Hakutulokset
- Uutiset
11.4.2019 15.00
Saatavuusharkinta poistuu Suomessa jo työskentelevien jatkoluvista kesäkuussaTyövoiman saatavuusharkintaa ei enää sovelleta henkilöön, joka on työskennellyt Suomessa vähintään vuoden työntekijän oleskeluluvalla ja vaihtaa työhön toiselle ammattialalle. Lainmuutoksella tavoitellaan työvoiman ammatillisen liikkuvuuden helpottamista. - Uutiset
9.4.2019 13.30
Apulaisoikeuskansleri antoi huomautuksen: Maahanmuuttoviraston toimintaohje ei perustunut lakiinApulaisoikeuskansleri antoi Maahanmuuttovirastolle huomautuksen perustuslain lakisidonnaisuusperiaatteen vastaisesta menettelystä. Kyse oli ohjeistuksesta, joka koski kansainvälistä suojelua hakeneiden hakijoiden passin haltuunottoa. Lisäksi sisäministeriön, Poliisihallituksen, Hämeen poliisilaitoksen ja Lounais-Suomen poliisilaitoksen sekä näiden poliisilaitosten passin haltuunottoon osallistuneiden poliisivirkamiesten huomiota kiinnitettiin perustuslain ja ulkomaalaislain noudattamiseen. Myös yksittäisellä viranhaltijalla on velvollisuus olla soveltamatta lain kanssa ristiriitaista alemman asteista säännöstä. - Uutiset
9.4.2019 9.18
KHO äänesti - Ilman huoltajaa maahan saapuneille oleskeluluvan saaneille alaikäisille järjestetty asumispalvelutoiminta ei ollut AVL 37 ja 38 §:ssä tarkoitettua verosta vapautettua sosiaalihuoltoaAsiassa oli ratkaistavana, onko A:n ennakkoratkaisuhakemuksessa tarkoitettu ilman huoltajaa maahan saapuneille oleskeluluvan saaneille alaikäisille järjestämä asumispalvelutoiminta, joka perustuu kotouttamislakiin, AVL 37 ja 38 §:ssä tarkoitettua verosta vapautettua sosiaalihuoltoa. Vaikka nyt kysymyksessä olevaan toimintaan liittyi myös lastensuojelullisia piirteitä ja vaikka AVI, joka on sosiaaliviranomainen, valvoi toimintaa joiltain osin, toiminta kuitenkin pääasiallisesti kuului ELY-keskuksen valvonnan piiriin. Verosta vapautetun sosiaalihuollon ja muiden palvelujen rajanvedon pitämiseksi selkeänä ei ollut syytä poiketa siitä verotus- ja oikeuskäytännössä noudatetusta edellytyksestä, että ollakseen AVL 38 §:ssä tarkoitetulla tavalla sosiaaliviranomaisen valvomaa toimintaa palvelun tuottajan tuli olla merkittynä yksityisten sosiaalipalvelujen tuottajien rekisteriin. Näillä perusteilla A:n ennakkoratkaisuhakemuksessa tarkoitettu asumispalvelutoiminta ei ollut AVL 37 ja 38 §:ssä tarkoitettua verosta vapautettua sosiaalihuoltoa. (Ään. 3-2) - Uutiset
5.4.2019 11.00
KHO:n hylkäävää valituslupapäätöstä ei voida käyttää perusteena kun arvioidaan sisältääkö turvapaikan uusintahakemus uusia asian ratkaisuun vaikuttavia perusteita maahan jäämiselleKorkein hallinto-oikeus lausui, ettei hallinto-oikeuden olisi tullut vedota korkeimman hallinto-oikeuden valituslupahakemuksen hylkäämistä koskevaan päätökseen perusteena hyväksyä Maahanmuuttoviraston päätös olla tutkimatta uusintahakemusta. Korkein hallinto-oikeus oli mainitussa päätöksessään ottanut kantaa vain valitusluvan myöntämisen edellytyksiin. Tällaista päätöstä ei voida käyttää perusteena, kun arvioidaan, sisältääkö uusintahakemus uusia asian ratkaisuun vaikuttavia perusteita maahan jäämiselle. Maahanmuuttoviraston ei olisi tullut jättää hakemusta tutkimatta. - Uutiset
3.4.2019 14.20
Suomen tuomioistuin oli toimivaltainen tutkimaan oleskeluluvan neljäksi vuodeksi saaneen valittajan hakemuksen hänen määrämiseksi Turkissa olevan alaikäisen veljensä huoltajaksiHakemuksen tarkoitus oli, että valittaja voisi alaikäisen veljensä (s. 13.8.2003) huoltajana tehdä UM:n maahantuloasioiden yksikön johtoryhmälle hakemuksen siitä, että hänen alaikäinen veljensä saisi jättää oleskelulupahakemuksen Turkin Ankarassa olevassa Suomen suurlähetystössä. KO:n päätös valittajan hakemuksen tutkimatta jättämisestä kumottiin. HO määräsi valittajan suostumuksensa mukaisesti lapsen oheishuoltajaksi tekemään UM:n maahantuloasioiden yksikön johtoryhmälle hakemuksen siitä, että lapsi saisi jättää Suomessa oleskelua koskevan oleskelulupahakemuksen Turkin Ankarassa olevassa Suomen suurlähetystössä Intian New Delhissä olevan Suomen suurlähetystön asemesta. Valittajalle annettu oheishuoltajanmääräys rajoittuu tähän tehtävään. (Vailla lainvoimaa 3.4.2019) - Uutiset
3.4.2019 13.09
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen käsittelystä vastuussa olevan jäsenvaltion määrittämisestäEnnakkoratkaisupyyntö – Kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen käsittelystä vastuussa olevan jäsenvaltion määrittäminen – Asetus (EU) N:o 604/2013 – 18 artiklan 1 kohdan b–d alakohta – 23 artiklan 1 kohta – 24 artiklan 1 kohta – Takaisinottomenettely – Vastuuperusteet – Toisessa jäsenvaltiossa esitetty uusi hakemus – 20 artiklan 5 kohta – Käynnissä oleva määrittelymenettely – Hakemuksen peruuttaminen – 27 artikla – Oikeussuojakeinot - Uutiset
29.3.2019 11.50
Huhtikuussa 2019 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaHuhtikuussa 2019 tulee voimaan lukuisia säädöksiä ja säädösmuutoksia, muun muassa:
- Äitiyslaki siihen liittyvine säädöksineen tulee voimaan 1.4.2019
- Asumisperusteista sosiaaliturvaa koskeva lainsäädäntökokonaisuus tulee voimaan 1.4.2019
- Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta astuu voimaan 1.4.2019
- Sähköiset rahtikirjat käyttöön 11.4.2019 voimaan tulevalla tiekuljetussopimuslain muutoksella
- Jehovan todistajien vapautuslaki kumotaan 1.4.2019 alkaen - Uutiset
28.3.2019 14.16
Ulkomaalaislain muutoksilla 1. kesäkuuta 2019 torjutaan uusintahakemusten väärinkäyttöäUlkomaalaislakia muutetaan muun muassa tarkentamalla edellytyksiä uusintahakemuksen käsittelylle. Valtioneuvosto esitti lain vahvistamista torstaina 28. maaliskuuta, ja tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa laki perjantaina. Lain on määrä tulla voimaan 1. kesäkuuta 2019. - Uutiset
21.3.2019 14.53
Apulaisoikeuskansleri: Oleskelulupahakemus olisi tullut käsitellä viipymättä ja hyvän hallinnon mukaisestiApulaisoikeuskansleri huomautti Maahanmuuttovirastoa työperusteisen oleskelulupahakemuksen enimmäiskäsittelyajan huomattavasta ylittämisestä. Hän myös kiinnitti Maahanmuuttoviraston vakavaa huomiota viranomaisen velvollisuuteen esittää asianosaisen pyynnöstä arvio päätöksen antamisen ajankohdasta. Lisäksi apulaisoikeuskansleri kiinnitti poliisilaitoksen huomiota perustuslain, ulkomaalaislain ja hallintolain säännöksiin tarkoitussidonnaisuusperiaatteen noudattamisesta, asian viivytyksettömästä käsittelystä, neuvonnasta, asian selvittämisestä sekä täydennysten ja lisäselvitysten pyytämisestä. - Uutiset
20.3.2019 15.15
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu vastuunmäärittämisasetuksen (Dublin III) tulkinnastaUnionin tuomioistuin totesi muun muassa, perusoikeuskirjan 4 artiklaa on tulkittava siten, että se ei ole esteenä kansainvälisen suojelun hakijan siirrolle asetuksen N:o 604/2013 29 artiklan mukaisesti jäsenvaltioon, joka tämän asetuksen mukaisesti tavallisesti on vastuussa hänen kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksensa käsittelystä, paitsi jos tuomioistuin, jossa on haettu muutosta siirtopäätökseen, toteaa objektiivisten, luotettavien, tarkkojen ja asianmukaisesti päivitettyjen tietojen perusteella ja unionin oikeudessa taattu perusoikeuksien suojan taso huomioon ottaen, että hakija on vakavassa vaarassa joutua epäinhimillisen tai halventavan kohtelun kohteeksi siitä syystä, että siinä tapauksessa, että hänet siirretään, hän joutuu tahdostaan ja tekemistään valinnoista riippumatta äärimmäiseen aineelliseen puutteeseen. - Uutiset
20.3.2019 14.51
KKO: Suomi ei voi luovuttaa Liettuan kansalaista TurkkiinKorkein oikeus katsoi, että A:lla oli luotettavasti todennettu ja todellinen vaara epäinhimillisestä kohtelusta, jos hänet luovutetaan Turkkiin. Oikeusministeriölle antamassaan lausunnossa Korkein oikeus katsoi, ettei luovutuspyyntöön voitu suostua. - Uutiset
20.3.2019 12.15
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kolmannen maan kansalaisen palauttamisesta ja rajavalvonnastaJäsenvaltioissa sovellettavista yhteisistä vaatimuksista ja menettelyistä laittomasti oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten palauttamiseksi 16.12.2008 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2008/115/EY 2 artiklan 2 kohdan a alakohtaa, luettuna yhdessä henkilöiden liikkumista rajojen yli koskevasta unionin säännöstöstä 9.3.2016 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2016/399 (Schengenin rajasäännöstö) 32 artiklan kanssa, on tulkittava siten, että sitä ei sovelleta jäsenvaltion sisärajan välittömässä läheisyydessä kiinni otetun kolmannen maan kansalaisen, joka oleskelee jäsenvaltion alueella laittomasti, tilanteeseen edes, kun kyseinen jäsenvaltio on rajasäännöstön 25 artiklan nojalla palauttanut rajavalvonnan kyseiselle rajalle mainitun jäsenvaltion yleiseen järjestykseen tai sisäiseen turvallisuuteen kohdistuvan vakavan uhan vuoksi. - Uutiset
18.3.2019 15.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu oikeudesta perheenyhdistämiseen ja perheenjäsenen oleskeluluvan peruuttamisestaUnionin tuomioistuin totesi muun muassa, että oikeudesta perheenyhdistämiseen annetun neuvoston direktiivin 16 artiklan 2 kohdan a alakohtaa on tulkittava siten, että tapauksessa, jossa kolmannen maan kansalaisen perheenjäsenten oleskelulupien saamista varten on esitetty väärennettyjä asiakirjoja, se seikka, että nämä perheenjäsenet eivät olleet tietoisia näiden asiakirjojen vilpillisestä luonteesta, ei ole esteenä sille, että kyseinen jäsenvaltio peruuttaa nämä luvat mainitun säännöksen nojalla. - Uutiset
15.3.2019 16.00
Hallinto-oikeus ei myöntänyt työntekijän oleskelulupaa Suomeen jalkapalloa pelaamaan tulevalle Nigerian kansalaiselleMaahanmuuttovirasto oli voinut määrätä valittajan käännytettäväksi kotimaahansa Nigeriaan. (Ei lainvoim. 15.3.2019) - Uutiset
15.3.2019 11.00
Hallinto-oikeus ei myöntänyt törkeään rattijuopumukseen syyllistyneelle työntekijän oleskelulupaa maatilalla työskentelyynMaahanmuuttovirasto oli hylännyt hakemuksen TE-toimiston kielteisen osapäätöksen perusteella ja sillä perusteella, että valittaja ulkomaalaislain 36 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla vaarantaa yleistä järjestystä tai turvallisuutta. Maahanmuuttovirasto oli lisäksi päättänyt karkottaa valittajan kotimaahansa Ukrainaan ja määrätä hänet Schengen-aluetta koskevaan maahantulokieltoon kahdeksi vuodeksi päätöspäivästä lukien. Valittaja vaati HAO:ssa päätösten kumoamista ja asian palauttamista uudelleen käsiteltäväksi oleskeluluvan myöntämistä varten. HAO hylkäsi valituksen. (Ei lainvoim. 15.3.2019) - Uutiset
22.2.2019 15.35
Hallinto-oikeus ei myöntänyt työntekijän oleskelulupaa irakilaiselle itämaisten mattojen korjaajalleTyönantajan hakemusvaiheessa ilmoittama palkka ei ollut ollut työehtosopimuksen vaatimusten mukainen ulkomaalaislain 72 §:n 2 kohdan mukaisesti. Työnantaja oli valitusvaiheessa ilmoittanut aikovansa maksaa valittajalle vähintään työehtosopimuksessa ilmoitettua minimipalkkaa, mutta ei ollut esittänyt tarkempaa selvitystä uudesta tuntipalkasta. TE-toimisto ei ollut voinut sille esitettyjen tietojen perusteella vakuuttua siitä, että työnantaja kykenee huolehtimaan velvoitteistaan työnantajana ulkomaalaislain 72 §:n tarkoittamalla tavalla. (Ei lainvoim. 22.2.2019) - Uutiset
22.2.2019 10.51
Advokaatti 1/2019 ilmestyi – Aiheena muun muassa: Turvapaikka-asioiden hoitamisesta tullut asianajajille hyväntekeväisyyttäTurvapaikanhakijoiden oikeutta oikeusapuun rajoitettiin 2016. Turvapaikanhakijoiden avustamisesta on tämän jälkeen tullut asianajajille osittaista hyväntekeväisyyttä, selviää Asianajajaliiton turvapaikka-asioita hoitaville asianajajille tekemästä kyselystä. - Uutiset
18.2.2019 11.35
Hallinto-oikeuden päätös työntekijän oleskelulupaa koskevien sääntöjen kiertämisestäOttaen huomioon valittajan asuminen työnantajansa luona sekä se, ettei hän työnantajansa lisäksi tunne muita Suomessa asuvia henkilöitä, voitiin katsoa, että valittaja olisi erityisen riippuvaisessa asemassa työnantajastaan. B:n valittajan lukuun valitusvaiheessa antama selvitys ei antanut aihetta arvioida asiaa toisin. Asiassa oli perusteltua aihetta epäillä, että oleskelulupahakemuksen tarkoituksena oli kiertää työntekijän oleskelulupaa koskevia säännöksiä. Maahanmuuttovirasto oli siten voinut TE-toimiston myönteisestä osapäätöksestä huolimatta hylätä valittajan oleskelulupahakemuksen ulkomaalaislain 36 §:n 2 momentin nojalla. (Ei lainvoim. 18.2.2019) - Uutiset
15.2.2019 9.09
VTV:n selvitys: Vapaaehtoisen paluun järjestelmäTarkastusviraston selvityksen perusteella vapaaehtoisen paluun järjestelmä on lähtökohdiltaan toimiva ja kustannuksiltaan edullinen menettely. Se on vakiintunut osaksi viranomaistoimintaa ja vastaanottopalveluita. Hallinnon uusimmat toimenpiteet ovat oikean suuntaisia. Hyödyketuki auttaa käteisavustusta tehokkaammin palaajaa sopeutumaan takaisin kotimaahansa. Arvioimalla toimintaa ja seuraamalla avustusten hyötyjä ja vaikutuksia voidaan varmistaa järjestelmän toimivuus. - Uutiset
13.2.2019 9.00
Aikuisiän adoptioon liittyvät perusedellytykset eivät täyttyneetSe seikka, että lasta käydään katsomassa ulkomailla vuosittain kesäloman aikana 3 viikkoa ja pidetään muutaman kerran kuukaudessa yhteyttä puhelimitse ei ole sellainen vanhemman ja lapsen välinen suhde kuin mitä adoptiolain 4 §:ssä tarkoitetaan. (Vailla lainvoimaa 13.2.2019)