Hakutulokset
- Uutiset
29.9.2023 14.00
EUT:n ennakkoratkaisu unionin oikeuden vastaisesti kannetun moottoriajoneuvoveron palauttamisesta (Romania)SEUT 110 artiklaa on tulkittava siten, että sellaisen veron määrä, jonka jäsenvaltio on kantanut unionin oikeuden vastaisesti moottoriajoneuvoista niiden ensirekisteröinnin yhteydessä, voi sisältyä näiden ajoneuvojen arvoon siten, että kyseisen veron lainvastaisesta kantamisesta johtuvan saatavan valtiolta katsotaan siirtyneen kyseisten ajoneuvojen myynnin yhteydessä näiden ajoneuvojen myöhemmille ostajille. SEUT 110 artiklaa on tulkittava siten, että se ei ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jossa säädetään, että vero, jonka jäsenvaltio on kantanut unionin oikeuden vastaisesti moottoriajoneuvoista niiden ensirekisteröinnin yhteydessä, voidaan palauttaa ainoastaan tämän veron maksaneelle verovelvolliselle eikä kyseessä olevan ajoneuvon myöhemmälle ostajalle, edellyttäen, että tosiasiallisesti verosta vastannut ostaja voi kansallisten menettelysäännösten mukaisesti saada veronpalautuksen veron maksaneelta verovelvolliselta tai tarvittaessa veroviranomaiselta muun muassa silloin, kun palautuksen saaminen tältä verovelvolliselta on mahdotonta tai suhteettoman vaikeaa. - Uutiset
31.8.2023 9.30
Henkilö- ja pakettiautojen ajoneuvoveron perusveron tasoa kevennetäänVeronalennuksen kohteena olevien autojen vuosittainen ajoneuvovero kevenisi keskimäärin noin 28 euroa. Suurimmillaan veronalennus olisi 52 euroa vuodessa. Kevennys kohdistuisi keski- ja suuripäästöisiin autoihin sekä niihin vanhimpiin autoihin, joista ei ole päästömittaustietoa. Uudempien autojen verotus ei muuttuisi. - Uutiset
1.8.2023 12.11
Hallinto-oikeus kumosi Verohallinnon oikaisuvaatimuksen johdosta antaman päätöksen ja autoverotuspäätöksen siltä osin kuin niissä autoveroprosentin oli katsottu määräytyvän laskennallisen päästöarvon 208 g/km perusteellaVerohallinto oli määrittänyt autoverotuspäätöksessä verotettavan ajoneuvon veroprosentin ajoneuvon kokonaismassaa ja käyttövoimaa vastaavien laskennallisten hiilidioksidipäästöjen perusteella, sillä ajoneuvon hiilidioksidipäästöistä ei ollut tietoa. Ajoneuvon laskennallinen päästöarvo oli 208 g/km. Valittaja oli vaatinut oikaisua Verohallinnolta ja toimittanut selvityksenä ajoneuvon valmistajan verotettavana olevalle ajoneuvolle antaman selvityksen ajoneuvon vaatimuksenmukaisuudesta, jonka mukaan verotuksen kohteena olevan ajoneuvon NEDC-mittausmenetelmällä saatu yhdistetty hiilidioksidipäästö on 167 g/km. Verohallinto hylkäsi valittajan oikaisuvaatimuksen todeten, että esitetyt todistukset eivät osoittaneet ajoneuvon EY-tyyppihyväksyntää, eivätkä siten ajoneuvon yksilöllistä CO2-päästöarvoa. - Uutiset
14.7.2023 12.40
Ajoneuvoveron lisäveron oikaisuvaatimuksen ja huojennushakemuksen käsittely kesti Traficomissa lainvastaisesti lähes 2 vuottaOikaisuvaatimuksen noin 21 kuukauden käsittelyaika ei ollut täyttänyt perustuslaissa jokaiselle turvattuun oikeusturvaan kuuluvaa oikeutta saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä ja oli siten lainvastainen. Vastaavan lainvastaisuuden voitiin käsittelyajan osalta arvioida koskevan myös ao. veron huojennushakemusta. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen saattoi asiassa (kohdassa 3.2) esittämänsä käsityksen Traficomin lainvastaisesta menettelystä sen tietoon. - Uutiset
7.6.2023 9.45
KHO: Autoveron vientipalautusta ei ollut otettava huomioon laskettaessa yhtiön AVL 79 k §:n perusteella suoritettavan marginaaliveron perustettaAsiassa oli ratkaistavana, oliko yhtiön saama autoverolain 29 §:n mukainen autoveron vientipalautus otettava huomioon laskettaessa yhtiön arvonlisäverolain 79 a §:n mukaista veron perustetta, joka oli voittomarginaali ilman veron osuutta. Asiassa oli erityisesti arvioitava sitä, oliko autoveron vientipalautus otettava huomioon määritettäessä arvonlisäverolain 79 k §:n mukaista verokauden voittomarginaalia joko menettelyn piiriin kuuluvien tavaroiden ostohinnan alennuksena tai myydyistä tavaroista saatuna vastikkeena. KVL:n päätös kumottiin. - Uutiset
17.5.2023 11.50
Vierashuoneessa asianajaja Jouni Weckström: KHO 2023:36 – autoveron vientipalautus EU-oikeudellisena kysymyksenäKorkein hallinto-oikeus (”KHO”) antoi 27.4.2023 mielenkiintoisen autoveron vientipalautusta koskevan ratkaisun KHO 2023:36. Ratkaisu on erityisen mielenkiintoinen siksi, että sitä edelsi KHO:n 2.1.2021 tekemä välipäätös KHO 2021:153, jolla KHO päätti lykätä ratkaistavana olleen asian käsittelyä ja pyytää Euroopan unionin tuomioistuimelta (”EUT”) ennakkoratkaisua asiassa. Kysymyksenasettelu, johon KHO haki EUT:lta ratkaisua oli se, onko autoverolain (1482/1994) 34 d §:n 2 momentin säännös (korvattu lailla 777/2020, 29 § 3 mom. 2 kohta), jonka mukaan autoveroa ei palauteta ajoneuvosta, jonka ensimmäisestä käyttöönotosta on vientiajankohtana kulunut vähintään kymmenen vuotta, ristiriidassa unionin primaarioikeuden kanssa, kun ajoneuvo viedään Suomesta toiseen jäsenvaltioon. - Uutiset
27.4.2023 9.40
KHO: Käytetyn ajoneuvon vuonna 2015 tuoneella ei ollut oikeutta autoveron vientipalautukseenA oli vuonna 2015 tuonut Suomeen toisesta jäsenvaltiosta hankkimansa käytetyn ajoneuvon, rekisteröinyt sen täällä tieliikenteeseen ja maksanut ajoneuvosta kannetun autoveron. Vuonna 2017 A oli hakenut Verohallinnolta autoveron vientipalautusta, sillä kyseinen ajoneuvo oli myyty toiseen jäsenvaltioon ja poistettu liikennekäytöstä Suomessa. Verohallinto oli hylännyt A:n hakemuksen autoverolain 34 d §:n 2 momentin perusteella, koska ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta oli vientiajankohtana kulunut vähintään kymmenen vuotta. Asiassa oli KHO:ssa kysymys siitä, oliko A:lla oikeus autoveron vientipalautukseen suoraan Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen tavaroiden vapaata liikkuvuutta tai jäsenvaltioiden sisäisiä veroja ja maksuja koskevien Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen määräysten nojalla. - Uutiset
17.4.2023 8.00
Automaattista päätöksentekoa verotus- ja tulliasioissa koskevat lainsäädäntömuutokset voimaan 1.1.2024Muutokset mahdollistavat automaattisen päätöksenteon jatkamisen ja luovat edellytyksiä automaation laajentamiselle tietyissä verotus- ja tulliasioissa. Lait tulevat voimaan 1. tammikuuta 2024. - Uutiset
3.2.2023 8.30
EUT antoi ratkaisun Suomen autoveron vientipalautusta koskevassa asiassaEuroopan unionin primaarioikeutta ja erityisesti SEUT 110 artiklaa on tulkittava siten, etteivät ne ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan ajoneuvon arvoon sisältyvää autoveroa ei palauteta moottoriajoneuvon omistajalle, mikäli ajoneuvo viedään pysyvästi maasta toisessa jäsenvaltiossa käytettäväksi, kun mainitun ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta on vientiajankohtana kulunut vähintään kymmenen vuotta. Tältä osin on merkityksetöntä, onko tällaista ajoneuvoa ollut tarkoitus käyttää vakinaisesti pääasiassa autoveron kantaneen jäsenvaltion alueella ja onko sitä myös tosiasiassa käytetty vakinaisesti pääasiassa siellä. - Uutiset
20.12.2022 16.00
Virossa rekisteröityä autoa Suomessa käyttäneelle 4 kk:n ehdollinen vankeusrangaistus törkeästä veropetoksestaOikeuskäytännössä veropetos on katsottu törkeäksi yleensä silloin kun vältetyn veron määrä on ylittänyt 20.000 euroa. Vastaaja oli menettelyllään välttänyt veroa 23.176,43 euroa. Ottaen huomioon teolla vältetyn veron määrän ja menettely kokonaisuudessaan, vastaajan syyksi luettua menettelyä oli pidettävä kokonaisuutena arvostellen törkeänä. Oikeudenmukaisena seuraamuksena vastaajan syyksi luetusta teosta oli pidettävä neljää kuukautta vankeutta. (Vailla lainvoimaa 20.12.2022. Valituslupa myönnetty.) - Uutiset
8.11.2022 8.43
Täsmennetty ohje: Seuraamusmaksut autoverotuksessaVerohallinnon ohjeen lukua 4.3.5 Veronkorotus arvioverotuksessa on täsmennetty käyttöönottoilmoituksen laiminlyönnin seuraamusten osalta. Ohje on voimassa 4. marraskuuta 2022 lukien toistaiseksi. - Uutiset
28.9.2022 11.30
Suomessa vakituisesti asuva henkilö oli ajoneuvon käyttöönottajana velvollinen suorittamaan autoveron - merkitystä ei ollut sillä, kuka ajoneuvon oli tosiasiassa omistanut - 60 päivää vankeuttaVastaajan menettely täytti veropetoksen tunnusmerkistön. Ottaen huomioon vältetyn veron määrä (13.027 euroa) sakkorangaistus ei ollut riittävä seuraamus. Vastaajan syyksi luetussa teossa kysymys oli kuitenkin ollut kertaluontoisesta menettelystä, eikä se sellaisenaan osoittanut vastaajassa suurta syyllisyyttä. Mainittuihin seikkoihin nähden oikeudenmukainen seuraamus oli 60 päivää vankeutta. (Vailla lainvoimaa 28.9.2022. Jatkokäsittelylupa myönnetty.) - Uutiset
12.7.2022 14.00
Biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen ja kestävyyslain muutos lausuntokierroksella 9. elokuuta 2022 saakkaBiopolttoöljyn jakeluvelvoitteen tavoitteena on korvata erityisesti erillislämmityksessä ja työkoneissa käytettävää kevyttä polttoöljyä biopolttoöljyllä. Luonnos biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen ja kestävyyslain muutoksista on avattu nyt lausunnoille. Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoja biopolttoöljyn käytön edistämistä koskevan lain, eli biopolttoöljyn jakeluvelvoitelain, muutokseen sekä biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annetun lain, eli kestävyyslain, muutokseen. - Uutiset
30.6.2022 7.13
Heinäkuussa 2022 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaHeinäkuussa 2022 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksia ovat muun muassa:
- Ilmastolaki tulee voimaan 1.7.2022 alkaen
- Valmisteverotuslain 18 §:n muuttaminen
- Arvonlisäverolain muuttaminen
- Yrityksen saneerauksesta annetun lain muuttaminen
- Osuuskuntalain 23 luvun 24 §:n muuttaminen
- Osakeyhtiölain 20 luvun 24 §:n muuttaminen
- Finanssivalvonnasta annetun lain muuttaminen
- Työturvallisuuslain muuttaminen
- Luottolaitostoiminnasta annetun lain muuttaminen
- Yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun lain muuttaminen - Uutiset
14.6.2022 12.15
Keskusverolautakunta: Tuliko Verohallinnon auton myyjälle maksama autoveron vientipalautuksen määrä lukea osaksi ajoneuvon myynnistä laskettua voittomarginaalia eli veron perustettaKeskusverolautakunta katsoi asiaa kokonaisuutena arvioiden, että hakijan oli tapauksen olosuhteissa oikaistava ostohintojen yhteismäärää lisäämällä verokauden voittomarginaaliin toisiin EU-maihin myydyistä ajoneuvoista saamansa vientipalautuksen määrä. Hakemuksessa esitetyissä olosuhteissa vientipalautuksen huomioon ottamatta jättäminen voittomarginaalia eli veron perustetta määritettäessä olisi merkinnyt hakijalle myönnettävää järjestelmän tarkoituksen vastaista perusteetonta etua. Ennakkoratkaisu ajalle 17.5.2022-31.12.2023. KHO hyväksyi A Oy:n valituksen. Keskusverolautakunnan päätös kumottiin 7.6.2023. (Ei lainvoim. 14.6.2022) - Uutiset
19.1.2022 9.30
KHO: Ajoneuvon omistajalle ei ollut määrättävä maksettavaksi invataksin käyttötarkoituksen muutoksen johdosta autoverolain 48 §:ssä säädettyä jäljellä olevaksi veroksi katsottavaa veroaAsiassa oli kysymys siitä, oliko invataksiksi 26.10.2016 rekisteröidystä ja siten autoverosta vapaasta ajoneuvosta suoritettava autoveroa, kun ajoneuvo oli 18.7.2017 muutoskatsastettu sellaiseksi linja-autoksi, joka ei autoverolain (1482/1994) 1 §:n perusteella kuulunut lain soveltamisalaan. Ajoneuvon käyttö invataksina oli päättynyt muutoskatsastukseen. KHO totesi, että vaikka ajoneuvo oli poistettu invataksikäytöstä ennen laissa säädetyn neljän vuoden käyttöajan päättymistä, jäljellä olevan veron maksuunpano olisi johtanut siihen lain tarkoitusta vastaamattomaan lopputulokseen, että autoveron soveltamisalan ulkopuolisessa käytössä olevaa ajoneuvoa olisi rasittanut autovero. HAO:n ja Liikenteen turvallisuusviraston päätökset oli kumottava. - Uutiset
17.12.2021 5.59
Verotuksen muutoksia 2022Verohallinto on julkaissut koosteen verotukseen vuonna 2022 voimaan tulevista muutoksista. Tasavallan presidentti vahvisti osan muutoksista torstaina 16.12.2021, osan keskiviikkona 22.12.2021. - Uutiset
2.11.2021 10.00
KHO pyytää ennakkoratkaisua autoveron vientipalautusta koskevassa asiassaKHO:ssa on ratkaistavana kysymys siitä, oliko autoveron vientipalautukselle asetettu ajoneuvon käyttöikää koskeva rajaus ristiriidassa unionin primaarioikeuden kanssa siten, että A:lle olisi tullut palauttaa vientiajankohtana ajoneuvon arvossa jäljellä ollut autoveron osuus. - Uutiset
14.10.2021 14.17
Hallitus esittää muutoksia autoverolakiin ja ajoneuvoverolakiinHallitus antoi torstaina 14.10. esityksen eduskunnalle laeiksi autoverolain 10 §:n ja liitteen sekä ajoneuvoverolain 10 §:n muuttamisesta. Autoverotaulukkoa muutettaisiin siten, että alin veron osuus laskettaisiin 2,7 prosentista nollaan. Alinta veron osuutta sovelletaan henkilö- ja pakettiautoihin, joiden ajonaikainen ominaishiilidioksidipäästö on nolla grammaa kilometriltä. Tämä tarkoittaisi sitä, että autoista, joiden käyttövoimana on yksinomaan sähkö tai vety, ei suoritettaisi autoveroa. Samalla näistä autoista kannettavaa ajoneuvoveron perusveroa korotettaisiin. Perusvero nousisi 65 euroa vuodessa. - Uutiset
13.9.2021 9.22
KHO kumosi ja poisti HAO:n päätöksen uuden kuljetusvälineen arvonlisäveron määräämisen osalta sekä palautti asian HAO:lle tältä osin uudelleen lainmukaisessa kokoonpanossa käsiteltäväksiAutovero – Arvonlisävero – Uuden kuljetusvälineen yhteisöhankinta – Hallinto-oikeuden päätösvaltaisuus – Hallinto-oikeuden kokoonpano – Kaksi vai kolme jäsentä - Uutiset
2.9.2021 14.00
Hovioikeus: Vastaajaa ei olisi tullut tuomita käräjäoikeudessa ajoneuvorikkomuksestaTuomitsemishetkellä (KO:n tuomio 19.8.2020) voimassa olleiden tieliikennelain ja ajoneuvolain säännösten perusteella vastaajaa ei olisi tullut tuomita KO:ssa kyseisestä ajoneuvorikkomuksesta. (Vailla lainvoimaa 2.9.2021) - Uutiset
12.8.2021 8.00
Päivitetty ohje: Ennakkoratkaisuhakemuksen tekeminen ja siihen annettava päätösVerohallinto voi antaa verovelvollisen kirjallisesta hakemuksesta ennakkoratkaisun yksilöityyn verotusta koskevaan kysymykseen. Verohallinnon ohjeessa käsitellään ennakkoratkaisuhakemuksen tekemistä ja käsittelyä Verohallinnossa. Ohjeeseen on päivitetty autoverotuksen ja valmisteverotuksen ennakkoratkaisun hakemista koskevat muutokset. Ohje on voimassa 2. elokuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
18.5.2021 12.45
Liikenneverotyöryhmän loppuraportti - verotulot laskevatVM:n asettama työryhmä on arvioinut liikenteen verotuksen uudistamistarpeita valtiontalouden ja ilmastotavoitteiden kannalta hallituskautta pidemmällä aikajaksolla. Työryhmän selvityksen mukaan liikenteen verotulot laskevat liikenteen sähköistymisen myötä, mikä edellyttää muutoksia verotukseen. - Uutiset
28.4.2021 8.43
Uusi ohje: Autoverotuksen sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksuVerohallinnon ohjeessa kerrotaan, millä perusteilla Verohallinto määrää autoverotuksen sivullisilmoittajille VML 22 a §:ssä säädettyjä laiminlyöntimaksuja sivullisen yleisen tiedonantovelvollisuuden laiminlyönneistä. Ohje on voimassa 1. toukokuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
3.3.2021 15.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu koskien tullien ja tuonnin arvonlisäveron maksamista Turkissa rekisteröidystä ja EU:n alueelle tuodusta henkilöautostaArvonlisäverodirektiivin 2006/112/EY 71 artiklan 1 kohdan toista alakohtaa on tulkittava siten, että tavaroita, joista on kannettava tullia, koskeva tuonnin arvonlisävero tulee maksettavaksi jäsenvaltiossa, jossa unionin tullilainsäädännössä asetetun velvollisuuden täyttämättä jättäminen todettiin, jos kyseiset tavarat ovat siitä huolimatta, että ne ovat saapuneet fyysisesti unionin tullialueelle toisessa jäsenvaltiossa, tulleet taloudelliseen vaihdantaan unionissa siinä jäsenvaltiossa, jossa edellä mainittu toteamus tehtiin. - Uutiset
26.2.2021 11.16
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi perheen muuttoauton Suomeen tuoneen naisen toimineen tahallisesti - veropetoksesta 60 päivää vankeuttaAsiassa oli riidatonta, että vastaaja oli antanut väärän tiedon autoveron määräämiseen vaikuttaneesta seikasta ja että tämän seurauksena veroa oli jätetty määräämättä syytteen teonkuvauksen mukainen määrä (autoveroa 13.450 euroa). HO:ssa oli kysymys siitä, oliko vastaaja menetellyt tahallisesti. HO katsoi pääkäsittelyä pitämättä, että vastaajan menettely oli ollut RL 3 luvun 6 §:n edellyttämällä tavalla tahallista. Vastaajan oli selonottovelvollisuutensa huomioon ottaen täytynyt pitää varmana tai varsin todennäköisenä, että virheellisen muuttopäivän ilmoittamisen seurauksena vero määrätään liian alhaiseksi. Vastaaja oli syyllistynyt siihen veropetokseen, josta hänelle oli vaadittu rangaistusta. Vastaajalle uomittu vankeusrangaistus määrättiin ehdolliseksi, koska rikoksen vakavuus, rikoksesta ilmenevä tekijän syyllisyys tai tekijän aikaisempi rikollisuus ei edellyttänyt ehdottomaan vankeuteen tuomitsemista. (Vailla lainvoimaa 26.2.2021) - Uutiset
18.2.2021 7.00
Verohallinto valvoo taksiyrittäjiä tehostetusti - Mitä taksiyrittäjän pitää huomioida verotuksessa?Taksiluvan saanti helpottui vuonna 2018, kun uusi taksilaki tuli voimaan. Uudistuksen seurauksena alalle tuli paljon uusia yrittäjiä ja verovalvonta muuttui aiempaa haasteellisemmaksi. Verotarkastuksessa selvitetään, vastaako kirjanpito yrityksen toimintaa. Taksitoimialaa koskevat lakiuudistukset eivät muuttaneet verotukseen liittyviä ilmoittamis- tai maksuvelvollisuuksia Verohallinnolle. Tulot täytyy muistaa ilmoittaa itse. Verohallinnon kirjoituksessa kerrotaan mm. mitä asioita toiminimellä toimivan taksiautoilijan tulee huomioida. Kirjoituksesta löytyy tietoa myös takseille myönnettävästä autoveron alennuksesta. - Uutiset
29.1.2021 11.45
Helmikuussa 2021 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaHelmikuussa 2021 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksia ovat muun muassa:
- Konkurssivelallisen maksuaika konkurssiuhkaisen maksukehotuksen jälkeen pitenee 30 päivään
- Taloyhtiöiden määräaikaa osakeluetteloiden siirtämiselle huoneistotietojärjestelmään jatketaan 31.12.2023 saakka
- Muutoksia liikennepalvelulakiin
- Kilpailusääntöjen noudattamisen valvonta tehostuu - Uutiset
28.1.2021 12.30
Uusi ohje: Suomessa myytäväksi tarkoitetun ajoneuvon autoveroton esittelykäyttöUusi autoverolaki (777/2020) tuli voimaan 1. tammikuuta 2021. Ohjeeseen on tehty uudesta laista johtuvat muutokset ja täsmennykset. - Uutiset
18.1.2021 14.48
Autoveroilmoituksen laiminlyönti - syyteoikeus veropetoksesta oli vanhentunutHO totesi, että autovero määrätään verovelvollisen autoveroilmoituksen perusteella. Autoveron määräämättä jääminen vastaajan Suomessa käyttöön ottamasta ajoneuvosta oli aiheutunut välittömästi sen seurauksena, että vastaaja oli tämän velvollisuutensa laiminlyönyt. Näin ollen sekä vastaaja laiminlyönti että siitä aiheutunut seuraus olivat tapahtuneet viimeistään 17.4.2014. Rikoksen vanhentumisaika laskettiin siten RL 8 luvun 2 §:n 1 momentin mukaan alkavaksi 17.4.2014. Koska haastehakemus oli annettu vastaajalle tiedoksi 6.5.2019 eli yli viisi vuotta tekoajankohdan jälkeen, syyteoikeus oli vanhentunut ja syyte oli näin ollen hylättävä. Syytteen tullessa hylätyksi myös rikosperusteinen vahingonkorvausvaatimus oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 18.1.2021) - Uutiset
28.12.2020 9.30
Autoverotuksen seuraamusmaksut on uudistettuAutoverolain seuraamusmaksuista säädetään autoverolaissa (777/2020). Uudet seuraamusmaksut perustuvat hallituksen esityksessä 54/2020 vp ehdotettuihin lakimuutoksiin, jotka on vahvistettu 13.11.2020 ja tulevat voimaan 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
22.12.2020 8.00
Ohje: Uuden ajoneuvon verotusarvo autoverotuksessaVerohallinnon ohjeessa käsitellään uuden ajoneuvon verotusarvon määrittämistä autoverolain (777/2020) nojalla. Ohjetta noudatetaan sellaisen uuden ajoneuvon verotuksessa, jota koskeva veron suorittamisvelvollisuus on syntynyt 1. tammikuuta 2021 tai sen jälkeen. Käytännössä tämä tarkoittaa ajoneuvoja, jotka on rekisteröity tai otettu verolliseen käyttöön taikka joista verovelvollinen on antanut veroilmoituksen 1.1.2021 tai sen jälkeen. Rekisteröity autoveroilmoittaja laskee itse uuden ajoneuvon veron määrän ja ilmoittaa ajoneuvokohtaisesti eritellyt veron määrät jaksoveroilmoituksessa. - Uutiset
15.12.2020 11.20
Hovioikeuden tuomio valtion korvausvastuusta virheellisten autoverotuspäätösten johdostaHO katsoi, ettei kantajalla muutoksenhaun laiminlyönnin johdosta ollut oikeutta vahingonkorvaukseen virheellisten autoverotuspäätösten johdosta. Joka tapauksessa oikeus korvaukseen olisi myös vanhentunut, kun vanhentumista ei ollut katkaistu kolmen vuoden kuluessa autoverotuspäätösten antamisesta, jolloin verotuksen syrjivyys oli ollut mahdollista havaita oikeudellisesta tulkintaepäselvyydestä huolimatta (ks. KKO 2017:84). Näillä perusteilla aihetta KO:n tuomion lopputuloksen muuttamiseen autoverotusta koskevien päätösten virheellisyyteen perustuvien vahingonkorvausvaatimusten osalta ei ollut. Sen sijaan oikaisuvaatimuksista aiheutuneiden kustannusten osalta HO katsoi toisin kuin KO, että valtion oli vahingonkorvauslain perusteella korvattava kantajayhtiölle aiheutunut vahinko vaatimuksen mukaisesti. (Vailla lainvoimaa 15.12.2020) - Uutiset
10.12.2020 13.30
Verohallinnolta uusia autoverotukseen liittyviä päätöksiäVerohallinnon päätökset ovat voimassa 1. tammikuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
27.11.2020 16.00
Tuloverotuksen muutoksenhaun määräaika on joko 3 vuotta tai 5 vuotta riippuen siitä, onko päätös tehty ennen 1.1.2017 vai sen jälkeenOikaisuvaatimuksen voi tehdä heti verotuksen päättymisen jälkeen. Verotuksen päättymispäivä on henkilökohtainen. Verotus voi päättyä verovuotta seuraavan vuoden toukokuun ja lokakuun välisenä aikana. Ennen verotuksen päättymistä veroilmoitusta voi korjata tai täydentää OmaVerossa tai antamalla tiedot erillisellä lomakkeella. Verovuodesta 2017 alkaen tuloverotuksen oikaisuvaatimuksen on voinut tehdä 3 vuoden kuluessa verovuoden päättymistä seuraavan vuoden alusta. Jos oikaisuvaatimus koskee verovuosia 2014–2016, voi oikaisuvaatimuksen tehdä 5 vuoden kuluessa verotuksen päättymistä seuraavan vuoden alusta. - Uutiset
13.11.2020 13.36
Autoverotus ja valmisteverotus tulevat osaksi OmaVero-palvelua vuoden 2021 alusta - lait vahvistettuTasavallan Presidentti vahvisti perjantaina (13.11.) lait, jotka sisältyvät eduskunnan vastaukseen hallituksen esitykseen valmisteverotusmenettelyn ja autoverotusmenettelyn uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi ja määräsi lain veronkantolain muuttamisesta sekä lain veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain muuttamisesta tulemaan voimaan 1. helmikuuta 2021 sekä muut eduskunnan vastaukseen sisältyvät lait tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
22.10.2020 13.30
Autoverotus ja valmisteverotus tulevat osaksi OmaVero-palvelua vuoden 2021 alustaEduskunta hyväksyi lakimuutokset keskiviikkona (21.10.). Valmisteverot muuttuvat oma-aloitteisiksi veroiksi. Ilmoittamisen ja maksamisen määräaika pitenee nykyisestä. Nykyinen veron vähennysmenettely poistuu käytöstä, mutta verovelvollinen voi hakea veron palautusta. Autovero pysyy maksuun pantavana verona. Muutoksia tulee muun muassa rekisteröityjen asiamiesten uusien ajoneuvojen ilmoittamiseen. - Uutiset
11.6.2020 9.00
Autoveroilmoituspalvelussa on otettu yrityksille käyttöön Suomi.fi-tunnistus ja Suomi.fi-valtuudetYritykset voivat nyt ottaa autoveroilmoituspalvelussa käyttöön Suomi.fi-tunnistuksen ja Suomi.fi-valtuudet. Yritys voi myös toistaiseksi asioida autoveroilmoituspalvelussa Katso-roolilla "Verohallinnon autoverotus". Katso-tunnistus ja Katso-valtuudet ovat poistumassa käytöstä kokonaan. - Uutiset
5.5.2020 14.56
Virolaisen yhtiön omistaman auton käyttö Suomessa – ennakkoratkaisua EUT:lta ei pyydetty eikä käräjäoikeuden tuomiota veropetoksesta muutettuRikosoikeudellisen vastuun kohdentaminen - vastaajan menettely - vastaajan oikeus auton verottomaan käyttöön Suomessa - kieltoerehdys ja tahallisuus - vältetyn veron ja aiheutetun vahingon määrä - EU-oikeudellinen suhteellisen verotuksen periaate - ennakkoratkaisupyyntö (Vailla lainvoimaa 5.5.2020) - Uutiset
23.4.2020 15.30
Valmiste- ja autoverotuksen menettelysäännöksiä uudistetaan - veroasiat voi hoitaa OmaVerossa vuoden 2021 alustaVerohallinto pystyy ottamaan käyttöön uuden tietojärjestelmän myös auto- ja valmisteverotuksessa, kun menettelysäännöksiä uudistetaan. Hallituksen esitys ei tuo muutoksia valmisteverojen ja autoveron määrään tai muihin keskeisiin perusteisiin. Hallitus esittää, että lainsäädäntö tulisi voimaan pääosin vuoden 2021 alussa. - Uutiset
25.2.2020 10.10
Harmaan talouden selvityksiä: Autokaupassa keinot verojen välttämiseen ovat moninaiset – harmaan talouden harjoittajat likaavat autokaupan mainettaAutojen myynnin ja maahantuonnin on havaittu olevan alttiita harmaalle taloudelle. Vilpillisten toimijoiden keinot vältellä veroja autokaupassa ovat monenlaisia. Yksi esimerkki on toimialalla esiintyvä pimeä myynti. Harmaan talouden selvitysyksikkö tutki ajoneuvokaupan harmaan talouden riskejä. - Uutiset
14.2.2020 8.31
Mitä taksiyrittäjän pitää huomioida verotuksessa?Taksialan lakimuutokset eivät vaikuta taksiyrittäjän verovelvoitteisiin. Taksiautoilijan on itse ilmoitettava tulonsa Verohallinnolle, Verohallinto muistuttaa. Verohallinnon artikkelissa kerrotaan mm. mitä asioita toiminimellä toimivan taksiautoilijan tulee huomioida. Artikkelista löytyy tietoa myös takseille myönnettävästä autoveron alennuksesta. - Uutiset
3.1.2020 15.28
Valmiste- ja autoverotuksen verotus- ja veronkantomenettelyjä sekä muutoksenhaku- ja seuraamusjärjestelmiä yhdenmukaistetaan - uudistusta koskevat lausunnnot nyt luettavissaTavoitteena on yhdenmukaistaa valmiste- ja autoverotuksen verotus- ja veronkantomenettelyjä sekä muutoksenhaku- ja seuraamusjärjestelmiä niin, että ne vastaavat muita Verohallinnon kantamia veroja koskevia menettelyjä. Tämä mahdollistaisi Verohallinnon uuden tietojärjestelmän käyttöönoton myös valmiste- ja autoverotuksessa. Valmisteverot muutettaisiin oma-aloitteisiksi veroiksi. Niiden ilmoittamiseen, maksamiseen, määräämiseen ja muutoksenhakuun sovellettaisiin lakia oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä. Autovero olisi edelleen maksuun pantava vero, johon sovellettaisiin pääosin samoja menettelyjä kuin muihin maksuun pantaviin veroihin. Valmisteverojen ja autoveron määrään tai veron muihin perusteisiin ei ehdoteta muutoksia. - Uutiset
2.1.2020 15.26
Oikeuskansleri valmisteverotusmenettelyn ja autoverotusmenettelyn uudistamisesta: Automaattinen päätöksenteko ja automaattiset menettelyt tarvitsevat riittävän ja selkeän oikeudellisen perustanOikeuskansleri katsoi lausunnossaan, että verotuksen automaattiset menettelyt sisältävät hyviä mahdollisuuksia turvata asioiden joutuisa, virheetön ja hallinto-oikeudessa yleisenä periaatteena noudatettavan palveluperiaatteen mukainen asioiden käsittely sekä asiakkaiden tarpeiden huomioon ottaminen. Oikeuskansleri katsoi kuitenkin, että automaattinen päätöksenteko ja automaattiset menettelyt tarvitsevat riittävän ja selkeän oikeudellisen perustan. Menettelyssä tulee turvata hyvän hallinnon perusteiden ja virkavastuun toteutuminen. - Uutiset
19.12.2019 15.00
Verotuksen muutoksia 2020- Muutoksia tuloverotukseen
- Kotitalousvähennys pienenee
- Asuntovelan koron vähennysoikeus pienenee asteittain
- Työnantajan maksamien muuttokustannuksien veronalainen osuus laskee
- Erityissäännökset ulkomailta tulevan palkansaajan lähdeverotuksesta muuttuvat pysyviksi
- Helpotuksia tulorekisteri-ilmoittamiseen
- Osakesäästötilit käyttöön
- Yrityksille korotetut poistot kone- ja laitehankinnoista
- Muutoksia yritysten varojen arvonnousun verotukseen maasta poistuttaessa
- Hybridijärjestelyjen verotus estää verosuunnittelua
- Tupakkavero nousee
- Virvoitusjuomavero nousee
- Öljyjätemaksusta annettu laki kumotaan
- Yhteisöjen tulolähdejako poistuu
- Ks. 30.12.2019 vahvistetut verolait uutisen lopussa - Uutiset
16.12.2019 15.28
Virolaisilla kilvillä Suomessa ajaneelle 80 päiväsakkoa veropetoksesta - asian ratkaiseminen ei edellyttänyt ennakkoratkaisun pyytämistä EUT:ltaVastaaja oli tuonut Viroon rekisteröidyn henkilöautonsa Suomeen 15.5.2013 ja käyttänyt sitä Suomessa yleisessä liikenteessä syytteen mukaisena tekoaikana 1.6.2013–19.3.2014 tekemättä autosta autoveroilmoitusta Suomeen. Hän oli työskennellyt Suomessa siivoojana 13.6.2013–16.1.2015. Asiassa oli kysymys siitä, oliko vastaajan autoverolain 33 §:ssä tarkoitettu vakinainen asuinpaikka tekoaikana Suomessa, ja olisiko vastaajan siten tullut ennen ajoneuvon käyttöönottoa tehdä autoveroilmoitus Suomessa. Jos vastaajalla oli ollut sanottu velvollisuus, asiassa oli vielä ratkaistava, oliko syyte silti hylättävä tahallisuuden puuttumisen tai kieltoerehdyksen vuoksi. Edelleen HO:n oli ratkaistava, oliko vastaajan syyksi mahdollisesti luettavassa vältetyn veron määrässä ja tuomittavassa vahingonkorvauksessa otettava huomioon laskennallinen vientipalautus, ja oliko veron määrän lukemista syyksi täysimääräisenä pidettävä EU-oikeuden vastaisena. Vielä kysymys oli siitä, oliko jälkimmäisestä kysymyksestä vastaajan vaatimalla tavalla pyydettävä ennakkoratkaisua EUT:lta. KO:n tuomion lopputulosta, jolla vastaaja oli tuomittu veropetoksesta 80 ps rangaistukseen, ei muutettu. (Vailla lainvoimaa 16.12.2019) - Uutiset
4.12.2019 9.00
Luottamuksensuoja verotusmenettelyssä -ohje uudistettiin kokonaisuudessaanVerohallinnon ohjeessa käsitellään verotusmenettelyssä noudatettavaa luottamuksensuojaperiaatetta. Luottamuksensuojasta säädetään VML 26 §:n 2 momentissa ja oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 6 §:ssä. Uusi ohje korvaa 22.3.2000 annetun Verohallinnon ohjeen (Drno 569/38/2000). Ohje on päivityksen yhteydessä uudistettu kokonaisuudessaan. Siinä on otettu huomioon sekä nykyiset luottamuksensuojasäännökset että luottamuksensuojaa koskeva KHO:n oikeuskäytäntö syksyyn 2019 saakka. - Uutiset
15.11.2019 13.00
Verohallinnolle tulossa käyttöön uusi tietojärjestelmä myös auto- ja valmisteverotuksessa - verotus- ja veronkantomenettelyjä sekä muutoksenhaku- ja seuraamusjärjestelmiä koskevan lakiluonnoksen lausuntoaika päättyy 31. joulukuutaVM pyytää lausuntoja lakiluonnoksista, joiden tavoitteena on yhdenmukaistaa valmiste- ja autoverotuksen verotus- ja veronkantomenettelyjä sekä muutoksenhaku- ja seuraamusjärjestelmiä niin, että ne vastaavat muita Verohallinnon kantamia veroja koskevia menettelyjä. Tämä mahdollistaisi Verohallinnon uuden tietojärjestelmän käyttöönoton myös valmiste- ja autoverotuksessa. Valmisteverot muutettaisiin oma-aloitteisiksi veroiksi. Niiden ilmoittamiseen, maksamiseen, määräämiseen ja muutoksenhakuun sovellettaisiin lakia oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä. Autovero olisi edelleen maksuun pantava vero, johon sovellettaisiin pääosin samoja menettelyjä kuin muihin maksuun pantaviin veroihin. Valmisteverojen ja autoveron määrään tai veron muihin perusteisiin ei ehdoteta muutoksia. - Uutiset
31.10.2019 11.55
Marraskuussa 2019 voimaantulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaMarraskuussa 2019 tulee voimaan lukuisia säädöksiä ja säädösmuutoksia, muun muassa:
- Veronkanto- ja verotusmenettelyjen uudistamista koskevan lainsäädäöntökokonaisuuden viimeiset osat voimaan 1.11.2019
- Varainsiirtoverotuksen ilmoittamista ja maksamista koskevat lainsäädöntömuutokset voimaan 1.11.2019
- Kalastusalan työehtoihin muutoksia 15.11.2019 alkaen - Uutiset
11.9.2019 14.18
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu unionin oikeuden vastaisen lainvoimaisen tuomioistuinratkaisun purkamista koskevan vaatimuksen esittämiselle asetetusta määräajastaUnionin oikeus ei ole lähtökohtaisesti esteenä kansalliselle säännökselle, jossa asetetaan unionin oikeuden vastaisen lainvoimaisen tuomioistuinratkaisun purkamista koskevan vaatimuksen esittämiselle yhden kuukauden preklusiivinen määräaika, joka alkaa kulua siitä, kun ratkaisu, jonka purkamista vaaditaan, on annettu tiedoksi. Tehokkuusperiaatetta, luettuna yhdessä oikeusvarmuuden periaatteen kanssa, on kuitenkin tulkittava siten, että se on pääasiassa kyseessä olevan kaltaisissa olosuhteissa esteenä sille, että kansallinen tuomioistuin soveltaa yhden kuukauden preklusiivista määräaikaa lainvoimaisen tuomioistuinratkaisun purkuvaatimuksen esittämiselle silloin, kun tätä purkuvaatimusta esitettäessä tuomiota, jossa tämä määräaika vahvistettiin, ei ollut vielä julkaistu Monitorul Oficial al Românieissä.