Hakutulokset
- Uutiset
6.5.2021 8.08
Laittoman maahantulon ja maassa oleskelun vastainen toimintaohjelma on päivitettyHallitusohjelman mukaisesti laittoman maahantulon ja maassa oleskelun vastainen toimintaohjelma on päivitetty vuosille 2021–2024. Ohjelman tarkoituksena on vaikuttaa kokonaisvaltaisesti laittomaan maahantuloon ja maassa oleskeluun, rajat ylittävään rikollisuuteen sekä siihen, ettei Suomeen syntyisi varjoyhteiskuntaa virallisen yhteiskunnan ulkopuolelle. Kyseessä on järjestyksessään neljäs kansallinen laittoman maahantulon ja maassa oleskelun vastainen toimintaohjelma. Siinä on otettu kattavasti huomioon edellisten ohjelmien toimenpidekirjaukset sekä asiakokonaisuutta koskevat hallitusohjelman kirjaukset. Ohjelmassa tarkastellaan myös ilman oleskeluoikeutta maassa oleskelevien asemaa, heihin liittyviä hyväksikäytön ilmiöitä ja alttiutta joutua osaksi ihmiskauppaa. - Uutiset
4.5.2021 12.12
Hovioikeus: Maahantulokiellon rikkomisesta tuomittu rangaistus tuli määrätä ehdottomanaHovioikeus hyväksyi käräjäoikeuden perustelut ja johtopäätöksen siitä, että rikoslain 6 luvun 5 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettu koventamisperuste tuli asiassa sovellettavaksi. Valituksessa vedotut sanktiokumulaatioon liittyvät näkökohdat eivät estä koventamisperusteen soveltamista vankeusrangaistuksen pituutta mitattaessa, kun rangaistuslajin valinnassa on päädytty vankeusrangaistukseen ilman koventamisperusteen soveltamista. Oikeudenmukaisena rangaistuksena oli koventamisperuste huomioon ottaen pidettävä käräjäoikeuden tuomitsemaa 70 päivän vankeusrangaistusta. A:n rikosrekisteriotteelta ilmenevä aiempi rikollisuus, jossa oli maahantulokiellon rikkomisten lisäksi kysymys muunlaisistakin rikoksista, edellytti vankeusrangaistuksen tuomitsemista ehdottomana. (Vailla lainvoimaa 4.5.2021) - Uutiset
15.4.2021 11.31
Unionin tuomioistuin: Turvapaikanhakijan on voitava vedota riitauttamansa siirtopäätöksen tekemisen jälkeisiin olosuhteisiinKunkin jäsenvaltion asiana on antaa menettelysäännöt sellaisia oikeussuojakeinoja varten, joilla on tarkoitus taata tällainen tehokas oikeussuoja. - Uutiset
9.4.2021 9.00
Kausityöntekijän mahdollisuus vaihtaa työnantajaa paranee ja työnantajan hallinnollinen taakka kevenee - muutokset voimaan 17. kesäkuuta 2021Kolmansista maista Suomeen tulevien kausityöntekijöiden mahdollisuus vaihtaa työnantajaa helpottuu, kun kausityölain muutokset tulevat voimaan. Työnantajat taas voivat uudistuksen jälkeen tehdä ilmoituksen Maahanmuuttovirastolle useammasta työntekijästä kerrallaan. Muutokset koskevat työsuhteessa tapahtuvaa kausityötä maatalouden ja matkailun alalla. Presidentin on tarkoitus vahvistaa muutokset perjantaina (9.4.). - Uutiset
7.4.2021 9.31
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste turvapaikkamenettelystäUlkomaalaisasia – Kansainvälinen suojelu – Turvapaikkamenettely – Uusintahakemuksen ratkaiseminen ja tutkimatta jättäminen – Aiemman päätöksen lainvoimaisuus - Uutiset
29.3.2021 13.05
Turvapaikanhakijoita avustavien lakimiesten pätevyys – arviomuistiosta voi lausua 28. toukokuuta saakkaPääministeri Sanna Marinin halllituksen ohjelman mukaan turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa vahvistetaan niin, että mahdollistetaan avustajan käyttö turvapaikkapuhuttelussa. Lisäksi otetaan käyttöön tuntiperusteiset palkkiot avustajille sekä yleiset hallinto-oikeudelliset valitusajat ja parannetaan turvapaikanhakijoille suunnattua yleistä oikeudellista neuvontaa, arvioidaan turvapaikkamenettelyn laatua ja lapsen edun toteutumista sekä varmistetaan turvapaikanhakijoita avustavien lakimiesten pätevyys ja huolellisuus. Hallituksen esitys palkkioiden, valitusaikojen ja avustajan käytön laajentamisesta on valmisteltu ja se on käsiteltävänä eduskunnassa. Lakimiesten pätevyyden ja huolellisuuden varmistamisesta on laadittu arviomuistio. Oikeusministeriö pyytää nyt arviomuistiosta lausuntoja. - Uutiset
29.3.2021 9.09
KHO: Rikoksesta ihmiskuntaa vastaan epäillyn kansalaistaminen oli kansalaisuuslain 13 §:n 3 momentissa tarkoitetuin tavoin painavasta syystä vastoin valtion etuaVaikka kysymys kansalaisuuden myöntämisestä ratkaistaan kansalaisuuslakia soveltaen, ulkomaalaislain mukaisilla ratkaisuilla ja niiden perusteena olevalla selvityksellä voi kuitenkin olla vaikutusta arvioitaessa kansalaistamisen edellytyksiä. Maahanmuuttovirasto oli lainvoiman saaneella päätöksellä jättänyt antamatta muutoksenhakijalle turvapaikan sillä perusteella, että oli perusteltua aihetta epäillä hänen syyllistyneen rikokseen ihmiskuntaa vastaan sekä Yhdistyneiden kansakuntien tarkoitusperien ja periaatteiden vastaisiin tekoihin. Tämä seikka jo sinällään oli peruste katsoa, että muutoksenhakijan kansalaistaminen oli kansalaisuuslain 13 §:n 3 momentissa tarkoitetuin tavoin painavasta syystä vastoin valtion etua. - Uutiset
25.3.2021 13.36
Oikeusasiamies esittää hyvitystä: Maahanmuuttoviraston ja ulkomaalaispoliisin menettely koskien tunnistautumistaKuten Maahanmuuttovirasto itsekin selvityksessään myöntää, nyt kyseessä olevassa tunnistautumistilanteessa tapahtui virhe. Tämä johtui muun muassa siitä, että palvelupisteessä asioineella hakijalla oli sama nimi ja kansalaisuus kuin UMA-järjestelmästä löytyneellä toisella henkilöllä. Maahanmuuttoviraston virheen takia kantelijan puoliso vietiin poliisiasemalle, jossa hän joutui olemaan noin kaksi ja puoli tuntia. Oikeusasiamies piti selvänä, että tapahtumat olivat aiheuttaneet asianosaisille ahdistusta ja vääryyskokemuksia. EOA esitti, että kantelijan miehelle hyvitetään Maahanmuuttoviraston virheestä johtunut henkilökohtaisen vapauden ja koskemattomuuden loukkaus. - Uutiset
12.3.2021 14.15
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lapsen edun huomioon ottamisesta ennen palauttamispäätöksen tekemistä (Belgia)Jäsenvaltioissa sovellettavista yhteisistä vaatimuksista ja menettelyistä laittomasti oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten palauttamiseksi annetun direktiivin 2008/115/EY 5 artiklaa, luettuna yhdessä Euroopan unionin perusoikeuskirjan 24 artiklan kanssa, on tulkittava siten, että jäsenvaltioiden on otettava asianmukaisesti huomioon lapsen etu ennen palauttamispäätöksen, johon on liitetty maahantulokielto, tekemistä myös silloin, kun kyseisen päätöksen adressaatti ei ole alaikäinen vaan hänen isänsä. - Uutiset
11.3.2021 13.30
EUT: kolmannen maan kansalaisen pitkäaikaisen oleskelun epäämistä koskevaan asiaan ei voitu soveltaa Schengen-säännöstöäUnionin tuomioistuin katsoi, ettei Schengenin sopimuksen soveltamisesta tehty yleissopimus sovellu kolmannen valtion kansalaiseen, jolta on evätty pitkäaikaiseen oleskeluun tarkoitettu viisumi. Edelleen unionin tuomioistuin totesi, että jäsenvaltioilla on velvollisuus säätää tutkimusta, opiskelua, harjoittelua, vapaaehtoistyötä, oppilasvaihto-ohjelmaa tai koulutushanketta ja au pairina työskentelyä varten tapahtuvan kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun vuoksi haetun viisumin epäämispäätöksiä koskevasta muutoksenhakumenettelystä. - Uutiset
10.3.2021 12.45
Eduskunnan kirjaston tietopaketti terrorismirikosten sääntelystäOM perusti 26.2.2020 työryhmän, jonka kesäkuussa 2020 luovuttaman mietinnön mukaan terrorismirikoksia koskevat rangaistussäännökset ovat Suomessa yleisesti ottaen kattavia Pohjoismaihin ja muihin keskeisiin vertailumaihin verrattuna. Työryhmä ehdotti kuitenkin, että terroristijärjestön tai -ryhmän toimintaan osallistuminen säädetään rangaistavaksi nykyistä laajemmin. Uutena rikoksena ehdotetaan säädettäväksi rangaistavaksi terrorismirikoksiin liittyvä julkinen kehottaminen. Rangaistaviksi tulisivat myös julkisen kehottamisen rahoittaminen ja matkustaminen toiseen valtioon sen tekemistä varten. Työryhmän mietintö oli lausuntokierroksella kesällä 2020. Hallituksen esitys eduskunnalle on tarkoitus antaa huhtikuussa 2021. - Uutiset
10.3.2021 12.20
Apulaisoikeuskansleri: Etsintäkuulutuksiin liittyvään ilmoitusmenettelyyn liittyy selvästi selkeyttämisen ja sääntelyn tarvettaMaahanmuuttoviraston käytäntö ilmoittaa poliisille asiakaspalvelussaan asioivan etsintäkuulutetun luvanhakijan paikalla olemisesta oli hallintolaissa säädettyjen tarkoitussidonnaisuuden ja suhteellisuusperiaatteiden, EU:n tietosuoja-asetuksen ja perustuslain edellyttämän lakisidonnaisuuden periaatteen kannalta hyvin ongelmallinen. Apulaisoikeuskansleri katsoi, että ilmoitusmenettelyyn liittyy selvästi selkeyttämisen ja sääntelyn tarvetta. - Uutiset
8.3.2021 11.15
KHO: Kansalaisuutta hakevalla henkilöllä ei aktiivista velvollisuutta selvittää henkilöllisyyttään kansalaisuuslain perusteellaKansalaisuusasia – Henkilöllisyys – Määräajan kuluminen – Väestötietojärjestelmään merkittyjen henkilötietojen oikeellisuus – Velvollisuus selvittää henkilöllisyyttään kymmenen vuoden määräaikana - Uutiset
5.3.2021 14.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu rajavalvonnasta ja oleskeluluvasta (Ruotsi)Ennakkoratkaisupyyntö – Vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alue – Rajavalvonta, turvapaikka ja maahanmuutto – Schengenin sopimuksen soveltamisesta tehty yleissopimus – Haku Schengenin tietojärjestelmästä (SIS) käsiteltäessä kyseisessä järjestelmässä maahantulokieltoon määrätyn kolmannen maan kansalaisen oleskelulupahakemusta – 25 artiklan 1 kappale – Schengenin rajasäännöstö – Kolmansien maiden kansalaisten maahantuloedellytykset – 6 artiklan 1 ja 5 kohta – Euroopan unionin perusoikeuskirja – 7 artikla ja 24 artiklan 2 kohta – Oleskeluluvan uusimatta jättäminen perheenyhdistämistä varten sillä perusteella, että hakijan henkilöllisyyttä ei ole varmistettu - Uutiset
26.2.2021 16.00
Hovioikeus hylkäsi hakemuksen lapsen Ruotsiin palauttamiseksiHO katsoi, ettei äiti ollut tuonut lasta luvattomasti Suomeen marraskuussa 2020 noudattaessaan viranomaisen antamaa määräystä. Tapauksen olosuhteissa äidillä oli oikeus luottaa Ruotsin maahanmuuttoviranomaisen ilmoittamiin tietoihin lapsen maahantuloa koskevista rajoituksista sekä siihen, että lapsen turvapaikkahakemus käsitellään Suomen viranomaisten ilmoittamalla tavalla Suomessa. Sen vuoksi lapsen palauttamatta jättämistä Ruotsiin ei voitu pitää huoltolain 32 §:ssä tarkoitetulla tavalla luvattomana, vaikka isä ei ollutkaan antanut suostumustaan lapsen oleskelulle Suomessa. Asiassa esitetyn perusteella ei voitu myöskään tehdä johtopäätöstä, että äiti olisi isän väittämällä tavalla käyttänyt turvapaikkasääntelyä väärin. (Vailla lainvoimaa 26.2.2021. Valituslupa myönnetty) - Uutiset
24.2.2021 15.00
Unionin tuomioistuin: Laittomasti maassa oleskeleva pakolainen voidaan ottaa säilöön toiseen jäsenvaltioon siirtämistä vartenJäsenvaltioissa sovellettavista yhteisistä vaatimuksista ja menettelyistä laittomasti oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten palauttamiseksi annetun direktiivin 2008/115/EY 3, 4, 6 ja 15 artiklaa on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä sille, että jäsenvaltio ottaa hallinnollisena toimenpiteenä säilöön alueellaan laittomasti oleskelevan kolmannen maan kansalaisen hänen siirtämisekseen pakkokeinoin toiseen jäsenvaltioon, jossa hänellä on pakolaisasema, kun kyseinen henkilö ei ole noudattanut hänelle annettua määräystä poistua välittömästi kyseisen toisen jäsenvaltion alueelle ja kun hänestä ei voida tehdä palauttamispäätöstä. - Uutiset
23.2.2021 12.36
Lakiluonnos kansallisesta D-viisumista lausuntokierrokselleHallituksen esityksessä ehdotettu kansallisen viisumin käyttöönotto on yksi toimenpide, jolla nopeutetaan ja sujuvoitetaan erityisasiantuntijoiden ja startup-yrittäjän maahantuloprosessia ja samalla tehostetaan työperäistä maahanmuuttoa. Esityksessä esitetään, että Maahanmuuttovirasto myöntäisi kansallisen viisumin sellaisille kolmannen maan kansalaisille, joille on myönnetty erityisasiantuntijan tai kasvuyrittäjän oleskelulupa sekä heidän perheenjäsenilleen, joille on myönnetty oleskelulupa perhesiteen perusteella. Kansallisen viisumin avulla nopeutettaisiin oleskeluluvan hakemiseen liittyvää maahantuloprosessia. Kansallisen viisumin voimassaoloaika olisi 100 vuorokautta. Lisäksi säädettäisiin kansallisen viisuminhakijan biometristen tunnisteiden ottamisesta kansallista viisumia varten. Tavoitteena on, että hallituksen esitys annetaan kevään aikana ja että laki tulisi voimaan syksyllä 2021. - Uutiset
16.2.2021 13.00
Ulkomaalaislain muutosten yhteisvaikutuksia selvitettiin – monet suositelluista toimista ovat valmisteillaValtioneuvoston teettämässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia yhteisvaikutuksia ulkomaalaislakiin vuosina 2015–2019 tehdyillä muutoksilla on ollut kansainvälistä suojelua hakeneiden ja saaneiden asemaan sekä lapsen edun toteutumiseen. Tutkimuksen taustalla oli hallitusohjelman kirjaus siitä, että ulkomaalaislain muutosten ja soveltamiskäytäntöjen yhteisvaikutukset oikeusturvaan selvitetään. Tavoitteena oli saada kokonaiskuva tilanteesta ja tuottaa toimenpidesuosituksia. - Uutiset
9.2.2021 12.43
YK:n lapsen oikeuksien komitealta Suomea koskeva ratkaisu lapsen edun ensisijaisuuden merkityksestä turvapaikka-asiassa – Suomen valtion on hyvitettävä loukkausYK:n lapsen oikeuksien komitea antoi 4. helmikuuta 2021 ratkaisunsa lapsen edun ensisijaisuudesta turvapaikka-asiassa. Ratkaisussa todettiin tapauksessa loukatun YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen 3 (lapsen edun ensisijaisuus), 19 (lapsen suojeleminen väkivallalta) ja 22 (lapsen oikeus suojeluun ja humanitaariseen apuun, pakolaiset ja turvapaikanhakijat) artikloja. - Uutiset
29.1.2021 9.11
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste ulkomaalaisasiassa: Oikeusavun lisäomavastuu oli poistettava