Hakutulokset
- Uutiset
16.8.2022 11.07
Hovioikeus: Julkisuutta koskevien lakien mukainen tiedonsaantioikeus ei sisällä asianosaisen oikeutta saada tuomioistuimen ratkaisun perusteluja koskevaa lisäselvitystä tai selvennystäHakija oli pyytänyt viranomaisen toiminnan julkisuudesta annetun lain 12 §:n nojalla, että hänelle toimitetaan jäljennös Helsingin käräjäoikeuden ratkaisun siitä sivusta, jolta ilmenee, minkä sisältöistä ohjetta hakijan on katsottu asiassa rikkoneen. Hakemus hylättiin. (Vailla lainvoimaa 16.8.2022) - Uutiset
15.8.2022 9.10
Lakiluonnos esitutkintaviranomaisten ja syyttäjän asiakirjojen salassapitoperusteista lausunnolleOM pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi, jonka tavoitteena on selkeyttää yksityiselämän suojaa koskevien salassapitoperusteiden keskinäisiä suhteita rikosasioissa. Tavoitteena on myös lisätä kansalaisten ja tiedotusvälineiden mahdollisuuksia saada tietoa rikosasioista ja niitä koskevista viranomaispäätöksistä. Tarkoitus on, että ehdotetut lainmuutokset tulevat voimaan 1. kesäkuuta 2023. - Uutiset
12.8.2022 8.30
Apulaisoikeusasiamies: Liikennevakuutuskeskuksen vahinkojaoston toiminta - Uutiset
11.8.2022 11.15
Apulaisoikeusasiamies: Asiakirjapyyntöön vastaaminen – Rikosseuraamuslaitoksen keskushallintoyksikön lakimiehelle huomautus - Uutiset
20.7.2022 12.15
Hallinto-oikeuden ratkaisu asiakirjajulkisuudestaAsiassa oli arvioitava, ovatko A:n pyytämät asiakirjat salassa pidettäviä sillä perusteella, että ne sisältävät WSP Finland Oy:n liikesalaisuuksia, ja onko A:lla oikeus saada pyytämänsä asiakirjat jokaiselle kuuluvan tietojensaantioikeuden nojalla. (Vailla lainvoimaa 20.7.2022) - Uutiset
21.6.2022 13.30
Tutkimus: Julkisen sektorin tietojen maksullisuus haittaa niiden käyttöä monin tavoinItä-Suomen yliopiston (UEF) johtama tutkijaryhmä selvitti julkisen sektorin tietojen maksullisuuden ja maksuttomuuden vaikutuksia. Tutkimuksen mukaan maksuilla näyttäisi olevan haitallisia vaikutuksia niin julkisen sektorin tietojen käyttöön kuin välillisesti perusoikeuksien toteutumiseen. Maksujen poistaminen ei kuitenkaan ratkaise tiedon jakamisen haasteita, vaan tarvitaan toimintamalli, jonka avulla julkisen sektorin tietojen jakamista ja sitä kautta käyttöä voitaisiin laajentaa. - Uutiset
16.6.2022 15.37
Hallituksen esitys: Avoimuusrekisteri lisäämään lobbauksen läpinäkyvyyttäHallitus esittää avoimuusrekisterilain säätämistä. Laki velvoittaisi yrityksiä, yhdistyksiä ja säätiöitä ilmoittamaan eduskuntaan ja ministeriöihin kohdistamastaan lobbauksesta. Avoimuusrekisterin tavoitteena on valmisteluun ja päätöksentekoon kohdistuvan vaikuttamisen läpinäkyvyyden parantaminen ja sitä kautta kansalaisten luottamuksen vahvistaminen. - Uutiset
2.6.2022 14.00
Valtion henkilöstön nimikirjanpidosta on tarkoitus luopua - lakiluonnos lausuntokierroksella 2.6.–1.8.2022VM valmistelee nimikirjalain kumoamista. Ehdotuksen tavoitteena on yhdenmukaistaa yksityisen ja julkisen sektorin työntekijöiden henkilötietojen käsittelyä ja käytäntöjä sekä vähentää päällekkäistä sääntelyä. Nimikirjalain kumoamisen jälkeen valtion henkilöstön tietojen käsittelyssä sovellettaisiin yleistä tietosuoja-asetusta, työelämän tietosuojalakia, tietosuojalakia sekä julkisuuslakia. Tiedot tallennetaan jatkossakin työnantajan sähköisiin henkilötietojärjestelmiin. - Uutiset
16.5.2022 8.40
Lainsäädännön arviointineuvosto avoimuusrekisteristä: Rekisteröintivelvoitteen kiertäminen estettäväAvoimuusrekisterilakia koskevan lakiehdotuksen perusteella saa hyvän käsityksen asian taustasta, tavoitteista ja keskeisistä keinoista. Olennaiset vaikutuslajit on tunnistettu ja arvioitu. Lakiehdotuksessa tulisi tarkentaa yhteiskunnallisten vaikutusten arviointia ja avata tarkemmin vaikutuksiin liittyviä epävarmuuksia. Lakiehdotuksesta ei selviä riittävällä tavalla ehdotettavien soveltamisrajausten merkitys rekisterin luonteelle ja tavoitteille. Lakiehdotuksessa ei ole riittävästi arvioitu riskiä, että rekisteröintivelvoitetta kierretään, jolloin sääntelyn tavoitteita ei saavuteta. - Uutiset
4.5.2022 11.00
EU-parlamentti hyväksyi tekoälyvaliokunnan loppuraportin: EU:lta toivotaan maailmanlaajuisia standardeja- Parlamentti ehdottaa tekoälyn tiekarttaa vuoteen 2030 asti
- Tekoäly voi auttaa ilmastonmuutoksen ja pandemioiden torjunnassa, työmarkkinoilla
- Mepit varoittavat perusoikeusriskeistä mm. yksityisyyden suojan osalta. - Uutiset
26.4.2022 11.48
Vierashuoneessa julkisoikeuden professori Susanna Lindroos-Hovinheimo: Oikeudenkäyntiasiakirjojen antaminen toimittajille – onko tietosuojavaltuutetulla toimivaltaa?Unionin tuomioistuimen ratkaisussa 24.3.2022 C-245/20, Autoriteit Persoonsgegevens todetaan, että valvontaviranomaisen toimivaltaan ei kuulu sellainen henkilötietojen käsittely, jota tuomioistuimet suorittavat käsiteltävinään olevien asioiden viestintäpolitiikassaan. Ulkopuolisten viranomaisten valvonta voisi nimittäin heikentää oikeuslaitoksen riippumattomuutta ja puolueettomuutta. Julkisoikeuden professori Susanna Lindroos-Hovinheimo toteaa Edilexin Vierashuoneessa, että tämä argumentti on luonteva: tuomioistuinten lainkäyttötoimintaa ei voi valvoa kukaan muu kuin tuomioistuinlaitos itse kansallisten hierarkiasääntöjen mukaisesti. EUT totesi, että kun tuomioistuin antaa henkilötietoja toimittajille, suorittaa se lainkäyttötehtäviään, eikä tietosuojaviranomaisen toimivaltaan kuulu valvoa tätä toimintaa. - Uutiset
26.4.2022 9.30
KHO:n kaksi ratkaisua työsuojeluilmoituksia koskevien tietojen antamisesta toimittajalleKHO:2022:50: Toimittaja oli 2.1.2020 pyytänyt Itä-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelta tiedon siitä, kuinka paljon Kiteen kaupunkiin ja sen hallintopalveluosastoon kohdistuvia työsuojeluilmoituksia oli tehty 2010-luvulla. KHO katsoi, ettei salaamiselle ollut laillisia perusteita. Pelkkää lukumäärätietoa ei voitu pitää työsuojelun valvonnasta ja työpaikan työsuojeluyhteistoiminnasta annetun lain 10 §:n 1 momentin perusteella salassa pidettävänä.
KHO:2022:51: Toimittaja oli 28.10.2019 pyytänyt Itä-Suomen AVI:n työsuojelun vastuualueelta tiedon siitä, oliko työsuojelun vastuualueella vireillä Kuopion kaupungin kaupunkisuunnitteluosastoon liittyvä kantelu. KHO katsoi, että AVI:n työsuojelun vastuualue oli voinut hylätä toimittajan tietopyynnön ilmoittamalla, että se ei anna tietoa siitä, oliko tiettyä nimettyä työnantajaa koskien vireillä työsyrjintää koskeva kantelu. - Uutiset
21.4.2022 11.35
Asianajaja Olli Hyvönen: Yhteishankintayksikkö ja julkisuuslakiHelsingin hallinto-oikeus antoi 7.1.2022 päätöksen KL-Kuntahankinnat Oy:tä koskeneessa tarjousasiakirjojen julkisuutta koskeneessa valitusasiassa (H42/2022; Dnro 21564/2020). - Uutiset
20.4.2022 14.00
Apulaisoikeuskansleri: Julkisuuslain tulkinnanvaraisuus ja virkavastuu - Uutiset
13.4.2022 12.42
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Asiakirjakopion maksullisuus - Uutiset
8.4.2022 15.30
KHO: Valvira ei ollut voinut esittämillään perusteilla kieltäytyä antamasta poliisille sen esitutkintaa varten pyytämiä tietoja nimetystä sairaanhoitajastaPoliisilaitoksen tietopyynnöllä oli ollut tarkoitus selvittää esitutkintaa varten, oliko Valviralla tietoja aiemmin tapahtuneista kyseistä henkilöä koskevista vastaavista epäilyistä kuin mistä tuossa esitutkinnassa oli ollut kysymys. Pyynnössä oli muun ohella todettu, että sairaanhoitajaa epäiltiin todennäköisin syin huumausainerikoksesta, pahoinpitelystä, varkaudesta ja näpistyksestä. Tietoja oli pyydetty poliisilain 4 luvun 2 §:n 1 momentin perusteella. Koska Valvira ei ole voinut esittämillään perusteilla kieltäytyä tiedon antamisesta, sen päätös oli kumottava ja asia palautettava sille uudelleen käsiteltäväksi. (Julkaisematon) - Uutiset
29.3.2022 9.21
Tiedonhallintalautakunnan suositusluonnoksesta julkisen hallinnon tietoturvallisuuden arviointikriteeristöstä (Julkri) voi lausua 19. huhtikuuta 2022 saakkaJulkrin käyttö tukee organisaatioita tietoturvallisuuden ja henkilötietojen suojaamisen suunnittelussa, toteuttamisessa ja arvioinnissa. Sitä voi hyödyntää lainmukaisuuden arvioinnissa ja osana tietosuoja-asetuksen mukaista osoitusvelvollisuutta. Tavoitteena on myös, että kriteeristö tukee organisaation riskilähtöistä turvallisuusjohtamista. - Uutiset
25.3.2022 13.51
Esitys automaattiset hallintopäätökset mahdollistavaksi lainsäädännöksi lausuntokierroksella 6. toukokuuta 2022 asti – tavoitteena saada voimaan 1. tammikuuta 2023Automaattisen päätöksenteon sääntelyn valmistelu etenee. Lausuntokierroksella on nyt esitys yleislainsäädännöksi, joka mahdollistaisi automaattiset hallintopäätökset. Tavoitteena on mahdollistaa hallinnon automaattinen päätöksenteko siten, että erityisesti perustuslain ja hallintolain asettamat hyvää hallintoa, hallintoasian käsittelyä ja viranomaisten toiminnan lakisidonnaisuutta sekä virkavastuuta koskevat vaatimukset voidaan turvata. - Uutiset
24.3.2022 12.13
VTV:n jälkiseurantaraportti: Avoin tieto ja viranomaistiedon hyödyntäminenUseimmat ministeriöt ovat ottaneet käyttöön tiedonhallintamallin tai tiedonhallintakartan hallussaan olevista tietovarannoista. Valtionhallinnon tietovarantojen hyödyntämisen ja liiketaloudellistamisen mahdollisuuksissa on kuitenkin suuria eroja esimerkiksi tietovarantojen luonteesta ja tiedon luottamuksellisuudesta johtuen. - Uutiset
9.3.2022 12.40
Apulaisoikeusasiamiehen sijainen: Tietopyyntö koskien potilasasiakirjojaKantelija arvosteli Sosterin menettelyä tietopyyntönsä käsittelyssä. Hän kertoi saaneensa pyyntönsä perusteella Sosterilta itseään koskevia potilasasiakirjoja, joissa oli häneltä peitettyä tietoa. Hän pyysi Sosterilta myös nämä tiedot ja sai 6.5.2021 kieltäytymistodistuksen, jossa viitattiin viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 11 §:n 1 momenttiin, mutta siitä ei käynyt ilmi, millä tavoin tiedon antaminen olisi vastoin erittäin tärkeää yleistä etua, hänen etuaan tai muutoin erittäin tärkeää yksityistä etua. Kieltäytymistodistuksessa todettiin, että hänellä oli oikeus saada asiasta kirjallinen viranomaisen päätös, jonka hän pyysi viipymättä. Valituskelpoinen päätös tehtiin 29.7.2021 eli sen saamiseen kului lähes 3 kuukautta. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen totesi, että asian käsittelyn viivästymisen syiksi tässä tapauksessa esitetyt perusteet eli lomat ja tietokatkokset eivät sinänsä oikeuttaneet poikkeamaan laissa säädettyjen määräaikojen noudattamisesta tai asian muusta asianmukaisesta käsittelemisestä, joskin ne voitiin yksittäisten virkamiesten menettelyn moitittavuutta arvioitaessa ottaa huomioon. Sosterissa oli menetelty virheellisesti, kun valituskelpoisen päätöksen antaminen asiassa viivästyi asiassa kerrotuin tavoin. Ratkaisussa ei otettu kantaa siihen, miten kantelijan tietopyyntö olisi tullut ratkaista ja olisiko tässä tapauksessa kaikki hänen pyytämänsä tiedot tullut luovuttaa.