Hakutulokset
- Uutiset
30.12.2016 9.35
KHO:n ratkaisu kansainvälistä suojelua koskevan asian tutkimatta jättämisestä hallinto-oikeudessaRatkaistavana oli, oliko hallinto-oikeuden antama määräaika valituksen täydentämistä varten ollut kohtuullinen. Määräajan kohtuullisuutta arvioitaessa otettiin huomioon, että valituksen tekemiseksi oli jo ollut käytettävissä ulkomaalaislain mukainen valitusaika. Tähän nähden valituksen täydentämistä koskeva määräaika voi olla hyvinkin lyhyt ilman, että sitä voitaisiin pitää kohtuuttomana. Hallinto-oikeuden menettelyä ei pidetty hallintolainkäyttölain 28 §:ssä asetettujen vaatimusten vastaisena. Asiassa oli vielä ratkaistava, oliko hallinto-oikeus voinut jättää valituksen tutkimatta. Hallinto-oikeudelle toimitettu valitus ei ollut sisältänyt mitään yksilökohtaisia perusteluja vaatimusten tueksi eikä mitään sellaista, jonka perusteella hallinto-oikeus olisi voinut tutkia valituksen. Hallinto-oikeuden oli tullut jättää valitus tutkimatta. - Uutiset
29.12.2016 10.50
KHO arvioi Jemenissä vallitsevan mielivaltaisen väkivallan astetta – maan sisäinen pako ei ollut mahdollistaAseellisen selkkauksen väkivallan aste oli ajantasaisen maatietouden mukaan noussut Jemenissä viimeisen vuoden aikana. Erityisesti siviilikohteiden pommittaminen oli ollut laajaa ja sattumanvaraista. Korkein hallinto-oikeus totesi, että Jemenin väkivallan aste oli viime kuukausina edelleen noussut sille tasolle, että mielivaltaisen väkivallan oli katsottava aiheuttavan kenelle tahansa alueella oleskelevalle ulkomaalaislain 88 §:n 1 momentin 3 alakohdassa tarkoitettua vakavaa ja henkilökohtaista vaaraa. Mielivaltaisen väkivallan laajuus ja sattumanvaraisuus huomioon ottaen A:n ei voitu edellyttää turvautuvan maan sisäiseen pakoon. - Uutiset
28.12.2016 14.15
KHO:n ratkaisu ammattimaisen urheilun harjoittajan oleskeluluvastaA sai pelaajasopimuksen perusteella riittävän toimeentulon jalkapallon pelaamisesta. Kun hänellä lisäksi oli saadun selvityksen ja hänen työnantajansa arvion perusteella edellytykset pelata ammattilaisena jalkapalloa, korkein hallinto-oikeus katsoi kokonaisuutena arvioiden, että asiassa oli kysymys ulkomaalaislaissa tarkoitetusta ammattimaisen urheilun harjoittamisesta. - Uutiset
22.12.2016 9.27
KHO:n kaksi ratkaisua menetetyn määräajan palauttamisesta turvapaikka-asiassaHakijalla ei ole ollut tosiasiallista mahdollisuutta arvioida eikä varmistaa, että asianajajaluettelossa oleva asiamies toimii asianmukaisesti ja tekee valituksen oikeassa ajassa. Valituksen tekemisen laiminlyönti ei ole johtunut osaksikaan hakijan menettelystä. Kun lisäksi otettiin huomioon asian merkitys turvapaikanhakijan aseman kannalta ja hänen riippuvuutensa avustajasta, oli katsottava, ettei hakija ollut voinut erittäin painavan syyn vuoksi hakea muutosta Maahanmuuttoviraston päätökseen määräajassa. Tämän vuoksi hänelle oli palautettava menetetty määräaika. - Uutiset
20.12.2016 16.00
KKO:n ratkaisu rekisterimerkintärikoksesta: Ulkomaalaisrekisteri on yleinen rekisteriSyyttäjä vaati A:lle rangaistusta rekisterimerkintärikoksesta, koska A aiheuttaakseen oikeudellisesti merkityksellisen virheen ulkomaalaisrekisteriin oli turvapaikkahakemuksensa johdosta toimitetussa alustavassa puhuttelussa antanut virheellisen tiedon kansalaisuudestaan. Ulkomaalaisrekisteri katsottiin rikoslain 16 luvun 7 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetuksi yleiseksi rekisteriksi. Kysymys myös A:n tahallisuuden arvioinnista. Edellytyksiä syyttäjän valituksen ja syytteen hyväksymiselle ei ollut. (Ään.) - Uutiset
20.12.2016 12.24
KHO:n ratkaisu perheenyhdistämisestäAsiassa ei lapsen B ikä 2 vuotta äidin A paon tapahtumahetkellä huomioon ottaen voitu antaa ratkaisevaa merkitystä sille, että B oli perheenyhdistämishaastattelussa vuonna 2014 kertonut pitävänsä A:n äitiä eli isoäitiään omana äitinään. Kaikki asiassa esiin tulleet seikat huomioon ottaen korkein hallinto-oikeus katsoi, että B:tä oli pidettävä äitinsä A:n ulkomaalaislain 37 §:n 1 momentissa tarkoitettuna perheenjäsenenä. - Uutiset
19.12.2016 12.05
Toimenpidesuunnitelma laittoman maassa oleskelun ehkäisyyn ja hallintaan hyväksyttiinMaahanmuuton ministerityöryhmä hyväksyi 16. joulukuuta toimenpidesuunnitelman laittoman maassa oleskelun ehkäisyyn ja hallintaan. Toimenpidesuunnitelmaa käsiteltiin ensimmäisen kerran marras-joulukuun taitteessa, nyt sitä täsmennettiin etenkin sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta. Suunnitelma on valmisteltu sisäministeriön koordinoimana eri ministeriöissä, ja se keskittyy kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden ihmisten laittomaan Suomessa oleskeluun. - Uutiset
12.12.2016 12.02
KHO:n ratkaisu pakolaisen oikeusaseman tulkinnastaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että olosuhteet, joiden vallitessa A:sta oli tullut pakolainen, olivat lakanneet olemasta. Olosuhteiden muutos oli merkittävä ja pysyvä. A ei enää ollut kansainvälisen suojelun tarpeessa, eikä käsillä ollut aiemmin koetusta vainosta tai vakavasta haitasta johtuvia pakottavia syitä, joiden perusteella A olisi voinut kieltäytyä turvautumasta kansalaisuusvaltionsa suojeluun. A:n pakolaisasema oli voitu lakkauttaa. - Uutiset
9.12.2016 14.25
KHO palautti menetetyn määräajan käännyttämistä koskevassa asiassaKoska B ei ollut kaikki asiaan vaikuttavat seikat kokonaisuudessaan huomioon ottaen voinut Maahanmuuttoviraston menettelyn vuoksi hakea muutosta Maahanmuuttoviraston päätökseen määräajassa, hänelle palautettiin menetetty määräaika. - Uutiset
2.12.2016 10.34
Apulaisoikeuskansleri: Rikosasian vastaajalle olisi tullut myöntää viisumiApulaisoikeuskanslerin mukaan ulkoasiainministeriön olisi tullut myöntää kantelijalle alueellisesti rajattu viisumi tuomioistuinkäsittelyyn osallistumista varten. EU:n ulkopuoliseen valtioon käännytetty kantelija ei ollut saanut viisumia osallistuakseen hovioikeuden pääkäsittelyyn rikosasiassa, jossa hän oli vastaajana. Kantelija oli kieltäytynyt mahdollisuudesta osallistua pääkäsittelyyn videoyhteyden välityksellä Suomen suurlähetystöstä. - Uutiset
2.12.2016 9.26
KHO:n ratkaisu perheenkokoajan toimeentuloedellytyksestäAsiassa oli ratkaistavana, oliko muutoksenhakijan toimeentulon katsottava olevan turvattu ulkomaalaislain 39 §:n 3 momentissa tarkoitetulla tavalla perheenkokoajan ansiotuloilla. Yksittäisissä työsuhteissa perheenkokoajan ansiotaso oli ollut suhteellisen alhainen. Kokonaisuutena arvioiden perheenkokoajan nettoansiot olivat kuitenkin usean vuoden ajan ylittäneet perheeltä vakiintuneen käytännön perusteella kulloinkin edellytetyn toimeentulon tason. Perheenkokoajan ansiotulojen vuosittaisista kokonaismääristä, säännöllisyydestä ja vakiintuneisuudesta saatu selvitys huomioon ottaen ei ollut syytä olettaa, että muutoksenhakija joutuisi muutoin kuin korkeintaan tilapäisesti toimeentulotuen tai muun toimeentuloa turvaavan etuuden tarpeeseen. - Uutiset
30.11.2016 10.36
KHO:n kaksi ratkaisua kansainvälisestä suojelusta, maan sisäisestä paosta ja Bagdadin turvallisuustilanteestaKorkein hallinto-oikeus katsoi Bagdadin turvallisuustilanteesta ja A:n henkilökohtaisista olosuhteista kokonaisuudessaan saadun selvityksen perusteella, että asiassa oli esitetty merkittäviä perusteita uskoa hänen olevan todellisessa vaarassa joutua Bagdadiin palautettuna kärsimään ulkomaalaislain 88 §:n 1 momentissa tarkoitettua mielivaltaisesta väkivallasta johtuvaa vakavaa haittaa. Toisessa tapauksessa korkein hallinto-oikeus otti huomioon Maahanmuuttoviraston päätöksessä turvallisesta ja laillisesta matkustamisesta ja pääsystä Etelä-Irakiin esitetyn, Irakin eteläosan läänien yleistä turvallisuustilannetta koskevan maatietouden sekä A:n henkilökohtaisista olosuhteista kokonaisuudessaan saadun selvityksen. Tämän perusteella korkein hallinto-oikeus katsoi, että A:n oli voitu edellyttää turvautuvan sisäiseen pakoon Etelä-Irakiin. - Uutiset
28.11.2016 11.45
Hallinto-oikeuden linjaus: Irakin Mosulista kotoisin olevan sunnimuslimin sisäinen pako Bagdadiin ei ollut mahdollistaHallinto-oikeus totesi valittajan tausta huomioon ottaen, että oli merkittäviä perusteita olettaa, että valittaja olisi vakavassa vaarassa joutua shiiamilitioiden oikeudenloukkausten kohteeksi Bagdadissa. Valittaja kuuluu Bagdadissa uskonnolliseen vähemmistöön. Asiassa ei ollut ilmennyt, että valittajalla olisi sukulais- tai tukiverkostoa Bagdadissa, eikä viranomaissuojelua ollut käytännössä saatavilla. Ottaen huomioon valittajan henkilökohtaiset ominaisuudet kokonaisuudessaan, hallinto-oikeus ei pitänyt sisäistä pakoa Bagdadiin valittajalle mahdollisena. Maahanmuuttovirasto ei siten ollut voinut hylätä hakemusta tällä perusteella. Hallinto-oikeus kumosi Maahanmuuttoviraston päätöksen ja palautti asian virastolle uudelleen käsiteltäväksi. Valittajalle on annettava turvapaikka. (Vailla lainvoimaa 28.11.2016) - Uutiset
23.11.2016 7.33
Ulkoasiainvaliokunnan mietintö ulko- ja turvallisuuspoliittisesta selonteostaUlkoasiainvaliokunta totesi yleisarvionaan, että ulko- ja turvallisuuspoliittinen selonteko sisältää tiiviin ulko- ja turvallisuuspolitiikan toimintaympäristön kehitystä koskevan arvion, jonka puitteissa Suomen lähialueen kehitys suhteutetaan yhteen laajemman globaalikehityksen kanssa. Selonteko on aikaisempiin turvallisuus- ja puolustuspoliittisiin selontekoihin verrattuna otteeltaan tiiviimpi ja strategisempi painottaen valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittisia tavoitteita. Valiokunta piti tätä perusratkaisua onnistuneena, sillä valiokunta on aikaisemmin korostanut, että selontekojen tulisi painottaa nimenomaan valtioneuvoston tavoitteita ja toimintaa tavoitteiden saavuttamiseksi (UaVM 5/2009 vp). Selonteon tiivistäminen on kuitenkin johtanut siihen, että eri kysymyksiä koskevat arviot ovat pakostakin jääneet yleisluonteisiksi. Jatkossa valtioneuvoston tulee kiinnittää huomiota siihen, että ulko- ja turvallisuuspoliittisten selontekojen tulee antaa eduskunnalle ja kansalaisille punnittu ja kokonaisvaltainen arvio kansainvälisessä tilanteessa selonteon ohjausjaksolla odotettavissa olevasta kehityksestä. - Uutiset
22.11.2016 12.35
KHO:n ratkaisu pakolaisaseman lakkauttamisesta – Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset kumottiinKorkein hallinto-oikeus katsoi, ettei olemassa olevan passin käyttämistä voitu rinnastaa kansallisen passin hakemiseen ja saamiseen tai uusimiseen, jonka UNHCR:n pakolaiskäsikirjan mukaan voitaisiin muun selvityksen puuttuessa tulkita vapaaehtoiseksi tarkoitukseksi vedota uudelleen kansallisvaltion suojeluun. Tämän vuoksi ja muutoin korkeimman hallinto-oikeuden päätöksestä ilmenevillä perusteilla Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset pakolaisaseman lakkauttamisesta kumottiin. - Uutiset
16.11.2016 12.04
KHO:n ratkaisu kansainvälistä suojelua koskevassa asiassa – palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksiA oli kiistänyt tehneensä ulkomaalaislain 87 §:n 2 momentin 1, 2 tai 3 kohdassa mainittuja tekoja, eikä Maahanmuuttovirasto ollut näyttänyt, että olisi perusteltua aihetta epäillä hänen tehneen jonkun mainituissa kohdissa tarkoitetun teon. Asiassa ei ollut esitetty sellaista selvitystä, jonka perusteella olisi perusteltua aihetta epäillä A:n syyllistyneen ulkomaalaislain 87 §:n 2 momentissa ja pakolaisten oikeusasemaa koskevan Geneven yleissopimuksen 1 F artiklassa tarkoitettuihin tekoihin. Pelkkä epäily tai spekulaatio ei riitä näyttökynnyksen ylittymiseen. Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset kumottiin poissulkemislausekkeen soveltamisen osalta ja asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
15.11.2016 15.02
Oikeusasiamies on määrännyt syytteen nostettavaksi kolmea Helsingin käräjäoikeuden tuomaria ja yhtä Helsingin säilöönottoyksikön virkamiestä vastaan tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisestaAsiassa toimitetun esitutkinnan perusteella vuosien 2006 ja 2015 välisenä aikana säilöönottoyksiköstä oli lähetetty käräjäoikeuteen yhteensä 246 ilmoitusta ulkomaalaisten erillään säilyttämisestä. Käräjäoikeus ei kuitenkaan ollut ryhtynyt toimenpiteisiin tuomioistuinkäsittelyn järjestämiseksi yhdessäkään tapauksessa. - Uutiset
14.11.2016 14.00
KHO: Perheenkokoajan puolison äidille ei voitu myöntää oleskelulupaa perheenyhdistämisen perusteellaPerheenkokoajan puolison äitiä ei katsottu sellaiseksi ulkomaalaislain 115 §:ssä tarkoitetuksi muuksi omaiseksi, jolle voidaan myöntää oleskelulupa perheenyhdistämisen perusteella. - Uutiset
11.11.2016 12.10
KHO:n ratkaisu kansainvälisestä suojelusta seksuaalisen suuntautumisen perusteellaKorkein hallinto-oikeus katsoi, ettei hallinto-oikeus ollut voinut perustaa A:n kansainvälisen suojelun tarvetta koskevaa oikeudellista arviotaan hänen seksuaalisen suuntautumisensa osalta pitämään matalaan profiiliin. Asiassa oli sen sijaan kaikki Tansaniaan liittyvät asiaan vaikuttavat tosiseikat ja A:n henkilökohtaiset olosuhteet huomioon ottaen selvitettävä, muodostaako A:n väitetty homoseksuaalisuus Tansaniassa sellaisen uhan, että hän voi perustellusti pelätä henkilökohtaisen tilanteensa valossa tosiasiallisesti joutuvansa vainoksi katsottavien tekojen kohteeksi, tai onko merkittäviä perusteita uskoa, että hän joutuisi todelliseen vaaraan kärsiä vakavaa haittaa kotimaassaan. Korkein hallinto-oikeus katsoi, ettei A:lla ollut perusteltua vainon pelkoa tai vakavan haitan vaaraa. A:n valitus hylättiin. - Uutiset
11.11.2016 9.05
Hallitus esittää turvapaikkavalitusten käsittelyn hajauttamista neljään hallinto-oikeuteenHallitus esittää, että turvapaikkavalitusten käsittely hajautetaan Helsingin hallinto-oikeuden lisäksi Itä-Suomen, Pohjois-Suomen ja Turun hallinto-oikeuteen. Valituksen käsittelevä hallinto-oikeus määräytyisi Maahanmuuttoviraston turvapaikkayksikön vastuualueen perusteella. Muutoksen taustalla on turvapaikanhakijoiden määrän merkittävä kasvu vuonna 2015. Turvapaikkaa koskevaan Maahanmuuttoviraston päätökseen voi nykyisin hakea muutosta Helsingin hallinto-oikeudesta. Näiden valitusten käsittely on ruuhkautunut, vaikka Helsingin hallinto-oikeuteen on palkattu lisää työntekijöitä.