Hakutulokset
- Uutiset
20.9.2021 15.30
Autoilijan huomio kiinnittyi hetkellisesti ajoneuvon etuistuimella olleisiin koiranhoitotarvikkeisiin - erimielinen hovioikeus katsoi mopoilijaan törmänneen autoilijan syyllistyneen törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen asemasta perusmuotoiseen tekomuotoonAjoneuvo oli törmännyt vastakkaisesta suunnasta mopolla ajaneeseen henkilöön, joka oli saanut törmäyksessä syytteen teonkuvauksessa yksilöidyt vakavat vammat. B:n molemmat reisiluut ja toinen jalkapöytä olivat murtuneet ja B oli saanut lieviä vammoja aivoihin ja keuhkoihin sekä molemmat ajoneuvot ja tiekaide oli vaurioitunut. HO:n enemmistö katsoi, ettei vastaajan menettelyssä ollut kysymys RL 3 luvun 7 §:n 2 momentissa ja 23 luvun 2 §:ssä tarkoitetusta törkeästä huolimattomuudesta. Eri mieltä ollut hovioikeudenneuvos katsoi, että vastaajan menettely oli asiassa kerrotuilla perusteilla kokonaisuutena arvioiden omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa muiden tienkäyttäjien hengelle ja terveydelle. Vastaaja oli siten syyllistynyt menettelyllään törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. (Vailla lainvoimaa 20.9.2021) - Uutiset
15.9.2021 16.00
Näyttämättä oli jäänyt, että pihakadulta maantielle kääntynyt autoilija olisi laiminlyönyt velvollisuutensa väistää muuta liikennettä tai että yhteentörmäys moottoripyörään muutoinkaan olisi aiheutunut hänen huolimattomuudestaanToisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteet liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta. (Vailla lainvoimaa 15.9.2021) - Uutiset
15.9.2021 12.00
Suojatietä ylittämässä ollut jalankulkija lensi noin 17 metrin matkan ilmassa auton törmättyä häneen - liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta 70 ps1. Liikenneturvallisuuden vaarantaminen 7.10.2018
2. Vammantuottamus 7.10.2018
- 70 päiväsakkoa à 15,00 euroa = 1 050,00 euroa
- Vastaaja velvoitettiin korvaamaan A:lle asiassa aiheutuneet oikeudenkäyntikulut 1 711,20 euroa viivästyskorkoineen (Jatkokäsittelylupaa ei myönnetty)
- Vastaaja velvoitettiin korvaamaan valtiolle lääkärintodistuksen lunastuskulut 16,25 euroa
- Vastaaja oli velvollinen suorittamaan valtiolle rikosuhrimaksun 40 euroa - Uutiset
15.9.2021 8.18
Hovioikeus hyväksyi tuomiollaan käräjäoikeuden tuomion liikenneturvallisuuden vaarantamisen törkeydestäKäräjäoikeuden tuomiossa todetuin perustein A oli törkeästä huolimattomuudesta laiminlyönyt liikenneturvallisuuden vaatiman pysähtymisvelvollisuuden siten, että rikos oli ollut omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. A:n syyksi luettiin syytteen teonkuvauksen mukainen törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Yleinen rangaistuskäytäntö huomioon ottaen on vastaavan kaltaisissa tilanteissa törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen ollut sovitettavissa noin 60–80 päiväsakon sakkorangaistuksella. A oli kuitenkin tekohetkellä ollut 18-vuotias ja verrattain kokematon kuljettaja. Lisäksi hänen ajonopeutensa oli ollut alhainen ottaen huomioon B:n saamat vammat. Näin ollen oikeudenmukainen rangaistus A:n syyksi luetusta teosta oli 60 päiväsakkoa. (Vailla lainvoimaa 15.9.2021) - Uutiset
7.9.2021 11.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi pysäköintiyhtiön vaatimuksen asiakirjojen luovuttamisesta sen selvittämiseksi, kenen kanssa ajoneuvon pysäköimistä koskeva sopimus oli syntynytKysymys oli siitä, oliko asiassa edellytykset määrätä vastaajayhtiö luovuttamaan pysäköintiyhtiölle KO:n päätöksen päätöslauselmassa mainitut ajoneuvojen vuokrasopimusten jäljennökset tai sähköisen järjestelmän tulosteet mainittuine tietoineen. HO katsoi toisin kuin KO, ettei OK 17 luvun 61 §:n perusteella ollut mahdollista antaa pysäköintiyhtiön vaatimaa määräystä. Asiassa lausutuilla perusteilla HO katsoi, että pysäköintiyhtiön asiakirjojen luovuttamista koskeva vaatimus oli hylättävä. KO:n päätös kumottiin. (Vailla lainvoimaa 7.9.2021. Valituslupa myönnetty.) - Uutiset
2.9.2021 14.00
Hovioikeus: Vastaajaa ei olisi tullut tuomita käräjäoikeudessa ajoneuvorikkomuksestaTuomitsemishetkellä (KO:n tuomio 19.8.2020) voimassa olleiden tieliikennelain ja ajoneuvolain säännösten perusteella vastaajaa ei olisi tullut tuomita KO:ssa kyseisestä ajoneuvorikkomuksesta. (Vailla lainvoimaa 2.9.2021) - Uutiset
25.8.2021 11.44
Vierashuoneessa tietoanalyytikko, OTT Mika Sutela: Liikenneturvallisuuteen kohdistuvalle tutkimukselle tilaustaKesällä lausuntokierroksella olleen liikenneturvallisuusstrategian tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen kokonaisvaltaisesti. Tämä edellyttää liikennevalvontaresursseja kuin myös tieteellisen tiedon tuottamista ja hyödyntämistä. Liikenneturvallisuustutkimukseen keskittyvän tutkimusinstituutin perustamisen valmistelu olisi juuri nyt ajankohtaista. - Uutiset
23.8.2021 14.00
Poliisi: Varsinaisen ajokieltopäätöksen tekeminen vie viikkoja, jopa kuukausiaJos henkilön epäillään syyllistyneen ajokieltorikokseen, poliisi voi määrätä hänet väliaikaiseen ajokieltoon. Väliaikainen ajokielto jatkuu pääsääntöisesti siihen asti, kunnes ajokieltorikosasia on ratkaistu ja poliisi on tehnyt päätöksen varsinaisesta ajokiellosta. Ensisijainen ajokieltoseuraus ajokieltorikokseen syyllistymisessä on määräaikainen ajokielto, sakon tai vankeusrangaistuksen lisäksi. - Uutiset
12.8.2021 14.06
Wienin katsastussopimuksen muutokset voimaan SuomessaHallitus esittää, että tasavallan presidentti hyväksyisi Wienin katsastussopimukseen tehdyt muutokset ja vahvistaisi ajoneuvojen määräaikaiskatsastusten vastavuoroista tunnustamista koskevan lain. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan valtioneuvoston asetuksella säädettävänä ajankohtana mahdollisimman pian sen jälkeen, kun laki on vahvistettu. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa laki perjantaina 13.8.2021. - Uutiset
9.8.2021 13.13
FINE: Sähköpyöräilijän on hyvä tarkistaa kotivakuutuksensaUsein asiakkaat vaikuttavat olevan epätietoisia siitä, minkälaisia pyörävahinkoja oma kotivakuutus korvaa. Kotivakuutuksen oletetaan korvaavan oletettua enemmän – todellisuus voi olla kuitenkin toinen. Tietoon siitä, "että minullahan on jo kotivakuutus", ei voi pelkästään tuudittautua. Vakuutuksissa on suuria eroja ja ne korvaavat vahinkoja eri tavoin. Siksi oma vakuutus on hyvä tarkistaa. Omasta vakuutusturvastaan kannattaa selvittää ainakin seuraavat asiat: - Uutiset
6.8.2021 13.00
Arviointineuvosto tieturvallisuutta koskevasta lakiesityksestä: lakiesitysluonnoksen epäsuoria vaikutuksia tulisi käsitellä tarkemminTieturvallisuutta koskevan lakiesityksen tavoitteena on tieliikenneturvallisuuden parantaminen. Lakiesitysluonnos tähtää muun muassa tieturvallisuusarvioinnin kehittämiseen ja suojattomien tienkäyttäjien aseman parantamiseen. Esitysluonnoksella saatetaan uuden tieturvallisuusdirektiivin säädökset osaksi kansallista lainsäädäntöä. - Uutiset
5.8.2021 9.07
Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä rattijuopumuksesta tuomittiin ehdollinen vankeusrangaistus - syyttäjälle ei myönnetty jatkokäsittelylupaaSyyttäjä vaati HO:ssa, että vastaaja tuomitaan ehdollisen vankeusrangaistuksen (3 kk) ja oheissakon (50 ps) asemesta ehdottomaan vankeuteen, jonka sijasta hänet tuomitaan yhdyskuntapalveluun. HO tutki jatkokäsittelyluvan myöntämisen edellytykset. Jatkokäsittelylupaa ei myönnetty. KO:n ratkaisu jäi pysyväksi. (Vailla lainvoimaa 5.8.2021) - Uutiset
3.8.2021 15.00
Hovioikeus: Vakuutusyhtiöllä ei ollut oikeutta periä vakuutuskorvausta takaisin autolla valopylvääseen törmänneeltä (Ään.)Vastaaja syyksi oli luettu kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta, moottorikulkuneuvon käyttövarkaus ja liikenneturvallisuuden vaarantaminen, kaikki teot nuorena henkilönä tehtyinä. HO totesi mm., että vastaajan syyksi oli luettu liikenneturvallisuuden vaarantaminen, ei sen törkeä tekomuoto. Siten hänen menettelynsä tuossa tilanteessa oli ollut huolimatonta, mikä ei oikeuttanut vakuutusyhtiötä perimään korvausta häneltä takaisin. Vakuutusyhtiön viittaama KKO:n ennakkoratkaisu 2012:3 ei soveltunut tässä tapauksessa oikeusohjeeksi, koska siinä oli ollut kysymys autovakuutuksesta (kasko), tapaukseen ei ollut sovellettu liikennevakuutuslakia vaan vakuutussopimuslakia ja se oli annettu ennen 1.1.2017 voimaan tullutta uutta liikennevakuutuslakia. Vakuutusyhtiön takaisinkorvausvaatimus hylättiin. Eri mieltä ollut HO:n jäsen puolestaan katsoi, että vastaaja oli velvollinen korvaamaan vakuutusyhtiölle sen vaatiman takautumisoikeuteen perustuvan vaatimuksen sekä yhtiön oikeudenkäyntikulut käräjä- ja hovioikeudessa vaadittuine viivästyskorkoineen. (KKO:2023:58: Hovioikeuden tuomion lopputulosta ei muutettu) - Uutiset
29.7.2021 8.00
Moottoripyörä suistui maantieltä osuen kallion seinämään - matkustajalle ei katsottu syntyneen korvaukseen oikeuttavaa vaikeaa aivovammaaKantaja ei ollut näyttänyt toteen, että hänelle olisi aiheutunut 17.6.2007 tapahtuneen liikenneonnettomuuden seurauksena vaikea aivovamma, ja että hän olisi sanotussa onnettomuudessa saamiensa vammojen vuoksi pysyvästi työkyvytön ja säännöllisesti toisen henkilön avun tarpeessa. Sen vuoksi kanne vakuutusyhtiötä vastaan oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 29.7.2021) - Uutiset
22.7.2021 8.18
Hovioikeus: Sakkorangaistusta ei voitu korottaa syyttäjän vaatimalla tavallaRikosoikeudellinen laillisuusperiaate huomioon ottaen rangaistus voi perustua vain voimassa olevaan kirjoitettuun lakiin tai tässä tapauksessa sen perusteella annettuun asetukseen. Koska tuomiossa kerrotulla tavalla päiväsakon rahamäärästä annetun asetuksen (21.5.1999/609) 7 §:ää ei voitu soveltaa asiassa eikä sellaista valtioneuvoston asetusta ollut annettu, jonka perusteella sakkorangaistusta voitaisiin korottaa, sakkorangaistusta ei voitu korottaa syyttäjän vaatimalla tavalla. Sillä seikalla, että vastaaja oli myöntänyt syyttäjän valituksen oikeaksi, ei ollut merkitystä. (KKO:2022:64: Sakon kokonaisrahamäärä korotettiin 200 euroon) - Uutiset
21.7.2021 8.16
Ulkoministeriö muistuttaa: Jos matkustat, varaudu koronasta aiheutuviin yllätyksiinPitkittynyt koronakriisi on aiheuttanut poikkeuksellisen tilanteen matkailuun. Tänä kesänä rajat ovat alkaneet vähitellen avautua ja rokotukset mahdollistavat enenevässä määrin terveysturvallista matkailua. Monet suomalaisetkin suuntaavat ulkomaille lomamatkoille. On kuitenkin syytä muistaa, että koronaviruspandemia on edelleen käynnissä ja useissa suomalaistenkin suosimissa lomakohteissa tartunnat ovat jälleen nousussa. Kaikilla matkoilla on tärkeää olla vastuullinen ja noudattaa terveysturvallisuutta vahvistavia toimia, muistuttaa ulkoministeriö. - Uutiset
20.7.2021 13.00
Hovioikeus: Liikenneturvallisuuden vaarantamisen rangaistavuus perustuu törkeässäkin tekomuodossa abstraktiin vaaraanTeon tulee olla omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. Syyksiluettavuus edellyttää lisäksi tahallisuutta tai törkeää huolimattomuutta. Ottaen huomioon naisen ajotapa kokonaisuudessaan, hänen päihtymystilansa, liikenneolosuhteet, ajoreitti ja näkyvyys päiväkodin pihassa, naisen menettelyssä ei ollut kysymys sellaisesta hetkellisestä laiminlyönnistä tai virhearvioinnista, joka olisi voinut tulla arvioiduksi perusmuotoisena liikenneturvallisuuden vaarantamisena. (Vailla lainvoimaa 20.7.2021) - Uutiset
20.7.2021 12.12
Syyttäjän vaatimus ehdollisesta vankeudesta ei menestynyt hovioikeudessa: 100 päiväsakon sakkorangaistus oli riittävä 97 km/h ylinopeudesta johtuneesta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta (Ään.)Hovioikeus totesi, että huomattavalla ylinopeudella ajaminen on tyypillinen törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen tekotapa. Huomattavaan ylinopeuteen liittyy aina varteenotettava vahingon vaara, ja teko on siten tekotavaltaan hyvin vaarallinen ja moitittava. A oli ajanut 70 kilometrin tuntinopeusalueella 167 kilometrin tuntinopeudella. Näin merkittävä ylinopeus merkitsee sitä, että kuljettajalla ja muilla tienkäyttäjillä ei ole juurikaan mahdollisuutta reagoida konkreettisen vaaratilanteen ilmetessä. Tämä puolsi sitä, että teosta tulisi sen vakavuuden vuoksi lähtökohtaisesti tuomita vankeusrangaistus. Tuomiossa lausutuilla perusteilla hovioikeus katsoi kuitenkin harkittaessa teon vahingollisuutta ja vaarallisuutta, sen vaikuttimia ja A:n syyllisyyttä kokonaisuutena, että käräjäoikeuden tuomitsema 100 päiväsakon sakkorangaistus oli oikeudenmukainen ja riittävä rangaistus A:n syyksi luetusta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. (Ään., vailla lainvoimaa 20.7.2021) - Uutiset
16.7.2021 14.00
Hovioikeuskaan ei voinut tutkia ansionmenetystä koskevaa korvausvaatimusta, kun valittaja ei ollut esittänyt liikennevakuutusyhtiön kieltäytymistodistustaValittaja ei ollut esittänyt liikennevakuutusyhtiön kieltäytymistodistusta. Sen vuoksi KO:lla ei ollut ollut edellytyksiä tutkia ansionmenetystä koskevaa korvausvaatimusta eikä myöskään HO voinut sitä tehdä. (Vailla lainvoimaa 16.7.2021) - Uutiset
15.7.2021 14.30
Hovioikeus arvioi oliko peltipoliisin mittaama ajonopeus mitattu vastaajan kuljettamasta pakettiautosta vai vastaajan esittämällä tavalla hänet ohittaneesta ajoneuvostaHO katsoi, että väite siitä, että valvontakamera olisi mitannut nopeuden toisesta ajoneuvosta ei yksinään johda syytteestä vapautumiseen, jos väite ei saa tukea asiassa esitetyistä todisteista tai muista asian käsittelyssä esiin tulleista seikoista. HO katsoi toisin kuin KO, että vastaaja oli syyllistynyt liikennerikkomukseen Raaseporissa 24.7.2019. (Vailla lainvoimaa 15.7.2021) - Uutiset
14.7.2021 15.37
Komission ehdotukset EU:n ilmasto-, energia-, maankäyttö-, liikenne- ja veropolitiikasta vihreän kehityksen edistämiseksiEuroopan komissio hyväksyi 14. heinäkuuta 2021 lainsäädäntöehdotuspaketin, jonka tarkoituksena on muuttaa EU:n ilmasto-, energia-, maankäyttö-, liikenne- ja veropolitiikkaa, jotta kasvihuonekaasujen nettopäästöjä voidaan vähentää ainakin 55 prosenttia vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasosta. - Uutiset
14.7.2021 15.30
Liikennevakuutuskeskus: Iso-Britannia osaksi vihreä kortti -järjestelmän vapaata liikkumisaluettaIso-Britannian ero Euroopan unionista tuli lopullisesti voimaan 31.12.2020. Tämän jälkeen Iso-Britanniaan ei ole enää sovellettu EU-lainsäädäntöä. Iso-Britannia on kuitenkin edelleen osa kansainvälistä liikennevakuutusverkostoa, eli niin kutsuttua vihreä kortti- järjestelmää. Euroopan komissio on vahvistanut, että 2. elokuuta 2021 alkaen Iso-Britannia tulee osaksi vihreä kortti -järjestelmän vapaata liikkumisaluetta. - Uutiset
12.7.2021 13.00
EUT:n ennakkoratkaisu kansainvälisessä liikenteessä toimivien kuljettajien vähimmäispalkkaa koskevassa riidassa (Puola)Pyyntö esitettiin puolalaisessa asiassa, jossa asianosaisina ovat OL, PM ja RO sekä Rapidsped Fuvarozási és Szállítmányozási Zrt. (Rapidsped) ja joka koskee ensin mainittujen kansainvälisessä liikenteessä toimivien kuljettajien ominaisuudessa esittämää vaatimusta saada työnantajaltaan Rapidspediltä Ranskassa suoritetusta työajasta palkkaa, jossa otetaan huomioon Ranskassa sovellettava vähimmäispalkka. - Uutiset
7.7.2021 10.42
Hovioikeus äänesti - yleisellä pysäköintialueella pysäköityyn autoon 8.1.2020 törmänneen teko ei täyttänyt liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistöäHO vapautti vastaajan tuomitusta rangaistuksesta ja korvausvelvollisuudesta. Asiassa oli riidatonta, että vastaaja oli kuljettanut ajoneuvoa yleisesti liikenteeseen käytettävällä pysäköintialueella iltapäivällä ja törmännyt ajoneuvolla pysäköitynä olleeseen A:n henkilöautoon, jonka seurauksena ajoneuvoihin oli tullut vaurioita. Syyttäjä oli vaatinut vastaajalle rangaistusta TLL 3 §:n 1 momentin ja RL 23 luvun 1 §:n perusteella liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Kysymys oli siitä, oliko vastaaja menettelyllään syyllistynyt syytteessä tarkoitettuun liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Mikäli vastaajan menettelyn ei katsottaisi täyttävän liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistöä, kysymys oli toissijaisesti siitä, oliko hänet tuomittava rangaistukseen liikennerikkomuksesta tekoaikana voimassa olleen säännöksen nojalla. (Lainvoimainen) - Uutiset
5.7.2021 14.30
Oliko vastaaja menetellyt tahallisesti kuljettaessaan ajoneuvoa väliaikaisen ajokiellon voimassa ollessa - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi vastaajan menetelleen tahallisestiAsiassa lausutut seikat ja erityisesti vastaajan tiedoksi saaman väliaikaista ajokieltoa koskevan määräyksen yksiselitteisyys huomioon ottaen vastaajan oli tullut pitää vähintään varsin todennäköisenä, ettei hänellä ollut ollut ajo-oikeutta 15.11.2019. Vastaajalla ei ollut ollut perusteltua syytä olettaa ajo-oikeutensa alkaneen uudelleen sillä perusteella, että hänen käydessään poliisiasemalla hänelle ei ollut mainittu ajokiellosta lainkaan. Vastaaja oli siten menetellyt tahallisesti ja hänen syykseen luettiin kohdassa 2 kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta syyttäjän rangaistusvaatimuksen mukaisesti. (Vailla lainvoimaa 5.7.2021) - Uutiset
29.6.2021 11.16
Coreper alustavaan sopuun liikennevakuutusdirektiivistäNeuvoston pysyvien edustajien komitea (Coreper) antoi maanantaina (28.6.) tukensa poliittiselle yhteisymmärrykselle, johon neuvoston ja Euroopan parlamentin neuvottelijat pääsivät 22. kesäkuuta 2021 pidetyssä kolmikantaneuvottelussa liikennevakuutusdirektiivin muutoksesta, jolla vahvistetaan moottoriajoneuvo-onnettomuuksien seurauksena vahingon kärsineiden suojaa ja parannetaan vakuutuksenottajien oikeuksia. Parlamentin ja neuvoston on määrä hyväksyä direktiivi syksyllä, kun lingvistijuristit ovat viimeistelleet sen. Kun direktiivi on allekirjoitettu ja julkaistu EU:n virallisessa lehdessä, se saatetaan osaksi kansallista lainsäädäntöä 24 kuukauden kuluessa direktiivin voimaantulosta. - Uutiset
29.6.2021 10.51
Hovioikeus arvioi törkeästä rattijuopumuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 17-vuotiaalle tuomittavan rangaistuksen lajinvalintaa toisin kuin käräjäoikeusVastaaja oli kuljettanut henkilöautoa yöaikaan noin 15 kilometrin matkan. Hänen verensä alkoholipitoisuus oli ollut ajon jälkeen 1,43 promillea. Vastaaja ei ollut muistanut ajoon lähtöään eikä ajomatkaansa. Ajo oli osin tapahtunut yölläkin liikennöidyllä Jyväskylän ja Oulun välisellä valtatiellä ja vastaaja oli menettänyt ajoneuvonsa hallinnan. KO oli tuominnut vastaajalle 70 ps. HO:n mukaan tekoa oli pidettävä vahingollisempana ja vaarallisempana kuin KO:n tuomiossa viitatussa KKO:n ratkaisusta 2020:55 ilmenevää tekoa. Oikeudenmukaisena rangaistuksena vastaajan syyksi luetuista teoista pidettiin 25 pv ehdollista vankeusrangaistusta. Vakiintuneen rangaistuskäytännön perusteella vastaajalle oli ehdollisen vankeusrangaistuksen ohessa tuomittava sakkorangaistus (12 ps). Vastaajaa ei määrätty valvontaan. (Vailla lainvoimaa 29.6.2021) - Uutiset
24.6.2021 16.00
Mönkijäonnettomuus metsätien mäen nyppylällä - syyte vammantuottamuksesta hylättiinAjoneuvojen törmäys oli tapahtunut metsätien mäen nyppylällä, jossa tie kaartuu. Asianomistaja oli ennen törmäystä kuljettanut mönkijää noin 30-40 kilometrin tuntivauhdilla ja vasta viime hetkellä ennen törmäystä havainnut naisen auton. Kyseinen metsätie oli ollut melko kapea ja lähestyvä mäki oli sekä asianomistajan että vastaajan kertomusten mukaan haitannut näkyvyyttä sen taakse. Tästä huolimatta asianomistaja ei kuitenkaan kertomansa mukaan ollut hidastanut vauhtia lähestyessään tapahtumapaikkaa. Todennäköistä siten oli, että asianonomistajan vakavien vammojen syntymiseen oli myötävaikuttanut myös hänen käyttämänsä ajonopeus tilanteessa, jossa näkyvyys oli ollut selvästi rajoittunut. HO katsoi näin ollen jääneen syyksi lukemisen edellyttämällä varmuudella näyttämättä, että asianomistajalle törmäyksestä aiheutuneet vähäistä suuremmat vammat olivat olleet seurausta vastaajan menettelystä. Syyte vammantuottamuksesta (kohdassa 2) oli siten hylättävä. (Vailla lainvoimaa 24.6.2021) - Uutiset
22.6.2021 16.00
Sakkomääräystä koskeva asia palautettiin käräjäoikeuteen lain soveltamisessa tapahtuneen virheen vuoksiKO oli tapauksessa soveltanut sakkomenettelylain 35 §:ää sen sisältöisenä kuin se oli ennen 1.6.2019 voimaan tullutta lainmuutosta. Lain soveltamisessa tapahtuneen virheen vuoksi KO ei ollut ottanut sisällöllisesti kantaa valittajan valitukseen. Asia oli siten palautettava KO:een uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 22.6.2021) - Uutiset
22.6.2021 11.52
EUT: Tietosuojaa koskeva unionin oikeus on esteenä Latvian säännöstölle, jossa velvoitetaan liikenneturvallisuusviranomainen saattamaan yleisön saataville tietoja, jotka koskevat kuljettajille tieliikennerikkomuksista määrättyjä liikennerikkomuspisteitäSitä, että mainittu järjestelmä on välttämätön tavoitellun päämäärän, eli liikenneturvallisuuden parantamisen, varmistamiseksi, ei ollut osoitettu. - Uutiset
21.6.2021 10.40
Hovioikeus tulkitsi vanhan ja uuden tieliikennelain säännöksiä poliisin ajokouluttajan ylinopeusjutussa - käräjäoikeuden tuomio sakkomääräyksen poistamisesta kumottiinLakivaliokunnan mietinnön merkityksestä - Aikaisempi lainsäädäntö ja lainvalmistelutyöt - Oikeuskäytäntö ja oikeuskirjallisuus - Vastaajan menettelyn arviointi (Vailla lainvoimaa 21.6.2021) - Uutiset
15.6.2021 9.09
Taksisääntelyn harmaan talouden torjuntaa tukevat lakimuutokset: lupa- ja verovalvonnan suorittamisen edellytykset paranevatHallitusohjelmassa edellytettiin taksisääntelyn toimivuuden arviointia ja tarvittavien lainsäädännöllisten muutosten tekemistä. Liikennepalvelulain taksisääntelyn korjaussarja tuli pääosin voimaan 1.5.2021 ja loput muutokset tulevat voimaan siirtymäajan jälkeen 1.9.2021. Korjaussarja sisältää monia harmaata taloutta torjuvia muutoksia. - Uutiset
14.6.2021 8.28
Hallinto-oikeus: ELY-keskus oli voinut kieltää tienvarsimainoksen sijoittamisen liikenneturvallisuuden vuoksi – omaisuudensuoja ei edellyttänyt arvioimaan asiaa toisinPirkanmaan ELY-keskus oli liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain 52 §:n mukaisen tapauskohtaisen kokonaisharkinnan perusteella voinut katsoa, että eritasoliittymään rampin liittymäalueen kohdalle ja samalla määräyksessä määriteltyä vähimmäisetäisyyttä lähemmäksi liikenteen ohjauslaitteista sijoitettu mainos ei täyttänyt pykälässä säädettyjä vaatimuksia. ELY-keskus oli näin ollen voinut kieltää ilmoituksen mukaisen tienvarsimainoksen sijoittamisen. Asiaa ei ollut arvioitava toisin valituksessa esitettyjen omaisuudensuojaa koskevien seikkojen perusteella. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 14.6.2021) - Uutiset
10.6.2021 11.14
Miten pitkälle korvausvelvollisuuden perustava syy-yhteys liikennevahingossa ulottuu - käräjäoikeus hylkäsi selkänsä peräänajo-onnettomuudessa loukanneen korvausvaatimuksetKO oli katsonut jääneen näyttämättä, että kanteessa selostetut oireet ja sairaus 7.10.2019 jälkeen olisivat johtuneet kantajan liikenneonnettomuudessa 14.9.2019 saamasta vammasta. Näin ollen KO oli katsonut näyttämättä jääneen myös sen, että kantajalla olisi ollut oikeus korvaukseen ansionmenetyksestä 4.10.2019 jälkeen. Kantajalle oli liikennevahingosta aiheutunut vamma (selän venähdys) ei ollut vaatinut elvytys- tai tehohoitoa eikä leikkaushoitoa. Kantaja oli ollut vamman vuoksi sairaalahoidossa alle vuorokauden ja toiminnallinen toipuminen oli tapahtunut alle kolmessa viikossa. Vammasta ei ollut näytetty jääneen pysyväisseurauksia. Näin ollen KO oli katsonut, että vakuutusyhtiön kantajalle maksama korvaus kivusta, särystä ja tilapäisestä haitasta oli ollut oikean määräinen. Kantaja vaati HO:ssa, että KO:n tuomio kumotaan toistaen tuomiossa selostetun kanteensa. Lisäksi kantaja vaati, että vakuutusyhtiö velvoitetaan korvaamaan hänen oikeudenkäyntikulunsa HO:ssa korkoineen. HO ei myöntänyt kantajalle jatkokäsittelylupaa. KO:n tuomio jäi pysyväksi. (Vailla lainvoimaa 10.6.2021) - Uutiset
2.6.2021 9.16
KHO: Metsähallituksen päätös hylätä hakemus kiinteistöön kuuluvan erityisperusteisen kalastusoikeuden käytön edellyttämään liikkumiseen moottorikelkalla vapaa-ajan kalastusta varten ei ollut hallinnon oikeusperiaatteiden vastainenMaastoliikenne – Maastoliikennelupa – Metsähallitus – Julkinen hallintotehtävä –Erityisperusteinen kalastusoikeus – Erämaa-alue – Poronhoito – Maastoliikenteestä aiheutuva haitta – Yhdenvertaisuus – Hallinnon oikeusperiaatteet – Maastoliikenneperiaatteet - Uutiset
21.5.2021 15.15
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu tuomioistuimen toimivallasta vakuutussopimusta koskevissa asioissa (Puola)Ennakkoratkaisupyyntö – Oikeudellinen yhteistyö yksityisoikeudellisissa asioissa – Tuomioistuimen toimivalta sekä tuomioiden tunnustaminen ja täytäntöönpano siviili- ja kauppaoikeuden alalla – Asetus (EU) N:o 1215/2012 – Toimivalta vakuutussopimusta koskevissa asioissa – 10 artikla – 11 artiklan 1 kohdan a alakohta – Mahdollisuus nostaa kanne sellaista vakuutuksenantajaa vastaan, jolla on kotipaikka jäsenvaltiossa, toisessa jäsenvaltiossa, kun kyseessä on vakuutuksenottajan, vakuutetun tai edunsaajan kanne sen paikkakunnan tuomioistuimissa, jossa kantajalla on kotipaikka – 13 artiklan 2 kohta – Vahingon kärsineen suoraan vakuutuksenantajaa vastaan nostama kanne – Henkilöllinen soveltamisala – Vahingon kärsineen käsite – Vakuutusalan elinkeinonharjoittaja – Erityinen toimivalta – 7 artiklan 2 ja 5 alakohta – Sivuliikkeen, agentuurin tai muun toimipaikan käsitteet - Uutiset
21.5.2021 12.33
KKV:n taksiselvityksiä päätökseen – Taksi Saimaan ja Korpitaxin tutkinta lopetettu yritysten luovuttua ongelmallisista toimintatavoistaKilpailu- ja kuluttajavirasto on 20.5.2021 päättänyt kahden taksien välityskeskuksen, Taksi Saimaan ja Kainuun Taksivälityksen eli Korpitaxin, tutkinnan. Päätetyt selvitykset ovat osa KKV:n laajempia taksitutkintoja, joissa kohteena on Kela-kyytejä välittävien yritysten mahdollisesti kilpailua rajoittava toiminta. - Uutiset
20.5.2021 13.00
Jalankulkija menehtyi kadunrakennustyömaalla – päätoteuttajan työnjohdolle ja aliurakoitsijalle sakkorangaistuksetYhteisellä rakennustyömaalla Jyväskylässä sattui vesijohto- ja viemärisaneeraustöiden yhteydessä onnettomuus lokakuussa 2018, kun lastenvaunuja työntänyt nainen jäi työaluetta ohittaessaan kuorma-auton alle ja menehtyi. Kuljettaja pysäytti auton heti liikkeellelähdön jälkeen, kun vastaan ajanut autoilija kiinnitti valo- ja äänimerkeillä kuljettajan huomiota vaaratilanteeseen. Lastenvaunut jäivät joksikin aikaa raahautumaan keulan eteen eivätkä ehtineet pudota auton alle, joten vaunuissa ollut lapsi ei vahingoittunut. (Vailla lainvoimaa 20.5.2021) - Uutiset
19.5.2021 9.32
Apulaisoikeusasiamies: Vakuutustutkinnasta tulisi säätää laillaAOA Pasi Pölönen selvitti vakuutuslaitosten harjoittaman vakuutustutkintatoiminnan oikeudellista perustaa ja toiminnan luonnetta. Vakuutustutkintaa käytetään muun muassa epäiltyjen vakuutuspetosten selvittämisessä. Tutkinnassa joko laitoksen palveluksessa oleva vakuutustutkija tai ulkopuolinen vakuutusetsivä saattaa esimerkiksi seurata ja valokuvata vakuutettua julkisilla paikoilla varmistuakseen hänen toimintakyvystään. - Uutiset
17.5.2021 15.00
Hovioikeus vapautti törkeään rattijuopumukseen syyllistyneen kuljettajan korvausvelvollisuudesta vakuutusyhtiölle, kun päihtynyt matkustaja oli ajon aikana tarttunut auton ohjauspyörään seurauksin, että kuljettaja oli menettänyt auton hallinnan ja auto oli törmännyt kaupungin omistamaan valopylvääseenValittaja oli lähtenyt päihtyneenä kuljettamaan autoa päihtynyt matkustaja kyydissään. Valittajan menettelyyn liittyi riski ajo- ja arviointivirheistä. Tässä tapauksessa valittajan ei kuitenkaan ollut edes väitetty tehneen ajovirheitä. Auton hallinnan menettäminen ja törmääminen valopylvääseen oli aiheutunut matkustajan menettelystä. Matkustajan tarttuminen ohjauspyörään ajon aikana oli ollut valittajalle yllättävää ja ennalta-arvaamatonta. Näin ollen HO katsoi, ettei valittaja ollut aiheuttanut valopylvään vaurioitumisesta aiheutunutta vahinkoa. Vakuutusyhtiön valittajaa vastaan esittämä korvausvaatimus oli siten hylättävä. (Vailla lainvoimaa 17.5.2021) - Uutiset
17.5.2021 12.25
HTL Kaija Mötön väitös 21.5.2021: Vastuullisuus ja turvallisuus ovat kilpailukykyisen tavarankuljetustoiminnan edellytys”Vastuullisuus on taitolaji.” Näin toteavat tieliikenteen tavarankuljetustoimintaa harjoittavat HTL Kaija Mötön väitöskirjatutkimuksen kohdeyritykset. Vastuullisuuden keskeiset periaatteet ja toimintatavat sekä turvallisen toiminnan varmistaminen ovat perusedellytyksiä tieliikenteen tavarankuljetustoiminnalle. Tutkimus osoittaa, että vastuullisuuteen liittyvät vaatimukset ovat viime vuosien aikana lisääntyneet. Paineita tulee asiakkailta, lainsäätäjiltä sekä aiempaa enemmän myös omistajilta. Eri sidosryhmät haluavat, että yritys toimii vastuullisesti ja omaksuu vastuullisuuteen liittyviä asioita liiketoiminnassaan. - Uutiset
11.5.2021 11.05
Oikeusasiamies Jääskeläinen: Poliisin ei tule ajokielloista päätettäessä luottaa huumepikatesteihin liikaa, koska ne ovat eräiden aineiden osalta varsin epäluotettaviaJos pikatestin tuloksiin luotetaan liikaa, rikosepäilyt moninaisine haitallisine seuraamuksineen kohdistuvat sitä enemmän myös syyttömiin. Ratkaisussa todetun perusteella on nähtävissä, että jos positiivinen pikatestitulos johtaisi automaattisesti väliaikaiseen ajokieltoon, olisi varmaa, että ajokielto kohdistuisi hyvin moneen syyttömään (vuosina 2016–2020 vääriä positiivisia tuloksia oli yhteensä yli 7.000). Huumepikatesti ei oikeusasiamiehen mukaan voikaan olla ainoa peruste väliaikaiselle ajokiellolle varsinkaan kaikissa tapauksissa. Tämä pätee erityisen vahvasti väliaikaisen ajokiellon "toisen vaiheen" päätöksentekoon, jossa edellytetään todennäköistä syyllisyyttä. - Uutiset
3.5.2021 11.00
Käräjäoikeus: Näyttämättä jäi kuka pysäköi autot – hovioikeus ei myöntänyt jatkokäsittelylupaaKäräjäoikeus piti vastaajan kertomusta siinä määrin uskottavana, että pelkästään kantajan esittämät seikat eivät ylittäneet kantajalta edellytettävää näyttökynnystä ajoneuvon kuljettajasta. Asiaa kokonaisuutena arvioiden käräjäoikeus katsoi, että asiassa ei ole riittävällä varmuudella näytetty vastaajan toimineen ajoneuvojen kuljettajana ja pysäköineen niitä kanteessa yksilöityinä ajankohtina kantajan valvomille pysäköintialueille. Näyttämättä oli näin ollen myös jäänyt, että vastaajalle olisi syntynyt sopimukseen perustuva velvollisuus valvontamaksun suorittamiseen. ParkkiPaten kanne oli siten hylättävä. (Vailla lainvoimaa 3.5.2021) - Uutiset
30.4.2021 13.05
Ajonopeus 102 km/h taajama-alueella - hovioikeus alensi törkeästä liikenneturvallisuudesta vaarantamisesta tuomitun rangaistuksen 50 päiväsakkoonVastaajan syyksi luetun teon moitittavuutta lisääviä tekijöitä olivat huomattavan ylinopeuden ajaminen taajama-alueella (50 km/h) ja matkustajien mukanaolo. Moitittavuutta vähentäviä seikkoja olivat muun liikenteen vähäisyys, lyhyt ajomatka sekä valituksessa vedotut kyseisen tieosuuden ominaisuudet eli että kysymys oli ollut suorasta ja leveästä tieosuudesta. Näitä tapauskohtaisia seikkoja punnittuaan HO katsoi, ettei asiassa ollut aihetta poiketa ylinopeuden perusteella määräytyvästä rangaistuksesta, ja alensi tuomitun 70 päiväsakon rangaistuksen 50 päiväsakkoon. (Vailla lainvoimaa 30.4.2021) - Uutiset
30.4.2021 11.50
Toukokuussa 2021 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaToukokuussa 2021 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksia ovat muun muassa:
-Tieliikennelakiin muutoksia
-Vankeusoloihin ja laitosturvallisuuteen liittyviä muutoksia - Uutiset
30.4.2021 10.40
Hovioikeus: Sakon ja rikesakon määräämisestä annetun lain 3 luvun 22 §:n tarkoittama ylimääräisen muutoksenhaun määräaika ei ollut palautettavissaVaasan HO katsoi, ettei sakon ja rikesakon määräämisestä annetun lain 3 luvun 22 §:n tarkoittama ylimääräisen muutoksenhaun määräaika ollut hakemuksen mukaisesti palautettavissa. (Vailla lainvoimaa 30.4.2021) - Uutiset
30.4.2021 9.50
Unionin tuomioistuimen kaksi ennakkoratkaisua ajokorttidirektiivin tulkinnastaJäsenvaltio voi kieltäytyä tunnustamasta ajokorttia, joka vain uusittiin jäsenvaltiossa sen jälkeen, kun sen haltijalta oli kielletty ajaminen sen alueella. Jäsenvaltio ei kuitenkaan saa kiinnittää ajokorttiin merkintää, joka viittaa kieltoon ajaa sen alueella, ja että muutos kuuluu sen jäsenvaltion yksinomaiseen toimivaltaan, jossa haltijan vakinainen asuinpaikka on. - Uutiset
30.4.2021 9.12
KHO: Valtiokonttorin määräämää liikennevakuutusmaksua vastaavaa maksua ei ollut pidettävä suuruudeltaan liikennevakuutuslain 27 §:n 1 momentissa tarkoitettuna kohtuulliseksi katsottavaa vakuutusmaksua vastaavana maksunaA:n omistamalla moottoripyörällä ei ollut ollut voimassa olevaa liikennevakuutusta ajalla 18.7.2017–9.11.2018, minkä vuoksi Valtiokonttori oli Liikennevakuutuskeskuksen esityksestä määrännyt A:lle maksettavaksi mainitulta ajalta vakuutusmaksua vastaavan maksun 7 748,08 euroa ja laiminlyöntimaksun 7 748,08 euroa, yhteensä 15 496,16 euroa. Kun otettiin huomioon Valtiokonttorin määräämän maksun huomattava ero sekä A:n esittämiin että Valtiokonttorin itse hankkimiin selvityksiin liikennevakuutusyhtiöiden vastaavasta vakuutuksesta perimiin maksuihin, Valtiokonttorin ei katsottu näyttäneen, että A:lle määrätty maksu olisi vastannut kohtuulliseksi katsottavaa maksua laiminlyöntiajalta. Valtiokonttorin ja HAO:n päätökset kumottiin ja asia palautettiin Valtiokonttorille uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
30.4.2021 7.30
Hallitus esittää uutta lakia: Julkiset ajoneuvo- ja liikennepalveluhankinnat ympäristöystävällisiksi – lain on tarkoitus tulla voimaan elokuussa 2021Hallitus ehdottaa säädettäväksi uutta lakia, joka lisäisi vähä- ja nollapäästöisten ajoneuvojen osuutta ajoneuvo- ja liikennepalveluhankinnoissa. Lailla pannaan täytäntöön EU:n puhtaita ajoneuvohankintoja koskevan direktiivin vaatimukset. Hallitus antoi esityksensä eduskunnalle 29. huhtikuuta 2021. - Uutiset
29.4.2021 15.30
Unionin tuomioistuin: Liikennevakuutussopimuksen tekeminen on pakollista, kun ajoneuvo on rekisteröity jäsenvaltiossa ja sitä ei ole virallisesti poistettu liikennekäytöstäTällaista velvollisuutta ei voida sulkea pois pelkästään sen vuoksi, että rekisteröity ajoneuvo on kyseisenä ajankohtana ajokelvoton teknisen kuntonsa vuoksi.