Hakutulokset
- Uutiset
9.6.2021 7.33
Oikeusasiamies huomautti Maahanmuuttovirastoa: Turvapaikkahakemuksen käsittelyn viivästyminenEduskunnan oikeusasiamiehestä annetun lain 10 §:n 1 momentin nojalla oikeusasiamies antoi Maahanmuuttovirastolle huomautuksen kantelijan turvapaikkahakemuksen käsittelylle laissa säädetyn määräajan pitkästä ylittämisestä. - Uutiset
4.6.2021 14.30
Ulkomaalaisten marjanpoimijoiden asema paraneeUusi laki vahvistaa luonnontuotteiden kerääjien oikeudellista asemaa ja määrittelee yritysten velvollisuudet nykyistä tarkemmin ja velvoittavammin. Samalla marjanpoimijoiden ansaintamahdollisuudet paranevat ja yritysten kilpailutilanne tasapuolistuu, mikä vahvistaa alan kestävän kasvun ja kansainvälistymisen edellytyksiä. Ulkomaalaisten marjanpoimijoiden asema on ollut lainsäädännössä aiemmin pitkälti sääntelemätön, koska heidän ei ole katsottu olevan työsuhteessa, vaan toimivan eräänlaisina yrittäjinä. Presidentti vahvisti lain perjantaina (4.6.). Laki tulee voimaan 14. kesäkuuta 2021. - Uutiset
27.5.2021 13.57
EIT jätti tutkimatta Italiaan käännytettävän perheen valituksen ilmeisen perusteettomanaValittajat katsoivat EIT:lle tekemässään valituksessa Italiaan käännyttämisen loukkaavan EIS 3 artiklaa (kidutuksen kielto), koska valittajien mukaan perheen lapsille ei Italiassa tarjottaisi asianmukaisia vastaanotto-olosuhteita tai heidän tarvitsemaansa terveydenhoitoa. Valittajien mukaan oli lisäksi olemassa vakava riski siitä, että perhe käännytetään Italiasta heidän kotimaahansa Libyaan. EIT katsoi ratkaisussaan valituksen olevan ilmeisen perusteeton eikä ottanut sitä tutkittavaksi. - Uutiset
25.5.2021 9.05
Ilman oleskeluoikeutta maassa olevien tilanteeseen etsitään ratkaisujaSisäministeriön 24. toukokuuta asettamassa hankkeessa tehdään selvitys lakimuutoksesta, joka mahdollistaisi tilapäisen oleskeluluvan ja muukalaispassin myöntämisen rajoitetuksi ajaksi kielteisen päätöksen saaneelle turvapaikanhakijalle, joka on työllistynyt. Muutoksella pyrittäisiin siihen, että henkilö voisi matkustaa hankkimaan matkustusasiakirjan oman maansa viranomaisilta. Lisäksi hankkeessa selvitetään mahdollisia ratkaisuja pitkään Suomessa ilman oleskeluoikeutta olleiden henkilöiden tilanteeseen. - Uutiset
21.5.2021 12.05
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste: HAO ei ollut esittämillään perusteilla voinut hylätä jälkitoimitulkkauksesta vaadittua kulua perusteettomanaOikeusapu ulkomaalaisasiassa – Avustajan vaatimus hallinto-oikeuden päätöksen tulkkauksesta jälkitoimena – Hallinto-oikeuden päätös hylätä vaatimus perusteettomana – Päämiehen oikeus saada itseään koskevasta päätöksestä tieto – Äidinkieli tai muu kieli – Päämiehen oikeusturvatakeet - Uutiset
20.5.2021 14.20
Unionin tuomioistuin: Kansainvälistä suojelua koskevaa hakemusta ei voida jättää tutkimatta sillä perusteella, että Norja on hylännyt saman henkilön aiemman turvapaikkahakemuksenTätä kolmatta valtiota nimittäin ei siitä huolimatta, että se osittain osallistuu yhteiseen eurooppalaiseen turvapaikkajärjestelmään, voida rinnastaa jäsenvaltioon. - Uutiset
20.5.2021 13.47
Työsuojelun valvontaan esitetään useita parannuksiaHallituksen torstaina (20.5.) antama esitys tehostaisi työssä käytettävien teknisten laitteiden markkinavalvontaa, ja työsuojeluviranomaisten tiedonsaantioikeutta. Esitys loisi myös ilmoitusvelvollisuuden työperäistä ihmiskauppaa ja törkeää ihmiskauppaa koskevissa tapauksissa. Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. EU-asetusta aletaan soveltaa 16. heinäkuuta 2021. - Uutiset
10.5.2021 14.45
Maahanmuuttovirasto: Ensimmäisen työperusteisten oleskeluluvan saa nyt aiempaa nopeammin – kehittämistyö jatkuuEnsimmäisten työperusteisten oleskelulupien käsittelyaikojen mediaani on puolittunut tammi-maaliskuussa vuoden 2020 käsittelyaikoihin verrattuna. Esimerkiksi puolet erityisasiantuntijoista, startup-yrittäjistä ja tutkijoista saavat ensimmäisen oleskeluluvan tällä hetkellä kahdessa viikossa tai nopeammin. - Uutiset
10.5.2021 9.27
Hovioikeus arvioi ulkomaalaisen säilöönoton edellytyksiäA:han voitiin kohdistaa turvaamistoimi maastapoistamista koskevan päätöksen täytäntöönpanon turvaamiseksi. Hovioikeus katsoi, että A:n säilöön ottaminen oli tarpeen hänen henkilöllisyytensä selvittämiseksi. A:n menettelyn vuoksi oli perusteltua aihetta olettaa, että hän vaikeuttaisi huomattavasti maasta poistamistaan koskevan päätöksen täytäntöönpanoa. Rikosperusteista edellytystä säilöönotolle ei ollut olemassa. Vireillä olevan avioeron myötä A:lla ei ole enää asuntoa Suomessa. Hänen henkilöllisyytensä on varmentamatta. Hän on antanut ristiriitaisia tietoja viranomaisille. Ottaen huomioon päätöksessä mainitut seikat hovioikeus katsoi, etteivät lievemmät turvaamistoimet olleet riittäviä. Edellytykset A:n säilöön ottamiselle olivat olemassa. (Vailla lainvoimaa 10.5.2021) - Uutiset
6.5.2021 8.08
Laittoman maahantulon ja maassa oleskelun vastainen toimintaohjelma on päivitettyHallitusohjelman mukaisesti laittoman maahantulon ja maassa oleskelun vastainen toimintaohjelma on päivitetty vuosille 2021–2024. Ohjelman tarkoituksena on vaikuttaa kokonaisvaltaisesti laittomaan maahantuloon ja maassa oleskeluun, rajat ylittävään rikollisuuteen sekä siihen, ettei Suomeen syntyisi varjoyhteiskuntaa virallisen yhteiskunnan ulkopuolelle. Kyseessä on järjestyksessään neljäs kansallinen laittoman maahantulon ja maassa oleskelun vastainen toimintaohjelma. Siinä on otettu kattavasti huomioon edellisten ohjelmien toimenpidekirjaukset sekä asiakokonaisuutta koskevat hallitusohjelman kirjaukset. Ohjelmassa tarkastellaan myös ilman oleskeluoikeutta maassa oleskelevien asemaa, heihin liittyviä hyväksikäytön ilmiöitä ja alttiutta joutua osaksi ihmiskauppaa. - Uutiset
4.5.2021 12.12
Hovioikeus: Maahantulokiellon rikkomisesta tuomittu rangaistus tuli määrätä ehdottomanaHovioikeus hyväksyi käräjäoikeuden perustelut ja johtopäätöksen siitä, että rikoslain 6 luvun 5 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitettu koventamisperuste tuli asiassa sovellettavaksi. Valituksessa vedotut sanktiokumulaatioon liittyvät näkökohdat eivät estä koventamisperusteen soveltamista vankeusrangaistuksen pituutta mitattaessa, kun rangaistuslajin valinnassa on päädytty vankeusrangaistukseen ilman koventamisperusteen soveltamista. Oikeudenmukaisena rangaistuksena oli koventamisperuste huomioon ottaen pidettävä käräjäoikeuden tuomitsemaa 70 päivän vankeusrangaistusta. A:n rikosrekisteriotteelta ilmenevä aiempi rikollisuus, jossa oli maahantulokiellon rikkomisten lisäksi kysymys muunlaisistakin rikoksista, edellytti vankeusrangaistuksen tuomitsemista ehdottomana. (Vailla lainvoimaa 4.5.2021) - Uutiset
15.4.2021 11.31
Unionin tuomioistuin: Turvapaikanhakijan on voitava vedota riitauttamansa siirtopäätöksen tekemisen jälkeisiin olosuhteisiinKunkin jäsenvaltion asiana on antaa menettelysäännöt sellaisia oikeussuojakeinoja varten, joilla on tarkoitus taata tällainen tehokas oikeussuoja. - Uutiset
9.4.2021 9.00
Kausityöntekijän mahdollisuus vaihtaa työnantajaa paranee ja työnantajan hallinnollinen taakka kevenee - muutokset voimaan 17. kesäkuuta 2021Kolmansista maista Suomeen tulevien kausityöntekijöiden mahdollisuus vaihtaa työnantajaa helpottuu, kun kausityölain muutokset tulevat voimaan. Työnantajat taas voivat uudistuksen jälkeen tehdä ilmoituksen Maahanmuuttovirastolle useammasta työntekijästä kerrallaan. Muutokset koskevat työsuhteessa tapahtuvaa kausityötä maatalouden ja matkailun alalla. Presidentin on tarkoitus vahvistaa muutokset perjantaina (9.4.). - Uutiset
7.4.2021 9.31
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste turvapaikkamenettelystäUlkomaalaisasia – Kansainvälinen suojelu – Turvapaikkamenettely – Uusintahakemuksen ratkaiseminen ja tutkimatta jättäminen – Aiemman päätöksen lainvoimaisuus - Uutiset
29.3.2021 13.05
Turvapaikanhakijoita avustavien lakimiesten pätevyys – arviomuistiosta voi lausua 28. toukokuuta saakkaPääministeri Sanna Marinin halllituksen ohjelman mukaan turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa vahvistetaan niin, että mahdollistetaan avustajan käyttö turvapaikkapuhuttelussa. Lisäksi otetaan käyttöön tuntiperusteiset palkkiot avustajille sekä yleiset hallinto-oikeudelliset valitusajat ja parannetaan turvapaikanhakijoille suunnattua yleistä oikeudellista neuvontaa, arvioidaan turvapaikkamenettelyn laatua ja lapsen edun toteutumista sekä varmistetaan turvapaikanhakijoita avustavien lakimiesten pätevyys ja huolellisuus. Hallituksen esitys palkkioiden, valitusaikojen ja avustajan käytön laajentamisesta on valmisteltu ja se on käsiteltävänä eduskunnassa. Lakimiesten pätevyyden ja huolellisuuden varmistamisesta on laadittu arviomuistio. Oikeusministeriö pyytää nyt arviomuistiosta lausuntoja. - Uutiset
29.3.2021 9.09
KHO: Rikoksesta ihmiskuntaa vastaan epäillyn kansalaistaminen oli kansalaisuuslain 13 §:n 3 momentissa tarkoitetuin tavoin painavasta syystä vastoin valtion etuaVaikka kysymys kansalaisuuden myöntämisestä ratkaistaan kansalaisuuslakia soveltaen, ulkomaalaislain mukaisilla ratkaisuilla ja niiden perusteena olevalla selvityksellä voi kuitenkin olla vaikutusta arvioitaessa kansalaistamisen edellytyksiä. Maahanmuuttovirasto oli lainvoiman saaneella päätöksellä jättänyt antamatta muutoksenhakijalle turvapaikan sillä perusteella, että oli perusteltua aihetta epäillä hänen syyllistyneen rikokseen ihmiskuntaa vastaan sekä Yhdistyneiden kansakuntien tarkoitusperien ja periaatteiden vastaisiin tekoihin. Tämä seikka jo sinällään oli peruste katsoa, että muutoksenhakijan kansalaistaminen oli kansalaisuuslain 13 §:n 3 momentissa tarkoitetuin tavoin painavasta syystä vastoin valtion etua. - Uutiset
25.3.2021 13.36
Oikeusasiamies esittää hyvitystä: Maahanmuuttoviraston ja ulkomaalaispoliisin menettely koskien tunnistautumistaKuten Maahanmuuttovirasto itsekin selvityksessään myöntää, nyt kyseessä olevassa tunnistautumistilanteessa tapahtui virhe. Tämä johtui muun muassa siitä, että palvelupisteessä asioineella hakijalla oli sama nimi ja kansalaisuus kuin UMA-järjestelmästä löytyneellä toisella henkilöllä. Maahanmuuttoviraston virheen takia kantelijan puoliso vietiin poliisiasemalle, jossa hän joutui olemaan noin kaksi ja puoli tuntia. Oikeusasiamies piti selvänä, että tapahtumat olivat aiheuttaneet asianosaisille ahdistusta ja vääryyskokemuksia. EOA esitti, että kantelijan miehelle hyvitetään Maahanmuuttoviraston virheestä johtunut henkilökohtaisen vapauden ja koskemattomuuden loukkaus. - Uutiset
12.3.2021 14.15
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu lapsen edun huomioon ottamisesta ennen palauttamispäätöksen tekemistä (Belgia)Jäsenvaltioissa sovellettavista yhteisistä vaatimuksista ja menettelyistä laittomasti oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten palauttamiseksi annetun direktiivin 2008/115/EY 5 artiklaa, luettuna yhdessä Euroopan unionin perusoikeuskirjan 24 artiklan kanssa, on tulkittava siten, että jäsenvaltioiden on otettava asianmukaisesti huomioon lapsen etu ennen palauttamispäätöksen, johon on liitetty maahantulokielto, tekemistä myös silloin, kun kyseisen päätöksen adressaatti ei ole alaikäinen vaan hänen isänsä. - Uutiset
11.3.2021 13.30
EUT: kolmannen maan kansalaisen pitkäaikaisen oleskelun epäämistä koskevaan asiaan ei voitu soveltaa Schengen-säännöstöäUnionin tuomioistuin katsoi, ettei Schengenin sopimuksen soveltamisesta tehty yleissopimus sovellu kolmannen valtion kansalaiseen, jolta on evätty pitkäaikaiseen oleskeluun tarkoitettu viisumi. Edelleen unionin tuomioistuin totesi, että jäsenvaltioilla on velvollisuus säätää tutkimusta, opiskelua, harjoittelua, vapaaehtoistyötä, oppilasvaihto-ohjelmaa tai koulutushanketta ja au pairina työskentelyä varten tapahtuvan kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun vuoksi haetun viisumin epäämispäätöksiä koskevasta muutoksenhakumenettelystä. - Uutiset
10.3.2021 12.45
Eduskunnan kirjaston tietopaketti terrorismirikosten sääntelystäOM perusti 26.2.2020 työryhmän, jonka kesäkuussa 2020 luovuttaman mietinnön mukaan terrorismirikoksia koskevat rangaistussäännökset ovat Suomessa yleisesti ottaen kattavia Pohjoismaihin ja muihin keskeisiin vertailumaihin verrattuna. Työryhmä ehdotti kuitenkin, että terroristijärjestön tai -ryhmän toimintaan osallistuminen säädetään rangaistavaksi nykyistä laajemmin. Uutena rikoksena ehdotetaan säädettäväksi rangaistavaksi terrorismirikoksiin liittyvä julkinen kehottaminen. Rangaistaviksi tulisivat myös julkisen kehottamisen rahoittaminen ja matkustaminen toiseen valtioon sen tekemistä varten. Työryhmän mietintö oli lausuntokierroksella kesällä 2020. Hallituksen esitys eduskunnalle on tarkoitus antaa huhtikuussa 2021. - Uutiset
10.3.2021 12.20
Apulaisoikeuskansleri: Etsintäkuulutuksiin liittyvään ilmoitusmenettelyyn liittyy selvästi selkeyttämisen ja sääntelyn tarvettaMaahanmuuttoviraston käytäntö ilmoittaa poliisille asiakaspalvelussaan asioivan etsintäkuulutetun luvanhakijan paikalla olemisesta oli hallintolaissa säädettyjen tarkoitussidonnaisuuden ja suhteellisuusperiaatteiden, EU:n tietosuoja-asetuksen ja perustuslain edellyttämän lakisidonnaisuuden periaatteen kannalta hyvin ongelmallinen. Apulaisoikeuskansleri katsoi, että ilmoitusmenettelyyn liittyy selvästi selkeyttämisen ja sääntelyn tarvetta. - Uutiset
8.3.2021 11.15
KHO: Kansalaisuutta hakevalla henkilöllä ei aktiivista velvollisuutta selvittää henkilöllisyyttään kansalaisuuslain perusteellaKansalaisuusasia – Henkilöllisyys – Määräajan kuluminen – Väestötietojärjestelmään merkittyjen henkilötietojen oikeellisuus – Velvollisuus selvittää henkilöllisyyttään kymmenen vuoden määräaikana - Uutiset
5.3.2021 14.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu rajavalvonnasta ja oleskeluluvasta (Ruotsi)Ennakkoratkaisupyyntö – Vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alue – Rajavalvonta, turvapaikka ja maahanmuutto – Schengenin sopimuksen soveltamisesta tehty yleissopimus – Haku Schengenin tietojärjestelmästä (SIS) käsiteltäessä kyseisessä järjestelmässä maahantulokieltoon määrätyn kolmannen maan kansalaisen oleskelulupahakemusta – 25 artiklan 1 kappale – Schengenin rajasäännöstö – Kolmansien maiden kansalaisten maahantuloedellytykset – 6 artiklan 1 ja 5 kohta – Euroopan unionin perusoikeuskirja – 7 artikla ja 24 artiklan 2 kohta – Oleskeluluvan uusimatta jättäminen perheenyhdistämistä varten sillä perusteella, että hakijan henkilöllisyyttä ei ole varmistettu - Uutiset
26.2.2021 16.00
Hovioikeus hylkäsi hakemuksen lapsen Ruotsiin palauttamiseksiHO katsoi, ettei äiti ollut tuonut lasta luvattomasti Suomeen marraskuussa 2020 noudattaessaan viranomaisen antamaa määräystä. Tapauksen olosuhteissa äidillä oli oikeus luottaa Ruotsin maahanmuuttoviranomaisen ilmoittamiin tietoihin lapsen maahantuloa koskevista rajoituksista sekä siihen, että lapsen turvapaikkahakemus käsitellään Suomen viranomaisten ilmoittamalla tavalla Suomessa. Sen vuoksi lapsen palauttamatta jättämistä Ruotsiin ei voitu pitää huoltolain 32 §:ssä tarkoitetulla tavalla luvattomana, vaikka isä ei ollutkaan antanut suostumustaan lapsen oleskelulle Suomessa. Asiassa esitetyn perusteella ei voitu myöskään tehdä johtopäätöstä, että äiti olisi isän väittämällä tavalla käyttänyt turvapaikkasääntelyä väärin. (Vailla lainvoimaa 26.2.2021. Valituslupa myönnetty) - Uutiset
24.2.2021 15.00
Unionin tuomioistuin: Laittomasti maassa oleskeleva pakolainen voidaan ottaa säilöön toiseen jäsenvaltioon siirtämistä vartenJäsenvaltioissa sovellettavista yhteisistä vaatimuksista ja menettelyistä laittomasti oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten palauttamiseksi annetun direktiivin 2008/115/EY 3, 4, 6 ja 15 artiklaa on tulkittava siten, että ne eivät ole esteenä sille, että jäsenvaltio ottaa hallinnollisena toimenpiteenä säilöön alueellaan laittomasti oleskelevan kolmannen maan kansalaisen hänen siirtämisekseen pakkokeinoin toiseen jäsenvaltioon, jossa hänellä on pakolaisasema, kun kyseinen henkilö ei ole noudattanut hänelle annettua määräystä poistua välittömästi kyseisen toisen jäsenvaltion alueelle ja kun hänestä ei voida tehdä palauttamispäätöstä. - Uutiset
23.2.2021 12.36
Lakiluonnos kansallisesta D-viisumista lausuntokierrokselleHallituksen esityksessä ehdotettu kansallisen viisumin käyttöönotto on yksi toimenpide, jolla nopeutetaan ja sujuvoitetaan erityisasiantuntijoiden ja startup-yrittäjän maahantuloprosessia ja samalla tehostetaan työperäistä maahanmuuttoa. Esityksessä esitetään, että Maahanmuuttovirasto myöntäisi kansallisen viisumin sellaisille kolmannen maan kansalaisille, joille on myönnetty erityisasiantuntijan tai kasvuyrittäjän oleskelulupa sekä heidän perheenjäsenilleen, joille on myönnetty oleskelulupa perhesiteen perusteella. Kansallisen viisumin avulla nopeutettaisiin oleskeluluvan hakemiseen liittyvää maahantuloprosessia. Kansallisen viisumin voimassaoloaika olisi 100 vuorokautta. Lisäksi säädettäisiin kansallisen viisuminhakijan biometristen tunnisteiden ottamisesta kansallista viisumia varten. Tavoitteena on, että hallituksen esitys annetaan kevään aikana ja että laki tulisi voimaan syksyllä 2021. - Uutiset
16.2.2021 13.00
Ulkomaalaislain muutosten yhteisvaikutuksia selvitettiin – monet suositelluista toimista ovat valmisteillaValtioneuvoston teettämässä tutkimuksessa selvitettiin, millaisia yhteisvaikutuksia ulkomaalaislakiin vuosina 2015–2019 tehdyillä muutoksilla on ollut kansainvälistä suojelua hakeneiden ja saaneiden asemaan sekä lapsen edun toteutumiseen. Tutkimuksen taustalla oli hallitusohjelman kirjaus siitä, että ulkomaalaislain muutosten ja soveltamiskäytäntöjen yhteisvaikutukset oikeusturvaan selvitetään. Tavoitteena oli saada kokonaiskuva tilanteesta ja tuottaa toimenpidesuosituksia. - Uutiset
9.2.2021 12.43
YK:n lapsen oikeuksien komitealta Suomea koskeva ratkaisu lapsen edun ensisijaisuuden merkityksestä turvapaikka-asiassa – Suomen valtion on hyvitettävä loukkausYK:n lapsen oikeuksien komitea antoi 4. helmikuuta 2021 ratkaisunsa lapsen edun ensisijaisuudesta turvapaikka-asiassa. Ratkaisussa todettiin tapauksessa loukatun YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen 3 (lapsen edun ensisijaisuus), 19 (lapsen suojeleminen väkivallalta) ja 22 (lapsen oikeus suojeluun ja humanitaariseen apuun, pakolaiset ja turvapaikanhakijat) artikloja. - Uutiset
29.1.2021 9.11
KHO:n lyhyt ratkaisuseloste ulkomaalaisasiassa: Oikeusavun lisäomavastuu oli poistettava - Uutiset
21.1.2021 12.12
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu pakolaisaseman myöntämisedellytyksistä ja kolmannen maan kansalaiselle annettavasta taloudellisesta ja sosiaalisesta tuesta (Yhdistynyt kuningaskunta)Ennakkoratkaisupyyntö – Direktiivi 2004/83/EY – Pakolaisaseman tai toissijaisen suojeluaseman myöntämisedellytyksiä koskevat vähimmäisvaatimukset – Pakolainen – 2 artiklan c alakohta – Pakolaisaseman lakkaaminen – 11 artikla – Olosuhteiden muuttuminen – 11 artiklan 1 kohdan e alakohta – Mahdollisuus turvautua alkuperämaan suojelukseen – Arviointiperusteet – 7 artiklan 2 kohta – Taloudellinen ja sosiaalinen tuki – Merkityksettömyys - Uutiset
14.1.2021 13.40
Unionin tuomioistuin: Ennen kuin jäsenvaltio tekee ilman huoltajaa olevasta alaikäisestä palauttamispäätöksen, sen on tarkistettava, että alaikäistä varten on järjestetty kohdevaltiossa asianmukainen vastaanottoJäsenvaltio ei voi panna palauttamispäätöstä täytäntöön, jos asianmukaista vastaanottoa ei taata enää maastapoistamisen vaiheessa. - Uutiset
12.1.2021 10.10
KHO:n kaksi ratkaisua kansainvälisestä suojelusta turvapaikanhakijan kuuluttua terroristijärjestöönKHO:2021:6: Ulkomaalaisasia – Kansainvälinen suojelu – Poissulkemislauseke – Terroristijärjestö – PKK – Henkilökohtainen vastuunalaisuus
KHO:2021:5: Ulkomaalaisasia – Kansainvälinen suojelu – Poissulkemislauseke – Terroristijärjestö – PKK – Henkilökohtainen vastuunalaisuus - Uutiset
8.1.2021 9.17
KHO:n ratkaisu kansainvälistä suojelua koskevassa asiassaKorkein hallinto-oikeus totesi Maahanmuuttoviraston valituksen johdosta, että A oli valittanut hallinto-oikeuteen päätöksestä, jolla hänen ensimmäinen hakemuksensa oli hylätty, ja hänellä oli siten ollut mahdollisuus tehokkaaseen oikeussuojakeinoon tuomioistuimessa. Korkein hallinto-oikeus viittasi säännöksiin, joiden perusteella asianomaisen voitiin katsoa peruuttaneen muutoksenhakunsa tai luopuneen muutoksenhakumahdollisuudesta. A:n kadottua hallinto-oikeus oli voinut päättää, että hänen valituksensa raukeaa. Valituksen rauettua päätös, jolla A:n hakemus oli hylätty, oli saanut lainvoiman. A:n uutta hakemusta oli pidettävä uusintahakemuksena. - Uutiset
4.1.2021 9.05
Hovioikeus: Käräjänotaari oli toimivaltainen käsittelemään ulkomaalaisrikkomusasian eikä tuomittua rangaistusta muutettuKäräjäoikeus oli tuominnut A:n syytteen mukaisesti rangaistukseen ulkomaalaislain 185 §:n nojalla ulkomaalaisrikkomuksesta sen vuoksi, että A on tahallaan harjoittanut elinkeinoa toiminimellä, vaikka hänellä ei ole ollut elinkeinon harjoittamiseen vaadittavaa oleskelulupaa. Käräjäoikeus oli ratkaissut asian kokoonpanossa, jossa käräjänotaari on ollut puheenjohtajana. Asiassa oli kysymys siitä, oliko vastaaja A syyllistynyt ulkomaalaislain 185 §:ssä rangaistavaksi säädettyyn ulkomaalaisrikkomukseen. Hovioikeus katsoi ensinnäkin, että käräjänotaari oli ollut toimivaltainen käsittelemään asian. Hovioikeus katsoi muun muassa, että elinkeinovapauskaan ei sellaisenaan tuota ulkomaalaiselle oikeutta maassa oleskeluun vaan maahan tulosta ja maassa oleskelusta säädetään erikseen laissa. Ottaen huomioon maassa oleskelua sääntelevän ulkomaalaislain säännösten yksiselitteisyys A oli tuskin voinut erehtyä pitämään tekoaan sallittuna eikä hänen mahdollista erehtymistään elinkeinolain 1 §:n 1 momentin säännöksen merkityksestä joka tapauksessa voitu pitää anteeksi annettavana. Käräjäoikeuden tuomitsema 40 päiväsakon rangaistus oli oikeudenmukainen seuraamus teosta eikä sitä ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 4.1.2021) - Uutiset
31.12.2020 14.20
KHO: Maahanmuuttovirasto ei ollut lainkaan arvioinut Suomea sitovan Turkin ja Euroopan talousyhteisön välisen assosiaatiosopimuksen sekä siihen liittyvän assosiaationeuvoston päätöksen N:o 1/80 määräysten ja niiden tulkintaa koskevan unionin tuomioistuimen oikeuskäytännön merkitystä oleskelulupa-asiassaUlkomaalaisasia – Oleskelulupa – Perheenjäsen – Hallinnon lainalaisuusvaatimus – Viranomaisen selvittämisvelvollisuus – Turkin tasavallan ja Euroopan talousyhteisön välinen assosiaatiosopimus – Assosiaationeuvoston päätös – Unionia sitova kansainvälinen sopimus – Välitön oikeusvaikutus – Lailliset työmarkkinat – Asian palauttaminen Maahanmuuttovirastolle - Uutiset
30.12.2020 13.57
KHO:n kaksi ratkaisua ulkomaalaisasioissaKHO:2020:166:
Ulkomaalaisasia – Unionin kansalainen – Oleskeluoikeuden rekisteröinti – Unionin kansalaisen perheenjäsen – Huollettavana oleva sukulainen suoraan ylenevässä polvessa – Tosiasiallisesti taloudellisesti riippuvainen
KHO:2020:165
Ulkomaalaisasia – Oleskelulupa – Yksilöllinen inhimillinen syy – Maasta poistaminen – Luvan epäämisen suhde maasta poistamispäätökseen – Käännyttämispäätöksen kumoaminen – Assosiaatiosopimus - Uutiset
29.12.2020 9.07
KHO äänesti: Ulkomaalaislain 57 §:n 3 momentissa tarkoitetut määräajat ovat luonteeltaan ehdottomia siten, ettei pysyvää oleskelulupaa voida myöntää ennen näiden määräaikojen kulumistaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että ulkomaalaislain 57 §:n 3 momentissa tarkoitetut määräajat ovat luonteeltaan ehdottomia siten, ettei pysyvää oleskelulupaa voida myöntää ennen näiden määräaikojen kulumista. Myöskään ulkomaalaislain 57 §:n 2 momentissa tarkoitettu pysyvän oleskeluluvan myöntämistä koskeva kokonaisharkinta ei tule tehtäväksi ennen pykälän 3 momentissa tarkoitettujen määräaikojen kulumista. Siten Maahanmuuttoviraston oli tullut hylätä A:n hakemus. Äänestys 4-1. - Uutiset
21.12.2020 10.00
Hallinto-oikeus: Vaatimus matkustusasiakirjan esittämisestä työperusteisessa oleskelulupa-asiassa koskee yhtä lailla somalialaisia kuin muidenkin maiden kansalaisiaOttaen huomioon komission ylläpitämästä luettelosta ilmenevä, Suomen ilmoitukseen perustuva merkintä ja asiassa Somalian julkishallinnosta, väestörekisteristä sekä passien myöntämisestä esitetty maatieto, Somalian passia ei voitaisi pitää luotettavana selvityksenä varmistamaan valittajan henkilöllisyys ja myös kansalaisuus. Näin ollen Maahanmuuttoviraston ei ollut ollut tarpeen varata valittajalle tilaisuutta esittää Somalian myöntämä matkustusasiakirja. Siitä seikasta, että valittajan oma kertomus kansalaisuudestaan ja kotipaikastaan oli kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen yhteydessä hyväksytty tosiseikaksi, ei voitu tehdä sellaista päätelmää, että hänen henkilöllisyytensä olisi riittävän täsmällisesti määritetty työntekijän oleskeluvan edellyttämällä tavalla. Kun valittaja lisäksi ei ollut esittänyt henkilöllisyydestään muutakaan selvitystä, hänen henkilöllisyyttään ei voitu pitää muullakaan tavoin luotettavasti selvitettynä. Kun otettiin huomioon matkustusasiakirjavaatimuksen taustalla oleva yleinen etu, oikeus työhön perus- ja ihmisoikeutena, Somaliaa koskeva maatieto, valittajan henkilöllisyydestään ja kansalaisuudestaan esittämän selvityksen puutteellisuus sekä suhteellisuusperiaate, Maahanmuuttoviraston päätös hylätä hakemus ei rajoittanut valittajan oikeuksia enempää kuin on välttämätöntä. Työntekijän oleskelulupaa koskevaa Maahanmuuttoviraston päätöstä ei ollu syytä kumota. (Ei lainvoim. 21.12.2020) - Uutiset
18.12.2020 10.30
Hallitus esittää lakimuutoksia ulkomaalaisen työvoiman hyväksikäytön ehkäisemiseksiEsityksessä ehdotetaan muutettavaksi ulkomaalaislakia ulkomaisen työvoiman hyväksikäytön ehkäisemiseksi sekä työvoiman hyväksikäytön uhrin oikeusaseman parantamiseksi. Esityksen tavoitteena on myös edistää työperäisen hyväksikäytön ilmi tulemista. Ehdotettu laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. - Uutiset
17.12.2020 14.48
Hallitus esittää muutoksia ulkomaalaislakiin ja oikeusapulakiin turvapaikanhakijoiden oikeusavun ja valitusaikojen osaltaEsityksen tarkoituksena on vahvistaa turvapaikanhakijoiden oikeusturvaa pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelman mukaisesti. Hallituksen 17. joulukuuta eduskunnalle antamassa esityksessä ehdotetaan, että turvapaikanhakijalla voisi tarvittaessa olla julkisin varoin kustannettu avustaja apunaan turvapaikkapuhuttelussa. Turvapaikkapäätösten valitusaikaa taas ehdotetaan pidennettäväksi 30 päivään, kuten on muissakin hallinto-oikeudellisissa asioissa. Lisäksi yksityiselle avustajalle maksettaisiin jatkossa tarpeellisista toimenpiteistä tuntiperusteinen korvaus asiakohtaisen palkkion asemesta. - Uutiset
16.12.2020 14.34
Hallinto-oikeus: Kun vastaanottokeskuksen ilmoitus koski vastaanottopalvelujen lakkaamista suoraan lain nojalla, ei siihen voinut hakea muutosta hallinto-oikeudestaKansainvälistä suojelua hakeneen vastaanottopalvelujen lakkaaminen - Hallintopäätös - Valituskelpoisuus - Tutkimatta jättäminen - Uutiset
10.12.2020 9.35
KHO: Edellytykset myöntää humanitaarista suojelua lakimuutoksen voimaantulon jälkeenNyt esillä olevassa asiassa hakijoille ei ole myönnetty oleskelulupaa humanitaarisen suojelun perusteella. Hallinto-oikeuden palautettua asian Maahanmuuttovirastolle ensimmäisen kerran uudelleen käsiteltäväksi humanitaarista suojelua koskeva säännös oli jo kumottu. Säännöksen kumoamiseen ei ollut liitetty siirtymäsäännöksiä. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että Maahanmuuttovirasto ei ollut voinut tässä tilanteessa asiaa uudestaan käsitellessään myöntää oleskelulupaa kumotun säännöksen nojalla vaan sen on tullut hylätä hakemus tältä osin. Kun otettiin huomioon muutoksenhakumenettelyissä kulunut aika, Maahanmuuttoviraston oli kuitenkin syytä arvioida hakijoiden tilanne uudelleen ulkomaalaislain 52 §:ssä tarkoitetun oleskeluluvan ja käännyttämisen osalta. Tästä syystä valituksenalaisen hallinto-oikeuden päätöksen lopputuloksen muuttamiseen ei ollut perusteita. - Uutiset
8.12.2020 11.25
KHO työntekijän oleskelulupa-asiassa: Maahanmuuttovirasto ei ollut voinut hylätä hakemusta sillä perusteella, että hakija ei ollut myötävaikuttanut asiansa selvittämiseenKorkein hallinto-oikeus katsoi, että työntekijän oleskelulupahakemuksessa oli kysymys A:n oleskelulupahakemuksen käsittelystä ja kehotus ajanvaraukseen koski hänen kuulemistaan. Ajanvarausta koskeva yhteydenottopyyntö olisi tullut lähettää A:lle. Kun näin ei ollut menetelty, Maahanmuuttovirasto ei ollut voinut hylätä hakemusta sillä perusteella, että A ei ollut myötävaikuttanut asiansa selvittämiseen. - Uutiset
4.12.2020 8.19
Apulaisoikeuskansleri antoi Maahanmuuttovirastolle huomautuksen päätösten viipymisestäApulaisoikeuskansleri antoi Maahanmuuttovirastolle huomautuksen lainvastaisesta menettelystä turvapaikka- ja oleskelulupahakemusten käsittelyssä. Maahanmuuttovirasto oli ylittänyt laissa säädetyt enimmäiskäsittelyajat selvästi ja ilman lainmukaisia perusteita. - Uutiset
1.12.2020 12.00
Tietopaketti Eduskunnan kirjastolta – Ulkomaisen työvoiman hyväksikäytön estäminenViime vuosina on kuultu eri aloilla tapahtuvasta ulkomaisen työvoiman hyväksikäytöstä. TEM:ssä on käynnistetty hanke, jossa arvioidaan lainsäädännön ja viranomaiskäytäntöjen uudistamista. Tarkoituksena on muuttaa ulkomaalaislakia niin, että ulkomaisen työvoiman hyväksikäyttöä voidaan ehkäistä. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle joulukuussa 2020. Eduskunnan kirjaston tietopakettiin on koottu lainvalmisteluaineistoa, eduskunta-asiakirjoja, oikeusvertailevaa aineistoa, aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä uutisointia. Tietopakettia päivitetään lakihankkeen edetessä. - Uutiset
27.11.2020 7.23
KHO:n kaksi ratkaisua kansainvälisestä suojelusta: pakolaisaseman lakkauttaminenKHO katsoi muun muassa, että pakolaisaseman lakkauttaminen edellyttää, että olosuhteiden muutosten vuoksi pakolaisaseman myöntämiseen johtaneiden perusteiden ei voida enää katsoa olevan voimassa. Pakolaisasemaa koskevaan lakkauttamisharkintaan ei kuulu arviointi siitä, onko asianomaisella henkilöllä muuttuneen maatiedon mukaan mahdollisuus asettua toiselle alueelle kotimaassaan ilman kohtuuttomia vaikeuksia.
Toisessa tapauksessa KHO totesi, että ottaen huomioon A:n pitkäaikainen oleskelu kotimaassaan toissijaisen suojeluaseman saatuaan, hänen henkilökohtaisten olosuhteidensa oli katsottava muuttuneen siinä määrin, ettei hän tarvinnut enää suojelua. Olosuhteiden muutos oli merkittävä ja pysyvä. A:n toissijainen suojeluasema oli siten voitu ulkomaalaislain 107 §:n 2 ja 3 momentin nojalla lakkauttaa. - Uutiset
25.11.2020 11.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu Schengen-viisumin epäämismenettelystä toisen jäsenvaltion vastustettua viisumin myöntämistäJäsenvaltion, joka päättää evätä Schengen-viisumin toisen jäsenvaltion vastustettua sen myöntämistä, on ilmoitettava päätöksessään jäsenvaltio, joka on tällaisen vastustuksen esittänyt, tähän vastustukseen pohjautunut nimenomainen epäämisperuste ja tämän mukana tarvittaessa kyseisen vastustuksen syyt. - Uutiset
24.11.2020 10.35
Hallinto-oikeus: Siivous- ja pesulatyötä Suomeen tekemään tulevien Ukrainan kansalaisten hakemukset oli voitu hylätäHAO totesi kahdessa päätöksessään, että TE-toimiston käyttämien, työvoiman saatavuutta Satakunnan alueella kuvaavien lähteiden mukaan kyseisellä alueella on saatavilla työvoimaa hakemuksessa ilmoitettuun työtehtävään. Sillä, että työnantajalla oli kertomansa perusteella ollut vaikeuksia löytää sopivaa ja motivoitunutta työntekijää, joka sitoutuisi tarjottuun työtehtävään, ei ollut merkitystä suoritettaessa 73 §:n 1 momentin mukaista harkintaa. Työnantajan vastauksesta TE-toimiston selvityspyyntöön ei lisäksi ilmennyt, oliko yrityksessä työskenteleville osa-aikaisille työntekijöille tarjottu kokoaikatyötä. TE-toimisto oli mainitsemillaan perusteilla voinut tehdä asiassa kielteisen osapäätöksen. Koska osapäätös oli ollut kielteinen, Maahanmuuttoviraston oli tullut hylätä hakemus. Valitusvaiheessa ei ollut esitetty sellaisia seikkoja, joiden vuoksi asiaa olisi syytä arvioida toisin. (Ei lainvoim. 24.11.2020) - Uutiset
23.11.2020 9.30
Unionin tuomioistuin: Voiko asepalveluksesta Syyriassa kieltäytyneelle myöntää pakolaisasemanSaksan liittovaltion maahanmuutto- ja pakolaisvirasto oli myöntänyt turvapaikanhakijalle 11.4.2017 toissijaisen suojeluaseman mutta hylännyt hänen turvapaikkahakemuksensa sillä perusteella, ettei häneen itseensä ollut kohdistunut sellaista vainoa, joka olisi saanut hänet pakenemaan. Kyseisen viraston mukaan asianomaisen, joka on vain paennut sisällissotaa, ei tarvitse pelätä joutuvansa vainotuksi, jos hän palaa Syyriaan. Hänen pelkäämänsä vainon ja niiden vainon syiden, jotka voivat olla perusteena oikeudelle saada pakolaisasema, välillä ei missään tapauksessa ollut yhteyttä. Ennakkoratkaisua pyytänyt tuomioistuin totesi, ettei vakiintunutta kansallista oikeuskäytäntöä ole olemassa siltä osin kuin kyse on sellaisten syyrialaisten asevelvollisten tekemistä turvapaikkahakemuksista, jotka ovat paenneet maastaan välttääkseen asepalveluksen ja jotka voidaan tästä syystä panna syytteeseen tai joita voidaan rangaista, jos he palaavat kotimaahansa. - Uutiset
16.11.2020 10.18
KHO: Karkottamispäätöksen jälkeen avioliiton Suomen kansalaisen kanssa solmineen karkottamispäätöksen ei voitu katsoa loukkaavan karkotetun tai hänen puolisonsa perhe-elämän suojaa tai muutoinkaan olevan ulkomaalaislain 5 §:ssä tarkoitetun suhteellisuusperiaatteen vastaistaKorkein hallinto-oikeus katsoi, että sen seikan, että A mahdollisen karkottamisen vuoksi joutuisi odottamaan päätöstä oleskelulupahakemukseensa Suomen ulkopuolella, ei voitu katsoa loukkaavan hänen tai hänen puolisonsa perhe-elämän suojaa tai muutoinkaan olevan ulkomaalaislain 5 §:ssä tarkoitetun suhteellisuusperiaatteen vastaista. Asiassa ei ollut esillä muutakaan perustetta karkottamispäätöksen kumoamiseksi ja asian palauttamiseksi Maahanmuuttovirastolle. - Uutiset
13.11.2020 9.21
KHO: Muutoksenhakijan siirtäminen ja käännyttäminen Kreikkaan ei ollut vastoin perus- ja ihmisoikeussäännöksiä tai ulkomaalaislain 147 §:ääKun otettiin huomioon Maahanmuuttoviraston Kreikan viranomaisilta saamat yksilölliset takeet siitä, että muutoksenhakijaa tullaan majoittamaan vastaanottodirektiivin vaatimukset täyttävään vastaanottokeskukseen ja että hänelle tullaan antamaan tietoa turvapaikkamenettelystä, asiassa ei ollut perusteita katsoa, että muutoksenhakijan siirtäminen Kreikkaan olisi vastoin perus- ja ihmisoikeussäännöksiä tai ulkomaalaislain 147 §:ää. Asiassa ei myöskään ilmennyt syitä, joiden vuoksi muutoksenhakijan hakemus olisi vastuunmäärittämisasetuksen 17 artiklan harkintavaltalausekkeen nojalla käsiteltävä Suomessa. - Uutiset
13.11.2020 9.20
Hallitus otti kantaa EU:n laajaan maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan uudistukseenEuroopan komissio antoi 23.9. kokonaisvaltaisen tiedonannon maahanmuutto- ja turvapaikkapolitiikan uudistamisesta. Tiedonannon liitteenä annettiin viisi lainsäädäntöehdotusta. Valtioneuvosto ilmaisi kantansa komission ehdotuksiin eduskunnalle antamissaan kirjelmissä 12.11. Säädösehdotusten avulla komissio pyrkii antamaan yhteisen turvapaikkajärjestelmän uudistamiselle uuden alun. Ehdotuksista kolme on uusia ja kahdella muutetaan vuonna 2016 annettuja ehdotuksia. Osa edellisen komission antamista ehdotuksista jää ilman muutoksia jatkoneuvottelujen pohjaksi, ja työtä jatketaan jo saavutetun yhteisymmärryksen varassa. Valtioneuvoston linjausten lähtökohtana on ollut turvata kaikissa tilanteissa perus- ja ihmisoikeuksien, mukaan lukien oikeusturvan toteutuminen. Erityisesti valtioneuvosto painottaa lasten ja muiden haavoittuvassa olevien oikeuksien toteutumista. - Uutiset
9.11.2020 13.24
Hovioikeus kumosi käräjäoikeuden päätöksen ulkomaalaisen pitämisestä edelleen säilöönotettunaKantelijan karkottamispäätös vuodelta 2017 oli perustunut myös siihen, että hän oli syyllistynyt Suomessa rikoksiin. Hänen oli epäilty syyllistyneen rikoksiin myös vuoden 2017 jälkeen ja osa rikosepäilyistä oli melko tuoreita. Tämä puolsi kantelijan pitämistä edelleen säilössä. Ottaen kuitenkin huomioon hovioikeuden päätöksessä mainitut kantelijan henkilökohtaiset olosuhteet ja lievempien turvaamistoimien ensisijaisuus hovioikeus katsoi, että säilöönottoa lievempiä turvaamistoimia oli tässä tapauksessa pidettävä riittävinä. Kantelijan säilöönotettuna tekemä uusi kansainvälistä suojelua koskeva hakemus ei myöskään antanut aihetta toisenlaiseen johtopäätökseen, kun ei ollut väitetty, että se olisi tehty täytäntöönpanon viivyttämiseksi tai häiritsemiseksi. (Vailla lainvoimaa 9.11.2020) - Uutiset
3.11.2020 9.00
Kaikkien Suomessa asuvien brittien on haettava erosopimuksen mukaista oleskeluoikeutta – hakuaikaa on syyskuuhun 2021 astiEuroopan komissio on tuonut esiin, että Britannian ja EU:n välistä erosopimusta on Suomessa tulkittu osin virheellisesti. Myös niiden Britannian kansalaisten, joilla on todistus pysyvästä EU-oleskeluoikeudesta Suomessa, täytyy vaihtaa todistus erosopimuksen mukaiseen oleskelulupakorttiin. Erosopimuksessa mainitaan, että näillä henkilöillä on oikeus hakea aiemman oleskeluoikeutensa vaihtamista uuteen. Suomessa oikeus tulkittiin alun perin siten, että kyseessä ei olisi velvollisuus. Komissiolta on kuitenkin saatu selkeä viesti siitä, että kaikkien brittien täytyy hakea erosopimuksen mukaista uutta asemaa, jotta heillä säilyisi erosopimuksen mukaiset oikeudet Suomessa. - Uutiset
29.10.2020 10.07
SUPO: Äärioikeistolaisen terrorismin uhka on kohonnut SuomessaRadikaali-islamistista tai äärioikeistolaista ideologiaa kannattavat yksittäiset henkilöt tai pienryhmät muodostavat suurimman terrorismin uhkan Suomessa. Terrorismin uhka säilyy todennäköisesti lyhyellä aikavälillä neliportaisen asteikon tasolla kaksi eli kohonnut. Tiedot käyvät ilmi 29. lokakuuta julkaistusta kansallisen turvallisuuden katsauksesta. - Uutiset
23.10.2020 15.21
Syytteet nostettu EIT:n Suomelle antamaan langettavaan tuomioon liittyvässä asiassaValtionsyyttäjä on nostanut syytteet törkeästä petoksesta ja törkeästä väärennyksestä asiassa, joka liittyy Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen Suomelle 14.11.2019 antamaan langettavaan tuomioon. Syytteet on nostettu vuonna 1996 syntynyttä naista ja vuonna 1984 syntynyttä miestä vastaan. Tuomiossa EIT katsoi Suomen rikkoneen Euroopan ihmisoikeussopimusta käännyttäessään joulukuussa 2017 Irakiin turvapaikanhakijan, jonka väitettiin tulleen surmatuksi pian Irakiin paluun jälkeen. Samalla Suomi määrättiin maksamaan ihmisoikeusvalituksen tehneelle naiselle korvauksia. - Uutiset
20.10.2020 8.24
Harmaan talouden selvityksiä: Ulkomaalaisten työntekijöiden alipalkkaus johtaa harvoin tuomioonVerohallinnon Harmaan talouden selvitysyksikön selvityksestä nousi kolme keskeistä havaintoa. Ensinnäkin ulkomaalaisten alipalkkaus on Suomessa osittain kriminalisoitu, vaikka asiasta ei olekaan erillistä rikoslain pykälää. Toisekseen alipalkkaustapauksista oikeuteen päätyy vain "jäävuoren huippu": oikeustapausten määrä on erittäin vähäinen, rangaistukset lieviä ja korvauskäytäntö hyvin vaihtelevaa. Kolmantena havaintona on se, että viranomaisten keinot puuttua alipalkkaukseen ovat puutteelliset. - Uutiset
12.10.2020 9.05
Ulkomaisen työvoiman hyväksikäytön ehkäisyn toimenpiteet lausuntokierroksella 9.-30.10.2020Lakia ehdotetaan muutettavaksi mm. siten, että työntekijä voisi hyväksikäyttötilanteessa hakeutua toisen työnantajan palvelukseen samalle tai muulle ammattialalle. Lisäksi hänellä olisi oikeus saada uusi määräaikainen oleskelulupa uuden työn hakemista varten. Esityksessä ehdotetaan myös vilpillisesti toimivalle työnantajalle ja toimeksiantajalle uusia seuraamuksia. Ehdotettu seuraamus on, että työnteon perusteella haettu oleskelulupa voitaisiin jättää myöntämättä, jos työnantajan tai toimeksiantajan voidaan perustellusti epäillä rekrytoivan työvoimaa ulkomailta maahantulosäännösten kiertämisen tarkoituksessa. Lisäksi ehdotetaan, että Maahanmuuttovirasto voisi pidättäytyä myöntämästä työnteon perusteella myönnettäviä oleskelulupia enintään kuuden kuukauden määräajaksi. - Uutiset
28.9.2020 11.20
KHO: Uuden selvityksen esittäminen vasta korkeimmassa hallinto-oikeudessa ei ollut ulkomaalaislaissa tarkoitettu erityisen painava syy valitusluvan myöntämiselleUlkomaalaisasia – Valituslupa – Valitusluvan myöntämisperusteet – Muu erityisen painava syy – Uusi selvitys - Uutiset
24.9.2020 6.15
Komission ehdotus uudeksi muuttoliike- ja turvapaikkasopimukseksi – nykyinen järjestelmä ei enää toimiKomissio ehdotti keskiviikkona 23. syyskuuta uutta muuttoliike- ja turvapaikkasopimusta, jonka osat muodostavat muuttoliikkeeseen sovellettavan kokonaisvaltaisen eurooppalaisen toimintatavan. Siinä esitetään keinot parantaa ja nopeuttaa menettelyjä kautta koko turvapaikka- ja muuttoliikejärjestelmän. Lisäksi siinä tasapainotetaan oikeudenmukaisen vastuunjaon ja yhteisvastuun periaatteet. Tämä on ratkaisevan tärkeää, jotta voidaan palauttaa jäsenvaltioiden luottamus toisiinsa ja toisaalta luottamus Euroopan unionin valmiuksiin hallita muuttoliikettä. - Uutiset
22.9.2020 11.10
KHO: Maahanmuuttovirasto oli voinut hylätä oleskelulupahakemukset kun perheenyhdistämisellä pyrittiin kiertämään maahantulosäännöksiäHakijoiden ja valittajan välillä ei voitu katsoa olevan kiinteää perhe-elämää, minkä vuoksi asiaa ei ollut aihetta arvioida toisin ulkomaalaislain 66 a §:n perusteella. Oleskelulupien hylkääminen ei myöskään merkinnyt Euroopan ihmisoikeussopimuksen vastaista puuttumista perhe-elämän suojaan. - Uutiset
21.9.2020 8.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu maahantulokieltoon määrätyn kolmannen maan kansalaisen rankaisemisestaEnnakkoratkaisupyyntö – Vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alue – Laittomasti oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten palauttaminen – Direktiivi 2008/115/EY– 11 artikla – Maahantulokielto – Kolmannen maan kansalainen, jolle on määrätty tällainen kielto mutta joka ei ole missään vaiheessa poistunut asianomaisesta jäsenvaltiosta – Kansallinen lainsäädäntö, jossa säädetään vankeusrangaistuksesta sen varalta, että tämä kolmannen maan kansalainen oleskelee tässä jäsenvaltiossa tietoisena hänelle määrätystä maahantulokiellosta - Uutiset
16.9.2020 14.11
Apulaisoikeuskanslerilta huomautuksia Maahanmuuttovirastolle asioiden viivästymisistäApulaisoikeuskansleri antoi Maahanmuuttovirastolle huomautuksen sen ylitettyä huomattavasti laissa säädetyn enimmäiskäsittelyajan työntekijän oleskelulupahakemuksen käsittelyssä. Tämän lisäksi virasto laiminlöi kansainvälistä suojelua koskeneen hakemuksen käsittelyn ilman aiheetonta viivytystä. Toisessa asiassa apulaisoikeuskansleri antoi Maahanmuuttovirastolle huomautuksen, koska virasto ei huolehtinut kansainvälistä suojelua koskeneen hakemuksen käsittelystä ilman aiheetonta viivytystä. Kantelijan turvapaikkahakemus oli ollut Maahanmuuttovirastossa vireillä jo yli kaksi vuotta ja seitsemän kuukautta hallinto-oikeuden palautettua sen uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
10.9.2020 9.52
KHO: Turvapaikanhakijoilla oli heidän olosuhteistaan ja asemastaan saatu selvitys huomioon ottaen perustellusti aihetta pelätä joutuvansa vainotuiksi Venäjällä uskontonsa Jehovan todistajuuden vuoksi – asia palautettiinMaahanmuuttovirasto oli 26.10.2018 hylännyt A:n ja B:n sekä heidän alaikäisen lapsensa turvapaikkaa ja oleskelulupaa koskevan hakemuksen sekä päättänyt käännyttää heidät Venäjän federaatioon. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että valittajilla oli heidän olosuhteistaan ja asemastaan saatu selvitys huomioon ottaen perustellusti aihetta pelätä joutuvansa vainotuiksi kotimaassaan uskontonsa vuoksi. Heiltä ei voitu kohtuudella edellyttää, että he luopuvat uskonnonharjoittamisestaan tai salaavat sen kotimaahansa palatessaan. Maatieto huomioon ottaen valittajien ei voitu katsoa saavan kotimaassaan viranomaissuojelua. Korkein hallinto-oikeus kumosi Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle turvapaikan antamiseksi. - Uutiset
7.9.2020 14.25
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu pitkään oleskelleiden kolmansien maiden kansalaisten asemastaPitkään oleskelleiden kolmansien maiden kansalaisten asemasta 25.11.2003 annetun neuvoston direktiivin 2003/109/EY 6 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että se on esteenä jäsenvaltion säännöstölle – sellaisena kuin eräät jäsenvaltion tuomioistuimet sitä tulkitsevat –, jonka mukaan kolmannen maan kansalaiselta voidaan evätä pitkään oleskelleen kolmannen maan kansalaisen asema tässä jäsenvaltiossa yksin siitä syystä, että hänellä on aiempia rikosseuraamuksia, tutkimatta hänen tilannettaan konkreettisesti esimerkiksi tämän kolmannen maan kansalaisen tekemän rikoksen laadun, hänen mahdollisesti yleiselle järjestykselle tai turvallisuudelle aiheuttamansa vaaran, hänen kyseisen jäsenvaltion alueella oleskelunsa keston ja hänellä tähän valtioon olevien siteiden valossa. - Uutiset
7.9.2020 11.30
KHO: Turvapaikkamenettely Maahanmuuttovirastossa ei ollut asianmukainenTurvapaikkamenettely ei ollut ratkaisussa mainituista syistä ollut asianmukainen. Maahanmuuttovirasto ei ollut siten myöskään voinut sen pohjalta luotettavasti arvioida A:n kertomuksen uskottavuutta. Korkein hallinto-oikeus kumosi Maahanmuuttoviraston ja hallinto-oikeuden päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle uuden turvapaikkapuhuttelun järjestämiseksi. - Uutiset
3.9.2020 13.43
Hallinto-oikeus: Valittaja voitiin käännyttää MogadishuunHallinto-oikeus totesi muun muassa, että valittaja on nuori, työkykyinen ja perheetön mies, eikä hänen henkilökohtaisissa olosuhteissaan ilmennyt sellaisia seikkoja, joiden perusteella hänen olisi katsottava olevan erityisessä vaarassa kotimaahansa palatessaan. Mogadishun olosuhteista saatava ajantasainen maatietous huomioon ottaen hallinto-oikeus katsoi, etteivät valittajan kotialueen yleiset olosuhteet ole esteenä valittajan oleskelulle alueella. Valittajan karkottamiselle ei ole siten katsottava olevan ulkomaalaislain 147 §:ssä tarkoitettua estettä. Valittaja oli näin ollen voitu määrätä karkotettavaksi kotimaahansa. Maahanmuuttoviraston päätöstä ei ollut syytä muuttaa. - Uutiset
1.9.2020 9.15
Lainsäädännön kehittäminen tukee varautumista laajamittaiseen maahantuloonSisäministeriö on 31.8. käynnistänyt hankkeen valmistellakseen lainsäädännön muutoksia, jotka osaltaan tukevat varautumista mahdolliseen laajamittaiseen maahantuloon. Muutostarpeet on tunnistettu kehittämistyössä, jota viranomaiset ovat tehneet vuodesta 2015 alkaen parantaakseen varautumistaan suuriin turvapaikanhakijamääriin. - Uutiset
28.8.2020 14.30
Maahanmuuttovirasto: Mahdollisuus hakemusten jättämiseen postitse ja sähköpostitse poistuu 1. syyskuuta alkaenMaahanmuuttovirasto palaa normaaliin toimintatapaan 1. syyskuuta 2020 alkaen koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen jälkeen. Kiireellisissä asioissa voit jälleen asioida vuoronumerolla Maahanmuuttoviraston palvelupisteissä. Hakemuksen saa jatkossakin vireille Enter Finlandissa tai asioimalla palvelupisteessä ajanvarauksella. Tiistaina 1.9. Maahanmuuttovirasto avaa uudestaan myös palvelupaikan International House Helsingissä (IHH). Maahanmuuttovirasto hoitaa IHH:ssa EU-rekisteröintejä ajanvarauksella. Ajan voi varata ajanvarauspalvelusta. Aikoja avautuu varattavaksi aina viikoksi kerrallaan. - Uutiset
24.8.2020 8.05
Uusi selvitys tarkastelee viranomaisten selvittämisvelvollisuutta ja tiedonhankintaa ulkomaalaisasioissaMaahanmuuttovirasto on julkaissut 21.8.2020 selvityksen, joka käsittelee viranomaisen selvittämisvelvollisuutta ja tiedonhankintaa ulkomaalaisasioissa. Selvityksen on laatinut Itä-Suomen yliopisto. - Uutiset
21.8.2020 12.27
Valtioneuvosto ei ylittänyt harkintavaltaansa Maahanmuuttoviraston ylijohtajan nimityksessäOikeuskansleri ei ryhtynyt toimenpiteisiin Maahanmuuttoviraston ylijohtajan nimityksestä tehdyn kantelun johdosta. Kantelussa epäiltiin, että nimitys oli hyvän hallinnon periaatteiden ja tasa-arvolain vastainen. Oikeuskanslerin mukaan asiassa ei ilmennyt, että valtioneuvosto olisi ylittänyt harkintavaltansa tai käyttänyt sitä väärin. - Uutiset
21.8.2020 7.50
Uusi maahanmuuttohallinnon henkilötietolaki selkeyttää sääntelyä ja tukee oikeusturvaa 1. syyskuuta alkaenMaahanmuuttohallinnon henkilötietojen käsittelyä koskeva sääntely kootaan uuteen lakiin. Maahanmuuttohallinnon henkilötietolaki korvaa yli 20 vuotta vanhan ulkomaalaisrekisterilain ja täydentää EU:n tietosuoja-asetusta, tietosuojalakia ja rikosasioiden tietosuojalakia sekä tiedonhallintalakia. Lisäksi lakiin kootaan henkilötietojen käsittelyä koskeva sääntely maahanmuuton hallinnonalan muista laeista. Näin henkilötietojen käsittelyä koskeva sääntely selkeytyy sekä lainsoveltajan että rekisteröidyn oikeuksien turvaamisen näkökulmasta. - Uutiset
13.8.2020 12.15
Uudenmaan ELY-keskus: Uudenlainen verkkokoulutus antaa yleiskuvan maahanmuutosta ja kotoutumisestaUudenmaan ELY-keskuksen valtakunnallinen Kotona Suomessa -hanke julkaisee keskiviikkona 19.8. kello 13 pidettävässä webinaarissa Opi kotoutumisesta -verkkokoulutuksen. Uudenlainen koulutus antaa yleiskuvan maahanmuutosta ja kotoutumisesta Suomessa. Kyseessä on organisaatiosta riippumaton perehdytyskoulutus kaikille näiden aihepiirien pariin uusina työntekijöinä tuleville henkilöille esimerkiksi TE-toimistoissa, kunnissa, järjestöissä tai oppilaitoksissa. - Uutiset
28.7.2020 12.33
Hallinto-oikeus: Yli kymmenen vuotta Schengen-alueella ilman oleskelulupaa oleskellut voitiin velvoittaa asettamaan 15 000 euron suuruisen vakuuden valtiolle oleskelu- ja paluukustannuksistaanLounais-Suomen poliisilaitos oli velvoittanut Marokon kansalaisen asettamaan 15 000 euron suuruisen vakuuden valtiolle oleskelu- ja paluukustannuksistaan. Poliisilaitos oli päätöksessään todennut, että vakuus otetaan valittajan omistamalta pankin käyttötililtä. (Ei lainvoim. 28.7.2020) - Uutiset
23.7.2020 8.25
Maahanmuuttajien kotouttaminen: Komissio käynnisti julkisen kuulemisen ja hakee jäseniä asiantuntijaryhmäänKomissio on käynnistänyt EU:n laajuisen julkisen kuulemisen kerätäkseen näkemyksiä uusista toimista, joita voitaisiin toteuttaa EU:n tasolla edistämään maahanmuuttajien ja maahanmuuttajataustaisten henkilöiden kotouttamista ja sosiaalista osallisuutta. - Uutiset
22.7.2020 13.08
Maahanmuuttovirasto huomioi koronaviruksen vaikutukset toimeentuloon ja opintoihin jatkolupaa haettaessaMaahanmuuttovirasto voi myöntää vuonna 2020 jatkoluvan, vaikka hakijan tulot olisivat tilapäisesti vaadittua alhaisemmat. Tulojen alenemisen täytyy johtua koronaviruspandemiasta ja kestää enintään kuusi kuukautta. Tällä halutaan varmistaa, että koronan aiheuttamat poikkeustilanteet, kuten katkokset työsuhteessasi, eivät vaikuta asumiseen Suomessa. - Uutiset
20.7.2020 14.00
Unionin tuomioistuin arvioi velvollisuutta antaa kansainvälisen suojelun hakijalle tilaisuus henkilökohtaiseen puhutteluun ennen tutkimattajättämispäätöksen tekemistäKansainvälisen suojelun myöntämistä tai poistamista koskevista yhteisistä menettelyistä annetun direktiivin 2013/32/EU 14 ja 34 artiklaa on tulkittava siten, että kun kansallisen säännöstön nojalla se, ettei ole noudatettu velvollisuutta antaa kansainvälisen suojelun hakijalle tilaisuus henkilökohtaiseen puhutteluun ennen kyseisen direktiivin 33 artiklan 2 kohdan a alakohtaan perustuvan tutkimattajättämispäätöksen tekemistä, ei johda tämän päätöksen kumoamiseen ja asian palauttamiseen määrittävälle viranomaiselle, mainitut artiklat ovat esteenä tällaiselle säännöstölle, paitsi jos tämän säännöstön mukaan on mahdollista, että mainittuun päätökseen kohdistamassaan muutoksenhakumenettelyssä hakija esittää henkilökohtaisesti kaikki argumenttinsa kyseistä päätöstä vastaan kuulemisessa, jossa noudatetaan kyseisen direktiivin 15 artiklassa säädettyjä sovellettavia perustavanlaatuisia edellytyksiä ja takeita, ja nämä argumentit eivät voi johtaa muunlaiseen päätökseen. - Uutiset
16.7.2020 8.00
Ulkomaalaislain muutos vireillä: Perheenyhdistämistä koskevaa lainsäädäntöä tarkastellaan lapsen edun toteutumisen edistämiseksiSisäministeriössä valmistellaan ulkomaalaislain muutosta, jonka tavoitteena on lopettaa toimeentuloedellytyksen soveltaminen alaikäisiin perheenkokoajiin, jotka ovat saaneet oleskeluluvan kansainvälisen suojelun perusteella. Samassa yhteydessä selvitetään, miten toimeentuloedellytykset vaikuttavat pakolaisaseman ja toissijaista suojelua saaneiden perhe-elämän suojaan ja perheenyhdistämisen toteutumiseen. - Uutiset
13.7.2020 9.54
Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle toissijaisen suojelun myöntämiseksiEsitetyn selvityksen perusteella sekä valittajaan jo kohdistuneet oikeudenloukkaukset ja hänen Turkissa sijaitsevan kotialueensa turvallisuustilannetta koskeva ajankohtainen maatieto huomioon ottaen korkein hallinto-oikeus kuitenkin katsoi valittajalla olevan merkittäviä perusteita uskoa joutuvansa kohtaamaan epäinhimillistä tai ihmisarvoa loukkaavaa kohtelua viranomaisten taholta. Tämän vuoksi korkein hallinto-oikeus katsoi, että oli olemassa riittävät perusteet arvioida valittajan olevan Turkissa todellisessa vaarassa kärsiä vakavaa haittaa ulkomaalaislain 88 §:n 1 momentin 2 kohdassa tarkoitetulla tavalla. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset ja palautti asian Maahanmuuttovirastolle toissijaisen suojelun myöntämiseksi. - Uutiset
9.7.2020 15.40
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin ei ottanut tutkittavaksi turvapaikanhakijan palauttamista Afganistaniin koskevaa asiaaEIT katsoi valituksen olleen ilmeisen tarpeeton, eikä ottanut sitä tutkittavaksi, kun ei ollut olennaista syytä uskoa, että Afganistaniin käännyttämisestä vallitsevisssa olosuhteissa valittajaan kohdistuisi todellinen riski Euroopan ihmisoikeussopimuksen 2 ja 3 artiklan vastaisesta kohtelusta. - Uutiset
7.7.2020 15.00
EUT: kolmannen maan kansalaisen säilöönotto vankilaan erillään vangeista oli perusteltua, kun henkilö merkitsi yhteiskunnan perustavanlaatuiseen etuun tai asianomaisen jäsenvaltion sisäiseen tai ulkoiseen turvallisuuteen vaikuttavaa todellista, välitöntä ja riittävän vakavaa uhkaaUnionin tuomioistuin katsoi, että jäsenvaltioissa sovellettavista yhteisistä vaatimuksista ja menettelyistä laittomasti oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten palauttamiseksi annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2008/115/EY 16 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, ettei se ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jossa sallitaan laittomasti oleskelevan kolmannen maan kansalaisen ottaminen maastapoistamista varten säilöön vankilaan, jossa hänet pidetään erillään vangeista, sillä perusteella, että hän merkitsee yhteiskunnan perustavanlaatuiseen etuun tai asianomaisen jäsenvaltion sisäiseen tai ulkoiseen turvallisuuteen vaikuttavaa todellista, välitöntä ja riittävän vakavaa uhkaa. - Uutiset
1.7.2020 12.30
EU-tuomioistuin: Henkilöä, joka oli ilmaissut halunsa hakea kansainvälistä suojelua viranomaisille ei voitu ottaa säilöön sillä perusteella, ettei vastaanottokeskuksessa ole tarpeeksi humanitäärisin perustein myönnettäviä paikkojaKansainvälisen suojelun myöntämistä tai poistamista koskevista yhteisistä menettelyistä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2013/32/EU 6 artiklan 1 kohdan toista alakohtaa on tulkittava siten, että tutkintatuomari, jonka käsiteltäväksi on saatettu laittomasti oleskelevan kolmannen maan kansalaisen säilöönotto tämän palauttamista varten, kuuluu kyseisessä säännöksessä tarkoitettuihin ”muihin viranomaisiin”, jotka todennäköisesti vastaanottavat kansainvälistä suojelua koskevia hakemuksia mutta jotka eivät kansallisen lainsäädännön mukaan ole toimivaltaisia rekisteröimään niitä. Direktiivin 2013/32 6 artiklan 1 kohdan toista ja kolmatta alakohtaa on tulkittava siten, että tutkintatuomarin on kyseisessä säännöksessä tarkoitettuna ”muuna viranomaisena” yhtäältä ilmoitettava laittomasti oleskeleville kolmannen maan kansalaisille kansainvälistä suojelua koskevan hakemuksen jättämistä koskevista yksityiskohtaisista säännöistä ja toisaalta siinä tapauksessa, että kansalainen on ilmaissut haluavansa tehdä tällaisen hakemuksen, toimitettava asiakirjat toimivaltaiselle viranomaiselle kyseisen hakemuksen rekisteröimistä varten, jotta kansainvälistä suojelua hakevien henkilöiden vastaanottoa jäsenvaltioissa koskevista vaatimuksista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2013/33/EU 17 artiklassa säädetyt aineelliset vastaanotto-olosuhteet ja terveydenhoito olisivat kyseisen kansalaisen saatavilla. Direktiivin 2013/32 26 artiklaa ja direktiivin 2013/33 8 artiklaa on tulkittava siten, että laittomasti oleskeleva kolmannen maan kansalainen, joka on ilmaissut halunsa hakea kansainvälistä suojelua direktiivin 2013/32 6 artiklan 1 kohdan toisessa alakohdassa tarkoitetulle ”muulle viranomaiselle”, voidaan ottaa säilöön ainoastaan direktiivin 2013/33 8 artiklan 3 kohdassa säädetyin perustein. - Uutiset
26.6.2020 12.10
KHO:n päätös menetetyn määräajan palauttamisestaKorkein hallinto-oikeus katsoi, ettei käännyttämispäätöksen täytäntöönpanon kieltämistä koskevan hakemuksen tekemiseksi annettu määräaika ollut sellainen hallintolainkäyttölain 61 §:ssä tarkoitettu määräaika, joka voitaisiin palauttaa. - Uutiset
26.6.2020 7.00
Turvapaikanhakijoiden työnteko-oikeutta laajennetaan väliaikaisesti kausityövoiman saatavuuden parantamiseksiTurvapaikanhakijoiden oikeutta työntekoon laajennetaan tilapäisellä muutoksella ulkomaalaislakiin. Muutos koskee työnteko-oikeuden alkamista ja päättymistä. Hallitus esitti asiaa koskevan väliaikaisen lain vahvistamista torstaina 25.6. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa laki perjantaina. Laki tulee voimaan 29. kesäkuuta ja on voimassa 31. lokakuuta 2020 asti. - Uutiset
24.6.2020 8.35
Henkilökorttilakia päivitetään EU:n ID-asetuksen johdostaSM:n asettamassa hankkeessa valmistellaan muutokset henkilökortti- ja ulkomaalaislakiin sekä muuhun lainsäädäntöön. Hankkeen tavoitteena on päivittää henkilökorttilakia niin, että EU:n ID-asetuksen aiheuttamat muutostarpeet otetaan huomioon. EU:n ID-asetus edellyttää sormenjälkien ottamista henkilökortin hakijalta. Jäsenvaltiot voivat itse kuitenkin päättää, tallennetaanko henkilökortin hakijan sormenjäljet rekisteriin. EU:n ID-asetuksen myötä myös henkilökorttien tietosisältö ja ulkoasu uudistuvat. Hankkeen toimikausi on 17.6.2020 –30.5.2021. Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan 2. elokuuta 2021. - Uutiset
23.6.2020 12.15
Hallinto-oikeus: Vietnamilaisen opiskelijan jatko-oleskelulupahakemusta ei voitu hylätä sillä perusteella, että hänen opiskelunsa ei ollut riittävällä tavalla edistynytMaahanmuuttovirasto oli hylännyt hakemuksen, koska valittajan opinnot eivät edisty riittävällä tavalla. Maahanmuuttovirasto oli lisäksi päättänyt karkottaa valittajan Vietnamiin. HAO kumosi Maahanmuuttoviraston päätöksen ja palautti asian virastolle uudelleen käsiteltäväksi. (Ei lainvoim. 23.6.2020) - Uutiset
22.6.2020 14.00
EU-tuomioistuin: Perheenjäsenen pysyvä oleskelukortti vapautti viisumivelvollisuudestaEuroopan unionin kansalaisten ja heidän perheenjäsentensä oikeudesta liikkua ja oleskella vapaasti jäsenvaltioiden alueella, asetuksen (ETY) N:o 1612/68 muuttamisesta ja Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2004/38/EY 5 artiklan 2 kohtaa on tulkittava siten, että se, että henkilöllä on tämän direktiivin 20 artiklassa tarkoitettu pysyvä oleskelukortti, vapauttaa henkilön, joka ei ole minkään jäsenvaltion kansalainen mutta joka on unionin kansalaisen perheenjäsen ja jolla on tällainen oleskelukortti, velvollisuudesta hankkia viisumi jäsenvaltioiden alueelle tulemista varten. Direktiivin 2004/38 5 artiklan 2 kohtaa on tulkittava siten, että se, että unionin kansalaisen perheenjäsenellä on tämän direktiivin 20 artiklassa tarkoitettu pysyvä oleskelukortti, vapauttaa tämän kortin haltijan velvollisuudesta hankkia viisumi silloin, kun tämän oleskelukortin on myöntänyt jäsenvaltio, joka ei kuulu Schengen-alueeseen. Direktiivin 2004/38 20 artiklaa on tulkittava siten, että se, että henkilöllä on tässä artiklassa tarkoitettu pysyvä oleskelukortti, on riittävä osoitus siitä, että kyseisen oleskelukortin haltija on unionin kansalaisen perheenjäsen, ja että asianomaisella henkilöllä on siksi ilman mitään lisätarkastuksia ja lisäperusteluja oikeus tulla jäsenvaltion alueelle siten, että hänet on tämän direktiivin 5 artiklan 2 kohdan nojalla vapautettu viisumivelvollisuudesta. - Uutiset
18.6.2020 13.00
Unionin tuomioistuimen ratkaisu koskien pitkään oleskelleiden kolmansien maiden kansalaisten asemaaPitkään oleskelleiden kolmansien maiden kansalaisten asemasta annetun direktiivin 2003/109/EY 12 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä jäsenvaltion säännöstölle, jonka mukaan – sellaisena kuin sitä tulkitaan kansallisessa oikeuskäytännössä kolmansien maiden kansalaisia koskevien maastapoistamispäätösten vastavuoroisesta tunnustamisesta annetun neuvoston direktiivin 2001/40/EY perusteella – kolmannen maan kansalainen, jolla on pitkäaikainen oleskelulupa ja joka on tuomittu tahallisesta rikoksesta, josta on säädetty vähintään vuoden pituinen vapausrangaistus, karkotetaan ilman, että on tarpeen tutkia, muodostaako tämä kolmannen maan kansalainen todellisen ja riittävän vakavan uhan yleiselle järjestykselle tai kansalliselle turvallisuudelle, ja ilman että on tarpeen ottaa huomioon hänen oleskelunsa kesto tämän jäsenvaltion alueella, hänen ikänsä, seuraukset hänelle ja hänen perheenjäsenilleen sekä hänen siteensä oleskelujäsenvaltioon tai siteiden puuttuminen kotimaahan. - Uutiset
18.6.2020 10.30
KHO: väärennettyyn asiakirjaan soveltuu ulkomaalaislain säännösten kiertämistä koskeva säännösMaahanmuuttovirasto oli hylännyt hakijan jatko-oleskelulupahakemuksen, kun sillä oli ollut aihetta epäillä sen olleen väärennetty. KHO katsoi, että ulkomaalaislain 36 §:n 2 momentin säännöstä voitiin soveltaa myös silloin, kun hakija on esittänyt viranomaiselle väärennetyn asiakirjan tarkoituksenaan vaikuttaa hakemuksensa käsittelyyn, jolloin hakemuksen hylkääminen oli ollut perusteltua. - Uutiset
16.6.2020 11.26
Hovioikeus: Turvapaikka-asioita hoitaneen oikeudenkäyntiavustajan lupa voitiin peruaOikeudenkäyntiavustajan valituksen johdosta HO:ssa oli kysymys siitä, oliko oikeudenkäyntiavustajalautakunnan päätös hänen oikeudenkäyntiasiamiehenä ja -avustajana toimimista koskevan lupansa peruuttamisesta kumottava tai luvan peruuttamisen asemesta määrättävä lievempi seuraamus. Oikeudenkäyntiavustajalautakunnan päätöstä ei muutettu. (Vailla lainvoimaa 16.6.2020) - Uutiset
10.6.2020 14.30
KHO: Oleskeluluvan myöntämiselle ulkomaalaislaissa asetettu edellytys aikaisemmin vietetyn kiinteän perhe-elämän jatkamisesta Suomessa ei täyttynytPerheenkokoajan ja hänen vanhempiensa kiinteän perhe-elämän katkettua ratkaisussa todetuin tavoin muun omaisen oleskeluluvan myöntämiselle ulkomaalaislain 115 §:n 1 momentissa asetettu edellytys aikaisemmin vietetyn kiinteän perhe-elämän jatkamisesta Suomessa ei täyttynyt. - Uutiset
9.6.2020 9.26
KHO: Rikoksiin Suomessa syyllistynyttä irakilaista ei tullut määrätä maasta karkotettavaksi ja maahantulokieltoonA oli syyllistynyt Suomessa ollessaan rikokseen ja Maahanmuuttovirasto oli karkottanut A:n kotimaahansa Irakiin. Asiassa oli kysymys maasta karkottamista koskevasta kokonaisharkinnasta ja erityisesti siitä, miten tässä kokonaisharkinnassa lapsen edun ja perhe-elämän suojan merkitystä arvioidaan suhteessa A:n rikolliseen toimintaan. KHO katsoi, ettei A:ta tullut määrätä maasta karkotettavaksi ja maahantulokieltoon. - Uutiset
5.6.2020 14.10
KHO:n ratkaisu toimeentuloedellytyksen soveltamisesta oleskelulupa-asiassaKun otettiin huomioon, että hakemukset oli jätetty aikaisemmin kuin alun perin annettuna aikana, asian olosuhteissa olisi ollut suhteellisuusperiaatteen vastaista katsoa toimeentuloedellytyksen tulevan sovellettavaksi. - Uutiset
5.6.2020 12.20
KHO: Pysyvät oleskeluluvat voitiin peruuttaa kun valittajien katsottiin muuttaneen pysyvästi pois maastaKorkein hallinto-oikeus katsoi päätöksestään tarkemmin ilmenevin perustein valittajien muuttaneen pysyvästi pois maasta. Oleskeluluvan peruuttamisen perusteita arvioitaessa merkitystä ei ollut sillä seikalla, että valittajat olivat ilmoittaneet käyneensä Suomessa alle kahden vuoden välein oleskelulupansa säilyttääkseen. Valittajien pysyvien oleskelulupien peruttamista koskeva valitus hylättiin. - Uutiset
5.6.2020 9.18
KHO:n kaksi äänestysratkaisua perhe-elämän suojasta oleskelulupa-asioissaKun punnittiin yhtäältä hakijan edellä kuvattua menettelyä ja toisaalta sitä seikkaa, että hakija ja perheenkokoaja viettivät tosiasiallista perhe-elämää Suomessa, korkein hallinto-oikeus katsoi, että maahanmuuton hallintaan liittyvää yleistä etua oli hakijan lain säännösten vastaisen menettelyn vuoksi pidettävä niin painavana, että perhe-elämän suojan oli kokonaisharkinnassa väistyttävä. Ulkomaalaislain 66 a §:ssä säädetty tai Euroopan ihmisoikeussopimuksen 8 artikla eivät antaneet aihetta arvioida asiaa toisin. Korkein hallinto-oikeus hylkäsi valituksen oleskelulupaa koskevalta osalta. (Äänestys 5-3)
Myös toisessa tapauksessa KHO totesi, että kun punnittiin yhtäältä valittajan menettelyä ja toisaalta sitä seikkaa, että valittaja ja perheenkokoaja viettivät tosiasiallista perhe-elämää Suomessa, yleistä etua ei ollut valittajan tämän menettelyn vuoksi pidettävä niin painavana, että perhe-elämän suojan olisi tullut harkinnassa väistyä. Hallinto-oikeuden ja maahanmuuttoviraston päätökset kumottiin ja asia palautettiin Maahanmuuttovirastolle uudelleen käsiteltäväksi oleskeluluvan myöntämistä varten. (Äänestys 4-4) - Uutiset
29.5.2020 12.45
KHO kumosi hallinto-oikeuden ja Maahanmuuttoviraston päätökset pakolaisaseman lakkauttamisestaKHO katsoi muun muassa, että kun otettiin huomioon ratkaisussa mainitut oikeusohjeet ja tulkintasuositukset, A:n matkojen syyt sekä se, ettei A ollut hakenut Vietnamin passia, vaan teki matkansa pakolaisen matkustusasiakirjaa ja viisumia käyttäen, korkein hallinto-oikeus katsoi, ettei A ollut Maahanmuuttoviraston päätöksessä esitetyillä perusteilla vapaaehtoisesti turvautunut kansalaisuusvaltionsa suojeluun. Lisäksi kun valittajan pakolaiseksi tulon perusteena olevat olosuhteet olivat jääneet selvittämättä, ei ollut myöskään selvitetty, että olosuhteet, joiden vallitessa hänestä oli tullut pakolainen, olisivat lakanneet olemasta. - Uutiset
27.5.2020 8.00
Vakuutusoikeus: EU-kansalaiseen tulivat sovellettavaksi EU-työntekijän perheenjäsenen aseman perusteella Suomen kansalaista koskevat opintotukilain säännöksetUnionin työntekijän käsitettä ja asemaa koskeva oikeuskäytäntö huomioiden vakuutusoikeus katsoi, että A:n puolisoa, joka oli työskennellyt Suomessa kokoaikaisessa työsuhteessa, oli pidettävä SEUT 18 ja 45 artikloissa tarkoitettuna työntekijänä siitäkin huolimatta, että puolison pääasiallisena maassa oleskelun perusteena voitiin pitää opiskelua tohtorin tutkinnon suorittamiseksi. A:han tulivat siten sovellettavaksi EU-työntekijän perheenjäsenen aseman perusteella Suomen kansalaista koskevat opintotukilain säännökset. - Uutiset
22.5.2020 12.45
Apulaisoikeuskansleri: Turvapaikanhakijan työnteko-oikeutta koskevaan tiedusteluun vastaaminenApulaisoikeuskansleri kiinnitti Maahanmuuttoviraston huomiota viranomaisen neuvontavelvollisuuden asianmukaiseen toteuttamiseen. Viraston menettely ei ollut hallintolain, hyvän hallintotavan eikä sen oman ohjeistuksen mukaista, kun se ei antanut sähköpostitse tietoja turvapaikan hakijan puolesta asioineelle avustajalle hakijan työnteko-oikeudesta. - Uutiset
19.5.2020 16.00
Ulkomailta – Ruotsi: Korkeimman oikeuden ratkaisujaRuotsin korkeimman oikeuden ennakkoratkaisuissa ajalta 26.3.2020 – 17.4.2020 oli kysymys muun muassa kiinteistökaupan purusta, valtuutetun oikeudesta tehdä oikeustoimia valtakirjan antajan kuoltua, hyvästä asianajotavasta ja oikeudenmukaisesta oikeudenkäynnistä, pakolaisaseman saaneen henkilön luovuttamisesta rangaistuksen täytäntöönpanoa varten, rikoksentekijän luovuttamisesta Romaniaan vankeusrangaistuksen täytäntöönpanoa varten, kuolemantuottamuksesta, valtion palkkaturvasaatavan etuoikeudesta konkurssissa, asumisoikeuden takavarikosta salaisen omistajan velan vakuudeksi, tuomioistuimen oikeudestä määrätä esittämään todistusaineisto määrätyssä muodossa, aineettoman vahingon vuoksi maksetun korvauksen ulosmittauskiellosta, korvaavan vesirakennelman luvanvaraisuudesta ja luvan ehdoista sekä vahingonkorvauksesta rahanpesurikoksen yhteydessä. - Uutiset
11.5.2020 13.00
Hallinto-oikeus: Toimeksiantajalla ei ollut valitusoikeutta työntekijän oleskelulupaa koskevassa asiassaAsiassa oli kysymys toimeksiantajan valitusoikeudesta työntekijän oleskelulupaa koskevassa asiassa. A oli hakenut työntekijän oleskelulupaa työskennelläkseen virolaisen työnantajan Y OÜ:n palveluksessa Suomessa toimivan toimeksiantajan X Oy:n työkohteissa. Työ- ja elinkeinotoimiston osapäätös oli ollut kielteinen, eikä Maahanmuuttovirasto ollut myöntänyt A:lle oleskelulupaa. X Oy oli valittanut asiassa hallinto-oikeuteen. Valitus jätettiin tutkimatta. (Ei lainvoim. 11.5.2020)