Hakutulokset
- Uutiset
22.11.2023 12.21
Digi- ja väestötietovirasto on ottanut käyttöön uuden automaattisen ratkaisumenettelyn Nimenmuutospalvelussa – vanhaan sukunimeen palaaminen helpottuuDigi- ja väestötietovirasto on ottanut 21.11.2023 käyttöön uuden automaattisen ratkaisumenettelyn Nimenmuutospalvelun kautta haetuissa sukunimen muutoksissa, joissa täysi-ikäinen henkilö palaa aiemmin käytössä olleeseen sukunimeensä. Kyseessä on Digi- ja väestötietoviraston ensimmäinen automatisoitu hallintopäätöksen tekeminen. Ratkaisumenettely on käyttöönotettu 1.5.2023 voimaan tulleen automaattisen ratkaisumenettelyn sääntelyn mukaisesti. - Uutiset
16.11.2023 8.00
Hallinto-oikeus velvoitti Poliisihallituksen antamaan pyydetyt tiedot Krimolle ilman erillistä tietolupapäätöstä ja siihen liitettyjä määräyksiä, rajoituksia ja ehtojaHelsingin yliopiston yhteydessä toimiva Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti (Krimo) oli 19.2.2021 päivätyllä tietopyynnöllä pyytänyt Poliisihallitukselta oikeuden saada rikosasioihin liittyviä tietoja rikosten ja seuraamusten tutkimusrekisterin päivittämiseksi pyynnössä tarkemmin yksilöityjen väkivaltarikosten osalta. Tietopyynnön mukaan rikosten ja seuraamusten tutkimusrekisterin ylläpito on osa Krimon lakisääteistä tehtävää ja tutkimusrekisteriä käytetään instituutin tutkimusohjelmassa mainituissa hankkeissa käytettävien tutkimusaineistojen tausta-aineistona. HAO kumosi Poliisihallituksen päätöksen kokonaisuudessaan ja palautti asian Poliisihallitukselle uudelleen käsiteltäväksi. HAO velvoitti Poliisihallituksen antamaan pyydetyt tiedot Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutille ilman erillistä tietolupapäätöstä ja siihen liitettyjä määräyksiä, rajoituksia ja ehtoja. Pyydetyt tiedot on annettava viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 16 §:ssä säädetyllä tavalla sen jälkeen, kun HAO:n päätös on saanut lainvoiman. (Ei lainvoim. 16.11.2023) - Uutiset
15.11.2023 10.00
Euroopan parlamentti ja neuvosto pääsivät sopimukseen: Yhteentoimiva Eurooppa -säädös parantaa kansalaisille ja yrityksille tarjottavia julkisia verkkopalvelujaKomissio on tyytyväinen siihen, että Euroopan parlamentti ja neuvosto pääsivät sopimukseen Yhteentoimiva Eurooppa -säädöksestä. Asetuksella vahvistetaan rajat ylittävää yhteentoimivuutta ja yhteistyötä julkisella sektorilla kautta EU:n. Komissio ehdotti kyseistä säädöstä, jolla autetaan saavuttamaan EU:n vuodelle 2030 asettamat digitalisaatiotavoitteet. Säädöksen mukaan keskeiset julkiset verkkopalvelut on saatettava kaikkien EU-kansalaisten saataville ilman syrjintää. Tänään saavutettu yhteisymmärrys tasoittaa tietä digitaalisten sisämarkkinoiden toteuttamiselle. - Uutiset
9.11.2023 12.51
Komissio on tyytyväinen yhteisymmärrykseen poliittisen mainonnan läpinäkyvyyttä koskevasta asetuksestaEuroopan komissio on tyytyväinen Euroopan parlamentin ja neuvoston aikaansaamaan poliittiseen yhteisymmärrykseen poliittisen mainonnan läpinäkyvyyttä koskevasta asetuksesta. Kyseessä on komission toimi, joilla suojellaan vaalien loukkaamattomuutta ja tuetaan avointa demokraattista keskustelua. Uusien sääntöjen mukaan poliittiset mainokset on merkittävä selkeästi. Niissä on ilmoitettava, kuka niistä on maksanut ja kuinka paljon, mihin vaaleihin, kansanäänestykseen tai sääntelyprosessiin ne liittyvät ja onko ne kohdennettu. Kansalaiset voivat näin erottaa viestit, joilla pyritään muokkaamaan heidän poliittisia näkemyksiään ja päätöksiään. - Uutiset
3.11.2023 11.53
Hallinto-oikeus: Osa Poliisihallituksen määräyksen "Tiedon turvallinen käsittely poliisissa" liitteistä oli salaisia, koska tietojen antaminen niistä voisi vaarantaa poliisin turvajärjestelyjen tarkoituksen toteutumistaHallinto-oikeus arvioi käytettävissään olevien liitteiden 4 ja 5 sisällön ja muun asiassa esitetyn selvityksen perusteella, että liitteet ovat julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 7 kohdan perusteella salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja, koska ei ole ilmeistä, että tietojen antaminen niistä ei vaaranna poliisin turvajärjestelyjen tarkoituksen toteutumista. Asiassa ei S:n esittämällä tavalla ollut tarpeen eikä edes mahdollista arvioida tuota vaaraa täsmällisemmin. Asiakirjojen sisältämät salassa pidettävät tiedot ovat luonteeltaan sellaisia, ettei niiden voida katsoa vaikuttaneen tai voivan vaikuttaa S:n rikosasian käsittelyyn julkisuuslain 11 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla. S:llä ei ollut näin ollen oikeutta liitteiden sisältämiin tietoihin. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 3.11.2023) - Uutiset
1.11.2023 10.45
Journalisti: Viranomaiset rahastavat salaamisella – ”Julkisuuslain noudattaminen ei ole liiketaloudellista toimintaa”, sanoo emeritusprofessori Olli MäenpääJäisikö juttu tekemättä, jos sitä varten viranomaiselta pyydettävien asiakirjojen hinta olisi 7.000 euroa? - Uutiset
27.10.2023 13.12
Hallinto-oikeus kumosi aluehallintoviraston päätöksen supikoiratarhojen tiedoista siltä osin kuin virasto oli katsonut pyydettyjen tietojen eli toiminnanharjoittajien nimien, Y-tunnusten ja sijaintikuntien olevan henkilötietoja ja palautti asian uudelleen käsiteltäväksiHallinto-oikeus totesi muun muassa, että pyydetyt tiedot liittyivät elinkeinotoimintaan. Sellaista toiminnanharjoittajayrityksen nimeä, josta ei suoraan ilmene toiminnanharjoittajan henkilötieto, yrityksen sijaintikuntaa tai yrityksen yksilöivää yritys- ja yhteisötunnusta (Y-tunnus) ei voida pitää yleisessä tietosuoja-asetuksessa tarkoitettuina luonnollisten henkilöiden henkilötietoina. Koska Etelä-Suomen aluehallintovirastolla oli ollut asiasta eri käsitys, oli asia tältä osin palautettava virastolle uudelleen käsiteltäväksi tietopyynnön arvioimiseksi julkisuuslain mukaisena tietopyyntönä. (Vailla lainvoimaa 27.10.2023) - Uutiset
26.10.2023 11.00
Hallinto-oikeus: Verohallinto ei ollut voinut hylätä työmenettelyohjeen antamista koskevaa tietopyyntöä mainitsemillaan perusteilla (ään.)Verohallinto ei ollut voinut hylätä tietopyyntöä sen perusteella, että se oli katsonut sähköpostiviestissään antaneensa valittajien pyytämät tiedot sekä tulkinnut valittajien pyytäneen työmenettelyohjetta kokonaisuudessaan. Verohallinnon päätös oli näin ollen kumottava ja asia oli palautettava Verohallinnolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
25.10.2023 14.36
Tiedonhallintalautakunnan suositus tietoaineistojen säilytysajasta ja toimenpiteistä säilytysajan päätyttyä valtionhallinnon ja kuntien yleisissä toimintaprosesseissaSuositus konkretisoi tiedonhallintalain 21 §:ssä kuvattua säilytystarpeen määrittämistä niille tietoaineistoille ja asiakirjoille, joiden säilytysajasta ei ole säädetty laissa. Lisäksi suositus selventää, mitä tarkoitetaan tietoaineistojen ja asiakirjojen säilyttämisellä, tuhoamisella ja arkistoinnilla. - Uutiset
25.10.2023 13.00
Oikeusasiamies: Tullin tutkinnanjohtaja menetteli julkisuuslain 14 §:n 3 momentin vastaisesti esitutkinnassaOA saattoi tutkinnanjohtajan tietoon asiassa (kohdassa 3.1.2) esittämänsä käsitykset siitä, ettei hän ollut esittänyt riittäviä perusteita sille, että hän kieltäytyi antamasta asianosaiselle tämän pyytämiä tietoja ja myös hänen julkisuuslain 14 §:n 3 momentin vastaisesta menettelystään. - Uutiset
24.10.2023 16.00
Hallinto-oikeuden päätös lääkäreiden palkkatietojen julkisuudestaHAO hylkäsi valituksen lääkäreiden palkkausta koskevan asiakirjan osalta. Muilta osin HAO kumosi Kymsoten henkilöstöjohtajan päätöksen ja palautti asian toimivaltaiselle viranomaiselle uudelleen käsiteltäväksi. Valittajalla on oikeus saada tietopyynnössä pyydetyt palkkatiedot sen jälkeen, kun HAO:n päätös on saanut lainvoiman. HOA valittajan oikeudenkäyntikuluvaatimuksen enemmälti hyläten määräsi Kymenlaakson hyvinvointialueen korvaamaan valittajalle kohtuullisiksi katsottuina oikeudenkäyntikuluina yhteensä 500 euroa. HAO hylkäsi Kymenlaakson hyvinvointialueen oikeudenkäyntikuluja koskevan vaatimuksen. - Uutiset
18.10.2023 11.45
Hovioikeus: Yleisön läsnä olematta käsitellyn alaikäisen ryöstöasian tuomiota ei ollut määrättävä pidettäväksi salassaAsiassa oli HO:ssa kysymys siitä, oliko rikosasiassa annettu tuomio määrättävä pidettäväksi salassa ottaen huomioon vastaajan nuori ikä (15–17-vuotias käsittelyn hetkellä) ja tämän takia tuomion julkisuudesta hänelle aiheutuvat haitalliset seuraukset. (Vailla lainvoimaa 18.10.2023) - Uutiset
18.10.2023 11.03
Hovioikeus: Pro gradu -tutkielmaa voitiin pitää julkisuuslain 28 §:n 1 momentissa tarkoitettuna tieteellisenä tutkimuksena - hakijalle voitiin antaa tilaisuus perehtyä hakemuksen kohteena oleviin ihmiskauppaa tai törkeä ihmiskauppaa koskeviin tuomioihin myös siltä osin, kuin niihin sisältyi salassa pidettäviä tietojaHakemuksen kohteena olevat ratkaisut olivat hakemuksen ja sen liitteeksi oheistetun tutkimussuunnitelman perusteella tutkimuksen kannalta merkittäviä. Kun huomioon otettiin hakemuksen tarkoitus, hakijan tekemiksi ilmoittamansa suojatoimenpiteet, joita oli pidettävä tietosuojan näkökulmasta riittävinä, sekä se, että salassa pidettävät tiedot olivat muutettavissa siten, ettei asia eivätkä henkilöt olleet tapauksesta tunnistettavissa, hakijalle voitiin antaa tilaisuus perehtyä hakemuksen kohteena oleviin tuomioihin myös siltä osin, kuin niihin sisältyi salassa pidettäviä tietoja. (Vailla lainvoimaa 18.102023) - Uutiset
16.10.2023 9.13
KKO: Puheenjohtajan määräyksen vastaisesta istunnon tallentamisesta voitiin määrätä järjestyssakko, vaikka tallentaminen ei ollut aiheuttanut häiriötä ja se oli tullut oikeuden tietoon vasta pääkäsittelyn päätyttyäA oli tallentanut äänitallenteelle käräjäoikeuden pääkäsittelyä vastoin puheenjohtajan antamia määräyksiä. Käräjäoikeus oli määrännyt A:lle järjestyssakon. Korkein oikeus katsoi, että järjestyssakko oli voitu määrätä istunnon tallentamista koskevan määräyksen noudattamatta jättämisen perusteella, vaikka tallentaminen ei ollut aiheuttanut istunnossa havaittavaa häiriötä ja vaikka se oli tullut käräjäoikeuden tietoon vasta pääkäsittelyn päätyttyä. - Uutiset
13.10.2023 13.25
Apulaisoikeusasiamies: Menettely sosiaalihuollon asiakastyössäKantelija arvosteli isänsä (synt. 1932) asiamiehenä kaupungin sosiaali- ja terveyspalvelujen menettelyä mm. vammaispalvelulain mukaista henkilökohtaista apua koskevan hakemusasian käsittelyssä, perustelemisessa, neuvonnassa ja asioiden kirjaamisessa. Kantelijan mukaan viranhaltijat eivät olleet myöskään vastanneet kaikkiin yhteydenottoihin ja julkisuuslain mukaiseen tietopyyntöön. AOA saattoi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tietoon asiassa (kohdassa 3.2) esittämänsä käsityksen kaupungin sosiaalitoimen laiminlyönnistä tietopyyntöön vastaamisessa ja (kohdassa 3.3) yhteydenottoihin vastaamisessa. AOA kiinnitti huomiota myös asiassa (kohdassa 3.4) asiakasasioiden kirjaamisesta sanottuun. - Uutiset
4.10.2023 11.40
Hallinto-oikeus: Puolustusministeriö oli voinut olla myöntämättä lupaa kiinteistön myyntiin venäläisille 5,5 kilometrin päästä Niinisalon varuskunnasta – puolustusministeriön vaatimus salassapitomääräyksen antamisesta hylättiinAsiassa saadut selvitykset eivät puoltaneet sitä näkemystä, että kyseinen kiinteistö soveltuisi valittajien ilmoittamalle majoitusliiketoiminnalle. Vaikka valittajat olivat esittäneet jonkinlaista selvitystä kokemuksestaan, taloudellisesta asemastaan ja liiketoimintasuunnitelmastaan, näistä seikoista ei ollut esitetty sellaista selvitystä, joka osoittaisi, että valittajilla olisi todellisia edellytyksiä majoitusliiketoiminnan käynnistämiseen kyseisessä kohteessa. Nopeasti tapahtuneet merkittävät muutokset ilmoitetussa käyttötarkoituksessa antoivat myös aiheen epäillä, ettei ilmoitettu käyttötarkoitus ollut todellinen. (Vailla lainvoimaa 4.10.2023) - Uutiset
4.10.2023 10.33
Lakimies 5/2023 on julkaistu EdilexissäLehden aiheita ovat muun muassa tuomioistuinten toimivalta käsitellä valtiojohdon tekemiä kansainvälisiä rikoksia, samanarvoisuusvaatimus epävarsinaisen laiminlyöntirikoksen rangaistavuuden edellytyksenä, yhteisen rangaistuksen mittaamisen ennakoitavuus, poliisin oikeus saada potilaan henkilöllisyystietoja selvitettäessä rikosta, johdon oikeudellinen vastuu valtion erityistehtäväyhtiössä, sekä osakkeenomistajakeskeisyys, sidosryhmät ja yhteiskuntavastuu osakeyhtiöoikeuden järjestelmässä. - Uutiset
3.10.2023 14.13
Hallinto-oikeus: AsiakirjajulkisuusHallintojohtaja ei ollut voinut valituksenalaisessa päätöksessä esitetyillä perusteilla kieltäytyä antamasta sopimuksen liitteitä 2 ja 3 X Oy:lle, koska niissä ei ollut kyse liikesalaisuuksista ottaen huomioon Y Oy:n asiassa esittämä. Valituksenalainen päätös oli tältä osin kumottava ja asia palautettava viranomaiselle uudelleen käsiteltäväksi.
Liitteen 1 osalta Y Oy oli ilmoittanut, että asiakirjasta ilmenevät hintatiedot ovat sen liikesalaisuuksia. Yhtiöllä oli myös objektiivisesti arvioiden salassapitointressi tarjoamiensa palveluiden hintatietojen osalta. Näin ollen sopimuksen liite 1, joka sisältää ainoastaan palvelusopimuksen hintatietoja, oli julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan nojalla salassa pidettävä asiakirja. (Vailla lainvoimaa 3.10.2023) - Uutiset
28.9.2023 11.50
Hovioikeus: Oikeusnotaarin seminaarityötä ei voi pitää julkisuuslain 28 §:n 1 momentissa tarkoitettuna tieteellisenä tutkimuksena, jota varten tutkimuslupa aineiston salassa pidettävään osaan voitaisiin myöntääHO totesi, että tieteellistä tutkimusta ei ole määritelty julkisuuslaissa tai sen esitöissä eikä tutkimuksen tieteellisyydelle ole muutoinkaan esitettävissä yleispäteviä kriteereitä. Oikeuskäytännössä muun muassa pro gradu -tutkielmaa on pidetty julkisuuslain 28 §:n 1 momentissa tarkoitettuna tieteellisenä tutkimuksena (KKO:n julkaisematon ratkaisu 4.6.2019 nro 954 ja THO 13.1.2022 nro 18). Sen sijaan yksittäisen tehtävänannon suorittamista osana koulutusta ei ole katsottu voitavan rinnastaa tieteelliseen tutkimukseen (THO 22.9.2022 numero 550). Oikeuskirjallisuudessa on katsottu, että tieteellisyyden vähimmäisedellytyksenä on, että tutkimus perustuu asianmukaiseen suunnitelmaan ja että tutkimuksen tekijällä on riittävä tieteellinen pätevyys. Tutkimuksen tulee täyttää myös julkisuuden ja riippumattomuuden vaatimukset. (Mäenpää, Olli: Julkisuusperiaate, 2020, s. 239). (Vailla lainvoimaa 28.9.2023) - Uutiset
27.9.2023 14.13
HAO palkkatiedoista: Valittajalla oli oikeus saada tietopyynnössä pyydetyt tiedot sen jälkeen kun hallinto-oikeuden päätös oli saanut lainvoimanTietosuoja – Nimikirjalaki – Asiakirjajulkisuus – Henkilörekisteri – Käyttötarkoitus – Yksityinen käyttö – Asiakirjan antamistapa
Asiassa oli ratkaistavana kysymys siitä, oliko Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän (Kymsote) henkilöstöjohtaja voinut hylätä valittajan tietopyynnön, jolla valittaja oli pyytänyt saada itselleen omat ja tietopyynnöistä tarkemmin ilmenevän yhdeksän muun Tules-kirurgian ortopedin ja käsikirurgin palkkatiedot koostettuna. (Vailla lainvoimaa 27.9.2023)