Hakutulokset
- Uutiset
21.4.2023 13.53
Selvityshenkilö, professori Matti Tolvasen selvitys: Rikollisuuden kehitys edellyttää poliisin rikostiedusteluun tehokkaampia keinoja – asiasta voi lausua 1. syyskuuta 2023 saakkaPoliisin rikostiedustelun kehittämistarpeita koskeva riippumaton selvitys suosittaa, että lainsäädäntöä tulee uudistaa. Poliisi tarvitsee rikostiedusteluun nykyistä täsmällisempiä keinoja vakavan ja järjestäytyneen rikollisuuden sekä jengirikollisuuden torjumiseksi. Selvityshenkilönä toimi rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen. Selvityksessä tarkastellaan poliisin rikostiedustelun nykytilaa, lainsäädäntöä ja sen kehittämistarpeita. - Uutiset
20.4.2023 11.41
Hovioikeus .22 kaliiperin kynäpistoolin hallussapidosta kun hovioikeuskäytännössä on ollut eroavuuksia: ERVA-ase vai ei ja perusmuotoinen vai törkeä ampuma-aserikosHovioikeus totesi muun muassa, että P:n vetoaman Turun hovioikeuden 10.9.2020 antaman ratkaisun nro 20/132237 lopputuloksesta huolimatta ratkaisun antamisen jälkeisessä hovioikeuskäytännössä (esim. Helsingin hovioikeus 8.6.2021 nro 124368, Helsingin hovioikeus 21.3.2022 nro 111526 ja Helsingin hovioikeus 8.12.2022 nro 149178) kynäpistooli on vakiintuneena pidettävällä tavalla katsottu erityisen vaaralliseksi ampuma-aseeksi. (Vailla lainvoimaa 20.4.2023) - Uutiset
20.4.2023 11.35
HAO: Poliisilaitos ei varannut ylikonstaapelille tilaisuutta tulla kuulluksi hänen virkasuhteensa irtisanomisesta virkamieslain 66 §:ssä ja hallintolain 36 §:ssä tarkoitetulla tavalla eikä irtisanomispäätöstä ollut tehty virkamieslain 25 §:n 3 momentissa tarkoitetun kohtuullisen ajan kuluessaValittaja oli lähettänyt 15.2.2017- 6.6.2020 välisenä aikana toiselle poliisimiehelle päätöksessä selostetut viestit, joiden sisältöä oli pidettävä epäasiallisena ja perusoikeuksia sekä ihmisarvoa loukkaavina. Poliisilaitos oli irtisanonut valittajan ylikonstaapelin virasta 6 kk:n irtisanomisajan kuluttua ja pidättänyt hänet virantoimituksesta välittömästi irtisanomisajaksi. Poliisilaitos oli katsonut poliisin olleen siinä määrin soveltumaton tehtäväänsä, ettei virantoimitusta ollut voitu jatkaa irtisanomisaikana. HAO katsoi, ettei poliisilaitos ollut varannut valittajalle tilaisuutta tulla kuulluksi hänen virkasuhteensa irtisanomisesta virkamieslain 66 §:ssä ja hallintolain 36 §:ssä tarkoitetulla tavalla. Irtisanomispäätöstä ei ollut tehty myöskään virkamieslain 25 §:n 3 momentissa tarkoitetun kohtuullisen ajan kuluessa siitä, kun irtisanomisen peruste oli tullut poliisilaitoksen tietoon. Kun otettiin huomioon, että valittaja oli antanut lausumansa yli puolitoista kuukautta ennen joulua ja irtisanomispäätös oli tehty vasta lähes kaksi viikkoa loppiaisen jälkeen, poliisilaitoksen esittämä hienotunteisuuteen liittyvä syy ei antanut aihetta arvioida asiaa toisin. Poliisilaitoksen päätös oli kummallakin asiassa todetulla perusteella lainvastainen. Päätös oli siten kumottava. Poliisilaitos velvoitettiin korvaamaan valittajan oikeudenkäyntikulut HAO:ssa arvonlisäveroineen yht. 10 713,60 eurolla. (Ei lainvoim. 20.4.2023) - Uutiset
19.4.2023 12.32
Hallinto-oikeus kumosi Poliisihallituksen päätöksen Eurosportin rahapelimainonnastaHelsingin hallinto-oikeus on kumonnut Poliisihallituksen 16.9.2021 tekemän rahapelimainonnan kieltopäätöksen. Poliisihallitus kielsi tuolloin sakon uhalla Eurosportia markkinoimasta rahapelejä Eurosport 1 (Finland) -televisiokanavallaan. - Uutiset
19.4.2023 11.15
EIT: Algerian kansalaisen sijoittaminen turvallisuussyistä hallinnolliseen säilöön odottamaan siirtymistään Algeriaan ei rikkonut yleissopimustaValittajaa oli pidetty 31 kuukauden ajan suljetussa ulkomaalaiskeskuksessa odotettaessa hänen poistamistaan Belgiasta yleiselle järjestykselle ja kansalliselle turvallisuudelle aiheutuneen riskin vuoksi. - Uutiset
17.4.2023 13.32
Rahapelitoiminnan yksinoikeusjärjestelmää koskeva esiselvitys on valmistunutRahapelitoiminnan yksinoikeusjärjestelmää arvioineen esiselvityshankkeen loppuraportti luovutettiin sisäministeriölle 17.4.2023. Sisäministeriön 5.1.2023 asettaman hankkeen tavoitteena oli luoda tilannekuva ja laatia kartoitus erilaisista rahapelijärjestelmän vaihtoehtoisista malleista poliittisen päätöksenteon tueksi. Hankkeessa selvityshenkilöinä toimivat Harri Sailas (puheenjohtaja), Tuija Brax, Riitta Matilainen sekä Mikko Alkio. - Uutiset
13.4.2023 12.35
Selvitys poliisin hallintorakenteesta ja kehittämisehdotuksistaSisäministeriön teettämä selvitys poliisin hallintorakenteesta ja kehittämisehdotuksista on valmistunut. Selvityksen mukaan poliisin toimintaa pitää yhdenmukaistaa ja tärkeimpänä tavoitteena on tuoda poliisi takaisin tavallisten ihmisten pariin. Selvityksen tavoite oli löytää keinoja, joilla poliisi voisi entistä paremmin huolehtia lakisääteisistä tehtävistä, vastata toimintaympäristön muutoksiin ja varmistaa yhdenvertaisten poliisipalvelujen toteutuminen. - Uutiset
12.4.2023 12.20
Poliisi muistuttaa: Haulikon kaliiperin muuttaminen esimerkiksi teräshaulipatruunoille vaatii aina luvanHaulikon patruunapesän kalvaminen pidemmäksi muuttaa haulikon kaliiperin. Esimerkiksi 12/70 kaliiperisen haulikon muuttaminen kaliiperiin 12/76 on luvan vaativa toimenpide. - Uutiset
11.4.2023 9.30
Selvitys viranomaisten toimintaedellytyksistä kyberturvallisuudessaSisäministeriö ja puolustusministeriö asettivat 15.2.2022 selvityshankkeen viranomaisten toimintaedellytysten arvioimiseksi kansallisen kyberturvallisuuden varmistamisessa, kyberrikollisuuden torjunnassa, kyberpuolustuksessa sekä nopeasti kehittyvissä yhteiskunnan kyberturvallisuutta uhkaavissa tilanteissa. - Uutiset
5.4.2023 11.30
Hallinto-oikeus: Poliisilaitoksella oli ollut valtion virkamieslain 25 §:n 2 momentissa tarkoitettu erityisen painava syy irtisanoa vanhemman rikoskonstaapelin virkasuhdePoliisilaitos oli irtisanonut valittajan vanhemman rikoskonstaapelin virasta neljän kuukauden irtisanomisajan kuluttua. Poliisilaitos oli katsonut valittajan siinä määrin soveltumattomaksi tehtäväänsä, ettei virantoimitusta voitu jatkaa. Tämän vuoksi valittaja oli pidätetty virantoimituksesta välittömästi irtisanomisen jälkeen irtisanomisajaksi. (Ei lainvoima. 5.4.2023) - Uutiset
5.4.2023 11.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi järjestystä ylläpitävän henkilön vastustamisesta tuomitun äidin menettelyn pakkotilatekona sallituksi - järjestyksenvalvoja syyllistyi pahoinpitelyyn1. Äidillä oli ollut ollut tilanteessa suuri huoli poikansa terveydentilasta tämän sydänviasta johtuen.
2. Järjestyksenvalvojan käyttämät voimakeinot eivät olleet käsillä olleessa tilanteessa tarpeellisia eivätkä puolustettavia.
(Vailla lainvoimaa 5.4.2023) - Uutiset
4.4.2023 12.05
Hovioikeus mittasi muun muassa ampuma-aserikoksen rangaistustaA oli tuomittu ampuma-aserikoksesta, huumausaineen käyttörikoksesta, rattijuopumuksesta ja kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta yhteiseen kolmen kuukauden vankeusrangaistukseen. Syyttäjä vaati rangaistuksen korottamista. Hovioikeus katsoi, että rangaistus oli yleisen rangaistuskäytännön mukainen eikä siitä poikkeamiseen ollut syytä.
Kysymys rangaistuksen mittaamisesta. - Uutiset
30.3.2023 16.15
Poliisimiehen käyttäytyminen vapaa-ajalla: Hallinto-oikeus katsoi, että etsintäkuulutetuksi joutuneelle poliisimiehelle oli voitu antaa kirjallinen varoitusValittajalta voitiin paikallispoliisin poliisipäällystöön kuuluvana virka-asemansa perusteella edellyttää korostetun asiallista käyttäytymistä myös vapaa-aikanaan. KO oli merkittävässä vuorovaikutussuhteessa poliisiin. Ottaen huomioon valittajan virkatehtävät asiassa mainittu menettely, jossa hän tietoisesti laiminlöi vastaanottaa haasteen KO:n kanssa aiemmin sopimallaan tavalla, ja se, että hänen virka-asemassaan oleva henkilö joutui omasta menettelystään johtuen etsintäkuulutetuksi, oli omiaan vaarantamaan luottamusta poliisille kuuluvien tehtävien asianmukaiseen hoitoon. Menettelyn moitittavuutta ei poistanut se, että valittaja oli noutanut haasteasiakirjat sen jälkeen, kun hän oli saanut esimieheltään kuulla olevansa etsintäkuulutettu. Työnantaja oli siten voinut katsoa, että valittaja oli toiminut vastoin virkavelvollisuuksiaan. Kirjallisen varoituksen antamiselle oli ollut virkamieslain 24 §:ssä säädetyt perusteet. (Ei lainvoim. 30.3.2023) - Uutiset
30.3.2023 11.36
Supon vuosikirja 2022: Venäjän henkilötiedustelu on ajettu ahtaalle SuomessaSuojelupoliisin aloitteesta tehdyt venäläisten tiedustelu-upseerien karkotukset ja viisumien epäämiset heikensivät Venäjän henkilötiedustelua Suomessa. Diplomaattipeitteellä tehtävä henkilötiedustelu on perinteisesti ollut Venäjän tiedustelun päämenetelmä ulkomailla. Venäjä – mutta myös Kiina ja eräät muut valtiot – pyrkivät tiedustelun keinoin keräämään tietoa, jota ne käyttävät omaksi edukseen ja Suomea vastaan. Suojelupoliisi onnistui heikentämään Venäjän henkilötiedustelua Suomessa vuoden 2022 aikana merkittävästi. - Uutiset
28.3.2023 8.00
EUT:n ennakkoratkaisu painelaitteille ja paloherkkiä kylmäaineita käyttäville laitteille asetettavista vaatimuksista (Ranska)Direktiivin säännökset ovat esteenä kansalliselle säännöstölle, jossa ihmisten terveyden ja turvallisuuden suojelemiseksi palovaaralta yleisötiloissa painelaitteille ja paloherkkiä kylmäaineita käyttäville laitteille asetetaan vaatimuksia, jotka eivät sisälly kyseisessä direktiivissä säädettyihin olennaisiin turvallisuusvaatimuksiin, jotka koskevat tällaisten laitteiden asettamista saataville markkinoilla tai käyttöön ottamista, vaikka ne on varustettu CE-merkinnällä. - Uutiset
24.3.2023 7.54
Pelastuslakiin on tulossa useita muutoksia – vastuu palovaroittimista siirtyy asukkaalta rakennuksen omistajalle vuoden 2026 alusta; Hätäkeskuslainsäädäntöä päivitetään EU:n tietosuojalainsäädännön mukaiseksiPelastuslakiin ja Pelastusopistosta annettuun lakiin on tulossa useita muutoksia. Esimerkiksi asuntojen palovaroittimien hankinta- ja kunnossapitovastuu siirtyy vuoden 2026 alusta alkaen asukkaalta rakennuksen omistajalle. Palovaroittimien hankintaan ja kunnossapitoon liittyvien lakimuutosten tavoitteena on sääntelyn selkiyttäminen ja velvoitteiden nykyistä parempi toteutuminen. Arvioiden mukaan noin 20 prosentissa asunnoista ei tällä hetkellä ole palovaroitinta. - Uutiset
23.3.2023 15.26
Poliisilain muutokset tulevat voimaan 1. lokakuuta 2023: Poliisi voi käyttää tiedonhankintakeinoja nykyistä useamman rikoksen estämisessäPoliisilain muutokset ajantasaistavat ja selkeyttävät poliisilain säännöksiä salaisista tiedonhankintakeinoista ja etsintäkuulutetun kiinniottamisesta. Tasavallan presidentti vahvisti poliisilain muutokset 23.3., ja ne tulevat voimaan 1.10.2023. Poliisi voi jatkossa käyttää peiteltyä tiedonhankintaa myös tietoverkossa tiettyjen rikosten ennalta estämiseksi. Peitelty tiedonhankinta tarkoittaa tiettyyn henkilöön kohdistuvaa, lyhytkestoisessa vuorovaikutuksessa tapahtuvaa tiedonhankintaa, jossa poliisi voi käyttää vääriä, harhauttavia tai peiteltyjä tietoja. - Uutiset
23.3.2023 9.45
Rahanpesun selvittelykeskuksen vuosikertomus 2022: Tietoverkkoavusteiset petokset ja muutokset toimintaympäristössä työllistävätKeskusrikospoliisin Rahanpesun selvittelykeskuksen vuoden 2022 vuosikertomus on julkaistu. Rikoslajeista erityisesti tietoverkkoavusteiset petokset näkyivät edellisten vuosien tapaan selvittelykeskuksen torjuntatyössä vuonna 2022. Rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen jatkuvasti muuttuvassa operatiivisessa toimintaympäristössä torjuntatyö on edellyttänyt myös perehtymistä uusiin tekotapoihin ja toimijoihin. Rahanpesun selvittelykeskus vastaanotti vuoden 2022 aikana yhteensä 230.171 ilmoitusta epäilyttävistä liiketoimista. Vuonna 2021 ilmoituksia vastaanotettiin ennätyslukemat, 3.692.641 kappaletta. Vuonna 2020 ilmoitusten kokonaismäärä oli 62.041. - Uutiset
21.3.2023 14.15
Oikeusasiamies: Järjestyksenvalvontatoiminnassa aluksilla ja sen valvonnassa sekä lainsäädännössä ilmeisiä puutteitaOikeusasiamies toimii YK:n kidutuksen vastaisen sopimuksen valinnaisen pöytäkirjan (OPCAT) kansallisena valvontaelimenä. Tässä tehtävässään oikeusasiamies tarkastaa paikkoja, joissa pidetään vapautensa menettäneitä henkilöitä. Oikeusasiamies Petri Jääskeläisen määräyksestä tarkastettiin marraskuussa 2022 matkustaja-autolautta M/S Baltic Princessin säilöönottotilat. Tarkastus oli ensimmäinen laatuaan matkustaja-aluksilla. - Uutiset
17.3.2023 10.40
Hovioikeus: Järjestyksenvalvojan käyttämiä voimakeinoja ei voitu pitää tarpeellisina eikä perusteltuina - kyse oli pahoinpitelystä, mutta järjestyksenvalvoja voitiin oikeudenkäynnin pitkä kesto huomioiden jättää rangaistukseen tuomitsematta (ään.)Vastaaja oli myöntänyt menetelleensä teonkuvauksessa kerrotulla tavalla mutta kiistänyt syyllistyneensä sanotulla menettelyllä pahoinpitelyyn. HO:ssa oli ratkaistavana, olivatko vastaajan käyttämät voimakeinot olleet tarpeellisia ja puolustettavia ottaen huomioon asianomistajan käyttäytyminen, tehtävän tärkeys ja kiireellisyys, vastarinnan vaarallisuus ja muut olosuhteet. Asiassa mainituin lisäyksin HO hyväksyi KO:n tuomion perustelut ja lopputuloksen syyksilukemisen osalta. Vähemmistöön jäänyt asessori oli samaa mieltä kuin enemmistö syyksilukemisen osalta. Erimielisyys koski vastaajalle tuomittavaa rangaistusta. Asessorin mukaan asiassa oli jäänyt epäselväksi, kuinka suuri vaikutus pitkittyneellä prosessilla oli ollut vastaajan urakehitykseen ja koulutukseen pääsyyn ja mikä vaikutus asian nopeammalla käsittelyllä olisi näihin ollut. Asessori piti tekoa siinä määrin moitittavana, ettei asiassa ollut syytä jättää vastaajaa tuomitsematta rangaistukseen, vaan asian pitkittynyt kesto voitiin huomioida rangaistusta mitattaessa kohtuullistamisperusteena. Hän katsoi oikeudenmukaiseksi seuraamukseksi vastaajan syyksi luetusta teosta kohtuullistamisperuste huomioituna 30 ps rangaistuksen. (Vailla lainvoimaa 17.3.2023)