Hakutulokset
- Uutiset
21.4.2017 13.15
Hovioikeus: Polttoainelastissa olevaa täysperävaunuyhdistelmää piittaamattomasti ajaneen kuljettajan teot eivät olleet sakolla sovitettavissaHO piti oikeudenmukaisena ja riittävänä rangaistuksena kahdesta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta KO:n tuomitseman 80 päiväsakon rangaistuksen asemasta 3 kuukauden ehdollista vankeusrangaistusta. Vastaajalle, joka oli vaatinut ajokiellon määräämistä ehdollisena ammatin vuoksi, ei myönnetty jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 21.4.2017) - Uutiset
19.4.2017 15.15
Hovioikeuden kaksi tuomiota vaarallisten aineiden kuljetusrikoksista – syytteet kaatuivat pääosinSyyttäjän käyttöpäällikköä, ongelmajätevastaavaa ja vastaavaa työnjohtajaa vastaan nostamat syytteet vaarallisten aineiden kuljetusrikoksista eivät menestyneet myöskään hovioikeudessa. Kuljettaja syyllistyi vaarallisten aineiden kuljetusrikkomukseen, mutta jätettiin rangaistukseen tuomitsematta. (Vailla lainvoimaa 19.4.2017) - Uutiset
18.4.2017 15.08
Keskuskauppakamari: Eduskunta muutti liikennekaarta – mitä muutokset merkitsevät liikennetoimijoille?Tieliikennemarkkinoita voimakkaasti uudistava lakiesitys, liikennekaari, on keskusteluttanut eduskuntaa jo puoli vuotta. Eduskunnan liikennevaliokunta pääsi kuitenkin lopulta yhteisymmärrykseen lain sisällöstä ja laki todennäköisesti hyväksytään 19. huhtikuuta. Muutettu laki tuo monia muutoksia taksialalle, joukkoliikenteeseen ja tavaraliikenteeseen. Muutoksista kertoo asiantuntija Kaisa Saario Keskuskauppakamarista. - Uutiset
18.4.2017 8.10
Pysäköintivirhemaksut nousevat viidessä kunnassa 1. toukokuutaSisäministeriö on antanut pysäköintivirhemaksuja koskevan asetuksen. Pysäköintivirhemaksut nousevat viidessä kunnassa 1. toukokuuta. Parkkisakkojen nimellä tunnetut pysäköintivirhemaksut nousevat Hämeenlinnassa, Kemiönsaaressa, Kuusamossa Rukan taajama-alueella, Mikkelissä ja Porissa. - Uutiset
7.4.2017 15.30
Suojatien pysähtymättä ylittäneelle kuorma-autoilijalle sakot - sakot myös teosta kimpaantuneelle kaljapullon heittäjälle, jonka korvausvelvollisuutta kuitenkin kohtuullistettiinKuorma-autonkuljettaja, joka oli ohittanut suojatien eteen pysähtyneen auton pysähtymättä, tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 30 päiväsakon rangaistukseen. Jalankulkija, joka oli teon jälkeen heittänyt kaljapullon kuorma-auton tuulilasiin, tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, lievästä vahingonteosta ja vaarallisen esineen hallussapidosta 40 päiväsakon rangaistukseen. Kaljapullon heittäjä velvoitettiin korvaamaan kuorma-autonkuljettajalle tuulilasin rikkoutumisen ja tilanteen selvittelyn vuoksi menetetystä päivämyynnistä 150 euroa. Korvausta oli soviteltu, koska kuorma-autonkuljettaja oli omalla sopimattomalla ja tieliikennelain säännösten vastaisella ajotavallaan syyllistynyt asiassa rikokseen ja provosoinut kaljapullon heittäjää. HO hyväksyi KO:n arvioiman 200 euron suuruisen korvauksen asian selvittelystä aiheutuneesta myynnin katkoksesta. HO hyväksyi myös KO:n ratkaisun korvausvelvollisuuden kohtuullistamisesta yhdellä neljänneksellä. (Vailla lainvoimaa 7.4.2017) - Uutiset
6.4.2017 10.00
Kuluttajalla oli oikeus EU-asetuksen mukaiseen korvaukseen lakon vuoksi perutusta bussimatkasta Kuopio-HelsinkiYhtiö ei ollut tarjonnut matkustajalle EU-asetuksen 19 artiklan 1 kohdan mukaista mahdollisuutta valita lipun hinnan palautuksen ja uudelleenreitityksen välillä. Tällöin matkustajalla oli asetuksen 2 artiklan mukaan oikeus saada korvaus, joka on 50 % lipun hinnasta lipun hinnan korvauksen lisäksi. Näin ollen yhtiön tuli korvata matkustajalle lipun hinta 2 euroa sekä 50 % lipun hinnasta eli yhteensä 3 euroa. Kuluttajalla ei ollut oikeutta saada korvausta vaatimistaan polttoainekustannuksista eikä asian selvittelystä aiheutuneista kuluista. - Uutiset
5.4.2017 12.30
Syyte punaisia valoja päin ajosta hylättiin kun syyllisyydestä jäi järkevä epäilyHO katsoi asian jääneen niin epäselväksi, että vastaajan syyllisyydestä jäi järkevä epäily. Syyte liikennerikkomuksesta oli sen vuoksi hylättävä ja vastaaja vapautettava hänelle tuomitusta rangaistuksesta. (Vailla lainvoimaa 5.4.2017) - Uutiset
4.4.2017 12.20
Hovioikeuden tuomio valvotun ajo-oikeuden ja siihen liittyvän ehdollisen ajokiellon koeajan voimassaoloaikana törkeään rattijuopumukseen syyllistyneelle määrättävästä ajokiellostaValittajalle ei voitu enää määrätä valvottua ajo-oikeutta ja siihen liittyvää ehdollista ajokieltoa. Asian arviointiin ei vaikuttanut se, että valittajalle määrätty valvottu ajo-oikeus ei ollut vielä alkanut. Valitus oli hylättävä myös siltä osin kuin valittaja oli vaatinut, että ehdollista ajokieltoa ei panna täytäntöön. Oikeudenmukaisena ajokiellon kestona voitiin pitää kahta vuotta. Määrättäessä ehdollinen ajokielto täytäntöön pantavaksi ajokiellon viimeinen voimassaolopäivä on ajokorttilain 68 §:n 1 momentin mukaan ajokielloista pisimpään voimassa olevan ajokiellon viimeinen voimassaolopäivä, joka tässä tapauksessa oli nyt tuomittavasta törkeästä rattijuopumuksesta määrättävä kahden vuoden pituinen ajokielto. Asiassa mainituin perustein KO:n määräämää ajokiellon kestoa lyhennettiin siten, että ajokiellon viimeinen voimassaolopäivä on 14.11.2018. (Vailla lainvoimaa 4.4.2017) - Uutiset
4.4.2017 9.52
18 640 euron sakot kahdesta ylinopeudesta - työmatkaa ei pidetty laillisena esteenä tyytymättömyyden ilmoittamatta jättämiselle eikä sakkorangaistuksen suuruutta tai vireillä olevaa lain muutoshanketta voitu pitää erittäin painavana syynä määräajan palauttamiselleHakijan ilmoittamaa työmatkaa Yhdysvaltoihin ei voitu pitää laillisena esteenä tyytymättömyyden ilmoittamatta jättämiselle. Muutakaan laillista estettä ei ollut asiassa ilmennyt. Sakkorangaistuksen suuruutta tai vireillä olevaa lain muutoshanketta ei voitu pitää erittäin painavana syynä määräajan palauttamiselle. Kantelu oli hylättävä. KO oli tuominnut hakijan kahdesta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 20 päiväsakon (á 932 euroa) rangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 4.4.2017) - Uutiset
4.4.2017 8.30
Ajokieltoa ei voi määrätä perusmuotoisesta liikenneturvallisuuden vaarantamisestaAjokorttilain 64 §:n 1 momentissa on lueteltu ne rikokset, joista tuomioistuimen on määrättävä moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ajokieltoon. Näihin rikoksiin kuuluu törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, mutta ei sen sijaan liikenneturvallisuuden vaarantaminen. (Vailla lainvoimaa 4.4.2017) - Uutiset
29.3.2017 14.01
Hovioikeus: Menetettyä määräaikaa rikesakkoasiassa ei voitu palauttaa sakotetun huonon kielitaidon perusteellaA:lle oli lähetetty postitse rikesakkomääräys automaattisessa liikennevalvonnassa havaitusta nopeusrajoitusliikennemerkin noudattamatta jättämisestä. Siihen liitetyn ohjeen mukaan rikesakon vastustaminen tuli tehdä 30 päivässä määräyksen tiedoksisaamisesta. Rikesakkoa ei ollut määräajassa vastustettu. Se, että A:n kielitaito oli mahdollisesti puutteellinen ja hän oli sen vuoksi tulkinnut vastustamisohjeita väärin, ei ollut sellainen peruste, jonka johdosta menetetty määräaika olisi voitu palauttaa. Määräajan palauttaminen rikesakon vastustamiseksi on tarkoitettu sovellettavaksi vain tilanteissa, joissa määräajan noudattamatta jättäminen on johtunut tiedoksisaannissa tapahtuneesta virheestä. Määräajan palauttamiselle ei ollut myöskään erittäin painavia syitä. Hovioikeuden toimivaltaan ei kuulu tutkia rikesakkomääräyksen oikeellisuutta. Vaatimus siitä, että rikesakko siirretään toisen henkilön nimelle jätettiin tutkimatta. (Vailla lainvoimaa 29.3.2017) - Uutiset
27.3.2017 8.01
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen on abstrakti vaarantamisrikos - lähes kaksinkertaista nopeutta sallittuun ajonopeuteen nähden ajanut mies syyllistyi törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseenTörkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen on abstrakti vaarantamisrikos, jonka syyksi lukeminen ei edellytä näyttöä konkreettisen vaaran aiheutumisesta. Riittävää on, että on ollut varteenotettava mahdollisuus siitä, että joku voisi olla vaaran piirissä. Teko täytti törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön. Mies tuomittiin 55 päiväsakon rangaistukseen ja 6 kuukauden ajokieltoon. (Vailla lainvoimaa 27.3.2017) - Uutiset
24.3.2017 13.40
Vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelua yhdenmukaistetaanHallitus on antanut eduskunnalle lakiesityksen liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelusta. Esityksen tarkoituksena on varmistaa yhteiset tekniset standardit vaihtoehtoisten polttoaineiden julkisille lataus- ja tankkauspisteille. Lisäksi tarkoituksena on asettaa kriteerit kuluttajille ja käyttäjille annettavista tiedoista, jotka koskevat vaihtoehtoisten polttoaineiden merkintöjä ja hintoja sekä lataus- ja tankkauspisteiden sijaintia. - Uutiset
24.3.2017 11.00
Hovioikeus: Kuljettajan työsopimus voitiin purkaa - yleistä turvallisuutta koskevat näkökohdat olivat purkamisoikeutta vastaan puhuvia seikkoja merkittävämpiäKuljettaja oli riidattomasti lähtenyt ajoon ilmoittamatta siitä työnantajalle, saamatta työnantajalta tietoa työtehtävän sisällöstä, näkemättä kuljetuksen asiakirjoja ja varmistamatta niiden olemassaoloa, varmistamatta kuormausta ja sidontaa sekä ottamatta ylipäätään selvää kuorman sisällöstä. Kokonaisuutena arvioiden HO katsoi, että purkamisoikeutta puoltavat, erityisesti yleistä turvallisuutta koskevat, näkökohdat olivat tässä tapauksessa purkamisoikeutta vastaan puhuvia seikkoja merkittävämpiä. Kuljettajan katsottiin laiminlyöneen työsopimuksesta ja laista johtuvien velvollisuuksiensa noudattamisen niin vakavalla tavalla, ettei työnantajalta ollut voitu kohtuudella edellyttää työsuhteen jatkamista edes irtisanomisajan pituista aikaa. (Vailla lainvoimaa 24.3.2017) - Uutiset
20.3.2017 13.36
Rikoksen uhriksi joutuneelta voitiin kohtuudella edellyttää vammojen tarkemman laadun ja laajuuden selvittämistä ilman aiheetonta viivytystä - korvausvaatimus hylättiinHO totesi mm., ettei A ollut näyttänyt, että hänellä olisi ollut hyväksyttävä syy laiminlyödä vammojen tarkemman laadun ja laajuuden selvittäminen ilman aiheetonta viivytystä. Asiassa jäi tästä syystä epäselväksi, missä määrin 8.1.2016 todetut laaja-alaiset repeämät olivat olleet seurausta 2.6.2014 tapahtuneesta liikenneonnettomuudesta ja missä määrin nämä vammat olisivat olleet estettävissä oikea-aikaisella hoidolla. Siten oli mahdollista, että vammat olivat pahentuneet 3.6.2014 jälkeen kuluneen noin puolentoista vuoden aikana. (Vailla lainvoimaa 20.3.2017) - Uutiset
20.3.2017 8.21
FINE: Liikennevakuutusten lähtö- ja maksimibonuksissa sekä vahinkotilanteiden bonusmenetyksissä erojaFINEn uusi vertailu selvittää liikennevakuutusten bonusjärjestelmien eroja kotimaisissa vakuutusyhtiöissä. Yhtiöiden välillä on eroja lähinnä lähtö- ja maksimibonuksissa sekä vahinkotilanteiden bonusmenetyksissä. Uutta on myös useamman auton hinnoittelu samalla bonuksella. Vertailun tiedot koskevat yksityishenkilöiden henkilöautojen vakuuttamista. - Uutiset
14.3.2017 9.35
Kertaluontoinen traktorin kuljetus kuorma-autolla oli ollut vastaajan päätoimeen eli maatalouteen liittyvä toiminto - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteen kuljettajan ammattipätevyyssäännösten rikkomisestaAsiassa oli riidatonta, että vastaajan päätoimi ei ollut ajoneuvon kuljettaminen ja että hän oli pitkän aikaa käyttänyt kuljettamaansa traktoria maataloustoiminnassaan. Myös vastaajan vaihdossa saamaa uutta traktoria oli ollut tarkoitus käyttää maataloustoiminnassa. Vaikka kuljetuksen välittömänä tarkoituksena ei ollut vanhan traktorin tavanomainen käyttö, oli traktorin vaihtamistarkoituksessa suoritettu kertaluontoinen kuljetus ollut vastaajan päätoimeen eli maatalouteen liittyvä toiminto. Syyte oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 14.3.2017) - Uutiset
9.3.2017 15.15
KHO:n päätös ajoneuvon luovutusilmoitusta koskevien rekisterimerkintöjen korjaamisestaAsiassa oli B:n valituksesta ratkaistava, onko Trafi voinut merkitä ajoneuvoliikennerekisteriin kysymyksessä olevan ajoneuvon luovutuksensaajaksi Autolink B/B A:n tekemän yksipuolisen luovutusilmoituksen perusteella ja hylätä Autolink B:n/B:n vaatimuksen sanotun merkinnän poistamisesta. KHO ei tutkinut B:n ajoneuvoverojen poistamista koskevaa vaatimusta. Vaatimus siirrettiin Helsingin HAO:n käsiteltäväksi. KHO tutki asian muilta osin. Hämeenlinnan HAO:n ja Trafin päätökset kumottiin ja asia palautettiin Trafille päätösten kumoamisesta aiheutuvia asianmukaisia toimenpiteitä varten. - Uutiset
8.3.2017 15.10
Alkolukko olisi pitänyt asentaa useaan eri ajoneuvoon - hovioikeus lyhensi törkeään rattijuopumukseen syyllistyneelle yrittäjälle asetetun ehdollisen ajokiellon koeaikaa 6 kuukaudellaValittajan esittämästä selvityksestä ilmeni, että ajo-oikeus oli hänelle ammatin takia välttämätön ja että hän joutuu kuljettamaan työtehtävissään useita eri ajoneuvoja. Kyetäkseen hoitamaan työtehtävänsä valittaja olisi joutunut asentamaan alkolukon useaan eri ajoneuvoon, minkä vuoksi ehdollisen ajokiellon koeajan kestolla katsottiin olevan erityistä merkitystä valittajalle. Valittajaa ei ollut aikaisemmin määrätty ajokieltoon ja hän oli sitoutunut päihdekuntoutukseen. (Vailla lainvoimaa 8.3.2017) - Uutiset
6.3.2017 16.21
Huolimattomasta kaistanvaihdosta Helsingin Runeberginkadulla 10 päiväsakkoa - rangaistusvaatimusta ei katsottu kirjoitetun väitetyn käsimerkin vuoksiNaisen menettelyn seurauksena oikealla ajokaistalla ajoneuvoa kuljettanut vanhempi konstaapeli oli joutunut jarruttamaan voimakkaasti sekä käyttämään äänimerkkiä välttääkseen ajoneuvojen törmäämisen. Nainen oli katsonut, että rangaistusvaatimus oli tosiasiassa kirjoitettu väitetyn käsimerkin, ei kaistanvaihdon vuoksi. Poliisin kertomusta pidettiin kuitenkin uskottavampana. Nainen tuomittiin 1 870 euron sakkorangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 7.3.2017)