Hakutulokset
- Uutiset
21.3.2019 14.53
Apulaisoikeuskansleri: Oleskelulupahakemus olisi tullut käsitellä viipymättä ja hyvän hallinnon mukaisestiApulaisoikeuskansleri huomautti Maahanmuuttovirastoa työperusteisen oleskelulupahakemuksen enimmäiskäsittelyajan huomattavasta ylittämisestä. Hän myös kiinnitti Maahanmuuttoviraston vakavaa huomiota viranomaisen velvollisuuteen esittää asianosaisen pyynnöstä arvio päätöksen antamisen ajankohdasta. Lisäksi apulaisoikeuskansleri kiinnitti poliisilaitoksen huomiota perustuslain, ulkomaalaislain ja hallintolain säännöksiin tarkoitussidonnaisuusperiaatteen noudattamisesta, asian viivytyksettömästä käsittelystä, neuvonnasta, asian selvittämisestä sekä täydennysten ja lisäselvitysten pyytämisestä. - Uutiset
20.3.2019 15.15
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu vastuunmäärittämisasetuksen (Dublin III) tulkinnastaUnionin tuomioistuin totesi muun muassa, perusoikeuskirjan 4 artiklaa on tulkittava siten, että se ei ole esteenä kansainvälisen suojelun hakijan siirrolle asetuksen N:o 604/2013 29 artiklan mukaisesti jäsenvaltioon, joka tämän asetuksen mukaisesti tavallisesti on vastuussa hänen kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksensa käsittelystä, paitsi jos tuomioistuin, jossa on haettu muutosta siirtopäätökseen, toteaa objektiivisten, luotettavien, tarkkojen ja asianmukaisesti päivitettyjen tietojen perusteella ja unionin oikeudessa taattu perusoikeuksien suojan taso huomioon ottaen, että hakija on vakavassa vaarassa joutua epäinhimillisen tai halventavan kohtelun kohteeksi siitä syystä, että siinä tapauksessa, että hänet siirretään, hän joutuu tahdostaan ja tekemistään valinnoista riippumatta äärimmäiseen aineelliseen puutteeseen. - Uutiset
20.3.2019 14.51
KKO: Suomi ei voi luovuttaa Liettuan kansalaista TurkkiinKorkein oikeus katsoi, että A:lla oli luotettavasti todennettu ja todellinen vaara epäinhimillisestä kohtelusta, jos hänet luovutetaan Turkkiin. Oikeusministeriölle antamassaan lausunnossa Korkein oikeus katsoi, ettei luovutuspyyntöön voitu suostua. - Uutiset
20.3.2019 12.15
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kolmannen maan kansalaisen palauttamisesta ja rajavalvonnastaJäsenvaltioissa sovellettavista yhteisistä vaatimuksista ja menettelyistä laittomasti oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten palauttamiseksi 16.12.2008 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2008/115/EY 2 artiklan 2 kohdan a alakohtaa, luettuna yhdessä henkilöiden liikkumista rajojen yli koskevasta unionin säännöstöstä 9.3.2016 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2016/399 (Schengenin rajasäännöstö) 32 artiklan kanssa, on tulkittava siten, että sitä ei sovelleta jäsenvaltion sisärajan välittömässä läheisyydessä kiinni otetun kolmannen maan kansalaisen, joka oleskelee jäsenvaltion alueella laittomasti, tilanteeseen edes, kun kyseinen jäsenvaltio on rajasäännöstön 25 artiklan nojalla palauttanut rajavalvonnan kyseiselle rajalle mainitun jäsenvaltion yleiseen järjestykseen tai sisäiseen turvallisuuteen kohdistuvan vakavan uhan vuoksi. - Uutiset
18.3.2019 15.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu oikeudesta perheenyhdistämiseen ja perheenjäsenen oleskeluluvan peruuttamisestaUnionin tuomioistuin totesi muun muassa, että oikeudesta perheenyhdistämiseen annetun neuvoston direktiivin 16 artiklan 2 kohdan a alakohtaa on tulkittava siten, että tapauksessa, jossa kolmannen maan kansalaisen perheenjäsenten oleskelulupien saamista varten on esitetty väärennettyjä asiakirjoja, se seikka, että nämä perheenjäsenet eivät olleet tietoisia näiden asiakirjojen vilpillisestä luonteesta, ei ole esteenä sille, että kyseinen jäsenvaltio peruuttaa nämä luvat mainitun säännöksen nojalla. - Uutiset
15.3.2019 16.00
Hallinto-oikeus ei myöntänyt työntekijän oleskelulupaa Suomeen jalkapalloa pelaamaan tulevalle Nigerian kansalaiselleMaahanmuuttovirasto oli voinut määrätä valittajan käännytettäväksi kotimaahansa Nigeriaan. (Ei lainvoim. 15.3.2019) - Uutiset
15.3.2019 11.00
Hallinto-oikeus ei myöntänyt törkeään rattijuopumukseen syyllistyneelle työntekijän oleskelulupaa maatilalla työskentelyynMaahanmuuttovirasto oli hylännyt hakemuksen TE-toimiston kielteisen osapäätöksen perusteella ja sillä perusteella, että valittaja ulkomaalaislain 36 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla vaarantaa yleistä järjestystä tai turvallisuutta. Maahanmuuttovirasto oli lisäksi päättänyt karkottaa valittajan kotimaahansa Ukrainaan ja määrätä hänet Schengen-aluetta koskevaan maahantulokieltoon kahdeksi vuodeksi päätöspäivästä lukien. Valittaja vaati HAO:ssa päätösten kumoamista ja asian palauttamista uudelleen käsiteltäväksi oleskeluluvan myöntämistä varten. HAO hylkäsi valituksen. (Ei lainvoim. 15.3.2019) - Uutiset
22.2.2019 15.35
Hallinto-oikeus ei myöntänyt työntekijän oleskelulupaa irakilaiselle itämaisten mattojen korjaajalleTyönantajan hakemusvaiheessa ilmoittama palkka ei ollut ollut työehtosopimuksen vaatimusten mukainen ulkomaalaislain 72 §:n 2 kohdan mukaisesti. Työnantaja oli valitusvaiheessa ilmoittanut aikovansa maksaa valittajalle vähintään työehtosopimuksessa ilmoitettua minimipalkkaa, mutta ei ollut esittänyt tarkempaa selvitystä uudesta tuntipalkasta. TE-toimisto ei ollut voinut sille esitettyjen tietojen perusteella vakuuttua siitä, että työnantaja kykenee huolehtimaan velvoitteistaan työnantajana ulkomaalaislain 72 §:n tarkoittamalla tavalla. (Ei lainvoim. 22.2.2019) - Uutiset
22.2.2019 10.51
Advokaatti 1/2019 ilmestyi – Aiheena muun muassa: Turvapaikka-asioiden hoitamisesta tullut asianajajille hyväntekeväisyyttäTurvapaikanhakijoiden oikeutta oikeusapuun rajoitettiin 2016. Turvapaikanhakijoiden avustamisesta on tämän jälkeen tullut asianajajille osittaista hyväntekeväisyyttä, selviää Asianajajaliiton turvapaikka-asioita hoitaville asianajajille tekemästä kyselystä. - Uutiset
18.2.2019 11.35
Hallinto-oikeuden päätös työntekijän oleskelulupaa koskevien sääntöjen kiertämisestäOttaen huomioon valittajan asuminen työnantajansa luona sekä se, ettei hän työnantajansa lisäksi tunne muita Suomessa asuvia henkilöitä, voitiin katsoa, että valittaja olisi erityisen riippuvaisessa asemassa työnantajastaan. B:n valittajan lukuun valitusvaiheessa antama selvitys ei antanut aihetta arvioida asiaa toisin. Asiassa oli perusteltua aihetta epäillä, että oleskelulupahakemuksen tarkoituksena oli kiertää työntekijän oleskelulupaa koskevia säännöksiä. Maahanmuuttovirasto oli siten voinut TE-toimiston myönteisestä osapäätöksestä huolimatta hylätä valittajan oleskelulupahakemuksen ulkomaalaislain 36 §:n 2 momentin nojalla. (Ei lainvoim. 18.2.2019) - Uutiset
15.2.2019 9.09
VTV:n selvitys: Vapaaehtoisen paluun järjestelmäTarkastusviraston selvityksen perusteella vapaaehtoisen paluun järjestelmä on lähtökohdiltaan toimiva ja kustannuksiltaan edullinen menettely. Se on vakiintunut osaksi viranomaistoimintaa ja vastaanottopalveluita. Hallinnon uusimmat toimenpiteet ovat oikean suuntaisia. Hyödyketuki auttaa käteisavustusta tehokkaammin palaajaa sopeutumaan takaisin kotimaahansa. Arvioimalla toimintaa ja seuraamalla avustusten hyötyjä ja vaikutuksia voidaan varmistaa järjestelmän toimivuus. - Uutiset
13.2.2019 9.00
Aikuisiän adoptioon liittyvät perusedellytykset eivät täyttyneetSe seikka, että lasta käydään katsomassa ulkomailla vuosittain kesäloman aikana 3 viikkoa ja pidetään muutaman kerran kuukaudessa yhteyttä puhelimitse ei ole sellainen vanhemman ja lapsen välinen suhde kuin mitä adoptiolain 4 §:ssä tarkoitetaan. (Vailla lainvoimaa 13.2.2019) - Uutiset
12.2.2019 11.00
KHO: Vainon kohteeksi joutuneelle Turkin kansalaiselle on myönnettävä turvapaikkaKorkein hallinto-oikeus arvioi valittajan toiminnasta saadun selvityksen perusteella ja monipuolisen kansainvälisen lähteistön valossa, että valittajalle tuomittu yli 2 vuoden vankeusrangaistus merkitsi kohtuutonta rankaisemista suhteessa tuomiossa mainittuun teonkuvaukseen. Tämän vuoksi rankaisemista oli pidettävä ulkomaalaislain 87 a §:n 2 momentin 3 kohdassa tarkoitettuna vainoksi katsottavana tekona.
Valittajan ei ole saamansa tuomion vuoksi mahdollista saada viranomaissuojelua kotimaassaan eikä hänellä myöskään ole mahdollisuutta sisäiseen pakoon toiselle alueelle.
Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset oli kumottava ja asia palautettava Maahanmuuttovirastolle turvapaikan myöntämiseksi. - Uutiset
12.2.2019 10.10
KKO:n lausunto OM:lle: Liettuan ja Venäjän kansalaisen luovuttamiseen Venäjälle ei voida suostuaLiettuan ja Venäjän kansalainen oli tuomittu Venäjällä vankeusrangaistukseen siellä tekemästään rikoksesta. Venäjä pyysi Suomea luovuttamaan hänet rangaistuksen täytäntöönpanoa varten. Unionin oikeuden mukaan jäsenvaltiossa pysyvästi asuvaa unionin kansalaista on tällaisessa luovuttamisasiassa kohdeltava samalla tavalla kuin kyseisen jäsenvaltion omia kansalaisia. Luovuttamislain nojalla Suomen kansalaista ei saa luovuttaa. Korkein oikeus katsoi, että luovutettavaksi pyydetty asui Suomessa pysyvästi ja oli integroitunut suomalaiseen yhteiskuntaan, kun otettiin huomioon hänen perhesiteensä ja pitkäaikainen asumisensa Suomessa. Oikeusministeriölle antamassaan lausunnossa Korkein oikeus katsoi, ettei luovuttamispyyntöön voida suostua. - Uutiset
7.2.2019 11.32
KHO:n neljä ratkaisua turvapaikanhakijoiden sisäisen paon mahdollisuudesta KabulissaKorkein hallinto-oikeus on tänään ratkaissut useita afganistanilaisten turvapaikanhakijoiden valituksia. Ratkaisut koskevat sisäistä pakoa ja valittajien mahdollisuutta sijoittua Kabuliin. Taustalla sisäisen paon arvioinnissa on aina se, että valittajan on katsottu kotialueellaan olevan kansainvälisen suojelun tarpeessa, korkeimmasta hallinto-oikeudesta kerrotaan. - Uutiset
6.2.2019 11.05
KHO: Afganistanilaisella turvapaikanhakijalla oli kotialueelleen palatessaan perustellusti aihetta pelätä joutuvansa perheensä ja lähiyhteisönsä taholta vainotuksi kristinuskon johdostaMaatiedon ja valittajan kertomuksen perusteella ei voitu vakuuttua siitä, että valittajan kristinuskoon kääntyminen ei olisi mennyt laajempaan tietoon hänen kotialueellaan. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että valittajalla olisi kotialueelleen palatessaan perustellusti aihetta pelätä joutuvansa perheensä ja lähiyhteisönsä taholta ulkomaalaislain 87 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla vainotuksi uskonnon johdosta eikä hänen voitaisi Afganistania koskevan maatiedon perusteella edellyttää turvautuvan sanotun maan suojeluun. Sisäisen paon mahdollisuutta ei arvioitu ensi asteena. Hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset kumottiin ja asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
22.1.2019 12.15
Tarkastusvaliokunta haluaa kotouttamiseen isoja muutoksia: työelämäyhteyksiä, nopeutta ja velvoittavuutta lisääEduskunnan tarkastusvaliokunnan mietintö (TrVM 6/2018 vp ─ O 10/2017 vp) kotouttamisen toimivuudesta on valmistunut. Valiokunta edellyttää 11:llä päätösehdotuksella muutoksia nykyiseen kotouttamispolitiikkaan. Kotouttamisen uudistamistarpeista tulee laatia kokonaisvaltainen toimenpideohjelma, joka tulee antaa selontekona eduskunnalle vuoden 2020 loppuun mennessä. - Uutiset
17.1.2019 10.37
KHO: Ulkomaalaisasian käsittely raukesi kun hallinto-oikeus oli saanut tiedon muutoksenhakijoiden vapaaehtoisesta paluusta kotimaahansaKorkein hallinto-oikeus tutki muutoksenhaun hallinto-oikeuden päätöksen purkua koskevana hakemuksena ja hylkäsi hakemuksen. Hallinto-oikeus oli, saatuaan tiedon muutoksenhakijoiden vapaaehtoisesta paluusta kotimaahansa, voinut ulkomaalaislain 198 a §:n perusteella päättää, että asian käsittely raukeaa. - Uutiset
17.1.2019 8.06
Hallinto-oikeus: verenpainetautia, reumaa ja hengenahdistusta sairastava voitiin käännyttää KosovoonEsitetyn selvityksen mukaan valittaja sairastaa verenpainetautia ja reumaa ja kärsii hengenahdistuksesta. Hänen liikkumisensa on hankalaa ja hän tarvitsee apua arkipäivän toiminnassa. Asiassa ei kuitenkaan osoitettu, ettei valittajalla ole kotimaassaan saatavissa terveydentilansa edellyttämää välttämätöntä hoitoa tai että hoidon taso siellä vaarantaisi vakavasti hänen terveyttään. Olosuhteiden Kosovossa ei myöskään voida katsoa olevan sellaiset, että valittajan palauttaminen sinne lyhentäisi hänen elinaikaansa tai aiheuttaisi hänelle huomattavaa ruumiillista tai henkistä kärsimystä. Valittajan lapset voivat tukea häntä taloudellisesti Suomesta käsin. Oleskeluluvan epääminen valittajalta ei ollut hänen olosuhteensa kokonaisuudessaan huomioon ottaen ollut yksilöllisestä inhimillisestä syystä ilmeisen kohtuutonta. Asiassa ei ilmennyt muitakaan sellaisia seikkoja, joiden perusteella valittajalle olisi ollut myönnettävä oleskelulupa Suomeen. Valittajalle ei olisi voitu myöntää oleskelulupaa ulkomailtakaan haettuna. Maahanmuuttovirasto oli voinut hylätä valittajan oleskelulupahakemuksen. (Vailla lainvoimaa 17.1.2019) - Uutiset
16.1.2019 16.00
Uusia ehdotuksia maahanmuuttajien varhaiskasvatukseen ja kielen osaamiseenMaahanmuuttajien koulutuksen ja työllistymisen edistämistä pohtinut opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmä luovutti esityksensä ministeri Sanni Grahn-Laasoselle keskiviikkona 16. tammikuuta. Raportissa painottuvat opettajien saatavuuteen ja kelpoisuuteen liittyvät kysymykset, varhaiskasvatuksen merkitys, perusopetukseen valmistavan opetuksen tilanne ja suomen/ruotsin kielen osaamiseen/opetukseen liittyvät haasteet. Esitykset täydentävät vuosina 2016 ja 2017 laadittuja ehdotuksia. - Uutiset
3.1.2019 14.14
Hallinto-oikeuden ratkaisu kansainvälisestä suojelusta Isisiin liittyenHallinto-oikeus katsoi, että Isisin toiminnan luonne ja toiminta Irakissa sekä sen suorittamat terroristiset teot ja niiden laajuus huomioon ottaen, valittajan voitiin katsoa vapaaehtoisesti järjestön toimintaan osallistumalla omalta osaltaan myötävaikuttaneen Isisin harjoittamaan terroristiseen toimintaan ja sen tavoitteiden toteutumiseen. Valittaja oli Isisiin liittymällä kannustanut ja toisen henkilön rekrytoimalla myös avustanut järjestön toimintaa ja sen tavoitteiden toteutumista. Tällaisen toiminnan voitiin katsoa olevan Yhdistyneiden kansakuntien tarkoitusperien ja periaatteiden vastaista, vaikka asiassa ei oltukaan selvitetty, että valittaja itse olisi osallistunut terroritekoihin. Edellä esitetyin perustein hallinto-oikeus katsoi, että oli perusteltua aihetta epäillä, että valittaja oli tehnyt Yhdistyneiden kansakuntien tarkoitusperien ja periaatteiden vastaisen teon. Näin ollen asiassa oli voitu soveltaa ulkomaalaislain 88 §:n 2 momentin mukaista poissuljentalauseketta. - Uutiset
21.12.2018 13.40
KHO:n ratkaisu perheenyhdistämisasiassaPerheenkokoaja B oli saanut Suomesta toissijaista suojelua ja asunut maassa noin 10 vuotta. Puolisoilla oli kaksi Suomessa syntynyttä lasta. Korkein hallinto-oikeus otti huomioon perheenkokoajan toistaiseksi jatkuvan työkyvyttömyyden, hänen terveydentilassaan tapahtuneen olennaisen heikkenemisen sekä jatkuvan hoidon ja huolenpidon tarpeen. KHO katsoi muun muassa, että näissä olosuhteissa oli kohtuutonta edellyttää, että B muuttaisi kotimaahansa viettämään perhe-elämää. A oli hakenut perheenkokoajan omaishoitajaksi, mutta päätös oli ollut kielteinen puuttuvan oleskeluluvan vuoksi. Harkinnassa otettiin lisäksi huomioon, että perheyhteyden katketessa A joutuisi palaamaan Irakiin yksinhuoltajana kahden pienen lapsen kanssa sekä se, että perheenkokoajan terveydentilan vuoksi yhteydenpito olisi todennäköisesti varsin vaikeaa. Näissä olosuhteissa korkein hallinto-oikeus katsoi, että toimeentuloedellytyksestä poikkeamiselle oli poikkeuksellisen painava syy. Perheyhteyden säilyminen kumpaankin vanhempaan oli myös lasten edun mukaista. - Uutiset
19.12.2018 15.22
Maahantulokiellon rikkomisesta myös vankeutta vuoden 2019 alusta lähtienTasavallan presidentti vahvisti 19. joulukuuta lakimuutokset, joilla rikoslakiin lisätään uusi säännös maahantulokiellon rikkomisesta. Tähän asti kiellon rikkomisesta on määrätty yleensä sakkorangaistus ulkomaalaisrikkomuksesta. Jatkossa kiellon rikkomisesta seuraa sakkoa tai enintään yksi vuosi vankeutta. - Uutiset
19.12.2018 13.05
KHO:n ratkaisu avustajan palkkiosta ulkomaalaisasiassaAsiassa oli erityisiä syitä poiketa säädetystä palkkion enimmäismäärästä. Palkkio oli tällöinkin vahvistettava oikeusapulain 17 a §:n ja palkkioasetuksen 7 a §:n 1 momentin mukaisesti asiakohtaisena. Valtion varoista maksettiin vaatimus enemmälti hyläten kohtuullisena pidettävä asiakohtainen palkkio 2.000 euroa sekä vaaditut tulkkauskulut. - Uutiset
19.12.2018 8.00
Hallinto-oikeuden ratkaisu maassa oleskelua koskevien säännösten kiertämisestä avioliitollaHallinto-oikeus totesi, että Maahanmuuttovirasto ei ollut oleskelulupaharkinnassaan helmikuussa 2011 katsonut, että B olisi solminut avioliittonsa maahantulosäännösten kiertämiseksi. Pelkästään se seikka, että B oli mahdollisesti aloittanut A:n kanssa avioliiton ulkopuolisen suhteen ennen avioliittonsa päättymistä, ei osoittanut, että B:n avioliitto Suomen kansalaisen kanssa olisi alun perin solmittu maahantulosäännösten kiertämiseksi. B:n vuonna 2011 solmimaa avioliittoa ei pelkästään avioeron hakemisen ja pysyvän oleskeluluvan saamisen ajallisen läheisyyden perusteella voitu katsoa solmitun maahantulosäännösten kiertämiseksi. Hallinto-oikeus katsoi, että B ei ollut saanut oleskelulupaansa antamalla vääriä tietoja perhesuhteistaan. (Ään.) - Uutiset
14.12.2018 11.00
KHO: Maahanmuuttoviraston olisi tullut tutkia kansainvälistä suojelua koskeva uusintahakemus hakijan vedottua uutena perusteena kristinuskoon kääntymiseenAsiassa oli riidatonta, että A ei ollut aikaisemmin vedonnut kristityksi kääntymisen aiheuttamaan uhkaan eli kysymyksessä oli peruste, jota ei ollut aiemmin tutkittu. Irakia koskevan maatiedon perusteella kristityksi kääntyminen voi olla peruste kansainvälisen suojelun saamiseksi. Maahanmuuttoviraston olisi tullut tutkia esitetty uusi turvapaikkaperuste eikä jättää hakemusta tutkimatta. - Uutiset
13.12.2018 14.00
Hallinto-oikeuskaan ei myöntänyt työntekijän oleskelulupaaTyö- ja elinkeinotoimisto ei ollut voinut varmistua siitä, että työntekijän oleskeluluvan myöntäminen valittajalle ei estäisi työmarkkinoilla käytettävissä olevan työvoiman työllistymistä. Koska Autopalvelu X ei ollut toimittanut työ- ja elinkeinotoimistolle muitakaan sen pyytämiä selvityksiä, työ- ja elinkeinotoimisto ei myöskään voinut vakuuttua valittajan työsuhteen edellytyksistä ulkomaalaislain 72 §:n mukaisesti. (Vailla lainvoimaa 13.12.2018) - Uutiset
12.12.2018 15.00
KHO:n ratkaisu valitusluvan tarpeesta ja kansainvälistä suojelua hakeneen paluun tukemisestaHallinto-oikeuden päätös koski vastaanottolaissa säädettyjen korvausten maksamista ja siten vastaanottolaissa tarkoitettua asiaa. Päätökseen sai hakea vastaanottolain 55 §:n 3 momentin perusteella muutosta valittamalla korkeimpaan hallinto-oikeuteen vain, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.
Korkein hallinto-oikeus oikaisi hallinto-oikeuden päätökseen liitetyn muutoksenhakuohjauksen, tutki Maahanmuuttoviraston muutoksenhakemuksen valituslupahakemuksena ja hylkäsi sen. - Uutiset
12.12.2018 13.11
Oikeuskansleri: Turvallista, järjestäytynyttä ja sääntöjenmukaista siirtolaisuutta koskevaa globaalia asiakirjaa ei tarvinnut saattaa eduskunnan hyväksyttäväksiOikeuskanslerin mukaan valtioneuvosto tai muukaan hänen valvontavaltaansa kuuluva taho ei menetellyt lainvastaisesti, kun ns. GCM-kompaktia ei saatettu eduskunnan hyväksyttäväksi perustuslain 94 §:ssä tarkoitettuna valtiosopimuksena. GCM-kompakti on turvallista, järjestäytynyttä ja sääntöjenmukaista siirtolaisuutta koskeva globaali asiakirja. - Uutiset
12.12.2018 12.29
Selvitys: Turvapaikanhakijoiden oikeusavun saamisessa parannettavaaTurvapaikanhakijoiden asemaa oikeusavun asiakkaina on selvitetty haastattelujen ja kyselyjen avulla. Selvityksen mukaan avustajien työn laatu vaihtelee suuresti. Turvapaikanhakijoilla, avustajilla ja viranomaisilla ei ole yhtenäistä käsitystä siitä, mitä alkuvaiheen oikeusapu pitää sisällään. Selvityksessä tutkittiin erityisesti, mitä vaikutuksia on ollut muutoksilla, joita tehtiin turvapaikanhakijoiden oikeusavun saamista koskevaan lainsäädäntöön vuonna 2016. Lyhennetyt valitusajat eivät ole haastateltujen mukaan nopeuttaneet valitusten käsittelyä, vaan vaikeuttaneet valitusten tekemistä. Yksityiset avustajat pitävät turvapaikanhakijoiden avustamisesta maksettavia palkkioita liian pieninä. - Uutiset
12.12.2018 10.10
Hovioikeus hylkäsi turvapaikanhakijan väärennysrikossyytteen pakolaissopimuksen nojallaAsiassa oli hovioikeudessa kysymys siitä, estikö pakolaissopimuksen 31 artiklan 1 kohta tuomitsemasta A:ta rangaistukseen väärennyksestä. Koska kaikki pakolaissopimuksen 31 artiklan 1 kohdan soveltamisedellytykset A:n kohdalla täyttyivät, syyte väärennyksestä oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 12.12.2018) - Uutiset
11.12.2018 10.22
KHO:n ratkaisu pakolaisaseman peruuttamisestaUNHCR:n tunnustama pakolaisasema ei sinänsä sido Suomen viranomaisia. Maahanmuuttovirasto voi peruuttaa myös kiintiöpakolaisena Suomeen tulleen henkilön pakolaisaseman ulkomaalaislain 108 §:n 1 momentissa säädettyjen edellytysten täyttyessä. Kansainvälisen suojelun tarve, ja siten myös suojeluaseman peruuttaminen, oli kuitenkin tutkittava suhteessa henkilön kansalaisuusvaltioon. Pakolaisasemaa ei siten voinut peruuttaa sillä perusteella, että henkilö oli antanut vääriä tietoja olosuhteistaan turvapaikkamaassa, ellei samalla osoitettu, että hän oli myös kansainvälistä suojelua hakiessaan mainitussa säännöksessä tarkoitetulla tavalla antanut itsestään vääriä tietoja tai salannut tietoja. Asiassa ilmeni, että A ei edelleenkään voi asettua kotialueelleen siellä vallitsevan heikon turvallisuustilanteen vuoksi. - Uutiset
7.12.2018 7.00
Turvapaikanhakijoiden uusintahakemusten käsittelyyn esitetään muutoksiaTurvapaikanhakijoiden uusintahakemuksien käsittelyä on tarkoitus tehostaa tarkentamalla uusintahakemusten tutkittavaksi ottamisen edellytyksiä. Lakimuutos ei kuitenkaan estä uusintahakemusten tekemistä. Hakijan olisi jatkossa pystyttävä esittämään perustellut syyt sille, miksi hän ei ole esittänyt uusintahakemuksen yhteydessä ilmoittamiaan perusteita aikaisemmin. Tällaisia syitä voivat olla hakijan kotimaassa tapahtuneet muutokset tai hakijan henkilökohtaisessa tilanteessa Suomessa tapahtuneet muutokset. Viivyttämistarkoituksessa tehdyt uusintahakemukset eivät estäisi palautusta. Lisäksi ehdotetaan säädettäväksi kansainvälistä suojelua hakeneen henkilön matkustusasiakirjan haltuunotosta ja täsmennettäisiin kansainvälistä suojelua hakeneen henkilön työnteko-oikeuden alkamista ja päättymistä. Hankkeen yhteydessä tehtäisiin myös EU:n tuomioistuimen ratkaisun edellyttämät ulkomaalaislain muutokset, jonka mukaan pakolaisen iän arvioimisen lähtökohtana on pidettävä kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen jättämispäivämäärää, kun kyseessä on perheenyhdistäminen. Työvoiman saatavuusharkintaa ei enää sovellettaisi henkilöön, joka on työskennellyt Suomessa vuoden työntekijän oleskeluluvalla. - Uutiset
5.12.2018 14.08
Vakaviin rikoksiin syyllistynyt voisi jatkossa menettää Suomen kansalaisuudenTiettyihin vakaviin rikoksiin syyllistynyt henkilö voisi jatkossa menettää Suomen kansalaisuuden. Tällaisia rikoksia olisivat maanpetos, valtiopetos ja Suomen elintärkeitä etuja vastaan terroristisessa tarkoituksessa tehdyt rikokset. Hallitus antoi esityksen kansalaisuuslain muuttamisesta eduskunnalle 5. joulukuuta. Kansalaisuuden voisi menettää vain, jos henkilöllä on myös toisen valtion kansalaisuus ja riittävästi tosiasiallisia siteitä toiseen kansalaisuusvaltioonsa. Myös syntyperäinen Suomen kansalainen voisi menettää kansalaisuutensa. - Uutiset
3.12.2018 12.15
Schengen: Euroopan parlamentti hyväksyi uudet säännöt määräaikaisille rajatarkastuksille– Sisärajatarkastukset saisi aluksi ottaa käyttöön kahden kuukauden ajaksi
– Enimmillään rajatarkastukset saisivat kestää yhden vuoden
– Rajatarkastusten jatkamisen ehtoja tiukennettaisiin. - Uutiset
30.11.2018 8.30
Hallituksen esitys kansallisen turvallisuuden huomioon ottamisesta alueiden käytössä ja kiinteistönomistuksissa koskevaksi lainsäädännöksiHallitus antoi 29. marraskuuta eduskunnalle esityksen kansallisen turvallisuuden huomioon ottamisesta alueiden käytössä ja kiinteistönomistuksissa koskevaksi lainsäädännöksi. Hallituksen esitykseen sisältyy yhteensä kahdeksan lakiehdotusta. Ehdotettujen lakien on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2020. - Uutiset
23.11.2018 12.14
Valittaja onnistui avaamaan pankin vaatimalla tavalla poliisin avustuksella pankkitilin – hallinto-oikeus kumosi Maahanmuuttoviraston oleskeluluvan hylkäävän päätöksen uuden selvityksen vuoksiAsiassa oli esitetty sellaista uutta selvitystä valittajan toimeentulosta, joka ei ollut Maahanmuuttoviraston käytettävissä sen tehdessä valituksenalaisen päätöksensä ja jolla saattaa olla vaikutusta asian ratkaisuun. Hallinto-oikeus ei ottanut muutoksenhakutuomioistuimena tutkittavakseen, mikä merkitys uudella selvityksellä on asiaa ratkaistaessa. (Vailla lainvoimaa 23.11.2018) - Uutiset
22.11.2018 8.20
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu: Kansallinen säännöstö, että jäsenvaltiossa määräaikaisen oleskeluoikeuden saaneille pakolaisille myönnetään määrältään pienemmät sosiaalihuoltoetuudet kuin jäsenvaltion kansalaisille on ristiriidassa EU-oikeuden kanssaUnionin tuomioistuimen mukaan vaatimuksista kolmansien maiden kansalaisten ja kansalaisuudettomien henkilöiden määrittelemiseksi kansainvälistä suojelua saaviksi henkilöiksi, pakolaisten ja henkilöiden, jotka voivat saada toissijaista suojelua, yhdenmukaiselle asemalle sekä myönnetyn suojelun sisällölle 13.12.2011 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2011/95/EU 29 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä pääasiassa kyseessä olevalle kansalliselle säännöstölle, jossa säädetään, että jäsenvaltiossa määräaikaisen oleskeluoikeuden saaneille pakolaisille myönnetään määrältään pienemmät sosiaalihuoltoetuudet kuin kyseisen jäsenvaltion kansalaisille ja mainitussa jäsenvaltiossa pysyvän oleskeluoikeuden saaneille pakolaisille. - Uutiset
21.11.2018 10.10
KKO:n ratkaisu oikeudenkäynnin julkisuudesta ja pakolaisen oikeusasemastaRikosasian vastaaja A haki muutosta käräjäoikeuden julkiseen tuomioon ja vaati, että hovioikeus määrää sen salassa pidettäväksi. Hän esitti, että käräjäoikeuden olisi tullut oma-aloitteisesti määrätä tuomionsa salassa pidettäväksi, koska siitä ilmeni hänen hakeneen Suomessa turvapaikkaa sekä hänen hakemuksensa perusteet. Hovioikeus katsoi, että se ei voinut määrätä käräjäoikeuden tuomiota salassa pidettäväksi, kun kysymys ei ollut muutoksenhausta käräjäoikeuden antamaan salassapitoa koskevaan ratkaisuun.
Korkeimman oikeuden ratkaisusta ilmenevillä perusteilla katsottiin, että hovioikeuden olisi tullut A:n valituksen johdosta ratkaista kysymys käräjäoikeuden tuomion julkisuudesta.
Kysymys myös A:n henkilöllisyyden, oikeudenkäyntiasiakirjojen ja ratkaisujen julkisuudesta. - Uutiset
19.11.2018 16.00
Schengenin tietojärjestelmän uudistukset hyväksyttyEU:n neuvosto on hyväksynyt Euroopan komission ehdotuksen, jolla parannetaan Schengenin tietojärjestelmää (SIS) eli Euroopan tärkeintä muuttoliikkeen, turvallisuuden ja rajavalvonnan hallinnoinnin tietojenvaihtojärjestelmää. Schengenin tietojärjestelmän vahvistaminen on yksi EU:n vuosien 2018–2019 lainsäädäntöprioriteeteista. Uudistusten tavoitteena on varmistaa EU:n tietojärjestelmien yhteentoimivuus myös tulevaisuudessa. Parannukset auttavat rajavartijoita ja poliisia tunnistamaan mahdolliset rikolliset ja terroristit aiempaa tehokkaammin. - Uutiset
16.11.2018 9.18
Lakimuutos karkottamispäätösten täytäntöönpanon nopeuttamisesta tulee voimaan vuoden 2019 alustaMaasta karkottamista koskevien päätösten täytäntöönpanoa nopeutetaan. Tietyt yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen liittyvät karkottamispäätökset voidaan panna täytäntöön 30 päivän kuluttua tiedoksiannosta, ellei hallinto-oikeus ole kieltänyt täytäntöönpanoa. Karkottamismenettelyä käytetään maasta poistamiseen silloin, kun henkilöllä on tai on ollut oleskelulupa Suomessa tai EU-kansalaisen oleskelu on rekisteröity. - Uutiset
15.11.2018 14.10
Unionin tuomioistuimen suuren jaoston ennakkoratkaisu kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen käsittelystä vastuussa olevan jäsenvaltion määrittämisestä ja vastaamisen määräajastaUnionin tuomioistuin totesi muun muassa, että jos pyynnön saanut jäsenvaltio ei vastaa mainittuun pyyntöön kahden viikon määräajassa, uudelleenkäsittelyyn liittyvä lisämenettely on päättynyt lopullisesti, joten pyynnön esittäneen jäsenvaltion on mainitun määräajan umpeen kulumisesta lukien katsottava olevan vastuussa kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen käsittelystä, jollei sillä ole käytettävissään tarpeellista aikaa, jotta se voisi tehdä uuden vastaanotto- tai takaisinottopyynnön asetuksen N:o 604/2013 21 artiklan 1 kohdassa ja 23 artiklan 2 kohdassa tätä varten säädetyissä pakottavissa määräajoissa. - Uutiset
15.11.2018 10.37
Unionin tuomioistuimen suuren jaoston ennakkoratkaisu KKO:n ratkaisupyyntöön unionin kansalaisen luovuttamisestaSEUT 18 ja SEUT 21 artiklaa on tulkittava siten, että silloin kun on kyse kolmannen valtion pyynnöstä, joka koskee liikkumisvapauttaan käyttäneen Euroopan unionin kansalainen luovuttamista vapausrangaistuksen täytäntöönpanoa varten eikä syytetoimia varten, luovuttamispyynnön vastaanottanut jäsenvaltio, jonka kansallisessa lainsäädännössä kielletään sen omien kansalaisten luovuttaminen unionin ulkopuolelle rangaistuksen täytäntöönpanoa varten ja säädetään mahdollisuudesta suorittaa tällainen ulkomailla määrätty rangaistus kyseisen jäsenvaltion alueella, on velvollinen varmistamaan sen, että jos kyseinen unionin kansalainen asuu pysyvästi sen alueella, häntä kohdellaan samalla tavalla kuin sen omia kansalaisia luovuttamista koskevissa kysymyksissä. - Uutiset
13.11.2018 15.59
Väitös: Maahanmuuton hallinnon ilmentymät hallittavien keskuudessa – Maahanmuuttajien taloudellinen sopeutuminen arktisen alueen näkökulmastaOikeustieteen maisteri Nafisa Yeasmin käsittelee väitöskirjassaan tekijöitä, jotka vaikuttavat kielteisesti pohjoiseen suuntautuvaan maahanmuuttoon. Maahanmuuttajat tuntevat olevansa sosiaalisesti eristyksissä valtaväestöstä: tutkimuksesta käy ilmi, että tietyltä alueelta saapuvat maahanmuuttajat jäävät muita herkemmin valtavirran ulkopuolelle. Paikallisten asenteet maahanmuuttajia kohtaan vaihtelevat muun muassa sen mukaan, missä tilanteessa maahanmuuttajia kohdataan, mistä he tulevat, mikä heidän koulutustaustansa on, mitä näkemyksiä kukin edustaa ja niin edelleen. - Uutiset
9.11.2018 13.40
HAO:n päätökset maahantulokieltoa koskeneissa valitusasioissa – A oli voitu määrätä maahantulokieltoon 2 vuodeksi ja kielto voitiin ulottaa koko Schengen-alueelleLounais-Suomen poliisilaitos oli päättänyt käännyttää Ukrainan kansalaisen A:n kotimaahansa Ukrainaan ja määrätä hänet koko Schengen-aluetta koskevaan maahantulokieltoon ajalle 20.7.2017–20.7.2019. A:lle ei oltu määrätty aikaa vapaaehtoiseen paluuseen, koska hänen katsottiin olevan vaaraksi yleiselle järjestykselle tai turvallisuudelle. Päätöksessä mainitut seikat ja A:n rikos huomioon ottaen poliisilaitos oli hallinto-oikeuden mukaan voinut määrätä A:n maahantulokieltoon kahdeksi vuodeksi ja määrätä kiellon koskemaan Suomen lisäksi myös muita Schengen-valtioita. Poliisilaitoksen päätöksen muuttamiseen ei ollut perusteita. - Uutiset
9.11.2018 12.15
Maahanmuuttohallinnolle tulossa uusi henkilötietolakiMaahanmuuttohallinnon henkilötietojen käsittelyä koskeva sääntely on tarkoitus koota uuteen lakiin. Uusi laki korvaisi yli 20 vuotta vanhan ulkomaalaisrekisterilain ja täydentäisi Euroopan unionin tietosuoja-asetusta ja tietosuojalakia. Hallituksen esitys maahanmuuttohallinnon henkilötietolaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi annettiin eduskunnalle 8. marraskuuta. - Uutiset
7.11.2018 10.10
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste oleskeluluvasta perhesiteen perusteellaVanhempainpäivärahan maksamista oli edeltänyt B:n noin kahdeksan kuukautta kestänyt työttömyys, eikä B:n työllistymisen mahdollisuuksia voitu arvioida. Tähän nähden korkein hallinto-oikeus totesi, että perheenkokoaja B:n saamien etuuksien taso oli tilapäinen eikä sen perusteella A:n toimeentulo ollut turvattu siten, että A:n ei voitu olettaa joutuvan toimeentuloa turvaavan etuuden tarpeeseen Suomessa. - Uutiset
6.11.2018 14.10
Hallinto-oikeus lyhensi toistuvasti rikoksiin syyllistyneen Irakin kansalaisen maahantulokiellon viidestä kolmeen vuoteen perhesiteiden vuoksiKun otettiin huomioon päätöksessä mainittu ja kaikki muu asiassa esitetty selvitys hallinto-oikeus katsoi, että ulkomaalaislain 146 §:n mukaan suoritettavassa kokonaisharkinnassa huomioon otettavat karkottamista puoltavat seikat olivat painavampia kuin karkottamista vastaan olevat seikat. Maahanmuuttovirasto oli näin ollen voinut karkottaa valittajan kotimaahansa Irakiin ja määrätä hänet Suomea ja muuta Schengen-aluetta koskevaan maahantulokieltoon, eikä valitusvaiheessa esitetty selvitys antanut aihetta arvioida asiaa toisin. Valittajan perhesiteet huomioon ottaen maahantulokieltoa ei kuitenkaan ollut syytä määrätä kolmea vuotta pitemmäksi ajaksi. (Vailla lainvoimaa 6.11.2018) - Uutiset
2.11.2018 13.11
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste perheen yhdistämistä koskevassa asiassaUlkomaalaisasia – Oleskelulupa – Perheen yhdistäminen – Toimeentuloedellytys – Uusi toimeentulolähde - Uutiset
2.11.2018 12.15
KHO:n ratkaisu kansainvälisestä suojelusta turvapaikan epäämistä koskevassa asiassaMaahanmuuttovirasto oli katsonut, että Syyrian kansalaisella A:lla oli perustellusti aihetta pelätä joutuvansa kotimaassaan vainotuksi oletetun poliittisen mielipiteen vuoksi ulkomaalaislain 87 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. Maahanmuuttovirasto oli kuitenkin katsonut olevan perusteltua aihetta epäillä A:n syyllistyneen rikoksiin ihmiskuntaa vastaan sekä sotarikoksiin ja näin ollen jättänyt turvapaikan myöntämättä ulkomaalaislain 87 §:n 2 momentin 1 kohdan perusteella. Hallinto-oikeus oli kumonnut Maahanmuuttoviraston päätöksen poissulkemislausekkeen soveltamisen osalta ja palauttanut asian virastolle uudelleen käsiteltäväksi. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
2.11.2018 9.10
Hallitus esittää muutoksia ulkomaalaislakiinValtioneuvosto antoi 1. marraskuuta 2018 eduskunnalle esityksen laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta. Esitys koskee ulkomaalaislaissa säädettyä DNA-tutkimusta oleskelulupa-asioissa ja muutoksenhakua viisumiasioissa. Ehdotuksen mukaan laki tulisi voimaan 1. toukokuuta 2019. - Uutiset
26.10.2018 15.00
EU:n paluudirektiivin muutoksilla pyritään ehkäisemään laitonta maassa oleskeluaEuroopan komissio antoi 12. syyskuuta 2018 ehdotuksen paluudirektiivin muuttamiseksi. Direktiivi koskee laittomasti maassa oleskelevien EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten palauttamista. Direktiiviehdotuksella selkiytettäisiin pakenemisen vaaran määrittämistä ja asetettaisiin palautettavalle velvoite tehdä yhteistyötä kansallisten viranomaisten kanssa palauttamismenettelyn kaikissa vaiheissa. Komission ehdotuksessa selvennetään myös tarvetta tehdä palauttamispäätös välittömästi sen jälkeen, kun on tehty päätös laillisen oleskelun lopettamisesta. Tällä hetkellä kaikki jäsenvaltiot eivät toimi näin, mutta Suomessa nämä päätökset tehdään yhdessä. - Uutiset
24.10.2018 11.16
KHO: Käännytyspäätöksen jälkeen syntynyt lapsi voidaan ottaa huomioon käännytysharkinnassaKorkein hallinto-oikeus totesi, että käännytyspäätöksen jälkeen syntynyt lapsi oli sellainen uusi tosiseikka, jolla voi olla merkitystä lapsen vanhempaa koskevassa käännytyksen kokonaisharkinnassa. Lapsen edun huomioon ottaminen käännytysharkinnassa ei ollut rajoitettu vain siihen ajankohtaan, kun asia ratkaistiin Maahanmuuttovirastossa, vaan myös käännytyspäätöksen jälkeen esille tulleet uudet seikat oli otettava huomioon, kunnes käännytys oli lainvoimaisesti ratkaistu. Maahanmuuttoviraston päätöksen jälkeen syntynyt lapsi voitiin ottaa huomioon käännytysharkinnassa, mikäli lapsen vanhemmat olivat hakeneet muutosta käännytyspäätökseen ja vedonneet valituksessaan siihen, että lapsen syntymä edellyttää uutta käännytysharkintaa. Esillä olevassa asiassa ei ilmennyt perusteita kumota A:n ja B:n käännytyspäätöstä. - Uutiset
23.10.2018 10.40
KHO: Yksin Suomeen Irakista tullutta alaikäistä turvapaikanhakijaa ei voitu käännyttää kun paluun turvallisuudesta ei voitu varmistuaKoska yksin Suomeen Irakista tulleen alaikäisen turvapaikanhakijan paluun turvallisuudesta ja vastaanotto-olosuhteiden asianmukaisuudesta ei voitu varmistua, A:ta ei ollut voitu käännyttää. Asia palautettiin käännyttämisen ja oleskeluluvan osalta Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
22.10.2018 8.45
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kansainvälisen suojelun myöntämistä tai poistamista koskevan menettelydirektiivin tulkintaa koskeneessa asiassaEnnakkoratkaisupyyntö – Yhteinen eurooppalainen turvapaikkajärjestelmä – Direktiivi 2013/32/EU – 46 artiklan 2 kohta – Muutoksenhaku päätöksestä, jolla evätään pakolaisaseman myöntäminen mutta myönnetään toissijainen suojeluasema – Tutkittavaksi ottaminen – Riittävän edun puuttuminen, jos jäsenvaltion myöntämä toissijainen suojeluasema tarjoaa samat oikeudet ja edut kuin pakolaisasema unionin ja kansallisen lainsäädännön nojalla – Hakijan yksilöllisen tilanteen merkitys arvioitaessa sitä, ovatko mainitut oikeudet ja edut samoja - Uutiset
17.10.2018 8.00
Apulaisoikeuskansleri arvosteli Maahanmuuttovirastoa oleskeluluvan käsittelyn viivästymisestä ja käsittelyaikatiedusteluihin vastaamatta jättämisestä"Muulla perusteella" haetun oleskeluluvan käsittely oli kestänyt Maahanmuuttovirastossa noin 16,5 kuukautta. Tästä ajasta hakemus oli odottanut käsittelyvuoroaan ns. yleisessä jonossa noin 14 kuukautta. Kantelija oli tiedustellut hakemuksen käsittelyvaihetta useita kertoja, kiirehtinyt asian käsittelyä ja pyytänyt arvioita päätöksen antamisen ajankohdasta. Hänelle oli annettu arvio päätöksen antamisajankohdasta vain yhden kerran, hakemuksen oltua vireillä jo yli vuoden. Muilla kerroilla vastausta ei selvityksen mukaan ollut annettu, vaikka aiemmin arvioitu päätöksen antamisajankohta oli jo mennyt ohi. - Uutiset
12.10.2018 13.25
Työsyrjinnästä sekä ulkomaalaislain työnantajaa koskevien määräysten rikkomisesta sakkoja ja menettämisseuraamus työnantajallePohjanmaan käräjäoikeus on 10.10.2018 tuominnut laihialaisen rakennusmuovia valmistavan yhtiön toimitusjohtajan 60 päiväsakkoon työsyrjinnästä ja työnantajan ulkomaalaisrikkomuksesta. Lisäksi toimitusjohtaja ja yhtiö tuomittiin yhteisvastuullisesti menettämään valtiolle työsyrjintärikoksen tuottamana taloudellisena hyötynä 3 269,29 euroa. (Vailla lainvoimaa 12.10.2018) - Uutiset
11.10.2018 12.15
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste: Käännyttämisasiassa olisi tullut toimittaa hallinto-oikeudessa suullinen käsittelyVaikka hallinto-oikeus oli arvioinut kaiken Suojelupoliisin esittämän tiedon olevan asianosaiseltakin salassapidettävää, sen olisi tullut varata valittajalle tämän pyytämä tilaisuus tulla suullisesti kuulluksi ja kuulustuttaa ainakin omia todistajiaan. Valittajan pyytämää suullista käsittelyä ei ollut tällaisessa perhesiteen perusteella myönnettävää oleskelulupaa ja käännyttämistä koskevassa asiassa voitu pitää ilmeisen tarpeettomana hallintolainkäyttölain 38 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja asia palautettiin sille uuden suullisen käsittelyn toimittamiseksi. - Uutiset
10.10.2018 9.16
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste valitusajasta avustajan palkkiota koskevassa ulkomaalaisasiassaOikeusapulain 26 §:n 1 momentin mukaan ennen pääasian ratkaisemista oikeusapulain nojalla tehtyyn päätökseen haetaan muutosta noudattaen, mitä valittamisesta pääasiassa säädetään. Kun otettiin huomioon mainittu säännös, ulkomaalaislain 196 §:ssä säädettyä muutoksenhakujärjestystä oli noudatettava haettaessa muutosta hallinto-oikeuden ratkaisupyynnön johdosta antamaan päätökseen, joka koski avustajalle maksettavaa palkkiota silloinkin, kun pääasiassa ei ollut valitettu. - Uutiset
9.10.2018 12.16
Lakiesitys turvapaikanhakijoiden uusintahakemusten käsittelystä lausuntokierrokselle 23. lokakuuta saakkaKansainvälistä suojelua koskevien uusintahakemusten käsittelyä halutaan muuttaa. Hallituksen esitysluonnos ulkomaalaislain muuttamiseksi lähti lausuntokierrokselle 8. lokakuuta. Muutokset perustuvat EU:n turvapaikkamenettelydirektiiviin, jonka kaikkia säännöksiä Suomi ei ole aiemmin sisällyttänyt ulkomaalaislakiin.
– Haluamme estää uusintahakemusten väärinkäytöksiä ja keskittää resursseja ensimmäisten hakemusten käsittelyyn. Lisäksi täsmennämme perheenyhdistämisen säännöksiä niin, että alaikäisenä hakemuksen jättänyt turvapaikanhakija voi saada vanhempansa Suomeen, vaikka hän olisi täyttänyt 18 vuotta hakemusprosessin aikana, sisäministeri Kai Mykkänen toteaa. - Uutiset
4.10.2018 15.53
KHO:n päätös taustalla: turvapaikka-asioita koskeva muutos valtioneuvoston asetukseen oikeusavun palkkioperusteistaValtioneuvosto on tehnyt muutoksen asetukseen, joka koskee oikeusavustajille turvapaikka-asioissa maksettavaa asiakohtaista palkkiota. Asetusta on tarkennettu siten, että erityisistä syistä voidaan poiketa asetuksessa määritellystä asiakohtaisesta palkkiosta. Palkkio voidaan vahvistaa säädettyä määrää suurempana tai pienempänä, jos erityiset syyt sitä vaativat. Muutos perustuu korkeimman hallinto-oikeuden kesäkuiseen vuosikirjapäätökseen, jossa se katsoi, että asiakohtainen palkkio ei ollut oikeusapulain mukaisesti kohtuullinen ja että lain ja palkkioasetuksen välillä oli ristiriita. Tuomioistuin ei voinut soveltaa lain kanssa ristiriidassa olevaa asetusta. Muutos tulee voimaan 15. lokakuuta 2018 ja sitä sovelletaan muutoksen voimaantulon jälkeen tehtyihin palkkioratkaisuihin. - Uutiset
27.9.2018 8.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu kansainvälistä suojelua koskevan palauttamispäätöksen täytäntöönpanostaDirektiivin 2013/32/EU 46 artikla ja direktiivin 2008/115/EY 13 artikla tulkittuna yhdessä EU:n perusoikeuskirjan 18 artiklan, 19 artiklan 2 kohdan ja 47 artiklan kanssa eivät ole esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jossa säädetään kyllä valitusoikeudesta sellaiseen ensimmäisen oikeusasteen tuomioon, jolla vahvistetaan päätös kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen hylkäämisestä ja paluuvelvoitteen määräämisestä, mutta ei kuitenkaan säädetä, että tällä oikeussuojakeinolla on suoraan lain nojalla lykkäävä vaikutus, edes sellaisessa tilanteessa, jossa asianomainen henkilö on vedonnut vakavaan vaaraan palauttamiskiellon periaatteen loukkaamisesta. - Uutiset
25.9.2018 9.56
KHO:n päätös vapausrangaistuksen täytäntöönpanon siirtoa ja käännyttämistä koskevassa purkuasiassaRikosasiassa annetun vapausrangaistuksen täytäntöönpanon siirtoa koskevan pyynnön lähettäminen toiseen Euroopan unionin jäsenvaltioon ei edellyttänyt tuomittua koskevan käännyttämispäätöksen lainvoimaisuutta. HAO:n päätökseen, jolla oli hylätty Rikosseuraamuslaitoksen keskushallintoyksikön päätöksestä tehty valitus, ei saanut hakea muutosta valittamalla. HAO:n päätöksen purkamista koskeva hakemus hylättiin. - Uutiset
19.9.2018 10.45
KHO:n ratkaisu turvapaikanhakijan uskonvakaumuksen tutkimisesta – suullinen käsittely oli ilmeisen tarpeetontaKorkein hallinto-oikeus katsoi muun muassa, että hallinto-oikeus oli voinut perustaa päätöksensä valittajan uudessa turvapaikkapuhuttelussa kertomaan ja kirjalliseen selvitykseen sekä katsoa, että kun valittaja oli turvapaikkapuhuttelussa ilmoittanut, ettei hänellä ollut aikomusta tai tarkoitusta kääntyä kristinuskoon, hänen suullista kuulemistaan kristinuskoon kääntymisestä ja uskonvakaumuksesta oli pidettävä ilmeisen tarpeettomana. - Uutiset
17.9.2018 10.10
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste vaatimuksesta ulkomaalaisen toimeentulon turvaamisesta edellytyksenä oleskeluluvan myöntämiselleUlkomaalaislain 115 §:n 2 momentissa (505/2016) säädettyä toimeentulovaatimusta oli sovellettava annettaessa ratkaisu muun omaisen oleskelulupahakemukseen 1.7.2016 voimaan tulleen lainmuutoksen jälkeen, vaikka perheenkokoaja oli saanut turvapaikan ennen mainitun lainmuutoksen voimaantuloa. - Uutiset
17.9.2018 8.55
Suomeen yksin tulleiden lasten edustajajärjestelmää on kehitettäväSuomeen on saapunut vuosittain noin 100–700 alaikäistä turvapaikanhakijaa ilman huoltajaa, vuonna 2015 jopa yli 3.000. Selvitys kartoittaa yksin maahan tulleiden lasten edustajajärjestelmän toimivuutta ja puutteita. Suomen lainsäädännön lähtökohta on, että alle 18-vuotiaat ovat oikeudellisesti vajaavaltaisia ja tarvitsevat siksi jonkun käyttämään puolestaan puhevaltaa viranomais- ja tuomioistuinkäsittelyissä. Yksin maahan tulleen lapsen kohdalla tehtävästä huolehtii hänelle määrätty edustaja. Tämänhetkinen edustajajärjestelmä on hajautettu, palkkioperusteinen ja sivutoimisuuteen perustuva. Koordinaatio ja ohjeistus on jaettu kahdelle eri viranomaistaholle, Maahanmuuttovirastolle ja työ- ja elinkeinoministeriölle. - Uutiset
14.9.2018 10.10
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu pakolaisasemasta tai toissijaisesta suojeluasemasta kun suojelua hakeva oli tuomittu törkeästä rikoksestaVaatimuksista kolmansien maiden kansalaisten ja kansalaisuudettomien henkilöiden määrittelemiseksi kansainvälistä suojelua saaviksi henkilöiksi, pakolaisten ja henkilöiden, jotka voivat saada toissijaista suojelua, yhdenmukaiselle asemalle sekä myönnetyn suojelun sisällölle 13.12.2011 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2011/95/EU 17 artiklan 1 kohdan b alakohtaa on tulkittava siten, että se on esteenä jäsenvaltion lainsäädännölle, jonka mukaan toissijaista suojelua hakevan katsotaan ”tehneen” tässä säännöksessä tarkoitetulla tavalla ”törkeän rikoksen”, joka voi sulkea pois oikeuden toissijaiseen suojeluun, yksinomaan tietystä rikoksesta kyseisen jäsenvaltion oikeudessa säädetyn rangaistuksen perusteella. Toimivaltaisen kansallisen viranomaisen tai tuomioistuimen, joka antaa ratkaisun toissijaista suojelua koskevasta hakemuksesta, on arvioitava kyseessä olevan lainvastaisen teon vakavuusaste tutkimalla kattavasti kaikki kullekin yksittäistapaukselle ominaiset olosuhteet. - Uutiset
31.8.2018 14.02
EIT:n tapaukset biologisten vanhempien oikeuksien poistamisesta ja Ruotsin signaalitiedustelusta, sekä muuta ajankohtaista tietoa ihmisoikeuksistaNorjaa koskeneessa tapauksessa katsottiin, ettei biologisten vanhempien oikeuksien poistaminen loukannut perhe-elämän suojaa. Ruotsia koskevassa tapauksessa katsottiin, ettei signaalitiedustelulla loukattu yksityisyyttä. Tapauksista kertoo Ihmisoikeuskeskus. Ihmisoikeuskeskuksen katsauksessa kerrotaan myös EIT:n neuvoa-antavien lausuntojen voimaantulosta, EUT:n "ovelta ovelle -saarnaajien" tapauksesta (C-25/17, Tietosuojavaltuutettu v. Jehovan todistajat), EU-maiden maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikasta, USA:n lähdöstä ihmisoikeusneuvostosta, transsukupuolisuuden tautiluokituksen muuttumisesta, YK:n uuden ihmisoikeusvaltuutetun Michelle Bacheletin valinnasta ja Espanjan korkeimman oikeuden ratkaisusta, jossa YK:n sopimusvalvontaelimen päätös katsottiin oikeudellisesti Espanjaa sitovaksi. - Uutiset
31.8.2018 11.50
Syyskuussa 2018 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaSyyskuun 2018 muutoksia ovat muun muassa:
- Uusi varhaiskasvatuslaki ja asetus varhaiskasvatuksesta tulevat voimaan
- Terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun valtioneuvoston asetuksen muutos tulee voimaan – muutoksella selkeytetään psykoterapeutin ammattinimikkeen käyttöoikeutta
- Autoverolain muutos koskien uutta autoverotaulukkoa WLTP-menetelmällä mitatuille autoille tulee voimaan
- Uusi laki kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä tutkimuksen, opiskelun, työharjoittelun ja vapaaehtoistoiminnan perusteella tulee voimaan
- Lentoturvallisuutta koskeva EASA-asetus tulee voimaan 11. syyskuuta 2018
- Saavutettavuuslainsäädännön voimaantulo viivästyy - direktiivi pantava täytäntöön kansallisesti 23.9.2018 mennessä - Uutiset
30.8.2018 10.00
KHO:n päätös kansainvälistä suojelua koskevan uusintahakemuksen tutkimisesta - poliittinen mielipideKHO katsoi, että valittaja oli turvapaikkahakemuksessaan esittänyt sellaisia seikkoja, jotka maatiedon valossa lisäsivät merkittävästi sen todennäköisyyttä, että häntä tulisi pitää kansainvälistä suojelua saavana henkilönä. Tämän vuoksi Maahanmuuttoviraston olisi tullut jatkaa valittajan hakemuksen tutkintaa uudelleenlaaditun menettelydirektiivin 40 artiklan 3 kohdan tarkoittamalla tavalla sen selvittämiseksi, onko valittaja kansainvälisen suojelun tarpeessa, eikä viraston olisi tullut jättää valittajan hakemusta tutkimatta. HAO:n ei olisi tullut sille esitetty lisäselvitys huomioon ottaen Maahanmuuttoviraston perusteluihin viitaten katsoa, että kyseessä oli ollut uusintahakemus, jonka Maahanmuuttovirasto oli voinut jättää tutkimatta. HAO:n ja Maahanmuuttoviraston päätökset kumottiin ja asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi. Maahanmuuttoviraston oli tutkittava valittajan kansainvälistä suojelua koskeva hakemus ja järjestettävä asiassa uusi turvapaikkapuhuttelu. - Uutiset
30.8.2018 9.19
KHO: Maahanmuuttovirasto ei voinut esittämillään pelkästään pukeutumiseen liittyvillä perusteilla hylätä valittajan kansainvälistä suojelua koskevaa hakemustaTämän vuoksi ja kun valittajaa uhannut shiiamilitia oli ulkomaalaislaissa tarkoitettu vainoa harjoittava toimija, jota vastaan valittajalla ei ollut sunnimuslimina ja naisena mahdollisuutta saada ulkomaalaislaissa tarkoitettua tehokasta ja luonteeltaan pysyvää suojelua, eikä hänen voitu edellyttää turvautuvan myöskään sisäiseen pakoon, Maahanmuuttoviraston ja HAO:n päätökset oli kumottava ja asia oli palautettava Maahanmuuttovirastolle turvapaikan myöntämiseksi. - Uutiset
24.8.2018 10.00
EIT:n ratkaisujen tiivistelmiä FinlexissäFinlexissä on 23.8.2018 julkaistu/päivitetty neljä EIT:n vuonna 2018 antamaa ratkaisua. Ensimmäinen asia koski valittajaa, joka vapautettiin seksuaalista kanssakäymistä alaikäisen kanssa koskevasta syytteestä, mutta jonka hovioikeus tuomitsi enemmistöäänin siviilioikeudelliseen korvaukseen. Toinen asia koski valittajaa, joka oli tuomittu 22.7.2011 tehdyistä terroriteoista. Kolmas asia koski Marokon kansalaisen karkottamista maahan, jossa hän väittää olevansa vaarassa joutua kidutetuksi. Neljäs asia koski asiakirjojen takavarikointia talousrikoksista epäillyltä asianajajalta. Asianajaja väitti, että syyttäjäviranomainen oli turvannut todisteita tavalla, joka loukkasi hänen oikeuttaan nauttia yksityiselämän ja kirjeenvaihdon kunnioitusta. - Uutiset
23.8.2018 10.40
KHO:n vuosikirjapäätös: uskonnollisen kääntymisen aitouden arviointi olisi edellyttänyt turvapaikanhakijan pyytämän suullisen käsittelyn toimittamista – toisessa asiassa suullinen käsittely ei ollut tarpeenKysymys oli valittajan kristinuskoon kääntymisen aitoudesta ja Maahanmuuttovirasto oli pitänyt valittajan kertomusta tältä osin epäuskottavana. Tuomioistuin ei ole sidottu hallintomenettelyssä esitettyyn selvitykseen, vaan arvioi selvityksen tarpeen ja merkityksen itsenäisesti. Tähän nähden ja kun otettiin huomioon valittajan menettelylliset oikeudet hänen pyrkiessään osoittamaan olevansa oikeutettu kansainväliseen suojeluun henkilökohtaisen vakaumuksen ja siitä aiheutuvan vainon perusteella, valittajan uskonnollisen kääntymisen aitouden arviointi puheena olevassa asiassa olisi edellyttänyt valittajan pyytämän suullisen käsittelyn toimittamista ja valittajan henkilökohtaista kuulemista. Asia palautettiin hallinto-oikeudelle suullisen käsittelyn toimittamista varten. - Uutiset
23.8.2018 8.00
Hovioikeus: päämiehen oikeusturva olisi voitu turvata riittävällä tavalla sijaisjärjestelyjä käyttämällä – avustajanpalkkiota ei korotettuHovioikeus totesi, että syytetyllä ja niin ollen myös A:n päämiehellä on lähtökohtaisesti oikeus valita itselleen avustaja asuinpaikkakunnaltaan. A:n päämiestä koskevassa syytteessä oli ollut kyse yhden syytekohdan sisältäneestä, laadultaan yksinkertaisesta ja varsin tavanomaisesta rikosasiasta. Hovioikeus tämän vuoksi katsoi, että pääkäsittelyssä A:n päämiehen oikeusturva olisi voitu turvata riittävällä tavalla sijaisjärjestelyjä käyttämällä hänen ulkomaalaistaustastaan ja puutteellisesta suomen kielen taidostaan huolimatta. Tällä lisäyksellä hovioikeus hyväksyi käräjäoikeuden perustelut ja katsoi, ettei asiassa ollut perustetta korottaa A:lle maksettua avustajanpalkkiota hänen vaatimallaan tavalla. (Vailla lainvoimaa 23.8.2018) - Uutiset
22.8.2018 11.00
KHO:n kaksi ratkaisua hallinto-oikeuden esittelijän esteellisyydestä ulkomaalaisasiossaVaikka asiassa otettiinkin huomioon valittajan erityisen korostunut oikeusturvan tarve ehdottoman palautuskiellon vuoksi, yksin siitä seikasta, että valittaja saattoi mieltää Maahanmuuttoviraston vastapuolekseen viraston aseman ja tehtävien perusteella, ei seurannut, että asiassa olisi ollut perusteltua aihetta epäillä esittelijän puolueettomuutta. Asiassa ei ollut oikeudenkäymiskaaren 13 luvun 7 §:n 3 momentti huomioon ottaen ilmennyt saman luvun 6 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitettua perusteltua aihetta epäillä esittelijän esteellisyyttä.
Toisessa tapauksessa KHO totesi, että kun otettiin huomioon esittelijän taustavirka Maahanmuuttovirastossa ja siihen sekä sitä edeltäviin määräaikaisiin virkasuhteisiin liittyneet tehtävät, joihin oli kuulunut jossain määrin johtamistehtäviä, Maahanmuuttoviraston omassa toiminnassaan erityisesti maalinjauksin noudattama yhtenäistävä ohjaus sekä se seikka, että hallinto-oikeudessa esittelijän tehtävillä oli asiasisältönsä vuoksi läheinen yhteys hänen Maahanmuuttovirastossa suorittamiinsa ratkaisutehtäviin, ja vielä mainittujen eri tehtävien ajallinen läheisyys, ei näiden eri näkökohtien johdosta syntyvää perusteltua epäilyä esittelijän objektiivisesta puolueettomuudesta ollut mahdollista sulkea pois. Kun lisäksi otettiin huomioon oikeudenkäymiskaaren 13 luvun 7 §:n 3 momentti, nämä mainitut tekijät yhdessä antoivat saman luvun 6 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetun perustellun aiheen epäillä esittelijän puolueettomuutta. - Uutiset
22.8.2018 8.59
EIT:n ratkaisujen tiivistelmiä FinlexissäFinlexissä on 21.8.2018 julkaistu/päivitetty viisi EIT:n vuonna 2017 antamaa ratkaisua. Ensimmäisessa tapauksessa oli kysymys siitä, merkitsikö valittajien karkottaminen Iraniin EIS 2 artiklan, 3 artiklan, 8 artiklan ja 13 artiklan, luettuna yhdessä 3 artiklan kanssa, rikkomista. Toisessa asiassa oli kysymys siitä, oliko valittajan elinkautisen vankeusrangaistuksen yhteydessä rikottu EIS 3 artiklaa. Kolmannessa asiassa oli kyse siitä, oliko valtio täyttänyt velvollisuutensa suojella kansalaisia EIS 3 artiklassa kielletyltä epäinhimilliseltä tai halventavalta kohtelulta sekä EIS 4 artiklassa kielletyltä ihmiskaupalta ja pakkotyöltä. Neljännessä, Suomea koskevassa ratkaisussa oli kysymys siitä, oliko valtio rikkonut EIS 8 artiklaa, kun valittaja ei saanut itse päättää asuinpaikastaan. Viidennessä asiassa oli kysymys siitä, oliko laittomien maahanmuuttajien työ mansikkaviljelmällä pakkotyötä ja rikottiinko näin EIS 4 artiklan 2 kappaletta. - Uutiset
17.8.2018 12.10
KHO: Vaatimus ulkomaalaislain 37 §:n 1 momentissa tarkoitetusta perheenjäsenyydestä täyttyi – Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset kumottiinMaahanmuuttovirasto oli hylännyt A:n perhesideperusteista oleskelulupaa koskevan hakemuksen sillä perusteella, että A ei ollut B:n ulkomaalaislain 37 §:n 1 momentissa tarkoitettu perheenjäsen. Hallinto-oikeus oli hylännyt A:n Maahanmuuttoviraston päätöksestä tehdyn valituksen. Maahanmuuttovirasto ja hallinto-oikeus olivat päätöksissään viitanneet siihen, ettei B ollut A:n huoltaja. Korkein hallinto-oikeus kumosi Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle oleskeluluvan myöntämiseksi. - Uutiset
16.8.2018 9.19
KHO:n ratkaisu henkilöllisyyden riittävästä selvittämisestä kansalaisuuden myöntämistä koskevassa asiassaHallinto-oikeus oli katsonut, että kun valittaja oli itse antanut henkilöllisyydestään viranomaisille ristiriitaisia tietoja, ei hänen henkilöllisyytensä voitu katsoa tulleen kansalaisuuden myöntämiseksi riittävällä tavalla selvitetyksi. Maahanmuuttovirasto oli voinut hylätä kansalaisuushakemuksen. Asiassa oli KHO:ssa otettava kantaa siihen, oliko valittajan pyytämää korjausta syntymäaikaan pidettävä kansalaisuuslain 6 §:n 4 momentissa tarkoitetulla tavalla vähäisenä. KHO katsoi, että viiden vuoden eroa ilmoitetuissa syntymäajoissa ei ollut pidettävä mainitussa lainkohdassa tarkoitetulla tavalla vähäisenä. Pyyntö valittajan henkilöllisyyden muuttamiseen oli näin ollen katkaissut kansalaisuuslain 6 §:n 3 momentissa tarkoitetun määräajan kulumisen. Sillä seikalla, että pyydettyä muutosta ei ollut merkitty väestötietojärjestelmään, ei ollut asiassa ratkaisevaa merkitystä. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöksen lopputulosta. - Uutiset
10.8.2018 13.37
Hallinto-oikeuden äänestyspäätös kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneen hakijan oikeudesta perustoimeentulotukeenHAO katsoi, että Kansaneläkelaitos oli tapauksen olosuhteissa, hakemuksen sisältö ja tarkoitus huomioon ottaen, voinut hylätä hakemuksen, joka oli koskenut toimeentulotuen hakemusta tulevalle kahdelle kuukaudelle. Vähemmistö ja asian esittelijä puolestaan katsoivat, että niin kauan kuin kansainvälistä suojelua hakeneen henkilön turvapaikka-asiaa ei ole lainvoimaisesti ratkaistu, hakijan oleskeluun Suomessa on edelleen olemassa laillinen peruste, eikä hänen voida edellyttää hakeutuvan vapaaehtoisen paluun järjestelmään turvatakseen toimeentulonsa. Siltä osin kuin asiassa oli ollut kysymys toimeentulotuen myöntämisestä ajalle, jolloin X:n turvapaikka-asiaa ei vielä ollut lainvoimaisesti ratkaistu, Kansaneläkelaitos ei siten ollut voinut hylätä X:n hakemusta yksinomaan hänen Suomessa oleskelunsa tilapäisyyden perusteella arvioimatta hakijan tarvetta toimeentulotukeen hänen kokonaistilanteensa huomioon ottaen. (Ään. 7-5 ja esittelijän eriävä mielipide) - Uutiset
10.8.2018 13.15
Laki turvatoimista Maahanmuuttovirastossa voimaan 20. elokuuta – turvatarkastukset täydentävät jo olemassa olevia turvatoimiaMaahanmuuttovirastossa voidaan jatkossa tehdä turvatarkastuksia viraston tiloihin saapuvaan ja siellä olevaan henkilöön. Mahdollistamalla turvatarkastusten tekeminen jo ennen asiakastapaamista, suojataan virastossa työskenteleviä henkilöitä erilaisilta vaaratekijöiltä, turvataan työskentelyolosuhteita sekä suojataan viraston omaisuutta. Lakia ei sovelleta Maahanmuuttoviraston ylläpitämän valtion vastaanottokeskuksen tai järjestelykeskuksen majoitustiloihin saapuvaan eikä siellä olevaan henkilöön. - Uutiset
10.8.2018 12.40
EU:n ulkopuolelta tulevien opiskelijoiden ja tutkijoiden oleskelulupia pidennetään ja työnhakuun kannustetaan 1. syyskuuta voimaantulevalla laillaEU:n ulkopuolelta tulevien tutkijoiden ja opiskelijoiden oleskelulupia pidennetään ja työnhakuun ja yrittäjyyteen kannustetaan siihen myönnettävällä oleskeluluvalla. Lailla täytäntöönpantavan EU-direktiivin tavoitteena on, että mahdollisimman moni tutkintonsa EU-maassa suorittanut jäisi työskentelemään EU-alueelle. Uuden lain myötä kaikki tutkijat saavat tutkijan oleskeluluvan, riippumatta siitä onko kyseessä työsuhde tai esimerkiksi apuraha. Oleskelulupa myönnetään jatkuvana enintään kahdeksi vuodeksi. Jatko-oleskelulupa myönnetään enintään neljäksi vuodeksi. - Uutiset
9.8.2018 9.45
KHO:n ratkaisu suullisen käsittelyn tarpeesta karkottamista koskevassa asiassaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että vaikka hallinto-oikeus oli arvioinut kaiken Suojelupoliisin esittämän tiedon olevan asianosaiseltakin salassapidettävää, sen olisi tullut varata valittajalle tämän pyytämä tilaisuus tulla suullisesti kuulluksi ja kuulustuttaa ainakin omia todistajiaan. Valittajan pyytämää suullista käsittelyä ei ollut tällaisessa karkottamista koskevassa asiassa voitu pitää ilmeisen tarpeettomana hallintolainkäyttölain 38 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Hallinto-oikeuden päätös kumottiin ja asia palautettiin sille uuden suullisen käsittelyn toimittamiseksi. - Uutiset
6.8.2018 10.15
Yhdenvertaisuusvaltuutettu: Poliisin saattamista palautetuista 85 % on turvapaikanhakijoitaPoliisihallitus ja muun muassa sisäministeri Kai Mykkänen ovat viime päivinä korostaneet, että suurin osa Suomesta palautettavista ulkomaalaisista on muita kuin turvapaikanhakijoita. Näin onkin, jos palautettavilla tarkoitetaan myös niitä henkilöitä, jotka poistuvat Suomesta ilman poliisin mukanaoloa, yhdenvertaisuusvaltuutetun toimistosta tiedotetaan. - Uutiset
3.8.2018 15.35
YLE: Ranskan tuomioistuin esti jälleen turvapaikanhakijan palautuksen SuomeenPariisin hallinto-oikeus ei anna palauttaa henkilöä Suomeen, sillä Suomi käännyttäisi hänet Afganistaniin. Tämä olisi oikeuden mielestä virhe. Pariisin hallinto-oikeuden päätös on päivätty tiistaille. Ylen kääntämän päätöksen mukaan Suomen korkein oikeus oli vahvistanut henkilön kielteisen turvapaikkapäätöksen 6. kesäkuuta. Kuten monet kielteisen päätöksen saaneet, henkilö oli päätöksen saatuaan ilmeisesti matkustanut kotimaansa Afganistanin sijaan muualle Eurooppaan, eli Ranskaan. - Uutiset
30.7.2018 12.30
Useita seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyvän ihmiskaupan uhreja tunnistettu SuomessaIhmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmään on kuluvana vuonna kesäkuun loppuun mennessä otettu 76 uutta asiakasta. Heistä 30 on arvioitu joutuneen ihmiskauppaan viittaavan hyväksikäytön kohteeksi Suomessa. Suomessa uhriutuneista 12 on joutunut seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyvän ihmiskaupan uhriksi. Luku on merkittävästi suurempi kuin aiempina vuosina: koko vuonna 2017 Suomesta tunnistettiin kahdeksan seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyvän ihmiskaupan uhria. Vuonna 2016 luku oli koko vuoden osalta neljä. - Uutiset
25.7.2018 9.24
Uusi laki turvapaikkahakemusten maksimikäsittelyajoista tuli voimaan 20.7 –turvapaikkahakemusten käsittelyaika korkeintaan 6 kuukauttaUusi laki turvapaikkahakemusten maksimikäsittelyajoista tuli voimaan 20.7. Lain mukaan 20.7.2018 tai sen jälkeen jätettyjen turvapaikkahakemusten käsittely saa kestää enintään 6 kuukautta. - Uutiset
20.7.2018 8.04
Hovioikeus arvioi tahallisuuden rajoja ulkomaalaisrikkomusta koskevassa asiassaAsiassa oli kysymys siitä, oliko vastaaja oleskellessaan Suomessa ilman vaadittavaa oleskelulupaa ollut nimenomaisesti tietoinen oleskelunsa laittomuudesta tai ainakin pitänyt varsin todennäköisenä, ettei oleskelu ilman vaadittavaa oleskelulupaa ole sallittua. Asiassa todetuilla perusteilla HO katsoi selvitetyksi, että vastaaja oli syyllistynyt HO:ssa tarkistetun syytteen mukaiseen ulkomaalaisrikkomukseen. Kun rikoksen tekoaika oli merkittävästi lyhyempi kuin KO:n hänen syykseen lukeman vastaavan rikoksen tekoaika, vastaajalle tuomittua rangaistusta oli alennettava. HO piti oikeudenmukaisena rangaistuksen suuruutena 20 päiväsakkoa. (Vailla lainvoimaa 20.7.2018) - Uutiset
13.7.2018 14.34
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden ratkaisut ajalta 14.6–10.7.2018 koskevat muun muassa jääkiekko-ottelussa tapahtuneen väkivallanteon rikosoikeudellista arviointia, rikoksen paljastamisen laiminlyöntiä, rikoksen johdosta tapahtuvaa karkottamista ja vedenjakelusta aiheutuneiden henkilövahinkojen korvaamista. - Uutiset
11.7.2018 10.01
Korkein oikeus ei myöntänyt valituslupaa poliitikko Terhi Kiemungille kiihottamisesta kansanryhmää vastaan koskevassa asiassaKorkein oikeus ei tutki entistä kansanedustajan eduskunta-avustajaa, paikallispoliitikko Terhi Kiemunkia koskevaa rikosasiaa, jossa oli kysymys kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Turun hovioikeuden tammikuussa 2018 antama tuomio jää siten voimaan. Valituslupaa korkeimmalta oikeudelta haki Kiemunki. - Uutiset
6.7.2018 12.09
Hallituksen esitys uudeksi laiksi kotoutumisen edistämisestä – yleisvastuu siirtyisi kunnilta maakunnille vuonna 2021Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi uusi laki kotoutumisen edistämistä ja samalla kumottaisiin voimassa oleva saman niminen laki. Lain tarkoituksena olisi edistää kotoutumista ja hyviä väestösuhteita ja siten vahvistaa maahanmuuttajien yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutumista. Tavoitteena olisi myös edistää maahanmuuttajien työllisyyttä, osallisuutta, hyvinvointia ja terveyttä. Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi viranomaisten tehtävistä ja yhteistyöstä kotoutumisen edistämisessä sekä kotouttamisen yhteensovittamisesta ja seurannasta hallinnon eri tasoilla. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
6.7.2018 8.34
KHO:n ratkaisu kansainvälisestä suojelusta – merkittävä peruste uskoa ulkomaalaisen joutuvan todelliseen vaaraan kärsiä vakavaa haittaaKun otettiin huomioon hakijan isän asema Koraanikoulun opettajana ja häneen al-Shabaabin taholta kohdistunut erityisen kiinnostus sekä se, että hakija vastusti al-Shabaabin käsityksiä ja oli kieltäytynyt liittymästä järjestöön, korkein hallinto-oikeus katsoi, että asiassa oli merkittäviä perusteita uskoa, että hakija olisi kotialueellaan vaarassa kärsiä mielivaltaisesta väkivallasta johtuvaa vakavaa ja henkilökohtaista vaaraa. - Uutiset
3.7.2018 10.04
Hallinto-oikeuden päätös raiskauksesta 1 vuoden 8 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen tuomitun ulkomaalaisen työntekijän jatko-oleskeluluvan hylkäämisestä, karkottamisesta ja maahantulokieltoon määräämisestäValittajan hakemus työntekijän jatko-oleskeluluvasta voitiin hylätä ja valittaja määrätä sekä karkotettavaksi että Schengen-aluetta koskevaan maahantulokieltoon 3 vuodeksi. (Ei lainvoim. 3.7.2018) - Uutiset
29.6.2018 9.16
KHO:n ratkaisu avustajan palkkiosta turvapaikanhakuasiassaKorkein hallinto-oikeus jätti palkkioasetuksen 7 a §:n 2 momentin tässä yksittäistapauksessa soveltamatta perustuslain 107 §:n nojalla. Asia tuli avustajalle asiasta hallinto-oikeudessa aiheutuvan työmäärän perusteella rinnastaa laadultaan ja laajuudeltaan erityisen vaativaan asiaan. Korkein hallinto-oikeus vahvisti, että avustajalle tuli oikeusapulain 17 a §:n perusteella maksaa hallinto-oikeudessa suoritetuista toimenpiteistä vaadittu 1 300 euron palkkio. - Uutiset
28.6.2018 10.34
KHO: Afganistanin kansalaiselle, hazara-alkuperää olevalle oli myönnettävä turvapaikkaKorkein hallinto-oikeus katsoi, kiinnittäen myös huomiota Kabulin shiia-hazaraväestön heikentyneeseen turvallisuustilanteeseen, ettei A:n voitu kohtuudella edellyttää oleskelevan Kabulissa. Hänellä ei siten ollut ulkomaalaislain 88 e §:ssä tarkoitettua sisäisen paon mahdollisuutta Kabuliin ja näin ollen hänelle oli myönnettävä turvapaikka. - Uutiset
28.6.2018 10.14
Unionin tuomioistuimen ennakkopäätös unionin kansalaisten ja heidän perheenjäsentensä oikeudesta liikkua ja oleskella vapaasti jäsenvaltioiden alueella ja oleskeluoikeuden toteamista koskevan päätöksen määräajastaEuroopan unionin kansalaisten ja heidän perheenjäsentensä oikeudesta liikkua ja oleskella vapaasti jäsenvaltioiden alueella 29.4.2004 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2004/38/EY 10 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että päätös Euroopan unionin kansalaisen perheenjäsenen oleskelukorttia koskevasta hakemuksesta on tehtävä ja annettava tiedoksi mainitun säännöksen mukaisessa kuuden kuukauden määräajassa. - Uutiset
27.6.2018 15.19
KHO:n ratkaisu asioiden yhdessä käsittelemisestä kansainvälisessä suojelussaMaahanmuuttoviraston päätöksistä hallinto-oikeuteen tehdyt aviopuolisoiden valitukset pääsääntöisesti valmistellaan yhdessä ja ratkaistaan samalla kertaa. Antaessaan ratkaisun aviopuolisoiden valituksiin hallinto-oikeuden on otettava huomioon toiseen aviopuolisoon kohdistuvan vainon tai vakavan haitan ulottuminen myös toiseen aviopuolisoon sekä perhe-elämän suojan periaatteeseen sisältyvä vaatimus perheen yhtenäisyyden säilyttämisestä. Näiden seikkojen vuoksi molempien aviopuolisoiden asiat on pääsääntöisesti palautettava Maahanmuuttoviraston käsiteltäviksi, jos toisen kohdalla ilmenee peruste uudelle käsittelylle. - Uutiset
27.6.2018 14.29
Apulaisoikeuskansleri: Oleskelulupahakemus pitäisi voida jättää myös paperisenaApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti ulkoministeriön huomiota näkemykseensä, että paperisen oleskelulupahakemuksen jättämisen ja siihen liittyvän ”perinteisen” asioinnin mahdollisuus tulisi turvata, vaikka hakijoita ohjataan käyttämään sähköistä asiointipalvelua. - Uutiset
25.6.2018 12.14
Advokaatti: Turvapaikanhakijoiden asema kohenisi selvästi, jos heille taattaisiin oikeusapuÅbo Akademin ihmisoikeusinstituutin johtajan, professori Elina Pirjatanniemen mukaan on jo olemassa riski, että maahanmuuttajien tilanteiden yksilöllinen arviointi on vaarassa. Pirjatanniemi on tutkinut turvapaikka- ja maahanmuuttolainsäädäntöä ja hallituksen turvapaikkapolitiikan muutoksia. - Uutiset
15.6.2018 10.05
KHO:n ratkaisu kansainvälistä suojelua koskien – hallinto-oikeuden olisi tullut järjestää asiassa suullinen käsittelyAsiassa oli kyse uusintahakemuksesta, jossa uutena turvapaikkaperusteena oli esitetty, että valittaja oli kotimaassaan uhattuna homoseksuaalisuutensa takia. Maahanmuuttovirasto ei ollut uuden turvapaikkapuhuttelun jälkeen tekemällään päätöksellä antanut valittajalle turvapaikkaa eikä oleskelulupaa. Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen suullista käsittelyä pitämättä. KHO katsoi, ettei valittajan henkilökohtaista uskottavuutta oltu voitu luotettavalla tavalla arvioida ilman mahdollisuutta tulla henkilökohtaisesti kuulluksi hallinto-oikeudessa. KHO katsoi, että valittajan pyytämä suullinen käsittely hallinto-oikeudessa ei ollut ollut ilmeisen tarpeeton hallintolainkäyttölain 38 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. Hallinto-oikeuden ei näin ollen olisi tullut hylätä vaatimusta suullisen käsittelyn toimittamisesta. Hallinto-oikeuden ei myöskään olisi tullut kieltäytyä käyttämästä selvityksenä valittajan toimittamaa videotallennetta. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden päätös oli kumottava ja asia oli palautettava hallinto-oikeudelle suullisen käsittelyn toimittamiseksi ja sen jälkeen uudelleen ratkaistavaksi. - Uutiset
14.6.2018 11.00
Migrin selvitys: turvapaikkapäätökset vastaavat pääasiassa lain kriteerejä – puutteita kuitenkin tulkkauksessa ja turvapaikkahakemusten käsittelyssäMaahanmuuttoviraston (Migri) selvityksen perusteella turvapaikkapäätökset vastaavat pääasiassa lain kriteerejä. Turvapaikkapuhuttelujen tulkkauksessa ja turvapaikkahakemusten käsittelyssä havaittiin myös laatupuutteita. Todennäköisesti niiden määrä oli tavallista suurempi sen jälkeen, kun turvapaikanhakijoiden määrä nousi äkillisesti kymmenkertaiseksi vuonna 2015 ja prosessin henkilöresurssit jouduttiin nopeasti moninkertaistamaan. Monet kehitystoimet ovat jo parantaneet laatua, kun prosesseja on täsmennetty, koulutusta on tehostettu ja henkilöstön kokemus on karttunut.