Hakutulokset
- Uutiset
13.7.2016 11.12
KHO:n ratkaisu turvapaikka-asiassaAsianosaiset olivat esittäneet Italiassa kokemaansa turvattomuuteen ja etenkin Italiassa kansainvälistä suojelua saaneiden henkilöiden heikkoihin yleisiin olosuhteisiin liittyviä perusteita palautuskiellon soveltamiselle. Molemmille vanhemmille oli Italiassa myönnetty toissijainen suojeluasema. Se takasi heille siellä määritelmädirektiivin mukaiset oikeudet, joihin kuului oikeus turvautua Italian julkisiin palveluihin. Heidän asemansa ei ollut verrattavissa ensimmäisen kerran Euroopan unionin alueelle tuleviin turvapaikanhakijoihin. Pelkästään se seikka, että heidän taloudellinen asemansa tai sosiaaliset elinolosuhteensa saattoivat Suomeen verrattuna merkittävästikin heikentyä, ei ollut riittävä peruste sille, että heidän voitaisiin katsoa altistuvan epäinhimilliselle kohtelulle Italiassa. Asiassa ei ollut heidän yksilölliseen tilanteeseensa tai lapsen etuun liittyviä seikkoja, joiden vuoksi heidän palauttamisensa Italiaan muodostuisi palautuskiellon vastaiseksi. Maahanmuuttovirasto oli voinut hylätä hakemukset ilmeisen perusteettomina. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja Maahanmuuttoviraston päätöksen lopputulos saatettiin voimaan. - Uutiset
13.7.2016 9.00
Ulkomailta – Ruotsi: Kesällä voimaan tulleita säädöksiä ja säädösmuutoksiaKesällä 2016 Ruotsissa voimaan tulleisiin muutoksiin sisältyy uudistuksia koskien muun muassa mahdollisuutta saada oleskelulupa, ulkomaalaisten oikeutta saada turvapaikanhakijoiden vastaanottamisesta annetun lain mukaista avustusta, oikeusturvan vahvistamista esitutkinnassa sekä uuden seuraamuksen määräämistä aiemmin tuomitun seuraamuksen jälkeen. - Uutiset
8.7.2016 15.13
Työryhmä valmistelemaan turvapaikkavalitusten hajauttamista nykyistä useampaan hallinto-oikeuteenOikeusministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan ulkomaalaislaissa Helsingin hallinto-oikeuteen keskitettyjen valitusasioiden hajauttamista lisäksi kolmeen muuhun hallinto-oikeuteen. Hankkeen taustalla on turvapaikanhakijoiden määrän merkittävä lisääntyminen syksyllä 2015. - Uutiset
8.7.2016 9.08
Maahanmuuttovirasto ei kirjoita enää todistuksia turvapaikanhakijan työnteko-oikeudesta – työantaja voi tarkistaa työnteko-oikeuden puhelimitse 11. heinäkuuta alkaenMaahanmuuttovirasto ei enää kirjoita työntekoon oikeuttavia todistuksia turvapaikanhakijoille. Syynä on halu palvella asiakkaita, niin työnantajia kuin työhön haluavia turvapaikanhakijoita entistä nopeammin ja tehokkaammin. Turvapaikanhakijoiden määrä kasvoi viime vuonna lähes kymmenkertaiseksi, ja myös työnteko-oikeudesta kertovia todistuksia on pyydetty huomattavasti aiempaa enemmän. Pyyntöjen käsittelyaika on venynyt usean kuukauden pituiseksi. Maahanmuuttovirasto on etsinyt ratkaisuja jonon purkamiseksi, ja päättänyt luopua todistusten kirjoittamisesta. Jatkossa työnantaja, joka haluaa työllistää Suomessa oleskelevan turvapaikanhakijan, voi tarkistaa viraston tätä tarkoitusta varten avaamasta puhelinnumerosta, onko henkilöllä oikeus tehdä ansiotyötä. - Uutiset
1.7.2016 15.16
Yhdenvertaisuusvaltuutettu: Hallinto-oikeudelta tärkeä linjaus – perhemuotojen moninaisuus tunnustettava myös maahanmuutossaHelsingin hallinto-oikeus on 20. kesäkuuta antamallaan päätöksellä kumonnut Maahanmuuttoviraston kielteisen päätöksen gambialaisen miehen oleskelulupaa koskevassa asiassa ja palauttanut asian Maahanmuuttoviraston käsittelyyn. Oikeuden mukaan valittajan voidaan katsoa olevan ulkomaalaislain 37 §:n 2 momentissa tarkoitettu kumppaninsa aviopuolisoksi rinnastettava henkilö ja siten tämän ulkomaalaislaissa tarkoitettu perheenjäsen. Yhdenvertaisuusvaltuutettu antoi asian oikeuskäsittelyä varten lausunnon, jonka mukaan oleskeluluvan epääminen rikkoi yhdenvertaisuuslakia, koska hakija asetettiin eri asemaan seksuaalisen suuntautumisen perusteella. Valtuutettu on erittäin tyytyväinen hallinto-oikeuden päätökseen. - Uutiset
1.7.2016 8.00
Perheenyhdistämisen tiukennukset voimaan 1. heinäkuuta – säännökset eivät sisällä kiinteitä euromääräisiä toimeentulorajojaPerheenyhdistämisen ehtoja tiukennetaan EU-direktiivin mukaisesti. Jatkossa kansainvälistä tai tilapäistä suojelua saavan henkilön perheenyhdistämisen edellytyksenä on riittävä toimeentulo. Kansainvälistä suojelua hakeneelle voidaan antaa esimerkiksi turvapaikka tai oleskelulupa toissijaisen suojelun perusteella. Tasavallan presidentti vahvisti valtioneuvoston esittämät ulkomaalaislain muutokset 29. kesäkuuta ja ne tulivat voimaan 1. heinäkuuta 2016. - Uutiset
23.6.2016 11.45
Uusimmassa Advokaatissa asiaa muun muassa tuomareiden koulutuksesta ja turvapaikanhakijoiden oikeusturvastaTuomareilla ei nykyisin ole pakollista täydennyskouluttautumisvelvollisuutta kuten esimerkiksi asianajajilla. Tuomareille ehdotetaankin nyt suunnitelmallisempaa koulutusta, vaikka uuteen tuomioistuinlakiin ei olekaan kirjattu varsinaista koulutuspakkoa. Koulutuksen tarpeellisuudesta vallitseekin suuri yksimielisyys – keinot, ajankohta ja kustannukset sen sijaan jakavat mielipiteitä. Asiasta kerrotaan Advokaatti 3/2016 -lehdessä. - Uutiset
22.6.2016 10.10
KHO:n kaksi ratkaisua työntekijän oleskeluluvastaOli perusteltua aihetta epäillä, että oleskelulupahakemuksen tarkoituksena oli kiertää työntekijän oleskelulupaa koskevia säännöksiä. Maahanmuuttovirasto oli voinut jättää työntekijän oleskeluluvan myöntämättä ulkomaalaislain 36 §:n 2 momentin nojalla. Toisessa tapauksessa KHO katsoi, että Maahanmuuttovirasto oli voinut päättää käännyttää A:n kotimaahansa. Kun maahantulokieltoa koskevassa kokonaisharkinnassa otettiin huomioon A:n perhesiteet Suomeen ja se, että hänen menettelynsä hänen hakiessaan oleskelulupaa ei ollut ollut erityisen moitittavaa, maahantulokiellon määräämistä vastaan puhuvia seikkoja oli pidettävä maahantulokieltoa puoltavia seikkoja painavampina. Näin ollen A:ta ei olisi tullut määrätä maahantulokieltoon. - Uutiset
21.6.2016 16.00
Hallinto-oikeuden päätös oleskeluluvasta perhesiteen perusteellaHallinto-oikeus arvioi, että asian selvittämiseksi tarpeellinen DNA-tutkimus oli jäänyt tekemättä hakijoiden menettelystä johtuvista syistä eikä hakijoiden ja perheenkokoajan välisestä perhesiteestä ollut näin ollen voitu varmistua. Maahanmuuttovirasto oli siten voinut hylätä hakijoiden oleskelulupahakemukset. - Uutiset
21.6.2016 10.10
Yhdenvertaisuusvaltuutetun ensimmäinen vuosi 2015 – kertomukseen sisältyy myös kansallisen ihmiskaupparaportoijan vuosikatsausYhdenvertaisuusvaltuutetulle tehdään eniten syrjintäkanteluita viranomaistoiminnasta. Erityisesti kunnat nousevat tässä yhteydessä esiin. Yhdenvertaisuusvaltuutetun vuosikertomuksesta käy ilmi, että syrjintää esiintyy laajasti myös tavaroiden ja palvelujen tarjonnassa. Vuosikertomus vuodelta on uuden viranomaisen, yhdenvertaisuusvaltuutetun, ensimmäinen. Kertomuksessa pohditaan valtuutetun keinoja puuttua syrjintään, käydään läpi uuden lainsäädännön vaikutuksia ja annetaan vinkkejä yhdenvertaisuussuunnitteluun. Kertomukseen sisältyy myös kansallisen ihmiskaupparaportoijan vuosikatsaus. - Uutiset
14.6.2016 14.25
Kausityön teettämistä halutaan helpottaaSisäministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle esityksen kausityödirektiivin ja yritysten sisällä valtiosta toiseen siirtyvien johtajien, asiantuntijoiden ja harjoittelijoiden liikkuvuuden helpottamista koskevan direktiivin (ICT-direktiivi) täytäntöönpanosta Suomessa. Lausuntokierros päättyy 29. heinäkuuta. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syksyllä 2016. - Uutiset
7.6.2016 13.51
Unionin tuomioistuimen kolme ennakkoratkaisua koskien kolmannen maan kansalaisten turvapaikkaa, palauttamista ja rankaisemistaUnionin tuomioistuin totesi muun muassa, että jäsenvaltioissa sovellettavista yhteisistä vaatimuksista ja menettelyistä laittomasti oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten palauttamiseksi annettua direktiiviä on tulkittava siten, että se on esteenä jäsenvaltion lainsäädännölle, jonka perusteella kolmannen maan kansalainen, jonka osalta direktiivissä säädettyä palauttamismenettelyä ei ole vielä saatu päätökseen, voidaan tuomita vankeusrangaistukseen yksinomaan sen vuoksi, että hän on tullut kyseiseen jäsenvaltioon laittomasti sisärajan ylittämällä, mikä johtaa hänen oleskelunsa laittomuuteen. - Uutiset
7.6.2016 13.00
KHO:n ratkaisu toistuvasti rikoksiin syyllistyneen maahantulokiellon peruuttamisen edellytyksistäSerbian kansalainen A oli hakenut Maahanmuuttovirastolta hänelle vuonna 2009 määrätyn, toistaiseksi voimassa olleen koko Schengen-aluetta koskeneen maahantulokiellon peruuttamista. A oli syyllistynyt Suomessa vuosina 2000–2007 toistuvasti rikoksiin, mukaan lukien huumausaine- ja väkivaltarikoksiin, joista hänet oli tuomittu useisiin vankeusrangaistuksiin. A:n voitiin edelleen katsoa muodostavan ulkomaalaislain 156 §:n 1 momentissa ja 170 §:n 1 momentissa sekä unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä tarkoitetulla tavalla todellisen, välittömän ja riittävän vakavan uhan yleiselle järjestykselle ja yleiselle turvallisuudelle. Asiassa ei ilmennyt ulkomaalaislain 170 §:n 2 momentissa tarkoitettua muutosta oloissa tai tärkeää henkilökohtaista syytä, joiden vuoksi maahantulokielto olisi tullut Suomen osalta peruuttaa. - Uutiset
30.5.2016 13.41
KHO:n ratkaisu karkottamisasiassaLapsen etuun ja perhe-elämän suojaan liittyneet A:n käännyttämistä vastaan puhuvat seikat olivat muita ulkomaalaislain 146 §:ssä tarkoitetussa kokonaisharkinnassa huomioon otettavia seikkoja painavampia. A:ta ei siten tullut käännyttää, vaan hänen kansainvälistä suojelua koskeva hakemuksensa oli tapaukseen liittyvien yksilöllisten seikkojen vuoksi käsiteltävä vastuunmäärittämisasetuksen 17 artiklan 1 kohdan nojalla Suomessa. - Uutiset
26.5.2016 11.30
KHO: Hallinto-oikeuden ei olisi tullut ratkaista ulkomaalaisasiaa selvittämättä perusteellisesti muutoksenhakijan uskonnosta luopumiseen liittyviä seikkoja samoin kuin lähtömaan yleistä tilannettaKHO on antanut kaksi ulkomaalaisasiaa koskevaa ratkaisua. Vuosikirjapäätöksessä KHO 2016:81 oli kyse kansainvälistä suojelua koskevasta hakemuksesta, jossa hakija oli vedonnut uskonnolliseen vakaumukseensa. KHO kumosi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. Ratkaisussa 26.5.2016/2374 oli taas kyse perhesideperusteisesta oleskelulupahakemuksesta. - Uutiset
24.5.2016 11.15
KHO:n päätös koskien perhesideperusteisen oleskeluluvan myöntämättä jättämistä oleskeluluvan hakijoiden tultua täysi-ikäisiksi ennen lupa-asian ratkaisemistaAsiassa oli KHO:ssa ratkaistavana, oliko alaikäisille lapsille haettu perhesideperusteinen oleskelulupa voitu jättää myöntämättä ulkomaalaislain 38 §:n 1 momentin nojalla siitä syystä, että oleskeluluvan hakijat olivat tulleet täysi-ikäisiksi ennen asian ratkaisemista Maahanmuuttovirastossa. Huomioon oli otettava saman pykälän 2 momenttiin sisältyvä poikkeussäännös, jonka mukaan oleskelulupaa ei voida kuitenkaan evätä, jos hakemuksen käsittely on merkittävästi viivästynyt hakijasta tai perheenkokoajasta riippumattomasta syystä ja tämä on myötävaikuttanut asian selvittämiseen. KHO:n mukaan, että oleskelulupahakemusten käsittelyn oli katsottava merkittävästi viivästyneen ulkomaalaislain 38 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. Hakijat ja perheenkokoaja eivät olleet laiminlyöneet velvollisuuttaan myötävaikuttaa asiansa selvittämiseen. Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset kumottiin, ja oleskelulupahakemukset palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
20.5.2016 12.25
KHO:n ratkaisu toimeentulotuesta ja karkottamisesta ulkomaalaisasiassaPerheen turvautuminen yhteiskunnallisiin etuuksiin oli alkanut välittömästi heidän saavuttuaan Suomeen ja oli jatkunut keskeytyksittä. Heidän voitiin katsoa rasittavan Suomen sosiaalihuoltojärjestelmää siten kuin ulkomaalaislain 158 a §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetaan. Kysymys ei ole ollut ainoastaan väliaikaisista vaikeuksista. Peruste muutoksenhakijoiden karkottamiseen oli olemassa. - Uutiset
11.5.2016 9.58
KHO:n ratkaisu oleskeluluvan saaneiden oikeudesta vastaanottorahaan ja toimeentulotukeenKorkein hallinto-oikeus totesi, että vaikka perhe ei ollut kuulunut turvapaikanhakijoiden vastaanoton piiriin, he eivät olleet tämän vuoksi menettäneet oikeuttaan perustuslain 19 §:n 1 momentissa turvattuun välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon. Mikäli he joutuisivat mainitussa perustuslain kohdassa tarkoitetun turvan tarpeeseen, heillä olisi oikeus toimeentulotukeen toimeentulotuesta annetussa laissa säädettyjen edellytysten täyttyessä. - Uutiset
10.5.2016 15.54
Työryhmä ehdottaa turvapaikkavalitusten käsittelyn hajauttamista useampaan hallinto-oikeuteenOikeusministeriön asettama työryhmä on selvittänyt turvapaikkavalitusten hajauttamista eri hallinto-oikeuksiin. Työryhmä puoltaa turvapaikkavalitusten käsittelyn hajauttamista. Nykyisin kaikki turvapaikkapäätöksiä koskevat valitukset käsitellään keskitetysti Helsingin hallinto-oikeudessa. Työryhmän mielestä näitä valituksia voitaisiin vastaisuudessa osoittaa Helsingin hallinto-oikeuden lisäksi käsiteltäviksi kahdessa tai kolmessa hallinto-oikeudessa. Työryhmän mietintö lähetetään nyt lausuntokierrokselle. - Uutiset
10.5.2016 13.01
KHO:n ratkaisu muukalaispassiasiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi, ettei asiassa ollut osoitettu, ettei A voisi saada kotimaansa viranomaisilta passia, mikäli hän sitä asianmukaisesti hakee ja esittää passin hankkimisessa tarvittavat asiakirjat. Passia varten tarvittavien asiakirjojen hankkimisesta kotimaansa viranomaisilta hänelle aiheutuvat taloudelliset kustannukset eivät ole laissa tarkoitettu muu erityinen syy muukalaispassin myöntämiseen. Muukalaispassia koskevan hakemuksen epäämistä ei voitu näissä olosuhteissa pitää A:n kannalta kohtuuttomana. - Uutiset
10.5.2016 8.01
Maahanmuuttovirasto: Humanitaarista suojelua ei myönnetä enää 16.5.2016 alkaen – jatko-oleskeluluvalle oltava muu perusteSuomi on voinut myöntää turvapaikanhakijalle humanitaarista suojelua, jos turvapaikan tai toissijaisen suojelun edellytykset eivät täyty. 16. toukokuuta 2016 alkaen tuo kansainvälisen suojelun tyyppi poistuu ulkomaalaislain muutoksen myötä. Tämä tarkoittaa sitä, että 16.5.2016 tai sen jälkeen ei voida myöntää enää oleskelulupaa humanitaarisen suojelun perusteella. - Uutiset
25.4.2016 10.10
KHO:n ratkaisu kielitaitoedellytyksestä kansalaisuusasiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että kansalaisuuslain 45 §:n 2 momentin säännös ei ole esteenä sille, että Maahanmuuttoviraston kansalaisuutta koskevasta päätöksestä valittava voi hallintolainkäyttölain säännösten nojalla toimittaa valitusviranomaiselle lisäselvitystä jo hakemusvaiheessa esittämiensä perusteiden tueksi. - Uutiset
22.4.2016 10.57
KHO:n ratkaisu muukalaispassiasissaHallinto-oikeuden päätös, jolla Maahanmuuttoviraston päätös oli kumottu ja asia palautettu virastolle uudelleen käsiteltäväksi, oli kumottava ja Maahanmuuttoviraston päätös, jolla A:n hakemus oli hylätty, saatettava voimaan. - Uutiset
22.4.2016 9.25
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu perheenyhdistämisen edellytyksistäOikeudesta perheenyhdistämiseen annetun direktiivin 2003/86/EY 7 artiklan 1 kohdan c alakohtaa on tulkittava siten, että sen nojalla jäsenvaltion toimivaltaiset viranomaiset voivat hylätä perheenyhdistämistä koskevan hakemuksen käyttäen perusteena ennakoivaa arviointia siitä, onko perheenkokoajalla todennäköisesti edelleen vakaat ja säännölliset tulot ja varat, jotka riittävät hänen ja hänen perheenjäsentensä ylläpitoon ilman, että heidän on turvauduttava asianomaisen jäsenvaltion sosiaalihuoltojärjestelmään, kyseisen hakemuksen jättämisajankohtaa seuraavana vuonna, ja kun tämä arviointi perustuu perheenkokoajan tulojen kehitykseen kyseistä ajankohtaa edeltäneiden kuuden kuukauden aikana. - Uutiset
21.4.2016 9.31
Työsuojeluviranomainen muistuttaa: Kolmannen maan kansalaisen palkkaamisesta ilmoitettava TE-toimistoonSelvitys TE-toimistolle on tehtävä viivytyksettä, viikon kuluessa, ja sen tulee sisältää työnteon keskeiset ehdot mm. pääasialliset työtehtävät, työn kesto ja luonne, palkka, sovellettava työehtosopimus ja irtisanomisaika. - Uutiset
20.4.2016 12.19
KHO:n ratkaisu kansainvälisestä suojelusta – turvapaikanhakijan siirrolle Unkariin oli EU:n perusoikeuskirjasta ja Euroopan ihmisoikeussopimuksesta johtuva esteAsiassa oli korkeimmassa hallinto-oikeudessa ratkaistava, estikö perus- ja ihmisoikeussäännöksien sekä ulkomaalaislain 147 §:n mukainen palautuskielto muutoksenhakijana olleen Afganistanin kansalaisen siirron Unkariin, joka oli vastuunmäärittämisasetuksen nojalla vastuussa muutoksenhakijan turvapaikkahakemuksen käsittelystä ja joka oli ilmoittanut hyväksyvänsä muutoksenhakijan siirron. - Uutiset
19.4.2016 12.29
KHO:n ratkaisu perheenyhdistämisestäPerheenkokoajan omien oleskelulupien myöntämisen yhteydessä hänen ensimmäistä avioliittoaan oli pidetty luonteeltaan aitona perhesiteenä. Maahanmuuttoviraston päätös ei perustunut seikkoihin, jotka olisivat tulleet viranomaisen tietoon vasta nyt kyseessä olleen valittajan oleskelulupahakemuksen käsittelyn yhteydessä. Asiassa ei ollut ilmennyt, että perheenkokoajan aiemmin oman oleskelulupa-asiansa yhteydessä antamat tiedot eivät olisi pitäneet paikkaansa, eikä asiassa siten ollut perusteltua aihetta epäillä, että perheenkokoaja olisi saanut oman oleskelulupansa ulkomaalaislain 36 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla maahantulosäännöksiä kiertämällä antamalla vääriä tietoja henkilöllisyydestään tai perhesuhteistaan. - Uutiset
18.4.2016 13.47
Kuntainfo: Alaikäisillä turvapaikanhakijoilla on oikeus lastensuojelun palveluihinTurvapaikanhakijoiden tarvitsemat sosiaalipalvelut järjestetään pääsääntöisesti vastaanottokeskuksessa. Jos turvapaikkaa hakevalla lapsella todetaan lastensuojelun tarve, lastensuojelun järjestämisestä vastaa kunta. Jos kunta kieltäytyy antamasta lastensuojelulain mukaisia palveluja turvapaikkaa hakevalle lapselle, Valvira tai aluehallintovirasto voi käynnistää asiassa valvontatoimenpiteet. - Uutiset
8.4.2016 16.00
Hallituksen esitys uudeksi henkilökorttilaiksi – sähköistä asiointia lisätään, ulkomaalaisen henkilökortti jatkossa kaikille oleskeluluvan saaneilleEhdotus uudeksi henkilökorttilaiksi pitää sisällään muun muassa sähköisen asioinnin lisäämisen hakuprosessissa ja mahdollisuuden myöntää ulkomaalaisen henkilökortti myös niille oleskeluluvan saaneille, joilla ei ole ennestään henkilöllisyyttä osoittavaa asiakirjaa. Uuden henkilökorttilain on tarkoitus tulla pääosin voimaan loppuvuodesta 2016. - Uutiset
8.4.2016 12.03
Hallitus esittää perheenyhdistämisen edellytyksiin tiukennuksiaPerheenyhdistämisen edellytyksiin esitetään tiukennuksia EU-direktiivin mukaisesti. Jatkossa kansainvälistä tai tilapäistä suojelua saavan henkilön perheenyhdistämisen edellytyksenä olisi riittävä toimeentulo. Kansainvälistä suojelua hakeneelle voidaan antaa esimerkiksi turvapaikka tai oleskelulupa toissijaisen suojelun perusteella. - Uutiset
31.3.2016 14.11
Turvapaikkavalitusten tuomioistuinkäsittelyä aiotaan nopeuttaa – myös oikeusavun saamiseen ja avustajien kelpoisuuteen muutoksiaKansainvälistä suojelua koskevien asioiden käsittelyä aiotaan tehostaa eri tavoin. Hallituksen 31. maaliskuuta eduskunnalle antaman lakiesityksen tavoitteena on luoda edellytyksiä sille, että kansainvälistä suojelua koskevat valitusasiat olisi mahdollista käsitellä aiempaa joutuisammin ja sujuvammin. Turvapaikanhakijoiden oikeusavun laajuutta ja oikeusapua antavien avustajien kelpoisuusvaatimuksia tarkistettaisiin. - Uutiset
30.3.2016 9.40
EIT:n suuri jaosto: Ruotsin viranomaisten olisi tullut tutkia karkotettavan henkilön kristityksi kääntymisen seurauksetKoska kansalliset tuomioistuimet eivät olleet lainkaan arvioineet uskonnon vaihtumisen merkitystä, EIT:n suuri jaosto katsoi, että asia tuli tutkia uudelleen kansallisesti. Muutoin kyseessä voisi olla EIS 2 ja 3 artiklan loukkaus. - Uutiset
21.3.2016 10.42
KKO äänesti ulkomaalaisen oikeudesta korvaukseen hallinto-oikeuden virheen sekä perus- ja ihmisoikeuksiin kohdistuneen loukkauksen johdostaKorkein oikeus katsoi, ettei hallinto-oikeuden menettelyn johdosta tehtyä korvausvaatimusta voitu vahingonkorvauslain 3 luvun 5 §:n kannerajoituksen vuoksi tutkia vahingonkorvauslakiin perustuvana. Korkeimman oikeuden ratkaisusta ilmenevillä perusteilla korvausta tuomittiin kuitenkin N:n perus- ja ihmisoikeuksiin kohdistuneen loukkauksen johdosta. (Ään.) - Uutiset
15.3.2016 11.32
KHO arvioi työntekijän oleskelulupaaA:n työntekijän oleskelulupahakemus oli voitu hylätä ulkomaalaislain 36 §:n 2 momentin nojalla, kun otettiin muun ohella huomioon A:n aiempi toiminta ja hakemushistoria. Hakemuksen hylkäämistä ei estänyt se, että hakemuksen perusteeksi esitetty, pitkän laittoman maassa oleskelun aikana hankittu työsuhde oli sinänsä todellinen. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja Maahanmuuttoviraston päätös saatettiin voimaan. - Uutiset
11.3.2016 14.12
EU:n oikeusministerit hyväksyivät terrorismidirektiivin - terroristisessa tarkoituksessa tapahtuva matkustaminen kriminalisoitavaEU:n oikeusministerit hyväksyivät terrorismirikoksia koskevan direktiiviehdotuksen oikeus- ja sisäasiainneuvoton kokouksessa Brysselissä. Direktiivi velvoittaa jäsenvaltiot säätämään rangaistavaksi terroristisessa tarkoituksessa tapahtuvan matkustamisen EU:n ulkopuolelle sekä tällaisten matkojen rahoituksen, järjestämisen ja edistämisen. - Uutiset
10.3.2016 14.03
KHO:n päätös yksityisen avustajan määräämisestä kansalaisuuslain mukaiseen asiaan ja ratkaisupyynnön käsittelemisestäOikeusavun myöntämisen tai yksityisen avustajan määräämisen edellytyksiä ei ollut oikeusaputoimiston eikä hallinto-oikeuden päätöksissä arvioitu. KHO kumosi mainitut päätökset sekä myönsi A:lle oikeusapua ja määräsi tälle yksityisen avustajan päätöksestään tarkemmin ilmenevin perustein. Kysymys oli myös oikeusavun ratkaisupyynnön käsittelemiseen toimivaltaisesta tuomioistuimesta sekä siitä, edellyttikö hallinto-oikeuden ratkaisupyynnön johdosta tekemästä päätöksestä valittaminen valituslupaa. - Uutiset
7.3.2016 10.03
KHO varautuu turvapaikka-asioiden määrän kasvuun - ohjeita ja hyviä käytäntöjä avustajille julkaistuSuomeen tuli viime vuonna yli 30 000 turvapaikanhakijaa. Heillä on oikeus hakea muutosta Maahanmuuttoviraston päätökseen viime kädessä KHO:sta. KHO:ssa on esimerkiksi laadittu turvapaikanhakijoita avustaville oikeusavustajille oikeudessa asioimiseen liittyviä ohjeita ja hyviä käytäntöjä. Ohjeet on julkaistu KHO:n internet-sivuilla ja lähetetään esimerkiksi Asianajajaliitolle. - Uutiset
3.3.2016 12.12
Selvitys vihapuheesta ja häirinnästäOikeusministeriön teettämän selvityksen mukaan vihapuhe ja häirintä vaikuttavat kohteeksi joutuneiden henkilöiden turvallisuuden tunteeseen. Vihapuheella oli myös vaikutusta psyykkiseen terveyteen ja viranomaisluottamukseen. Selvityksen kohderyhmänä olivat vähemmistöryhmiin kuuluvat henkilöt: maahanmuuttajat, romanit, saamelaiset, vammaiset henkilöt, uskonnollisiin vähemmistöihin ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat. - Uutiset
2.3.2016 7.00
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu kansainvälistä suojelua saavien henkilöiden liikkumisvapauden ja heidän kotoutumistaan edistävien toimenpiteiden suhteestaAsuinpaikkaa koskeva määräys voidaan asettaa toissijaista suojelua saaville henkilöille, jos heillä on enemmän kotoutumiseen liittyviä vaikeuksia kuin muilla henkilöillä, jotka eivät ole unionin kansalaisia ja jotka oleskelevat laillisesti tämän suojelun myöntäneessä jäsenvaltiossa - Uutiset
22.2.2016 10.55
Apulaisoikeusasiamies: Toimeentulotuki ei ole laissa sidottu oleskeluoikeuteenUlkomaalaisen oikeutta toimeentulotukeen tai sen määrään ei ole laissa sidottu oleskeluoikeuteen. Sen vuoksi jokaisen henkilön oikeus toimeentulotukeen on arvioitava yksilöllisesti. Eduskunnan apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin arvioi STM:n ohjetta toimeentulotukilain soveltajille yhdenvertaisuusvaltuutetun pyynnöstä, ja saattoi näkemyksensä ministeriön tietoon. Ministeriön on ilmoitettava 31. toukokuuta 2016 mennessä, mihin kannanotto on antanut aihetta. - Uutiset
22.2.2016 7.56
Eduskunnan kirjaston lakitietopaketti perheenyhdistämisen ehtojen tiukennuksistaPerheenyhdistämisen ehtoja ehdotetaan tiukennettavaksi ulkomaalaislakia muuttamalla. Jatkossa toimeentuloedellytyksen täyttyminen olisi aina perheenjäsenen oleskeluluvan myöntämisen edellytys tilanteissa, joissa perheenkokoaja saa toissijaista tai tilapäistä suojelua. Turvattu toimeentulo olisi perheenjäsenen oleskeluluvan edellytys myös tilanteissa, joissa turvapaikan saaneen kolmannen maan kansalaisen tai kiintiöpakolaisen perheenjäsenen oleskelulupahakemusta ei esitetä kolmen kuukauden kuluessa pakolaisaseman myöntämisestä. Toimeentuloedellytyksen soveltaminen laajennettaisiin koskemaan myös Suomen kansalaisen perheenjäseniä. - Uutiset
18.2.2016 6.02
EU-tuomioistuin: EU-oikeus sallii pakolaisen pidättämisen mikäli kansallinen turvallisuus tai yleinen järjestys sitä vaatiiEU-tuomioistuin on antanut ennakkoratkaisun Alankomaiden pyyntöön, jossa kysyttiin onko kansainvälistä suojelua hakevien henkilöiden vastaanottoa jäsenvaltioissa koskevista vaatimuksista 26.6.2013 annetun direktiivin 2013/33/EU 8 artiklan 3 kohdan e alakohta pätevä Euroopan unionin perusoikeuskirjan 6 artiklan valossa. - Uutiset
11.2.2016 11.00
Hallinto-oikeus punnitsi työperäisen oleskeluluvan edellytyksenä olevia riittäviä varojaKun otettiin huomioon mitä vapaan liikkuvuuden direktiivissä on sanottu riittävistä varoista, mitä Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen tuomiossa on lausuttu ja se, että hakija on tullut Suomeen ilmoituksensa mukaan asumaan toistaiseksi, sekä se, että hakija on kattanut elantomenojaan säästöjensä lisäksi työtuloillaan, hallinto-oikeus katsoi, että hänen oleskeluoikeutensa olisi tullut rekisteröidä ulkomaalaislain 158 a §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan. Poliisilaitoksen ei siten olisi tullut hylätä hakijan oleskelulupahakemusta mainitsemillaan perusteilla, minkä vuoksi asia palautetaan poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
10.2.2016 9.46
Kuntainfo: Kuntien on annettava turvapaikanhakijoille kiireelliset ja välttämättömät terveyspalvelutKunnilla on velvollisuus antaa turvapaikanhakijoille kiireelliset ja välttämättömät terveyspalvelut, kuten äitiysneuvolapalvelut ja välttämätön kroonisten sairauksien hoito. Siitä huolimatta, että turvapaikanhakijoiden terveyspalvelut voidaan vastaanottolain mukaan ostaa yksityiseltä palveluntuottajalta, terveydenhuollon järjestämisvastuu kuuluu kunnalle. - Uutiset
8.2.2016 10.10
KHO:n kaksi ratkaisua EU:n kansalaisen karkottamisen ja maahantulokiellon määräämisen edellytyksistäKun otettiin huomioon A:n lyhyehkö oleskelu Suomessa sekä toistuva syyllistyminen edellä mainittuihin rikoksiin, hänen karkottamisensa puolesta puhuvat seikat olivat kokonaisharkinnassa sitä vastaan olevia seikkoja painavampia. Ulkomaalaislaissa säädetyt edellytykset A:n käännyttämiselle kotimaahansa Romaniaan ja kahden vuoden maahantulokiellon määräämiseen olivat olemassa. Toisessa tapauksessa KHO totesi, että kun otettiin huomioon A:n samanlaisten tekojen toistuvuus lyhyen ajan sisällä ja rattijuopumusten osalta niiden törkeä tekomuoto, hänen käyttäytymisensä muodosti ulkomaalaislain 156 §:n 2 momentissa tarkoitetun todellisen, välittömän ja riittävän vakavan uhkan liikenneturvallisuudelle. A:lla ei voitu katsoa olevan Suomeen kiinteitä ja pysyviä siteitä. Ulkomaalaislaissa säädetyt edellytykset A:n käännyttämiselle kotimaahansa Viroon ja kolmen vuoden maahantulokiellon määräämiseen olivat olemassa. - Uutiset
5.2.2016 12.04
Hallitus esittää muutoksia kansainvälisen suojelun perusteella myönnettäviin oleskelulupaperusteisiin – myös käsittelymaksujen perimistä tehostetaanKansainvälisen suojelun antamisen edellytyksiä tarkennetaan. Ulkomaalaislakia muutettaisiin siten, että jatkossa kansainvälistä suojelua saisi vain hakija, joka täyttää kansainväliseen ja Euroopan unionin lainsäädäntöön perustuvat edellytykset. Erillisestä kansallisesta humanitaarisen suojelun perusteella myönnettävästä oleskeluluvasta luovutaan. Muutoksella ei ole vaikutusta Suomea sitoviin kansainvälisiin velvoitteisiin. - Uutiset
29.1.2016 13.54
Poliisihallitus: Ulkomaan kansalaisten osuus rikoksesta epäiltyinä raiskauksissa ja pahoinpitelyissä on noussut – vastaanottokeskusten häiriöt teettävät poliisilla töitäUlkomaan kansalaisten osuus rikoslakirikoksista epäillyistä kasvoi vuonna 2015 vajaa kolme prosenttia (2,7 %) verrattuna vuoteen 2014. Yli puolet ulkomaan kansalaisiin kohdistuvista rikosepäilyistä kohdistuu sellaisiin ulkomaan kansalaisiin, jotka eivät asu Suomessa vaan oleskelevat täällä tilapäisesti. Eräissä rikoslajeissa ulkomaan kansalaisten tekemiksi epäiltyjen rikosten osuus on noussut huomattavasti verrattuna edelliseen vuoteen. Esimerkiksi pahoinpitelyrikoksissa määrä on noussut runsas 24 prosenttia ja raiskausrikoksissa lähes 20 prosenttia. Vuonna 2015 ulkomaan kansalaiset olivat epäiltyinä lähes 4 000 pahoinpitelyrikokseen ja 217 raiskausrikokseen, kun määrät vuonna 2014 oli olivat noin 3 200 ja runsas 180. - Uutiset
27.1.2016 15.51
Perheenyhdistämisen edellytykset tiukentuvat myös Suomessa – luonnos hallituksen esitykseksi lausunnoilleSisäministeriössä valmistellaan ulkomaalaislain muutosta, jonka tavoitteena on tiukentaa perheenyhdistämisen edellytyksiä EU:n perheenyhdistämisdirektiivin mukaisesti. Luonnos hallituksen esitykseksi lähti lausunnoille 27. tammikuuta. Jatkossa sekä kansainvälistä suojelua saavilta että Suomen kansalaisilta edellytettäisiin turvattua toimeentuloa ennen kuin perheenyhdistämishakemus voitaisiin hyväksyä. Toimeentulovaatimus voidaan ottaa käyttöön nopeassa aikataulussa, koska se ei vaadi hallinnollisia muutoksia. EU-direktiivi mahdollistaa myös muita lisäedellytyksiä, mutta niiden käyttöönotto kestäisi pitempään. - Uutiset
26.1.2016 10.42
Oikeuskansleri kiinnitti Suomen Bangkokin-suurlähetystön huomiota marjanpoimijoiden viisumien käsittelyynViisumisäännöstö sisältää säännökset viisumihakemuksen käsittelylle säädetyssä, pääsääntöisesti 15 vuorokauden, määräajassa. Suurlähetystö oli päättänyt palauttaa 105 viisumihakemusta niitä hakeneille vasta yli kuukauden kuluttua hakemusten jättämisestä. Oikeuskansleri totesi, että suurlähetystö oli toiminut vastoin viisumisäännöstöä jättäessään kokonaan käsittelemättä kantelussa tarkoitetut viisumihakemukset. Lisäksi oikeuskansleri kiinnitti suurlähetystön ja UM:n huomiota lakisääteisten tehtävien hoitamisen riittävään resursointiin. - Uutiset
18.1.2016 14.00
Turvapaikkahakemukset lisäävät korkeimman hallinto-oikeuden työmäärää huomattavastiTurvapaikka-asiat ja muu kansainvälinen suojelu työllistävät korkeinta hallinto-oikeutta kuluvana vuonna. Suomeen tuli viime vuonna yli 30 000 turvapaikanhakijaa ja heillä on oikeus hakea muutosta Maahanmuuttoviraston päätökseen viime kädessä korkeimmasta hallinto-oikeudesta. Korkein hallinto-oikeus käsittelee asiat mahdollisimman nopeasti. Se takaa hakijoiden oikeusturvan ja turvapaikan saavien mahdollisuuden aloittaa kotoutuminen viipymättä.