Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 72/1993
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi räjähdysvaarallisista aineista annetun lain muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan räjähdysvaarallisista aineista annetun lain täydentämistä viranomaisen valvonnassa tarvittavien keinojen osalta. Valvontaviranomaisen toimivalta päästä erilaisiin valvonnan kannalta tarpeellisiin paikkoihin ehdotetaan säädettäväksi yleisempään muotoon ja näytteenotto-oikeutta laajennettavaksi. Valvontaviranomaiselle säädettäisiin oikeus saada valvontaa varten tarpeellisia tietoja. Esityksessä ehdotetaan myös säädettäväksi nykyistä laajemmin kaikista niistä valvontaviranomaisen toimenpiteistä, jotka ovat tarpeen todettaessa, ettei aine tai tuote taikka näiden valmistus-, varastointi- tai käyttölaite täytä räjähdysvaarallisista aineista annetussa laissa tai sen nojalla asetettuja vaatimuksia. Ehdotetut muutokset ovat yhdensuuntaisia tuoteturvallisuuslaissa valvontaviranomaiselle säädettyjen toimivaltuuksien kanssa.

Lisäksi esityksessä ehdotetaan valtion ja kunnan viranomaisen suoritteista perittävää maksua koskevaa säännöstä muutettavaksi uudistunutta lainsäädäntöä vastaavaksi ja vanhentuneena kumottavaksi säännös, joka koskee räjähdysvaarallisia aineita ja tuotteita koskevien asioiden käsittelyä varten olevaa lautakuntaa.

Esityksessä on otettu huomioon Euroopan talousalueesta tehdyssä sopimuksessa (ETA-sopimus) räjähdysvaarallisten aineiden ja tuotteiden sekä niiden valmistus-, varastointi- ja käyttölaitteiden markkinavalvonnalle asetetut vaatimukset.

Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä syyskuuta 1993.


PERUSTELUT

1. Nykytila ja ehdotetut muutokset

Räjähdysvaarallisista aineista annetun lain 4 §:ssä (89/83) on säädetty valvontaviranomaisen käytettävissä olevista keinoista. Valvontaviranomaisella on oikeus päästä valvottavanaan olevan aineen tai tuotteen ja niiden raaka-aineen valmistus-, varasto- ja myyntipaikkaan sekä tutkimista varten tarvittaessa ottaa aineista ja tuotteista näytteitä. Valvontaviranomainen voi kieltää epäilyksenalaisen aineen tai tuotteen valmistuksen, maahantuonnin, luovuttamisen tai käytön. Tämä kielto on mahdollista antaa vain väliaikaisesti, kunnes tutkimukset on suoritettu. Valvontaviranomainen voi myös henkilö- tai omaisuusvahinkojen estämiseksi kieltää laissa tarkoitetun aineen tai tuotteen valmistus-, varastointi- tai käyttölaitteen käytön. Lisäksi valvontaviranomainen voi määrätä tällaisen laitteen korjattavaksi tai poistettavaksi käytöstä.

Tuoteturvallisuuslain (914/86) nojalla valvontaviranomaisen käytössä olevat keinot ovat laajemmat kuin räjähdysvaarallisista aineista annetussa laissa. Eduskunnalle on annettu esitys tuoteturvallisuuslain muuttamisesta (HE 4/1993 vp), jossa esitetään valvontaviranomaisen käytössä olevien keinojen täydentämistä edelleen. Tuoteturvallisuuslaki koskee kulutustavaroita ja sitä sovelletaan toissijaisena kulutustavaroihin vain siltä osin kuin niiden aiheuttamien terveys- ja omaisuusvaarojen ehkäisemisestä ei ole erikseen säädetty tai määrätty. Tämän vuoksi tuoteturvallisuuslain säännökset eivät miltään osin tule sovellettavaksi räjähdysvaarallisista aineista annetussa laissa tarkoitettuihin aineisiin tai tuotteisiin taikka niiden valmistus-, varastointi- tai käyttölaitteisiin. Räjähdysvaarallisista aineista annetussa laissa tarkoitettujen aineiden tai tuotteiden taikka niihin liittyvien laitteiden henkilö-, omaisuus- ja ympäristövahingonvaaran takia tulisi näitä valvovan viranomaisen käytössä olevien keinojen olla vähintään yhtä tehokkaita ja laajoja kuin kulutustavaroiden osalta.

Euroopan talousalueesta tehty sopimus (ETA-sopimus) edellyttää, että markkinoilla olevia tuotteita valvotaan tehokkaasti. Sopimukseen kuuluva kaasumaisia polttoaineita käyttäviä laitteita koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annettu neuvoston direktiivi (90/396/ETY) eli niin sanottu kaasulaitedirektiivi on tarkoitus saattaa voimaan räjähdysvaarallisista aineista annetun lain nojalla. Direktiivin nojalla valtioiden on järjestettävä kaasulaitteiden markkinavalvonta siten, että valvontaviranomaisella on mahdollisuus puuttua virheellisten tai muusta syystä vaarallisten kaasulaitteiden markkinointiin. Myös tämän vuoksi räjähdysvaarallisista aineista annettua lakia olisi täydennettävä viranomaisen valvontaa varten tarpeellisten keinojen osalta.

Markkinavalvonnan tehokkaan toteuttamisen varmistamiseksi ehdotetaan, että räjähdysvaarallisista aineista annetun lain 4 §:ää muutetaan ja lakiin lisätään uusi 4 a §. Lain 4 §:ssä säädettäisiin valvontaviranomaisen oikeudesta saada valvontaa varten tarpeellisia tietoja henkilöiltä, joita lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten velvoitteet koskevat. Tiedonsaantioikeus olisi lisäys viranomaisen nykyisin käytössä oleviin keinoihin. Lain 4 §:ssä säädetty toimivalta päästä erilaisiin valvonnan kannalta tarpeellisiin paikkoihin ehdotetaan määriteltäväksi yleisemmässä muodossa. Tähän liittyen ehdotetaan viranomaiselle oikeutta tehdä tarkastuksia ja ryhtyä muihin valvonnan edellyttämiin toimiin. Välittömän vaaran uhatessa viranomaisella olisi tällainen oikeus myös asuinhuoneistojen osalta. Lain 4 §:ssä olevaa valvonnan kannalta tarpeellista näytteenotto-oikeutta ehdotetaan laajennettavaksi niin, että se koskisi myös laissa tarkoitettujen aineiden ja tuotteiden valmistus-, varastointi- ja käyttölaitteita.

Räjähdysvaarallisista aineista annetun lain 4 a §:ssä ehdotetaan säädettäväksi kaikista niistä valvontaviranomaisen toimenpiteistä, jotka ovat tarpeen todettaessa, ettei aine tai tuote taikka sen valmistus-, varastointi- tai käyttölaite täytä tässä laissa tai sen nojalla asetettuja vaatimuksia. Koska toimenpiteet kohdistuvat yksittäisiin aineisiin tai tuotteisiin taikka tuoteryhmiin, pidetään tarkoituksenmukaisena säätää tähän liittyvä päätöksenteko valvontaviranomaiselle. Tämä vastaisi myös esimerkiksi tuoteturvallisuuslaissa ja paineastialaissa (98/73) valvontaviranomaiselle säädettyjä toimivaltuuksia.

Jos on aihetta olettaa räjähdysvaarallisista aineista annetussa laissa tarkoitetun aineen tai tuotteen taikka sen valmistus-, varastointi- tai käyttölaitteen räjähdysvaarallisista ominaisuuksista aiheutuvan ilmeinen henkilö-, omaisuus- tai ympäristövahinkojen vaara, voisi teknillinen tarkastuskeskus lain 4 a §:n 1 momentin nojalla asettaa tilapäisesti kieltoja valmistukselle, myynnille ja muulle luovuttamiselle sekä käytölle. Koska nämä aineet, tuotteet ja laitteet ovat lähtökohtaisesti aina vaarallisia, sovellettaisiin pykälää vain, jos kyseessä on tavanomaisesta ja yleisesti tiedetystä vaarallisuudesta poikkeava välitön vaaranuhka.

Räjähdysvaarallisista aineista annetun lain 4 a §:n 1 momentissa tarkoitettua tilapäistä kieltoa täydentävät lain 4 a §:n 2 ― 4 momentissa teknilliselle tarkastuskeskukselle säädetyt toimivaltuudet. Nämä tulevat sovellettaviksi, jos osoittautuu, että aine tai tuote taikka sen valmistus-, varastointi- tai käyttölaite ei täytä räjähdysvaarallisista aineista annetussa laissa tai sen nojalla asetettuja vaatimuksia. Tällöin teknillinen tarkastuskeskus voisi lain 4 a §:n 2 momentin nojalla määrätä pysyviä kieltoja ja vaatia muutoksia. Lisäksi tarkastuskeskus voisi velvoittaa myyjää, valmistajaa ja maahantuojaa ilmoittamaan aineen, tuotteen tai laitteen hankkineille vaaranuhasta ja samalla selvittämään haltijoiden oikeuden kaupan purkuun ja aineen, tuotteen tai laitteen palauttamiseen.

Jos räjähdysvaarallisista aineista annetun lain 4 a §:n 2 momentin mukaisia kieltoja ja vaatimuksia ei voida pitää riittävinä, voisi teknillinen tarkastuskeskus lain 4 a §:n 3 momentin nojalla määrätä myyjän, valmistajan tai maahantuojan poistamaan markkinoilta tai tekemään vaarattomaksi tai hävittämään hallussaan olevan aineen tai tuotteen. Vastaavasti teknillinen tarkastuskeskuksella olisi tarvittaessa mahdollisuus määrätä käyttäjä poistamaan aine tai tuote käytöstä tai tekemään se vaarattomaksi tai hävittämään se. Aineen tai tuotteen valmistus-, varastointi- ja käyttölaitteen tarkastuskeskus voisi määrätä poistettavaksi markkinoilta tai käytöstä. Jos lain 4 a §:n 2 momentin mukaisia toimenpiteitä ei voida pitää riittävinä eikä 3 momentin mukaisia toimenpiteitä tarkoituksenmukaisina, olisi teknillisellä tarkastuskeskuksella edelleen oikeus määrätä, miten aineen tai tuotteen taikka sen valmistus-, varastointi- tai käyttölaitteen suhteen olisi muuten meneteltävä.

Räjähdysvaarallisista aineista annetun lain 16 §:n 4 momentin nojalla voidaan asetuksella säätää, ettei lakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä ole osittain tai ollenkaan sovellettava puolustuslaitoksen osalta, mikäli se katsotaan mahdolliseksi vaarantamatta laissa tarkoitettua yleisen turvallisuuden ylläpitämistä sekä hengen ja omaisuuden suojelemista. Tämän nojalla voitaisiin puolustushallinnon hoidettavaksi säätää asetuksella lain 4 a §:ssä mainitut toimenpiteet.

Valtion maksuperustelaki (150/92) tuli voimaan vuonna 1992 ja sillä kumottiin eräiden viranomaisten toimituskirjoista ja virkatoimista suoritettavien maksujen perusteista annettu laki (806/42), johon räjähdysvaarallisista aineista annetun lain 7 §:n 1 momentissa viitataan. Valtion viranomaisen suoritteista perittävistä maksuista ei enää ole tarpeen mainita erityislainsäädännössä. Kunnan viranomaisen virkatoimista perittävistä maksuista olisi sen sijaan edelleen säädettävä lain 7 §:n 1 momentissa. Kunnan viranomaisen perimän maksun suuruuden tulisi kuitenkin vastata enintään suoritteen tuottamisesta kunnalle aiheutuvien keskimääräisten kokonaiskustannusten määrää, mikä vastaisi valtion maksuperustelaissa säädettyä periaatetta.

Teknillisen tarkastustoiminnan alalla kauppa- ja teollisuusministeriön apuna toimii kolme lautakuntaa, paineastialautakunta, maakaasulautakunta ja räjähdysvaarallisten aineiden lautakunta. Lautakunnat käsittelevät paineastioiden, maakaasun ja räjähdysvaarallisten aineiden turvallisuustekniikkaan liittyviä asioita. Erityisesti lautakunnat osallistuvat omien alojensa lainsäädännön kehittämiseen. Maakaasulautakunta ja räjähdysvaarallisten aineiden lautakunta on asetettu nykyisen lain 15 §:n valtuutukseen perustuen. Paineastialautakunnan asettaminen perustuu asianomaiseen paineastia-asetuksen (549/73) säännökseen. Lautakunnat ovat aikaisemmin huolehtineet alojaan koskevien standardien laadinnasta Suomen Standardisoimisliiton toimialayhteisöinä. Standardisointitehtävät ovat vuoden 1992 alussa kuitenkin siirtyneet teollisuuden omille toimialajärjestöille. Nykytilanteessa on katsottu aiheelliseksi tehostaa toimintaa ja lisätä eri alojen edustajien asiantuntemuksen laajempaa hyödynnettävyyttä yhdistämällä kysymyksessä olevat lautakunnat yhdeksi turvallisuustekniikkaa laajasti käsitteleväksi neuvottelukunnaksi. Neuvottelukunnasta säädettäisiin räjähdysvaarallisista aineista annetun lain ja paineastialain yleiseen asetuksenantovaltuutukseen perustuvalla asetuksella.

2. Esityksen taloudelliset vaikutukset

Esityksellä ei ole taloudellisia vaikutuksia.

3. Asian valmistelu

Esityksen valmistelussa on otettu huomioon tuoteturvallisuuslaki ja siihen esitetyt muutokset sekä Euroopan talousalueeseen liittyvissä direktiiveissä asetetut velvoitteet räjähdysvaarallisten aineiden, tuotteiden ja niihin liittyvien laitteiden markkinavalvonnasta. Esityksestä on pyydetty syksyllä 1992 lausunto oikeusministeriöltä, sisäasiainministeriöltä, puolustusministeriöltä, valtiovarainministeriöltä, liikenneministeriöltä, sosiaali- ja terveysministeriöltä, työministeriöltä, ympäristöministeriöltä, teknilliseltä tarkastuskeskukselta, Teollisuuden Keskusliitolta, Kemian Keskusliitolta, Kaupan Keskusliitolta, Öljyalan Keskusliitolta, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestöltä SAK:lta, Suomen Kaupunkiliitolta, Suomen Kunnallisliitolta ja Finlands svenska kommunförbundilta.

4. Muita esitykseen liittyviä seikkoja

Ehdotettu laki voidaan saattaa voimaan ETA-sopimuksen voimaantulosta riippumatta, koska esityksessä sopimukseen liittyvät vain viranomaisen valvontakeinojen täydentämistä koskevat ehdotukset. Valvontaviranomaisen valvonnassa tarvittavia keinoja olisi joka tapauksessa tarpeellista täydentää, jotta viranomainen voisi ryhtyä tarpeellisiin toimenpiteisiin todetessaan, ettei aine tai tuote tai sen valmistus-, varastointi- tai käyttölaite täytä asetettuja vaatimuksia. Muut ehdotetut muutokset tulisi saattaa voimaan mahdollisimman nopeasti.

5. Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan 1 päivänä syyskuuta 1993.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Laki räjähdysvaarallisista aineista annetun lain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

kumotaan räjähdysvaarallisista aineista 19 päivänä kesäkuuta 1953 annetun lain (263/53) 15 §,

muutetaan 4 § ja 7 §:n 1 momentti, niistä 4 § sellaisena kuin se on 21 päivänä tammikuuta 1983 annetussa laissa (89/83), sekä

lisätään lakiin uusi 4 a § seuraavasti:

4 §

Valvontaviranomaisella on oikeus saada tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten noudattamisen valvontaa varten tarvittavat tiedot aineen, tuotteen tai laitteen omistajalta, sellaiselta toiminnanharjoittajalta, joka valmistaa, tuo maahan, vie maasta, varastoi, luovuttaa, pitää hallussa tai käyttää tässä laissa tarkoitettuja aineita, tuotteita tai laitteita, sekä muulta henkilöltä, jota tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten velvoitteet koskevat.

Valvontaviranomaisella on oikeus päästä tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten ja määräysten valvontaa varten alueelle, huoneistoon ja muuhun sellaiseen tilaan, jonne pääsy on tässä laissa tarkoitetun valvonnan kannalta tarpeen, tehdä siellä tarkastuksia ja ryhtyä muihin valvonnan edellyttämiin toimenpiteisiin. Sanottu oikeus koskee myös asuinhuoneistoja silloin, kun on kysymys välittömän vaaratilanteen ehkäisemisestä.

Valvontaviranomaisella on oikeus saada tässä laissa tarkoitetuista aineista ja tuotteista sekä näiden valmistus-, varastointi- ja käyttölaitteista valvonnan kannalta tarpeellisia näytteitä.

4 a §

Teknillinen tarkastuskeskus voi tilapäisesti kieltää tässä laissa tarkoitetun aineen tai tuotteen taikka näiden valmistus-, varastointi- ja käyttölaitteen valmistuksen, pitämisen kaupan, myynnin ja muun luovuttamisen sekä käytön, jos on aihetta olettaa, että niistä aiheutuu ilmeinen henkilö-, omaisuus- tai ympäristövahinkojen vaara.

Todetessaan, ettei aine tai tuote taikka näiden valmistus-, varastointi- tai käyttölaite täytä tässä laissa tai sen nojalla asetettuja vaatimuksia, teknillinen tarkastuskeskus voi:

1) pysyvästi kieltää sen valmistuksen, pitämisen kaupan, myynnin ja muun luovuttamisen sekä käytön;

2) velvoittaa tekemään sellaisia muutoksia siihen tai sen valmistukseen, että se täyttää tämän lain ja sen nojalla annetut vaatimukset, sekä osoittamaan tämän; sekä

3) velvoittaa myyjän, valmistajan tai maahantuojan ilmoittamaan siihen liittyvästä vaarasta ja sen haltijoiden oikeudesta; tarvittaessa teknillinen tarkastuskeskus voi antaa myyjän, valmistajan tai maahantuojan kustannuksella itse tällaisen ilmoituksen.

Jos 2 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettuja muutoksia ja kieltoja ei voida pitää riittävinä, teknillinen tarkastuskeskus voi:

1) määrätä myyjän, valmistajan, maahantuojan tai käyttäjän poistamaan markkinoilta tai käytöstä taikka tekemään vaarattomaksi tai hävittämään hallussaan olevan aineen tai tuotteen; taikka

2) määrätä aineen tai tuotteen valmistus-, varastointi- tai käyttölaitteen poistettavaksi markkinoilta tai käytöstä.

Jos 2 momentin 1 ja 2 kohdassa tarkoitettuja muutoksia ja kieltoja ei voida pitää riittävinä eikä 3 momentissa mainittuja toimenpiteitä tarkoituksenmukaisina, teknillinen tarkastuskeskus voi määrätä, miten aineen tai tuotteen taikka sen valmistus-, varastointi- tai käyttölaitteen suhteen on muuten meneteltävä.

7 §

Tämän lain nojalla annetuissa säännöksissä ja määräyksissä säädetyistä tai määrätyistä kunnan viranomaisten tarkastuksista, katsastuksista ja muista virkatoimista (suoritteista) perittävistä maksuista päättää kunta. Perittävän maksun suuruuden tulee vastata enintään suoritteen tuottamisesta kunnalle aiheutuvien keskimääräisten kokonaiskustannusten määrää.



Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 1993.


Helsingissä 14 päivänä toukokuuta 1993

Tasavallan Presidentti
MAUNO KOIVISTO

Kauppa- ja teollisuusministeri
Pekka Tuomisto

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.