Hakutulokset
- Uutiset
9.11.2016 12.10
KHO:n kaksi ratkaisua perhesiteeseen liittyvissä oleskelulupa-asioissaVaikka asianomaisten olosuhteet olivat muuttuneet niin, että matkustaminen puolin ja toisin oli vaikeutunut, muutosta ei voitu pitää sellaisena, että A:n ei sen vuoksi voitaisi enää kohtuudella edellyttää jatkavan elämistä kotimaassaan Venäjällä. A:ta ei voitu pitää täysin riippuvaisena Suomessa asuvasta tyttärestään. Oleskeluluvan epääminen A:lta ei siten ollut kohtuutonta ulkomaalaislain 50 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. Toisessa tapauksessa KHO totesi, että oikeudellinen edellytys A:n oleskeluluvan peruuttamiselle oli ollut olemassa. Kun kuitenkin otettiin huomioon erityisesti perhesiteen katkeamisen syy, A:n siteet ja aktiivinen pyrkimys kotoutua Suomeen, se, että A:n oleskeluluvan edellytykset tulisivat uudelleen harkittaviksi oleskeluluvan päättyessä, ulkomaalaislain 58 §:n 5 momentin esityöt ja perhesiteen päätyttyä myönnettävän jatkoluvan edellytykset, A:n oleskelulupaa ei ollut tullut peruuttaa ulkomaalaislain 58 §:n 5 momentin nojalla. Asiaa ei ollut arvioitava toisin sillä perusteella, että kotimaahan palaaminen ei olisi ollut A:lle kohtuuttoman vaikeaa. - Uutiset
8.11.2016 12.05
KHO:n kolme ratkaisua oleskelulupa-asioissaKHO katsoi, että poliisilaitos ei ollut voinut hylätä lapsen jatko-oleskelulupahakemusta sillä perusteella, että lapsen äiti ei ollut käynyt poliisilaitoksella allekirjoittamassa hakemusta, eikä äidin suostumuksen puuttuminen ollut esteenä jatko-oleskelulupahakemuksen käsittelylle. Koska lapsen isä oli määrätty hänen toiseksi huoltajakseen käräjäoikeuden lainvoimaisella päätöksellä, lapsi oli isänsä perheenjäsen, jolle voitiin myöntää oleskelulupa perhesiteen perusteella. Toisessa tapauksessa KHO totesi, että perheenkokoajan vanhempien oli katsottava hakeneen oleskelulupaa viipymättä. Näin ollen ja kun otettiin vielä huomioon se, että perheenkokoajan vanhemmilla ei ollut enää sukulaisia kotipaikassaan ja heidän oli kertomansa mukaan muutettava säännöllisin väliajoin asunnosta toiseen, oleskeluluvan epäämistä oli pidettävä ulkomaalaislain 115 §:ssä tarkoitetulla tavalla kohtuuttomana. Vanhemmille oli myönnettävä oleskeluluvat ulkomaalaislain 115 §:n nojalla. Kolmas asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi, koska kaikki tarvittavat tuoreimmat selvitykset eivät olleet olleet Maahanmuuttoviraston tiedossa sen tehdessä päätöstään A:n kansainvälistä suojelua ja oleskelulupaa koskevasta hakemuksesta sekä A:n käännyttämisestä. - Uutiset
7.11.2016 14.35
KHO:n ratkaisu avustajan palkkiosta ulkomaalaisasiassaTuomioistuimessa vireillä olevaan asiaan ei ollut sovellettava asiakohtaista palkkiota koskevia oikeusapulain 17 a §:ää ja palkkioasetuksen 7 a §:ää, jos tuomioistuimessa vireillä olevassa asiassa ei ollut kysymys kansainvälisestä suojelusta vaan pelkästään muun oleskeluluvan myöntämisestä, vaikka Maahanmuuttoviraston päätös olisi koskenut myös kansainvälistä suojelua. Näissä asioissa palkkio oli vahvistettava oikeusapulain 17 §:n ja palkkioasetuksen 2 §:n mukaisesti. - Uutiset
7.11.2016 12.05
KHO:n kolme ratkaisua ulkomaalaisasioissa – oleskeluluvat, maahantulosäännösten kiertäminen, perhe, adoptio, avioliittoAsioissa oli kysymys muun muassa oleskeluluvista ja maahantulosäännösten kiertämisestä, perhesiteestä ja adoptiosta sekä avioliitosta. - Uutiset
7.11.2016 11.51
VT Olli Rautsi Pakolaisneuvonnasta: Ulkomaalaislain muutokset heikentävät turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa ilman asianmukaisia perusteitaSyyskuun alussa 1.9.2016 tuli voimaan laki 12.8.2016/646, jolla hyväksyttiin merkittäviä muutoksia muun muassa ulkomaalaislain muutoksenhakusäännöksiin. Lain myötä ulkomaalaislaki sisältää nykyään hallintolainkäyttölakia tiukemmat säännökset muutoksenhakuajoista asioissa, jotka koskevat kansainvälisen suojelun myöntämistä sekä siitä, mihin asti ulkomaalaisen on mahdollista toimittaa asiassaan hallintotuomioistuimeen lisäselvitystä. Muutokset heikentävät erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa. Muutosten perustelut eivät vastaa todellisuutta eikä muutoksilla tavoiteltavien säästöjen vaikutusta turvapaikanhakijoiden oikeusturvaan ole hallituksen esityksessä riittävällä tavalla selvitetty, VT Olli Rautsi Pakolaisneuvonta ry:stä kirjoittaa Edilexin Vierashuoneessa. - Uutiset
25.10.2016 10.10
KHO:n ratkaisu vastuunmäärittämisasetuksen tulkinnasta kansainvälistä suojelua koskevassa asiassaEspanja oli vastuunmäärittämisasetuksen 3 artiklan 2 kohdan ja 20 artiklan 3 kohdan nojalla vastuussa valittajien kansainvälistä suojelua koskevien hakemusten käsittelystä. Kun asiassa ei ollut perusteita katsoa, että valittajien hakemus olisi pitänyt käsitellä Suomessa myöskään vastuunmäärittämisasetuksen 17 artiklan 1 kohdan ensimmäisen alakohdan mukaisen harkintavaltalausekkeen nojalla, hallinto-oikeuden päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ollut perusteita. - Uutiset
25.10.2016 8.00
KHO:n ratkaisu ulkomaalaisasiassaKun asiassa otettiin huomioon perheenkokoajan omat, vaikkakin vakiintumattomat ansiotulot, hänen aktiivisuutensa työnhaussa, hänen äitinsä ja tämän puolison antamat sitoumukset ja se, että perheenkokoajan äiti oli jo yli puolentoista vuoden ajan avustanut perheenkokoajan perhettä säännöllisesti merkittävillä summilla lähes kuukausittain, sekä se, että perheenkokoajan tilillä oli esitetty olevan merkittävä määrä rahaa, ei ollut syytä olettaa, että valittaja joutuisi toimeentuloa turvaavan etuuden tarpeeseen. Näin ollen valittajan toimeentulon oli katsottava olevan turvattu ulkomaalaislain 39 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. - Uutiset
25.10.2016 7.24
Ulkomaalaisrekisterilainsäädäntöä uudistetaanSisäministeriö on asettanut hankkeen maahanmuuttoon liittyvien rekisterisäännösten uudistamiseksi. Hankkeen tarkoituksena on saattaa ulkomaalaisrekisterilainsäädäntö vastaamaan nykyaikaisia rekisterilainsäädännön vaatimuksia ja Euroopan unionin yleistä tietosuoja-asetusta. Ulkomaalaisrekisterilaki koskee muuan muassa henkilötietojen keräämistä ja tallettamista. - Uutiset
20.10.2016 12.35
KHO:n ratkaisu oikeusavun palkkiosta ulkomaalaisasiassaKansainvälistä suojelua koskeva valituslupahakemus oli tullut korkeimmassa hallinto-oikeudessa vireille 20.9.2016, eli palkkioasetuksen muutoksen voimaantulon jälkeen. Muutoksen voimaan tullessa asia ei ollut vireillä tuomioistuimessa. Avustajan palkkio määrätään asiakohtaisena. Koska Maahanmuuttoviraston päätöksessä oli kyse ulkomaalaislain 103 §:ssä tarkoitetusta tutkimatta jättämisestä, palkkio oli 200 euroa. - Uutiset
18.10.2016 9.27
KHO arvioi oleskeluluvan hakijan kotipaikkaaValittajan kotimaan ja kansalaisuuden päätteleminen hänen väittämästään poikkeavalla tavalla edellytti kielianalyysin tuloksen lisäksi vahvaa näyttöä hänen todellisesta kotimaastaan. Tällaista näyttöä olisi voinut olla esimerkiksi luotettava asiakirjaselvitys valittajan henkilöllisyydestä tai siitä, että valittaja olisi asunut pääteltävässä kotipaikassa. Pelkästään sillä perusteella, että kielianalyysin tulos viittasi Kameruniin, valittajan perheenjäsenet asuivat siellä, valittaja oli käynyt siellä kahdesti ja hänen matkapuhelimessaan oli kamerunilaisia puhelinnumeroita, ei voitu tehdä johtopäätöstä, että valittajan kotimaa olisi ollut Kamerun. Näin ollen hänen kansainvälisen suojelun tarvettaan ei ollut voitu tutkia suhteessa Kameruniin, vaan se oli tutkittava suhteessa hänen ilmoittamaansa maahan eli Kongon demokraattiseen tasavaltaan, kuitenkin pois lukien Pohjois-Kivun Goman alue. Asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle valittajan kansainvälisen suojelun tarpeen arvioimiseksi. - Uutiset
17.10.2016 12.00
KKO tuomitsi laittoman maahantulon järjestämisestä 30 päiväsakkoa – käräjäoikeus oli jättänyt rangaistukseen tuomitsemattaKorkein oikeus tuomitsi 17. lokakuuta 2016 maahan laittomasti turvapaikanhakijoita tuoneen miehen 30 päiväsakon (180 €) suuruiseen sakkorangaistukseen. Intiasta lähtöisin oleva mies oli tuonut Sallan rajanylityspaikan kautta Venäjän raja-asemalta autossaan Suomeen viisi hänelle ennestään tuntematonta turvapaikanhakijaa. Heistä kolme oli Intiasta, yksi Pakistanista ja yksi Sri Lankasta. Mies ei ollut saanut kuljetuksesta palkkiota, mutta hän oli toiminut tietoisena siitä, että kuljetettavilla – kuten hänellä itselläänkään – ei ollut maahantuloon vaadittavaa viisumia eikä muita matkustusasiakirjoja. Myös mies itse haki turvapaikkaa. Asiassa ei ilmennyt seikkoja, joiden perusteella olisi voitu arvioida, että autoa käytettäisiin uudelleen rikosten tekemiseen, jos se jäisi A:n haltuun. Menettämisseuraamuksen tuomitsemista ei siten voitu pitää tarpeellisena. - Uutiset
14.10.2016 11.15
KKO:n ratkaisu isän luvattomasti Suomeen tuoman ja pakolaisaseman saaneen vanhempien yhteishuollossa olevan lapsen palauttamisesta Valko-Venäjälle Haagin sopimuksen perusteellaVanhempiensa yhteisessä huollossa olleen lapsen isä oli tuonut lapsen luvattomasti Suomeen. Isälle ja lapselle oli sittemmin myönnetty Suomessa turvapaikka ja pakolaisasema. Lapsen äiti vaati Haagin sopimuksen perusteella lapsen palauttamista tämän asuinpaikkavaltioon. KKO:n ratkaisusta ilmenevin perustein katsottiin, ettei asiassa ollut perusteita kieltäytyä palauttamasta lasta. HO:n päätöstä muutettiin. - Uutiset
4.10.2016 8.00
Turvapaikkavalitusten määrä lähes kaksinkertaistunut korkeimmassa hallinto-oikeudessa – kasvuun varauduttuKorkein hallinto-oikeus on varautunut turvapaikka-asioissa hallinto-oikeuden päätöksistä tehtävien valitusten määrän nopeaan kasvuun. Syyskuun loppuun mennessä KHO:een oli jätetty yhteensä 504 turvapaikkapäätöstä koskevaa valituslupahakemusta, kun viime vuoden vastaavana aikana määrä oli 258. Valituslupahakemusten määrän arvioidaan loppuvuotta kohden entisestään kasvavan, KHO tiedottaa. - Uutiset
29.9.2016 8.00
Maahanmuuttoministerityöryhmä sopi laittoman maassa oleskelun toimenpidesuunnitelmastaMaahanmuuton ministerityöryhmä käsitteli laittoman maassa oleskelun ehkäisemistä keskiviikkona 28. syyskuuta. Ministerit sopivat poikkihallinnollisen toimenpidesuunnitelman valmistelusta. Samalla ministerityöryhmä hyväksyi vastaanottokeskusten turvallisuusuhkiin vastaavan toimenpidesuunnitelman. Toimenpidesuunnitelmassa tullaan painottamaan toimenpiteitä, joilla varmistetaan vapaaehtoisen paluun toimivuus. Lisäksi varaudutaan mahdolliseen laittoman maassa oleskelun lisääntymiseen. - Uutiset
15.9.2016 15.15
Ulkomaalaislakiin ehdotetaan asumisvelvollisuuden lisäämistäUlkomaalaislakiin ehdotetaan kahden uuden turvaamistoimen lisäämistä. Turvaamistoimet koskevat turvapaikanhakijan asumisvelvollisuutta. Ulkomaalaislain mukaisten turvaamistoimien tarkoituksena on helpottaa henkilön maahantulon edellytysten selvittämistä tai henkilön maasta poistamista. - Uutiset
14.9.2016 6.56
EU-tuomioistuin: Alaikäisen lapsen yksinhuoltajalta ei voi evätä automaattisesti oleskelulupaa eikä häntä voi karkottaa pelkästään siitä syystä, että hänellä on rikosrekisteriKolmannen valtion kansalaiselle, joka on unionin kansalaisuuden omaavien alaikäisten lasten vanhempi ja yksinhuoltaja, ei voi automaattisesti kieltäytyä myöntämästä oleskelulupaa pelkästään siitä syystä, että hänellä on rikosrekisteri, kun kyseisestä kieltäytymisestä seuraa, että näiden lasten on lähdettävä EU:n alueelta. Jäsenvaltio voi kuitenkin poikkeuksellisissa olosuhteissa toteuttaa karkottamistoimenpiteen sillä edellytyksellä, että se perustuu kyseisen kolmannen valtion kansalaisen omaan käyttäytymiseen, jonka on muodostettava kyseisen jäsenvaltion yhteiskunnan perustavanlaatuisen edun vaarantava todellinen, välitön ja riittävän vakava uhka, ja että se perustuu kyseessä olevien eri intressien huomioon ottamiseen, mikä kansallisen tuomioistuimen tehtävänä on tarkistaa. - Uutiset
13.9.2016 8.02
Hallinto-oikeuden kaksi ratkaisua kansainvälisestä suojelusta liittyen Irakin turvallisuustilanteeseenHallinto-oikeus katsoi muun muassa, että perusteita Irakista kotoisin olevan oleskeluluvan myöntämiseksi ulkomaalaislain 52 §:n 1 momentissa tarkoitetusta yksilöllisestä inhimillisestä syystä tai 51 §:n 1 momentin perusteella ei ollut ilmennyt. Myös toisessa tapauksessa hallinto-oikeus katsoi, että maahanmuuttovirasto oli voinut hylätä valittajan kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen turvapaikkaa ja toissijaista suojelua koskevilta osilta. - Uutiset
9.9.2016 8.00
Valtion kotouttamisohjelma linjaa kotouttamisen painopisteet tuleville vuosilleValtion kotouttamisohjelma sisältää kotouttamisen painopisteet, tavoitteet, toimenpiteet, vastuut ja resurssit vuosille 2016–2019. Hallitus hyväksyi ohjelman 8.9.2016. Valtion kotouttamisohjelman tavoitteena on edistää yhdenvertaisuutta ja sitä, että maahanmuuttajien osaaminen hyödyttäisi suomalaista yhteiskuntaa. Kotouttamisen tehokkaalla alkuvaiheella sekä viranomaisten ja muiden toimijoiden yhteistyöllä pyritään siihen, että maahanmuuttajien siirtyminen esimerkiksi opintoihin ja työelämään tapahtuisi sujuvasti. - Uutiset
8.9.2016 13.21
Eduskunnan kirjaston tietopaketti rikoksiin syyllistyneiden henkilöiden maasta poistamisestaSisäministeriön lakihankkeessa selvitetään, mitä ongelmia liittyy maasta poistamiseen niissä tapauksissa, joissa kyse on rikoksiin syyllistyneistä ja yleiselle järjestykselle vaarallisista henkilöistä. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle viimeistään kevätistuntokaudella 2017. Eduskunnan kirjastossa kootussa tietopaketissa (LATI) on muun muassa hankkeeseen liittyvää lainvalmistelu- ja oikeusvertailevaa aineistoa, uutisointia sekä tietoja aiheeseen liittyvistä julkaisuista. - Uutiset
7.9.2016 8.21
EU-tuomioistuin: Jäsenvaltio ei ole velvollinen antamaan jokaiselle unionin kansalaisille, joka on liikkunut sen alueella, samaa suojaa luovuttamista vastaan kuin se antaa omille kansalaisilleenJäsenvaltion on kuitenkin ennen luovuttamista annettava etusija tietojenvaihdolle sen jäsenvaltion kanssa, josta henkilö on lähtöisin, ja mahdollistettava, että tämä voi pyytää kansalaisen luovuttamista syytetoimenpiteitä varten.