Hakutulokset
- Uutiset
13.7.2016 9.00
Ulkomailta – Ruotsi: Kesällä voimaan tulleita säädöksiä ja säädösmuutoksiaKesällä 2016 Ruotsissa voimaan tulleisiin muutoksiin sisältyy uudistuksia koskien muun muassa mahdollisuutta saada oleskelulupa, ulkomaalaisten oikeutta saada turvapaikanhakijoiden vastaanottamisesta annetun lain mukaista avustusta, oikeusturvan vahvistamista esitutkinnassa sekä uuden seuraamuksen määräämistä aiemmin tuomitun seuraamuksen jälkeen. - Uutiset
8.7.2016 15.13
Työryhmä valmistelemaan turvapaikkavalitusten hajauttamista nykyistä useampaan hallinto-oikeuteenOikeusministeriö on asettanut työryhmän valmistelemaan ulkomaalaislaissa Helsingin hallinto-oikeuteen keskitettyjen valitusasioiden hajauttamista lisäksi kolmeen muuhun hallinto-oikeuteen. Hankkeen taustalla on turvapaikanhakijoiden määrän merkittävä lisääntyminen syksyllä 2015. - Uutiset
8.7.2016 9.08
Maahanmuuttovirasto ei kirjoita enää todistuksia turvapaikanhakijan työnteko-oikeudesta – työantaja voi tarkistaa työnteko-oikeuden puhelimitse 11. heinäkuuta alkaenMaahanmuuttovirasto ei enää kirjoita työntekoon oikeuttavia todistuksia turvapaikanhakijoille. Syynä on halu palvella asiakkaita, niin työnantajia kuin työhön haluavia turvapaikanhakijoita entistä nopeammin ja tehokkaammin. Turvapaikanhakijoiden määrä kasvoi viime vuonna lähes kymmenkertaiseksi, ja myös työnteko-oikeudesta kertovia todistuksia on pyydetty huomattavasti aiempaa enemmän. Pyyntöjen käsittelyaika on venynyt usean kuukauden pituiseksi. Maahanmuuttovirasto on etsinyt ratkaisuja jonon purkamiseksi, ja päättänyt luopua todistusten kirjoittamisesta. Jatkossa työnantaja, joka haluaa työllistää Suomessa oleskelevan turvapaikanhakijan, voi tarkistaa viraston tätä tarkoitusta varten avaamasta puhelinnumerosta, onko henkilöllä oikeus tehdä ansiotyötä. - Uutiset
1.7.2016 15.16
Yhdenvertaisuusvaltuutettu: Hallinto-oikeudelta tärkeä linjaus – perhemuotojen moninaisuus tunnustettava myös maahanmuutossaHelsingin hallinto-oikeus on 20. kesäkuuta antamallaan päätöksellä kumonnut Maahanmuuttoviraston kielteisen päätöksen gambialaisen miehen oleskelulupaa koskevassa asiassa ja palauttanut asian Maahanmuuttoviraston käsittelyyn. Oikeuden mukaan valittajan voidaan katsoa olevan ulkomaalaislain 37 §:n 2 momentissa tarkoitettu kumppaninsa aviopuolisoksi rinnastettava henkilö ja siten tämän ulkomaalaislaissa tarkoitettu perheenjäsen. Yhdenvertaisuusvaltuutettu antoi asian oikeuskäsittelyä varten lausunnon, jonka mukaan oleskeluluvan epääminen rikkoi yhdenvertaisuuslakia, koska hakija asetettiin eri asemaan seksuaalisen suuntautumisen perusteella. Valtuutettu on erittäin tyytyväinen hallinto-oikeuden päätökseen. - Uutiset
1.7.2016 8.00
Perheenyhdistämisen tiukennukset voimaan 1. heinäkuuta – säännökset eivät sisällä kiinteitä euromääräisiä toimeentulorajojaPerheenyhdistämisen ehtoja tiukennetaan EU-direktiivin mukaisesti. Jatkossa kansainvälistä tai tilapäistä suojelua saavan henkilön perheenyhdistämisen edellytyksenä on riittävä toimeentulo. Kansainvälistä suojelua hakeneelle voidaan antaa esimerkiksi turvapaikka tai oleskelulupa toissijaisen suojelun perusteella. Tasavallan presidentti vahvisti valtioneuvoston esittämät ulkomaalaislain muutokset 29. kesäkuuta ja ne tulivat voimaan 1. heinäkuuta 2016. - Uutiset
23.6.2016 11.45
Uusimmassa Advokaatissa asiaa muun muassa tuomareiden koulutuksesta ja turvapaikanhakijoiden oikeusturvastaTuomareilla ei nykyisin ole pakollista täydennyskouluttautumisvelvollisuutta kuten esimerkiksi asianajajilla. Tuomareille ehdotetaankin nyt suunnitelmallisempaa koulutusta, vaikka uuteen tuomioistuinlakiin ei olekaan kirjattu varsinaista koulutuspakkoa. Koulutuksen tarpeellisuudesta vallitseekin suuri yksimielisyys – keinot, ajankohta ja kustannukset sen sijaan jakavat mielipiteitä. Asiasta kerrotaan Advokaatti 3/2016 -lehdessä. - Uutiset
22.6.2016 10.10
KHO:n kaksi ratkaisua työntekijän oleskeluluvastaOli perusteltua aihetta epäillä, että oleskelulupahakemuksen tarkoituksena oli kiertää työntekijän oleskelulupaa koskevia säännöksiä. Maahanmuuttovirasto oli voinut jättää työntekijän oleskeluluvan myöntämättä ulkomaalaislain 36 §:n 2 momentin nojalla. Toisessa tapauksessa KHO katsoi, että Maahanmuuttovirasto oli voinut päättää käännyttää A:n kotimaahansa. Kun maahantulokieltoa koskevassa kokonaisharkinnassa otettiin huomioon A:n perhesiteet Suomeen ja se, että hänen menettelynsä hänen hakiessaan oleskelulupaa ei ollut ollut erityisen moitittavaa, maahantulokiellon määräämistä vastaan puhuvia seikkoja oli pidettävä maahantulokieltoa puoltavia seikkoja painavampina. Näin ollen A:ta ei olisi tullut määrätä maahantulokieltoon. - Uutiset
21.6.2016 16.00
Hallinto-oikeuden päätös oleskeluluvasta perhesiteen perusteellaHallinto-oikeus arvioi, että asian selvittämiseksi tarpeellinen DNA-tutkimus oli jäänyt tekemättä hakijoiden menettelystä johtuvista syistä eikä hakijoiden ja perheenkokoajan välisestä perhesiteestä ollut näin ollen voitu varmistua. Maahanmuuttovirasto oli siten voinut hylätä hakijoiden oleskelulupahakemukset. - Uutiset
21.6.2016 10.10
Yhdenvertaisuusvaltuutetun ensimmäinen vuosi 2015 – kertomukseen sisältyy myös kansallisen ihmiskaupparaportoijan vuosikatsausYhdenvertaisuusvaltuutetulle tehdään eniten syrjintäkanteluita viranomaistoiminnasta. Erityisesti kunnat nousevat tässä yhteydessä esiin. Yhdenvertaisuusvaltuutetun vuosikertomuksesta käy ilmi, että syrjintää esiintyy laajasti myös tavaroiden ja palvelujen tarjonnassa. Vuosikertomus vuodelta on uuden viranomaisen, yhdenvertaisuusvaltuutetun, ensimmäinen. Kertomuksessa pohditaan valtuutetun keinoja puuttua syrjintään, käydään läpi uuden lainsäädännön vaikutuksia ja annetaan vinkkejä yhdenvertaisuussuunnitteluun. Kertomukseen sisältyy myös kansallisen ihmiskaupparaportoijan vuosikatsaus. - Uutiset
14.6.2016 14.25
Kausityön teettämistä halutaan helpottaaSisäministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle esityksen kausityödirektiivin ja yritysten sisällä valtiosta toiseen siirtyvien johtajien, asiantuntijoiden ja harjoittelijoiden liikkuvuuden helpottamista koskevan direktiivin (ICT-direktiivi) täytäntöönpanosta Suomessa. Lausuntokierros päättyy 29. heinäkuuta. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syksyllä 2016. - Uutiset
7.6.2016 13.51
Unionin tuomioistuimen kolme ennakkoratkaisua koskien kolmannen maan kansalaisten turvapaikkaa, palauttamista ja rankaisemistaUnionin tuomioistuin totesi muun muassa, että jäsenvaltioissa sovellettavista yhteisistä vaatimuksista ja menettelyistä laittomasti oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten palauttamiseksi annettua direktiiviä on tulkittava siten, että se on esteenä jäsenvaltion lainsäädännölle, jonka perusteella kolmannen maan kansalainen, jonka osalta direktiivissä säädettyä palauttamismenettelyä ei ole vielä saatu päätökseen, voidaan tuomita vankeusrangaistukseen yksinomaan sen vuoksi, että hän on tullut kyseiseen jäsenvaltioon laittomasti sisärajan ylittämällä, mikä johtaa hänen oleskelunsa laittomuuteen. - Uutiset
7.6.2016 13.00
KHO:n ratkaisu toistuvasti rikoksiin syyllistyneen maahantulokiellon peruuttamisen edellytyksistäSerbian kansalainen A oli hakenut Maahanmuuttovirastolta hänelle vuonna 2009 määrätyn, toistaiseksi voimassa olleen koko Schengen-aluetta koskeneen maahantulokiellon peruuttamista. A oli syyllistynyt Suomessa vuosina 2000–2007 toistuvasti rikoksiin, mukaan lukien huumausaine- ja väkivaltarikoksiin, joista hänet oli tuomittu useisiin vankeusrangaistuksiin. A:n voitiin edelleen katsoa muodostavan ulkomaalaislain 156 §:n 1 momentissa ja 170 §:n 1 momentissa sekä unionin tuomioistuimen oikeuskäytännössä tarkoitetulla tavalla todellisen, välittömän ja riittävän vakavan uhan yleiselle järjestykselle ja yleiselle turvallisuudelle. Asiassa ei ilmennyt ulkomaalaislain 170 §:n 2 momentissa tarkoitettua muutosta oloissa tai tärkeää henkilökohtaista syytä, joiden vuoksi maahantulokielto olisi tullut Suomen osalta peruuttaa. - Uutiset
30.5.2016 13.41
KHO:n ratkaisu karkottamisasiassaLapsen etuun ja perhe-elämän suojaan liittyneet A:n käännyttämistä vastaan puhuvat seikat olivat muita ulkomaalaislain 146 §:ssä tarkoitetussa kokonaisharkinnassa huomioon otettavia seikkoja painavampia. A:ta ei siten tullut käännyttää, vaan hänen kansainvälistä suojelua koskeva hakemuksensa oli tapaukseen liittyvien yksilöllisten seikkojen vuoksi käsiteltävä vastuunmäärittämisasetuksen 17 artiklan 1 kohdan nojalla Suomessa. - Uutiset
26.5.2016 11.30
KHO: Hallinto-oikeuden ei olisi tullut ratkaista ulkomaalaisasiaa selvittämättä perusteellisesti muutoksenhakijan uskonnosta luopumiseen liittyviä seikkoja samoin kuin lähtömaan yleistä tilannettaKHO on antanut kaksi ulkomaalaisasiaa koskevaa ratkaisua. Vuosikirjapäätöksessä KHO 2016:81 oli kyse kansainvälistä suojelua koskevasta hakemuksesta, jossa hakija oli vedonnut uskonnolliseen vakaumukseensa. KHO kumosi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. Ratkaisussa 26.5.2016/2374 oli taas kyse perhesideperusteisesta oleskelulupahakemuksesta. - Uutiset
24.5.2016 11.15
KHO:n päätös koskien perhesideperusteisen oleskeluluvan myöntämättä jättämistä oleskeluluvan hakijoiden tultua täysi-ikäisiksi ennen lupa-asian ratkaisemistaAsiassa oli KHO:ssa ratkaistavana, oliko alaikäisille lapsille haettu perhesideperusteinen oleskelulupa voitu jättää myöntämättä ulkomaalaislain 38 §:n 1 momentin nojalla siitä syystä, että oleskeluluvan hakijat olivat tulleet täysi-ikäisiksi ennen asian ratkaisemista Maahanmuuttovirastossa. Huomioon oli otettava saman pykälän 2 momenttiin sisältyvä poikkeussäännös, jonka mukaan oleskelulupaa ei voida kuitenkaan evätä, jos hakemuksen käsittely on merkittävästi viivästynyt hakijasta tai perheenkokoajasta riippumattomasta syystä ja tämä on myötävaikuttanut asian selvittämiseen. KHO:n mukaan, että oleskelulupahakemusten käsittelyn oli katsottava merkittävästi viivästyneen ulkomaalaislain 38 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. Hakijat ja perheenkokoaja eivät olleet laiminlyöneet velvollisuuttaan myötävaikuttaa asiansa selvittämiseen. Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset kumottiin, ja oleskelulupahakemukset palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
20.5.2016 12.25
KHO:n ratkaisu toimeentulotuesta ja karkottamisesta ulkomaalaisasiassaPerheen turvautuminen yhteiskunnallisiin etuuksiin oli alkanut välittömästi heidän saavuttuaan Suomeen ja oli jatkunut keskeytyksittä. Heidän voitiin katsoa rasittavan Suomen sosiaalihuoltojärjestelmää siten kuin ulkomaalaislain 158 a §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetaan. Kysymys ei ole ollut ainoastaan väliaikaisista vaikeuksista. Peruste muutoksenhakijoiden karkottamiseen oli olemassa. - Uutiset
11.5.2016 9.58
KHO:n ratkaisu oleskeluluvan saaneiden oikeudesta vastaanottorahaan ja toimeentulotukeenKorkein hallinto-oikeus totesi, että vaikka perhe ei ollut kuulunut turvapaikanhakijoiden vastaanoton piiriin, he eivät olleet tämän vuoksi menettäneet oikeuttaan perustuslain 19 §:n 1 momentissa turvattuun välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon. Mikäli he joutuisivat mainitussa perustuslain kohdassa tarkoitetun turvan tarpeeseen, heillä olisi oikeus toimeentulotukeen toimeentulotuesta annetussa laissa säädettyjen edellytysten täyttyessä. - Uutiset
10.5.2016 15.54
Työryhmä ehdottaa turvapaikkavalitusten käsittelyn hajauttamista useampaan hallinto-oikeuteenOikeusministeriön asettama työryhmä on selvittänyt turvapaikkavalitusten hajauttamista eri hallinto-oikeuksiin. Työryhmä puoltaa turvapaikkavalitusten käsittelyn hajauttamista. Nykyisin kaikki turvapaikkapäätöksiä koskevat valitukset käsitellään keskitetysti Helsingin hallinto-oikeudessa. Työryhmän mielestä näitä valituksia voitaisiin vastaisuudessa osoittaa Helsingin hallinto-oikeuden lisäksi käsiteltäviksi kahdessa tai kolmessa hallinto-oikeudessa. Työryhmän mietintö lähetetään nyt lausuntokierrokselle. - Uutiset
10.5.2016 13.01
KHO:n ratkaisu muukalaispassiasiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi, ettei asiassa ollut osoitettu, ettei A voisi saada kotimaansa viranomaisilta passia, mikäli hän sitä asianmukaisesti hakee ja esittää passin hankkimisessa tarvittavat asiakirjat. Passia varten tarvittavien asiakirjojen hankkimisesta kotimaansa viranomaisilta hänelle aiheutuvat taloudelliset kustannukset eivät ole laissa tarkoitettu muu erityinen syy muukalaispassin myöntämiseen. Muukalaispassia koskevan hakemuksen epäämistä ei voitu näissä olosuhteissa pitää A:n kannalta kohtuuttomana. - Uutiset
10.5.2016 8.01
Maahanmuuttovirasto: Humanitaarista suojelua ei myönnetä enää 16.5.2016 alkaen – jatko-oleskeluluvalle oltava muu perusteSuomi on voinut myöntää turvapaikanhakijalle humanitaarista suojelua, jos turvapaikan tai toissijaisen suojelun edellytykset eivät täyty. 16. toukokuuta 2016 alkaen tuo kansainvälisen suojelun tyyppi poistuu ulkomaalaislain muutoksen myötä. Tämä tarkoittaa sitä, että 16.5.2016 tai sen jälkeen ei voida myöntää enää oleskelulupaa humanitaarisen suojelun perusteella.