Edilex-palvelut

Kirjaudu sisään

Siirry esitykseen

Puutteelliset hakuehdot

HE 3/1991
Hallituksen esitys laiksi liikuntalain muuttamisesta

PÄÄASIALLINEN SISÄLTÖ

Esityksessä ehdotetaan, että opetusministeriön asiantuntijaelimenä toimivien valtion urheiluneuvoston, valtion liikuntatieteellisen neuvoston ja erityisryhmien liikunnan neuvottelukunnan tilalle perustettaisiin valtion liikuntaneuvosto. Valtion liikuntaneuvosto käsittelisi opetusministeriön apuna periaatteellisesti tärkeitä ja laajankantoisia liikuntapoliittisia kysymyksiä. Valtion liikuntaneuvostossa olisi liikuntapoliittinen, liikuntatieteellinen ja erityisliikunnan jaosto.

Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan heti kun se on hyväksytty ja vahvistettu.


PERUSTELUT

1. Nykyinen tilanne

Liikuntalaissa (984/79) säädetään liikuntatoimen hallinnosta valtion keskushallinnossa, lääneissä ja kunnissa. Laissa säädetään myös valtionosuuksien ja -avustuksien myöntämisestä liikuntatoimintaan.

Liikuntatoiminnan yleinen johto ja valvonta kuuluu opetusministeriölle (lain 4 § 1 momentti). Ministeriön asiantuntijaelimenä liikuntalain mukaisissa asioissa toimii valtion urheiluneuvosto. Liikuntatiedettä koskevissa asioissa toimii asiantuntijaelimenä valtion liikuntatieteellinen neuvosto (4 § 2 momentti). Lisäksi opetusministeriön asiantuntijaelimenä toimii erityisryhmien liikunnan neuvottelukunta.

Valtion urheiluneuvosto. Tarkemmat määräykset valtion urheiluneuvoston asettamisesta, kokoonpanosta ja tehtävistä sisältyvät valtion urheiluneuvostosta annettuun valtioneuvoston päätökseen (1084/83). Valtion urheiluneuvoston tehtävänä on muun muassa antaa lausuntoja ja tehdä esityksiä liikuntalain mukaisissa valtionapuasioissa, antaa lausunto urheilun ja liikuntakasvatustyön tukemiseksi tulo- ja menoarvioon otettavasta määrärahasta, tehdä aloitteita liikuntapolitiikkaa koskevissa asioissa sekä antaa opetusministeriön pyynnöstä lausuntoja liikuntapoliitikan ja liikuntakasvatuksen kannalta laajakantoisissa asioissa (3 §).

Valtion urheiluneuvostossa on puheenjohtaja, kaksi varapuheenjohtajaa ja enintään 14 muuta jäsentä, joista jokaisella on henkilökohtainen varajäsen. Urheiluneuvoston jäseniksi valtioneuvosto kutsuu urheiluun ja liikuntapolitiikkaan perehtyneitä henkilöitä kuultuaan urheilun ja liikuntakasvatuksen eri alojen edustavia järjestöjä ja yhteisöjä (2 §). Valtion urheiluneuvosto asetetaan toimikaudeksi, joka alkaa kolme kuukautta sen jälkeen, kun eduskunnan toimikausi on alkanut ja päättyy kolmen kuukauden kuluttua eduskunnan toimikauden päätyttyä.

Valtion liikuntatieteellinen neuvosto. Valtion liikuntatieteellisestä neuvostosta annetun valtioneuvoston päätöksen (151/82) 1 §:n mukaan neuvoston tehtävänä on seurata liikuntatieteen kehitystä kotimaassa ja ulkomailla sekä opetusministeriön pyynnöstä valmistavasti käsitellä liikuntatieteelliseen tutkimukseen ja suunnitteluun sekä niiden kehittämiseen liittyviä asioita. Neuvosto voi tehdä myös esityksiä ja aloitteita toimialaansa kuuluvista asioista. Opetusministeriön on ennen asian ratkaisemista pyydettävä valtion liikuntatieteellisen neuvoston lausunto eräistä valtioneuvoston päätöksen 2 §:ssä luetelluista, neuvoston toimialaan kuuluvista asioista.

Valtion liikuntatieteelliseen neuvostoon kuuluu puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja yhdeksän muuta jäsentä, jotka valtioneuvosto määrää kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Neuvoston jäsenten on oltava käytännön tutkimustoimintaa ja sen tulosten soveltamista sekä liikuntatieteellistä tutkimustyötä edustavien laitosten ja yhdistysten toimintaa tuntevia. Jäsenten tulee edustaa liikuntatieteen eri alueita ja erilaisia yhteiskunnallisia näkemyksiä (3 §).

Erityisryhmien liikunnan neuvottelukunta. Opetusministeriön yhteydessä toimii asiantuntijaelimenä myös erityisryhmien liikunnan neuvottelukunta, jonka valtioneuvosto asettaa kolmeksi vuodeksi kerrallaan (valtioneuvoston päätös erityisryhmien liikunnan neuvottelukunnasta; 1170/87). Neuvottelukunta on asianomaisten hallinnonalojen virastojen ja laitosten, vammais- ja kansanterveysjärjestöjen sekä liikunta-alan organisaatioiden yhteistoimintaelin erityisryhmien liikunnan valtakunnallista suunnittelua, kehittämistä ja toteuttamista sekä eri hallinnonalojen järjestämän erityisryhmien liikuntatoiminnan yhteensovittamista varten. Neuvottelukunnan tehtävänä on muun muassa seurata erityisryhmien liikunnan toiminnallista kehitystä, antaa erityisryhmien liikuntaan liittyviä asiantuntijalausuntoja sekä edistää erityisryhmien liikunnan kehittämistä kunnissa (2 §).

2. Ehdotetut muutokset

Esityksessä ehdotetaan, että nykyisen valtion urheiluneuvoston, valtion liikuntatieteellisen neuvoston sekä erityisryhmien liikunnan neuvottelukunnan tilalle perustettaisiin valtion liikuntaneuvosto. Keskittämällä nykyisten kolmen asiantuntijaelimen tehtävät valtion liikuntaneuvostolle on tarkoitus vahvistaa liikuntatoiminnan asiantuntijaelimen asemaa. Uudistuksella pyritään myös tehostamaan asioiden käsittelyä ja parantamaan liikuntapolitiikan asiantuntijoiden yhteistyötä.

Valtion liikuntaneuvosto toimisi ministeriön asiantuntijaelimenä erityisesti liikuntapolitiikan keskipitkän ja pidemmän aikavälin suunnittelua koskevissa asioissa sekä muissa periaatteellisesti tärkeissä ja laajakantoisissa kysymyksissä. Liikuntaneuvosto antaisi ministeriölle lausunnon urheilun ja liikuntakasvatustyön tukemiseen tulo- ja menoarvioon otettavasta määrärahasta. Neuvosto tekisi esityksiä ja antaisi lausuntoja ministeriölle valtionapuasioissa. Se seuraisi valtakunnallisen liikuntapoliittisen ohjelman toteutumista.

Neuvostossa toimisi kolme asiantuntijajaostoa: liikuntapoliittinen jaosto, liikuntatieteellinen jaosto ja erityisliikunnan jaosto. Tällaisten jaostojen asettamisella pyrittäisiin turvaamaan se, että liikuntaneuvoston saatavilla on riittävä asiantuntemus liikuntatoiminnan erityiskysymyksissä. Näiden jaostojen tehtävä olisi kahtalainen. Ensiksi ne valmistelisivat toimialallaan liikuntaneuvostossa käsiteltävät asiat. Toiseksi ne käsittelisivät liikuntaneuvoston nimissä neuvoston jaostolle siirtämät asiat. Valtioneuvoston päätöksellä voitaisiin myös siirtää jaoston käsiteltäväksi sen toimialaan kuuluvia asioita. Tarkoitus on esimerkiksi, että liikuntaneuvoston liikuntatieteellinen jaosto käsittelisi aina liikuntatieteellisten määrärahojen jakamista koskevat asiat. Jaostojen asema olisi varsin itsenäinen.

Edellä selostetun opetusministeriön asiantuntijaelinten uudelleenjärjestelyn takia ehdotetaan liikuntalain 4 §:ää muutettavaksi siten, että siihen tulisivat perussäännökset valtion liikuntaneuvostosta. Lain 8 §:n 5 momenttiin, 18 §:ään sekä 24 §:n 1 ja 3 momenttiin, joissa säädetään valtion urheiluneuvoston tehtävistä, ehdotetaan tehtäviksi vastaavat uutta asiantuntijaelintä koskevat tarkistukset. Valtion urheiluneuvostolle kuuluneet tehtävät pysyisivät ennallaan.

Lisäksi 8 §:n 5 momenttia ehdotetaan muutettavaksi siten, että valtioneuvoston vahvistama markkamäärä määräytyisi kunnan vuoden ensimmäisen päivän asukasluvun mukaan. Muutos vastaisi väestökirjalain 8 a §:n (1028/89) käsitteistöä.

3. Asian valmistelu

Valtioneuvosto asetti huhtikuussa 1988 komitean, jonka tehtävänä oli arvioida ja tarkistaa liikuntalain perusteluissa esitetyt yleistavoitteet 1990-luvulla toteutettavan liikuntapolitiikan lähtökohtana, selvittää liikuntakulttuurin kehittämismahdollisuudet sekä laatia esitys liikuntapoliittiseksi ohjelmaksi ja siihen liittyviksi toimenpiteiksi. Toukokuussa 1990 valmistuneessa mietinnössään liikuntakomitea tarkasteli myös liikuntapolitiikan asiantuntijaelimiä. Komitea ehdotti, että liikuntapolitiikkaa laaja-alaisesti tarkastelevaksi opetusministeriön asiantuntijaelimeksi muodostetaan valtion liikuntaneuvosto, joka käsittelisi liikunnan suuria ja laajakantoisia kysymyksiä. Liikuntaneuvoston riippumattomina asiantuntijaeliminä toimisivat komitean ehdotuksen mukaan liikuntajaosto, tiedejaosto ja erityisliikuntajaosto (Liikuntakomitea. Liikuntapolitiikan linjat 1990-luvulla; komiteanmietintö 1990:24).

Liikuntakomitean mietinnöstä saatiin lausunnot yhdeksältä ministeriöltä, kolmelta keskusvirastolta, useimpien läänien liikuntalautakunnilta, liikunta-alalla toimivilta neuvottelukunnilta ja vastaavilta toimielimiltä, virastoilta, laitoksilta ja yhteisöiltä, Suomen Kaupunkiliitolta ja Suomen Kunnallisliitolta, kuudelta puolueelta sekä liikuntatieteellisiltä laitoksilta ja yhteisöiltä.

Lausunnoissa suhtauduttiin liikuntakomitean asiantuntijaelinten uudelleenjärjestelyä koskevaan ehdotukseen varsin myönteisesti. Lähinnä liikuntatiedettä edustavat lausunnonantajat kannattivat valtion liikuntatieteellisen neuvoston säilyttämistä edelleen opetusministeriön alaisena itsenäisenä asiantuntijaelimenä.

Opetusministeriö asetti marraskuussa 1990 työryhmän, jossa olivat edustettuina valtion urheiluneuvosto, valtion liikuntatieteellinen neuvosto ja erityisryhmien liikunnan neuvottelukunta sekä urheilun keskusjärjestöt, valmistelemaan liikuntakomitean esityksen pohjalta valtion liikuntaneuvoston perustamiseksi tarpeelliset säännösehdotukset. Nyt annettava esitys perustuu helmikuussa 1991 valmistuneeseen työryhmän ehdotukseen.

4. Esityksen taloudelliset ja organisatoriset vaikutukset

Esityksellä ei ole mainittavia valtiontaloudellisia vaikutuksia. Opetusministeriön asiantuntijaelinten uudelleenjärjestelyn organisatorisetkin vaikutukset ovat vähäiset. Uudistus ei edellytä henkilöstön lisäämistä valtionhallinnossa.

5. Tarkemmat säännökset ja määräykset

Valtioneuvosto antaisi tarkemmat määräykset valtion liikuntaneuvoston ja sen jaostojen kokoonpanosta, asettamisesta ja tehtävistä.

6. Voimaantulo

Laki ehdotetaan tulevaksi voimaan heti kun se on hyväksytty ja vahvistettu.

Edellä esitetyn perusteella annetaan Eduskunnan hyväksyttäväksi seuraava lakiehdotus:

Laki liikuntalain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti

muutetaan 21 päivänä joulukuuta 1979 annetun liikuntalain (984/79) 4 §:n 2 momentti, 8 §:n 5 momentti, 18 §, 24 §:n 1 ja 3 momentti,

sellaisina kuin niistä ovat 4 §:n 2 momentti ja 24 §:n 3 momentti 6 päivänä maaliskuuta 1987 annetussa laissa (306/87) sekä 8 §:n 5 momentti 22 päivänä joulukuuta 1983 annetussa laissa (1146/83), seuraavasti:

4 §

Opetusministeriön asiantuntijaelimenä tämän lain mukaisissa asioissa toimii valtion liikuntaneuvosto, jonka asettamisesta, kokoonpanosta ja tehtävistä määrätään tarkemmin valtioneuvoston päätöksellä. Liikuntaneuvostossa on liikuntapoliittinen jaosto, liikuntatieteellinen jaosto ja erityisliikunnan jaosto. Valtioneuvosto voi määrätä, mitkä valtion liikuntaneuvostolle kuuluvat asiat tässä momentissa mainittu jaosto voi lopullisesti ratkaista.


8 §

Kunnan liikuntatoimen tehtävistä aiheutuvista 1 momentin 2, 3 ja 4 kohdassa tarkoitetuista kustannuksista voidaan valtionosuuden määräytymisen perusteena ottaa huomioon enintään valtioneuvoston vuosittain tulo- ja menoarvion rajoissa vahvistama kunnan vuoden ensimmäisen päivän asukasluvun mukaan määräytyvä markkamäärä. Ennen kuin valtioneuvosto päättää tässä momentissa tarkoitetusta markkamäärästä, sen on hankittava asiasta valtion liikuntaneuvoston lausunto.


18 §

Valtioneuvosto hyväksyy valtion liikuntaneuvoston annettua asiasta lausuntonsa ne valtakunnalliset liikuntajärjestöt, jotka voivat tämän lain nojalla saada valtionavustusta.

24 §

Tämän lain 5 luvussa tarkoitettujen avustusten myöntämisestä päättää valtioneuvosto opetusministeriön esittelystä. Avustusten jakoa koskevan esityksen opetusministeriölle tekee valtion liikuntaneuvosto.

Lain 4 luvussa tarkoitettujen avustusten ja lainojen myöntämisestä päättää opetusministeriö. Läänin liikuntalautakunta voi kuitenkin myöntää liikuntapaikan perustamiskustannuksiin avustusta ja lainaa sen mukaan kuin opetusministeriön päätöksellä määrätään. Ennen kuin opetusministeriö päättää avustuksen ja lainan myöntämisestä, sen on hankittava läänin liikuntalautakunnan ja valtion liikuntaneuvoston lausunto.

Tämä laki tulee voimaan päivänä kuuta 1991.

Ennen lain voimaantuloa voidaan ryhtyä sen täytäntöönpanemiseksi tarpeellisiin toimenpiteisiin.


Helsingissä 10 päivänä toukokuuta 1991

Tasavallan Presidentti
MAUNO KOIVISTO

Ministeri
Tytti Isohookana-Asunmaa

Lisää muistilistalle

Muuta kansioita

Dokumentti ei ole muistilistallasi. Lisää se valittuun tai uuteen kansioon.

Lisää dokumentti kansioihin tai poista se jo liitetyistä kansioista.

Lisää uusi kansio.

Lisää uusi väliotsikko.