Hakutulokset
- Uutiset
29.9.2023 14.00
EUT:n ennakkoratkaisu unionin oikeuden vastaisesti kannetun moottoriajoneuvoveron palauttamisesta (Romania)SEUT 110 artiklaa on tulkittava siten, että sellaisen veron määrä, jonka jäsenvaltio on kantanut unionin oikeuden vastaisesti moottoriajoneuvoista niiden ensirekisteröinnin yhteydessä, voi sisältyä näiden ajoneuvojen arvoon siten, että kyseisen veron lainvastaisesta kantamisesta johtuvan saatavan valtiolta katsotaan siirtyneen kyseisten ajoneuvojen myynnin yhteydessä näiden ajoneuvojen myöhemmille ostajille. SEUT 110 artiklaa on tulkittava siten, että se ei ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jossa säädetään, että vero, jonka jäsenvaltio on kantanut unionin oikeuden vastaisesti moottoriajoneuvoista niiden ensirekisteröinnin yhteydessä, voidaan palauttaa ainoastaan tämän veron maksaneelle verovelvolliselle eikä kyseessä olevan ajoneuvon myöhemmälle ostajalle, edellyttäen, että tosiasiallisesti verosta vastannut ostaja voi kansallisten menettelysäännösten mukaisesti saada veronpalautuksen veron maksaneelta verovelvolliselta tai tarvittaessa veroviranomaiselta muun muassa silloin, kun palautuksen saaminen tältä verovelvolliselta on mahdotonta tai suhteettoman vaikeaa. - Uutiset
31.8.2023 9.30
Henkilö- ja pakettiautojen ajoneuvoveron perusveron tasoa kevennetäänVeronalennuksen kohteena olevien autojen vuosittainen ajoneuvovero kevenisi keskimäärin noin 28 euroa. Suurimmillaan veronalennus olisi 52 euroa vuodessa. Kevennys kohdistuisi keski- ja suuripäästöisiin autoihin sekä niihin vanhimpiin autoihin, joista ei ole päästömittaustietoa. Uudempien autojen verotus ei muuttuisi. - Uutiset
1.8.2023 12.11
Hallinto-oikeus kumosi Verohallinnon oikaisuvaatimuksen johdosta antaman päätöksen ja autoverotuspäätöksen siltä osin kuin niissä autoveroprosentin oli katsottu määräytyvän laskennallisen päästöarvon 208 g/km perusteellaVerohallinto oli määrittänyt autoverotuspäätöksessä verotettavan ajoneuvon veroprosentin ajoneuvon kokonaismassaa ja käyttövoimaa vastaavien laskennallisten hiilidioksidipäästöjen perusteella, sillä ajoneuvon hiilidioksidipäästöistä ei ollut tietoa. Ajoneuvon laskennallinen päästöarvo oli 208 g/km. Valittaja oli vaatinut oikaisua Verohallinnolta ja toimittanut selvityksenä ajoneuvon valmistajan verotettavana olevalle ajoneuvolle antaman selvityksen ajoneuvon vaatimuksenmukaisuudesta, jonka mukaan verotuksen kohteena olevan ajoneuvon NEDC-mittausmenetelmällä saatu yhdistetty hiilidioksidipäästö on 167 g/km. Verohallinto hylkäsi valittajan oikaisuvaatimuksen todeten, että esitetyt todistukset eivät osoittaneet ajoneuvon EY-tyyppihyväksyntää, eivätkä siten ajoneuvon yksilöllistä CO2-päästöarvoa. - Uutiset
14.7.2023 12.40
Ajoneuvoveron lisäveron oikaisuvaatimuksen ja huojennushakemuksen käsittely kesti Traficomissa lainvastaisesti lähes 2 vuottaOikaisuvaatimuksen noin 21 kuukauden käsittelyaika ei ollut täyttänyt perustuslaissa jokaiselle turvattuun oikeusturvaan kuuluvaa oikeutta saada asiansa käsitellyksi asianmukaisesti ja ilman aiheetonta viivytystä ja oli siten lainvastainen. Vastaavan lainvastaisuuden voitiin käsittelyajan osalta arvioida koskevan myös ao. veron huojennushakemusta. Apulaisoikeusasiamiehen sijainen saattoi asiassa (kohdassa 3.2) esittämänsä käsityksen Traficomin lainvastaisesta menettelystä sen tietoon. - Uutiset
7.6.2023 9.45
KHO: Autoveron vientipalautusta ei ollut otettava huomioon laskettaessa yhtiön AVL 79 k §:n perusteella suoritettavan marginaaliveron perustettaAsiassa oli ratkaistavana, oliko yhtiön saama autoverolain 29 §:n mukainen autoveron vientipalautus otettava huomioon laskettaessa yhtiön arvonlisäverolain 79 a §:n mukaista veron perustetta, joka oli voittomarginaali ilman veron osuutta. Asiassa oli erityisesti arvioitava sitä, oliko autoveron vientipalautus otettava huomioon määritettäessä arvonlisäverolain 79 k §:n mukaista verokauden voittomarginaalia joko menettelyn piiriin kuuluvien tavaroiden ostohinnan alennuksena tai myydyistä tavaroista saatuna vastikkeena. KVL:n päätös kumottiin. - Uutiset
17.5.2023 11.50
Vierashuoneessa asianajaja Jouni Weckström: KHO 2023:36 – autoveron vientipalautus EU-oikeudellisena kysymyksenäKorkein hallinto-oikeus (”KHO”) antoi 27.4.2023 mielenkiintoisen autoveron vientipalautusta koskevan ratkaisun KHO 2023:36. Ratkaisu on erityisen mielenkiintoinen siksi, että sitä edelsi KHO:n 2.1.2021 tekemä välipäätös KHO 2021:153, jolla KHO päätti lykätä ratkaistavana olleen asian käsittelyä ja pyytää Euroopan unionin tuomioistuimelta (”EUT”) ennakkoratkaisua asiassa. Kysymyksenasettelu, johon KHO haki EUT:lta ratkaisua oli se, onko autoverolain (1482/1994) 34 d §:n 2 momentin säännös (korvattu lailla 777/2020, 29 § 3 mom. 2 kohta), jonka mukaan autoveroa ei palauteta ajoneuvosta, jonka ensimmäisestä käyttöönotosta on vientiajankohtana kulunut vähintään kymmenen vuotta, ristiriidassa unionin primaarioikeuden kanssa, kun ajoneuvo viedään Suomesta toiseen jäsenvaltioon. - Uutiset
27.4.2023 9.40
KHO: Käytetyn ajoneuvon vuonna 2015 tuoneella ei ollut oikeutta autoveron vientipalautukseenA oli vuonna 2015 tuonut Suomeen toisesta jäsenvaltiosta hankkimansa käytetyn ajoneuvon, rekisteröinyt sen täällä tieliikenteeseen ja maksanut ajoneuvosta kannetun autoveron. Vuonna 2017 A oli hakenut Verohallinnolta autoveron vientipalautusta, sillä kyseinen ajoneuvo oli myyty toiseen jäsenvaltioon ja poistettu liikennekäytöstä Suomessa. Verohallinto oli hylännyt A:n hakemuksen autoverolain 34 d §:n 2 momentin perusteella, koska ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta oli vientiajankohtana kulunut vähintään kymmenen vuotta. Asiassa oli KHO:ssa kysymys siitä, oliko A:lla oikeus autoveron vientipalautukseen suoraan Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen tavaroiden vapaata liikkuvuutta tai jäsenvaltioiden sisäisiä veroja ja maksuja koskevien Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen määräysten nojalla. - Uutiset
17.4.2023 8.00
Automaattista päätöksentekoa verotus- ja tulliasioissa koskevat lainsäädäntömuutokset voimaan 1.1.2024Muutokset mahdollistavat automaattisen päätöksenteon jatkamisen ja luovat edellytyksiä automaation laajentamiselle tietyissä verotus- ja tulliasioissa. Lait tulevat voimaan 1. tammikuuta 2024. - Uutiset
3.2.2023 8.30
EUT antoi ratkaisun Suomen autoveron vientipalautusta koskevassa asiassaEuroopan unionin primaarioikeutta ja erityisesti SEUT 110 artiklaa on tulkittava siten, etteivät ne ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan ajoneuvon arvoon sisältyvää autoveroa ei palauteta moottoriajoneuvon omistajalle, mikäli ajoneuvo viedään pysyvästi maasta toisessa jäsenvaltiossa käytettäväksi, kun mainitun ajoneuvon ensimmäisestä käyttöönotosta on vientiajankohtana kulunut vähintään kymmenen vuotta. Tältä osin on merkityksetöntä, onko tällaista ajoneuvoa ollut tarkoitus käyttää vakinaisesti pääasiassa autoveron kantaneen jäsenvaltion alueella ja onko sitä myös tosiasiassa käytetty vakinaisesti pääasiassa siellä. - Uutiset
20.12.2022 16.00
Virossa rekisteröityä autoa Suomessa käyttäneelle 4 kk:n ehdollinen vankeusrangaistus törkeästä veropetoksestaOikeuskäytännössä veropetos on katsottu törkeäksi yleensä silloin kun vältetyn veron määrä on ylittänyt 20.000 euroa. Vastaaja oli menettelyllään välttänyt veroa 23.176,43 euroa. Ottaen huomioon teolla vältetyn veron määrän ja menettely kokonaisuudessaan, vastaajan syyksi luettua menettelyä oli pidettävä kokonaisuutena arvostellen törkeänä. Oikeudenmukaisena seuraamuksena vastaajan syyksi luetusta teosta oli pidettävä neljää kuukautta vankeutta. (Vailla lainvoimaa 20.12.2022. Valituslupa myönnetty.) - Uutiset
8.11.2022 8.43
Täsmennetty ohje: Seuraamusmaksut autoverotuksessaVerohallinnon ohjeen lukua 4.3.5 Veronkorotus arvioverotuksessa on täsmennetty käyttöönottoilmoituksen laiminlyönnin seuraamusten osalta. Ohje on voimassa 4. marraskuuta 2022 lukien toistaiseksi. - Uutiset
28.9.2022 11.30
Suomessa vakituisesti asuva henkilö oli ajoneuvon käyttöönottajana velvollinen suorittamaan autoveron - merkitystä ei ollut sillä, kuka ajoneuvon oli tosiasiassa omistanut - 60 päivää vankeuttaVastaajan menettely täytti veropetoksen tunnusmerkistön. Ottaen huomioon vältetyn veron määrä (13.027 euroa) sakkorangaistus ei ollut riittävä seuraamus. Vastaajan syyksi luetussa teossa kysymys oli kuitenkin ollut kertaluontoisesta menettelystä, eikä se sellaisenaan osoittanut vastaajassa suurta syyllisyyttä. Mainittuihin seikkoihin nähden oikeudenmukainen seuraamus oli 60 päivää vankeutta. (Vailla lainvoimaa 28.9.2022. Jatkokäsittelylupa myönnetty.) - Uutiset
12.7.2022 14.00
Biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen ja kestävyyslain muutos lausuntokierroksella 9. elokuuta 2022 saakkaBiopolttoöljyn jakeluvelvoitteen tavoitteena on korvata erityisesti erillislämmityksessä ja työkoneissa käytettävää kevyttä polttoöljyä biopolttoöljyllä. Luonnos biopolttoöljyn jakeluvelvoitteen ja kestävyyslain muutoksista on avattu nyt lausunnoille. Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää lausuntoja biopolttoöljyn käytön edistämistä koskevan lain, eli biopolttoöljyn jakeluvelvoitelain, muutokseen sekä biopolttoaineista, bionesteistä ja biomassapolttoaineista annetun lain, eli kestävyyslain, muutokseen. - Uutiset
30.6.2022 7.13
Heinäkuussa 2022 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaHeinäkuussa 2022 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksia ovat muun muassa:
- Ilmastolaki tulee voimaan 1.7.2022 alkaen
- Valmisteverotuslain 18 §:n muuttaminen
- Arvonlisäverolain muuttaminen
- Yrityksen saneerauksesta annetun lain muuttaminen
- Osuuskuntalain 23 luvun 24 §:n muuttaminen
- Osakeyhtiölain 20 luvun 24 §:n muuttaminen
- Finanssivalvonnasta annetun lain muuttaminen
- Työturvallisuuslain muuttaminen
- Luottolaitostoiminnasta annetun lain muuttaminen
- Yksityishenkilön velkajärjestelystä annetun lain muuttaminen - Uutiset
14.6.2022 12.15
Keskusverolautakunta: Tuliko Verohallinnon auton myyjälle maksama autoveron vientipalautuksen määrä lukea osaksi ajoneuvon myynnistä laskettua voittomarginaalia eli veron perustettaKeskusverolautakunta katsoi asiaa kokonaisuutena arvioiden, että hakijan oli tapauksen olosuhteissa oikaistava ostohintojen yhteismäärää lisäämällä verokauden voittomarginaaliin toisiin EU-maihin myydyistä ajoneuvoista saamansa vientipalautuksen määrä. Hakemuksessa esitetyissä olosuhteissa vientipalautuksen huomioon ottamatta jättäminen voittomarginaalia eli veron perustetta määritettäessä olisi merkinnyt hakijalle myönnettävää järjestelmän tarkoituksen vastaista perusteetonta etua. Ennakkoratkaisu ajalle 17.5.2022-31.12.2023. KHO hyväksyi A Oy:n valituksen. Keskusverolautakunnan päätös kumottiin 7.6.2023. (Ei lainvoim. 14.6.2022) - Uutiset
19.1.2022 9.30
KHO: Ajoneuvon omistajalle ei ollut määrättävä maksettavaksi invataksin käyttötarkoituksen muutoksen johdosta autoverolain 48 §:ssä säädettyä jäljellä olevaksi veroksi katsottavaa veroaAsiassa oli kysymys siitä, oliko invataksiksi 26.10.2016 rekisteröidystä ja siten autoverosta vapaasta ajoneuvosta suoritettava autoveroa, kun ajoneuvo oli 18.7.2017 muutoskatsastettu sellaiseksi linja-autoksi, joka ei autoverolain (1482/1994) 1 §:n perusteella kuulunut lain soveltamisalaan. Ajoneuvon käyttö invataksina oli päättynyt muutoskatsastukseen. KHO totesi, että vaikka ajoneuvo oli poistettu invataksikäytöstä ennen laissa säädetyn neljän vuoden käyttöajan päättymistä, jäljellä olevan veron maksuunpano olisi johtanut siihen lain tarkoitusta vastaamattomaan lopputulokseen, että autoveron soveltamisalan ulkopuolisessa käytössä olevaa ajoneuvoa olisi rasittanut autovero. HAO:n ja Liikenteen turvallisuusviraston päätökset oli kumottava. - Uutiset
17.12.2021 5.59
Verotuksen muutoksia 2022Verohallinto on julkaissut koosteen verotukseen vuonna 2022 voimaan tulevista muutoksista. Tasavallan presidentti vahvisti osan muutoksista torstaina 16.12.2021, osan keskiviikkona 22.12.2021. - Uutiset
2.11.2021 10.00
KHO pyytää ennakkoratkaisua autoveron vientipalautusta koskevassa asiassaKHO:ssa on ratkaistavana kysymys siitä, oliko autoveron vientipalautukselle asetettu ajoneuvon käyttöikää koskeva rajaus ristiriidassa unionin primaarioikeuden kanssa siten, että A:lle olisi tullut palauttaa vientiajankohtana ajoneuvon arvossa jäljellä ollut autoveron osuus. - Uutiset
14.10.2021 14.17
Hallitus esittää muutoksia autoverolakiin ja ajoneuvoverolakiinHallitus antoi torstaina 14.10. esityksen eduskunnalle laeiksi autoverolain 10 §:n ja liitteen sekä ajoneuvoverolain 10 §:n muuttamisesta. Autoverotaulukkoa muutettaisiin siten, että alin veron osuus laskettaisiin 2,7 prosentista nollaan. Alinta veron osuutta sovelletaan henkilö- ja pakettiautoihin, joiden ajonaikainen ominaishiilidioksidipäästö on nolla grammaa kilometriltä. Tämä tarkoittaisi sitä, että autoista, joiden käyttövoimana on yksinomaan sähkö tai vety, ei suoritettaisi autoveroa. Samalla näistä autoista kannettavaa ajoneuvoveron perusveroa korotettaisiin. Perusvero nousisi 65 euroa vuodessa. - Uutiset
13.9.2021 9.22
KHO kumosi ja poisti HAO:n päätöksen uuden kuljetusvälineen arvonlisäveron määräämisen osalta sekä palautti asian HAO:lle tältä osin uudelleen lainmukaisessa kokoonpanossa käsiteltäväksiAutovero – Arvonlisävero – Uuden kuljetusvälineen yhteisöhankinta – Hallinto-oikeuden päätösvaltaisuus – Hallinto-oikeuden kokoonpano – Kaksi vai kolme jäsentä - Uutiset
2.9.2021 14.00
Hovioikeus: Vastaajaa ei olisi tullut tuomita käräjäoikeudessa ajoneuvorikkomuksestaTuomitsemishetkellä (KO:n tuomio 19.8.2020) voimassa olleiden tieliikennelain ja ajoneuvolain säännösten perusteella vastaajaa ei olisi tullut tuomita KO:ssa kyseisestä ajoneuvorikkomuksesta. (Vailla lainvoimaa 2.9.2021) - Uutiset
12.8.2021 8.00
Päivitetty ohje: Ennakkoratkaisuhakemuksen tekeminen ja siihen annettava päätösVerohallinto voi antaa verovelvollisen kirjallisesta hakemuksesta ennakkoratkaisun yksilöityyn verotusta koskevaan kysymykseen. Verohallinnon ohjeessa käsitellään ennakkoratkaisuhakemuksen tekemistä ja käsittelyä Verohallinnossa. Ohjeeseen on päivitetty autoverotuksen ja valmisteverotuksen ennakkoratkaisun hakemista koskevat muutokset. Ohje on voimassa 2. elokuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
18.5.2021 12.45
Liikenneverotyöryhmän loppuraportti - verotulot laskevatVM:n asettama työryhmä on arvioinut liikenteen verotuksen uudistamistarpeita valtiontalouden ja ilmastotavoitteiden kannalta hallituskautta pidemmällä aikajaksolla. Työryhmän selvityksen mukaan liikenteen verotulot laskevat liikenteen sähköistymisen myötä, mikä edellyttää muutoksia verotukseen. - Uutiset
28.4.2021 8.43
Uusi ohje: Autoverotuksen sivullisilmoittajan laiminlyöntimaksuVerohallinnon ohjeessa kerrotaan, millä perusteilla Verohallinto määrää autoverotuksen sivullisilmoittajille VML 22 a §:ssä säädettyjä laiminlyöntimaksuja sivullisen yleisen tiedonantovelvollisuuden laiminlyönneistä. Ohje on voimassa 1. toukokuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
3.3.2021 15.30
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu koskien tullien ja tuonnin arvonlisäveron maksamista Turkissa rekisteröidystä ja EU:n alueelle tuodusta henkilöautostaArvonlisäverodirektiivin 2006/112/EY 71 artiklan 1 kohdan toista alakohtaa on tulkittava siten, että tavaroita, joista on kannettava tullia, koskeva tuonnin arvonlisävero tulee maksettavaksi jäsenvaltiossa, jossa unionin tullilainsäädännössä asetetun velvollisuuden täyttämättä jättäminen todettiin, jos kyseiset tavarat ovat siitä huolimatta, että ne ovat saapuneet fyysisesti unionin tullialueelle toisessa jäsenvaltiossa, tulleet taloudelliseen vaihdantaan unionissa siinä jäsenvaltiossa, jossa edellä mainittu toteamus tehtiin. - Uutiset
26.2.2021 11.16
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi perheen muuttoauton Suomeen tuoneen naisen toimineen tahallisesti - veropetoksesta 60 päivää vankeuttaAsiassa oli riidatonta, että vastaaja oli antanut väärän tiedon autoveron määräämiseen vaikuttaneesta seikasta ja että tämän seurauksena veroa oli jätetty määräämättä syytteen teonkuvauksen mukainen määrä (autoveroa 13.450 euroa). HO:ssa oli kysymys siitä, oliko vastaaja menetellyt tahallisesti. HO katsoi pääkäsittelyä pitämättä, että vastaajan menettely oli ollut RL 3 luvun 6 §:n edellyttämällä tavalla tahallista. Vastaajan oli selonottovelvollisuutensa huomioon ottaen täytynyt pitää varmana tai varsin todennäköisenä, että virheellisen muuttopäivän ilmoittamisen seurauksena vero määrätään liian alhaiseksi. Vastaaja oli syyllistynyt siihen veropetokseen, josta hänelle oli vaadittu rangaistusta. Vastaajalle uomittu vankeusrangaistus määrättiin ehdolliseksi, koska rikoksen vakavuus, rikoksesta ilmenevä tekijän syyllisyys tai tekijän aikaisempi rikollisuus ei edellyttänyt ehdottomaan vankeuteen tuomitsemista. (Vailla lainvoimaa 26.2.2021) - Uutiset
18.2.2021 7.00
Verohallinto valvoo taksiyrittäjiä tehostetusti - Mitä taksiyrittäjän pitää huomioida verotuksessa?Taksiluvan saanti helpottui vuonna 2018, kun uusi taksilaki tuli voimaan. Uudistuksen seurauksena alalle tuli paljon uusia yrittäjiä ja verovalvonta muuttui aiempaa haasteellisemmaksi. Verotarkastuksessa selvitetään, vastaako kirjanpito yrityksen toimintaa. Taksitoimialaa koskevat lakiuudistukset eivät muuttaneet verotukseen liittyviä ilmoittamis- tai maksuvelvollisuuksia Verohallinnolle. Tulot täytyy muistaa ilmoittaa itse. Verohallinnon kirjoituksessa kerrotaan mm. mitä asioita toiminimellä toimivan taksiautoilijan tulee huomioida. Kirjoituksesta löytyy tietoa myös takseille myönnettävästä autoveron alennuksesta. - Uutiset
29.1.2021 11.45
Helmikuussa 2021 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaHelmikuussa 2021 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksia ovat muun muassa:
- Konkurssivelallisen maksuaika konkurssiuhkaisen maksukehotuksen jälkeen pitenee 30 päivään
- Taloyhtiöiden määräaikaa osakeluetteloiden siirtämiselle huoneistotietojärjestelmään jatketaan 31.12.2023 saakka
- Muutoksia liikennepalvelulakiin
- Kilpailusääntöjen noudattamisen valvonta tehostuu - Uutiset
28.1.2021 12.30
Uusi ohje: Suomessa myytäväksi tarkoitetun ajoneuvon autoveroton esittelykäyttöUusi autoverolaki (777/2020) tuli voimaan 1. tammikuuta 2021. Ohjeeseen on tehty uudesta laista johtuvat muutokset ja täsmennykset. - Uutiset
18.1.2021 14.48
Autoveroilmoituksen laiminlyönti - syyteoikeus veropetoksesta oli vanhentunutHO totesi, että autovero määrätään verovelvollisen autoveroilmoituksen perusteella. Autoveron määräämättä jääminen vastaajan Suomessa käyttöön ottamasta ajoneuvosta oli aiheutunut välittömästi sen seurauksena, että vastaaja oli tämän velvollisuutensa laiminlyönyt. Näin ollen sekä vastaaja laiminlyönti että siitä aiheutunut seuraus olivat tapahtuneet viimeistään 17.4.2014. Rikoksen vanhentumisaika laskettiin siten RL 8 luvun 2 §:n 1 momentin mukaan alkavaksi 17.4.2014. Koska haastehakemus oli annettu vastaajalle tiedoksi 6.5.2019 eli yli viisi vuotta tekoajankohdan jälkeen, syyteoikeus oli vanhentunut ja syyte oli näin ollen hylättävä. Syytteen tullessa hylätyksi myös rikosperusteinen vahingonkorvausvaatimus oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 18.1.2021) - Uutiset
28.12.2020 9.30
Autoverotuksen seuraamusmaksut on uudistettuAutoverolain seuraamusmaksuista säädetään autoverolaissa (777/2020). Uudet seuraamusmaksut perustuvat hallituksen esityksessä 54/2020 vp ehdotettuihin lakimuutoksiin, jotka on vahvistettu 13.11.2020 ja tulevat voimaan 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
22.12.2020 8.00
Ohje: Uuden ajoneuvon verotusarvo autoverotuksessaVerohallinnon ohjeessa käsitellään uuden ajoneuvon verotusarvon määrittämistä autoverolain (777/2020) nojalla. Ohjetta noudatetaan sellaisen uuden ajoneuvon verotuksessa, jota koskeva veron suorittamisvelvollisuus on syntynyt 1. tammikuuta 2021 tai sen jälkeen. Käytännössä tämä tarkoittaa ajoneuvoja, jotka on rekisteröity tai otettu verolliseen käyttöön taikka joista verovelvollinen on antanut veroilmoituksen 1.1.2021 tai sen jälkeen. Rekisteröity autoveroilmoittaja laskee itse uuden ajoneuvon veron määrän ja ilmoittaa ajoneuvokohtaisesti eritellyt veron määrät jaksoveroilmoituksessa. - Uutiset
15.12.2020 11.20
Hovioikeuden tuomio valtion korvausvastuusta virheellisten autoverotuspäätösten johdostaHO katsoi, ettei kantajalla muutoksenhaun laiminlyönnin johdosta ollut oikeutta vahingonkorvaukseen virheellisten autoverotuspäätösten johdosta. Joka tapauksessa oikeus korvaukseen olisi myös vanhentunut, kun vanhentumista ei ollut katkaistu kolmen vuoden kuluessa autoverotuspäätösten antamisesta, jolloin verotuksen syrjivyys oli ollut mahdollista havaita oikeudellisesta tulkintaepäselvyydestä huolimatta (ks. KKO 2017:84). Näillä perusteilla aihetta KO:n tuomion lopputuloksen muuttamiseen autoverotusta koskevien päätösten virheellisyyteen perustuvien vahingonkorvausvaatimusten osalta ei ollut. Sen sijaan oikaisuvaatimuksista aiheutuneiden kustannusten osalta HO katsoi toisin kuin KO, että valtion oli vahingonkorvauslain perusteella korvattava kantajayhtiölle aiheutunut vahinko vaatimuksen mukaisesti. (Vailla lainvoimaa 15.12.2020) - Uutiset
10.12.2020 13.30
Verohallinnolta uusia autoverotukseen liittyviä päätöksiäVerohallinnon päätökset ovat voimassa 1. tammikuuta 2021 lukien toistaiseksi. - Uutiset
27.11.2020 16.00
Tuloverotuksen muutoksenhaun määräaika on joko 3 vuotta tai 5 vuotta riippuen siitä, onko päätös tehty ennen 1.1.2017 vai sen jälkeenOikaisuvaatimuksen voi tehdä heti verotuksen päättymisen jälkeen. Verotuksen päättymispäivä on henkilökohtainen. Verotus voi päättyä verovuotta seuraavan vuoden toukokuun ja lokakuun välisenä aikana. Ennen verotuksen päättymistä veroilmoitusta voi korjata tai täydentää OmaVerossa tai antamalla tiedot erillisellä lomakkeella. Verovuodesta 2017 alkaen tuloverotuksen oikaisuvaatimuksen on voinut tehdä 3 vuoden kuluessa verovuoden päättymistä seuraavan vuoden alusta. Jos oikaisuvaatimus koskee verovuosia 2014–2016, voi oikaisuvaatimuksen tehdä 5 vuoden kuluessa verotuksen päättymistä seuraavan vuoden alusta. - Uutiset
13.11.2020 13.36
Autoverotus ja valmisteverotus tulevat osaksi OmaVero-palvelua vuoden 2021 alusta - lait vahvistettuTasavallan Presidentti vahvisti perjantaina (13.11.) lait, jotka sisältyvät eduskunnan vastaukseen hallituksen esitykseen valmisteverotusmenettelyn ja autoverotusmenettelyn uudistamista koskevaksi lainsäädännöksi ja määräsi lain veronkantolain muuttamisesta sekä lain veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain muuttamisesta tulemaan voimaan 1. helmikuuta 2021 sekä muut eduskunnan vastaukseen sisältyvät lait tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2021. - Uutiset
22.10.2020 13.30
Autoverotus ja valmisteverotus tulevat osaksi OmaVero-palvelua vuoden 2021 alustaEduskunta hyväksyi lakimuutokset keskiviikkona (21.10.). Valmisteverot muuttuvat oma-aloitteisiksi veroiksi. Ilmoittamisen ja maksamisen määräaika pitenee nykyisestä. Nykyinen veron vähennysmenettely poistuu käytöstä, mutta verovelvollinen voi hakea veron palautusta. Autovero pysyy maksuun pantavana verona. Muutoksia tulee muun muassa rekisteröityjen asiamiesten uusien ajoneuvojen ilmoittamiseen. - Uutiset
11.6.2020 9.00
Autoveroilmoituspalvelussa on otettu yrityksille käyttöön Suomi.fi-tunnistus ja Suomi.fi-valtuudetYritykset voivat nyt ottaa autoveroilmoituspalvelussa käyttöön Suomi.fi-tunnistuksen ja Suomi.fi-valtuudet. Yritys voi myös toistaiseksi asioida autoveroilmoituspalvelussa Katso-roolilla "Verohallinnon autoverotus". Katso-tunnistus ja Katso-valtuudet ovat poistumassa käytöstä kokonaan. - Uutiset
5.5.2020 14.56
Virolaisen yhtiön omistaman auton käyttö Suomessa – ennakkoratkaisua EUT:lta ei pyydetty eikä käräjäoikeuden tuomiota veropetoksesta muutettuRikosoikeudellisen vastuun kohdentaminen - vastaajan menettely - vastaajan oikeus auton verottomaan käyttöön Suomessa - kieltoerehdys ja tahallisuus - vältetyn veron ja aiheutetun vahingon määrä - EU-oikeudellinen suhteellisen verotuksen periaate - ennakkoratkaisupyyntö (Vailla lainvoimaa 5.5.2020) - Uutiset
23.4.2020 15.30
Valmiste- ja autoverotuksen menettelysäännöksiä uudistetaan - veroasiat voi hoitaa OmaVerossa vuoden 2021 alustaVerohallinto pystyy ottamaan käyttöön uuden tietojärjestelmän myös auto- ja valmisteverotuksessa, kun menettelysäännöksiä uudistetaan. Hallituksen esitys ei tuo muutoksia valmisteverojen ja autoveron määrään tai muihin keskeisiin perusteisiin. Hallitus esittää, että lainsäädäntö tulisi voimaan pääosin vuoden 2021 alussa. - Uutiset
25.2.2020 10.10
Harmaan talouden selvityksiä: Autokaupassa keinot verojen välttämiseen ovat moninaiset – harmaan talouden harjoittajat likaavat autokaupan mainettaAutojen myynnin ja maahantuonnin on havaittu olevan alttiita harmaalle taloudelle. Vilpillisten toimijoiden keinot vältellä veroja autokaupassa ovat monenlaisia. Yksi esimerkki on toimialalla esiintyvä pimeä myynti. Harmaan talouden selvitysyksikkö tutki ajoneuvokaupan harmaan talouden riskejä. - Uutiset
14.2.2020 8.31
Mitä taksiyrittäjän pitää huomioida verotuksessa?Taksialan lakimuutokset eivät vaikuta taksiyrittäjän verovelvoitteisiin. Taksiautoilijan on itse ilmoitettava tulonsa Verohallinnolle, Verohallinto muistuttaa. Verohallinnon artikkelissa kerrotaan mm. mitä asioita toiminimellä toimivan taksiautoilijan tulee huomioida. Artikkelista löytyy tietoa myös takseille myönnettävästä autoveron alennuksesta. - Uutiset
3.1.2020 15.28
Valmiste- ja autoverotuksen verotus- ja veronkantomenettelyjä sekä muutoksenhaku- ja seuraamusjärjestelmiä yhdenmukaistetaan - uudistusta koskevat lausunnnot nyt luettavissaTavoitteena on yhdenmukaistaa valmiste- ja autoverotuksen verotus- ja veronkantomenettelyjä sekä muutoksenhaku- ja seuraamusjärjestelmiä niin, että ne vastaavat muita Verohallinnon kantamia veroja koskevia menettelyjä. Tämä mahdollistaisi Verohallinnon uuden tietojärjestelmän käyttöönoton myös valmiste- ja autoverotuksessa. Valmisteverot muutettaisiin oma-aloitteisiksi veroiksi. Niiden ilmoittamiseen, maksamiseen, määräämiseen ja muutoksenhakuun sovellettaisiin lakia oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä. Autovero olisi edelleen maksuun pantava vero, johon sovellettaisiin pääosin samoja menettelyjä kuin muihin maksuun pantaviin veroihin. Valmisteverojen ja autoveron määrään tai veron muihin perusteisiin ei ehdoteta muutoksia. - Uutiset
2.1.2020 15.26
Oikeuskansleri valmisteverotusmenettelyn ja autoverotusmenettelyn uudistamisesta: Automaattinen päätöksenteko ja automaattiset menettelyt tarvitsevat riittävän ja selkeän oikeudellisen perustanOikeuskansleri katsoi lausunnossaan, että verotuksen automaattiset menettelyt sisältävät hyviä mahdollisuuksia turvata asioiden joutuisa, virheetön ja hallinto-oikeudessa yleisenä periaatteena noudatettavan palveluperiaatteen mukainen asioiden käsittely sekä asiakkaiden tarpeiden huomioon ottaminen. Oikeuskansleri katsoi kuitenkin, että automaattinen päätöksenteko ja automaattiset menettelyt tarvitsevat riittävän ja selkeän oikeudellisen perustan. Menettelyssä tulee turvata hyvän hallinnon perusteiden ja virkavastuun toteutuminen. - Uutiset
19.12.2019 15.00
Verotuksen muutoksia 2020- Muutoksia tuloverotukseen
- Kotitalousvähennys pienenee
- Asuntovelan koron vähennysoikeus pienenee asteittain
- Työnantajan maksamien muuttokustannuksien veronalainen osuus laskee
- Erityissäännökset ulkomailta tulevan palkansaajan lähdeverotuksesta muuttuvat pysyviksi
- Helpotuksia tulorekisteri-ilmoittamiseen
- Osakesäästötilit käyttöön
- Yrityksille korotetut poistot kone- ja laitehankinnoista
- Muutoksia yritysten varojen arvonnousun verotukseen maasta poistuttaessa
- Hybridijärjestelyjen verotus estää verosuunnittelua
- Tupakkavero nousee
- Virvoitusjuomavero nousee
- Öljyjätemaksusta annettu laki kumotaan
- Yhteisöjen tulolähdejako poistuu
- Ks. 30.12.2019 vahvistetut verolait uutisen lopussa - Uutiset
16.12.2019 15.28
Virolaisilla kilvillä Suomessa ajaneelle 80 päiväsakkoa veropetoksesta - asian ratkaiseminen ei edellyttänyt ennakkoratkaisun pyytämistä EUT:ltaVastaaja oli tuonut Viroon rekisteröidyn henkilöautonsa Suomeen 15.5.2013 ja käyttänyt sitä Suomessa yleisessä liikenteessä syytteen mukaisena tekoaikana 1.6.2013–19.3.2014 tekemättä autosta autoveroilmoitusta Suomeen. Hän oli työskennellyt Suomessa siivoojana 13.6.2013–16.1.2015. Asiassa oli kysymys siitä, oliko vastaajan autoverolain 33 §:ssä tarkoitettu vakinainen asuinpaikka tekoaikana Suomessa, ja olisiko vastaajan siten tullut ennen ajoneuvon käyttöönottoa tehdä autoveroilmoitus Suomessa. Jos vastaajalla oli ollut sanottu velvollisuus, asiassa oli vielä ratkaistava, oliko syyte silti hylättävä tahallisuuden puuttumisen tai kieltoerehdyksen vuoksi. Edelleen HO:n oli ratkaistava, oliko vastaajan syyksi mahdollisesti luettavassa vältetyn veron määrässä ja tuomittavassa vahingonkorvauksessa otettava huomioon laskennallinen vientipalautus, ja oliko veron määrän lukemista syyksi täysimääräisenä pidettävä EU-oikeuden vastaisena. Vielä kysymys oli siitä, oliko jälkimmäisestä kysymyksestä vastaajan vaatimalla tavalla pyydettävä ennakkoratkaisua EUT:lta. KO:n tuomion lopputulosta, jolla vastaaja oli tuomittu veropetoksesta 80 ps rangaistukseen, ei muutettu. (Vailla lainvoimaa 16.12.2019) - Uutiset
4.12.2019 9.00
Luottamuksensuoja verotusmenettelyssä -ohje uudistettiin kokonaisuudessaanVerohallinnon ohjeessa käsitellään verotusmenettelyssä noudatettavaa luottamuksensuojaperiaatetta. Luottamuksensuojasta säädetään VML 26 §:n 2 momentissa ja oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä annetun lain 6 §:ssä. Uusi ohje korvaa 22.3.2000 annetun Verohallinnon ohjeen (Drno 569/38/2000). Ohje on päivityksen yhteydessä uudistettu kokonaisuudessaan. Siinä on otettu huomioon sekä nykyiset luottamuksensuojasäännökset että luottamuksensuojaa koskeva KHO:n oikeuskäytäntö syksyyn 2019 saakka. - Uutiset
15.11.2019 13.00
Verohallinnolle tulossa käyttöön uusi tietojärjestelmä myös auto- ja valmisteverotuksessa - verotus- ja veronkantomenettelyjä sekä muutoksenhaku- ja seuraamusjärjestelmiä koskevan lakiluonnoksen lausuntoaika päättyy 31. joulukuutaVM pyytää lausuntoja lakiluonnoksista, joiden tavoitteena on yhdenmukaistaa valmiste- ja autoverotuksen verotus- ja veronkantomenettelyjä sekä muutoksenhaku- ja seuraamusjärjestelmiä niin, että ne vastaavat muita Verohallinnon kantamia veroja koskevia menettelyjä. Tämä mahdollistaisi Verohallinnon uuden tietojärjestelmän käyttöönoton myös valmiste- ja autoverotuksessa. Valmisteverot muutettaisiin oma-aloitteisiksi veroiksi. Niiden ilmoittamiseen, maksamiseen, määräämiseen ja muutoksenhakuun sovellettaisiin lakia oma-aloitteisten verojen verotusmenettelystä. Autovero olisi edelleen maksuun pantava vero, johon sovellettaisiin pääosin samoja menettelyjä kuin muihin maksuun pantaviin veroihin. Valmisteverojen ja autoveron määrään tai veron muihin perusteisiin ei ehdoteta muutoksia. - Uutiset
31.10.2019 11.55
Marraskuussa 2019 voimaantulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaMarraskuussa 2019 tulee voimaan lukuisia säädöksiä ja säädösmuutoksia, muun muassa:
- Veronkanto- ja verotusmenettelyjen uudistamista koskevan lainsäädäöntökokonaisuuden viimeiset osat voimaan 1.11.2019
- Varainsiirtoverotuksen ilmoittamista ja maksamista koskevat lainsäädöntömuutokset voimaan 1.11.2019
- Kalastusalan työehtoihin muutoksia 15.11.2019 alkaen - Uutiset
11.9.2019 14.18
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu unionin oikeuden vastaisen lainvoimaisen tuomioistuinratkaisun purkamista koskevan vaatimuksen esittämiselle asetetusta määräajastaUnionin oikeus ei ole lähtökohtaisesti esteenä kansalliselle säännökselle, jossa asetetaan unionin oikeuden vastaisen lainvoimaisen tuomioistuinratkaisun purkamista koskevan vaatimuksen esittämiselle yhden kuukauden preklusiivinen määräaika, joka alkaa kulua siitä, kun ratkaisu, jonka purkamista vaaditaan, on annettu tiedoksi. Tehokkuusperiaatetta, luettuna yhdessä oikeusvarmuuden periaatteen kanssa, on kuitenkin tulkittava siten, että se on pääasiassa kyseessä olevan kaltaisissa olosuhteissa esteenä sille, että kansallinen tuomioistuin soveltaa yhden kuukauden preklusiivista määräaikaa lainvoimaisen tuomioistuinratkaisun purkuvaatimuksen esittämiselle silloin, kun tätä purkuvaatimusta esitettäessä tuomiota, jossa tämä määräaika vahvistettiin, ei ollut vielä julkaistu Monitorul Oficial al Românieissä. - Uutiset
23.8.2019 14.27
Autoveroilmoituksen Audi Q 7:sta tekemättä jättänyt mies tuomittiin törkeästä veropetoksesta 4 kuukauden vankeusrangaistukseenAsiassa mainituilla perusteilla syyte autoveron määräämättä jäämistä koskevasta veropetoksesta ajalla 16.6.2014 - 26.8.2015 oli tullut näytetyksi. Veron määrä oli ollut huomattava. Se seikka ja yli vuoden kestänyt tekoaika huomioon ottaen rikosta oli pidettävä syytteen mukaisesti myös kokonaisuutena arvostellen törkeänä. Törkeän veropetoksen vähimmäisrangaistus on neljä kuukautta vankeutta. HO ei myöntänyt miehelle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 23.8.2019) - Uutiset
19.8.2019 8.00
Uusi ohje: Suomessa myytäväksi tarkoitetun ajoneuvon autoveroton esittelykäyttöSuomessa myytäväksi tarkoitetun ajoneuvon autoverottomasta esittelykäytöstä säädetään AutoVL 35 b §:ssä. Esittelykäytöllä tarkoitetaan ajoneuvon myyntitarkoituksessa tapahtuvaa koeajoa tai esittelyä. Verohallinnon uusi ohje on voimassa 16. elokuuta 2019 lukien toistaiseksi. - Uutiset
26.6.2019 9.00
KHO:n päätös osamaksulla tapahtuvan autokaupan arvonlisäverosta - KVL:n ennakkoratkaisua ei muutettuKVL oli katsonut, että hakemuksessa kuvatulla sopimuksella tapahtuvaa osamaksukauppaa pidetään arvonlisäverotuksessa AVL 1 §:n tarkoittamana palvelun myyntinä. Hakemuksessa kuvatulla sopimuksella tapahtuvassa osamaksukaupassa autoveroa ei pidetä VL 73 §:n 2 momentissa tarkoitettuna eränä yhtiön myydessä palvelun asiakkaalleen. Ennakkoratkaisu on annettu ajalle 25.5.2018–31.12.2019. (Julkaisematon 26.6.2019) - Uutiset
18.6.2019 11.55
Unionin tuomioistuin: Saksan vinjetti, joka maksetaan liittovaltion teiden käyttämisestä henkilöajoneuvoilla, on unionin oikeuden vastainenTämä maksu on syrjivä, koska sen taloudellinen rasitus kohdistuu käytännössä ainoastaan muissa jäsenvaltioissa rekisteröityjen ajoneuvojen omistajiin ja kuljettajiin. - Uutiset
27.5.2019 8.35
Verohallinto oikaisee vuodenvaihteen autoverotaulukoiden muutoksiin liittyen noin 3 000 autoverotuspäätöstäVerohallinto oikaisee autoverotusta koskevat uusien ajoneuvojen verotuspäätökset ajalta 3.12–31.12.2018. Oikaistavia verotuspäätöksiä on yhteensä noin 3 000. Niistä on tähän mennessä käsitelty jo lähes puolet ja loputkin on tarkoitus saada käsiteltyä pääosin kesäkuun 2019 loppuun mennessä. Henkilö- ja pakettiautoja rekisteröitiin joulukuussa 2018 noin 7 200 kappaletta, eli oikaisut koskevat vain osaa rekisteröidyistä ajoneuvoista. - Uutiset
5.3.2019 10.56
Perheen yhteiseen käyttöön tuotiin auto Virosta - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi auton käyttäjän syyllistyneen veropetokseen - ei voinut tulla tuomituksi kahdesti samassa asiassaVastaajan oli täytynyt ymmärtää, että kun perheen yhteiseen käyttöön tuodaan auto ulkomailta ja hän käyttää autoa säännöllisesti, hänellä on osaltaan vastuu auton tuontiin liittyvistä veroista. Asiassa ei ollut ilmennyt näyttöä sen tueksi, että A ja vastaaja olisivat tuodessaan auton Suomeen vastaajan väittämin tavoin tiedustelleet tulliviranomaiselta ilmoitusvelvollisuudestaan. Vastaaja oli siten ollut velvollinen ainakin selvittämään verovelvollisuuden määräytymisen ulkomailta tuodun auton suhteen. Vastaaja oli ollut velvollinen noudattamaan voimassa olleita kansallisia säännöksiä auton verotuksen suhteen. Vientipalautuksella tai veron ennakkopalautuksella ei ollut merkitystä kysymyksessä olevan auton verotuksen arvioinnissa, joten näiltä osin vastaajalle ei ollut aiheutunut mitään sellaista seuraamusta, joka olisi voinut olla rikosoikeudelliseen seuraamukseen rinnastettava ja jonka johdosta hän voisi tulla tuomituksi kahdesti samassa asiassa. Veronlisäyksestä ja viivekorosta annetun lain nojalla vastaajalle määrätty veronlisäys oli yksinomaan viivästysseuraamus, eikä sitä ollut siten pidettävä rikosoikeudelliseen seuraamukseen rinnastettavana seuraamuksena, joten vastaaja ei tältä osin voinut tulla tuomituksi kahdesti samassa asiassa. (Vailla lainvoimaa 5.3.2019) - Uutiset
10.1.2019 13.10
Valmiste- ja autoverotuksen menettelysäännösten uudistaminen on käynnistynytVM on alkanut valmistella lainsäädäntöä, jolla uudistetaan valmiste- ja autoverotuksen menettelyitä. Tavoitteena on, että uudistetut menettelysäännökset tulisivat voimaan vuonna 2021. - Uutiset
20.12.2018 14.04
Vuoden 2019 veromuutoksia- Palkansaajien verotus pysyy lähes ennallaan
- Kunnallisverotuksen perusvähennyksen, työtulovähennyksen sekä valtion- ja kunnallisverotuksen eläketulovähennysten enimmäismäärä nousee
- Työasuntovähennystä korotetaan 450 euroon
- Vapaaehtoistyöntekijöin matkakustannusten enimmäismäärä nousee 3 000 euroon kalenterivuodessa
- Asuntovelan korkovähennys pienenee 25 prosenttiin
- Espanjan uuden verosopimuksen mukaan Suomessa voidaan verottaa Espanjassa asuvalle henkilölle Suomesta maksettavat eläkkeet. Suomi verottaa myös vuokratuloa ja luovutusvoittoa, joita Espanjassa asuva henkilö saa Suomessa sijaitsevista osakehuoneistoistaan
- Portugalin verosopimus kumoutuu
- Alkoholi- ja virvoitusjuomien verotus kiristyy
- Auto- ja ajoneuvovero kevenevät
- Korkovähennyksiin tulee uusia rajoituksia yritysten tuloverotuksessa
- Verkkokaupan arvonlisäverotus yksinkertaistuu
- Arvoseteleiden arvonlisäverotus selkeytyy
- Energiaverotukseen tulee muutoksia
- Peruspalvelujen valtionosuuteen tulee muutoksia
- Tulorekisterin käyttöönotto muuttaa palkkatietojen ilmoittamista - Uutiset
19.12.2018 15.15
Hallitus esittää tienkäyttöveroa raskaille kuorma-autoilleHallitus antoi 19. joulukuuta 2018 eduskunnalle esityksen raskaiden kuorma-autojen tienkäyttöverosta ja siihen liittyvästä lainsäädännöstä. Lakiehdotuksen mukaan raskas kuorma-autoliikenne maksaisi tulevaisuudessa tienkäyttöveroa. Samalla veroa kuitenkin kompensoitaisiin ajoneuvoveroa alentamalla. Tienkäyttöveroa kannettaisiin kuorma-autoilta ja ajoneuvoyhdistelmiltä, joiden kokonaismassa on yli 12 tonnia. Vero koskisi Suomessa ja ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja. - Uutiset
12.12.2018 10.40
KHO kumosi sairasautoa koskevan autoverotuksen jälkiverotuksen – verovapaus ei edellytä sairaankuljetuslupaa eikä sitä että ajoneuvo on rekisteröity muuhun kuin yksityiseen käyttöönKorkein hallinto-oikeus totesi muun muassa, että autoverolain 21 §:n 1 momentin perusteella sairasauton verovapauden edellytyksenä ei ole se seikka, että ajoneuvon osalta on esitettävissä voimassa oleva sairaankuljetuslupa, eikä se, että ajoneuvo on rekisteröity muuhun kuin yksityiseen käyttöön. Näin ollen sanottuja seikkoja ei voida asettaa sairasauton autoverovapauden edellytykseksi. - Uutiset
4.12.2018 7.00
Autoveron sopeutusta uuteen päästömittaustapaan tarkennettiin - uusia verotasoja sovelletaan jo 3. joulukuuta lähtien verotettaviin autoihinAutoverotus muuttuu vuodenvaihteessa niin, että verotasot vastaavat tarkemmin ennen päästömittaustavan muutosta voimassa olleita verotasoja. Uusia verotasoja sovelletaan kuitenkin jo 3. joulukuuta lähtien verotettaviin autoihin. Autoverotuksen muutos koskee vain uusia ensirekisteröitäviä autoja, eikä se vaikuta jo rekisteröityjen ja käytössä olevien autojen autoverotukseen. Hallitus antaa esityksen lainmuutoksesta keskiviikkona 5. joulukuuta. - Uutiset
14.11.2018 11.30
KHO:n ratkaisu käytetyn tuontiajoneuvon autoverostaAutoverotus – Tuontiajoneuvosta kannettavan autoveron enimmäismäärä – Veroprosentti – Verotusarvo – Verottomat tarvikkeet – Tavanomaiset toimituskulut – Syrjivän verotuksen kielto – Hallinto-oikeuden tutkimisvalta - Uutiset
7.11.2018 12.06
Raskaan kuorma-autoliikenteen tienkäyttöverosta annetut lausunnotVM pyysi 22. lokakuuta lausuntoja raskaan kuorma-autoliikenteen tienkäyttöverosta. Lakiluonnoksen mukaan raskas kuorma-autoliikenne maksaisi tulevaisuudessa tienkäyttöveroa, mutta sen käyttövoimavero laskisi vastaavasti. Lausuntoaika päättyi tiistaina 6. marraskuuta. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnan käsiteltäväksi 5. joulukuuta. Lainsäädännön on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2021 alusta. - Uutiset
23.10.2018 16.00
Raskaan kuorma-autoliikenteen tienkäyttövero lausuntokierrokselleLakiluonnoksen mukaan raskas kuorma-autoliikenne maksaisi tulevaisuudessa tienkäyttöveroa, mutta sen käyttövoimavero laskisi vastaavasti. VM lähetti esitysluonnoksen lausuntokierrokselle maanantaina 22. lokakuuta. Lausuntoaika päättyy 6. marraskuuta. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnan käsiteltäväksi 5. joulukuuta. Lainsäädännön on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2021 alusta. - Uutiset
4.10.2018 15.01
Hallitus: Ajoneuvoveroa muutetaan vuoden 2020 alustaSuurin kevennys kohdistuisi nollapäästöisille ajoneuvoille, ja kevennys pienenisi asteittain hiilidioksidipäästön kasvaessa. Ajoneuvojen, joiden hiilidioksidipäästö on NEDC-mittaustavan mukaisella päästötasolla vähintään noin 200 grammaa kilometriltä, perusvero säilyisi nykyisessä, eikä veronkevennys kohdistuisi niihin. Kevennystä ei kohdistettaisi myöskään kokonaismassan perusteella verotettaviin ajoneuvoihin, ja niiden perusvero säilyisi siten nykyisessä. Laki ajoneuvoverolain muuttamisesta on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2019. Kevennettyä ajoneuvoveron perusveroa sovellettaisiin kuitenkin vasta 1. tammikuuta 2020 ja sen jälkeisiltä päiviltä kannettavaan veroon. - Uutiset
13.9.2018 11.33
KHO:n päätös Ferrari 456:n vientipalautuksesta ja ennakkoratkaisun pyytämisestä EUT:ltaA oli valituksessaan HAO:lle muun ohella vaatinut, että HAO:n on vahvistettava, että hän voi saada Ferrari 456 -merkkisestä ajoneuvosta palautuksena ajoneuvon jäännösarvoon sisältyvän autoveron osuuden, kun ajoneuvo viedään rekisteröitäväksi toiseen jäsenvaltioon. A oli katsonut, että hänellä on oikeus palautukseen unionin oikeuden nojalla riippumatta autoverolain palautussäännöksen muotoilusta. Helsingin HAO oli hylännyt A:n ennakkoratkaisupyyntöä koskevan vaatimuksen, valituksen ja oikeudenkäyntikuluvaatimuksen. KHO kumosi HAO:n päätöksen ja poisti Tullin ennakkoratkaisun. KHO hylkäsi A:n vaatimuksen ennakkoratkaisun pyytämisestä unionin tuomioistuimelta. A:n oikeudenkäyntikulujen korvaamista koskeva vaatimus hylättiin. (Julkaisematon 13.9.2018) - Uutiset
12.9.2018 10.24
KHO:n ratkaisu Virossa rekisteröidyn leasingauton autoverovastuustaE Leasing AS ja B Oü olivat tehneet Virossa rekisteröidystä pakettiautosta leasingsopimuksen, jonka nojalla B Oü:llä oli oikeus käyttää ajoneuvoa myös Suomessa. Ajoneuvon käyttäjäksi oli tällöin nimetty B Oü:n hallituksen jäsen D, joka oli myös suomalaisen C Oy:n omistaja. Ajoneuvo oli havaittu Suomessa liikenteessä C Oy:n työmaalla. Ajoneuvossa oli ollut C Oy:n mainostarrat. Ajoneuvon kuljettajana oli toiminut C Oy:n työntekijä A. Tulli oli määrännyt pakettiautosta autoveron veronkorotuksineen ja viivästysseuraamuksineen A:lle. KHO katsoi, että esillä olleissa olosuhteissa A:ta ei voitu katsoa ajoneuvon käyttöönottajaksi. Koska A ei myöskään ollut ajoneuvon omistaja, KHO kumosi autoveron maksuunpanopäätöksen ja poisti A:lle määrätyn autoveron veronkorotuksineen ja viivästysseuraamuksineen. - Uutiset
31.8.2018 11.50
Syyskuussa 2018 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaSyyskuun 2018 muutoksia ovat muun muassa:
- Uusi varhaiskasvatuslaki ja asetus varhaiskasvatuksesta tulevat voimaan
- Terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun valtioneuvoston asetuksen muutos tulee voimaan – muutoksella selkeytetään psykoterapeutin ammattinimikkeen käyttöoikeutta
- Autoverolain muutos koskien uutta autoverotaulukkoa WLTP-menetelmällä mitatuille autoille tulee voimaan
- Uusi laki kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä tutkimuksen, opiskelun, työharjoittelun ja vapaaehtoistoiminnan perusteella tulee voimaan
- Lentoturvallisuutta koskeva EASA-asetus tulee voimaan 11. syyskuuta 2018
- Saavutettavuuslainsäädännön voimaantulo viivästyy - direktiivi pantava täytäntöön kansallisesti 23.9.2018 mennessä - Uutiset
27.8.2018 13.02
Apulaisoikeusasiamies: EU-oikeuden vastaisuus ajoneuvoverolipun lähettämisessäEduskunnan apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin arvostelee Liikenteen turvallisuusviraston menettelyä, kun virasto vaati, että ulkomailla asuva henkilö siirtää ajoneuvonsa hallinnan toiselle henkilölle ajoneuvoverolipun lähettämiseksi. Virasto ei ollut lähettänyt kantelijalle tämän Portugalissa sijaitsevaan osoitteeseen verolippua, minkä vuoksi kantelijan ajoneuvot olivat maksun laiminlyönnin johdosta käyttökiellossa. - Uutiset
17.8.2018 12.50
Verohallinnon päätös myyntitarkoituksessa tapahtuvaan koeajoon tai esittelyyn tarkoitetun ajoneuvon väliaikaista verotonta käyttöä koskevan ilmoituksen antamisesta Verohallinnolle ja ajoneuvon käytöstä pidettävästä kirjanpidostaPäätös on voimassa 22. elokuuta 2018 lukien toistaiseksi. Päätös korvaa ohjeen A230/200/2016. - Uutiset
15.8.2018 9.00
Uusien henkilöautojen päästömittaustapa muuttuu syyskuussaEU-asetus muuttaa syyskuussa päästömittaustapaa henkilöautojen tyyppihyväksynnässä. Uutta WLTP-päästömittaustapaa käytetään uusien ensirekisteröitävien henkilöautojen polttoaineen kulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen (CO2) mittauksissa. Auton hiilidioksidipäästöt vaikuttavat vuotuiseen ajoneuvoneuvoveroon ja ensirekisteröinnin yhteydessä kannettavaan autoveroon. Mittaustavan muutos koskee vain uusia ensirekisteröitäviä autoja, eikä se vaikuta heti jo käytössä olevien autojen CO2-arvoihin eikä myöskään niiden vuotuisen ajoneuvoveron määrään. Sen sijaan uusilla henkilöautoilla on siirtymäaikana kaksi CO2-arvoa. - Uutiset
13.7.2018 15.14
Uusi autoverotaulukko WLTP-menetelmällä mitatuille autoille voimaan syyskuussaUutta autoverotaulukkoa sovelletaan autoihin, joiden CO2-päästötieto on mitattu WLTP-menetelmällä ja jotka rekisteröidään tai otetaan käyttöön 1.9.2018 tai sen jälkeen. Auton verotuksessa sovelletaan WLTP-mittaustavan mukaista päästöarvoa. Uusi autoverotaulukko ja pakettiautojen veroprosentista tehtävää vähennystä osoittava verotaulukko WLTP-menetelmällä (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) mitatuille autoille tulevat voimaan 1.9.2018. Muihin kuin WLTP-menetelmällä mitattuihin autoihin sovelletaan jatkossakin nykyisiä autoverotaulukoita. - Uutiset
18.6.2018 9.04
Hallitus esittää muutoksia autoverolakiinAutojen hiilidioksidipäästöt vaikuttavat ensirekisteröinnin yhteydessä kannettavan autoveron määrään. Hiilidioksidipäästöjen mittaustapa on muuttumassa. Hallitus esittää, että uusilla päästöarvoilla rekisteröitävien autojen autoverotus sopeutetaan uuteen WLTP-mittaustapaan (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure). Mittaustavan muutos ei kuitenkaan vaikuta merkittävästi uusilla päästöarvoilla rekisteröitävien autojen autoveron määrään. Mittaustavan muutos koskee vain uusia ensirekisteröitäviä autoja eikä se vaikuta jo käytössä olevien autojen hiilidioksidiarvoihin eikä autoverotukseen. - Uutiset
1.6.2018 9.31
Auto- ja ajoneuvoverotus sopeutetaan uuteen päästömittaustapaanAuton hiilidioksidipäästöt vaikuttavat vuotuiseen ajoneuvoveroon ja ensirekisteröinnin yhteydessä kannettavaan autoveroon. Päästöjen mittaustapa on muuttumassa. Hallitus esittää, että uusilla päästöarvoilla rekisteröitävien autojen auto- ja ajoneuvoverotus sopeutetaan uuteen mittaustapaan. Mittaustavan muutos ei vaikuta merkittävästi uusilla päästöarvoilla rekisteröitävien autojen autoveron ja ajoneuvoveron määrään. - Uutiset
17.5.2018 14.00
Autoveron alennus poistuu takseilta vaiheittainAutoveroetu alenee kolmessa vaiheessa. Veroedun määrä on 1.7.2018-30.6.2019 välisenä aikana taksiliikenteeseen ensirekisteröitäviltä ajoneuvoilta enintään 3 000 euroa, 1.7.2019-30.6.2020 välisenä aikana 2 400 euroa ja 1.7.2020-30.6.2022 välisenä aikana 1 200 euroa. Veroetua ei enää myönnetä heinäkuusta 2022 lähtien. - Uutiset
24.4.2018 11.40
KHO kumosi matkailuautoksi muutetun pakettiauton jälkiverotuspäätöksen - yhtiön veroilmoitusta ei ollut pidettävä virheellisenäA Oy oli tuonut maahan pakettiauton, joka oli ennen sen ensirekisteröintiä muutettu matkailuautoksi. A Oy:n jälleenmyyjä oli suorarekisteröinyt ajoneuvon virheellisesti pakettiautona. Ajoneuvon ensiverotus toimitettiin A Oy:n antaman veroilmoituksen mukaisesti verovapaana matkailuautona. Virheellistä ensirekisteröintiä ei peruutettu, vaan ajoneuvo muutosrekisteröitiin matkailuautoksi. Tulli määräsi jälkiverotuspäätöksin A Oy:n maksettavaksi autoveroa, koska ajoneuvo oli ensirekisteröity pakettiautona. Koska A Oy:n veroilmoitusta ei ollut pidettävä virheellisenä, KHO kumosi jälkiverotuksen. KHO totesi myös, että ajoneuvon rakennetta, käyttötarkoitusta tai omistusta ei ollut ajoneuvon ensirekisteröinnin jälkeen muutettu eikä toimivalta verotuksen oikaisemiseen ollut siirtynyt Tullilta Liikenteen turvallisuusvirastolle. - Uutiset
4.4.2018 11.35
KHO:n päätös autoverotusta koskevassa asiassaKHO hylkäsi valittajan vaatimuksen ennakkoratkaisun pyytämisestä unionin tuomioistuimelta. KHO hylkäsi valittajan vaatimuksen suullisen käsittelyn toimittamisesta. KHO ei tutkinut valittajan valituslupahakemusta ja valitusta veronlisäyksen osalta. KHO ei myöntänyt valituslupaa siltä osin kuin asiassa oli kysymys valittajan autoverovelvollisuudesta, ajoneuvon väliaikaisesta verottomasta käytöstä, ajoneuvon verotusarvosta ja suhteellisuusperiaatteen soveltamisesta. KHO ei siten näiltä osin antanut ratkaisua valitukseen. KHO myönsi valitusluvan ja tutki asian siltä osin kuin siinä oli kysymys autoverotuksessa sovellettavasta veroprosentista sekä veronkorotuksesta. Tältä osin HAO:n ja Tullin päätökset kumottiin ja asia palautettiin uudelleen käsiteltäväksi Verohallinnolle, jolle asian käsittely on 1.1.2017 alkaen siirtynyt. Verohallinto määrättiin korvaamaan valittajan oikeudenkäyntikuluja HAO:sa ja KHO:ssa yhteensä 1 000 eurolla viivästyskorkoineen. Lausuminen HAO:n päätöksen täytäntöönpanon kieltämistä koskevasta vaatimuksesta raukesi. (Julkaisematon 4.4.2018) - Uutiset
5.2.2018 9.22
KHO:n ratkaisu työsuhdeajoneuvon väliaikaisesta verottomasta käytöstä Suomessa: Osakkeenomistaja- ja toimitusjohtaja-asemassa olevaa henkilöä ei ollut kohdeltava toisin kuin työntekijää tai ammatinharjoittajaaKHO katsoi, että EUT:n oikeuskäytännön perusteella työsuhdeajoneuvojen väliaikaista käyttöä koskevia periaatteita on sovellettava sekä työntekijäasemassa olevien henkilöiden osalta että ilman alisteisuussuhdetta toimivien henkilöiden osalta osakkeenomistaja, hallituksen jäsen ja johtaja mukaan lukien. Osakkeenomistaja- ja toimitusjohtaja-asemassa olevaa henkilöä ei siten ollut autoverolain 34 c §:ää sovellettaessa kohdeltava toisin kuin työntekijää tai ammatinharjoittajaa. - Uutiset
23.11.2017 14.01
Taksien autoverotuki poistuu vaiheittain heinäkuuhun 2022 mennessä - suurille esteettömille takseille ja koulukuljetustaksille sen sijaan luvassa täysi autoverottomuusNykyisin takseille myönnetään 4 800 euron veronalennus, jos ensirekisteröitävä auto tulee käytettäväksi pääasiallisesti taksiliikenteessä. Hallitus esittää, että verotuki alenisi ensi heinäkuussa 3 000 euroon. Tämän jälkeen verotuki alenisi vaiheittain, niin että tuki poistuisi kokonaan heinäkuussa 2022. Lisäksi hallitus esittää, että suurille esteettömille takseille ja koulukuljetustaksille myönnetään täysi autoverottomuus. Nykyisin veronalennus on enintään 15 000 euroa. Samalla invataksien verottomuus poistuu tarpeettomana, koska esteettömien taksien verottomuus käytännössä korvaa sen. Hallitus esittää myös täsmennyksiä matkailuautojen veroetuun. - Uutiset
22.11.2017 11.30
KHO:n kaksi autoveropäätöstä: Mercedes-Benz C 230 ja Ferrari Modena 360Mercedes-Benz C 230:n osalta HAO:n ja Tullin päätökset kumottiin ja asia palautettiin Verohallinnolle uudelleen käsiteltäväksi. Ferrari Modena 360:n osalta HAO:n ja Tullin päätökset kumottiin siltä osin kuin maksuun määrätyn autoveron määrä ylitti 21 500,71 euroa. (Julkaisemattomat ratkaisut) - Uutiset
26.10.2017 14.37
Oikeuskäytännössä on suhtauduttu hyvin pidättyvästi tunnusmerkistöerehdyksen soveltamiseen ajoneuvoverorikkomuksissaOikeuskäytännössä on vakiintuneesti katsottu, että ajoneuvon käyttäjältä edellytetään aktiivista selvittämisvelvollisuutta veron maksamiseksi eikä ajoneuvon kuljettaja voi tehokkaasti vedota laskun saapumatta jäämiseen. Helsingin KO:n ratkaisemassa asiassa vastaaja oli ollut ajoneuvon rekisteriin merkitty haltija hieman alle vuoden ennen syytteessä yksilöityä tapahtumaa. Vastaaja oli laiminlyönyt ilmoittaa osoitetietonsa viranomaisten ylläpitämiin rekistereihin eli ajoneuvorekisteriin sekä väestötietojärjestelmään. Sillä seikalla, että vastaja on ulkomaalainen ei voitu katsoa olevan merkitystä arvioitaessa vastaajan vastuuta toimia lain säätämällä tavalla. Asiassa esitettyä näyttöä kokonaisuutena arvioiden KO ei hyväksynyt vastaajan esittämää tunnusmerkistöerehdykseen perustuvaa syytteen kiistoperustetta. HO ei myöntänyt vastaajalle jakokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 26.10.2017) - Uutiset
6.10.2017 9.50
KHO: Ylimmän tuomioistuimen veroasiantuntemus on elintärkeää oikeusturvalleTervehdyspuheessaan verotuomareiden kansainvälisen järjestön IATJ:n 8. yleiskokouksessa KHO:ssa perjantaina (6.10.) KHO:n presidentti Pekka Vihervuori korosti vero-oikeuden eri osa-alueita hallitsevien tuomareiden ammatillisen osaamisen tarpeellisuutta etenkin ylimmissä veroasioita käsittelevissä tuomioistuimissa. - Uutiset
6.10.2017 7.01
Oikeuskansleri veneveron valmistelusta: Kielelliset perusoikeudet eivät saa vaarantua poliittisesti asetettujen aikataulutavoitteiden vuoksiOikeuskansleri kiinnitti VM:n huomiota velvollisuuteen noudattaa kielilakia ja hyvän lainvalmistelun vaatimuksia. Hän totesi, että perustuslaissa turvatut kielelliset perusoikeudet eivät saa vaarantua poliittisesti asetettujen aikataulutavoitteiden vuoksi. - Uutiset
19.9.2017 13.37
Hallitus esittää muutoksia muun muassa ansiotulojen verotukseen, varainsiirtoverotukseen ja tupakkaveroonPalkkatulon verotus pysyy ensi vuonna suunnilleen nykyisellään. Verovapaiden matkakustannusten korvausten maksamisessa sovellettavaa kahden vuoden tilapäisyyden aikarajaa ehdotetaan pidennettäväksi kolmeen vuoteen. Työnantajan kustantaman koulutuksen verovapautta laajennetaan. Kunnallisverotuksen perusvähennyksen enimmäismäärä nousee. Työtulovähennyksen enimmäismäärää korotetaan. Varainsiirtoverolakia ehdotetaan muutettavaksi, jotta tarkoituksenmukaisen yritysmuodon valinta helpottuu. Yle-veroon tulee muutoksia. Ammatillisen koulutuksen rahoitus ja arvonlisäverotus muuttuvat. Tupakkavero kiristyy. Yhteisöveron jako-osuudet muuttuvat. - Uutiset
11.8.2017 9.10
Verohallinnon päätös nestemäisistä polttoaineista palautettavan valmisteveron määrästä 1.1. - 30.6.2017 välisenä aikana kulutukseen luovutetuille polttoaineilleVerohallinto on nestemäisten polttoaineiden valmisteverosta annetun lain (1472/1994) 9 a §:n 5 momentin, sellaisena kuin se on laissa 1179/2016, nojalla vahvistanut ajalta 1.1.–30.6.2017 moottoribensiinistä ja sitä korvaavista tuotteista, dieselöljystä ja sitä korvaavista tuotteista, nestekaasusta ja sitä korvaavista tuotteista sekä kevyestä polttoöljystä ja sitä korvaavista tuotteista palautettavan valmisteveron määrän, jota sovelletaan mainittuna aikana kulutukseen luovutettujen polttoaineiden veron palautukseen. - Uutiset
4.8.2017 9.49
Hovioikeuden päätös Virossa rekisteröidyn henkilöauton Suomessa käyttämistä ja verottamista koskevassa rikosasiassa: vientipalautuksen saamatta jäämistä ei voida pitää rikosoikeudellisena seuraamuksenaVientipalautuksen saamatta jäämistä ei voida pitää tosiasiallisestikaan EIS 7. lisäpöytäkirjan 4 artiklassa tarkoitettuna rikosoikeudellisena seuraamuksena. Tapaus ei edes välttämättä kuulu lisäpöytäkirjan 4 artiklan soveltamisalan piiriin tai ainakaan sen ydinalueelle, kun uuden oikeudenkäynnin estävää aikaisempaa menettelyä ei ole ollut. Ne bis in idem -kiellosta johtuvaa estettä veropetossyytteen tutkimiselle ei ollut. KO:n tuomio kumottiin ja asia palautettiin KO:een. (Vailla lainvoimaa 4.8.2017) - Uutiset
19.7.2017 9.16
Etelä-Suomessa useita arvoautopetoksia, poliisi kehottaa valppauteenPoliisilla on Etelä-Suomessa tutkinnassa useita autoliikkeisiin ja rahoitusyhtiöihin kohdistuneita törkeitä petoksia. Keskusrikospoliisi kehottaakin yrityksiä valppauteen sekä rahoitusta myönnettäessä että autoja myytäessä. - Uutiset
10.7.2017 10.59
Uusien henkilöautojen päästömittaustavan muutosten vaikutus verotukseen7. heinäkuuta 2017 EU:n virallisessa lehdessä julkaistu EU-asetus muuttaa syyskuussa päästömittaustapaa henkilöautojen tyyppihyväksynnässä, kertovat Trafi, Verohallinto ja valtionvarainministeriö. Uutta WLTP-päästömittaustapaa käytetään uusien ensirekisteröitävien henkilöautojen polttoaineen kulutuksen ja hiilidioksidipäästöjen (CO2) mittauksissa. Mittaustapa ei ainakaan toistaiseksi muuta verotusta. - Uutiset
15.6.2017 11.32
Hovioikeuden tuomio autoverosta kannetun arvonlisäveron (elv) korvausvelan vanhentumisesta - valtio vapautettiin kaikesta korvausvelvollisuudestaKantaja oli 29.7.2003 tehnyt veroilmoituksen Tullille EU:n alueelta Suomeen tuodusta käytetystä henkilöautosta. Autosta oli Tullin 13.10.2003 tekemällä autoveropäätöksellä määrätty maksettavaksi autoveron lisäksi autoverolle kannettua arvonlisäveroa (elv) 1.241,61 euroa. Päätökseen ei ollut haettu muutosta. Kantaja oli vaatinut, että Suomen valtio velvoitetaan korvaaman kantajalle vahingonkorvauksena autoverosta kannetusta arvonlisäverosta 1.241,61 euroa korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine viivästyskorkoineen 16.8.2013 lukien. HO katsoi, että vanhentumisaika oli alkanut 19.3.2009 (EUT:n tuomio C-10/08). Vanhentuminen oli katkaistu vasta kanteen vireillepanolla 16.7.2013. Velka oli vanhentunut ja kanne oli sillä perusteella hylättävä. Suomen valtion / Tullin ja A:n oikeudenkäyntikuluvaatimukset hylättiin. (Lainvoimainen) - Uutiset
15.6.2017 9.40
Komissio lopetti vuokra- ja leasingautojen autoveroa Suomessa koskevan asian käsittelynKomissio on lopettanut Suomea vastaan vireillä olleen rikkomusmenettelyn, joka koski leasing- ja vuokra-autojen autoverotusta. Komission ryhdyttyä toimiin helmikuussa 2015 Suomi muutti lainsäädäntöään 1. tammikuuta 2017 siten, että se vastaa nyt EU:n lainsäädäntöä. - Uutiset
1.6.2017 9.40
EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisu ajoneuvojen rekisteröintivelvollisuudesta ja työntekijöiden vapaasta liikkuvuudestaSEUT 45 artiklaa on tulkittava siten, että se on esteenä Belgian kaltaiselle jäsenvaltion lainsäädännölle, jonka mukaan kaikkien jäsenvaltiossa asuvien työntekijöiden on rekisteröitävä kyseisessä jäsenvaltiossa omistamansa ajoneuvo, joka on jo rekisteröity toisessa jäsenvaltiossa ja joka on tarkoitettu pääosin käytettäväksi mainitun toisen jäsenvaltion alueella. - Uutiset
12.5.2017 9.35
Hallinto-oikeus: Autoverolaissa tarkoitettu virhemaksu olisi tullut määrätä kolmen vuoden kuluessa maahantuodun auton verottamisestaA:n maahantuoma ajoneuvo oli verotettu tullipiirissä 27.1.2012 hänen 9.1.2012 tekemänsä autoveroilmoituksen perusteella. Myöhemmin kävi ilmi, että A:n ajoneuvon matkamittarin lukema olikin todellisuudessa alhaisempi kuin mitä autoveroilmoituksella oli ilmoitettu. Tullin Autoverotus katsoi A:n laiminlyöneen ilmoitusvelvollisuutensa, jonka vuoksi hänelle määrättiin 23.6.2015 tehdyllä päätöksellä autoverolain 59 a §:n nojalla 300 euron suuruinen virhemaksu. Tapauksessa virhemaksun määräämiselle säädetty kolmen vuoden määräaika oli päättynyt viimeistään 27.1.2015 eli kolmen vuoden kuluessa siitä, kun ajoneuvo oli verotettu. A:lle ei siten enää 23.6.2015 ollut voitu määrätä virhemaksua. (Ei lainvoim. 12.5.2017) - Uutiset
11.5.2017 8.05
Apulaisoikeusasiamieheltä huomautus Trafille aiheettomasta auton käyttökieltoon asettamisesta sekä jälki- ja lisäveron määräämisestä vaikka käyttökielto olikin sittemmin peruttu eikä veroa pantu maksuunLiikenteen turvallisuusvirastolla oli käyttökiellon määränneenä sekä jälki- ja lisäveron kantoviranomaisena päävastuu asian asianmukaisesta ja riittävästä selvittämisestä. Virastolla ei ole lainmukaista perustetta siirtää sille itselleen kuuluvaa asian selvittämisvelvollisuutta ja asianosaisen kuulemisvelvollisuutta toiselle sitä avustavalle viranomaiselle. Ajoneuvoverolain mukaan ajoneuvon käyttö voidaan estää, jos ajoneuvosta on maksuunpantava lisäveroa. Kun Liikenteen turvallisuusvirasto määräsi ajoneuvon käyttökieltoon selvittämättä ensin, oliko ajoneuvosta maksuunpantava lisäveroa, eli oliko ajoneuvon käyttö liikenteessä lainmukainen, se laiminlöi hallinnon keskeisiin oikeusturvaperiaatteisiin kuuluvat velvollisuutensa. Liikenteen turvallisuusviraston menettely oli lainvastainen. Apulaisoikeusasiamies antoi Liikenteen turvallisuusvirastolle huomautuksen sen lainvastaisesta menettelystä. - Uutiset
8.5.2017 11.31
Hallinto-oikeuden päätös uuden auton kokonaisarvoon sisältyvien, mutta verotusarvoon kuulumattomien valittajan määrittelemien verottomien erien vaikutuksesta käytettynä maahantuotavan auton niin sanottuun historialliseen veron osuuteenValittaja vaati, että verottomat erät tuli ottaa huomioon veroprosentin määrittämisessä. HAO katsoi, ettei valittaja ollut näyttänyt, että puheena olevalle ajoneuvolle määrätty autovero olisi määrätty valittajan esittämällä tavalla virheellisesti eikä asiassa ollut muutoinkaan ilmennyt, että valittajan käytettynä Suomeen maahantuomasta ajoneuvosta kannetun autoveron määrä olisi ollut suurempi kuin vastaavassa Suomessa jo rekisteröidyssä autossa oli veroa jäljellä. Näin ollen Tullin autoveronmuutospäätöksellä oikaisemaa veron osuutta ei ollut pidettävä liian suurena eikä sitä ollut pidettävä syrjivänä. Valittaja ei ollut osoittanut asiassa laadittua vertailuverolaskelmaa tai sovellettua veroprosenttia virheelliseksi. (Ei lainvoim 8.5.2017, Ään 8-1) - Uutiset
26.4.2017 16.00
Selvitysryhmä: Suomesta johtava älykkään liikenteen ekosysteemiTeknologinen kehitys ja digitalisaatio ovat merkittävimmät liikenteen ja viestinnän toimintaympäristöä mullistavat tekijät. Tiedosta on kehittymässä kriittinen tuotannontekijä ja se hallitsee tulevaisuuden liikenne- ja viestintäarkkitehtuuria. Suomella on mahdollisuus nousta edelläkävijäksi uusien, globaalisti syntyvien teknologisten ratkaisujen nopeassa käyttöönotossa ja soveltamisessa. Tässä onnistuminen edellyttää liikenteen ja viestinnän yhtenäisen ekosysteemin tehokasta hyödyntämistä, todetaan selvitysryhmän Liikenne- ja viestintäarkkitehtuuri 2030 ja 2050 -raportissa. - Uutiset
29.3.2017 8.06
KHO:n ratkaisu autoveroprosentista tapauksessa jossa auto voitiin rekisteröidä sekä paketti- että henkilöautona – asia palautettiin Verohallinnolle uudelleen käsiteltäväksiAsiassa esitetyn selvityksen mukaan nyt kysymyksessä oleva Mitsubishi L200 Pickup 4X4 -merkkinen ajoneuvo on ollut rekisteröitävissä sekä paketti- että henkilöautona. Ajoneuvon kulutus- ja hiilidioksidipäästöjen mittausmenetelmät ovat esitetyn selvityksen mukaan tosiasiallisesti samansisältöiset riippumatta siitä, onko ajoneuvoa koskeva vaatimuksenmukaisuustodistus laadittu direktiivin 80/1268*1999/100 tai direktiivin 80/1268*2004/3 vaatimusten mukaisesti. Tämän vuoksi ajoneuvolle määrättävää autoveroprosenttia ei ole voitu autoverolain 6 §:n 3 momentin sanamuodosta huolimatta jättää vahvistamatta yhtiön esittämän vaatimuksenmukaisuustodistuksen mukaisesti, vaikka todistuksessa mainittu polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöä koskeva direktiivi on ollut henkilöautoa koskeva direktiivi 80/1268*1999/100. Näin ollen hallinto-oikeuden ja Tullin päätökset oli kumottava ja asia palautettava Verohallinnolle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
9.3.2017 15.15
KHO:n päätös ajoneuvon luovutusilmoitusta koskevien rekisterimerkintöjen korjaamisestaAsiassa oli B:n valituksesta ratkaistava, onko Trafi voinut merkitä ajoneuvoliikennerekisteriin kysymyksessä olevan ajoneuvon luovutuksensaajaksi Autolink B/B A:n tekemän yksipuolisen luovutusilmoituksen perusteella ja hylätä Autolink B:n/B:n vaatimuksen sanotun merkinnän poistamisesta. KHO ei tutkinut B:n ajoneuvoverojen poistamista koskevaa vaatimusta. Vaatimus siirrettiin Helsingin HAO:n käsiteltäväksi. KHO tutki asian muilta osin. Hämeenlinnan HAO:n ja Trafin päätökset kumottiin ja asia palautettiin Trafille päätösten kumoamisesta aiheutuvia asianmukaisia toimenpiteitä varten. - Uutiset
15.2.2017 14.59
Veneveron ja kevyiden moottoriajoneuvojen veron valmistelua ei jatketaHallitus ei anna esitystä veneverosta eikä kevyiden moottoriajoneuvojen verosta, linjasivat hallituspuolueiden puheenjohtajat keskiviikkona 15. helmikuuta. - Uutiset
24.1.2017 7.11
Liikenneverkkoyhtiön selvitys keskeytetään ja Ota kantaa -keskustelu päättyiHallitus sopi huhtikuussa 2016, että liikenne- ja viestintäministerin johdolla valmistellaan esitys liikenneverkon kehittämiseksi liiketaloudellisesti. Esitys tuli laatia siten, että tarvittavat päätökset voidaan tehdä toiminnan käynnistämiseksi vuoden 2018 alussa. Liikenneverkkoyhtiötä koskevan selvityksen laatimiseen osallistui suuri määrä asiantuntijoita liikenne- ja viestintäministeriöstä ja sen hallinnonalan virastoista sekä sidosryhmistä.
- Selvityksen lähtökohta oli, että liikkumisen kustannukset eivät nouse. Pääministeri Sipilän kanssa on sovittu, että autoverosta ei luovuta, ja sen vuoksi liikenneverkkoyhtiö ei voisi saada toimintaansa varten riittäviä asiakasmaksutuloja. Liiketaloudellisia edellytyksiä liikenneverkon kehittämiseksi ei siten ole olemassa, joten keskeytämme selvityksen, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. - Uutiset
18.1.2017 15.19
Lausunnot veneverosta ja kevyiden moottoriajoneuvojen verosta on julkaistuLausuntoaika veneverosta ja kevyiden moottoriajoneuvojen verosta päättyi maanantaina 16. tammikuuta. Lakiluonnoksen mukaan venevero olisi 100–300 euroa vuodessa. Moottoripyörille tulisi 150 euron vuotuinen vero. Molemmista veroista on päätetty hallitusohjelmassa. Uusien verojen on tarkoitus tulla voimaan toukokuussa 2017. Huom! Hallituspuolueiden puheenjohtajat linjasivat keskiviikkona 15. helmikuuta, ettei esitystä veneverosta eikä kevyiden moottoriajoneuvojen verosta anneta.