten keskuudesta arvalla määrätyt kolme jäsentä.

Hovioikeuden täysistuntoon osallistuvat presidentti, hovioikeudenlaamannit sekä vakinaiset ja ylimääräiset hovioikeudenneuvokset. Täysistunto on päätösvaltainen, kun vähintään puolet virassa olevista jäsenistä on läsnä.

Muutoin hovioikeuden päätösvaltaisesta jäsenmäärästä säädetään erikseen.

8 §
Asetuksenantovaltuus

Muiden kuin tuomarin virkojen kelpoisuusvaatimuksista sekä niiden täyttämismenettelystä, virkavapaudesta, sijaisten määräämisestä, hovioikeuden täysistunnosta ja osastoista sekä tuomioistuimen jäsenten ja muiden virkamiesten tehtävistä, hallinto- ja talousasioiden käsittelystä sekä muuten tämän lain täytäntöönpanosta säädetään asetuksella.

9 §
Voimaantulo

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .

Tällä lailla kumotaan Helsingin hovioikeuden perustamisesta 18 päivänä tammikuuta 1952 annettu laki (18/52) sekä kahden uuden hovioikeuden perustamisesta ja hovioikeuden viroista 14 päivänä huhtikuuta 1976 annetut lait (318 ja 319/76) niihin myöhemmin tehtyine muutoksineen.

Viran tai toimen haltijaa vastaan ajettava virkasyyte, joka erityisten ennen 1 päivänä lokakuuta 1952 annettujen säännösten tai määräysten nojalla on ollut Turun hovioikeuden käsiteltävä ensimmäisenä oikeusasteena, on käsiteltävä Helsingin hovioikeudessa, lukuun ottamatta Ahvenanmaan maaneuvosta tai maakuntahallituksen jäsentä vastaan ajettavaa virkasyytettä.

Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöön panemiseksi tarvittaviin toimenpiteisiin.


2.

Laki hovioikeudenlaamannien nimittämisestä virkoja ensimmäisen kerran täytettäessä

Eduskunnan päätöksen mukaisesti, joka on tehty valtiopäiväjärjestyksen 67 §:ssä määrätyllä tavalla, säädetään:

1 §

Tätä lakia sovelletaan täytettäessä ensimmäisen kerran hovioikeuslaissa ( / ) mainittuja hovioikeudenlaamannin virkoja.

2 §

Tasavallan Presidentti nimittää hovioikeudenlaamannin hovioikeuden tekemästä esityksestä.

Virkaan ilmoittautuneet voivat tehdä muistutuksen hovioikeuden esityksestä korkeimmalle oikeudelle. Korkein oikeus antaa lausunnon hovioikeuden esityksestä Tasavallan Presidentille.

3 §

Hovioikeudenlaamannin virkaan voivat ilmoittautua asianomaisessa hovioikeudessa vakinaisten jaostojen puheenjohtajina toimivat ylemmän palkkausluokan hovioikeudenneuvokset.

4 §

Hovioikeudenneuvos, joka tämän lain mukaisesti on nimitetty hovioikeudenlaamanniksi, säilyttää oikeuden pysyä virassaan siten kuin valtion virkamieslain voimaanpanolain (756/86) 25 §:ssä säädetään.

5 §

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .

Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöönpanemiseksi tarvittaviin toimenpiteisiin.


3.

Laki oikeudenkäymiskaaren muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan oikeudenkäymiskaaren 4 luku, sellaisena kuin se on 22 päivänä heinäkuuta 1991 annetussa laissa (1052/91), sekä

muutetaan 1 luvun 3 §, sellaisena kuin se on 27 päivänä maaliskuuta 1987 annetussa laissa (354/87), seuraavasti:

1 luku

Yleisistä tuomioistuimista

3 §

Hovioikeudessa on presidentti sekä muina jäseninä hovioikeudenlaamanneja ja hovioikeudenneuvoksia.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .


4.

Laki muutoksenhausta tuomioistuimen virkaa haettaessa annetun lain 2 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan muutoksenhausta tuomioistuimen virkaa haettaessa 10 päivänä marraskuuta 1989 annetun lain (975/89) 2 § seuraavasti:

2 §

Hovioikeuden ratkaisuun, joka koskee nimittämistä hovioikeuden asessorin tai viskaalin virkaan, saa hakea muutosta korkeimmalta oikeudelta valittamalla. Määräaika valituksen tekemiseen on kolmekymmentä päivää siitä päivästä, jona hovioikeuden ratkaisu tehtiin.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .


5.

Laki Korkeimmasta oikeudesta annetun lain 14 §:n muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan Korkeimmasta oikeudesta 22 päivänä heinäkuuta 1918 annetun lain 14 §, sellaisena kuin se on 22 päivänä joulukuuta 1949 annetussa laissa (804/49), seuraavasti:

14 §

Korkein oikeus vahvistaa työjärjestyksen itselleen. Työjärjestyksessään korkein oikeus voi vapauttaa 2 §:n 2 momentissa mainitut jäsenet 4 §:n 1 momentin 1-3 kohdassa ja 5 §:n 2 momentissa tarkoitettujen sekä korkeinta oikeutta koskevien talous- ja hallintokysymysten käsittelemisestä.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 199 .


Helsingissä 10 päivänä syyskuuta 1993

Tasavallan Presidentti
MAUNO KOIVISTO

Oikeusministeri
Hannele Pokka

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.