Hakutulokset
- Uutiset
31.3.2017 14.32
Helsingin hovioikeuden tuomio törkeän laittoman maahantulon järjestämistä koskevassa asiassaHelsingin hovioikeus pysytti tuomiollaan 31. maaliskuuta pääosin Helsingin käräjäoikeuden tuomion, joka koski laajaa laittoman maahantulon järjestämistä Suomeen. Suomeen oli huhti-syyskuussa 2015 tuotu Ruotsin kautta laittomasti lähes 50 irakilaista. Maahantuontikertoja oli ollut 16. Käräjäoikeus oli tuominnut kahdeksan vastaajaa törkeästä laittoman maahantulon järjestämisestä ja kolme vastaajaa laittoman maahantulon järjestämisestä. Törkeistä tekomuodoista tuomittujen rangaistukset vaihtelivat vuoden ja kolmen vuoden välillä. - Uutiset
23.3.2017 12.34
Lakiluonnos startup-yrittäjien ja ulkomaisten asiantuntijoiden oleskeluluvista lausunnolleHallituksen esitysluonnos ulkomaalaisten startup-yrittäjien oleskeluluvasta ja oleskelulupajärjestelmän kehittämisestä on lähtenyt lausuntokierrokselle. Esitettyjen lakimuutosten tavoitteena on tukea yrittäjyyttä ja sitä kautta talouskasvua ulkomaalaislain keinoin. - Uutiset
20.3.2017 9.22
KHO:n kaksi ratkaisua ihmiskauppa-asiassaIhmiskaupan uhrin kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen tultua hylätyksi oli erikseen arvioitava, oliko A hakemuksensa perusteisiin liittyvän syyn vuoksi ulkomaalaislain 52 a tai 52 §:ssä tarkoitetun oleskeluluvan tarpeessa. Tällöin oli ensin harkittava, täyttyivätkö ulkomaalaislain 52 a §:ssä säädetyt edellytykset ihmiskaupan uhrille tarkoitetun oleskeluluvan myöntämiseksi. Jos nämä edellytykset eivät täyttyneet, seuraavaksi oli arvioitava, oliko ihmiskaupan uhrille kuitenkin myönnettävä oleskelulupa ulkomaalaislain 52 §:ssä tarkoitetusta yksilöllisestä inhimillisestä syystä. Ottaen huomioon A:n ja hänen tytärtensä olosuhteista kokonaisuudessaan saadun selvityksen korkein hallinto-oikeus arvioi oikeaksi, että A:lle myönnetään ulkomaalaislain 52 a §:ssä tarkoitettu oleskelulupa jatkuvana ja että hänen tyttärilleen lasten etu huomioon ottaen myönnetään oleskelulupa ihmiskaupan uhriin olevan perhesiteen perusteella. - Uutiset
17.3.2017 11.15
KHO:n ratkaisu oleskeluluvasta perhesiteen perusteellaHallinto-oikeus oli lausunut, että A:n avioliitto perheenkokoajan kanssa oli kestänyt tuolloin vasta vähän yli vuoden ja puolisot olivat asuneet yhdessä syksystä 2014 lukien. A oli oleskellut maassa jo useita vuosia ilman oleskelulupaa ja suurelta osin laittomasti. Kun lisäksi otettiin huomioon, että A:n ja C:n oli avioliiton solmiessaan täytynyt ymmärtää, että perhe-elämän viettäminen Suomessa ei välttämättä ole heille mahdollista, sekä oleskelulupahakemuksen hylkäämiseen johtanut hakijan menettely, A:n oleskelulupahakemus oli voitu ulkomaalaislain 66 a §:stä huolimatta hylätä. Korkein hallinto-oikeus yhtyi hallinto-oikeuden asiassa esittämiin perusteluihin. Hallinto-oikeuden päätöstä ei muutettu. - Uutiset
13.3.2017 9.07
Luvan saaneelle oikeudenkäyntiavustajalle varoitus laiminlyönneistä oleskelulupahakemuksen käsittelemisessäAvustaja oli laiminlyönyt vastaamisvelvollisuuttaan kun hän ei ollut vastannut kantelijan asiamiehen tiedusteluun liittyen toimeksiannon etenemiseen. Lisäksi avustaja oli laiminlyönyt velvollisuutensa varmistua siitä, että hänellä oli kaikki asiassa tarvittava tieto ja että kaikki hänelle annetut tiedot olivat tulleet oikein ymmärretyksi ja kirjatuksi. Avustaja oli laiminlyönyt kantelijan hyväksynnän hankkimisen laatimalleen valitukselle ennen sen toimittamista HAO:lle sekä laiminlyönyt kantelijan tiedottamisen häntä koskevan HAO:n ratkaisusta. Edelleen avustaja oli laiminlyönyt informoida kantelijaa KHO:lle laaditun valituslupahakemuksen sisällöstä ennen sen toimittamista oikeuteen. - Uutiset
9.3.2017 14.10
EU vahvistaa sääntöjään torjuakseen terrorismin uusia muotojaNeuvosto on hyväksynyt uudet säännöt, jotka auttavat ehkäisemään terrori-iskuja, koska niillä kriminalisoidaan muun muassa terrorismiin liittyvän koulutuksen vastaanottaminen sekä matkustaminen terrorismitarkoituksessa ja tällaisen matkan järjestäminen tai helpottaminen. Lisäksi ne parantavat terrorismin uhrien oikeuksia. Sen jälkeen kun uudet säännöt on julkaistu EU:n virallisessa lehdessä, jäsenmailla on 18 kuukautta saattaa ne osaksi kansallista lainsäädäntöään. Direktiivi ei sido Yhdistynyttä kuningaskuntaa eikä Irlantia, mutta ne voivat päättää osallistua sen soveltamiseen. Tanska taas voi päättää jäädä direktiivin ulkopuolelle. - Uutiset
9.3.2017 11.30
EU-tuomioistuin: Unionin oikeuteen perustuvaa velvollisuutta myöntää viisumia humanitaarisista syistä turvapaikanhakijalle ei oleJäsenvaltioilla ei ole unionin oikeuteen perustuvaa velvollisuutta myöntää viisumia humanitaarisista syistä henkilöille, jotka haluavat matkustaa niiden alueelle hakeakseen turvapaikkaa, mutta jäsenvaltioilla on edelleen oikeus siihen oman kansallisen oikeutensa perusteella. Unionin oikeudessa vahvistetaan ainoastaan menettelyt ja edellytykset viisumien myöntämiseksi jäsenvaltioiden alueen kautta tapahtuvaan kauttakulkuun tai jäsenvaltioiden alueella oleskeluun, jonka on tarkoitus kestää enintään 90 päivää. - Uutiset
9.3.2017 8.43
Neuvostolta asetus ulkorajavalvonnan vahvistamisestaMuutoksella jäsenvaltiot velvoitetaan tarkastamaan kaikkien ulkorajan ylittävien henkilöiden tiedot asiaankuuluvista tietokannoista, myös heidän kuuluessaan EU-lainsäädännön mukaisen vapaan liikkuvuuden piiriin (eli EU:n kansalaiset ja heidän perheenjäsenensä, jotka eivät ole EU:n kansalaisia). - Uutiset
2.3.2017 14.02
"Korsuhuumori" ei poistanut kiihottaminen kansanryhmää vastaan -rikoksen rangaistavuuttaA oli julkisessa Facebook-profiilissaan jakanut kuvan, jossa oli ollut Suomi-konepistooli ja viesti: "Pian sinunkin naapurissasi asuu iloisia maahanmuuttajia. Tervehdi heitä Suomen perinteitä kunnioittaen". Käräjäoikeus totesi, että vaikka Suomi-konepistoolia voidaan pitää myös symbolina, sitä on suomalaisen yleisen käsityksen mukaan käytetty tärkeänä aseena toisessa maailmansodassa. A oli käräjäoikeudessa itse kertonut aseen olleen merkittävä Suomen itsenäisyydelle. Ottaen tämän huomioon sekä hänen tekonsa ajankohdan, hänen oli täytynyt pitää varsin todennäköisenä että kuvan ja tekstin yhdessä objektiivisesti arvioiden voidaan katsoa uhkaavan maahanmuuttajia ihmisryhmänä ja hän oli ollut selvillä rikoksen tunnusmerkistön täyttymisen kaikista edellytyksistä. A oli näin ollen tahallaan menetellyt syytteen teonkuvauksessa kerrotulla tavalla. A ei puolustuksekseen vedonnut huumorin käyttämiseen viestin julkaisemisen perusteena, mutta hän oli katsonut, että hänelle Suomi-konepistooli liittyy myös suomalaiseen korsuhuumoriin. Käräjäoikeus totesi, että A:n näkemys korsuhuumorista ei antanut aihetta arvioida asiaa edellä todetusta poiketen. Hovioikeus ei myöntänyt A:lle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 2.3.2017) - Uutiset
20.2.2017 7.00
Virkamieslain muutos kaksoiskansalaisuusasiassa lausuntokierrokselleVirkamieslain 7 §:ään sisältyvää luetteloa niistä viroista, joihin voidaan nimittää vain Suomen kansalainen, ehdotetaan muutettavaksi. Valtion virkamieslakiin tulisi myös säännös virkaan valittavan henkilön nuhteettomuuden varmistamisesta sekä siitä, ettei valittavalla saa olla sellaisia sidonnaisuuksia, jotka voivat vaarantaa virkaan kuuluvien tehtävien asianmukaisen hoitamisen. Turvallisuusselvityslakia muutettaisiin siten, että henkilön luotettavuuden ja painostuksesta vapaan ja riippumattoman tehtävien hoidon varmistamiseksi turvallisuusviranomaiset voivat selvittää hänen ulkomaansidonnaisuuksiaan nykyistä laajemmin. - Uutiset
17.2.2017 14.51
Maahanmuuton tilannekatsaus tarkastelee turvapaikanhakijatilanteen kehittymistä ja työvoiman maahanmuuttoaTuore maahanmuuton tilannekatsaus on julkaistu. Katsauksessa tarkastellaan muun muassa turvapaikanhakijatilanteen kehittymistä tilastojen valossa, kansallisia lainsäädäntömuutoksia sekä EU:n toimia turvapaikkajärjestelmän kehittämiseksi. Vuoden 2015 ennätyssuuri turvapaikanhakijoiden määrä tulee vaikuttamaan maahanmuuton hallinnonalalla vielä useita vuosia. Myönteisten oleskelulupien määrän kasvu todennäköisesti lisää tulevaisuudessa kansalaisuus- ja perheenyhdistämishakemuksia. Myös vapaaehtoisen paluun ja palauttamisten merkitys korostuu. - Uutiset
17.2.2017 14.00
Hallinto-oikeuden kaksi ratkaisua ulkomaalaisasiassa Kirkukin turvallisuustilanteeseen liittyenAsioissa oli hallinto-oikeudessa muun ohella kysymys siitä, onko Kirkukin kaupungin tilanteessa tai valittajan siteissä Pohjois-Irakin autonomiselle kurdialueelle (KRG) tapahtunut sellainen muutos, jonka voitaisiin katsoa olevan ulkomaalaislain 107 §:ssä tarkoitetulla tavalla merkittävä ja pysyvä. - Uutiset
14.2.2017 9.06
KHO:n ratkaisu ulkomaalaisasiassaHallinto-oikeudelle oli esitetty A:n väitöskirjatyön ohjaajan lausuma, jonka mukaan A edistyi hyvin tohtoriopinnoissaan. Kun otettiin huomioon ohjaajan lausuman yleisluonteisuus, A:n opintojen edistymisen asianmukainen selvittäminen olisi edellyttänyt, että hallinto-oikeus olisi varannut ilman oikeudellista avustajaa asiaansa hoitaneelle A:lle tilaisuuden esittää lisäselvitystä väitöskirjatyönsä ja tohtorin tutkintoon kuuluvien opintojensa edistymisestä. - Uutiset
10.2.2017 9.49
KHO ei palauttanut asiamiehen laiminlyönnin vuoksi menetettyä määräaikaa kielteisessä turvapaikkapäätösasiassaTässä tapauksessa hallinto-oikeus oli tutkinut hakijan valituksen. Korkein hallinto-oikeus totesi, että hakija ei ollut hakemuksessaan esittänyt laillista estettä tai muuta erittäin painavaa syytä, jonka perusteella hänelle tulisi palauttaa menetetty määräaika valituslupahakemuksen tekemistä varten. - Uutiset
7.2.2017 16.00
Väkivaltainen radikalisoituminen ja ääriliikkeiden toiminta ovat tulleet aiempaa näkyvämmiksi – myös raportti sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden keskinäisriippuvuudesta julkaistiinVäkivaltainen radikalisoituminen, ekstremismi ja ääriliikkeiden toiminta ovat tulleet Suomessa aiempaa näkyvämmiksi, todetaan vuoden 2016 kehitystä kuvaavassa väkivaltaisen ekstremismin tilannekatsauksessa. Äärioikeistolaisen Pohjoismaisen Vastarintaliikkeen yleisin näkyvä toiminta on kansallissosialistista propagandaa sisältävien lentolehtisten, julisteiden, tarrojen ja muiden mainosten jakaminen sekä mielenosoitusten ja kokoontumisten järjestäminen. - Uutiset
7.2.2017 13.11
Julkisasiamies: Jäsenvaltioiden on myönnettävä viisumi humanitaarisista syistä, kun on olemassa merkittäviä perusteita uskoa, että viisumin epääminen asettaa kansainvälistä suojelua etsivät henkilöt alttiiksi kidutukselle taikka epäinhimilliselle tai halventavalle kohtelulleSillä, onko asianomaisen henkilön ja jäsenvaltion, jolle viisumihakemus tehdään, välillä siteitä, ei ole merkitystä - Uutiset
3.2.2017 12.10
Oikeuskanslerilta moitteet Maahanmuuttovirastolle: Viraston olisi tullut noudattaa voimassa olevaa lakiaOikeuskansleri Jaakko Jonkka arvostelee Maahanmuuttoviraston toimia turvapaikkahakemusten käsittelyssä alkuvuoden 2016 aikana. Viraston ylijohtaja antoi tammikuussa 2016 määräyksen, jonka mukaan virastossa ei tullut kevään aikana käsitellä sellaisia hakemuksia, joihin olisi voinut silloisen lainsäädännön mukaan soveltaa humanitaarisen suojelun perustetta. - Uutiset
1.2.2017 14.59
EU-tuomioistuin: Terroristiryhmän toimintaan osallistuneen turvapaikkahakemus voidaan hylätäPakolaisaseman myöntämättä jättämisen perusteeseen vetoaminen ei edellytä sitä, että kansainvälisen suojelun hakija olisi tuomittu jostakin terrorismirikoksesta. Sellaiset teot, joilla osallistutaan terroristiryhmän toimintaan, kuten ne, joista pääasian vastapuoli on tuomittu, voivat olla pakolaisaseman myöntämättä jättämisen peruste, vaikka ei ole osoitettu, että kyseinen henkilö on tehnyt, yrittänyt tehdä tai uhannut tehdä YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselmissa täsmennetyn terroriteon. - Uutiset
1.2.2017 8.40
Kunnille suositukset laittomasti maassa oleskelevien kiireelliseen sosiaali- ja terveydenhuoltoonSTM:n valmistelemien suositusten tarkoituksena on selventää mihin julkisiin palveluihin laittomasti maassa oleskelevat ovat oikeutettuja, kenen vastuulla palvelujen järjestäminen on ja miten palveluista aiheutuneista kustannuksista voi saada korvausta. - Uutiset
23.1.2017 9.00
Oikeusasiamies piti Maahanmuuttoviraston näkemyksiä ja niistä ilmenevää asennetta selvästi hyvän hallinnon vastaisenaKantelija arvosteli kirjeessään Maahanmuuttovirastoa turvapaikkapuhuttelujen järjestämiseen liittyvästä käytännöstä. Kantelun mukaan Maahanmuuttovirasto varaa samalle kellonajalle useita turvapaikkapuhutteluja (ns. ylibuukkaus). Menettely tarkoittaa sitä, että turvapaikanhakija voi joutua odottamaan oman turvapaikkapuhuttelun alkamista useita tunteja tai se voidaan joutua siirtämään toiselle päivälle. Kantelija tiedusteli, onko turvapaikkapuhuttelun keston rajoittaminen kolmeen tuntiin laillista ja voidaanko varattua aikaa pitää riittävänä ottaen huomioon turvapaikanhakijan oikeusturva. Lisäksi kantelija arvosteli Maahanmuuttoviraston käytäntöä liittyen puhutteluajankohdasta sopimiseen avustajan kanssa. Maahanmuuttovirasto oli asettanut avustajalle sopimattoman ajankohdan siirtämisen edellytykseksi sen, että avustaja voi osoittaa, että avustajan läsnäolo on asiakkaan kohdalla erityisestä syystä tarpeen ja avustajan on mahdotonta saada tilalleen sijaista. Kantelija tiedusteli voiko viranomainen ilmoittaa yksipuolisesti ilman siihen oikeuttavaa lainsäännöstä päättävänsä avustajan käyttöön liittyvistä edellytyksistä ja arvioivan näiden edellytysten täyttymistä. Oikeusasiamies piti Maahanmuuttoviraston näkemyksiä ja niistä ilmenevää asennetta selvästi hyvän hallinnon vastaisena.