Hakutulokset
- Uutiset
16.4.2024 11.44
Juristi Anu Räty Kuntaliiton blogissa: Eläinsuojelu on erittäin tärkeä yleinen etu – jopa ilmoittajan henkilöllisyys voidaan pitää asianosaiselta salassa (KHO:2024:31)Eläinsuojelu voidaan nähdä sellaisena erittäin tärkeänä yleisenä etuna, jonka perusteella asianosaisjulkisuutta on mahdollista rajoittaa. Asianosainen oli saanut tietoonsa eläintenpidostaan tehdyt ilmoitukset siten, että ilmoittajien tietoja, joista olisi käynyt ilmi heidän henkilöllisyytensä ja yhteystietonsa, oli peitetty. Tämä kävi ilmi korkeimman hallinto-oikeuden ennakkopäätöksessä KHO:2024:31. - Uutiset
4.4.2024 11.00
Hallinto-oikeus: Valittajan pyytämät henkilötiedot eli tiedot poliisin viranhaltijan virasta, sotilasarvosta, esimiehen nimestä ja yhteystiedoista eivät olleet salassa pidettäviäPoliisilaitos ei ollut voinut kieltäytyä tietojen luovuttamisesta valituksenalaisesta päätöksestä ilmenevillä perusteilla. Henkilötietojen luovuttamiselle sähköisesti tai kopiona ei näin ollen ollut julkisuuslain 16 §:n 3 momentin mukaista tietosuojalainsäädännöstä johtuvaa estettä. HAO kumosi Lounais-Suomen poliisilaitoksen päätöksen ja palautti asian poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksi. Pyydetyt tiedot on annettava viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 16 §:ssä säädetyllä tavalla sen jälkeen, kun HAO:n päätös on saanut lainvoiman. (Ei lainvoim. 4.4.2024) - Uutiset
28.3.2024 13.45
Valtioneuvosto hyväksyi suunnitelman valtion palvelujen saatavuudesta ja alueellisesta sijoittumisestaKäyntiasiointia kootaan yhteisiin palvelupisteisiin, ja palvelut järjestetään jatkossa yhä enemmän digitaalisesti. Niissä huomioidaan erilaisten käyttäjäryhmien tarpeet ja perinteiset asiointitavat, kuten käynti- ja puhelinasiointi. Valtioneuvoston suunnitelmaan on koottu palvelujen saatavuutta ja alueellista sijoittumista koskevat strategiset tavoitteet, niitä vastaavat avaintulokset sekä tavoitteiden toteutumisen mittarit. - Uutiset
28.3.2024 12.02
Eduskunnan oikeusasiamies antoi tietosuojavaltuutetun toimistolle huomautuksen asian kohtuuttoman pitkästä käsittelyajastaKäsittelyaika oli tässä tapauksessa ollut tietosuojavaltuutetun toimiston esiin tuomiin olosuhteisiinkin nähden kohtuuttoman pitkä. Oikeusasiamiehen laillisuusvalvontakäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että voimavaroihin tai ruuhkautuneeseen työtilanteeseen liittyvillä syillä ei voida hyväksyttävästi poiketa perustuslaissa turvatuista yksilön oikeuksista, kuten perustuslain 21 §:ssä taatusta oikeudesta asian asianmukaiseen ja viivytyksettömään käsittelyyn. Sen sijaan mainitut syyt voivat vaikuttaa vastuun kohdentamiseen. Tässä tapauksessa oikeusasiamiehellä ei ollut perusteita kohdentaa moitetta kehenkään yksittäiseen virkamieheen, vaan julkiseen valtaan, jota edusti tietosuojavaltuutetun toimisto. - Uutiset
27.3.2024 10.09
Helsingin hovioikeus hylkäsi Merivoimien henkilöstöpäällikkönä toimineeseen kommodoriin kohdistetun syytteen virkasalaisuuden rikkomisestaAsiassa oli kysymys siitä, olivatko vastaajan virkasähköpostiinsa saamat sähköpostiviestit, joista hän oli lähettänyt valokuvan eräälle henkilölle, olleet julkisuuslain nojalla salassa pidettäviä. Sähköpostiviestit olivat koskeneet tutkintapyynnön tekemistä Merivoimissa ilmitulleesta rikosepäilystä. Hovioikeus katsoi, etteivät vastaajan lähettämät tiedot olleet salassa pidettäviä, minkä vuoksi syyte virkasalaisuuden rikkomisesta hylättiin. (Vailla lainvoimaa 27.3.2024) - Uutiset
26.3.2024 8.15
Professori Susanna Lindroos-Hovinheimo Perustuslakiblogissa: Minkälainen tekoälyasetuksesta tuli?EU:n tekoälyasetusta säädettiin pitkään ja perusteellisesti. Nyt teksti on valmis ja voimme pohtia, minkälainen siitä tuli. Ensimmäiseksi täytyy todeta, että siitä tuli pitkä. Asetus sisältää 113 artiklaa ja yksi artikla on tyypillisesti pidempi kuin yksi A4-liuska. Pelkän soveltamisalansa julistamiseksi 2 artiklassa asetus tarvitsee 12 kohtaa, joista useampi sisältää alakohtia. Johdanto-osassa on 180 kohtaa. Liitteitä on kolmetoista. - Uutiset
19.3.2024 15.17
Hallinto-oikeus shikaaninomaisessa tarkoituksessa tehdyistä tietopyynnöistä: Poliisihallitus oli voinut kieltäytyä toimittamasta hakijalle asiakirjoja pyydetyllä tavalla sähköpostitse katsoen sen aiheuttavan kohtuutonta haittaa virkatoiminnalleJulkisuuslaki tai mikään muukaan laki ei suojaa oikeuden käyttämistä väärässä tarkoituksessa. Ei voida esimerkiksi edellyttää, että viranomainen lähettää useita kertoja asiakirjoja, joita se on jo aiemmin lähettänyt, käyttää kohtuuttomasti aikaa selvittääkseen asiakirjapyynnön kohdetta ja pystyy samalla muun virkatoimintansa ohella toteuttamaan lukuisia yksittäisen henkilön samaan asiakokonaisuuteen liittyviä tietopyyntöjä laissa säädetyssä lyhyehkössä määräajassa. Kun arvioitiin S:n päätöksessä kerrottua menettelyä kokonaisuutena, hallinto-oikeus katsoi, että Poliisihallitus oli voinut kieltäytyä toimittamasta S:lle asiakirjoja pyydetyllä tavalla katsoen sen aiheuttavan kohtuutonta haittaa virkatoiminnalle. (Vailla lainvoimaa 19.3.2024) - Uutiset
15.3.2024 14.40
Apulaisoikeuskanslerin sijainen antoi KEHA-keskukselle huomautuksen lainvastaisesta menettelystä kantelijan tietopyynnön käsittelemisessä - Uutiset
15.3.2024 11.21
KHO:n ratkaisu hätäkeskustietojärjestelmästä saadun tulosteen antamistavastaPäätöksessä katsottiin, että hätäkeskustietojärjestelmän tuloste oli ensisijaisesti annettava sellaisenaan ja joka tapauksessa julkisuuslain 16 §:n 1 momentin mukaisesti. Viranomaisen ohjeistus tiedon antamisesta erillisellä lausunnolla ei perustunut lakiin. - Uutiset
15.3.2024 10.35
KHO:n ratkaisu eläinsuojeluilmoituksen tehneen henkilön henkilöllisyyttä koskevien tietojen julkisuudestaAsiassa oli ratkaistavana, oliko valvontaeläinlääkäri voinut olla antamatta A:n pyytämät tiedot kahdesta häntä koskevasta eläinsuojeluilmoituksesta. Päätöksessä katsottiin, että eläinsuojeluilmoituksen tekijöiden henkilöllisyyttä koskevien tietojen antaminen oli vastoin erittäin tärkeää yleistä etua, jota tässä asiassa oli pidettävä muutoksenhakijan tiedonsaantioikeutta painavampana. HAO:n päätöksen lopputulosta ei muutettu. - Uutiset
14.3.2024 15.27
Tiedonhallintalautakunnan suositus tiedonhallinnan muutosvaikutusten arvioinnistaSuosituksen tarkoituksena on auttaa viranomaisia parantamaan muutostilanteiden etukäteisarvioinnin avulla toiminnallisten ja taloudellisten riskien ennakointia sekä tehostamaan muutoksen toimeenpanoa. Suosituksessa esitetään käytäntöjä, joiden avulla viranomainen voi tunnistaa muutoksen vaikutuksia sen tiedonhallintaan. - Uutiset
14.3.2024 9.09
Tiedonhallintalautakunnan suositus tiedonhallintamallistaSuosituksen tarkoituksena on auttaa tiedonhallintayksiköitä tunnistamaan tiedonhallintamallin laatimisen ja ylläpidon hyötyjä käyttötarkoitusten avulla. Lisäksi kuvataan erilaisia toimintaympäristöjä, joissa tiedonhallintamallin sisältö ja riippuvuudet ovat erilaisia. - Uutiset
14.3.2024 7.07
Euroopan parlamentti hyväksyi maailman ensimmäiset tekoälysäännöt – myös neuvoston on vielä annettava virallinen hyväksyntänsä- Yleiskäyttöisiä tekoälyjärjestelmiä koskevat suojatoimet
- Biometristen tunnistusjärjestelmien käyttöä rajoitetaan lainvalvonnassa
- Kielletään sosiaalinen pisteytys ja tekoälyn käyttö manipulointiin ja käyttäjien haavoittuvuuden hyödyntäminen
- Kuluttajien oikeus tehdä valituksia ja saada merkityksellisiä selityksiä. - Uutiset
13.3.2024 13.03
Uusi opas auttaa julkishallinnon organisaatioita pilvipalveluihin siirtymisessäValtiovarainministeriön rahoittama ja ohjaama Cirrus-hanke on julkaissut teknisen oppaan. Se on hyödyllinen julkishallinnon organisaatioille, jotka suunnittelevat pilvipalveluiden käyttöönottoa tai jo käyttävät niitä. Hankkeen käytännön toteutuksesta on vastannut DigiFinland. - Uutiset
12.3.2024 8.33
Sitra: Konsepti kansalaisten Lakivahti-palvelustaSitra kehitti yhdessä GoForen kanssa konseptin kansalaisille suunnatusta digitaalisesta palvelusta, josta jokainen voisi seurata päätöksentekoa helposti. Konseptiin pohjautuva Lakivahti-työnimellä kulkeva prototyyppi toimii esimerkkinä digitaalisesta palvelusta, jonka avulla voidaan madaltaa kansalaisten kynnystä osallistua ja seurata lakien laatimista. - Uutiset
8.3.2024 11.25
Professori Susanna Lindroos-Hovinheimo: Julkisuusperiaate sai väistyä tietosuojan tieltä kun EUT ratkaisi suomalaista ennakkoratkaisupyyntöä – asia C-740/22 Endemol Shine FinlandItä-Suomen hovioikeus teki loppuvuodesta 2022 Euroopan unionin tuomioistuimelle (EUT) ennakkoratkaisupyynnön, johon moni tietosuojan asiantuntija lienee odottaneen vastausta ristiriitaisin tuntein. Kotimaisen tuomioistuimen esittämiin kysymyksiin sisältyi unionin yleisen tietosuoja-asetuksen ja kotimaisen julkisuusperiaatteen hankalaa yhteensovittamista. - Uutiset
23.2.2024 16.09
Kuntien sisäinen valvonta: Yle selvitti, olisiko Haapajärven rehtorin rikossyytteestä pitänyt kertoa – yksi lause kaupungin pelisäännöissä hämmentääHaapajärven kaupungin entinen johto piti tiedon virkamiehen rikosepäilystä itsellään. Tapaus nosti esiin kysymyksen kuntien sisäisestä valvonnasta. - Uutiset
23.2.2024 13.26
Tiedonhallintalautakunnan arviointikertomus 2022–2023Toteutettujen arviointien perusteella tiedonhallintalautakunta on kiinnittänyt viranomaisten huomion puutteisiin tiedonhallintalaissa säädettyjen vaatimusten toteuttamisessa. - Uutiset
21.2.2024 14.12
Kuntalehti: Julkisuusperiaate ei toteudu kunnissa aina kuten pitäisiJulkisuusperiaate ei toteudu kunnissa aina kuten pitäisi, kun sovellettavana on julkisuuslaki. Näin käy valitettavan usein, Itä-Suomen yliopiston julkisoikeuden professori Tomi Voutilainen arvioi. - Uutiset
13.2.2024 12.20
Hallinto-oikeus: Poliisilaitos oli voinut päätöksessään esittämillään perusteilla kieltäytyä luovuttamasta videotallenteita valittajalle itselleenHallinto-oikeus tutustui tallenteiden sisältöön. Voitiin havaita, että niillä esiintyy paitsi rikoksesta epäilty, myös henkilöitä, jotka ovat esitutkinnan kohteena olleeseen tekoon nähden selvästi ulkopuolisia tai joiden asema suhteessa tekoon jää tallenteista ilmenevän perusteella epäselväksi etenkin kun tallenteissa ei ole ääntä. Videot sisältävät näiden henkilöiden käyttäytymistä koskevaa informaatiota, jonka merkitystä yksityisyyden suojan loukkaamisen näkökulmasta on ulkopuolisen vaikeaa arvioida. Joka tapauksessa tallenteiden väärinkäyttömahdollisuuden ja väärinkäytön laajakantoisten seurausten vuoksi perusteltuna ja viranomaisten asiakirjojen julkisuutta koskevien lähtökohtien toteutumisen kannalta tarpeellisena ei voitu pitää sitä, että esitutkintaviranomaisten tulisi antaa yksityisyyden suojaan riittävällä todennäköisyydellä eli oletettavasti liittyviä tallenteita nähtäväksi ilman mahdollisuuksia kontrolloida niiden käyttämistä. Poliisilaitos oli näin ollen voinut päätöksessään esittämillään perusteilla kieltäytyä luovuttamasta tallenteita valittajalle itselleen. (Vailla lainvoimaa 13.2.2024) - Uutiset
1.2.2024 11.55
Vierashuoneessa rikos- ja prosessioikeuden emeritusprofessori Pekka Viljanen: Vakuuttavasti perustellut päätökset ja tuomiot ovat tuomioistuimiin kohdistuvan luottamuksen edellytysOikeudenkäynnistä rikosasioissa annetun lain 11:4.2:n mukaan tuomio on perusteltava. Perusteluista on ilmettävä, mihin seikkoihin ja oikeudelliseen päättelyyn ratkaisu perustuu. Perusteluissa on myös selostettava, millä perusteella riitainen seikka on tullut näytetyksi tai jäänyt näyttämättä. Emeritusprofessori Pekka Viljasen ja toimittaja Eeva-Liisa Hynysen kirjoittamassa uudessa Kittilän opetukset -kirjassa nostetaan esille erityisesti Lapin käräjäoikeuden ja Rovaniemen hovioikeuden perustelujen pääkohdat tuomioissa, joita ne ovat antaneet vuosina 2019–2023 Kittilän kunnan luottamushenkilöitä vastaan nostetuissa virkasyytejutuissa. - Uutiset
19.1.2024 15.15
Professori Susanna Lindroos-Hovinheimo Prosessioikeusblogissa: Henkilötietojen suojaaminen todistelussaEuroopan unionin tuomioistuin (EUT) antoi vuonna 2023 prosessioikeudellisesti mielenkiintoisen ratkaisun asiassa Norra Stockholm Bygg. Kyseessä oli ennakkoratkaisupyyntö Ruotsista ja asia koski henkilötietojen käsittelyä siviiliprosessissa. Ratkaisu on merkittävä siksi, että tämä oli ensimmäinen kerta, kun EUT pohti tietosuoja-asetuksen vaikutuksia prosessioikeuteen. - Uutiset
19.1.2024 14.00
Tietopyynnön käsittely ja julkaisemattomat viranhaltijapäätökset - apulaisoikeusasiamiehen sijainen katsoi Varsinais-Suomen hyvinvointialueen toimineen lainvastaisestiViranomaisen tulee pystyä hoitamaan asiakirjapyyntöjen käsittely sekä viesteihin vastaaminen myös poikkeuksellisissa tilanteissa. Kanteluun toimitetusta selvityksestä ei käynyt ilmi, että kantelijalle olisi myöhemminkään toimitettu hänen pyytämäänsä viranhaltijapäätöstä kun hyvinvointialueelle oli selvinnyt, ettei kantelijan lähettämään viestiin ollut vastattu. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen kiinnitti Varsinais-Suomen hyvinvointialueen huomiota siihen, että kun havaitaan, että asiakirjapyyntöön tai viestiin vastaaminen on laiminlyöty, tulee vastaaminen hoitaa ilman uutta aiheetonta viivytystä, jos ei ole selvää, että vastaaminen on jo tarpeetonta. Joissakin tilanteissa voi olla myös tarpeellista tiedustella asiakkaalta, onko viestissä tarkoitettu asia edelleen ajankohtainen. - Uutiset
16.1.2024 10.30
Hovioikeus: Poliisin takaa-ajoa koskeva viedotallenne voitiin antaa medialleHO katsoi, ettei videotallenteelta nähtävissä olevaa KO:n törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena lainvoimaisesti tuomitsemaa menettelyä tai tallenteelta ilmeneviä tapahtumapaikkoja ollut liitettävissä A:n henkilökohtaiseen elämään. Kun otettiin lisäksi huomioon, ettei A ollut tuonut esiin yksityisyytensä suojan loukkaamisen todennäköisyyttä perustelevia seikkoja, asiassa ei ollut syytä olettaa kopion antamisen videotallenteesta johtavan A:n yksityisyyden suojan loukkaamiseen pelkästään sillä perusteella, että A on tunnistettavissa videotallenteelta. Hakijalle voitiin siten antaa videotallenteesta kopio. (Vailla lainvoimaa 16.1.2024) - Uutiset
16.1.2024 9.21
KHO: Julkisuuslakia sovellettiin yliopiston ylioppilaskunnan kaikkeen toimintaan ja asiakirjoihinJulkisuuslakia sovellettiin yliopistolain 30 §:n 2 momentin ja julkisuuslain 4 §:n 1 momentin perusteella yliopiston ylioppilaskunnan kaikkeen toimintaan ja asiakirjoihin. Julkisuuslain soveltaminen ei siten rajoittunut pelkästään sanotun lain 4 §:n 2 momentissa tarkoitettuun tilanteeseen, jossa ylioppilaskunta julkista tehtävää hoitaessaan käyttää julkista valtaa. - Uutiset
15.1.2024 8.22
Hallinto-oikeus: Julkisuuslaki ei koskenut Finavian lentoasemien ylläpidosta luopumiseen ja lentoasemien myyntiin liittyviä asiakirjojaLentoaseman pitäjänä toimimisen lopettamisella ja lentoasemaliiketoiminnan tai -kiinteistöjen luovuttamisella ei voitu katsoa puututtavan julkisen vallan käytölle ominaisella tavalla yksityisten oikeusasemaan hallintopäätöksellä tai tosiasiallisella toimella. Vaikka lentoasemien pitäjänä toimimisen lopettamisella sekä lentoasemien myymisellä voi olla välillisesti vaikutusta kolmansien tahojen toimintaan, eivät nyt kyseessä olevat asiakirjat olleet liittyneet julkisuuslain 4 §:n 2 momentissa tarkoitettuun julkisen vallan käyttämiseen. Julkisuuslaki ei siten koskenut valittajan pyytämiä asiakirjoja, minkä vuoksi valitus oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 15.1.2024) - Uutiset
11.1.2024 8.18
Hallinto-oikeus: Valittajalla ei ollut oikeutta saada käräjäoikeuden juttuluetteloita sähköpostitse tai kopionaValittajalla ei päätöksessä mainituin perustein voitu katsoa olleen henkilötietojen käsittelylle tietosuoja-asetuksen 2 artiklan 2 c) alakohdan mukaista yksinomaan henkilökohtaista käyttötarkoitusta eikä tietosuojalain 27 §:n mukaista ainoastaan journalistista tai akateemista tarkoitusta. Näin ollen ja koska valittajalla ei asiassa saadun selvityksen perusteella ollut tietosuoja-asetuksen 6 artiklan 1 kohdan mukaista perustetta pyydettyjen asiakirjojen sisältämien henkilötietojen käsittelylle, hänellä ei ollut oikeutta saada juttuluetteloita sähköpostitse tai kopiona, ja käräjäoikeuden laamanni oli voinut hylätä tietopyynnön. (Vailla lainvoimaa 11.1.2024) - Uutiset
9.1.2024 9.39
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan Policy Brief -artikkeli valottaa tekoälyn käyttömahdollisuuksia julkisessa hallinnossaJulkisen hallinnon eri tasoilla tehdyt koko organisaation toiminnan kattavat yleisstrategiat eivät ole samanlaisia, mutta ne eivät myöskään ole kovin erilaisia. Strategiat ovat nimittäin erilaisia, koska julkisten organisaatioiden tehtävät ja mandaatit vaihtelevat. Tämä on ymmärrettävää, kun otetaan huomioon Suomen hallintorakenteen moninaisuus. - Uutiset
8.1.2024 14.16
Uudet säännöt EU:n toimielinten kyberturvallisuuden parantamiseksi tulivat voimaan 7. tammikuuta 2024Uusi kyberturvallisuusasetus toimenpiteistä yhteisen korkean kyberturvatason varmistamiseksi unionin toimielimissä, elimissä ja laitoksissa tuli voimaan 7. tammikuuta 2024. - Uutiset
3.1.2024 9.10
Apulaisoikeusasiamies: Digi- ja väestötietovirastossa tapahtui tietoturvaloukkaus kun asiakirja lähetettiin väärälle henkilölleSaamansa selvityksen ja Digi- ja väestötietoviraston lausunnon valossa apulaisoikeusasiamies katsoi, että henkilötietojen vahingossa tapahtuneen luvattoman luovutuksen takia asiassa oli tapahtunut EU:n tietosuoja-asetuksessa tarkoitettu tietoturvaloukkaus. - Uutiset
2.1.2024 10.42
VTV: Avoimuusrekisteri on otettu käyttöön – päätöksentekoon vaikuttaminen tulee jatkossa paremmin esiinAvoimuusrekisteri otettiin käyttöön Suomessa 1.1.2024 ensimmäisenä pohjoismaana. Eduskuntaan ja ministeriöihin kohdistuvaa ammattimaista vaikuttamistoimintaa ja vaikuttamisen neuvontaa harjoittavat organisaatiot rekisteröityvät 1.1.2024 alkaen avoimuusrekisteriin. - Uutiset
20.12.2023 13.44
Oikeuskansleri: Salassa pidettävän henkilöllisyyden paljastuminen tuomioistuimen julkisessa selosteessaOikeuskansleri lähetti tuomioistuimen julkisen selosteen laatimista koskeneen päätöksensä oikeusministeriön tietoon hyödynnettäväksi oikeudenkäynnin julkisuutta ja yleisen julkisuutta koskevan lainsäädännön kehittämisessä. - Uutiset
13.12.2023 12.50
Tiedonhallintalautakunnan kaksi kommentointipyyntöä 12. tammikuuta 2024 saakka: Suositus tiedonhallinnan muutosvaikutusten arvioinnista sekä Suositus tiedonhallintamallin ylläpidosta - Uutiset
12.12.2023 13.51
Työryhmä ehdottaa julkisuuslakia uudistettavaksi – mietinnöstä voi lausua 16. helmikuuta 2024 mennessäOikeusministeriön asettama työryhmä ehdottaa uuden julkisuuslain säätämistä lain selkeyttämiseksi ja ajantasaistamiseksi. Työryhmän mietintö on nyt lausuntokierroksella. Julkisuuslain uudistuksella pyritään saavuttamaan nykyistä selkeämpi ja toimivampi viranomaisten toiminnan julkisuutta sääntelevä yleislaki. Laki edistäisi yhteiskunnan avoimuutta ja vastaisi nyky-yhteiskunnan vaatimuksiin. Lain ajantasaistamista on valmistellut laajapohjainen työryhmä, joka ei kaikilta osin ollut työssään yksimielinen. - Uutiset
11.12.2023 8.08
Tekoälyasetuksesta saavutettiin poliittinen yhteisymmärrys EU:n kolmikantaneuvotteluissaEuroopan unionin tekoälyasetuksesta saavutettiin poliittinen yhteisymmärrys jäsenmaiden, komission ja Euroopan parlamentin välisessä kolmikantaneuvottelussa Brysselissä 9.12.2023. Asetuksella pyritään varmistamaan, että EU:n markkinoilla olevat tekoälyjärjestelmät eivät vaaranna ihmisten turvallisuutta, terveyttä tai perusoikeuksia. - Uutiset
1.12.2023 9.30
KHO: Oliko kantelun tehneellä asianosaisen tiedonsaantioikeus kantelun johdosta tehtyyn päätökseen sisältyviin salassa pidettäviin terveystietoihin, kun terveystiedot koskivat hänen edesmennyttä täysi-ikäistä lastaanKHO katsoi, ettei kanteluasia ollut koskenut A:n omaa etua tai oikeutta siten kuin julkisuuslain 11 §:n 1 momentissa tarkoitetaan. Näin ollen hänelle ei voitu luovuttaa AVI:n päätökseen sisältyviä salassa pidettäviä tietoja. - Uutiset
30.11.2023 13.13
Sumuverho-palkinnon saanut Tuomioistuinvirasto selvittää ratkaisua riita-asioista tiedottamiseenOikeustoimittajat ry on myöntänyt Sumuverho-palkinnon 2023 Tuomioistuinvirastolle riita-asioiden pimittämisestä. Perusteluna yhdistys toteaa, että tuomioistumien asiainhallintajärjestelmästä ei ole viime vuosina saatu toimitettua tiedotusvälineille tietoa vireille tulleista siviiliasioista. - Uutiset
28.11.2023 12.02
Apulaisoikeuskanslerin sijaisen käsitys: Kaupungin tiedottaminen pysäköinnin maksutavoista ei ollut riittävää - Uutiset
27.11.2023 14.00
Asiakirjapyynnön käsittely ja siihen vastaaminen - apulaisoikeusasiamies antoi Kelalle huomautuksenKun tässä tapauksessa otettiin huomioon julkisuuslain enimmäismääräajan huomattava ylittyminen ja annetun ohjauksen puutteellisuus, AOA antoi Kelalle huomautuksen vastaisen varalle asiassa (kohdassa 3.2) selostetusta lainvastaisesta menettelystä. - Uutiset
24.11.2023 8.37
Tutkimus: Kansalaisnäkökulma ja kriittinen keskustelu loistavat poissaolollaan, kun julkishallinto kehittää automaattista päätöksentekoaTekoälyn ja sen mahdollistamien automaattisten päätösten luvataan tuovan meille paremman julkisen hallinnon. Tekoälyn avulla saamme tasalaatuisia ja nopeita päätöksiä joustavasti, ja säästöt ovat automatisaation myötä mittavia. Kansallisessa tekoälystrategiassa on linjattu, että julkista sektoria on uudistettava, jotta se voi selviytyä ikääntyvän väestön aiheuttamasta paineesta. Automaattisia päätöksiä on jo jonkin aikaa tehty muun muassa Verohallinnossa ja Kelassa. - Uutiset
22.11.2023 12.21
Digi- ja väestötietovirasto on ottanut käyttöön uuden automaattisen ratkaisumenettelyn Nimenmuutospalvelussa – vanhaan sukunimeen palaaminen helpottuuDigi- ja väestötietovirasto on ottanut 21.11.2023 käyttöön uuden automaattisen ratkaisumenettelyn Nimenmuutospalvelun kautta haetuissa sukunimen muutoksissa, joissa täysi-ikäinen henkilö palaa aiemmin käytössä olleeseen sukunimeensä. Kyseessä on Digi- ja väestötietoviraston ensimmäinen automatisoitu hallintopäätöksen tekeminen. Ratkaisumenettely on käyttöönotettu 1.5.2023 voimaan tulleen automaattisen ratkaisumenettelyn sääntelyn mukaisesti. - Uutiset
16.11.2023 8.00
Hallinto-oikeus velvoitti Poliisihallituksen antamaan pyydetyt tiedot Krimolle ilman erillistä tietolupapäätöstä ja siihen liitettyjä määräyksiä, rajoituksia ja ehtojaHelsingin yliopiston yhteydessä toimiva Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti (Krimo) oli 19.2.2021 päivätyllä tietopyynnöllä pyytänyt Poliisihallitukselta oikeuden saada rikosasioihin liittyviä tietoja rikosten ja seuraamusten tutkimusrekisterin päivittämiseksi pyynnössä tarkemmin yksilöityjen väkivaltarikosten osalta. Tietopyynnön mukaan rikosten ja seuraamusten tutkimusrekisterin ylläpito on osa Krimon lakisääteistä tehtävää ja tutkimusrekisteriä käytetään instituutin tutkimusohjelmassa mainituissa hankkeissa käytettävien tutkimusaineistojen tausta-aineistona. HAO kumosi Poliisihallituksen päätöksen kokonaisuudessaan ja palautti asian Poliisihallitukselle uudelleen käsiteltäväksi. HAO velvoitti Poliisihallituksen antamaan pyydetyt tiedot Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutille ilman erillistä tietolupapäätöstä ja siihen liitettyjä määräyksiä, rajoituksia ja ehtoja. Pyydetyt tiedot on annettava viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 16 §:ssä säädetyllä tavalla sen jälkeen, kun HAO:n päätös on saanut lainvoiman. (Ei lainvoim. 16.11.2023) - Uutiset
15.11.2023 10.00
Euroopan parlamentti ja neuvosto pääsivät sopimukseen: Yhteentoimiva Eurooppa -säädös parantaa kansalaisille ja yrityksille tarjottavia julkisia verkkopalvelujaKomissio on tyytyväinen siihen, että Euroopan parlamentti ja neuvosto pääsivät sopimukseen Yhteentoimiva Eurooppa -säädöksestä. Asetuksella vahvistetaan rajat ylittävää yhteentoimivuutta ja yhteistyötä julkisella sektorilla kautta EU:n. Komissio ehdotti kyseistä säädöstä, jolla autetaan saavuttamaan EU:n vuodelle 2030 asettamat digitalisaatiotavoitteet. Säädöksen mukaan keskeiset julkiset verkkopalvelut on saatettava kaikkien EU-kansalaisten saataville ilman syrjintää. Tänään saavutettu yhteisymmärrys tasoittaa tietä digitaalisten sisämarkkinoiden toteuttamiselle. - Uutiset
9.11.2023 12.51
Komissio on tyytyväinen yhteisymmärrykseen poliittisen mainonnan läpinäkyvyyttä koskevasta asetuksestaEuroopan komissio on tyytyväinen Euroopan parlamentin ja neuvoston aikaansaamaan poliittiseen yhteisymmärrykseen poliittisen mainonnan läpinäkyvyyttä koskevasta asetuksesta. Kyseessä on komission toimi, joilla suojellaan vaalien loukkaamattomuutta ja tuetaan avointa demokraattista keskustelua. Uusien sääntöjen mukaan poliittiset mainokset on merkittävä selkeästi. Niissä on ilmoitettava, kuka niistä on maksanut ja kuinka paljon, mihin vaaleihin, kansanäänestykseen tai sääntelyprosessiin ne liittyvät ja onko ne kohdennettu. Kansalaiset voivat näin erottaa viestit, joilla pyritään muokkaamaan heidän poliittisia näkemyksiään ja päätöksiään. - Uutiset
3.11.2023 11.53
Hallinto-oikeus: Osa Poliisihallituksen määräyksen "Tiedon turvallinen käsittely poliisissa" liitteistä oli salaisia, koska tietojen antaminen niistä voisi vaarantaa poliisin turvajärjestelyjen tarkoituksen toteutumistaHallinto-oikeus arvioi käytettävissään olevien liitteiden 4 ja 5 sisällön ja muun asiassa esitetyn selvityksen perusteella, että liitteet ovat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 7 kohdan perusteella salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja, koska ei ole ilmeistä, että tietojen antaminen niistä ei vaaranna poliisin turvajärjestelyjen tarkoituksen toteutumista. Asiassa ei S:n esittämällä tavalla ollut tarpeen eikä edes mahdollista arvioida tuota vaaraa täsmällisemmin. Asiakirjojen sisältämät salassa pidettävät tiedot ovat luonteeltaan sellaisia, ettei niiden voida katsoa vaikuttaneen tai voivan vaikuttaa S:n rikosasian käsittelyyn julkisuuslain 11 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. S:llä ei ollut näin ollen oikeutta liitteiden sisältämiin tietoihin. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 3.11.2023) - Uutiset
1.11.2023 10.45
Journalisti: Viranomaiset rahastavat salaamisella – ”Julkisuuslain noudattaminen ei ole liiketaloudellista toimintaa”, sanoo emeritusprofessori Olli MäenpääJäisikö juttu tekemättä, jos sitä varten viranomaiselta pyydettävien asiakirjojen hinta olisi 7.000 euroa? - Uutiset
27.10.2023 13.12
Hallinto-oikeus kumosi aluehallintoviraston päätöksen supikoiratarhojen tiedoista siltä osin kuin virasto oli katsonut pyydettyjen tietojen eli toiminnanharjoittajien nimien, Y-tunnusten ja sijaintikuntien olevan henkilötietoja ja palautti asian uudelleen käsiteltäväksiHallinto-oikeus totesi muun muassa, että pyydetyt tiedot liittyivät elinkeinotoimintaan. Sellaista toiminnanharjoittajayrityksen nimeä, josta ei suoraan ilmene toiminnanharjoittajan henkilötieto, yrityksen sijaintikuntaa tai yrityksen yksilöivää yritys- ja yhteisötunnusta (Y-tunnus) ei voida pitää yleisessä tietosuoja-asetuksessa tarkoitettuina luonnollisten henkilöiden henkilötietoina. Koska Etelä-Suomen aluehallintovirastolla oli ollut asiasta eri käsitys, oli asia tältä osin palautettava virastolle uudelleen käsiteltäväksi tietopyynnön arvioimiseksi julkisuuslain mukaisena tietopyyntönä. (Vailla lainvoimaa 27.10.2023) - Uutiset
26.10.2023 11.00
Hallinto-oikeus: Verohallinto ei ollut voinut hylätä työmenettelyohjeen antamista koskevaa tietopyyntöä mainitsemillaan perusteilla (ään.)Verohallinto ei ollut voinut hylätä tietopyyntöä sen perusteella, että se oli katsonut sähköpostiviestissään antaneensa valittajien pyytämät tiedot sekä tulkinnut valittajien pyytäneen työmenettelyohjetta kokonaisuudessaan. Verohallinnon päätös oli näin ollen kumottava ja asia oli palautettava Verohallinnolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
25.10.2023 14.36
Tiedonhallintalautakunnan suositus tietoaineistojen säilytysajasta ja toimenpiteistä säilytysajan päätyttyä valtionhallinnon ja kuntien yleisissä toimintaprosesseissaSuositus konkretisoi tiedonhallintalain 21 §:ssä kuvattua säilytystarpeen määrittämistä niille tietoaineistoille ja asiakirjoille, joiden säilytysajasta ei ole säädetty laissa. Lisäksi suositus selventää, mitä tarkoitetaan tietoaineistojen ja asiakirjojen säilyttämisellä, tuhoamisella ja arkistoinnilla. - Uutiset
25.10.2023 13.00
Oikeusasiamies: Tullin tutkinnanjohtaja menetteli julkisuuslain 14 §:n 3 momentin vastaisesti esitutkinnassaOA saattoi tutkinnanjohtajan tietoon asiassa (kohdassa 3.1.2) esittämänsä käsitykset siitä, ettei hän ollut esittänyt riittäviä perusteita sille, että hän kieltäytyi antamasta asianosaiselle tämän pyytämiä tietoja ja myös hänen julkisuuslain 14 §:n 3 momentin vastaisesta menettelystään.