Hakutulokset
- Uutiset
22.12.2016 9.27
KHO:n kaksi ratkaisua menetetyn määräajan palauttamisesta turvapaikka-asiassaHakijalla ei ole ollut tosiasiallista mahdollisuutta arvioida eikä varmistaa, että asianajajaluettelossa oleva asiamies toimii asianmukaisesti ja tekee valituksen oikeassa ajassa. Valituksen tekemisen laiminlyönti ei ole johtunut osaksikaan hakijan menettelystä. Kun lisäksi otettiin huomioon asian merkitys turvapaikanhakijan aseman kannalta ja hänen riippuvuutensa avustajasta, oli katsottava, ettei hakija ollut voinut erittäin painavan syyn vuoksi hakea muutosta Maahanmuuttoviraston päätökseen määräajassa. Tämän vuoksi hänelle oli palautettava menetetty määräaika. - Uutiset
20.12.2016 16.00
KKO:n ratkaisu rekisterimerkintärikoksesta: Ulkomaalaisrekisteri on yleinen rekisteriSyyttäjä vaati A:lle rangaistusta rekisterimerkintärikoksesta, koska A aiheuttaakseen oikeudellisesti merkityksellisen virheen ulkomaalaisrekisteriin oli turvapaikkahakemuksensa johdosta toimitetussa alustavassa puhuttelussa antanut virheellisen tiedon kansalaisuudestaan. Ulkomaalaisrekisteri katsottiin rikoslain 16 luvun 7 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetuksi yleiseksi rekisteriksi. Kysymys myös A:n tahallisuuden arvioinnista. Edellytyksiä syyttäjän valituksen ja syytteen hyväksymiselle ei ollut. (Ään.) - Uutiset
20.12.2016 12.24
KHO:n ratkaisu perheenyhdistämisestäAsiassa ei lapsen B ikä 2 vuotta äidin A paon tapahtumahetkellä huomioon ottaen voitu antaa ratkaisevaa merkitystä sille, että B oli perheenyhdistämishaastattelussa vuonna 2014 kertonut pitävänsä A:n äitiä eli isoäitiään omana äitinään. Kaikki asiassa esiin tulleet seikat huomioon ottaen korkein hallinto-oikeus katsoi, että B:tä oli pidettävä äitinsä A:n ulkomaalaislain 37 §:n 1 momentissa tarkoitettuna perheenjäsenenä. - Uutiset
19.12.2016 12.05
Toimenpidesuunnitelma laittoman maassa oleskelun ehkäisyyn ja hallintaan hyväksyttiinMaahanmuuton ministerityöryhmä hyväksyi 16. joulukuuta toimenpidesuunnitelman laittoman maassa oleskelun ehkäisyyn ja hallintaan. Toimenpidesuunnitelmaa käsiteltiin ensimmäisen kerran marras-joulukuun taitteessa, nyt sitä täsmennettiin etenkin sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta. Suunnitelma on valmisteltu sisäministeriön koordinoimana eri ministeriöissä, ja se keskittyy kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden ihmisten laittomaan Suomessa oleskeluun. - Uutiset
12.12.2016 12.02
KHO:n ratkaisu pakolaisen oikeusaseman tulkinnastaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että olosuhteet, joiden vallitessa A:sta oli tullut pakolainen, olivat lakanneet olemasta. Olosuhteiden muutos oli merkittävä ja pysyvä. A ei enää ollut kansainvälisen suojelun tarpeessa, eikä käsillä ollut aiemmin koetusta vainosta tai vakavasta haitasta johtuvia pakottavia syitä, joiden perusteella A olisi voinut kieltäytyä turvautumasta kansalaisuusvaltionsa suojeluun. A:n pakolaisasema oli voitu lakkauttaa. - Uutiset
9.12.2016 14.25
KHO palautti menetetyn määräajan käännyttämistä koskevassa asiassaKoska B ei ollut kaikki asiaan vaikuttavat seikat kokonaisuudessaan huomioon ottaen voinut Maahanmuuttoviraston menettelyn vuoksi hakea muutosta Maahanmuuttoviraston päätökseen määräajassa, hänelle palautettiin menetetty määräaika. - Uutiset
2.12.2016 10.34
Apulaisoikeuskansleri: Rikosasian vastaajalle olisi tullut myöntää viisumiApulaisoikeuskanslerin mukaan ulkoasiainministeriön olisi tullut myöntää kantelijalle alueellisesti rajattu viisumi tuomioistuinkäsittelyyn osallistumista varten. EU:n ulkopuoliseen valtioon käännytetty kantelija ei ollut saanut viisumia osallistuakseen hovioikeuden pääkäsittelyyn rikosasiassa, jossa hän oli vastaajana. Kantelija oli kieltäytynyt mahdollisuudesta osallistua pääkäsittelyyn videoyhteyden välityksellä Suomen suurlähetystöstä. - Uutiset
2.12.2016 9.26
KHO:n ratkaisu perheenkokoajan toimeentuloedellytyksestäAsiassa oli ratkaistavana, oliko muutoksenhakijan toimeentulon katsottava olevan turvattu ulkomaalaislain 39 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla perheenkokoajan ansiotuloilla. Yksittäisissä työsuhteissa perheenkokoajan ansiotaso oli ollut suhteellisen alhainen. Kokonaisuutena arvioiden perheenkokoajan nettoansiot olivat kuitenkin usean vuoden ajan ylittäneet perheeltä vakiintuneen käytännön perusteella kulloinkin edellytetyn toimeentulon tason. Perheenkokoajan ansiotulojen vuosittaisista kokonaismääristä, säännöllisyydestä ja vakiintuneisuudesta saatu selvitys huomioon ottaen ei ollut syytä olettaa, että muutoksenhakija joutuisi muutoin kuin korkeintaan tilapäisesti toimeentulotuen tai muun toimeentuloa turvaavan etuuden tarpeeseen. - Uutiset
30.11.2016 10.36
KHO:n kaksi ratkaisua kansainvälisestä suojelusta, maan sisäisestä paosta ja Bagdadin turvallisuustilanteestaKorkein hallinto-oikeus katsoi Bagdadin turvallisuustilanteesta ja A:n henkilökohtaisista olosuhteista kokonaisuudessaan saadun selvityksen perusteella, että asiassa oli esitetty merkittäviä perusteita uskoa hänen olevan todellisessa vaarassa joutua Bagdadiin palautettuna kärsimään ulkomaalaislain 88 §:n 1 momentissa tarkoitettua mielivaltaisesta väkivallasta johtuvaa vakavaa haittaa. Toisessa tapauksessa korkein hallinto-oikeus otti huomioon Maahanmuuttoviraston päätöksessä turvallisesta ja laillisesta matkustamisesta ja pääsystä Etelä-Irakiin esitetyn, Irakin eteläosan läänien yleistä turvallisuustilannetta koskevan maatietouden sekä A:n henkilökohtaisista olosuhteista kokonaisuudessaan saadun selvityksen. Tämän perusteella korkein hallinto-oikeus katsoi, että A:n oli voitu edellyttää turvautuvan sisäiseen pakoon Etelä-Irakiin. - Uutiset
28.11.2016 11.45
Hallinto-oikeuden linjaus: Irakin Mosulista kotoisin olevan sunnimuslimin sisäinen pako Bagdadiin ei ollut mahdollistaHallinto-oikeus totesi valittajan tausta huomioon ottaen, että oli merkittäviä perusteita olettaa, että valittaja olisi vakavassa vaarassa joutua shiiamilitioiden oikeudenloukkausten kohteeksi Bagdadissa. Valittaja kuuluu Bagdadissa uskonnolliseen vähemmistöön. Asiassa ei ollut ilmennyt, että valittajalla olisi sukulais- tai tukiverkostoa Bagdadissa, eikä viranomaissuojelua ollut käytännössä saatavilla. Ottaen huomioon valittajan henkilökohtaiset ominaisuudet kokonaisuudessaan, hallinto-oikeus ei pitänyt sisäistä pakoa Bagdadiin valittajalle mahdollisena. Maahanmuuttovirasto ei siten ollut voinut hylätä hakemusta tällä perusteella. Hallinto-oikeus kumosi Maahanmuuttoviraston päätöksen ja palautti asian virastolle uudelleen käsiteltäväksi. Valittajalle on annettava turvapaikka. (Vailla lainvoimaa 28.11.2016) - Uutiset
23.11.2016 7.33
Ulkoasiainvaliokunnan mietintö ulko- ja turvallisuuspoliittisesta selonteostaUlkoasiainvaliokunta totesi yleisarvionaan, että ulko- ja turvallisuuspoliittinen selonteko sisältää tiiviin ulko- ja turvallisuuspolitiikan toimintaympäristön kehitystä koskevan arvion, jonka puitteissa Suomen lähialueen kehitys suhteutetaan yhteen laajemman globaalikehityksen kanssa. Selonteko on aikaisempiin turvallisuus- ja puolustuspoliittisiin selontekoihin verrattuna otteeltaan tiiviimpi ja strategisempi painottaen valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittisia tavoitteita. Valiokunta piti tätä perusratkaisua onnistuneena, sillä valiokunta on aikaisemmin korostanut, että selontekojen tulisi painottaa nimenomaan valtioneuvoston tavoitteita ja toimintaa tavoitteiden saavuttamiseksi (UaVM 5/2009 vp). Selonteon tiivistäminen on kuitenkin johtanut siihen, että eri kysymyksiä koskevat arviot ovat pakostakin jääneet yleisluonteisiksi. Jatkossa valtioneuvoston tulee kiinnittää huomiota siihen, että ulko- ja turvallisuuspoliittisten selontekojen tulee antaa eduskunnalle ja kansalaisille punnittu ja kokonaisvaltainen arvio kansainvälisessä tilanteessa selonteon ohjausjaksolla odotettavissa olevasta kehityksestä. - Uutiset
22.11.2016 12.35
KHO:n ratkaisu pakolaisaseman lakkauttamisesta – Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset kumottiinKorkein hallinto-oikeus katsoi, ettei olemassa olevan passin käyttämistä voitu rinnastaa kansallisen passin hakemiseen ja saamiseen tai uusimiseen, jonka UNHCR:n pakolaiskäsikirjan mukaan voitaisiin muun selvityksen puuttuessa tulkita vapaaehtoiseksi tarkoitukseksi vedota uudelleen kansallisvaltion suojeluun. Tämän vuoksi ja muutoin korkeimman hallinto-oikeuden päätöksestä ilmenevillä perusteilla Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset pakolaisaseman lakkauttamisesta kumottiin. - Uutiset
16.11.2016 12.04
KHO:n ratkaisu kansainvälistä suojelua koskevassa asiassa – palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksiA oli kiistänyt tehneensä ulkomaalaislain 87 §:n 2 momentin 1, 2 tai 3 kohdassa mainittuja tekoja, eikä Maahanmuuttovirasto ollut näyttänyt, että olisi perusteltua aihetta epäillä hänen tehneen jonkun mainituissa kohdissa tarkoitetun teon. Asiassa ei ollut esitetty sellaista selvitystä, jonka perusteella olisi perusteltua aihetta epäillä A:n syyllistyneen ulkomaalaislain 87 §:n 2 momentissa ja pakolaisten oikeusasemaa koskevan Geneven yleissopimuksen 1 F artiklassa tarkoitettuihin tekoihin. Pelkkä epäily tai spekulaatio ei riitä näyttökynnyksen ylittymiseen. Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset kumottiin poissulkemislausekkeen soveltamisen osalta ja asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
15.11.2016 15.02
Oikeusasiamies on määrännyt syytteen nostettavaksi kolmea Helsingin käräjäoikeuden tuomaria ja yhtä Helsingin säilöönottoyksikön virkamiestä vastaan tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisestaAsiassa toimitetun esitutkinnan perusteella vuosien 2006 ja 2015 välisenä aikana säilöönottoyksiköstä oli lähetetty käräjäoikeuteen yhteensä 246 ilmoitusta ulkomaalaisten erillään säilyttämisestä. Käräjäoikeus ei kuitenkaan ollut ryhtynyt toimenpiteisiin tuomioistuinkäsittelyn järjestämiseksi yhdessäkään tapauksessa. - Uutiset
14.11.2016 14.00
KHO: Perheenkokoajan puolison äidille ei voitu myöntää oleskelulupaa perheenyhdistämisen perusteellaPerheenkokoajan puolison äitiä ei katsottu sellaiseksi ulkomaalaislain 115 §:ssä tarkoitetuksi muuksi omaiseksi, jolle voidaan myöntää oleskelulupa perheenyhdistämisen perusteella. - Uutiset
11.11.2016 12.10
KHO:n ratkaisu kansainvälisestä suojelusta seksuaalisen suuntautumisen perusteellaKorkein hallinto-oikeus katsoi, ettei hallinto-oikeus ollut voinut perustaa A:n kansainvälisen suojelun tarvetta koskevaa oikeudellista arviotaan hänen seksuaalisen suuntautumisensa osalta pitämään matalaan profiiliin. Asiassa oli sen sijaan kaikki Tansaniaan liittyvät asiaan vaikuttavat tosiseikat ja A:n henkilökohtaiset olosuhteet huomioon ottaen selvitettävä, muodostaako A:n väitetty homoseksuaalisuus Tansaniassa sellaisen uhan, että hän voi perustellusti pelätä henkilökohtaisen tilanteensa valossa tosiasiallisesti joutuvansa vainoksi katsottavien tekojen kohteeksi, tai onko merkittäviä perusteita uskoa, että hän joutuisi todelliseen vaaraan kärsiä vakavaa haittaa kotimaassaan. Korkein hallinto-oikeus katsoi, ettei A:lla ollut perusteltua vainon pelkoa tai vakavan haitan vaaraa. A:n valitus hylättiin. - Uutiset
11.11.2016 9.05
Hallitus esittää turvapaikkavalitusten käsittelyn hajauttamista neljään hallinto-oikeuteenHallitus esittää, että turvapaikkavalitusten käsittely hajautetaan Helsingin hallinto-oikeuden lisäksi Itä-Suomen, Pohjois-Suomen ja Turun hallinto-oikeuteen. Valituksen käsittelevä hallinto-oikeus määräytyisi Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön vastuualueen perusteella. Muutoksen taustalla on turvapaikanhakijoiden määrän merkittävä kasvu vuonna 2015. Turvapaikkaa koskevaan Maahanmuuttoviraston päätökseen voi nykyisin hakea muutosta Helsingin hallinto-oikeudesta. Näiden valitusten käsittely on ruuhkautunut, vaikka Helsingin hallinto-oikeuteen on palkattu lisää työntekijöitä. - Uutiset
9.11.2016 12.10
KHO:n kaksi ratkaisua perhesiteeseen liittyvissä oleskelulupa-asioissaVaikka asianomaisten olosuhteet olivat muuttuneet niin, että matkustaminen puolin ja toisin oli vaikeutunut, muutosta ei voitu pitää sellaisena, että A:n ei sen vuoksi voitaisi enää kohtuudella edellyttää jatkavan elämistä kotimaassaan Venäjällä. A:ta ei voitu pitää täysin riippuvaisena Suomessa asuvasta tyttärestään. Oleskeluluvan epääminen A:lta ei siten ollut kohtuutonta ulkomaalaislain 50 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. Toisessa tapauksessa KHO totesi, että oikeudellinen edellytys A:n oleskeluluvan peruuttamiselle oli ollut olemassa. Kun kuitenkin otettiin huomioon erityisesti perhesiteen katkeamisen syy, A:n siteet ja aktiivinen pyrkimys kotoutua Suomeen, se, että A:n oleskeluluvan edellytykset tulisivat uudelleen harkittaviksi oleskeluluvan päättyessä, ulkomaalaislain 58 §:n 5 momentin esityöt ja perhesiteen päätyttyä myönnettävän jatkoluvan edellytykset, A:n oleskelulupaa ei ollut tullut peruuttaa ulkomaalaislain 58 §:n 5 momentin nojalla. Asiaa ei ollut arvioitava toisin sillä perusteella, että kotimaahan palaaminen ei olisi ollut A:lle kohtuuttoman vaikeaa. - Uutiset
8.11.2016 12.05
KHO:n kolme ratkaisua oleskelulupa-asioissaKHO katsoi, että poliisilaitos ei ollut voinut hylätä lapsen jatko-oleskelulupahakemusta sillä perusteella, että lapsen äiti ei ollut käynyt poliisilaitoksella allekirjoittamassa hakemusta, eikä äidin suostumuksen puuttuminen ollut esteenä jatko-oleskelulupahakemuksen käsittelylle. Koska lapsen isä oli määrätty hänen toiseksi huoltajakseen käräjäoikeuden lainvoimaisella päätöksellä, lapsi oli isänsä perheenjäsen, jolle voitiin myöntää oleskelulupa perhesiteen perusteella. Toisessa tapauksessa KHO totesi, että perheenkokoajan vanhempien oli katsottava hakeneen oleskelulupaa viipymättä. Näin ollen ja kun otettiin vielä huomioon se, että perheenkokoajan vanhemmilla ei ollut enää sukulaisia kotipaikassaan ja heidän oli kertomansa mukaan muutettava säännöllisin väliajoin asunnosta toiseen, oleskeluluvan epäämistä oli pidettävä ulkomaalaislain 115 §:ssä tarkoitetulla tavalla kohtuuttomana. Vanhemmille oli myönnettävä oleskeluluvat ulkomaalaislain 115 §:n nojalla. Kolmas asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi, koska kaikki tarvittavat tuoreimmat selvitykset eivät olleet olleet Maahanmuuttoviraston tiedossa sen tehdessä päätöstään A:n kansainvälistä suojelua ja oleskelulupaa koskevasta hakemuksesta sekä A:n käännyttämisestä. - Uutiset
7.11.2016 14.35
KHO:n ratkaisu avustajan palkkiosta ulkomaalaisasiassaTuomioistuimessa vireillä olevaan asiaan ei ollut sovellettava asiakohtaista palkkiota koskevia oikeusapulain 17 a §:ää ja palkkioasetuksen 7 a §:ää, jos tuomioistuimessa vireillä olevassa asiassa ei ollut kysymys kansainvälisestä suojelusta vaan pelkästään muun oleskeluluvan myöntämisestä, vaikka Maahanmuuttoviraston päätös olisi koskenut myös kansainvälistä suojelua. Näissä asioissa palkkio oli vahvistettava oikeusapulain 17 §:n ja palkkioasetuksen 2 §:n mukaisesti. - Uutiset
7.11.2016 12.05
KHO:n kolme ratkaisua ulkomaalaisasioissa – oleskeluluvat, maahantulosäännösten kiertäminen, perhe, adoptio, avioliittoAsioissa oli kysymys muun muassa oleskeluluvista ja maahantulosäännösten kiertämisestä, perhesiteestä ja adoptiosta sekä avioliitosta. - Uutiset
7.11.2016 11.51
VT Olli Rautsi Pakolaisneuvonnasta: Ulkomaalaislain muutokset heikentävät turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa ilman asianmukaisia perusteitaSyyskuun alussa 1.9.2016 tuli voimaan laki 12.8.2016/646, jolla hyväksyttiin merkittäviä muutoksia muun muassa ulkomaalaislain muutoksenhakusäännöksiin. Lain myötä ulkomaalaislaki sisältää nykyään hallintolainkäyttölakia tiukemmat säännökset muutoksenhakuajoista asioissa, jotka koskevat kansainvälisen suojelun myöntämistä sekä siitä, mihin asti ulkomaalaisen on mahdollista toimittaa asiassaan hallintotuomioistuimeen lisäselvitystä. Muutokset heikentävät erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa. Muutosten perustelut eivät vastaa todellisuutta eikä muutoksilla tavoiteltavien säästöjen vaikutusta turvapaikanhakijoiden oikeusturvaan ole hallituksen esityksessä riittävällä tavalla selvitetty, VT Olli Rautsi Pakolaisneuvonta ry:stä kirjoittaa Edilexin Vierashuoneessa. - Uutiset
25.10.2016 10.10
KHO:n ratkaisu vastuunmäärittämisasetuksen tulkinnasta kansainvälistä suojelua koskevassa asiassaEspanja oli vastuunmäärittämisasetuksen 3 artiklan 2 kohdan ja 20 artiklan 3 kohdan nojalla vastuussa valittajien kansainvälistä suojelua koskevien hakemusten käsittelystä. Kun asiassa ei ollut perusteita katsoa, että valittajien hakemus olisi pitänyt käsitellä Suomessa myöskään vastuunmäärittämisasetuksen 17 artiklan 1 kohdan ensimmäisen alakohdan mukaisen harkintavaltalausekkeen nojalla, hallinto-oikeuden päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ollut perusteita. - Uutiset
25.10.2016 8.00
KHO:n ratkaisu ulkomaalaisasiassaKun asiassa otettiin huomioon perheenkokoajan omat, vaikkakin vakiintumattomat ansiotulot, hänen aktiivisuutensa työnhaussa, hänen äitinsä ja tämän puolison antamat sitoumukset ja se, että perheenkokoajan äiti oli jo yli puolentoista vuoden ajan avustanut perheenkokoajan perhettä säännöllisesti merkittävillä summilla lähes kuukausittain, sekä se, että perheenkokoajan tilillä oli esitetty olevan merkittävä määrä rahaa, ei ollut syytä olettaa, että valittaja joutuisi toimeentuloa turvaavan etuuden tarpeeseen. Näin ollen valittajan toimeentulon oli katsottava olevan turvattu ulkomaalaislain 39 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. - Uutiset
25.10.2016 7.24
Ulkomaalaisrekisterilainsäädäntöä uudistetaanSisäministeriö on asettanut hankkeen maahanmuuttoon liittyvien rekisterisäännösten uudistamiseksi. Hankkeen tarkoituksena on saattaa ulkomaalaisrekisterilainsäädäntö vastaamaan nykyaikaisia rekisterilainsäädännön vaatimuksia ja Euroopan unionin yleistä tietosuoja-asetusta. Ulkomaalaisrekisterilaki koskee muuan muassa henkilötietojen keräämistä ja tallettamista. - Uutiset
20.10.2016 12.35
KHO:n ratkaisu oikeusavun palkkiosta ulkomaalaisasiassaKansainvälistä suojelua koskeva valituslupahakemus oli tullut korkeimmassa hallinto-oikeudessa vireille 20.9.2016, eli palkkioasetuksen muutoksen voimaantulon jälkeen. Muutoksen voimaan tullessa asia ei ollut vireillä tuomioistuimessa. Avustajan palkkio määrätään asiakohtaisena. Koska Maahanmuuttoviraston päätöksessä oli kyse ulkomaalaislain 103 §:ssä tarkoitetusta tutkimatta jättämisestä, palkkio oli 200 euroa. - Uutiset
18.10.2016 9.27
KHO arvioi oleskeluluvan hakijan kotipaikkaaValittajan kotimaan ja kansalaisuuden päätteleminen hänen väittämästään poikkeavalla tavalla edellytti kielianalyysin tuloksen lisäksi vahvaa näyttöä hänen todellisesta kotimaastaan. Tällaista näyttöä olisi voinut olla esimerkiksi luotettava asiakirjaselvitys valittajan henkilöllisyydestä tai siitä, että valittaja olisi asunut pääteltävässä kotipaikassa. Pelkästään sillä perusteella, että kielianalyysin tulos viittasi Kameruniin, valittajan perheenjäsenet asuivat siellä, valittaja oli käynyt siellä kahdesti ja hänen matkapuhelimessaan oli kamerunilaisia puhelinnumeroita, ei voitu tehdä johtopäätöstä, että valittajan kotimaa olisi ollut Kamerun. Näin ollen hänen kansainvälisen suojelun tarvettaan ei ollut voitu tutkia suhteessa Kameruniin, vaan se oli tutkittava suhteessa hänen ilmoittamaansa maahan eli Kongon demokraattiseen tasavaltaan, kuitenkin pois lukien Pohjois-Kivun Goman alue. Asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle valittajan kansainvälisen suojelun tarpeen arvioimiseksi. - Uutiset
17.10.2016 12.00
KKO tuomitsi laittoman maahantulon järjestämisestä 30 päiväsakkoa – käräjäoikeus oli jättänyt rangaistukseen tuomitsemattaKorkein oikeus tuomitsi 17. lokakuuta 2016 maahan laittomasti turvapaikanhakijoita tuoneen miehen 30 päiväsakon (180 €) suuruiseen sakkorangaistukseen. Intiasta lähtöisin oleva mies oli tuonut Sallan rajanylityspaikan kautta Venäjän raja-asemalta autossaan Suomeen viisi hänelle ennestään tuntematonta turvapaikanhakijaa. Heistä kolme oli Intiasta, yksi Pakistanista ja yksi Sri Lankasta. Mies ei ollut saanut kuljetuksesta palkkiota, mutta hän oli toiminut tietoisena siitä, että kuljetettavilla – kuten hänellä itselläänkään – ei ollut maahantuloon vaadittavaa viisumia eikä muita matkustusasiakirjoja. Myös mies itse haki turvapaikkaa. Asiassa ei ilmennyt seikkoja, joiden perusteella olisi voitu arvioida, että autoa käytettäisiin uudelleen rikosten tekemiseen, jos se jäisi A:n haltuun. Menettämisseuraamuksen tuomitsemista ei siten voitu pitää tarpeellisena. - Uutiset
14.10.2016 11.15
KKO:n ratkaisu isän luvattomasti Suomeen tuoman ja pakolaisaseman saaneen vanhempien yhteishuollossa olevan lapsen palauttamisesta Valko-Venäjälle Haagin sopimuksen perusteellaVanhempiensa yhteisessä huollossa olleen lapsen isä oli tuonut lapsen luvattomasti Suomeen. Isälle ja lapselle oli sittemmin myönnetty Suomessa turvapaikka ja pakolaisasema. Lapsen äiti vaati Haagin sopimuksen perusteella lapsen palauttamista tämän asuinpaikkavaltioon. KKO:n ratkaisusta ilmenevin perustein katsottiin, ettei asiassa ollut perusteita kieltäytyä palauttamasta lasta. HO:n päätöstä muutettiin. - Uutiset
4.10.2016 8.00
Turvapaikkavalitusten määrä lähes kaksinkertaistunut korkeimmassa hallinto-oikeudessa – kasvuun varauduttuKorkein hallinto-oikeus on varautunut turvapaikka-asioissa hallinto-oikeuden päätöksistä tehtävien valitusten määrän nopeaan kasvuun. Syyskuun loppuun mennessä KHO:een oli jätetty yhteensä 504 turvapaikkapäätöstä koskevaa valituslupahakemusta, kun viime vuoden vastaavana aikana määrä oli 258. Valituslupahakemusten määrän arvioidaan loppuvuotta kohden entisestään kasvavan, KHO tiedottaa. - Uutiset
29.9.2016 8.00
Maahanmuuttoministerityöryhmä sopi laittoman maassa oleskelun toimenpidesuunnitelmastaMaahanmuuton ministerityöryhmä käsitteli laittoman maassa oleskelun ehkäisemistä keskiviikkona 28. syyskuuta. Ministerit sopivat poikkihallinnollisen toimenpidesuunnitelman valmistelusta. Samalla ministerityöryhmä hyväksyi vastaanottokeskusten turvallisuusuhkiin vastaavan toimenpidesuunnitelman. Toimenpidesuunnitelmassa tullaan painottamaan toimenpiteitä, joilla varmistetaan vapaaehtoisen paluun toimivuus. Lisäksi varaudutaan mahdolliseen laittoman maassa oleskelun lisääntymiseen. - Uutiset
15.9.2016 15.15
Ulkomaalaislakiin ehdotetaan asumisvelvollisuuden lisäämistäUlkomaalaislakiin ehdotetaan kahden uuden turvaamistoimen lisäämistä. Turvaamistoimet koskevat turvapaikanhakijan asumisvelvollisuutta. Ulkomaalaislain mukaisten turvaamistoimien tarkoituksena on helpottaa henkilön maahantulon edellytysten selvittämistä tai henkilön maasta poistamista. - Uutiset
14.9.2016 6.56
EU-tuomioistuin: Alaikäisen lapsen yksinhuoltajalta ei voi evätä automaattisesti oleskelulupaa eikä häntä voi karkottaa pelkästään siitä syystä, että hänellä on rikosrekisteriKolmannen valtion kansalaiselle, joka on unionin kansalaisuuden omaavien alaikäisten lasten vanhempi ja yksinhuoltaja, ei voi automaattisesti kieltäytyä myöntämästä oleskelulupaa pelkästään siitä syystä, että hänellä on rikosrekisteri, kun kyseisestä kieltäytymisestä seuraa, että näiden lasten on lähdettävä EU:n alueelta. Jäsenvaltio voi kuitenkin poikkeuksellisissa olosuhteissa toteuttaa karkottamistoimenpiteen sillä edellytyksellä, että se perustuu kyseisen kolmannen valtion kansalaisen omaan käyttäytymiseen, jonka on muodostettava kyseisen jäsenvaltion yhteiskunnan perustavanlaatuisen edun vaarantava todellinen, välitön ja riittävän vakava uhka, ja että se perustuu kyseessä olevien eri intressien huomioon ottamiseen, mikä kansallisen tuomioistuimen tehtävänä on tarkistaa. - Uutiset
13.9.2016 8.02
Hallinto-oikeuden kaksi ratkaisua kansainvälisestä suojelusta liittyen Irakin turvallisuustilanteeseenHallinto-oikeus katsoi muun muassa, että perusteita Irakista kotoisin olevan oleskeluluvan myöntämiseksi ulkomaalaislain 52 §:n 1 momentissa tarkoitetusta yksilöllisestä inhimillisestä syystä tai 51 §:n 1 momentin perusteella ei ollut ilmennyt. Myös toisessa tapauksessa hallinto-oikeus katsoi, että maahanmuuttovirasto oli voinut hylätä valittajan kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen turvapaikkaa ja toissijaista suojelua koskevilta osilta. - Uutiset
9.9.2016 8.00
Valtion kotouttamisohjelma linjaa kotouttamisen painopisteet tuleville vuosilleValtion kotouttamisohjelma sisältää kotouttamisen painopisteet, tavoitteet, toimenpiteet, vastuut ja resurssit vuosille 2016–2019. Hallitus hyväksyi ohjelman 8.9.2016. Valtion kotouttamisohjelman tavoitteena on edistää yhdenvertaisuutta ja sitä, että maahanmuuttajien osaaminen hyödyttäisi suomalaista yhteiskuntaa. Kotouttamisen tehokkaalla alkuvaiheella sekä viranomaisten ja muiden toimijoiden yhteistyöllä pyritään siihen, että maahanmuuttajien siirtyminen esimerkiksi opintoihin ja työelämään tapahtuisi sujuvasti. - Uutiset
8.9.2016 13.21
Eduskunnan kirjaston tietopaketti rikoksiin syyllistyneiden henkilöiden maasta poistamisestaSisäministeriön lakihankkeessa selvitetään, mitä ongelmia liittyy maasta poistamiseen niissä tapauksissa, joissa kyse on rikoksiin syyllistyneistä ja yleiselle järjestykselle vaarallisista henkilöistä. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle viimeistään kevätistuntokaudella 2017. Eduskunnan kirjastossa kootussa tietopaketissa (LATI) on muun muassa hankkeeseen liittyvää lainvalmistelu- ja oikeusvertailevaa aineistoa, uutisointia sekä tietoja aiheeseen liittyvistä julkaisuista. - Uutiset
7.9.2016 8.21
EU-tuomioistuin: Jäsenvaltio ei ole velvollinen antamaan jokaiselle unionin kansalaisille, joka on liikkunut sen alueella, samaa suojaa luovuttamista vastaan kuin se antaa omille kansalaisilleenJäsenvaltion on kuitenkin ennen luovuttamista annettava etusija tietojenvaihdolle sen jäsenvaltion kanssa, josta henkilö on lähtöisin, ja mahdollistettava, että tämä voi pyytää kansalaisen luovuttamista syytetoimenpiteitä varten. - Uutiset
6.9.2016 9.57
KHO:n ratkaisu kansainvälistä suojelua ja käännyttämistä koskevassa ulkomaalaisasiassaKHO katsoi, että ulkomaalaislain 102 §:n 2 momenttia ei tule tulkita siten, että se mahdollistaisi tilanteen, jossa aikaisempaa turvapaikkahakemusta koskevan asian vireillä ollessa tehtävä hakemus jäisi sisällöllisesti tutkimatta, vaan tarkoituksena on, että kaikki myöhemmän hakemuksen yhteydessä esitetyt tosiseikat ja lisäselvitykset tulevat arvioitaviksi kansainvälisen suojelun tarpeen harkinnassa. Jos ulkomaalainen panee vireille uuden kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen sen jälkeen, kun hän on peruuttanut edellisen hakemuksensa tai sitä koskevan muutoksenhaun, mutta ennen kuin asian raukeamisesta on tehty päätös, uuden hakemuksen on katsottava tulleen vireille sen jälkeen, kun ulkomaalainen on saanut edellisestä asiastaan lainvoimaisen päätöksen. Hakemusta käsiteltäessä on tällöin sovellettava ulkomaalaislain 102 §:n 1 momenttia. Maahanmuuttoviraston olisi tullut tutkia A:n 22.12.2012 tekemä turvapaikkahakemus ulkomaalaislain 102 §:n 1 momentin mukaisena uusintahakemuksena ja antaa sen johdosta valituskelpoinen päätös. - Uutiset
2.9.2016 15.15
EU haluaa uudistaa oleskeluluvan erityisosaaja- eli sinisen kortin direktiiviäEuroopan komissio ehdottaa niin kutsutun sinisen kortin direktiivin uudistamista. EU:n sininen kortti on oleskelulupa, joka oikeuttaa asumaan ja työskentelemään jonkin jäsenvaltion alueella. Komission ehdotus direktiiviksi kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä korkeaa osaamistasoa vaativaa työtä varten (sinisen kortin direktiivi, erityisosaajadirektiivi) annettiin 7. kesäkuuta. Valtioneuvosto suhtautuu pääpiirteissään myönteisesti komission ehdottamaan direktiivin uudistamiseen, sillä nykyisellään direktiivi ei toimi. Hallitus pitää kuitenkin tärkeänä, että jäsenmailla säilyy jatkossakin mahdollisuus kansalliseen, joustavampaan erityisasiantuntijan oleskelulupajärjestelmään. - Uutiset
1.9.2016 16.00
Yksityisille avustajille asiakohtaiset palkkiot turvapaikka-asioissaYksityiselle avustajalle maksettavien palkkioiden määrät kansainvälistä suojelua koskevassa oikeusapuasiassa vahvistettiin 1. syyskuuta annetulla valtioneuvoston asetuksella. Asetus tulee voimaan 15. syyskuuta 2016 ja sitä sovelletaan voimaantulon jälkeen vireille tulleisiin asioihin. Turvapaikka-asioita koskevat uudet palkkiot perustuvat syyskuun alussa voimaan tulleeseen oikeusapulain muutokseen. Sen myötä kansainvälistä suojelua koskevassa asiassa yksityiselle avustajalle vahvistetaan kohtuullinen asiakohtainen palkkio ja nykyisestä tuntiperusteisesta laskutuksesta luovutaan. - Uutiset
30.8.2016 9.00
Maahanmuuttoviraston vastaanottotoiminnassa havaittiin puutteita – virasto ryhtynyt jo toimiinSisäministeriön sisäinen tarkastus on tehnyt tarkastuksen Maahanmuuttoviraston vastaanottokeskustoimintaan. Tarkastuksen tavoitteena oli saada kokonaiskuva vastaanottotoiminnan sopimuksiin ja talouteen liittyvistä riskeistä. Tarkastuksessa havaittiin puutteita vastaanottotoiminnan sopimuksissa ja talouden seuranta- ja valvontakäytännöissä. Puutteiden taustalla on ennen kaikkea viime syksyn poikkeuksellinen turvapaikanhakijatilanne. Maahanmuuttoviraston mukaan vastaanottotoimintaa alettiin kehittää jo vuoden 2015 lokakuussa. - Uutiset
26.8.2016 9.00
Henkilökortin hakuprosessi passin tavoin sähköiseksi – uusi henkilökorttilaki tulee pääosin voimaan vuoden 2017 alustaMuutoksilla sujuvoitetaan asiointia, parannetaan asiakaspalvelua ja tehostetaan viranomaisten työtä. Hakuprosessia joustavoitetaan vastaavalla tavalla kuin passin osalta on jo tehty. Mahdollisuudet sähköiseen asiointiin lisääntyvät. Hakemuksen voi kuitenkin edelleen laittaa vireille myös henkilökohtaisesti asioiden. Valmis henkilökortti toimitetaan suoratoimituksena henkilökorttivalmistajalta hakijalle, jolloin hakija voi noutaa henkilökortin yksityisen palveluntuottajan toimipisteestä. - Uutiset
24.8.2016 10.22
EIT:n suuri jaosto: Perheen käännyttäminen Ruotsista Irakiin johtaisi EIS 3 artiklan loukkaukseenEIT:n suuri jaosto katsoi tiistaina (23.8.) antamassaan tuomiossa, että Irakista Ruotsiin tulleella pariskunnalla ja heidän pojallaan olisi todellinen riski joutua kidutuksen, epäinhimillisen tai muun halventavan kohtelun kohteeksi, mikäli heidät käännytettäisiin takaisin Irakiin. - Uutiset
18.8.2016 10.10
Maahanmuuttovirasto: Käännytyspäätösten taustalla laki, lainsäätäjän tahto ja tuomioistuinten vahvistama oikeuskäytäntöJulkisuudessa on kuohuttanut nigerialaisten ihmiskaupan uhrien käännyttäminen Italiaan ja kotimaahansa Nigeriaan. On ymmärrettävää, että käännytettyjen ihmisten kohtalo herättää tunteita ja heidän nähdään olevan avun tarpeessa. Maahanmuuttoviraston ratkaisukäytäntö pohjautuu tässäkin asiassa voimassaolevaan ulkomaalaislakiin ja hallintotuomioistuinten vahvistamaan oikeuskäytäntöön, virasto tiedottaa. - Uutiset
17.8.2016 11.30
OTT Jaana Paanetoja: Turvapaikanhakijoiden työtoimintaPyrkimykset laajentaa turvapaikanhakijoiden työtoimintaa vastaanottokeskusten ulkopuolelle ovat olleet hiljattain esillä uutisissa. Lainsäädännön kehittäminen saattaa kuitenkin olla oletettua monimutkaisempi hanke. OTT Jaana Paanetoja arvioi työtoiminnan mahdolliseen laajentamiseen liittyviä työ- ja sosiaalioikeudellisia näkökohtia Edilexin Vierashuoneessa. - Uutiset
17.8.2016 10.01
KHO:n ratkaisu humanitaarisesta suojelusta ja kielianalyysin merkityksestä oleskelulupa-asiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että asiassa saatavilla oleva muu selvitys tuki sitä, että valittajan kotipaikkana voitiin pitää Afgooyen kaupunkia. Näin ollen Maahanmuuttovirasto ei ollut voinut kaiken käytettävissään olleen selvityksen perusteella katsoa, että oleskeluluvan myöntämisen perusteena ollut tieto valittajan kotipaikasta oli ollut virheellinen sen perusteella, mitä kielianalyysilausunnossa oli esitetty arviona valittajan todennäköisestä kotiseudusta. Korkein hallinto-oikeus kumosi Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
15.8.2016 13.00
Sisäministeriö: Väkivaltainen ääriliikehdintä maltillista SuomessaVäkivaltainen ekstremismi ei merkittävällä tavalla ilmene rikollisuutena Suomessa ja siihen liittyviä rikoksia tapahtuu suhteellisen vähän. Suomessa on kuitenkin väkivaltapotentiaalia omaavia ääriliikkeitä ja -ryhmiä, jotka ajoittain kohdistavat väkivaltaa tai sen uhkaa viranomaisia, vähemmistöryhmiä tai poliittisia vastustajiaan kohtaan. Tiedot käyvät ilmi sisäministeriön julkaisemasta väkivaltaisen ekstremismin tilannekatsauksesta, jonka teemana on tällä kertaa ekstremistiset rikokset vuonna 2015. Aihe on hyvin ajankohtainen viime syksyn tapahtumia ajatellen. Eurooppaan suuntautunut pakolaisvirta ja myös Suomeen saapuneiden turvapaikanhakijoiden suuri määrä vaikutti väkivaltaisten ääriliikkeiden toimintaan. - Uutiset
11.8.2016 15.05
Turvapaikkavalitusten tuomioistuinkäsittelyä nopeutetaan - myös oikeusavun saamiseen ja avustajien kelpoisuusvaatimuksiin muutoksiaKansainvälistä suojelua koskevien asioiden käsittelyä tehostetaan lainmuutoksilla, jotka tulevat voimaan 1. syyskuuta 2016. Tavoitteena on luoda edellytyksiä sille, että kansainvälistä suojelua koskevat valitusasiat on mahdollista käsitellä aiempaa joutuisammin ja sujuvammin. Lisäksi tarkistetaan turvapaikanhakijoiden oikeusavun laajuutta ja oikeusapua antavien avustajien kelpoisuusvaatimuksia. - Uutiset
1.8.2016 12.25
Hovioikeus ei palauttanut isänsä kanssa luvattomasti Suomeen tuotua ja pakolaisaseman saanutta lasta äitinsä luokse Valko-Venäjälle - palauttaminen olisi voinut saattaa lapsen ruumiillisille tai henkisille vaurioille alttiiksi taikka muutoin kestämättömään tilanteeseenHO katsoi, että vuonna 2010 syntyneen lapsen poisvieminen Valko-Venäjältä oli ollut luvatonta huoltolain 32 §:n tarkoittamalla tavalla. HO:ssa oli kysymys siitä, voitiinko lapsen palauttamista koskeva hakemus kuitenkin hylätä lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain 34 §:n 1 momentin 2 kohdan nojalla, koska oli vakava vaara, että palauttaminen saattaisi lapsen alttiiksi ruumiillisille tai henkisille vaurioille taikka että lapsi muutoin joutuisi sietämättömiin olosuhteisiin. Äidin hakemus lapsen palauttamisesta hylättiin. (Vailla lainvoimaa 1.8.2016) - Uutiset
13.7.2016 11.12
KHO:n ratkaisu turvapaikka-asiassaAsianosaiset olivat esittäneet Italiassa kokemaansa turvattomuuteen ja etenkin Italiassa kansainvälistä suojelua saaneiden henkilöiden heikkoihin yleisiin olosuhteisiin liittyviä perusteita palautuskiellon soveltamiselle. Molemmille vanhemmille oli Italiassa myönnetty toissijainen suojeluasema. Se takasi heille siellä määritelmädirektiivin mukaiset oikeudet, joihin kuului oikeus turvautua Italian julkisiin palveluihin. Heidän asemansa ei ollut verrattavissa ensimmäisen kerran Euroopan unionin alueelle tuleviin turvapaikanhakijoihin. Pelkästään se seikka, että heidän taloudellinen asemansa tai sosiaaliset elinolosuhteensa saattoivat Suomeen verrattuna merkittävästikin heikentyä, ei ollut riittävä peruste sille, että heidän voitaisiin katsoa altistuvan epäinhimilliselle kohtelulle Italiassa. Asiassa ei ollut heidän yksilölliseen tilanteeseensa tai lapsen etuun liittyviä seikkoja, joiden vuoksi heidän palauttamisensa Italiaan muodostuisi palautuskiellon vastaiseksi. Maahanmuuttovirasto oli voinut hylätä hakemukset ilmeisen perusteettomina. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja Maahanmuuttoviraston päätöksen lopputulos saatettiin voimaan.