Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 62/1992
Hallituksen esitys Eduskunnalle laiksi tulo- ja varallisuusverolain muuttamisesta

ESITYKSEN PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Kaupallisten sihteerien toiminta siirretään 1 päivästä syyskuuta 1992 Suomen Ulkomaankauppaliitto ry:n tehtäväksi samalla kun vastaavien tehtävien hoitaminen ulkoasiainministeriössä lopetetaan.

Kaupallisten sihteereiden ja muun Suomen Ulkomaankauppaliitto ry:n palvelukseen hallintouudistuksen yhteydessä siirtyvän henkilöstön verotuksellinen asema on tarkoitus säilyttää ennallaan. Tämän johdosta tulo- ja varallisuusverolaissa olevaa Suomessa asumisen käsitettä, erityisten menojen kattamiseksi tarkoitettujen korvausten verovapautta ja niin sanottua kuuden kuukauden sääntöä ehdotetaan tarkistettavaksi eräiden Suomen Ulkomaankauppaliitto ry:n palveluksessa olevien henkilöiden osalta.

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä syyskuuta 1992.


PERUSTELUT

1. Nykyinen tilanne ja ehdotetut muutokset

1.1. Yleistä

Kaupalliset sihteerit siirtyvät 1 päivästä syyskuuta 1992 ulkoasiainministeriöstä Suomen Ulkomaankauppaliitto ry:n palvelukseen. Kuten tähänkin asti kaupalliset sihteerit palkataan ulkomaille. Heidän avukseen voidaan palkata henkilöstöä Suomesta tai ulkomailta. Kaupalliset sihteerit toimivat pääsääntöisesti Suomen ulkomaanedustuksen edustustoissa. Edustuston jäsenen ominaisuudessa he ovat edustuston päällikön johdon ja valvonnan alaisia. Operatiivisen toiminnan osalta ja myös hallinnollisesti he saavat toimintaohjeet Suomen Ulkomaankauppaliitto ry:ltä.

1.2. Kaupallisten sihteereiden ja avustavan henkilöstön Suomessa asuminen

Nykyisin valtioon palvelussuhteessa olevat kaupalliset sihteerit ja lähetetty toimistohenkilökunta katsotaan Suomessa asuviksi tulo- ja varallisuusverolain 13 §:n nojalla. Kaupallisten sihteereiden ja muun kysymyksessä olevan henkilöstön verotuksellisen aseman ennallaan säilyttämiseksi sekä ulkomaanedustuksen virkamiesten kanssa yhdenmukaisen verotuskohtelun ylläpitämiseksi esityksessä ehdotetaan, että tulo- ja varallisuusverolain 13 §:n 2 momentissa säädettäisiin Suomessa asuvaksi myös Suomen Ulkomaankauppaliitto ry:n tehtävissä ulkomailla työskentelevä Suomen kansalainen, joka välittömästi ennen tätä työtä koskevan työsopimuksen tekemistä on asunut Suomessa.

1.3. Tulon veronalaisuus ulkomailla työskentelystä saadun tulon osalta

Nykyisin valtioon palvelussuhteessa oleville kaupallisille sihteereille ja lähetetylle toimistohenkilökunnalle maksettavat paikalliskorotukset ja erityisten menojen kattamiseksi tarkoitetut korvaukset eivät ole veronalaista palkkatuloa tulo- ja varallisuusverolain 53 §:n nojalla.

Kaupallisten sihteereiden ja muun kysymyksessä olevan henkilöstön verotuksellisen aseman ennallaan säilyttämiseksi sekä ulkomaanedustuksen virkamiesten kanssa yhdenmukaisen verotuskohtelun ylläpitämiseksi esityksessä ehdotetaan, että tulo- ja varallisuusverolain 53 §:ssä tarkoitetut paikalliskorotukset ja erityisten menojen kattamiseksi tarkoitetut korvaukset eivät olisi veronalaista palkkatuloa myöskään silloin, kun ne maksetaan Suomen Ulkomaankauppaliitto ry:n toimesta ja ne eivät ylitä vastaavia ulkomaanedustuksen virkamiehen paikalliskorotusta tai muuta korvausta. Samassa yhteydessä lainkohdassa olevasta verovapaiden korvausten luettelosta ehdotetaan poistettaviksi sellaiset palkkiot tai korvaukset, joita ei enää makseta, samalla kun sanamuotoa muutenkin ajanmukaistettaisiin.

Nykyisin valtioon palvelussuhteessa olevien kaupallisten sihteerien ja lähetyn toimistohenkilökunnan palkkatulo ei ole Suomessa verovapaata tuloa tulo- ja varallisuusverolain 54 §:n nojalla.

Kaupallisten sihteereiden ja muun kysymyksessä olevan henkilöstön verotuksellisen aseman ennallaan säilyttämiseksi sekä ulkomaan edustuksen virkamiesten kanssa yhdenmukaisen verotuskohtelun ylläpitämiseksi esityksessä ehdotetaan, että tulo- ja varallisuusverolain 54 §:ssä tarkoitettu palkkatulo on veronalaista tuloa myös silloin, kun se on saatu Suomen Ulkomaankauppaliitto ry:ltä.

2. Esityksen organisatoriset ja taloudelliset vaikutukset

Koska näiden muutosten tarkoituksena on kaupallisten sihteereiden ja muun Suomen Ulkomaankauppaliitto ry:n palvelukseen hallintouudistuksen yhteydessä siirtyvän henkilöstön verotuksellisen aseman säilyttäminen ennallaan, ehdotetuilla muutoksilla ei ole organisatorisia vaikutuksia taikka olennaista taloudellista merkitystä.

3. Asian valmistelu

Lakiehdotus on valmisteltu virkatyönä.

4. Säätämisjärjestys

Lakiehdotus olisi käsiteltävä valtiopäiväjärjetyksen 68 §:n mukaisessa yhtä vuotta pidemmältä ajalta kannettavaa veroa koskevassa säätämisjärjestyksessä.

5. Voimaantulo

Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1 päivänä syyskuuta 1992, ja sitä on tarkoitus soveltaa ensimmäisen kerran vuodelta 1992 toimitettavassa verotuksessa.

Edellä esitetyn perustella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Laki tulo- ja varallisuusverolain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 29 päivänä joulukuuta 1988 annetun tulo- ja varallisuusverolain (1240/88) 13 §:n 2 momentti, 53 § ja 54 §:n 1 momentti,

näistä 13 §:n 2 momentti sellaisena kuin se on 21 päivänä joulukuuta 1990 annetussa laissa (1166/90), seuraavasti:

13 §

Suomessa asuvaksi katsotaan myös:

1) Suomen ulkomaanedustuksessa palveleva lähetettyyn henkilöstöön kuuluva Suomen kansalainen, joka on palvelussuhteessa Suomen valtioon;

2) Suomen Ulkomaankauppaliitto r.y:n tehtävissä ulkomailla työskentelevä Suomen kansalainen, joka välittömästi ennen tätä työtä koskevan työsopimuksen tekemistä on asunut Suomessa.

53 §

Veronalaista palkkatuloa ei ole:

1) ulkomaanedustuksessa palvelevan tai muun Suomen valtioon palvelussuhteessa olevan, ulkomaille sijoitetun henkilön paikalliskorotus tai valtion maksama muu ulkomailla suoritetusta työstä tai paikallisista erikoisolosuhteista johtuvien erityisten menojen kattamiseksi tarkoitettu korvaus eikä myöskään Suomen Ulkomaankauppaliitto r.y:een työsuhteessa olevan, ulkomaille sijoitetun henkilön paikalliskorotus tai Suomen Ulkomaankauppaliitto r.y:n maksama muu ulkomailla suoritetusta työstä tai paikallisista erikoisolosuhteista johtuvien erityisten menojen kattamiseksi tarkoitettu korvaus siltä osin kuin ne eivät ylitä vastaavaa ulkomaanedustuksessa palvelevan henkilöstön paikalliskorotusta tai muuta edellä tarkoitettua korvausta;

2) palkka tai palkkio, jonka Yhdistyneet Kansakunnat tai jokin sen erityisjärjestö maksaa muualla kuin Suomessa suoritetusta asiantuntijatehtävästä.

54 §

Veronalaista palkkatuloa ei ole verovelvollisen

1) saman työnantajan palveluksessa ulkomailla tai

2) samassa valtiossa ulkomailla suorittamasta työstä saama palkka (ulkomaantyötulo), jos hänen tästä työstä aiheutuva oleskelunsa ulkomailla (ulkomaantyöskentely) on kestänyt tai sen voidaan olettaa kestävän yhtäjaksoisesti vähintään kuusi kuukautta. Palkkatulo on kuitenkin veronalaista tuloa, jos se on saatu valtiolta, kunnalta tai muulta suomalaiselta julkisoikeudelliselta yhteisöltä tai Suomen Ulkomaankauppaliitto r.y:ltä taikka jos se on saatu suomalaisessa vesi- tai ilma-aluksessa tehdystä työstä.


Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 1992.

Lakia sovelletaan ensimmäisen kerran vuodelta 1992 toimitettavassa verotuksessa.


Helsingissä 15 päivänä toukokuuta 1992

Tasavallan Presidentti
MAUNO KOIVISTO

Valtiovarainministeri
Iiro Viinanen

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.