Hakutulokset
- Uutiset
7.7.2021 9.37
KHO:n viisi vuosikirjapäätöstä ulkomaalaisasioissaKHO:2021:102 Ulkomaalaisasia – Oleskelulupa perhesiteen perusteella – Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden vaarantaminen – Maahantulokiellon päättyminen – Aikaisemman karkottamispäätöksen perusteena olleet seikat
KHO:2021:101 Ulkomaalaisasia – Pakolaisaseman lakkauttaminen – Kansalaisuusvaltion passin hakeminen – Uudelleen turvautuminen kansalaisuusvaltion suojeluun – Vapaaehtoisuus
KHO:2021:100 Ulkomaalaisasia – Karkottaminen – Maahantulokielto kolme vuotta – Suomessa syntynyt ulkomaalainen – Yleinen järjestys ja turvallisuus – Rikokset – Karkottamisen kokonaisharkinta – Siteet Suomeen – Siteet kansalaisuusvaltioon – Perhe-elämän suoja – Lapsen etu – Välttämättömyys ja oikeasuhtaisuus
KHO:2021:99 Ulkomaalaisasia – Perheenyhdistäminen – Pakolaisaseman saanut perheenkokoaja – Toimeentuloedellytys – Toimeentuloedellytyksen soveltaminen – Kolmen kuukauden määräaika
KHO:2021:98 Ulkomaalaisasia – Perheenyhdistäminen – Pakolaisaseman saanut perheenkokoaja – Toimeentuloedellytys – Toimeentuloedellytyksen soveltaminen – Kolmen kuukauden määräaika – Toimeentuloedellytyksestä poikkeaminen - Uutiset
24.6.2021 14.52
Ulkomaalaisten opiskelijoiden ja tutkijoiden Suomeen jäämistä helpotetaan – lakiesitys lausuntokierroksella 20.8.2021 saakkaUlkomaalaisten tutkijoiden ja opiskelijoiden sekä heidän perheidensä maahan jäämistä tulee hallitusohjelman mukaan helpottaa oleskelulupia pidentämällä ja lupakäytäntöjä sujuvoittamalla. Lakiesityksen muutosten tavoitteena on tukea Suomen vetovoimaa ja parantaa osaavan työvoiman saatavuutta. Lain on tarkoitus tulla voimaan 1. helmikuuta 2022. - Uutiset
23.6.2021 13.13
Laajamittaiseen maahantuloon varautumista koskevat lakimuutokset lausuntokierrokselleSisäministeriö lähetti keskiviikkona (23.6.) lausuntokierrokselle luonnokset lakimuutoksista, jotka tukisivat varautumista mahdolliseen laajamittaiseen maahantuloon. Tarve muutoksille on tunnistettu kehittämistyössä, jota viranomaiset ovat tehneet vuodesta 2015 alkaen. Lausuntokierros päättyy 6.8.2021. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syysistuntokaudella 2021. Hankkeen toimikautta on jatkettu 31.3.2022 saakka. - Uutiset
23.6.2021 12.18
Opiskelijan oleskelulupahakemuksen käsittely kesti noin 8 kuukauttaApulaisoikeuskanslerin sijainen antoi huomautuksen Maahanmuuttovirastolle laissa säädetyn enimmäiskäsittelyajan huomattavasta ylityksestä. Päätös lähetettiin tiedoksi myös sisäministeriölle. - Uutiset
22.6.2021 14.30
EUT: Belgian lainsäädännössä säilöönotolle säädetty 8 kk:n enimmäispituus ylitti sen, mikä oli tarpeen maastapoistamisessa noudatettavan politiikan tehokkuuden turvaamiseksiYleiseen järjestykseen tai turvallisuuteen liittyvistä syistä unionin kansalaiselle ja hänen perheenjäsenilleen annetun maastapoistamispäätöksen täytäntöönpanotoimenpiteet voidaan katsoa oikeutetuiksi liikkumis- ja oleskeluvapauden rajoituksiksi silloin, kun ne perustuvat yksinomaan asianomaisen henkilön omaan käyttäytymiseen ja ovat suhteellisuusperiaatteen mukaisia. Kun otettiin huomioon yhteistyömekanismit, joita jäsenvaltioilla oli käytettävissään, Belgian lainsäädännössä säilöönotolle säädetty kahdeksan kuukauden enimmäispituus ylitti kuitenkin sen, mikä on tarpeen maastapoistamisessa noudatettavan politiikan tehokkuuden turvaamiseksi. - Uutiset
22.6.2021 13.50
Kotoutumisen sanasto yhdenmukaistaa kotoutumiseen liittyvien käsitteiden käyttöäTEM:n julkaisema Kotoutumisen sanasto yhdenmukaistaa kotoutumiseen, yhdenvertaisuuteen ja syrjintään liittyvien käsitteiden käyttöä. Uusi sanasto korostaa yhdenvertaisuutta ja maahanmuuttajien omaa toimijuutta. Kotouttamisen sijaan tulisikin jatkossa puhua kotoutumisen edistämisestä. - Uutiset
22.6.2021 12.30
EUT: Unionin kansalainen, josta on tehty karkottamispäätös, voi saada uuden oleskeluoikeuden vastaanottavan jäsenvaltion alueella vasta päätettyään oleskelunsa tällä alueella tosiasiallisesti ja aidostiTällaista karkottamispäätöstä nimittäin ei ole pantu kattavasti täytäntöön pelkästään sillä, että kyseinen unionin kansalainen on fyysisesti poistunut tältä alueelta hänen vapaaehtoiselle poistumiselleen kyseisessä päätöksessä asetetussa määräajassa. - Uutiset
22.6.2021 9.55
KHO: Maahanmuuttoviraston ei tullut jättää toimeentuloedellytyksen täyttymistä arvioidessaan huomioon ottamatta työsuhteeseen perustuvia palkkatuloja, vaikka perheenkokoajan oleskeluluvan peruste oli muuttunutUlkomaalaisasia – Oleskelulupa perhesiteen perusteella – Toimeentuloedellytys – Toimeentulolähteet – Perheenkokoajan oleskeluluvan peruste - Uutiset
18.6.2021 14.30
Ulkomaalaislain uudistukset ehkäisevät ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä ja parantavat uhrin asemaa - lait voimaan 1.10.2021Tavoitteena on, että työssä tapahtuva hyväksikäyttö tulee nykyistä helpommin ilmi. Presidentti vahvisti lain ulkomaalaislain muuttamisesta perjantaina (18.6.) ja määräsi lain tulevan voimaan 1. lokakuuta 2021. - Uutiset
17.6.2021 12.40
Kausityöntekijän mahdollisuutta vaihtaa työnantajaa helpotetaanMaahanmuuttovirasto on ottanut käyttöön uuden suoritteen, jolla helpotetaan kausityöntekijän mahdollisuutta vaihtaa työnantajaa Suomessa ollessaan. Maahanmuuttoviraston maksuasetuksen muutos perustuu kausityölain muutokseen. Sekä kausityöntekoa koskeva lainmuutos että Maahanmuuttoviraston maksuasetuksen muutos tulevat voimaan 17. kesäkuuta 2021. - Uutiset
11.6.2021 12.15
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu turvapaikanhakijan kansainvälisestä ja toissijaisesta suojelusta (Saksa)Ennakkoratkaisupyyntö – Turvapaikka-asioita ja toissijaista suojelua koskeva yhteinen politiikka – Direktiivi 2011/95/EU – Toissijaisen suojeluaseman myöntämisen edellytykset – 15 artiklan c alakohta – Siviilihenkilön henkeä tai ruumiillista koskemattomuutta uhkaava vakava ja henkilökohtainen vaara, joka johtuu mielivaltaisesta väkivallasta kansainvälisen tai maan sisäisen aseellisen selkkauksen yhteydessä – Kansallinen lainsäädäntö, jossa säädetään vaatimuksesta, joka koskee siviiliuhrien (kuolleet ja loukkaantuneet) vähimmäismäärää kyseessä olevalla alueella - Uutiset
9.6.2021 7.33
Oikeusasiamies huomautti Maahanmuuttovirastoa: Turvapaikkahakemuksen käsittelyn viivästyminenEduskunnan oikeusasiamiehestä annetun lain 10 §:n 1 momentin nojalla oikeusasiamies antoi Maahanmuuttovirastolle huomautuksen kantelijan turvapaikkahakemuksen käsittelylle laissa säädetyn määräajan pitkästä ylittämisestä. - Uutiset
4.6.2021 14.30
Ulkomaalaisten marjanpoimijoiden asema paraneeUusi laki vahvistaa luonnontuotteiden kerääjien oikeudellista asemaa ja määrittelee yritysten velvollisuudet nykyistä tarkemmin ja velvoittavammin. Samalla marjanpoimijoiden ansaintamahdollisuudet paranevat ja yritysten kilpailutilanne tasapuolistuu, mikä vahvistaa alan kestävän kasvun ja kansainvälistymisen edellytyksiä. Ulkomaalaisten marjanpoimijoiden asema on ollut lainsäädännössä aiemmin pitkälti sääntelemätön, koska heidän ei ole katsottu olevan työsuhteessa, vaan toimivan eräänlaisina yrittäjinä. Presidentti vahvisti lain perjantaina (4.6.). Laki tulee voimaan 14. kesäkuuta 2021. - Uutiset
27.5.2021 13.57
EIT jätti tutkimatta Italiaan käännytettävän perheen valituksen ilmeisen perusteettomanaValittajat katsoivat EIT:lle tekemässään valituksessa Italiaan käännyttämisen loukkaavan EIS 3 artiklaa (kidutuksen kielto), koska valittajien mukaan perheen lapsille ei Italiassa tarjottaisi asianmukaisia vastaanotto-olosuhteita tai heidän tarvitsemaansa terveydenhoitoa. Valittajien mukaan oli lisäksi olemassa vakava riski siitä, että perhe käännytetään Italiasta heidän kotimaahansa Libyaan. EIT katsoi ratkaisussaan valituksen olevan ilmeisen perusteeton eikä ottanut sitä tutkittavaksi. - Uutiset
25.5.2021 9.05
Ilman oleskeluoikeutta maassa olevien tilanteeseen etsitään ratkaisujaSisäministeriön 24. toukokuuta asettamassa hankkeessa tehdään selvitys lakimuutoksesta, joka mahdollistaisi tilapäisen oleskeluluvan ja muukalaispassin myöntämisen rajoitetuksi ajaksi kielteisen päätöksen saaneelle turvapaikanhakijalle, joka on työllistynyt. Muutoksella pyrittäisiin siihen, että henkilö voisi matkustaa hankkimaan matkustusasiakirjan oman maansa viranomaisilta. Lisäksi hankkeessa selvitetään mahdollisia ratkaisuja pitkään Suomessa ilman oleskeluoikeutta olleiden henkilöiden tilanteeseen. - Uutiset
21.5.2021 12.05
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste: HAO ei ollut esittämillään perusteilla voinut hylätä jälkitoimitulkkauksesta vaadittua kulua perusteettomanaOikeusapu ulkomaalaisasiassa – Avustajan vaatimus hallinto-oikeuden päätöksen tulkkauksesta jälkitoimena – Hallinto-oikeuden päätös hylätä vaatimus perusteettomana – Päämiehen oikeus saada itseään koskevasta päätöksestä tieto – Äidinkieli tai muu kieli – Päämiehen oikeusturvatakeet - Uutiset
20.5.2021 14.20
Unionin tuomioistuin: Kansainvälistä suojelua koskevaa hakemusta ei voida jättää tutkimatta sillä perusteella, että Norja on hylännyt saman henkilön aiemman turvapaikkahakemuksenTätä kolmatta valtiota nimittäin ei siitä huolimatta, että se osittain osallistuu yhteiseen eurooppalaiseen turvapaikkajärjestelmään, voida rinnastaa jäsenvaltioon. - Uutiset
20.5.2021 13.47
Työsuojelun valvontaan esitetään useita parannuksiaHallituksen torstaina (20.5.) antama esitys tehostaisi työssä käytettävien teknisten laitteiden markkinavalvontaa, ja työsuojeluviranomaisten tiedonsaantioikeutta. Esitys loisi myös ilmoitusvelvollisuuden työperäistä ihmiskauppaa ja törkeää ihmiskauppaa koskevissa tapauksissa. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. EU-asetusta aletaan soveltaa 16. heinäkuuta 2021. - Uutiset
10.5.2021 14.45
Maahanmuuttovirasto: Ensimmäisen työperusteisten oleskeluluvan saa nyt aiempaa nopeammin – kehittämistyö jatkuuEnsimmäisten työperusteisten oleskelulupien käsittelyaikojen mediaani on puolittunut tammi-maaliskuussa vuoden 2020 käsittelyaikoihin verrattuna. Esimerkiksi puolet erityisasiantuntijoista, startup-yrittäjistä ja tutkijoista saavat ensimmäisen oleskeluluvan tällä hetkellä kahdessa viikossa tai nopeammin. - Uutiset
10.5.2021 9.27
Hovioikeus arvioi ulkomaalaisen säilöönoton edellytyksiäA:han voitiin kohdistaa turvaamistoimi maastapoistamista koskevan päätöksen täytäntöönpanon turvaamiseksi. Hovioikeus katsoi, että A:n säilöön ottaminen oli tarpeen hänen henkilöllisyytensä selvittämiseksi. A:n menettelyn vuoksi oli perusteltua aihetta olettaa, että hän vaikeuttaisi huomattavasti maasta poistamistaan koskevan päätöksen täytäntöönpanoa. Rikosperusteista edellytystä säilöönotolle ei ollut olemassa. Vireillä olevan avioeron myötä A:lla ei ole enää asuntoa Suomessa. Hänen henkilöllisyytensä on varmentamatta. Hän on antanut ristiriitaisia tietoja viranomaisille. Ottaen huomioon päätöksessä mainitut seikat hovioikeus katsoi, etteivät lievemmät turvaamistoimet olleet riittäviä. Edellytykset A:n säilöön ottamiselle olivat olemassa. (Vailla lainvoimaa 10.5.2021) - Uutiset
6.5.2021 8.08
Laittoman maahantulon ja maassa oleskelun vastainen toimintaohjelma on päivitettyHallitusohjelman mukaisesti laittoman maahantulon ja maassa oleskelun vastainen toimintaohjelma on päivitetty vuosille 2021–2024. Ohjelman tarkoituksena on vaikuttaa kokonaisvaltaisesti laittomaan maahantuloon ja maassa oleskeluun, rajat ylittävään rikollisuuteen sekä siihen, ettei Suomeen syntyisi varjoyhteiskuntaa virallisen yhteiskunnan ulkopuolelle. Kyseessä on järjestyksessään neljäs kansallinen laittoman maahantulon ja maassa oleskelun vastainen toimintaohjelma. Siinä on otettu kattavasti huomioon edellisten ohjelmien toimenpidekirjaukset sekä asiakokonaisuutta koskevat hallitusohjelman kirjaukset. Ohjelmassa tarkastellaan myös ilman oleskeluoikeutta maassa oleskelevien asemaa, heihin liittyviä hyväksikäytön ilmiöitä ja alttiutta joutua osaksi ihmiskauppaa. - Uutiset
4.5.2021 12.12
Hovioikeus: Maahantulokiellon rikkomisesta tuomittu rangaistus tuli määrätä ehdottomanaHovioikeus hyväksyi käräjäoikeuden perustelut ja johtopäätöksen siitä, että rikoslain 6 luvun 5 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettu koventamisperuste tuli asiassa sovellettavaksi. Valituksessa vedotut sanktiokumulaatioon liittyvät näkökohdat eivät estä koventamisperusteen soveltamista vankeusrangaistuksen pituutta mitattaessa, kun rangaistuslajin valinnassa on päädytty vankeusrangaistukseen ilman koventamisperusteen soveltamista. Oikeudenmukaisena rangaistuksena oli koventamisperuste huomioon ottaen pidettävä käräjäoikeuden tuomitsemaa 70 päivän vankeusrangaistusta. A:n rikosrekisteriotteelta ilmenevä aiempi rikollisuus, jossa oli maahantulokiellon rikkomisten lisäksi kysymys muunlaisistakin rikoksista, edellytti vankeusrangaistuksen tuomitsemista ehdottomana. (Vailla lainvoimaa 4.5.2021) - Uutiset
15.4.2021 11.31
Unionin tuomioistuin: Turvapaikanhakijan on voitava vedota riitauttamansa siirtopäätöksen tekemisen jälkeisiin olosuhteisiinKunkin jäsenvaltion asiana on antaa menettelysäännöt sellaisia oikeussuojakeinoja varten, joilla on tarkoitus taata tällainen tehokas oikeussuoja. - Uutiset
9.4.2021 9.00
Kausityöntekijän mahdollisuus vaihtaa työnantajaa paranee ja työnantajan hallinnollinen taakka kevenee - muutokset voimaan 17. kesäkuuta 2021Kolmansista maista Suomeen tulevien kausityöntekijöiden mahdollisuus vaihtaa työnantajaa helpottuu, kun kausityölain muutokset tulevat voimaan. Työnantajat taas voivat uudistuksen jälkeen tehdä ilmoituksen Maahanmuuttovirastolle useammasta työntekijästä kerrallaan. Muutokset koskevat työsuhteessa tapahtuvaa kausityötä maatalouden ja matkailun alalla. Presidentin on tarkoitus vahvistaa muutokset perjantaina (9.4.). - Uutiset
7.4.2021 9.31
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste turvapaikkamenettelystäUlkomaalaisasia – Kansainvälinen suojelu – Turvapaikkamenettely – Uusintahakemuksen ratkaiseminen ja tutkimatta jättäminen – Aiemman päätöksen lainvoimaisuus - Uutiset
29.3.2021 13.05
Turvapaikanhakijoita avustavien lakimiesten pätevyys – arviomuistiosta voi lausua 28. toukokuuta saakkaPääministeri Sanna Marinin halllituksen ohjelman mukaan turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa vahvistetaan niin, että mahdollistetaan avustajan käyttö turvapaikkapuhuttelussa. Lisäksi otetaan käyttöön tuntiperusteiset palkkiot avustajille sekä yleiset hallinto-oikeudelliset valitusajat ja parannetaan turvapaikanhakijoille suunnattua yleistä oikeudellista neuvontaa, arvioidaan turvapaikkamenettelyn laatua ja lapsen edun toteutumista sekä varmistetaan turvapaikanhakijoita avustavien lakimiesten pätevyys ja huolellisuus. Hallituksen esitys palkkioiden, valitusaikojen ja avustajan käytön laajentamisesta on valmisteltu ja se on käsiteltävänä eduskunnassa. Lakimiesten pätevyyden ja huolellisuuden varmistamisesta on laadittu arviomuistio. Oikeusministeriö pyytää nyt arviomuistiosta lausuntoja. - Uutiset
29.3.2021 9.09
KHO: Rikoksesta ihmiskuntaa vastaan epäillyn kansalaistaminen oli kansalaisuuslain 13 §:n 3 momentissa tarkoitetuin tavoin painavasta syystä vastoin valtion etuaVaikka kysymys kansalaisuuden myöntämisestä ratkaistaan kansalaisuuslakia soveltaen, ulkomaalaislain mukaisilla ratkaisuilla ja niiden perusteena olevalla selvityksellä voi kuitenkin olla vaikutusta arvioitaessa kansalaistamisen edellytyksiä. Maahanmuuttovirasto oli lainvoiman saaneella päätöksellä jättänyt antamatta muutoksenhakijalle turvapaikan sillä perusteella, että oli perusteltua aihetta epäillä hänen syyllistyneen rikokseen ihmiskuntaa vastaan sekä Yhdistyneiden kansakuntien tarkoitusperien ja periaatteiden vastaisiin tekoihin. Tämä seikka jo sinällään oli peruste katsoa, että muutoksenhakijan kansalaistaminen oli kansalaisuuslain 13 §:n 3 momentissa tarkoitetuin tavoin painavasta syystä vastoin valtion etua. - Uutiset
25.3.2021 13.36
Oikeusasiamies esittää hyvitystä: Maahanmuuttoviraston ja ulkomaalaispoliisin menettely koskien tunnistautumistaKuten Maahanmuuttovirasto itsekin selvityksessään myöntää, nyt kyseessä olevassa tunnistautumistilanteessa tapahtui virhe. Tämä johtui muun muassa siitä, että palvelupisteessä asioineella hakijalla oli sama nimi ja kansalaisuus kuin UMA-järjestelmästä löytyneellä toisella henkilöllä. Maahanmuuttoviraston virheen takia kantelijan puoliso vietiin poliisiasemalle, jossa hän joutui olemaan noin kaksi ja puoli tuntia. Oikeusasiamies piti selvänä, että tapahtumat olivat aiheuttaneet asianosaisille ahdistusta ja vääryyskokemuksia. EOA esitti, että kantelijan miehelle hyvitetään Maahanmuuttoviraston virheestä johtunut henkilökohtaisen vapauden ja koskemattomuuden loukkaus. - Uutiset
12.3.2021 14.15
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lapsen edun huomioon ottamisesta ennen palauttamispäätöksen tekemistä (Belgia)Jäsenvaltioissa sovellettavista yhteisistä vaatimuksista ja menettelyistä laittomasti oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten palauttamiseksi annetun direktiivin 2008/115/EY 5 artiklaa, luettuna yhdessä Euroopan unionin perusoikeuskirjan 24 artiklan kanssa, on tulkittava siten, että jäsenvaltioiden on otettava asianmukaisesti huomioon lapsen etu ennen palauttamispäätöksen, johon on liitetty maahantulokielto, tekemistä myös silloin, kun kyseisen päätöksen adressaatti ei ole alaikäinen vaan hänen isänsä. - Uutiset
11.3.2021 13.30
EUT: kolmannen maan kansalaisen pitkäaikaisen oleskelun epäämistä koskevaan asiaan ei voitu soveltaa Schengen-säännöstöäUnionin tuomioistuin katsoi, ettei Schengenin sopimuksen soveltamisesta tehty yleissopimus sovellu kolmannen valtion kansalaiseen, jolta on evätty pitkäaikaiseen oleskeluun tarkoitettu viisumi. Edelleen unionin tuomioistuin totesi, että jäsenvaltioilla on velvollisuus säätää tutkimusta, opiskelua, harjoittelua, vapaaehtoistyötä, oppilasvaihto-ohjelmaa tai koulutushanketta ja au pairina työskentelyä varten tapahtuvan kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun vuoksi haetun viisumin epäämispäätöksiä koskevasta muutoksenhakumenettelystä. - Uutiset
10.3.2021 12.45
Eduskunnan kirjaston tietopaketti terrorismirikosten sääntelystäOM perusti 26.2.2020 työryhmän, jonka kesäkuussa 2020 luovuttaman mietinnön mukaan terrorismirikoksia koskevat rangaistussäännökset ovat Suomessa yleisesti ottaen kattavia Pohjoismaihin ja muihin keskeisiin vertailumaihin verrattuna. Työryhmä ehdotti kuitenkin, että terroristijärjestön tai -ryhmän toimintaan osallistuminen säädetään rangaistavaksi nykyistä laajemmin. Uutena rikoksena ehdotetaan säädettäväksi rangaistavaksi terrorismirikoksiin liittyvä julkinen kehottaminen. Rangaistaviksi tulisivat myös julkisen kehottamisen rahoittaminen ja matkustaminen toiseen valtioon sen tekemistä varten. Työryhmän mietintö oli lausuntokierroksella kesällä 2020. Hallituksen esitys eduskunnalle on tarkoitus antaa huhtikuussa 2021. - Uutiset
10.3.2021 12.20
Apulaisoikeuskansleri: Etsintäkuulutuksiin liittyvään ilmoitusmenettelyyn liittyy selvästi selkeyttämisen ja sääntelyn tarvettaMaahanmuuttoviraston käytäntö ilmoittaa poliisille asiakaspalvelussaan asioivan etsintäkuulutetun luvanhakijan paikalla olemisesta oli hallintolaissa säädettyjen tarkoitussidonnaisuuden ja suhteellisuusperiaatteiden, EU:n tietosuoja-asetuksen ja perustuslain edellyttämän lakisidonnaisuuden periaatteen kannalta hyvin ongelmallinen. Apulaisoikeuskansleri katsoi, että ilmoitusmenettelyyn liittyy selvästi selkeyttämisen ja sääntelyn tarvetta. - Uutiset
8.3.2021 11.15
KHO: Kansalaisuutta hakevalla henkilöllä ei aktiivista velvollisuutta selvittää henkilöllisyyttään kansalaisuuslain perusteellaKansalaisuusasia – Henkilöllisyys – Määräajan kuluminen – Väestötietojärjestelmään merkittyjen henkilötietojen oikeellisuus – Velvollisuus selvittää henkilöllisyyttään kymmenen vuoden määräaikana - Uutiset
5.3.2021 14.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu rajavalvonnasta ja oleskeluluvasta (Ruotsi)Ennakkoratkaisupyyntö – Vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alue – Rajavalvonta, turvapaikka ja maahanmuutto – Schengenin sopimuksen soveltamisesta tehty yleissopimus – Haku Schengenin tietojärjestelmästä (SIS) käsiteltäessä kyseisessä järjestelmässä maahantulokieltoon määrätyn kolmannen maan kansalaisen oleskelulupahakemusta – 25 artiklan 1 kappale – Schengenin rajasäännöstö – Kolmansien maiden kansalaisten maahantuloedellytykset – 6 artiklan 1 ja 5 kohta – Euroopan unionin perusoikeuskirja – 7 artikla ja 24 artiklan 2 kohta – Oleskeluluvan uusimatta jättäminen perheenyhdistämistä varten sillä perusteella, että hakijan henkilöllisyyttä ei ole varmistettu - Uutiset
26.2.2021 16.00
Hovioikeus hylkäsi hakemuksen lapsen Ruotsiin palauttamiseksiHO katsoi, ettei äiti ollut tuonut lasta luvattomasti Suomeen marraskuussa 2020 noudattaessaan viranomaisen antamaa määräystä. Tapauksen olosuhteissa äidillä oli oikeus luottaa Ruotsin maahanmuuttoviranomaisen ilmoittamiin tietoihin lapsen maahantuloa koskevista rajoituksista sekä siihen, että lapsen turvapaikkahakemus käsitellään Suomen viranomaisten ilmoittamalla tavalla Suomessa. Sen vuoksi lapsen palauttamatta jättämistä Ruotsiin ei voitu pitää huoltolain 32 §:ssä tarkoitetulla tavalla luvattomana, vaikka isä ei ollutkaan antanut suostumustaan lapsen oleskelulle Suomessa. Asiassa esitetyn perusteella ei voitu myöskään tehdä johtopäätöstä, että äiti olisi isän väittämällä tavalla käyttänyt turvapaikkasääntelyä väärin. (Vailla lainvoimaa 26.2.2021. Valituslupa myönnetty) - Uutiset
24.2.2021 15.00
Unionin tuomioistuin: Laittomasti maassa oleskeleva pakolainen voidaan ottaa säilöön toiseen jäsenvaltioon siirtämistä vartenJäsenvaltioissa sovellettavista yhteisistä vaatimuksista ja menettelyistä laittomasti oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten palauttamiseksi annetun direktiivin 2008/115/EY 3, 4, 6 ja 15 artiklaa on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä sille, että jäsenvaltio ottaa hallinnollisena toimenpiteenä säilöön alueellaan laittomasti oleskelevan kolmannen maan kansalaisen hänen siirtämisekseen pakkokeinoin toiseen jäsenvaltioon, jossa hänellä on pakolaisasema, kun kyseinen henkilö ei ole noudattanut hänelle annettua määräystä poistua välittömästi kyseisen toisen jäsenvaltion alueelle ja kun hänestä ei voida tehdä palauttamispäätöstä. - Uutiset
23.2.2021 12.36
Lakiluonnos kansallisesta D-viisumista lausuntokierrokselleHallituksen esityksessä ehdotettu kansallisen viisumin käyttöönotto on yksi toimenpide, jolla nopeutetaan ja sujuvoitetaan erityisasiantuntijoiden ja startup-yrittäjän maahantuloprosessia ja samalla tehostetaan työperäistä maahanmuuttoa. Esityksessä esitetään, että Maahanmuuttovirasto myöntäisi kansallisen viisumin sellaisille kolmannen maan kansalaisille, joille on myönnetty erityisasiantuntijan tai kasvuyrittäjän oleskelulupa sekä heidän perheenjäsenilleen, joille on myönnetty oleskelulupa perhesiteen perusteella. Kansallisen viisumin avulla nopeutettaisiin oleskeluluvan hakemiseen liittyvää maahantuloprosessia. Kansallisen viisumin voimassaoloaika olisi 100 vuorokautta. Lisäksi säädettäisiin kansallisen viisuminhakijan biometristen tunnisteiden ottamisesta kansallista viisumia varten. Tavoitteena on, että hallituksen esitys annetaan kevään aikana ja että laki tulisi voimaan syksyllä 2021. - Uutiset
16.2.2021 13.00
Ulkomaalaislain muutosten yhteisvaikutuksia selvitettiin – monet suositelluista toimista ovat valmisteillaValtioneuvoston teettämässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia yhteisvaikutuksia ulkomaalaislakiin vuosina 2015–2019 tehdyillä muutoksilla on ollut kansainvälistä suojelua hakeneiden ja saaneiden asemaan sekä lapsen edun toteutumiseen. Tutkimuksen taustalla oli hallitusohjelman kirjaus siitä, että ulkomaalaislain muutosten ja soveltamiskäytäntöjen yhteisvaikutukset oikeusturvaan selvitetään. Tavoitteena oli saada kokonaiskuva tilanteesta ja tuottaa toimenpidesuosituksia. - Uutiset
9.2.2021 12.43
YK:n lapsen oikeuksien komitealta Suomea koskeva ratkaisu lapsen edun ensisijaisuuden merkityksestä turvapaikka-asiassa – Suomen valtion on hyvitettävä loukkausYK:n lapsen oikeuksien komitea antoi 4. helmikuuta 2021 ratkaisunsa lapsen edun ensisijaisuudesta turvapaikka-asiassa. Ratkaisussa todettiin tapauksessa loukatun YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen 3 (lapsen edun ensisijaisuus), 19 (lapsen suojeleminen väkivallalta) ja 22 (lapsen oikeus suojeluun ja humanitaariseen apuun, pakolaiset ja turvapaikanhakijat) artikloja. - Uutiset
29.1.2021 9.11
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste ulkomaalaisasiassa: Oikeusavun lisäomavastuu oli poistettava - Uutiset
21.1.2021 12.12
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu pakolaisaseman myöntämisedellytyksistä ja kolmannen maan kansalaiselle annettavasta taloudellisesta ja sosiaalisesta tuesta (Yhdistynyt kuningaskunta)Ennakkoratkaisupyyntö – Direktiivi 2004/83/EY – Pakolaisaseman tai toissijaisen suojeluaseman myöntämisedellytyksiä koskevat vähimmäisvaatimukset – Pakolainen – 2 artiklan c alakohta – Pakolaisaseman lakkaaminen – 11 artikla – Olosuhteiden muuttuminen – 11 artiklan 1 kohdan e alakohta – Mahdollisuus turvautua alkuperämaan suojelukseen – Arviointiperusteet – 7 artiklan 2 kohta – Taloudellinen ja sosiaalinen tuki – Merkityksettömyys - Uutiset
14.1.2021 13.40
Unionin tuomioistuin: Ennen kuin jäsenvaltio tekee ilman huoltajaa olevasta alaikäisestä palauttamispäätöksen, sen on tarkistettava, että alaikäistä varten on järjestetty kohdevaltiossa asianmukainen vastaanottoJäsenvaltio ei voi panna palauttamispäätöstä täytäntöön, jos asianmukaista vastaanottoa ei taata enää maastapoistamisen vaiheessa. - Uutiset
12.1.2021 10.10
KHO:n kaksi ratkaisua kansainvälisestä suojelusta turvapaikanhakijan kuuluttua terroristijärjestöönKHO:2021:6: Ulkomaalaisasia – Kansainvälinen suojelu – Poissulkemislauseke – Terroristijärjestö – PKK – Henkilökohtainen vastuunalaisuus
KHO:2021:5: Ulkomaalaisasia – Kansainvälinen suojelu – Poissulkemislauseke – Terroristijärjestö – PKK – Henkilökohtainen vastuunalaisuus - Uutiset
8.1.2021 9.17
KHO:n ratkaisu kansainvälistä suojelua koskevassa asiassaKorkein hallinto-oikeus totesi Maahanmuuttoviraston valituksen johdosta, että A oli valittanut hallinto-oikeuteen päätöksestä, jolla hänen ensimmäinen hakemuksensa oli hylätty, ja hänellä oli siten ollut mahdollisuus tehokkaaseen oikeussuojakeinoon tuomioistuimessa. Korkein hallinto-oikeus viittasi säännöksiin, joiden perusteella asianomaisen voitiin katsoa peruuttaneen muutoksenhakunsa tai luopuneen muutoksenhakumahdollisuudesta. A:n kadottua hallinto-oikeus oli voinut päättää, että hänen valituksensa raukeaa. Valituksen rauettua päätös, jolla A:n hakemus oli hylätty, oli saanut lainvoiman. A:n uutta hakemusta oli pidettävä uusintahakemuksena. - Uutiset
4.1.2021 9.05
Hovioikeus: Käräjänotaari oli toimivaltainen käsittelemään ulkomaalaisrikkomusasian eikä tuomittua rangaistusta muutettuKäräjäoikeus oli tuominnut A:n syytteen mukaisesti rangaistukseen ulkomaalaislain 185 §:n nojalla ulkomaalaisrikkomuksesta sen vuoksi, että A on tahallaan harjoittanut elinkeinoa toiminimellä, vaikka hänellä ei ole ollut elinkeinon harjoittamiseen vaadittavaa oleskelulupaa. Käräjäoikeus oli ratkaissut asian kokoonpanossa, jossa käräjänotaari on ollut puheenjohtajana. Asiassa oli kysymys siitä, oliko vastaaja A syyllistynyt ulkomaalaislain 185 §:ssä rangaistavaksi säädettyyn ulkomaalaisrikkomukseen. Hovioikeus katsoi ensinnäkin, että käräjänotaari oli ollut toimivaltainen käsittelemään asian. Hovioikeus katsoi muun muassa, että elinkeinovapauskaan ei sellaisenaan tuota ulkomaalaiselle oikeutta maassa oleskeluun vaan maahan tulosta ja maassa oleskelusta säädetään erikseen laissa. Ottaen huomioon maassa oleskelua sääntelevän ulkomaalaislain säännösten yksiselitteisyys A oli tuskin voinut erehtyä pitämään tekoaan sallittuna eikä hänen mahdollista erehtymistään elinkeinolain 1 §:n 1 momentin säännöksen merkityksestä joka tapauksessa voitu pitää anteeksi annettavana. Käräjäoikeuden tuomitsema 40 päiväsakon rangaistus oli oikeudenmukainen seuraamus teosta eikä sitä ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 4.1.2021) - Uutiset
31.12.2020 14.20
KHO: Maahanmuuttovirasto ei ollut lainkaan arvioinut Suomea sitovan Turkin ja Euroopan talousyhteisön välisen assosiaatiosopimuksen sekä siihen liittyvän assosiaationeuvoston päätöksen N:o 1/80 määräysten ja niiden tulkintaa koskevan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön merkitystä oleskelulupa-asiassaUlkomaalaisasia – Oleskelulupa – Perheenjäsen – Hallinnon lainalaisuusvaatimus – Viranomaisen selvittämisvelvollisuus – Turkin tasavallan ja Euroopan talousyhteisön välinen assosiaatiosopimus – Assosiaationeuvoston päätös – Unionia sitova kansainvälinen sopimus – Välitön oikeusvaikutus – Lailliset työmarkkinat – Asian palauttaminen Maahanmuuttovirastolle - Uutiset
30.12.2020 13.57
KHO:n kaksi ratkaisua ulkomaalaisasioissaKHO:2020:166:
Ulkomaalaisasia – Unionin kansalainen – Oleskeluoikeuden rekisteröinti – Unionin kansalaisen perheenjäsen – Huollettavana oleva sukulainen suoraan ylenevässä polvessa – Tosiasiallisesti taloudellisesti riippuvainen
KHO:2020:165
Ulkomaalaisasia – Oleskelulupa – Yksilöllinen inhimillinen syy – Maasta poistaminen – Luvan epäämisen suhde maasta poistamispäätökseen – Käännyttämispäätöksen kumoaminen – Assosiaatiosopimus - Uutiset
29.12.2020 9.07
KHO äänesti: Ulkomaalaislain 57 §:n 3 momentissa tarkoitetut määräajat ovat luonteeltaan ehdottomia siten, ettei pysyvää oleskelulupaa voida myöntää ennen näiden määräaikojen kulumistaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että ulkomaalaislain 57 §:n 3 momentissa tarkoitetut määräajat ovat luonteeltaan ehdottomia siten, ettei pysyvää oleskelulupaa voida myöntää ennen näiden määräaikojen kulumista. Myöskään ulkomaalaislain 57 §:n 2 momentissa tarkoitettu pysyvän oleskeluluvan myöntämistä koskeva kokonaisharkinta ei tule tehtäväksi ennen pykälän 3 momentissa tarkoitettujen määräaikojen kulumista. Siten Maahanmuuttoviraston oli tullut hylätä A:n hakemus. Äänestys 4-1. - Uutiset
21.12.2020 10.00
Hallinto-oikeus: Vaatimus matkustusasiakirjan esittämisestä työperusteisessa oleskelulupa-asiassa koskee yhtä lailla somalialaisia kuin muidenkin maiden kansalaisiaOttaen huomioon komission ylläpitämästä luettelosta ilmenevä, Suomen ilmoitukseen perustuva merkintä ja asiassa Somalian julkishallinnosta, väestörekisteristä sekä passien myöntämisestä esitetty maatieto, Somalian passia ei voitaisi pitää luotettavana selvityksenä varmistamaan valittajan henkilöllisyys ja myös kansalaisuus. Näin ollen Maahanmuuttoviraston ei ollut ollut tarpeen varata valittajalle tilaisuutta esittää Somalian myöntämä matkustusasiakirja. Siitä seikasta, että valittajan oma kertomus kansalaisuudestaan ja kotipaikastaan oli kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen yhteydessä hyväksytty tosiseikaksi, ei voitu tehdä sellaista päätelmää, että hänen henkilöllisyytensä olisi riittävän täsmällisesti määritetty työntekijän oleskeluvan edellyttämällä tavalla. Kun valittaja lisäksi ei ollut esittänyt henkilöllisyydestään muutakaan selvitystä, hänen henkilöllisyyttään ei voitu pitää muullakaan tavoin luotettavasti selvitettynä. Kun otettiin huomioon matkustusasiakirjavaatimuksen taustalla oleva yleinen etu, oikeus työhön perus- ja ihmisoikeutena, Somaliaa koskeva maatieto, valittajan henkilöllisyydestään ja kansalaisuudestaan esittämän selvityksen puutteellisuus sekä suhteellisuusperiaate, Maahanmuuttoviraston päätös hylätä hakemus ei rajoittanut valittajan oikeuksia enempää kuin on välttämätöntä. Työntekijän oleskelulupaa koskevaa Maahanmuuttoviraston päätöstä ei ollu syytä kumota. (Ei lainvoim. 21.12.2020) - Uutiset
18.12.2020 10.30
Hallitus esittää lakimuutoksia ulkomaalaisen työvoiman hyväksikäytön ehkäisemiseksiEsityksessä ehdotetaan muutettavaksi ulkomaalaislakia ulkomaisen työvoiman hyväksikäytön ehkäisemiseksi sekä työvoiman hyväksikäytön uhrin oikeusaseman parantamiseksi. Esityksen tavoitteena on myös edistää työperäisen hyväksikäytön ilmi tulemista. Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian.