Hakutulokset
- Uutiset
8.3.2023 8.00
Pysäköintiyhtiö ei pystynyt näyttämään, että pysäköintialueen aluetunnusmerkinnät olisivat olleet selkeät - yhtiölle ei myönnetty jatkokäsittelylupaaKO oli katsonut vastaajan täyttäneen sopimusvelvoitteensa sen sisältöisinä kuin hänellä oli ollut perusteltu syy olettaa niiden olleen. Kantajalla oli ollut asiassa näyttötaakka sopimuksen sisällöstä. Kantaja ei ollut pystynyt oikeudenkäynnissä näyttämään, että pysäköintialueen aluetunnusmerkinnät olisivat olleet vastaajan siellä liikkuessa niin selkeät, ettei huolellisesti toimivalle kuljettajalle olisi jäänyt ilmeistä erehtymisen mahdollisuutta. Näin ollen kanne oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 8.3.2023) - Uutiset
6.3.2023 9.00
Liipo: Syy-yhteys. Luottamuksensuoja. Lautakunnan toimivalta tutkia korvausperusteTapauksessa oli kyse muun muassa syy-yhteyden arvioinnista, lautakunnan toimivallasta ja luottamuksensuojan periaatteen soveltamisesta. Arvioitavana oli syy-yhteys alun perin melko vähäenergisen liikennevahingon ja merkittävän neuropsykologisen oireiston välillä. Kyseessä oli liikennevakuutuslain 66 §:n mukainen asia, jossa vakuutuslaitoksen on pyydettävä lautakunnan ratkaisusuositus ennen päätöksensä antamista. Ratkaisun mukaan 66 §:n mukaisissa asioissa lautakunta voi oma-aloitteisesti ottaa kantaa myös korvausperusteeseen varattuaan ensin asianosaisille mahdollisuuden lausua korvausperusteesta. Lautakunta päätyi syy-yhteyden osalta siihen, että kaikkea neuropsykologista oireistoa ei voitu pitää liikennevahingon seurauksena. Kun vakuutuslaitos oli kuitenkin vuosien ajan maksanut täyttä ansionmenetyskorvausta, luottamuksensuojan periaatteen vuoksi ansionmenetyskorvauksen maksamista ei tullut lopettaa. - Uutiset
6.3.2023 8.00
Liipo: Virheellisen päätöksen poistaminen asianosaisen vahingoksiLiikennevakuutuslain mukaan vakuutuslaitoksen on pyydettävä lautakunnan ratkaisusuositusta, kun se haluaa oikaista virheellistä korvauspäätöstään korvauksensaajan vahingoksi, mutta korvauksensaaja ei suostu virheen korjaamiseen. Tässä tapauksessa kyse oli siitä, oliko vakuutusyhtiöllä oikeus muuttaa antamaansa myönteistä henkilövahingon korvauspäätöstä. Lautakunnan mielestä päätöstä ei voitu muuttaa, kun korvauksen hakija ei ollut antanut vääriä tai puutteellisia tietoja eikä korvauspäätöksen jälkeen ollut ilmennyt uusia korvattavuuteen vaikuttavia seikkoja. - Uutiset
3.3.2023 11.00
EUT tulkitsi ajo- ja lepoaika-asetusta (Ruotsi)Ennakkoratkaisupyyntö koskee ajo- ja lepoaika-asetuksen 2 artiklan 1 kohdan a alakohdan tulkintaa. Pyyntö esitettiin asiassa, jossa vastakkain ovat AI ja Ruotsin syyttäjävirasto Åklagarmyndigheten ja jossa on kyse ajopiirturien käyttöä koskevien sääntöjen rikkomisesta. - Uutiset
3.3.2023 10.25
Komissio ehdottaa päivitettyjä vaatimuksia ajokorteille ja tieliikennesääntöjen parempaa rajatylittävää valvontaa EU:ssaKomissio ehdotta ajokortteja koskevien sääntöjen nykyaikaistamista, kaikkialla EU:ssa voimassa olevaa digitaalista ajokorttia sekä uusia säännöksiä liikennesääntöjen rajatylittävän valvonnan tehostamiseksi. LVM kertoo tutustuvansa huolellisesti komission ehdotuksiin ja informoi niistä eduskuntaa. Suomi muodostaa omat kantansa komission ehdotuksiin. Sidosryhmiä kuullaan osana kannanmuodostusta. Ehdotuksia koskevat neuvottelut alkavat keväällä 2023 EU:n ministerineuvoston maaliikennetyöryhmässä ja samanaikaisesti Euroopan parlamentissa. - Uutiset
2.3.2023 13.54
Arviomuistio sähköpotkulautailua ja mikroliikkumista koskevista ratkaisuvaihtoehdoista lausuntokierrokselle 31.3.2023 saakka – 0,5 promillen rajaa sähköpotkulaudan kuljettamiselle ja polkupyöräilyyn esitetäänLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja sähköpotkulautailua ja mikroliikkumista koskevia ratkaisuvaihtoehtoja käsittelevästä arviomuistiosta. Lausuntokierros on käynnissä 2.–31.3.2023. - Uutiset
1.3.2023 14.51
Poliisi otti käyttöön yleistiedoksiannot ajo-oikeuspäätöksissä Länsi-UudellamaallaLänsi-Uudenmaan poliisilaitos on 27.2.2023 alkaen siirtynyt käyttämään yleistiedoksiantoa ajo-oikeuspäätösten viimesijaisena tiedoksiantotapana. Yleistiedoksiantoa voidaan käyttää, kun asiakirjaa ei saada toimitettua muulla tavoin. Poliisin julkisesti ilmoittama ajo-oikeuspäätös on velvoittava päätös, jonka myötä asiakkaan ajo-oikeuden tila muuttuu tai hänet määrätään suorittamaan jokin toimenpide. Tällainen päätös on esimerkiksi asianosaisen määrääminen ajokieltoon. - Uutiset
1.3.2023 9.16
Hallinto-oikeus muutti pysäköintivirhemaksun huomautukseksi - Uutiset
27.2.2023 14.30
Metsähallitus muistuttaa moottorikelkkailun säännöistä: Vastuullinen kelkkailija ajaa lupa taskussaKelkkakausi on täydessä vauhdissa ja keväthanget houkuttelevat maastoon. Moottorikelkkailu ei kuitenkaan ole jokamiehenoikeus eli kelkan nokkaa ei saa kääntää minne vain nenä näyttää. Kuljettajan on otettava ennen ajoa selvää, missä saa ajaa ja mitä lupia kelkkailu tarvittaessa vaatii. Maastossa moottorikäyttöisellä ajoneuvolla kulkemiseen tarvitaan aina maanomistajan tai -haltijan lupa. - Uutiset
24.2.2023 8.30
17-vuotias kuoli yleisellä tiellä vastaantulleen puimurin alle - hovioikeuskaan ei pitänyt liikenneturvallisuuden vaarantamista törkeänä - asianomistajat velvoitettiin korvaamaan Liikennevakuutuskeskuksen tuhansien eurojen oikeudenkäyntikulutVastaaja tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 60 ps (1 020 €) rangaistukseen. Syyte törkeästä kuolemantuottamuksesta hylättiin. Koska syyte törkeästä kuolematuottamuksesta hylättiin kokonaisuudessaan, perustetta VahL 5 luvun 4 a §:n ja 4 b §:n mukaisten korvausten (kärsimyskorvaus, ansionmenetys ja kulut) maksamiselle liikennevakuutuksesta ei ollut. Asianomistajat velvoitettiin yhteisvastuullisesti suorittamaan Liikennevakuutuskeskukselle korvaukseksi oikeudenkäyntikuluista KO:ssa 9.047,78 euroa ja HO:ssa 6.705,83 euroa viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 24.2.2023) - Uutiset
22.2.2023 12.00
Päiväsakon rahamäärään alentaminen muutoksenhakuasteessa: Vain lyhyen aikaa jatkunut työttömyys ei yleensä ole muuttanut sakotetun maksukykyä ratkaisevasti verotustiedoista saatavaan tietoon nähdenKun arvioitiin valittajan vuosituloja, saadun selvityksen perusteella valittajan tulot eivät olleet laissa tarkoitetuin tavoin olennaisesti muuttuneet siten, että päiväsakon rahamäärää olisi voitu voitu alentaa. (Vailla lainvoimaa 22.2.2023) - Uutiset
21.2.2023 13.15
Hallinto-oikeus kumosi Valtiokonttorin päätöksen liikennevakuutuksesta - Uutiset
21.2.2023 10.45
KKO hylkäsi äänestäen syytteen ajoneuvon kuljettamisesta oikeudettaA oli määrätty määräaikaiseen ajokieltoon. Hänen ajokorttiaan ei ollut ajokiellon aikana saatu poliisin haltuun. A oli ajokiellon päättymisen jälkeen kuljettanut henkilöautoa. Tämän perusteella häntä syytettiin kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta.
Korkein oikeus katsoi, että rikoslain 23 luvun 10 §:n tunnusmerkistöön sisältyvästä ajo-oikeudettomuudesta ei ole tällaisen tilanteen varalta säädetty ajokorttilain 6 §:ssä rikosvastuun täyttymisen kannalta riittävän selvästi ja yksiselitteisesti. Syyte hylättiin. - Uutiset
20.2.2023 11.00
Pysäköinnnin kestolla ei ollut merkitystä arvioitaessa valvontamaksun aiheellisuutta - maksu oli suoritettavaVastaajan mukaan pysäköintiyhtiön vaatimus pysäköintimaksusta oli aiheeton, koska vastaaja oli pysäyttänyt auton ainoastaan yhdeksi minuutiksi auttaakseen asiakasta kantamaan kauppakassit kotiovelle. (Vailla lainvoimaa 20.2.2023) - Uutiset
15.2.2023 9.40
Euroopan parlamentti: Uudet henkilö- ja pakettiautot päästöttömiä vuodesta 2035 alkaen – komissiolta uusia esityksiä raskaille hyötyajoneuvoille- Tieliikenne paremmin mukaan EU:n ilmastoneutraaliustavoitteen toteuttamiseen
- Uusi menetelmä arvioi hiilidioksidipäästöt ajoneuvon koko elinkaaren ajalta
- Päästöraja-arvot muutetaan todellisten ajonaikaisten päästöjen mukaisiksi. - Uutiset
14.2.2023 14.04
Onnettomuustietoinstituutilta esitys lasten liikenneturvallisuuden parantamiseksi: Kaikki keinot käyttöönVuosittain liikenteessä kuolee keskimäärin 5–10 alle 15-vuotiasta lasta. Suuri osa onnettomuuksista olisi estettävissä aikuisten toimintatapoja ja liikennekäyttäytymistä parantamalla. Lisäksi turvallisuutta voidaan lisätä liikenneympäristöön tehtävillä muutoksilla ja kehittämällä ajoneuvotekniikkaa. - Uutiset
14.2.2023 13.31
Hovioikeus liikenneturvallisuuden vaarantamisesta: Tuntuva ylinopeus risteysalueella oli omiaan aiheuttamaan vähäistä suuremman vaaranAsiassa oli K:n valituksen johdosta arvioitava, täyttikö hänen menettelynsä rikoslain 23 luvun 1 §:n mukaisen liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön ja oliko teko ollut omiaan aiheuttamaan ainoastaan vähäisen vaaran. (Vailla lainvoimaa 14.2.2023) - Uutiset
2.2.2023 14.45
Onnettomuustietoinstituutti: Alkolukosta halutaan ratkaisu humalassa ajamisen torjuntaanYli neljännes kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista on humalassa ajaneen kuljettajan aiheuttamia. Kuolonkolarin aiheuttaneista alkoholirattijuopoista joka kolmannella on tilillään aiempia rattijuopumustuomioita. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat esittävät alkolukon käytön lisäämistä onnettomuuksien vähentämiseksi. - Uutiset
27.1.2023 13.33
Onnettomuustietoinstituutti: Vakavat ajoterveyspuutteet ovat yleisiä kuolonkolareissaJoka toisessa vuoden 2021 kuolonkolareista löytyi taustalta ajoterveysriski, jolla oli vahva yhteys onnettomuuteen. Vajaalla 40 prosentilla onnettomuuskuljettajista ei ollut lainkaan diagnoosia sairaudesta, jonka katsotaan myötävaikuttaneen onnettomuuteen keskeisimmin. Merkittävimmät ajoterveyteen vaikuttavat sairaudet ovat sydän- ja verisuonitaudit, päihderiippuvuus ja muut mielenterveysongelmat. - Uutiset
24.1.2023 8.25
KKO palautti - hovioikeus katsoi pysäköintialueen risteyksen kevytmoottoripyörällä keulien ohittaneen ja henkilöautoon törmäänneen nuoren syyllistyneen törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen asemasta perusmuotoiseen liikenneturvallisuuden vaarantamiseenKKO oli palauttanut jutun katsoen, että HO:n olisi tullut myöntää törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta nuorena henkilönä tuomitulle vastaajalle (16 v) jatkokäsittelylupa. HO tutki asian ja katsoi, ettei vastaaja ollut noudattanut olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi sekä jättänyt risteystä lähestyessään noudattamatta erityistä varovaisuutta kuljettaessaan B:n omistamaa kevytmoottoripyörää sen keula ylös nostettuna yöaikaan hämärällä tiellä taajamassa ohittaen pysäköintialueen risteyksen tietäen, että pysäköintialueella oli kokoontuneena muita tienkäyttäjiä. Vastaaja oli törmännyt kuljettamallaan moottoripyörällä M:n omistamaan ja A:n kuljettamaan henkilöautoon vaurioseurauksin. Vastaaaja oli syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen nuorena henkilönä. (Vailla lainvoimaa 24.1.2023) - Uutiset
19.1.2023 13.00
Voiko ajokokeen kuvaamisen kieltää - apulaisoikeusasiamies otti kantaaTraficom on AOA:n kanteluratkaisun jälkeen arvioinut ajokokeen kuvaamisasiaa uudelleen ja päätynyt siihen, että kuvaaminen on lähtökohtaisesti sallittua. Se on myös ohjeistanut sekä Ajovarmaa että autokouluja jo kesällä 2021 sallimaan kuvaamisen. AOA:n näkemyksen mukaan ajokokeen suorittaminen voidaan rinnastaa viranomaisessa asioimiseen ja lähtökohtaisesti jokaisella on oikeus kuvata omaa asiointiaan viranomaisessa. Ajokokeen kuvaamisen edellytykseksi ei voida AOA:n näkemyksen mukaan asettaa myöskään nimenomaista lupaa. Kuvauksessa syntyneen tallenteen julkaisemisessa on kuitenkin otettava huomioon tallenteella mahdollisesti esiintyvien henkilöiden yksityisyyden suoja. AOA katsoo, että ajokokeen kuvaamista koskevassa ohjeistuksessa autokoulujen oppilaille tulee antaa täsmällisempää tietoa siitä, mikä on tallentajan vastuu kuvaamastaan materiaalista. - Uutiset
19.1.2023 8.36
Liikennevakuutuksen korvausohjeet 2023 - Uutiset
12.1.2023 14.40
Liikennevakuutuskeskus: Suomalaisen liikennevakuutuksen voimassaolossa Venäjällä ja Valko-Venäjällä yhtiökohtaisia erojaLiikennevakuutus tarvitaan myös ulkomailla. Kaikki kotimaiset vakuutusyhtiöt eivät enää myönnä kansainvälistä liikennevakuutusta eli vihreää korttia Venäjälle ja Valko-Venäjälle. Matkustajan tulee selvittää asia omasta vakuutusyhtiöstään. Kaikkien yhtiöiden liikennevakuutusten voimassaolo Venäjällä ja Valko-Venäjällä lakkaa viimeistään kesäkuun alussa, kun kansainvälinen vihreä kortti -sopimus maiden kanssa päättyy. - Uutiset
12.1.2023 12.02
KKO: Hovioikeuden olisi pitänyt myöntää jatkokäsittelylupa muutos- ja ennakkoratkaisuperusteella liikennevakuutusasiassaVakuutusyhtiö oli kieltäytynyt maksamasta A:lle korvausta liikennevahingosta, koska vaatimukset olivat sen mukaan ennenaikaisia tai selvittämättömiä. Käräjäoikeus jätti A:n ajoneuvon kuljettajaan kohdistaman vahingonkorvausvaatimuksen tutkimatta, koska A ei ollut näyttänyt, että vakuutusyhtiö olisi liikennevakuutuslain 80 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla kieltäytynyt suorittamasta vaadittua vahingonkorvausta.
Korkein oikeus katsoi, että hovioikeuden olisi pitänyt myöntää A:lle jatkokäsittelylupa muutos- ja ennakkoratkaisuperusteella. - Uutiset
9.1.2023 10.35
Törmäys polkupyörän kanssa risteyksessä - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja vammantuottamukseenRiidatonta oli, että vastaja oli syytteiden teonkuvauksessa tarkoitetulla tavalla 20.8.2020 kuljettanut kuorma-autoajoneuvoyhdistelmää Lestijärvellä ja että naiselle olivat tuona päivänä aiheutuneet vammantuottamusta koskevan syytteen teonkuvauksessa tarkoitetut henkilövahingot eli kipua, kallon sisäinen verenvuoto otsalohkon takana ja aivovamma. Asiassa oli keskeisesti kysymys siitä, oliko vastaaja menetellyt syytteiden teonkuvauksessa tarkoitetulla tavalla, toisin sanoen, oliko hän törmännyt kuorma-autoajoneuvoyhdistelmällään naiseen ja oliko nainen törmäyksen johdosta lentänyt polkupyörän selästä maahan ja vammautunut kuvatulla tavalla. Asianosaiset olivat HO:ssa eri mieltä etenkin siitä, mistä suunnasta nainen oli lähestynyt vastaajan kuorma-autoajoneuvoyhdistelmää, ja siitä, oliko naisen polkupyörä osunut kuorma-autoajoneuvoyhdistelmään. (Vailla lainvoimaa 8.1.2022) - Uutiset
4.1.2023 13.00
Kuluttajariitalautakunta ei pitänyt pysäköinnin valvontamaksua kohtuuttomana eikä suosittanut hyvitystä, koska kuluttajan maksusuoritus ei ollut jälkeenpäin yhdistettävissä hänen autoonsaKuluttaja oli erehdyksessä antanut maksusovellukselle auton rekisteritunnuksen sijasta numerosarjan 1234, minkä vuoksi valvontayhtiö ei ollut yhdistänyt maksutietoa hänen autoonsa, jonka rekisteritunnus oli XXX-YYY. Kuluttajan tekemä virhe, selkeä kirjoitusvirhe, ei ollut vähäinen siten, että auto ja pysäköintimaksu olisivat yhdistettävissä toisiinsa. - Uutiset
3.1.2023 8.28
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi että törkeässä liikenneturvallisuuden vaarantamisessa syyllisyydestä jäi varteenotettava epäily - Uutiset
30.12.2022 14.30
Hovioikeus: Päiväsakon rahamäärä oli korotettava tieliikennelain (729/2018) 165 §:ssä säädetyn suurimman sallitun nopeuden ylityksestä määrättävän liikennevirhemaksun määräiseksiAsiassa oli kysymys siitä, oliko sakon kokonaisrahamäärä korotettava 200 euroksi rikoslain 2 a luvun 3 §:n 2 momentin ja päiväsakon rahamäärästä annetun asetuksen 7 §:n 1 momentin nojalla tilanteessa, jossa tieliikennelaki, johon asetuksessa viitataan on kumottu ja uusi tieliikennelaki on tullut voimaan. (Vailla lainvoimaa 30.12.2022) - Uutiset
30.12.2022 13.00
Hovioikeus: Pakettiautoon törmänneelle puoliperävaunuyhdistelmän kuljettajalle 80 päiväsakkoa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksestaAsiassa oli kysymys siitä, olivatko videotallenteelta ilmenevät talviset olosuhteet olleet niin ennalta-arvaamattomia ja onnettomuuden estäminen vastaajan kannalta niin vaikeaa, että kyse oli ollut tapaturmasta eikä tieliikennelakiin kirjatun huolellisuusvelvollisuuden laiminlyönnistä. Asiassa kerrotuilla perusteilla HO katsoi toisin kuin KO, että vastaaja oli syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja kuolemantuottamukseen syytteessä kuvatulla tavalla. Oikeudenmukainen seuraamus vastaajan menettelystä oli tuntuva sakkorangaistus. (Vailla lainvoimaa 30.12.2022) - Uutiset
20.12.2022 17.06
Edustajakanteen nostaminen on mahdollista 25. kesäkuuta 2023 alkaenKuluttajansuoja vahvistuu kesällä, kun edustajakanteen nostaminen tulee mahdolliseksi. Uudistuksella pannaan täytäntöön EU:n edustajakannedirektiivi. Tasavallan presidentti vahvisti uudistusta koskevat lait 20.12.2022. Edustajakanteella voidaan vaatia elinkeinonharjoittajan toimintatavan kieltämistä sekä hyvitystä kuluttajille aiheutuneesta vahingosta. Edustajakanne parantaa näin kuluttajien mahdollisuuksia saada hyvitystä, jos kuluttajanoikeuksia on rikottu. - Uutiset
20.12.2022 9.05
Oikeusasiamies lähetti päätöksen tiedoksi myös LVM:lle: Päätökset ja muutoksenhaku väliaikaisesta ajokiellosta – sääntely ei ole ongelmatontaOikeusasiamies saattoi vastaisen varalle esittämänsä käsitykset vanhempi konstaapeli F:n ja rikoskomisario B:n menettelyn virheellisyydestä heidän tietoonsa. Lisäksi oikeusasiamies kiinnitti rikosylikonstaapeli C:n ja vanhempi konstaapeli D:n huomiota esittämiinsä näkökohtiin heidän menettelystään. Päätös lähetettiin myös liikenne- ja viestintäministeriölle, jota pyydettiin ilmoittamaan mahdollisista toimenpiteistä 31.5.2023 mennessä. - Uutiset
20.12.2022 7.30
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta arvioi oliko turvavyön käyttämättä jättäminen liikennevakuutuslaissa tarkoitettua törkeää huolimattomuuttaLautakunta arvioi, että turvavyön käyttämättömyys oli tässä tapauksessa todennäköisesti pahentanut aiheutunutta henkilövahinkoa, eli syy-yhteysvaatimus moitittavan menettelyn ja vahinkoseurauksen välillä täyttyi. Ratkaisusuosituksesta tarkemmin ilmenevillä perusteilla lautakunta päätyi siihen, ettei turvavyön käyttämättömyys yksin tehnyt menettelystä törkeän huolimatonta, joskin se voidaan ottaa huomioon huolimattomuuden asteen kokonaisarvioinnissa. Se, että turvavyön käyttämättömyys jossakin muussa korvausjärjestelmässä, kuten lakisääteisessä tapaturmavakuutuksessa, johtaa korvauksen alentamiseen, ei vaikuta liikennevakuutuslain mukaan tapahtuvaan huolimattomuuden asteen arviointiin. - Uutiset
20.12.2022 7.10
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunta arvioi miten ansionmenetyskorvaus määritetään, kun henkilövahinko oli aiheutunut osakeyhtiömuotoista liiketoimintaa harjoittavalle yksinyrittäjälleKun tässä tapauksessa yrittäjä omisti osakeyhtiön koko osakekannan, työkyvyttömyydestä aiheutunut toiminnan väliaikainen keskeytyminen ei ollut lautakunnan mielestä korvaamatta jäävää kolmannelle aiheutunutta vahinkoa. Korvattavaksi tulisi yrityksen maksaman palkan lisäksi se määrä, jolla työkyvyttömyysjakso oli pienentänyt yrittäjän osakeyhtiöstään nostettavissa olleen osingon määrää. - Uutiset
19.12.2022 15.55
Hallinto-oikeus poisti pysäköintivirhemaksunHallinto-oikeus katsoi liikennetilanteen olleen kokonaisuutena arvioiden sellainen, että A oli voinut ajoneuvonsa pysäköidessään perustellusti luottaa siihen, että pysäköinnin määräystenmukaisuutta arvioidaan hänen viimeksi ohittamansa kyseistä pysäköintipaikan osaa koskevan liikennemerkin perusteella. Koska kyseisen merkin yhteydessä ei ollut pysäköinnin alkamisajan ilmoittamisvelvollisuuden perustavaa lisäkilpeä, ei A:n maksettavaksi voitu määrätä pysäköintivirhemaksua sillä perusteella, että hän olisi laiminlyönyt kyseisen velvollisuutensa. (Vailla lainvoimaa 19.12.2022) - Uutiset
19.12.2022 15.00
EUT:n ennakkoratkaisu aineettoman vahingon korvaamisesta liikenneonnettomuudesta vahinkoa kärsineiden lähipiiriin kuuluville perheenjäsenilleMoottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavasta vakuutuksesta ja vakuuttamisvelvollisuuden voimaansaattamisesta annetun direktiivin 2009/103/EY 3 artiklan neljättä kohtaa on tulkittava siten, ettei se ole esteenä kansalliselle säännöstölle, jonka mukaan se, että moottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavan vakuutuksen antaja korvaa liikenneonnettomuudesta vahinkoa kärsineiden lähipiiriin kuuluville perheenjäsenille aiheutuneen aineettoman vahingon, edellyttää, että vahingosta on aiheutunut tällaisille lähipiiriin kuuluville perheenjäsenille patologista terveyshaittaa. - Uutiset
19.12.2022 13.15
Oikeusasiamies esitti harkittavaksi hyvittämistä: Ajokielto huumepikatestin perusteellaPerustuslaista ja hallintolaista ilmenevä hyvän hallinnon vaatimus edellyttää, että viranomainen huolehtii asian riittävästä selvittämisestä ja kaikin puolin asianmukaisesta käsittelystä. Tässä tapauksessa oli poliisilaitokselta saadun lausunnon mukaan menetelty laitoksen käytännön vastaisesti, kun kantelija oli määrätty väliaikaiseen ajokieltoon. Lisäksi oli menetelty vastoin Poliisihallituksen ohjetta. Oikeusasiamies saattoi käsityksensä kantelun kohteena olleiden poliisien tietoon. Lisäksi oikeusasiamies esitti, että Oulun poliisilaitos harkitsisi, tulisiko tapahtunut jotenkin hyvittää kantelijalle. - Uutiset
19.12.2022 7.17
EU:ssa sopu päästökaupan laajentamisesta ja vahvistamisestaEuroopan jäsenmaat, parlamentti ja komissio ovat päässeet alustavaan sopuun EU:n päästökaupan uudistamisesta. Uudistuksilla vahvistetaan entisestään päästökaupan roolia EU:n ilmastopolitiikan kulmakivenä. EU:n ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi EU:n nykyistä, suuret teollisuus- ja energiantuotantolaitokset kattavaa päästökauppaa kiristetään ja siihen sisällytetään meriliikenteen päästöt. Samalla perustetaan kokonaan uusi, nykyisestä päästökaupasta erillinen erityisesti tieliikenteen ja rakennusten erillislämmityksen päästöihin kohdistuva päästökauppa. Lisäksi sovittiin myös päästökauppajärjestelmän toimintaa vakauttavan ns. markkinavakausvarannon vahvistamisesta. - Uutiset
16.12.2022 8.08
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteet metsästysrikoksesta ja liikennerikkomuksestaHovioikeus katsoi asiassa jääneen näyttämättä, että vastaaja olisi ampunut hirven välittömästi moottorikelkan pysäyttämisen jälkeen. Syyte metsästysrikoksesta oli hylättävä. Hovioikeus katsoi olevan todennäköistä, että kyseessä oli ollut maastoliikennelain 24 §:ssä tarkoitettu muulta liikenteeltä suljettu metsätie, jolla moottorikelkalla ajaminen oli ollut lumipeitteen aikana sallittua. Näin ollen syyte liikennerikkomuksesta oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 16.12.2022) - Uutiset
14.12.2022 9.00
Liikenne- ja potilasvahinkolautakunnan uusimmat korvaus- ja soveltamisohjeiden päivitykset vuodelle 2023- Seisonta-ajan korvaukset 1.1.2023 alkaen
- Tilapäisen haitan, pysyvän haitan sekä pysyvän kosmeettisen haitan korvausluokat 1.1.2023 alkaen
- Kuljettajan palkan korvaaminen vuonna 2023
- Linja-autojen siirtokustannukset 1.1.2023 alkaen
- Liikennevakuutuksen hoitotuki ja vaatelisä 1.1.2023 alkaen
- Työntekijämaksujen huomioiminen ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2023 - Uutiset
9.12.2022 11.44
Hallinto-oikeus: Pysäköintivirhemaksu oli voitu määrätäHallinto-oikeus katsoi asiassa saatu selvitys huomioon ottaen, että ajoneuvo oli ollut pysäköitynä kiinteistölle johtavan ajotien kohdalla siten, että siitä oli voitu määrätä pysäköintivirhemaksu. Virhettä ei ollut pidettävä vähäisenä, eikä pysäköintivirhemaksun määräämistä ilmeisen kohtuuttomana. (Vailla lainvoimaa 9.12.2022) - Uutiset
5.12.2022 16.30
Hovioikeus: Koulun pihalla mönkijän välittömässä läheisyydessä olleeseen 14-vuotiaaseen jalankulkijaan törmännyt mopoilija ei syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamisrikokseenTeonkuvauksessa esitetty tapahtumankulku oli riidaton. Samoin riidatonta oli se, että tapahtumapaikkana ollut koulun piha ei ollut ollut liikennealuetta eikä siten tarkoitettu moottorikulkuneuvoille. HO:ssa oli kysymys siitä, oliko vastaaja tällaisella alueella ajoneuvoa kuljettaessaan ollut tienkäyttäjä ja oliko hän voinut menettelyllään syyllistyä liikenneturvallisuuden vaarantamisrikokseen. Asiassa ei ollut ilmennyt syytä muuttaa KO:n tuomiota siltä osin kuin vastaaja oli tuomittu törkeästä vammantuottamuksesta nuorena henkilönä. (Vailla lainvoimaa 5.12.2022) - Uutiset
5.12.2022 13.27
Kuluttajariitalautakunta: Auto oli ollut pysäköitynä alueen ehtojen vastaisesti ja valvontamaksut olivat aiheellisia - Uutiset
29.11.2022 16.00
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi pysäköintiyhtiön kanteen valvontamaksun suorittamisestaVastaajan sisaren miesystävän B:n kertomus auton lainaamisesta ja hänen saamistaan pysäköintivirhemaksuista oli ollut uskottava ja yhdensuuntainen vastaajan kertomuksen kanssa. HO katsoi, ettei asiassa ollut ilmennyt aihetta epäillä B:n kertomuksen luotettavuutta. Näin ollen ja ottaen huomioon myös muu vastaajan kanteen vastustamisen tueksi esittämä selvitys HO katsoi, että näissä olosuhteissa kannevaatimusten tueksi ei ollut esitetty riittävää näyttöä siitä, että vastaaja olisi pysäköimällä kanteessa kerrotulla tavalla sitoutunut pysäköintialueen pysäköintiehtoihin. Näin ollen kanne oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 29.11.2022) - Uutiset
29.11.2022 11.29
Pysäköintimaksu oli maksettu pysäköintisovelluksella perheen toiselle ajoneuvolle kohdistaen – HAO: kuljettaja oli toiminut huolimattomasti ja pysäköintivirhemaksu oli voitu määrätäHallinto-oikeus totesi, että ajoneuvon pysäköijän tulee huolellisesti varmistua pysäköinnistään. Asiassa saadun selvityksen perusteella valittaja oli käyttänyt pysäköintimaksun suorittamiseen pysäköintisovellusta tarkoituksenaan maksaa pysäköinnistään. Hän oli kuitenkin kohdistanut maksun toiselle ajoneuvolle, jolloin hän oli tehnyt pysäköintivirheen. Virhettä ei ollut pidettävä vähäisenä. Esitetyn selvityksen perusteella virhe oli johtunut valittajan huolimattomuudesta pysäköintisovellusta käyttäessään. Pysäköinnistä oli voitu määrätä pysäköintivirhemaksu, eikä sen määräämistä ollut pidettävä kohtuuttomana. Valituksenalaista päätöstä ei ollut valituksen johdosta syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 29.11.2022) - Uutiset
29.11.2022 8.30
Hallinto-oikeus hylkäsi pysäköintivirhevalituksen: Muuttohommat eivät olleet lyhytaikaista seisottamista kuorman purkamista vartenTarkkailuajan tarkasta kestosta ei esitetty asiassa selvitystä, mutta valittajan omankin selvityksen mukaan muuttotavaroita oli asuntoon sisälle kantamisen lisäksi siellä järjestelty. Kyse ei tässä tilanteessa ollut enää tieliikennelaissa säädetystä lyhytaikaisesta seisottamisesta kuorman purkamista varten. Kysymyksessä oli siten katsottava olleen ajoneuvon pysäköinti pysäköintikiellon vastaisesti. Asiassa oli voitu määrätä pysäköintivirhemaksu. Virhettä ei ollut myöskään pidettävä vähäisenä, eikä pysäköintivirhemaksun määräämistä ilmeisen kohtuuttomana. (Vailla lainvoimaa 29.11.2022) - Uutiset
25.11.2022 17.00
Hovioikeus: Törkeästä rattijuopumuksesta oli tuomittava ehdoton vankeusrangaistus ensikertalaisuudesta huolimattaVastaaja oli syyllistynyt törkeään rattijuopumukseen. Hänen verensä alkoholipitoisuus oli ollut 2,90 promillea. Ajo oli tapahtunut lauantai-iltana noin puoli kuuden aikoihin ja päättynyt taajama-alueelle. KO oli tuominnut vastaajalle 4 kk:n ehdollisen vankeusrangaistuksen. (Vailla lainvoimaa 25.11.2022) - Uutiset
25.11.2022 9.09
Hallinto-oikeus 5.676,38 euron maksusta: Vakuutusmaksua vastaavan maksun ja laiminlyöntimaksun määrääminen ei lain mukaan edellytä tahallisuuttaSe seikka, että ajoneuvoa ei mahdollisesti ole käytetty liikenteessä, on sinänsä korotuskertoimeen alentavasti vaikuttava seikka. Kun kuitenkin otettiin huomioon laiminlyönnin kesto, valituksenalaisesta päätöksestä ilmenevien korotuskerrointen soveltaminen ei ollut lainvastaista. Vakuuttamisvelvollisen henkilökohtaiset olosuhteet eivät lain mukaan ole peruste alentaa laiminlyöntimaksua. Valtiokonttorin päätöstä ei muutenkaan ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 25.11.2022) - Uutiset
17.11.2022 16.43
Hallitus esittää muutoksia ajoneuvolakiin – muun muassa automaatiotestausta edistetään ja pieniä kuljetusrobotteja koskevaa sääntelyä selkiytetäänHallitus esittää muutoksia ajoneuvolakiin ja siihen liittyviin lakeihin. Hallitus antoi esityksen eduskunnalle 17.11.2022. Esityksessä ehdotetaan päästömanipulaatioiden selkeämpää kieltämistä ja tuntuvampaa sanktiointia, ajoneuvojen käyttövoimien muuttamisen, eli konversioiden sallimista laajasti sekä tieliikenteen automaatiokokeilujen edistämistä ja pienten kuljetusrobottien sääntelyn selkiyttämistä. - Uutiset
15.11.2022 10.37
KKO äänesti: Säädetyn suurimman sallitun nopeuden ylityksestä tuomitun päiväsakon rahamääräHenkilöautoa kuljettanut A oli tuomittu liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 25 rahamäärältään 6 euron päiväsakon sakkorangaistukseen eli maksamaan sakkoa 150 euroa. Hovioikeus hylkäsi vaatimuksen sakon kokonaisrahamäärän korottamisesta 200 euroksi sillä perusteella, että päiväsakon rahamäärästä annetun asetuksen 7 §:n 1 momenttia ei voitu soveltaa. Kyseisessä asetuksessa viitattiin kumottuun tieliikennelakiin (267/1981), eikä sellaista asetusta, jonka nojalla päiväsakon rahamäärä olisi korotettava tieliikennelaissa (729/2018) tarkoitetun liikennevirhemaksun suuruiseksi, ollut annettu.
Korkein oikeus katsoi ratkaisusta ilmenevin perustein, että päiväsakon rahamäärästä annetun asetuksen 7 §:n 1 momenttia voitiin edelleen soveltaa. Tieliikennelaissa (729/2018) säädetyn suurimman sallitun nopeuden ylityksestä tuomitun päiväsakon rahamäärä oli siten korotettava 200 euroon. (Ään.) - Uutiset
11.11.2022 15.45
Hallinto-oikeus palautti asian: Koulumatka oli ensimmäisen luokan oppilaalle liian vaarallinenHallinto-oikeus katsoi asiassa saadun selvityksen perusteella, että linja-autopysäkille ja sieltä kotiin kuljettava koulumatka on Villiläntien ja Ylhäistentien risteysalueella kulkemisen ja risteysalueella tapahtuvien tienylitysten vuoksi ensimmäisen luokan oppilaalle perusopetuslain 32 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla liian vaarallinen. Päätöksessä esitetyn vuoksi hallinto-oikeus kumosi kuljetuskoordinaattorin päätöksen ja palautti asian kuljetuskoordinaattorille uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 11.11.2022)