Hakutulokset
- Uutiset
24.1.2022 11.00
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta: Ajoneuvon vahingot tuli korvata, kun ajoneuvoa oli törmäyshetkellä ajettu liikennesääntöjen mukaisestiTapauksessa oli kyse siitä, tulisiko ajoneuvon vahingot korvata, kun ajoneuvoa oli törmäyshetkellä ajettu liikennesääntöjen mukaisesti. Vahingossa oli mukana myös kaksi muuta ajoneuvoa. Tapahtumaketju jäi epäselväksi, eikä muiden kolarissa mukana olleiden tuottamusta voitu todeta. Lautakunta otti päätöksessään huomioon korkeimman oikeuden päätöksen 1998/103. Johtopäätöksenä oli, että koska yksi ajoneuvoista oli liikkunut liikennesääntöjen vastaisella tavalla, vahinko korvataan sen liikennevakuutuksesta. - Uutiset
21.1.2022 16.00
Hovioikeus: Kahteen törkeään rattijuopumukseen kymmenen päivän sisällä syyllistyneelle naiselle tuomittua vankeusrangaistusta ei voitu määrätä ehdollisenaVastaaja oli 13.11. ja 23.11.2020 kuljettanut henkilöautoa yleisellä tiellä usean kilometrin pituisen matkan arki-iltapäivänä nautittuaan alkoholia niin, että hänen verensä alkoholipitoisuus oli ajon jälkeen ollut 4,08 ja 4,06 promillea. Ensimmäisessä teossa ajo oli päättynyt ajoneuvon hallinnan menettämiseen ja tieltä suistumiseen. Vastaaja oli kertonut, että tekojen aikaan hän turrutti alkoholilla pahaa oloaan, joka johtui hänen aviomiehensä väkivaltaisuudesta. Hän ei ollut syyllistynyt muihin rikoksiin. Hän oli avioeron jälkeen jatkanut kosmetologiyrittäjänä ja aloittaa pian työsuhteen hoitajana. Hän menettäisi kaksi lastaan, koiransa, työpaikkansa ja yrityksensä, mikäli hänet tuomitaan ehdottomaan vankeusrangaistukseen. HO katsoi, että oikeudenmukainen seuraamus kaikista vastaajan syyksi luetuista teoista oli yhteinen 8 kuukauden vankeusrangaistus. HO katsoi, ettei asiassa ollut estettä tuomita rangaistusta yhdyskuntapalveluna ehdottoman vankeusrangaistuksen sijasta. (Vailla lainvoimaa 21.1.2022) - Uutiset
20.1.2022 14.45
Apulaisoikeusasiamies piti tilannetta tulkinnanvaraisena: Rajavartiolaitoksen oikeus pysäyttää ylinopeutta ajanut ajoneuvoRajavartiolaitoksen partioauto oli ajanut kantelijan ajoneuvon perässä muutamia kilometrejä mitaten tämän käyttämää ajonopeutta ja partioauton kyydissä oli ollut useita virkamiehiä. Apulaisoikeusasiamiehen käsityksen mukaan tällaisissa olosuhteissa olisi ollut perusteltua ja mahdollista tehdä poliisille ilmoitus tilanteesta jo ennen ajoneuvon pysäyttämistä. Ottaen huomioon tilanteen tulkinnanvaraisuuden, apulaisoikeusasiamies piti riittävänä toimenpiteenä saattaa käsityksensä vastaisen varalle Rajavartiolaitoksen esikunnan tietoon ja edelleen toimenpiteistä vastanneille rajavartiomiehille tietoon saatettavaksi. - Uutiset
19.1.2022 11.22
Onnettomuustietoinstituutti: Yli 200 liikennekuoleman trendi jatkuu – onnettomuuksien vähentäminen vaatii järeämpiä toimenpiteitäLiikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat viime vuonna kaikkiaan 220 kuolemaan johtanutta onnettomuutta, joissa kuoli 236 henkilöä. Edellisvuoteen verrattuna onnettomuuksia oli yksi ja kuolleita kaksi enemmän. Onnettomuusmäärät ovat pysyneet viime vuodet liki samoina, ja vuonna 2017 saavutetusta ennätyksellisen vähäisestä onnettomuusmäärästä jäätiin viime vuonna yhdeksän onnettomuuden päähän. Vuonna 2021 moottoriajoneuvo-onnettomuuksien määrä kasvoi kaikkiaan neljällä onnettomuudella. Kasvua tuli yksittäisonnettomuuksissa. Jalankulku- ja polkupyöräonnettomuudet puolestaan vähenivät kolmella. Tiedot käyvät ilmi Onnettomuustietoinstituutin ennakkoraportista 2021. - Uutiset
18.1.2022 14.51
Apulaisoikeusasiamies: Ajovarman tulisi asiakaspalvelussaan välttää tilanteita, jotka vaativat riskiryhmien fyysistä asiointia ajokorttia uudistettaessaApulaisoikeusasiamies antoi 18.1.2022 kaksi Ajovarmaa koskevaa ratkaisua, ja muun muassa saattoi käsityksensä siitä, miten covid-19-pandemian aikana Ajovarman tulisi myös omalla toiminnallaan ja tulkinnoillaan pyrkiä edesauttamaan sitä, että pandemian riskiryhmät voisivat mahdollisimman pitkälle välttää fyysistä asiointia Ajovarman palvelupisteessä. - Uutiset
13.1.2022 16.00
Hovioikeus: Oliko liikennevalvontaa suorittanut poliisi erehtynyt ajoneuvosta ja oliko poliisin käyttämä tutkalaite näyttänyt virheellistä mittauslukemaa kaista-alueiden välillä olleen metallisen keskikaiteen aiheuttaman ns. ”tolppavälkkeen” johdostaAsiassa kerrotuilla perusteilla HO katsoi näytetyksi, että vastaaja oli kuljettanut ajoneuvoa 165 kilometrin tuntinopeudella 100 kilometrin tuntinopeusrajoitusalueella. HO katsoi KO:n tavoin, että vastaaja oli menettelyllään syyllistynyt törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Vastaaja tuomittiin 50 ps. rangaistukseen. Vastaaja oli hävinnyt valituksensa HO:ssa, joten hänen oikeudenkäyntikulu- ja asianosaiskuluvaatimuksensa sekä matkakuluvaatimukset KO:ssa ja HO:ssa hylättiin. (Vailla lainvoimaa 13.1.2022) - Uutiset
13.1.2022 12.32
LähiTapiola ehdottaa sähköpolkupyörien rekisteriä vaikeuttamaan varastettujen pyörien myyntiäLiikenteen sähköinen murros näkyy myös varkaustilastoissa ja varkaiden kohteiksi näyttää valikoituvan arvokkaita polkupyöriä, kuten sähköpyöriä entistä useammin. Kokonaisuudessaan polkupyörävarkauksien määrä väheni tammi–heinäkuussa 2021 viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Varastettujen pyörien suhteellinen arvo kuitenkin kasvoi ja polkupyörien varastamisesta on samalla tullut ammattimaisempaa. Sähköpolkupyörien rekisteri vaikeuttaisi varastetun pyörän myyntiä oleellisesti, kun ostaja voisi tarkistaa pyörän alkuperän. - Uutiset
11.1.2022 16.00
Hovioikeus: Käräjäoikeuden ei olisi tullut ratkaista oikeudenkäyntikuluja koskevaa asiaa kutsumatta vahinkovakuutusyhtiötä kuultavaksiOttaen huomioon, että Vahinkovakuutus Oyj oli kieltäytynyt korvaamasta asianomistajan oikeudenkäyntikuluja ja että asianomistaja tämän vuoksi oli uudistanut kulujen korvaamista koskevan vaatimuksensa KO:ssa, KO:n ei olisi tullut ratkaista oikeudenkäyntikuluja koskevaa asiaa kutsumatta Vahinkovakuutus Oyj:tä kuultavaksi. KO:ssa oli sen vuoksi tapahtunut sellainen menettelyvirhe, jonka vuoksi asia oli oikeudenkäyntikuluja koskevilta osin palautettava takaisin käräjäoikeuteen. (Vailla lainvoimaa 11.1.2022) - Uutiset
11.1.2022 15.10
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom: Yli 500 taksiliikennelupaa peruttu puuttuneen y-tunnuksen takiaTaksiliikenneluvan myöntämisen yhtenä edellytyksenä on toukokuun alusta 2021 alkaen ollut Y-tunnus. Tunnus puuttui elokuussa vielä noin 700 luvanhaltijalta. Nyt 520 taksiliikennelupaa on peruttu, koska luvanhaltija ei korjannut Y-tunnusta koskevaa puutetta. - Uutiset
7.1.2022 10.14
Hallinto-oikeus: Toimivaltainen hallinto-oikeus valitukselle automaattivalvonnassa määrätyistä liikennevirhemaksuista määräytyy valittajan kotipaikan perusteellaHallinto-oikeus totesi, että poliisin automaattivalvonnassa todettujen liikennerikkomusten johdosta annettavat liikennevirhemaksut määrätään valtakunnallisesti Poliisihallituksen määräyksen mukaisesti Helsingin poliisilaitokseen sijoitetussa Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksessa, joka käsittelee myös automaattivalvonnassa määrätyistä liikennevirhemaksuista tehdyt oikaisuvaatimukset. Näin ollen sen toimivalta nyt kysymyksessä olevan asiaryhmän osalta käsittää koko maan. Tämän vuoksi oikaisuvaatimukseen annetusta päätöksestä tehdyn valituksen käsittelemiseen toimivaltainen hallinto-oikeus määräytyy oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 10 §:n 3 momentin mukaisesti valittajan kotipaikan perusteella. (Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla) - Uutiset
7.1.2022 8.12
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketti tuo muutoksia Suomen lainsäädäntöön helmikuun 2022 alustaHallitus esittää EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin edellyttämien lakimuutosten vahvistamista. Liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinasäännösten kansallinen täytäntöönpano tuo muutoksia liikennepalvelulakiin ja eräisiin muihin siihen liittyviin lakeihin. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa lait 14. tammikuuta 2022, ja ne tulisivat voimaan 1. helmikuuta 2022. - Uutiset
3.1.2022 10.00
Hälytysajossa (181 km/t) olleen poliisiauton hallinnan vesisateessa menettänyt poliisi tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta yhteiseen 35 ps rangaistukseenAsiassa oli riidatonta, että vastaajan kuljettama poliisiauto oli ollut hälytysajossa ja kyse oli ollut autovarkauteen liittyvästä rikosepäilystä. Asiassa ei ollut ilmennyt, että hälytystehtävään olisi liittynyt hengen tai terveydenuhkaa. Tehtävälle oli myös ollut matkalla useampia partioita. Videotallenteen perusteella poliisiauton oma nopeus juuri ennen tieltä suistumista oli ollut 181 kilometriä tunnissa eli varmuusvähennys huomioiden 178 kilometriä tunnissa. Kyseistä nopeutta oli käsillä olleissa ajo- ja sääolosuhteissa sekä kyseessä olleen hälytystehtävän laatuun nähden pidettävä selvästi ylimitoitettuna. Vastaaja vaati HO:ssa, että syyte ja muut vaatimukset hylätään tai että hänet jätetään rangaistukseen tuomitsematta taikka rangaistusta ainakin alennetaan. HO ei myöntänyt vastaajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 3.1.2022) - Uutiset
3.1.2022 8.40
Traficom: Tuet vähäpäästöisen ajoneuvon hankintaan 1.1.2022 alkaenHankinta- ja muuntotukea voidaan myöntää vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivan ajoneuvon hankintaan sekä ajoneuvon vaihtoehtoisella käyttövoimalla toimivaksi muuttamiseen. Tukea voi hakea täyssähköautojen ja kuorma-autojen hankintatuen ja muuntotuen osalta ajalla 1.1.2022–31.3.2023 sekä pakettiautojen hankintatuen osalta ajalla 1.1.2022–31.12.2022. - Uutiset
21.12.2021 10.41
KHO: Poliisilaitos ei ollut voinut määrätä henkilöä ajokokeeseen hänen ajotaitonsa säilyttämisen varmistamiseksiAjo-oikeus – Poliisin haltuun jäänyt ajokortti – Ajokortin terveysvaatimukset – Syy epäillä ajoterveydentilaa ja ajokuntoa – Ajan kuluminen - Uutiset
17.12.2021 10.31
KHO ajokorttiasiassa: Liikenne- ja viestintävirasto ei ollut voinut hylätä hakemusta sillä perusteella, että 1.7.2018 voimaan tulleen viraston määräyksen perusteella ulkomailla suoritettua koulutusta ei enää luettu hyväksiKuljettajaopetus – Ulkomailla saadun koulutuksen hyväksi lukeminen – Palveluiden vapaa liikkuvuus – Palveludirektiivi – Palvelun tarjonnan rajoitus - Uutiset
10.12.2021 12.00
Kuluttajariitalautakunta: Pysäköintikiekkoa käyttämättä jättänyt moottoripyöräilijä oli pysäköinyt alueelle alueen ehtojen vastaisesti ja valvontamaksu oli ollut aiheellinenKoska pysäköinnin alkamisajan valvonta oli mahdollista vain, jos pysäköijät käyttävät pysäköintikiekkoa, ei lautakunta pitänyt valvontamaksua myöskään kohtuuttomana. - Uutiset
8.12.2021 12.10
Hovioikeus antoi tuomion Kuopion linja-auto-onnettomuutta koskevassa asiassa - kuljettajalle 1 vuoden 10 kuukauden ehdoton vankeusrangaistusHO ei muuttanut KO:n tuomiota ja hyväksyi KO:n tuomion perustelut pääpiirteissään. KO:sta poiketen HO katsoi sekä liikenneolosuhteista esitettyjen seikkojen että vastaajan perussairauden voineen jossain määrin osaltaan vaikuttaa liikenneonnettomuuden syntyyn. HO ei kuitenkaan katsonut näillä seikoilla olevan vaikutusta syyksilukemiseen. HO katsoi, ettei KO:n tuomitseman rangaistuksen alentamiseen ollut aihetta. Vaikka vastaajalla ei ollut aiempaa rikollisuutta, HO katsoi rikoksen vakavuuden ja rikoksesta ilmenevän vastaajan syyllisyyden edellyttävän rangaistuksen tuomitsemista ehdottomana. (Vailla lainvoimaa 8.12.2021) - Uutiset
7.12.2021 15.00
Hovioikeus: Vakuutusyhtiön regressioikeuden perusteella vaatimaa korvausta liikennevahingosta ei ollut perusteita sovitellaToisin kuin käräjäoikeus HO katsoi, ettei asiassa selostettuja seikkoja kokonaisuutena arvioiden korvausvelvollisuus täysimääräisenä muodostunut vastaajalle kohtuuttoman raskaaksi, eikä vahingonkorvauksen sovitteluun nyt käsiteltävässä asiassa ollut perusteita. Vastaajan vakuutusyhtiölle maksettavaksi tuomittua vahingonkorvausta oli korotettava vakuutusyhtiön ensisijaisen vaatimuksen mukaisesti 27.254,01 euroksi. (Vailla lainvoimaa 6.12.2021) - Uutiset
7.12.2021 8.25
Selvitys uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen noston vaikutuksista valmistunut – niukkuuttakin tiedossa, pumppuhintoihin nousuaJakeluvelvoitelain avulla edistetään uusiutuvien polttoaineiden käyttöä moottoribensiinin, dieselöljyn ja maakaasun korvaamiseksi liikenteessä. Jakeluvelvoite on voimassa olevan lain mukaan tällä hetkellä 18 prosenttia ja nousee asteittain 30 prosenttiin vuoteen 2029 mennessä. Jakeluvelvoite vähentää liikenteen päästöjä arvion mukaan noin kaksi miljoonaa tonnia hiilidioksidiekvivalentteina (CO2eq) vuonna 2030 nykytilaan verrattuna. - Uutiset
30.11.2021 9.46
Tukes: Sähköauton akku ja lataaminenPitääkö sähköauton akkua säilyttää lämpimässä? Ei välttämättä. Sähköautoissa on akkuja lämmittävä ja viilentävä automatiikka eli autossa itsessään huolehditaan siitä, että akut ovat sopivassa käyttölämpötilassa. Kylmässä säässä osa latausvirrasta menee akkujen lämmittämiseen. Lämpimässä säilyttäminen talvioloissa kuitenkin nopeuttaa akun latausta. - Uutiset
25.11.2021 15.15
Valtioneuvostolta periaatepäätös liikenteen automaation edistämisestä – toimenpidekokonaisuudessa myös sääntelyn kehittäminenValtioneuvosto vahvisti 25.11.2021 periaatepäätöksen liikenteen automaation edistämisestä. Suomen tavoitteena on kuulua liikenteen automaation edelläkävijöiden joukkoon, ja periaatepäätöksellä hallitus haluaa ohjata automaatiokehitystä vastaamaan kestävästi ja turvallisesti ihmisten tarpeisiin. Periaatepäätös sisältää liikenteen automaation kehittämisen vision, siitä johdetut linjaukset sekä keskeiset toimenpidekokonaisuudet, ja se koskee kaikkia liikennemuotoja. Periaatepäätös perustuu liikenne- ja viestintäministeriössä valmisteltuun Liikenteen automaation lainsäädäntö- ja avaintoimenpidesuunnitelmaan. - Uutiset
25.11.2021 13.23
Hovioikeus liikennevakuutuskorvausriidassa: Auton keulaosan vauriot eivät olleet voineet syntyä kantajan esittämin tavoinAsiassa oli kysymys käräjäoikeuden tuomiossa mainituin tavoin siitä, oliko ajoneuvon vaurioituminen tapahtunut A:n kertoman 16.5.2016 sattuneen liikennevahingon seurauksena ja oliko vakuutusyhtiö siten velvollinen korvaamaan vahingon. Asiassa oli riidatonta, että A:n ajoneuvossa oli ollut erilaisia vaurioita. Pääsäännön mukaisesti A:n oli korvauksen hakijana esitettävä selvitystä siitä, että kysymys oli vakuutuksesta korvattavista vahingoista. Hovioikeus katsoi käräjäoikeuden tavoin näyttötaakan tässä asiassa olevan kantajalla A:lla. Kanteen tueksi oli esitetty ainoastaan A:n oma kertomus vahinkotapahtumasta. A:n kertomuksen uskottavuutta horjutti I:n, L:n ja Y:n yhdenmukainen käsitys siitä, etteivät auton keulaosan vauriot olleet voineet syntyä A:n kertomin tavoin. Vakuutusyhtiön ei voitu katsoa vaatineen A:lta selvitystä enempää kuin kohtuudella oli voitu vaatia. Vakuutusyhtiö oli esittänyt kielteisen korvauspäätöksen ja kanteen kiistämisen tueksi riittävän selvityksen. Asiaa ei ollut kuluttajansuojalain perusteella arvioitava toisin. (Vailla lainvoimaa 25.11.2021) - Uutiset
25.11.2021 9.49
KHO äänesti ajokorttiasiassa: Ikäkausitarkastuksessa sovellettiin ajokorttilaissa säädettyjä nykyisiä terveysvaatimuksiaAjo-oikeus – Ajokortin luokan muuttaminen – Ennen ajokorttilain voimaantuloa saatu ajo-oikeus – Ikäkausitarkastus – Sovellettavat terveysvaatimukset – Ajokorttilain siirtymäsäännökset – Epileptinen kohtaus
Korkein hallinto-oikeus katsoi, että A:n ikäkausitarkastuksessa ja sitä seuranneessa ajokortin luokan muuttamisessa oli tullut soveltaa ajokorttilaissa säädettyjä nykyisiä terveysvaatimuksia. Ajokortin luokkaa oli voitu muuttaa, kun ajokorttilaissa säädetyt terveysvaatimukset eivät olleet täyttyneet. - Uutiset
24.11.2021 13.00
Ylinopeus oli tullut näytetyksi - törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 80 päiväsakkoaVastaaja oli kiistänyt menetelleensä syytteessä kuvatulla tavalla ja kiistänyt syytteen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Vastaaja oli kiistänyt syytteessä mainitun nopeuden sekä mitatun matkan. (Vailla lainvoimaa 24.11.2021) - Uutiset
22.11.2021 16.00
Kaupunki ei ollut vastuussa varikolle siirretylle autolle aiheutuneista vahingoistaKantajan omistama Volkswagen Passat-merkkinen henkilöauto oli Vantaan kaupungin pysäköinninvalvonnan 26.9.2016 antaman siirtopäätöksen mukaisesti viiden maksamattoman pysäköintivirhemaksun vuoksi hinautettu Vantaalla sijaitsevalle varastoalueelle/varikolle. Varikkoa ylläpiti I Oy, jolta kaupunki oli ostanut sanotun palvelun. Varikolla oli 28.9.2016 syttynyt tulipalo, jossa oli tuhoutunut kantajan mainittu henkilöauto siinä olleine tavaroineen ja lisäksi kaksi muuta ajoneuvoa. Tulipalo oli aiheutunut ulkopuolisen tekijän tahallisesta vahingonteosta. Asiassa oli ollut KO:ssa kysymys siitä, oliko kaupunki käyttänyt julkista valtaa säilyttäessään kantajan ajoneuvoa sanotulla varikolla ja siitä, liittyikö ajoneuvojen säilytystoimintaan ankara vastuuperuste. Mikäli tämä jäisi näyttämättä, oli asiassa kysymys siitä, oliko kaupunki toiminut huolellisesti ajoneuvojen varastoinnissa ja oliko toimintaa pidettävä riskialttiina. Lisäksi ratkaistavana oli, mikäli kanne katsottaisiin näytetyksi, vahingon määrä. KO oli hylännyt kanteen. Kantajan velvoittaminen korvaamaan kaupungin oikeudenkäyntikulut vaatimusten mukaisesti ei ollut kokonaisuutena arvioiden ilmeisen kohtuutonta. HO ei myöntänyt kantajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 22.11.2021) - Uutiset
19.11.2021 10.15
Hallitus esittää kokonaisuudistusta: Vaarallisten aineiden kuljetuksia koskeva lakiuudistus keskittyy vahinkojen torjuntaanHallitus esittää, että vaarallisten aineiden kuljetuksia (VAK) koskeva laki uudistetaan kokonaisuudessaan. Tarkoituksena on luoda yhtenäinen kokonaisuus vaarallisten aineiden tie-, rautatie-, alus- ja ilmakuljetusten vaatimuksista sekä sujuvoittaa sääntelyä. Tavoitteena on parantaa kuljetusten turvallisuutta ja erityisesti torjua mahdollisia ympäristövahinkoja. Voimassa oleva laki vaarallisten aineiden kuljetuksesta on vuodelta 1994. Lakia on muutettu useaan kertaan sen voimaantulon jälkeen, minkä lisäksi kuljetusalan toimintaympäristö on muuttunut vuosikymmenten kuluessa huomattavasti. Uuden lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2023 alussa. - Uutiset
18.11.2021 11.00
Kuluttajariitalautakunta piti sähköauton latauspaikalle pysäköineelle annettua valvontamaksua aiheellisenaLautakunta katsoi, että riidanalaiseen pysäköintiin käytetyn ruudun merkintä oli sillä tavoin yksiselitteinen, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää, että paikka on tarkoitettu vain sähköautojen lataamiseen. Näin ollen lautakunta piti valvontamaksua aiheellisena. - Uutiset
16.11.2021 16.00
Suojatietä ylittäneeseen jalankulkijaan törmänneen kuljettajan menettely oli ollut törkeän huolimatonta - törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta 80 päiväsakkoaAsianomistajalle oli aiheutunut kaularangan murtuma, lantionmurtuma sekä oikean reiden virheasentoinen reisimurtuma. Lääkäri oli muun muassa todennut, että asianomistajalle aiheutuneet reisi- ja kaularangan vammat olivat tulkittavissa hengenvaaralliseksi. HO katsoi, että vastaajalla oli ollut edellytykset väistämisvelvollisuutensa täyttämiseen. Vastaajalla oli ollut mahdollisuus ylittää suojatie vasta varmistuttuaan, että hänellä oli täysi näkyvyys suojatielle ja ettei sillä ollut jalankulkijaa. Asiassa ei ollut muutoinkaan tullut ilmi sellaisia tekoon tai tekijään liittyviä olosuhteita, jotka olisivat puoltaneet teon katsomista perusmuotoiseksi liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi. HO katsoi, että vastaajan menettely oli ollut törkeän huolimatonta. (Vailla lainvoimaa 16.11.2021) - Uutiset
16.11.2021 11.42
Hovioikeus: 12.000 euron arvoisen auton menettämisseuraamus olisi ollut kohtuutonta – sen sijaan 1.000 euron arvoinen auto voitiin tuomita valtiolle menetetyksiAsiassa oli riidatonta, että toisen auton arvo oli noin 12.000 euroa ja toisen auton arvo noin 1.000 euroa. A oli 19-vuotias ja työtön eikä hänellä ollut muuta varallisuutta. Hovioikeus katsoi, että noin 12.000 euron arvoisen auton tuomitseminen valtiolle olisi kohtuutonta ottaen huomioon auton arvo ja A:n taloudellinen asema. Sen sijaan 1.000 euron arvoisen auton tuomitsemista valtiolle menetetyksi ei voitu pitää sen vähäinen arvo huomioon ottaen kohtuuttomana seuraamuksena kulkuneuvon kuljettamista oikeudetta koskevassa asiassa. (Vailla lainvoimaa 16.11.2021) - Uutiset
12.11.2021 8.08
Oikeusasiamies esitti hyvitystä perusteettoman pitkästä ajokiellostaNäytti siltä, että sakkoasian käsittelyn viivästyksen vuoksi kantelija oli tosiasiallisesti joutunut olemaan perusteettoman pitkään ajokiellossa. Ajokielto oli päätöksessä mainitun poliisihallituksen ohjeen perusteella muodostunut n. 3–5 kuukautta liian pitkäksi. Kantelijan mukaan hän oli ”menettänyt työpaikkoja” viivästyksen vuoksi. Oikeusasiamiehen mielestä vaatimus perus- ja ihmisoikeuksien tehokkaasta toteutumisesta tässä tapauksessa edellytti, että kantelijalla on oikeus asianmukaiseen hyvitykseen huolellisuuden laiminlyönnin aiheuttamasta haitasta. - Uutiset
11.11.2021 14.30
Pysäköintivirhemaksu nousee Hyvinkäällä, Kokkolassa, Kirkkonummella, Ylöjärvellä ja Vantaan Tikkurilassa 15.11.2021Sisäministeriö on antanut pysäköintivirhemaksuja koskevan asetuksen. Parkkisakkojen nimellä tunnettu pysäköintivirhemaksu nousee Hyvinkäällä 50 eurosta 60 euroon, Kokkolassa 40 eurosta 50 euroon, Kirkkonummella 25 eurosta 50 euroon ja Ylöjärvellä 30 eurosta 40 euroon. Vantaan kaupungin pysäköintivirhemaksu nousee 60 eurosta 80 euroon Tikkurilan ydinkeskustan kalleimmalla pysäköintimaksuvyöhykkeellä. Muissa kunnissa pysäköintivirhemaksu pysyy samansuuruisena kuin aiemmin. - Uutiset
10.11.2021 13.24
Liikennevakuutuskeskus: Liikennevakuuttamisen tulevaisuus ajamisen automaatiosta vertaisvuokraukseenTyö- ja elinkeinoministeriön Liikennealan kestävän kasvun ohjelman puitteissa selvitettiin, miten hyvin nykyinen lainsäädäntö ja liikennevakuutusjärjestelmä vastaavat kehittyvän toimintaympäristön tarpeisiin. Liikenne sähköistyy, digitalisoituu ja automatisoituu, ja liikennevälineiden omistamiseen, vuokraamiseen ja jakamiseen syntyy uusia toimintamalleja. Liikennevälineiden teknologinen kehittyminen ja liikenteen uudet palvelut näkyvät ensisijaisesti vakuutusjärjestelmän sisällä esimerkiksi lopullisen korvausvastuun kohdentumisessa. Vahingon kärsineen osalta vakuutusturva pysyy ennallaan. Selvityksen mukaan nykyinen liikennevakuuttamisjärjestelmä on toimiva myös lähitulevaisuudessa. - Uutiset
9.11.2021 9.51
Hovioikeus lievensi katsastamattomalla autolla punaista päin ajaneelle tuomitun 30 päivän ehdollisen vankeusrangaistuksen 80 päiväsakoksiVastaajan syyksi oli lainvoimaisesti luettu, että hän oli ajanut punaista valoa näyttäneen liikennevalo-opastimen ohi ja sen jälkeisen suojatien yli pysähtymättä. Hän oli rikkonut tieliikennelain säännöksiä törkeästä huolimattomuudesta. Rikos oli ollut omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. Lisäksi hänen kuljettamansa henkilöauto oli ollut katsastamaton. Vastaajan oli katsottu syyllistyneen törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja ajoneuvorikkomukseen. Kun huomioon otettiin asiassa esitetyt periaatteet ja rangaistuskäytäntö sekä se, ettei konkreettisia vahinkoja aiheutunut, HO katsoi, että vastaajalle voitiin vielä tuomita tuntuva sakkorangaistus. (Vailla lainvoimaa 9.11.2021) - Uutiset
8.11.2021 14.10
Kansallisesta tieliikenteen päästökauppaa koskevasta arviomuistioluonnoksesta voi lausua 3. joulukuuta 2021 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja kansallista tieliikenteen päästökauppaa koskevasta arviomuistioluonnoksesta. Liikenne- ja viestintäministeriö asetti helmikuussa 2021 hankkeen, jossa arvioidaan kansallisen tieliikenteen päästökaupan toimeenpanoa. Hanketta on toteuttanut poikkihallinnollinen virkamiestyöryhmä, jonka toimikausi on 3.3.2021–31.12.2021. Hankkeen tavoitetta ja työryhmän tehtäviä täydennettiin Euroopan komission 14.7.2021 julkaiseman säädösehdotuspaketin (Fit for 55) johdosta. - Uutiset
8.11.2021 8.24
Wienin kansainväliseen tieliikennesopimukseen liikenteen automaatiota edistäviä muutoksia – kuljettajana voisi toimia myös automaattinen ajojärjestelmäTasavallan presidentti hyväksyi 5.11.2021 Wienin kansainvälisen tieliikennesopimuksen liikenteen automaatiota koskevat muutokset. Suomi on aktiivisesti edistänyt liikenteen automaatiota ja siksi muutosten hyväksyminen ja kansainvälinen voimaantulo ovat Suomelle tärkeitä. - Uutiset
3.11.2021 8.34
Poliisi ja Tukes huolissaan katuajotapahtumien ja mopomiittien turvallisuudesta – järjestäjä voi joutua korvaamaan vahinkoja ja osallistuja saada sakkojaPoliisi ja Turvallisuus- ja kemikaalivirasto ovat huolissaan katuajotapahtumien ja mopomiittien turvallisuudesta. Heidän mukaan tapahtumat ovat luvanvaraisia, ja ne edellyttävät järjestäjältä aina ilmoitusta poliisille ja riittäviä turvallisuusjärjestelyitä. Tärkeintä on huolehtia osallisten ja sivullisten turvallisuudesta. Kuluneen vuoden aikana poliisin ja Tukesin tietoon on tullut joitakin cruising- ja katuajotapahtumia sekä mopomiittejä, joissa on ilmennyt vaarallista käyttäytymistä. Tilaisuuksia on yhdistänyt se, että ne on järjestetty yleiseen liikenteeseen käytetyillä alueilla eli teillä, joissa on noudatettava tieliikennelakia. - Uutiset
27.10.2021 8.26
HO ja KO: Ajokorttilain sanamuodosta ei nimenomaisesti ilmene, että ajokiellon päättymisen jälkeen ajo-oikeus ei voisi alkaa uudelleen ilman poliisin toimenpiteitä tilanteessa, jossa ajokortin palauttaminen tai väliaikaisen ajokortin antaminen ei tule kysymykseen, eikä laillisuusperiaate mahdollista ajokorttilain sanamuodon laajentavaa tulkintaaKäräjäoikeus katsoi, että pelkästään ajokorttilain sanamuodon perusteella voidaan pitää yhtä todennäköisenä tulkintaa, jonka mukaan ajo-oikeuden uudelleen alkamisen kannalta ratkaisevaa olisi se, onko ajokortti henkilön hallussa kuin tulkintaa, jonka mukaan ratkaisevaa olisi se, onko poliisi tehnyt ajo-oikeuden palauttamiseksi toimenpiteitä. Ajokorttilain sanamuodosta ei nimenomaisesti ilmene, että ajokiellon päättymisen jälkeen ajo-oikeus ei voisi alkaa uudelleen ilman poliisin toimenpiteitä tilanteessa, jossa ajokortin palauttaminen tai väliaikaisen ajokortin antaminen ei tule kysymykseen, eikä laillisuusperiaate mahdollista ajokorttilain sanamuodon laajentavaa tulkintaa. Käräjäoikeus katsoi johtopäätöksenään, että A ei ollut syyllistynyt kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta. Näin ollen syyte hylättiin. Asiassa ei sen lopputulos huomioon ottaen ollut tarpeen arvioida A:n menettelyn tahallisuutta. (Vailla lainvoimaa 27.10.2021) - Uutiset
26.10.2021 16.00
Hovioikeus lievensi törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta moottoripyöräilijälle tuomitun 60 päivän ehdollisen vankeusrangaistuksen 110 päiväsakoksiVastaaja oli ajanut moottoripyörällä ylinopeutta enimmillään 186 kilometriä tunnissa muutamia satoja metrejä Luvian Kirkkotiellä, jossa nopeusrajoitus oli ollut 80 kilometriä tunnissa. Ajo oli tapahtunut sunnuntaina iltapäivällä. Ajo- ja sääolosuhteet ovat olleet hyvät. Ajo oli tapahtunut peltojen ympäröimällä tieosuudella, jonka jälkeen alkaa taajama-alue. Näkyvyys tiellä oli ollut kuivan, suoran ja tasaisen tieosuuden sekä päivänvalon vuoksi hyvä. Vastaajalla ei ollut ollut kyydissään matkustajia. Tieosuudella ei ollut myöskään muita tienkäyttäjiä lukuun ottamatta liikennevalvontaa suorittamassa ollutta poliisipartiota. (Vailla lainvoimaa 26.10.2021) - Uutiset
26.10.2021 9.38
KHO: ELY-keskus oli voinut kieltää tienvarsimainoksen sijoittamisenMaantie – Tienvarsimainos – Mainoslaitteen sijoittaminen – Sijoittamisen kieltäminen – Liikenneturvallisuuden vaarantuminen – Kokonaisarviointi - Uutiset
25.10.2021 15.30
Sellupaalien paikallaan pysyminen olisi tullut varmistaa sidonnalla - liikennerikkomuksesta 4 päiväsakkoaVastaaja oli 26.9.2019 kuljettanut tiellä kuorma-auton ja perävaunun yhdistelmää, joka oli huolimattomuudesta kuormattu siten, että kuorma oli voinut haitata ajoneuvon liikenneturvallista käyttöä. Yhdistelmässä oli ollut yhteensä 22 kappaletta noin 170 cm:n korkuisia ja noin 2 000 kg:n painoisia sellupaaleja, joista vain noin puolet oli ollut sidottuna. Sellupaalien ja laitojen välissä oli molemmin puolin ollut noin 50 cm ja sellupaalien välissä muutamassa kohtaa noin 5-10 cm tyhjää tilaa. Puutteellinen sidonta oli mahdollistanut kuorman sivuttaissuuntaisen liikkumisen ja samalla myös kuorman kaatumisen. (Vailla lainvoimaa 25.10.2021) - Uutiset
25.10.2021 14.18
Sähköisten tietullijärjestelmien yhteentoimivuutta koskeva laki tuli voimaan 23. lokakuuta - laki ei velvoita tai johda tietullien käyttöönottoon SuomessaPresidentti vahvisti perjantaina 22.10. lain sähköisten tietullijärjestelmien yhteentoimivuudesta ja määräsi lain tulemaan voimaan 23. lokakuuta 2021. Laki koskee muutoksia eurooppalaiseen tietullijärjestelmään eikä se velvoita tai johda tietullien käyttöönottoon Suomessa. - Uutiset
22.10.2021 8.00
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketti eteneeHallitus esittää muutoksia liikennepalvelulakiin sekä ylikuormamaksusta ja työtekijöiden lähettämisestä annettuihin lakeihin. Muutokset liittyvät niin sanotun EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin voimaan saattamiseen Suomessa. Lakien on tarkoitus tulla voimaan 1. helmikuuta 2022. - Uutiset
20.10.2021 13.00
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi ajokorttilain muuttamisestaMuutoksilla pyritään parantamaan erityisesti nuorten kuljettajien turvallisuutta sekä joustavoittaa ajokortin hankintaa ja viranomaisten toimintaa. Vastausaika päättyy 17.11.2021. - Uutiset
13.10.2021 16.00
Stop-merkin takaa valtatielle kääntyneen ja törmäyksen aiheuttaneen kuljettajan maksettavaksi tuomittua takautumisoikeuteen perustuvaa 32.049,61 euron korvausta vakuutusyhtiölle ei soviteltuVastaaja oli toiminut ainakin törkeän huolimattomasti. Vastaajan menettelyä oli pidettävä hyvin moitittavana ja erittäin vaarallisena ottaen huomioon sen, että ajossa oli rikottu keskeisiä liikennesääntöjä. Vaikka vastaaja ei ollut tarkoittanut aiheuttaa sanottua vahinkoa, teon laatu kokonaisuutena puolsi voimakkaasti vahingonkorvauksen tuomitsemista täysimääräisenä. Aiheutuneen vahingon määrä ei ollut myöskään odottamattoman suuri. Korvausvelvollisuus perustui syyksilukemiseen. Jatkokäsittelylupaa ei myönnetty. (Vailla lainvoimaa 13.10.2021) - Uutiset
13.10.2021 8.58
Professori Mari Lundström: Sähköauton hankinta ei ole automaattisesti ekotekoAkkuihin soveltuvan litiumin tarve nousee 42-kertaiseksi vuoteen 2040 mennessä. Siksi liikenteen sähköistyminen vaatii tehokasta kierrätystä - mutta myös lisää kaivoksia, kirjoittaa professori Mari Lundström Aalto-yliopistosta. - Uutiset
11.10.2021 15.41
Lainsäädännön arviointineuvosto: Vaarallisten aineiden kuljetusta koskeva esitys on hyvin valmisteltu – puutteitakin löytyiLainsäädännön arviointineuvosto kiittelee vaarallisten aineiden kuljetusta koskevaa hallituksen esitystä havainnolliseksi ja ymmärrettäväksi. Hyvätasoisesta esityksestä jäi kuitenkin uupumaan ympäristövaikutusten arviointi. Arviointineuvosto pitää myönteisenä, että melko teknistä esitystä vaarallisten aineiden kuljetuksesta on havainnollistettu esimerkeillä ja tilastotiedoilla, jolloin asia konkretisoituu myös asiaa vähemmän tunteville. Esitys on kauttaaltaan hyvin valmisteltu ja vastaa pääosin lainvalmistelun ohjeistuksia. - Uutiset
7.10.2021 8.42
Ajokorttilain muutosehdotukset lausuntokierrokselle 17. marraskuuta 2021 saakkaAjokorttilakia uudistettiin vuonna 2018. Tässä yhteydessä eduskunta edellytti, että lakimuutoksen toteutumisesta ja vaikutuksista tehdään seurantatutkimus. Ensimmäiset tutkimustulokset julkaistiin maaliskuussa 2021. Selvityksen mukaan nuorten kuljettajien onnettomuudet ovat vähentyneet vuosina 2019 ja 2020. Sen sijaan 17-vuotiaiden loukkaantumiset henkilöauton kuljettajina lisääntyivät vuonna 2020, ja 17-vuotiaat syyllistyivät lähes kaksi kertaa useammin ajokieltorikkomuksiin kuin 18-vuotiaat. Ajokorttilain muutoksilla pyritään vastaamaan erityisesti nuoria kuljettajia koskeviin huolenaiheisiin. Samalla tarkoituksena on joustavoittaa ajokortin hankintaa ja viranomaisten toimintaa. - Uutiset
5.10.2021 8.31
Ajoneuvojen hankinta- ja muuntotukien uudistuksesta voi lausua 10.10.2021 saakkaHallituksen esitysluonnos laiksi vähäpäästöisten ajoneuvojen hankinta- ja muuntotuista on lähetetty lausuntokierrokselle. Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja 10.10.2021 mennessä. Esityksessä ehdotetaan täyssähköautojen ja kaasukuorma-autojen sekä muuntotuen jatkamista vuodesta 2022 alkaen. Uusia tukia olisivat sähkö- ja kaasukäyttöisten pakettiautojen hankintatuki ja sähkökäyttöisten kuorma-autojen hankintatuki. Tuet nopeuttaisivat siirtymää vähäpäästöisiin sähkö- ja kaasukäyttöisiin ajoneuvoihin, mikä pienentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä. - Uutiset
4.10.2021 10.33
Hovioikeus korotti sakon määrää: Uuden tieliikennelain 194 §:n 3 momentti huomioon ottaen päiväsakon rahamäärästä annetun asetuksen 7 §:n 1 momenttia voitiin soveltaa myös uuden tieliikennelain perusteella, vaikka siinä viitattiin kumottuun tieliikennelakiinPäiväsakon rahamäärästä annetun asetuksen 7 §:n 1 momentissa (1082/2015) viitataan vanhaan, kumottuun tieliikennelakiin (267/1981). Hovioikeus katsoi, että uuden tieliikennelain 194 §:n 3 momentti huomioon ottaen päiväsakon rahamäärästä annetun asetuksen 7 §:n 1 momenttia voitiin soveltaa myös uuden tieliikennelain perusteella. A:lle tuomittava sakkorangaistuksen kokonaisrahamäärä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tuli siten korottaa 200 euroksi. (Vailla lainvoimaa 4.10.2021; vrt. Rovaniemen hovioikeus 21.7.2021) - Uutiset
30.9.2021 10.11
KKO ei myöntänyt valituslupaa Skogbyn tasoristeysturmajutussaKorkein oikeus on hylännyt apulaisvaltakunnansyyttäjän valituslupahakemuksen Raaseporin Skogbyssä tapahtunutta tasoristeysturmaa koskevassa asiassa. Helsingin hovioikeuden tuomio syytteiden hylkäämisestä pysyy siten voimassa.