Hakutulokset
- Uutiset
26.10.2017 14.37
Oikeuskäytännössä on suhtauduttu hyvin pidättyvästi tunnusmerkistöerehdyksen soveltamiseen ajoneuvoverorikkomuksissaOikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että ajoneuvon käyttäjältä edellytetään aktiivista selvittämisvelvollisuutta veron maksamiseksi eikä ajoneuvon kuljettaja voi tehokkaasti vedota laskun saapumatta jäämiseen. Helsingin KO:n ratkaisemassa asiassa vastaaja oli ollut ajoneuvon rekisteriin merkitty haltija hieman alle vuoden ennen syytteessä yksilöityä tapahtumaa. Vastaaja oli laiminlyönyt ilmoittaa osoitetietonsa viranomaisten ylläpitämiin rekistereihin eli ajoneuvorekisteriin sekä väestötietojärjestelmään. Sillä seikalla, että vastaja on ulkomaalainen ei voitu katsoa olevan merkitystä arvioitaessa vastaajan vastuuta toimia lain säätämällä tavalla. Asiassa esitettyä näyttöä kokonaisuutena arvioiden KO ei hyväksynyt vastaajan esittämää tunnusmerkistöerehdykseen perustuvaa syytteen kiistoperustetta. HO ei myöntänyt vastaajalle jakokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 26.10.2017) - Uutiset
6.10.2017 9.50
KHO: Ylimmän tuomioistuimen veroasiantuntemus on elintärkeää oikeusturvalleTervehdyspuheessaan verotuomareiden kansainvälisen järjestön IATJ:n 8. yleiskokouksessa KHO:ssa perjantaina (6.10.) KHO:n presidentti Pekka Vihervuori korosti vero-oikeuden eri osa-alueita hallitsevien tuomareiden ammatillisen osaamisen tarpeellisuutta etenkin ylimmissä veroasioita käsittelevissä tuomioistuimissa. - Uutiset
6.10.2017 7.01
Oikeuskansleri veneveron valmistelusta: Kielelliset perusoikeudet eivät saa vaarantua poliittisesti asetettujen aikataulutavoitteiden vuoksiOikeuskansleri kiinnitti VM:n huomiota velvollisuuteen noudattaa kielilakia ja hyvän lainvalmistelun vaatimuksia. Hän totesi, että perustuslaissa turvatut kielelliset perusoikeudet eivät saa vaarantua poliittisesti asetettujen aikataulutavoitteiden vuoksi. - Uutiset
19.9.2017 13.37
Hallitus esittää muutoksia muun muassa ansiotulojen verotukseen, varainsiirtoverotukseen ja tupakkaveroonPalkkatulon verotus pysyy ensi vuonna suunnilleen nykyisellään. Verovapaiden matkakustannusten korvausten maksamisessa sovellettavaa kahden vuoden tilapäisyyden aikarajaa ehdotetaan pidennettäväksi kolmeen vuoteen. Työnantajan kustantaman koulutuksen verovapautta laajennetaan. Kunnallisverotuksen perusvähennyksen enimmäismäärä nousee. Työtulovähennyksen enimmäismäärää korotetaan. Varainsiirtoverolakia ehdotetaan muutettavaksi, jotta tarkoituksenmukaisen yritysmuodon valinta helpottuu. Yle-veroon tulee muutoksia. Ammatillisen koulutuksen rahoitus ja arvonlisäverotus muuttuvat. Tupakkavero kiristyy. Yhteisöveron jako-osuudet muuttuvat. - Uutiset
11.8.2017 9.10
Verohallinnon päätös nestemäisistä polttoaineista palautettavan valmisteveron määrästä 1.1. - 30.6.2017 välisenä aikana kulutukseen luovutetuille polttoaineilleVerohallinto on nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain (1472/1994) 9 a §:n 5 momentin, sellaisena kuin se on laissa 1179/2016, nojalla vahvistanut ajalta 1.1.–30.6.2017 moottoribensiinistä ja sitä korvaavista tuotteista, dieselöljystä ja sitä korvaavista tuotteista, nestekaasusta ja sitä korvaavista tuotteista sekä kevyestä polttoöljystä ja sitä korvaavista tuotteista palautettavan valmisteveron määrän, jota sovelletaan mainittuna aikana kulutukseen luovutettujen polttoaineiden veron palautukseen. - Uutiset
4.8.2017 9.49
Hovioikeuden päätös Virossa rekisteröidyn henkilöauton Suomessa käyttämistä ja verottamista koskevassa rikosasiassa: vientipalautuksen saamatta jäämistä ei voida pitää rikosoikeudellisena seuraamuksenaVientipalautuksen saamatta jäämistä ei voida pitää tosiasiallisestikaan EIS 7. lisäpöytäkirjan 4 artiklassa tarkoitettuna rikosoikeudellisena seuraamuksena. Tapaus ei edes välttämättä kuulu lisäpöytäkirjan 4 artiklan soveltamisalan piiriin tai ainakaan sen ydinalueelle, kun uuden oikeudenkäynnin estävää aikaisempaa menettelyä ei ole ollut. Ne bis in idem -kiellosta johtuvaa estettä veropetossyytteen tutkimiselle ei ollut. KO:n tuomio kumottiin ja asia palautettiin KO:een. (Vailla lainvoimaa 4.8.2017) - Uutiset
19.7.2017 9.16
Etelä-Suomessa useita arvoautopetoksia, poliisi kehottaa valppauteenPoliisilla on Etelä-Suomessa tutkinnassa useita autoliikkeisiin ja rahoitusyhtiöihin kohdistuneita törkeitä petoksia. Keskusrikospoliisi kehottaakin yrityksiä valppauteen sekä rahoitusta myönnettäessä että autoja myytäessä. - Uutiset
10.7.2017 10.59
Uusien henkilöautojen päästömittaustavan muutosten vaikutus verotukseen7. heinäkuuta 2017 EU:n virallisessa lehdessä julkaistu EU-asetus muuttaa syyskuussa päästömittaustapaa henkilöautojen tyyppihyväksynnässä, kertovat Trafi, Verohallinto ja valtionvarainministeriö. Uutta WLTP-päästömittaustapaa käytetään uusien ensirekisteröitävien henkilöautojen polttoaineen kulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen (CO2) mittauksissa. Mittaustapa ei ainakaan toistaiseksi muuta verotusta. - Uutiset
15.6.2017 11.32
Hovioikeuden tuomio autoverosta kannetun arvonlisäveron (elv) korvausvelan vanhentumisesta - valtio vapautettiin kaikesta korvausvelvollisuudestaKantaja oli 29.7.2003 tehnyt veroilmoituksen Tullille EU:n alueelta Suomeen tuodusta käytetystä henkilöautosta. Autosta oli Tullin 13.10.2003 tekemällä autoveropäätöksellä määrätty maksettavaksi autoveron lisäksi autoverolle kannettua arvonlisäveroa (elv) 1.241,61 euroa. Päätökseen ei ollut haettu muutosta. Kantaja oli vaatinut, että Suomen valtio velvoitetaan korvaaman kantajalle vahingonkorvauksena autoverosta kannetusta arvonlisäverosta 1.241,61 euroa korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine viivästyskorkoineen 16.8.2013 lukien. HO katsoi, että vanhentumisaika oli alkanut 19.3.2009 (EUT:n tuomio C-10/08). Vanhentuminen oli katkaistu vasta kanteen vireillepanolla 16.7.2013. Velka oli vanhentunut ja kanne oli sillä perusteella hylättävä. Suomen valtion / Tullin ja A:n oikeudenkäyntikuluvaatimukset hylättiin. (Lainvoimainen) - Uutiset
15.6.2017 9.40
Komissio lopetti vuokra- ja leasingautojen autoveroa Suomessa koskevan asian käsittelynKomissio on lopettanut Suomea vastaan vireillä olleen rikkomusmenettelyn, joka koski leasing- ja vuokra-autojen autoverotusta. Komission ryhdyttyä toimiin helmikuussa 2015 Suomi muutti lainsäädäntöään 1. tammikuuta 2017 siten, että se vastaa nyt EU:n lainsäädäntöä. - Uutiset
1.6.2017 9.40
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu ajoneuvojen rekisteröintivelvollisuudesta ja työntekijöiden vapaasta liikkuvuudestaSEUT 45 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä Belgian kaltaiselle jäsenvaltion lainsäädännölle, jonka mukaan kaikkien jäsenvaltiossa asuvien työntekijöiden on rekisteröitävä kyseisessä jäsenvaltiossa omistamansa ajoneuvo, joka on jo rekisteröity toisessa jäsenvaltiossa ja joka on tarkoitettu pääosin käytettäväksi mainitun toisen jäsenvaltion alueella. - Uutiset
12.5.2017 9.35
Hallinto-oikeus: Autoverolaissa tarkoitettu virhemaksu olisi tullut määrätä kolmen vuoden kuluessa maahantuodun auton verottamisestaA:n maahantuoma ajoneuvo oli verotettu tullipiirissä 27.1.2012 hänen 9.1.2012 tekemänsä autoveroilmoituksen perusteella. Myöhemmin kävi ilmi, että A:n ajoneuvon matkamittarin lukema olikin todellisuudessa alhaisempi kuin mitä autoveroilmoituksella oli ilmoitettu. Tullin Autoverotus katsoi A:n laiminlyöneen ilmoitusvelvollisuutensa, jonka vuoksi hänelle määrättiin 23.6.2015 tehdyllä päätöksellä autoverolain 59 a §:n nojalla 300 euron suuruinen virhemaksu. Tapauksessa virhemaksun määräämiselle säädetty kolmen vuoden määräaika oli päättynyt viimeistään 27.1.2015 eli kolmen vuoden kuluessa siitä, kun ajoneuvo oli verotettu. A:lle ei siten enää 23.6.2015 ollut voitu määrätä virhemaksua. (Ei lainvoim. 12.5.2017) - Uutiset
11.5.2017 8.05
Apulaisoikeusasiamieheltä huomautus Trafille aiheettomasta auton käyttökieltoon asettamisesta sekä jälki- ja lisäveron määräämisestä vaikka käyttökielto olikin sittemmin peruttu eikä veroa pantu maksuunLiikenteen turvallisuusvirastolla oli käyttökiellon määränneenä sekä jälki- ja lisäveron kantoviranomaisena päävastuu asian asianmukaisesta ja riittävästä selvittämisestä. Virastolla ei ole lainmukaista perustetta siirtää sille itselleen kuuluvaa asian selvittämisvelvollisuutta ja asianosaisen kuulemisvelvollisuutta toiselle sitä avustavalle viranomaiselle. Ajoneuvoverolain mukaan ajoneuvon käyttö voidaan estää, jos ajoneuvosta on maksuunpantava lisäveroa. Kun Liikenteen turvallisuusvirasto määräsi ajoneuvon käyttökieltoon selvittämättä ensin, oliko ajoneuvosta maksuunpantava lisäveroa, eli oliko ajoneuvon käyttö liikenteessä lainmukainen, se laiminlöi hallinnon keskeisiin oikeusturvaperiaatteisiin kuuluvat velvollisuutensa. Liikenteen turvallisuusviraston menettely oli lainvastainen. Apulaisoikeusasiamies antoi Liikenteen turvallisuusvirastolle huomautuksen sen lainvastaisesta menettelystä. - Uutiset
8.5.2017 11.31
Hallinto-oikeuden päätös uuden auton kokonaisarvoon sisältyvien, mutta verotusarvoon kuulumattomien valittajan määrittelemien verottomien erien vaikutuksesta käytettynä maahantuotavan auton niin sanottuun historialliseen veron osuuteenValittaja vaati, että verottomat erät tuli ottaa huomioon veroprosentin määrittämisessä. HAO katsoi, ettei valittaja ollut näyttänyt, että puheena olevalle ajoneuvolle määrätty autovero olisi määrätty valittajan esittämällä tavalla virheellisesti eikä asiassa ollut muutoinkaan ilmennyt, että valittajan käytettynä Suomeen maahantuomasta ajoneuvosta kannetun autoveron määrä olisi ollut suurempi kuin vastaavassa Suomessa jo rekisteröidyssä autossa oli veroa jäljellä. Näin ollen Tullin autoveronmuutospäätöksellä oikaisemaa veron osuutta ei ollut pidettävä liian suurena eikä sitä ollut pidettävä syrjivänä. Valittaja ei ollut osoittanut asiassa laadittua vertailuverolaskelmaa tai sovellettua veroprosenttia virheelliseksi. (Ei lainvoim 8.5.2017, Ään 8-1) - Uutiset
26.4.2017 16.00
Selvitysryhmä: Suomesta johtava älykkään liikenteen ekosysteemiTeknologinen kehitys ja digitalisaatio ovat merkittävimmät liikenteen ja viestinnän toimintaympäristöä mullistavat tekijät. Tiedosta on kehittymässä kriittinen tuotannontekijä ja se hallitsee tulevaisuuden liikenne- ja viestintäarkkitehtuuria. Suomella on mahdollisuus nousta edelläkävijäksi uusien, globaalisti syntyvien teknologisten ratkaisujen nopeassa käyttöönotossa ja soveltamisessa. Tässä onnistuminen edellyttää liikenteen ja viestinnän yhtenäisen ekosysteemin tehokasta hyödyntämistä, todetaan selvitysryhmän Liikenne- ja viestintäarkkitehtuuri 2030 ja 2050 -raportissa. - Uutiset
29.3.2017 8.06
KHO:n ratkaisu autoveroprosentista tapauksessa jossa auto voitiin rekisteröidä sekä paketti- että henkilöautona – asia palautettiin Verohallinnolle uudelleen käsiteltäväksiAsiassa esitetyn selvityksen mukaan nyt kysymyksessä oleva Mitsubishi L200 Pickup 4X4 -merkkinen ajoneuvo on ollut rekisteröitävissä sekä paketti- että henkilöautona. Ajoneuvon kulutus- ja hiilidioksidipäästöjen mittausmenetelmät ovat esitetyn selvityksen mukaan tosiasiallisesti samansisältöiset riippumatta siitä, onko ajoneuvoa koskeva vaatimuksenmukaisuustodistus laadittu direktiivin 80/1268*1999/100 tai direktiivin 80/1268*2004/3 vaatimusten mukaisesti. Tämän vuoksi ajoneuvolle määrättävää autoveroprosenttia ei ole voitu autoverolain 6 §:n 3 momentin sanamuodosta huolimatta jättää vahvistamatta yhtiön esittämän vaatimuksenmukaisuustodistuksen mukaisesti, vaikka todistuksessa mainittu polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöä koskeva direktiivi on ollut henkilöautoa koskeva direktiivi 80/1268*1999/100. Näin ollen hallinto-oikeuden ja Tullin päätökset oli kumottava ja asia palautettava Verohallinnolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
9.3.2017 15.15
KHO:n päätös ajoneuvon luovutusilmoitusta koskevien rekisterimerkintöjen korjaamisestaAsiassa oli B:n valituksesta ratkaistava, onko Trafi voinut merkitä ajoneuvoliikennerekisteriin kysymyksessä olevan ajoneuvon luovutuksensaajaksi Autolink B/B A:n tekemän yksipuolisen luovutusilmoituksen perusteella ja hylätä Autolink B:n/B:n vaatimuksen sanotun merkinnän poistamisesta. KHO ei tutkinut B:n ajoneuvoverojen poistamista koskevaa vaatimusta. Vaatimus siirrettiin Helsingin HAO:n käsiteltäväksi. KHO tutki asian muilta osin. Hämeenlinnan HAO:n ja Trafin päätökset kumottiin ja asia palautettiin Trafille päätösten kumoamisesta aiheutuvia asianmukaisia toimenpiteitä varten. - Uutiset
15.2.2017 14.59
Veneveron ja kevyiden moottoriajoneuvojen veron valmistelua ei jatketaHallitus ei anna esitystä veneverosta eikä kevyiden moottoriajoneuvojen verosta, linjasivat hallituspuolueiden puheenjohtajat keskiviikkona 15. helmikuuta. - Uutiset
24.1.2017 7.11
Liikenneverkkoyhtiön selvitys keskeytetään ja Ota kantaa -keskustelu päättyiHallitus sopi huhtikuussa 2016, että liikenne- ja viestintäministerin johdolla valmistellaan esitys liikenneverkon kehittämiseksi liiketaloudellisesti. Esitys tuli laatia siten, että tarvittavat päätökset voidaan tehdä toiminnan käynnistämiseksi vuoden 2018 alussa. Liikenneverkkoyhtiötä koskevan selvityksen laatimiseen osallistui suuri määrä asiantuntijoita liikenne- ja viestintäministeriöstä ja sen hallinnonalan virastoista sekä sidosryhmistä.
- Selvityksen lähtökohta oli, että liikkumisen kustannukset eivät nouse. Pääministeri Sipilän kanssa on sovittu, että autoverosta ei luovuta, ja sen vuoksi liikenneverkkoyhtiö ei voisi saada toimintaansa varten riittäviä asiakasmaksutuloja. Liiketaloudellisia edellytyksiä liikenneverkon kehittämiseksi ei siten ole olemassa, joten keskeytämme selvityksen, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. - Uutiset
18.1.2017 15.19
Lausunnot veneverosta ja kevyiden moottoriajoneuvojen verosta on julkaistuLausuntoaika veneverosta ja kevyiden moottoriajoneuvojen verosta päättyi maanantaina 16. tammikuuta. Lakiluonnoksen mukaan venevero olisi 100–300 euroa vuodessa. Moottoripyörille tulisi 150 euron vuotuinen vero. Molemmista veroista on päätetty hallitusohjelmassa. Uusien verojen on tarkoitus tulla voimaan toukokuussa 2017. Huom! Hallituspuolueiden puheenjohtajat linjasivat keskiviikkona 15. helmikuuta, ettei esitystä veneverosta eikä kevyiden moottoriajoneuvojen verosta anneta.