Hakutulokset
- Uutiset
21.9.2017 15.15
Eduskunnan kirjaston tietopaketti sakkomenettelyn laajentamisestaEduskunnan kirjaston ylläpitämään Lakihankkeiden tietopaketit -palveluun on lisätty tietopaketti vireillä olevasta esityksestä sakkomenettelyn laajentamiseksi. Hallituksen esitys HE 103/2017 eduskunnalle laeiksi sakon ja rikesakon määräämisestä annetun lain ja ajokorttilain muuttamisesta sekä eräiksi niihin liittyviksi laeiksi annettiin eduskunnalle 19. syykuuta 2017. - Uutiset
18.9.2017 13.56
17-vuotiaan oma myötävaikutus johti korvauksen epäämiseen luvattomasti käyttöön otetun auton liikennevakuutuksestaA oli yhteistuumin B:n kanssa ottanut luvattomasti käyttöönsä C:n henkilöauton. A oli mennyt ajoneuvoon matkustajaksi, vaikka hän oli ollut tietoinen kuljettajana toimineen B:n humalatilasta, alaikäisyydestä ja siitä, että tällä ei ollut ollut ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttavaa ajokorttia. A oli edelleen matkan aikana tarjonnut B:lle olutta. A ei ollut matkan aikana tehdyistä useista pysähdyksistä huolimatta jäänyt pois ajoneuvon kyydistä, vaikka hänellä olisi siihen ollut mahdollisuus. A ei myöskään ollut käyttänyt matkan aikana turvavyötä, mikä oli osaltaan korottanut riskiä siitä, että onnettomuuden sattuessa hän vahingoittuu. A oli onnettomuushetkellä ollut 17-vuotias. HO ei vahvistanut korvauksia suoritettavaksi ajoneuvon liikennevakuutuksesta. (Vailla lainvoimaa 19.9.2017) - Uutiset
6.9.2017 16.00
Eduskunnan kirjasto on julkaissut tietopaketin ajokorttikoulutuksen kehittämisestäKirjaston ylläpitämään Lakihankkeiden tietopaketit -palveluun on lisätty tietopaketti vireillä olevasta ajokorttilain (386/2011) muutoksesta. Ajokorttikoulutuksen uudistuksessa on tarkoitus siirtää sääntelyn painopistettä koulutuksesta ajokokeeseen. - Uutiset
4.9.2017 12.10
KHO:n kaksi vuosikirjaratkaisua joukkoliikenneasioissaTapauksen olosuhteissa SL-Autoyhtymä Oy:n hakemassa reittiliikenteessä oli kyse palvelusopimusasetuksen mukaista liikennettä täydentävästä liikenteestä. Kun otettiin huomioon joukkoliikennelain 22 §:n 1 momentti ja 2 momentin 1 kohta, haettu liikenne ei aiheuttanut jatkuvaa ja vakavaa haittaa palvelusopimusasetuksen mukaan harjoitettavalle liikenteelle. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden ja joukkoliikennelautakunnan päätökset kumottiin ja asia palautettiin joukkoliikennelautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi. Toisessa tapauksessa yhtiön esittämä tuettujen seutulippujen hyväksyminen haettuun reittiliikenteeseen ei julkisena tukena ollut mahdollista, koska valtioneuvosto ei ollut antanut palvelusopimusasetuksessa tarkoitettua yleistä sääntöä kustannusten korvaamisesta markkinaehtoisessa liikenteen järjestämistavassa. Yhtiön valitus hylättiin. - Uutiset
1.9.2017 9.47
Hallinto-oikeuden päätös taksinkuljettajan ajolupaa koskevan hakemuksen hylkäämisestäHakemuksen hylkäävää päätöstä oli perusteltu sillä, että hakija oli syyllistynyt kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta 10.5.2014. Trafi oli todennut, että jos hakijaa on rangaistu kyseessä olevasta teosta, se estää luvan myöntämisen viideksi vuodeksi eteenpäin. Hallinto-oikeus kumosi Trafin päätöksen ja palautti asian Trafille uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
31.8.2017 16.00
Uudet realistisemmat uusien autojen päästötestit pakollisiksi 1. syyskuutaUusien automallien on 1. syyskuuta 2017 lähtien läpäistävä tarkennetut, entistä luotettavammat päästötestit, joissa mitataan todellisissa ajo-olosuhteissa syntyviä päästöjä. Lisäksi niiden on läpäistävä parannettu laboratoriotesti. Uudet päästötestit antavat entistä luotettavampia tuloksia ja antavat autonostajille totuudenmukaisemman kuvan eri automallien päästöistä. Päästöjen sisältämät typen oksidit ja hiukkaset ovat merkittäviä ilmaa saastuttavia tekijöitä. Niitä mitataan nyt entistä luotettavammin todellisissa ajo-olosuhteissa tehtävällä RDE-testillä. - Uutiset
30.8.2017 13.25
Parlamentaarisen liikenneverkon rahoitusta arvioivan työryhmän väliraportti liikenteen päästöjen vähentämisestä – Vihreiltä täydentävä lausunto, Perussuomalaisilta eriävä mielipideLiikenteen päästöjä halutaan vähentää tukemalla vähäpäästöisempää liikennettä, tekemällä vero- ja sääntelymuutoksia sekä parantamalla joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä ja edistämällä liikenteen palveluistumista, toteaa parlamentaarinen liikenneverkon rahoitusta arvioiva työryhmä väliraportissaan 29. elokuuta 2017. - Uutiset
29.8.2017 14.00
KO ja HO: oikeus henkilökohtaiseen avustajaan syntyi heti liikennevahingosta eikä vasta 18 vuotta myöhemmin käräjäoikeuden tuomiollaKäräjäoikeus totesi, että kun lf:n kustannettavaksi vahvistettu avustajan tarve oli syntynyt kyseisestä liikennevahingosta oli myös lf:n velvollisuus kustantaa avustaja alkanut kyseisen liikennevahingon ajankohdasta eikä vasta käräjäoikeuden asian vahvistamista koskevasta ratkaisusta noin 18 vuotta liikenneonnettomuuden jälkeen. Hovioikeus ei tuomiollaan muuttanut käräjäoikeuden tuomiota. (Vailla lainvoimaa 29.8.2017) - Uutiset
28.8.2017 9.35
Hovioikeuden tuomio parkkiyhtiön valvontamaksun perinnästäAsiassa oli kysymys siitä, oliko perinnässä toimittu perintälain 5 §:n 3 momentin ja 10 b §:n 2 momentin vastaisesti siten, että maksuvaatimukset olisi lähetetty ennen kuin maksumuistutuksen ja edellisen maksuvaatimuksen lähettämisestä oli kulunut vähintään 14 päivää, jolloin velalliselta ei lähtökohtaisesti saa perintälain 10 §:n 3 momentin ja 10 b §:n nojalla periä perintäkuluja. Edelleen asiassa oli kysymys siitä, oliko vastaaja saanut 2.2.2016 päivätyn maksuvaatimuksen. Jos vastaus oli kieltävä, kysymys oli seuraavaksi siitä, mikä vaikutus sillä oli perintäkuluihin ja oliko asiassa muutoin menetelty hyvän perintätavan vastaisesti. Vielä asiassa oli kyse siitä, oliko yhtiö voinut periä saatavaa tuomioistuimessa. KO:n tuomiolauselmaa muutettiin. Vastaaja velvoitettiin suorittamaan yhtiölle 21,14 euroa korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine viivästyskorkoineen kuukauden kuluttua ratkaisun antamisesta lukien. HO alensi vastaajan maksettavaksi tuomittavien oikeudenkäyntikulujen määrää puoleen vaaditusta. (Lainvoimainen 17.11.2017) - Uutiset
25.8.2017 15.15
Trafin uusi määräys autojen ja niiden perävaunujen teknisistä vaatimuksista tuo helpotuksia erityisesti valosäännöksiinTrafin uusi määräys autojen ja niiden perävaunujen teknisistä vaatimuksista tulee voimaan 28. elokuuta 2017. Määräys yksinkertaistaa aikaisempaa sääntelyä, erityisesti helpotuksia tehtiin valojen osalta. Muutoksia tuli myös perävaunujen jarruvaatimuksiin. - Uutiset
23.8.2017 14.15
KHO: Edellytykset täyttävä henkilö voi toimia liikenteestä vastaavana henkilönä myös yhtymän muissa yrityksissäEU:n liikenteenharjoittaja-asetuksessa ei ollut rajoitettu asetuksen 4 artiklan 1 kohdassa tarkoitetun liikenteestä vastaavan henkilön oikeutta toimia liikenteestä vastaavana henkilönä useammassa kuin yhdessä yrityksessä. Tällaista rajoitusta ei ollut myöskään kaupallisista tavarankuljetuksista annetussa laissa. Korkein hallinto-oikeus katsoi, toisin kuin ELY-keskus, että kaupallisista tavarankuljetuksista annetun lain 15 §:n 3 momentin säännöstä oli tulkittava siten, että liikenteenharjoittaja-asetuksessa ja kansallisessa laissa säädetyt edellytykset täyttävä henkilö voi toimia liikenteestä vastaavana henkilönä myös niissä konserniin tai vastaavaan yhtymään kuuluvissa yrityksissä, joihin henkilöllä ei ole liikenteenharjoittaja-asetuksen 4 artiklan 1 kohdan b alakohdassa säädettyä yhteyttä. - Uutiset
22.8.2017 13.10
Käräjäoikeus velvoitti vammaisen maksamaan yksityisen pysäköinnin valvontamaksut 4.380 euroa – hovioikeus ei myöntänyt jatkokäsittelylupaaAsiassa oli kysymys siitä, oliko kantajan ja vastaajan välille voinut syntyä sopimussuhde ottaen huomioon sopimuksen syntymistapa. Kysymys oli myös siitä, oliko vastaaja toiminut ajoneuvon kuljettajana ja olivatko pysäköinnin ehdot sisältävät kyltit olleet koko kanteen tarkoittaman ajan asiamukaisesti esillä ja luettavissa. Mikäli vastaaja oli toiminut ajoneuvon kuljettajana, oli asiassa lisäksi kysymys siitä, oliko vastaajalla ollut oikeus pysäköidä kanteessa tarkoitetuille paikoille vammaisen pysäköintiluvalla. Asiassa oli myös kysymys siitä, voitiinko vastaaja velvoittaa korvaamaan kantajalle ajoneuvon omistajan selvittämisestä aiheutuneet kulut. (Vailla lainvoimaa 22.8.2017) - Uutiset
18.8.2017 16.16
Äiti kuoli rattijuopon kyydissä - 3,5-vuotiaalla lapsella ei ollut oikeutta kärsimyskorvaukseenPelkästään se, että lapsen äiti oli ollut matkustajana A:n kyydissä tietoisena tämän humalatilasta, ei ollut sellaista törkeän huolimatonta myötävaikutusta omaan kuolemaansa, mikä yksinään olisi johtanut siihen, ettei vakuutusyhtiöllä olisi ollut korvausvastuuta lapselle aiheutuneesta kärsimyksestä. Myöskään turvavyön käyttämisen laiminlyönti ei ollut tässä tapauksessa edes yhdessä kuljettajan humalatilasta tietoisuuden kanssa sellainen törkeäksi huolimattomuudeksi katsottava seikka, joka olisi voinut poistaa vakuutusyhtiön korvausvelvollisuuden liikennevakuutuslain 2 luvun 7 §:n 1 momentin (1144/2002) perusteella. Nämä seikat voitiin kuitenkin ottaa huomioon harkittaessa lapsen oikeutta korvaukseen VahL 5 luvun 4 a §:n nojalla. Toisin kuin käräjäoikeus HO ei pitänyt kärsimyskorvauksen tuomitsemista kohtuullisena edes surmansa saaneen kanssa asuneelle alaikäiselle lapselle. Kysymys myös vakuutusyhtiön muutoksenhakuoikeudesta. (Vailla lainvoimaa 18.8.2017) - Uutiset
18.8.2017 9.13
KKO tuomitsi Uber-kuskin luvattoman taksiliikenteen harjoittamisesta sakkoonKorkein oikeus on tuominnut Uber-kuljettajana toimineen miehen luvattoman taksiliikenteen harjoittamisesta sakkorangaistukseen ja menettämään valtiolle rikoksella saamansa hyödyn. KKO piti ennallaan hovioikeuden tuomitseman 20 päiväsakon suuruisen sakon, mutta alensi valtiolle tuomitun rikoshyödyn määrän 2800 eurosta 2100 euroon. - Uutiset
17.8.2017 12.10
Hovioikeus arvioi alkolukolla valvotun ajo-oikeuden edellytyksiäTörkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen syyllistyneen määrääminen ajokieltoon ei ole harkinnanvaraista lukuun ottamatta tilannetta, jossa kuljettaja jätetään rangaistukseen tuomitsematta. Koska A oli määrätty ajokieltoon törkeän rattijuopumuksen ohella myös törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen perusteella, ei ajokorttilain 67 a §:n mukaisia edellytyksiä valvotun ajo-oikeuden määräämiseksi ollut. (Vailla lainvoimaa 17.8.2017) - Uutiset
8.8.2017 15.15
Arviointineuvosto: Liikenteen palveluja koskevan esityksen vaikutusarvioinneissa vielä täydennettävää – ongelmat ja riskit ovat jääneet arvioinnissa vähemmälle huomiolleArviointineuvosto katsoo, että esitysluonnoksen vaikutusten arviointi painottuu uudistuksen hyötyihin, jolloin muun muassa tiedon avaamiseen liittyvät mahdolliset ongelmat ja riskit ovat jääneet arvioinnissa vähemmälle huomiolle. Esitysluonnoksen vaikutuksia kansalaisten ja yritysten tietosuojaan tulisi käsitellä tarkemmin. Arviointineuvosto toteaa kuitenkin, että esitysluonnoksessa on panostettu taloudellisten vaikutusten selvittämiseen. - Uutiset
3.8.2017 14.33
Jalankulkijaan suojatiellä törmännyt ja paikalta paennut ajo-oikeudeton kuljettaja tuomittiin 3 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseenMiehelle, joka oli aiemmin tuomittu törkeästä rattijuopumuksesta ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja oheissakkoon, tuomittava rangaistus määrättiin ehdolliseksi, koska rikoksien vakavuus, rikoksista ilmenevä tekijän syyllisyys ja tekijän aikaisempi rikollisuus eivät edellyttäneet ehdottomaan vankeuteen tuomitsemista. HO ei myöntänyt rangaistuksen koventamista ja sen ehdottomaksi muuttamista vaatineelle syyttäjälle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 3.8.2017) - Uutiset
27.7.2017 15.06
Hovioikeus lyhensi törkeään rattijuopumukseen syyllistyneelle määrättyä ajokieltoa kahdella kuukaudellaHO otti ajokiellon kestoa määrätessään huomioon väliaikaisen ajokiellon pituuden ja ne vaikutukset, jotka toimenpiteellä oli valittajan toimeentuloon ja välttämättömään liikkumiseen. (Vailla lainvoimaa 27.7.2017) - Uutiset
25.7.2017 15.57
Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi eräiden polttoaineiden elinkaarenaikaisten kasvihuonekaasupäästöjen vähentämisestä ja laiksi biopolttoaineista ja bionesteistä annetun lain muuttamisestaPolttoaineiden toimittajille tulisi velvollisuus vähentää kulutukseen luovutettavien polttoaineiden energiayksikköä kohti laskettuja kasvihuonekaasupäästöjä vähintään kuudella prosentilla vuoden 2020 loppuun mennessä verrattuna fossiilisten polttoaineiden käytöstä aiheutuviin elinkaarenaikaisiin keskimääräisiin kasvihuonekaasupäästöihin Euroopan unionissa vuonna 2010. Laissa säädettäisiin myös biopolttoaineiden ja niiden raaka-aineiden kestävyyskriteerien mukaisuudesta, kasvihuonekaasupäästöjen laskennasta ja vuotuisesta tietojen antamisesta. - Uutiset
19.7.2017 14.00
Hallinto-oikeuden ratkaisu pysäköintivirhemaksuasiassaHallinto-oikeus tutki asian perustevalituksena ja poisti A:lle määrätyn 14 euron suuruisen pysäköintivirhemaksun korotuksen.