Hakutulokset
- Uutiset
6.11.2017 15.27
Teosta joka ei sisältynyt syytteen teonkuvaukseen ei voinut tuomitaVastaaja oli pyörittänyt moottoripyöräänsä näytösluontoisesti itsensä ympäri ihmisten kerääntyessä seuraamaan näytöstä. Syytteen teonkuvauksen mukaan teko oli tehty vaaraa aiheuttavalla tavalla. Kun KO oli tuominnut vastaajan liikennerikkomuksesta sillä perusteella, että menettely oli aiheuttanut melua ja ollut häiritsevää, syyte oli kokonaisuudessaan hylättävä. (Vailla lainvoimaa 6.11.2017) - Uutiset
25.10.2017 14.00
Hovioikeudessa arvioitiin oliko sahatavarakuorman sidonta ollut riittävää sekä sitä oliko kuljettaja voinut erehtyä lain sisällöstäVastaajan kuljettamassa kuormassa yksikään sidontaliinoista ei ollut ollut 60 asteen tai sitä pienemmässä kulmassa. Asiassa ei ollut tullut esille sellaisia erityisiä syitä, minkä vuoksi kuorman eteenpäin liikkumista estävä sitomisväline olisi saanut olla yli 60 asteen kulmassa vaakatasoon nähden. Vastaajan käyttämä sidontatapa oli siten ollut asetuksen vastainen. Vastaaja oli ilmoittanut noudattaneensa internet-sivustolta löytämäänsä, kirjallisena todisteena esitettyä kuorman sidontaohjetta. Sidontaohje vastasi asiallisesti tuomiossa mainittujen säännösten sisältöä. Säännökset eivät olleet sisällöltään erityisen vaikeaselkoisia. Ottaen huomioon se, että vastaaja on ammattiltaan autonkuljettaja, hänen voitiin edellyttää ottavan selvää oman alansa erityismääräyksistä. Vastaajan menettelyä oli pidettävä huolimattomana eikä asiassa ollut syytä alentaa vastaajalle tuomittua sakkorangaistusta tai jättää häntä rangaistukseen tuomitsematta. (Vailla lainvoimaa 25.2017) - Uutiset
20.10.2017 16.00
Liikennepalvelulain toisessa vaiheessa mukaan koko liikennejärjestelmäLiikennepalvelulaki kokoaa yhteen liikennemarkkinoiden lainsäädännön ja luo edellytykset liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille. Ensimmäisessä vaiheessa liikennepalvelulakiin koottiin tieliikennettä koskevat säädökset. Toisessa vaiheessa mukaan liitetään lento-, meri- ja raideliikenteen markkinoita ja kuljetushenkilöstön pätevyyksiä koskevat säädökset. Liikennepalvelulain keskeisenä tarkoituksena on edistää liikenteen palvelujen digitalisointia ja tiedon tehokkaampaa hyödyntämistä. Tiedon avaamista jatketaan liikennepalvelulain toisessa vaiheessa. Myös liikenteen rekisterisääntelyä uudistetaan. - Uutiset
19.10.2017 16.00
Uusia huumausaineita Suomen huumausaineluetteloonSuomen huumausaineluetteloon lisätään uusina huumausaineina viisi muuntohuumetta. Aineet ovat 4-metyylietkatinoni (4-MEC), etyloni, pentedroni, 5F-AKB-48 (5F-APINACA) ja 5FUR-144 (XLR-11). Näiden aineiden valmistus, maahantuonti, varastointi, myynnissä pitäminen, luovuttaminen käyttö ja hallussapito ovat kiellettyjä ja rangaistavia tekoja. Liikenteessä näiden aineiden käytölle on nollatoleranssi. Huumausainesetukseen tulee myös muita muutoksia. Päivitetty asetus tulee voimaan 13. marraskuuta 2017. - Uutiset
19.10.2017 15.25
Ajokorttiuudistus eduskuntaan – voimaantuloajaksi esitetään 1.7.2018Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen ajokorttilain muuttamisesta. Esityksen tarkoituksena on selkeyttää ja keventää ajokorttikoulutuksen sääntelyä sekä edistää uusien vaihtoehtoisten opetus- ja oppimismenetelmien käyttöä. Esitetyt muutokset koskevat muita kuin kuorma- ja linja-autokortteja. Hallitus antoi lakiesityksensä 19. lokakuuta 2017. Uudistus tukee hallituksen normienpurun kärkihanketta. - Uutiset
18.10.2017 11.50
Professori Seppo Koskinen: Uber-kuljettajat partnereita – KKO:2017:56Korkein oikeus käsitteli vastikään antamassaan tuomiossa henkilökuljetuksien vastaanottamista mobiilisovelluksen avulla. Kyseisen partnerikuljettajan katsottiin harjoittaneen ammattimaista henkilöliikennettä. Vaikka tuomiossa ei suoraan käsitelty kyseisen kuljettajan työn suorittamisen statusta, tuomio epäsuorasti kuitenkin osoittaa, että häntä ei arvioitu ainakaan työntekijänä. Tuomiossa muutoinkin jäi Uberin ja sen mobiilisovellusta käyttäneen partnerin välinen suhde vähäiselle huomiolle. Korkein oikeus arvioi partneria samalla tavoin kuin jos kyseisen kuljetuksen olisi hoitanut kuka tahansa yksittäinen henkilö. - Uutiset
12.10.2017 8.00
Kysely: Pysäköinnin liikennemerkkien osaaminen on heikkoaPysäköintisäännöt ovat monilla autokoulun jälkeen kadoksissa. Erityisesti perusmerkkeihin liitettyjen lisäkilpien merkitys on osittain hakusessa ja osittain jopa täysin ojassa. Esimerkiksi 84 prosenttia kyselyyn vastanneista sanoi, että oheisessa merkissä (372) pysäköinti on kielletty ympäri vuorokauden. - Uutiset
6.10.2017 15.00
Hovioikeus arvioi moottoripyöräryhmässä ajaneen ylinopeuden suuruutta, päiväsakkojen määrää ja reformatio in peijus -kieltoa – liian pitkän ajokiellon vaikutusten huomioiminen rangaistusta lieventävänä seikkana hylättiin lakiin perustumattomanaNormaali päiväsakkojen lukumäärä vastaajan syyksi luettavasta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta on vähintään 50 päiväsakkoa ja olosuhteiden vaarallisuudesta riippuen siitä ylöspäin. Vastaaja ei ollut ajanut huomattavaa ylinopeutta kuin melko lyhyen matkan suoralla tieosuudella ja sillä ei silloin ollut juurikaan muuta liikennettä. Mainittuihin seikkoihin nähden teko oli sovitettavissa 50 päiväsakolla. Nykyisten kuukausitulojen perusteella vastaajalle nyt hänen syykseen luettavasta teosta tuomittavan päiväsakon rahamäärän tulisi olla 18 euroa. Koska ratkaisun lopputulosta ei voitu muuttaa muutosta hakeneen vahingoksi (reformatio in peius -kielto), vahvisti hovioikeus päiväsakon rahamäärän yhdeksäksi euroksi. (Vailla lainvoimaa 6.10.2017) - Uutiset
4.10.2017 14.42
Käräjäoikeuden ei olisi tullut hylätä liikennerikkomuksesta tehtyä valitusta päiväsakon rahamäärän osalta varaamatta valittajalle tilaisuutta täydentää valitustaanKO oli ratkaissut asian varaamatta valittajalle tilaisuutta täydentää valitustaan ilmoittamalla ne perusteet, jotka antavat aiheen tutkia, oliko hänellä ollut sakkomenettelylain 35 §:ssä säädetty peruste valitukselleen. Koska valittaja ei ollut tosiasiassa hyväksynyt rikkomuksesta määrättyä seuraamusta päiväsakon rahamäärän osalta, hän ei ollut antanut sakkomenettelylain 4 §:ssä tarkoitettua suostumustaan pätevästi. Näin ollen hänellä oli sakkomenettelylain 35 §:n 1 momentissa säädetty peruste valittaa sakkomääräyksestä. Enemmän viivästyksen välttämiseksi HO tutki asian. (Vailla lainvoimaa 4.10.2017) - Uutiset
28.9.2017 14.30
Kuka oli autoon törmänneen punaisen auton kuljettaja? Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteetAsiassa oli KO:ssa asianomistajan ja todistajien kertomuksilla näytetty, että punainen henkilöauto oli punaisia liikennevaloja päin ajettuaan törmännyt risteyksessä asianomistajan autoon teonkuvauksessa kuvatulla tavalla. HO vastaanotettuaan uutta todistelua hylkäsi kuitenkin syytteet liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta, koska epäselväksi oli jäänyt kuka asianomistajan autoon törmännyttä henkilöautoa oli kuljettanut. Järkevä epäily vastaajan syyllisyydestä oli jäänyt. (Vailla lainvoimaa 28.9.2017) - Uutiset
26.9.2017 9.01
Hovioikeus: Lähellä tien pintaa kyykyssä olleeseen lapseen pakettiautolla törmännyt huoltomies ei syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen eikä kuolemantuottamukseen - äidin vahingonkorvausvaatimukselle ei ollut perustettaHO katsoi kuten KO, ettei vastaaja ollut voinut havaita lasta kääntyessään huoltotielle. Vastaaja ei ollut tapahtumahetkellä voinut varautua siihen ennalta-arvaamattomaan tilanteeseen, että hänen tulisi väistää lähellä tien pintaa olevaa matalaa kohdetta. Vastaajan ei voitu katsoa laiminlyöneen asiassa mainituissa lainkohdissa tarkoitettua olosuhteiden edellyttämää ja häneltä vaadittavaa huolellisuusvelvoitetta, eikä hän siten ollut huolimattomuudella aiheuttanut lapsen kuolemaa. Asian näin päättyessä lapsen äidin vahingonkorvausvaatimukselle ei ollut perustetta. Asiassa ei siten ollut tarvetta lausua Kuopion kaupungin vahingonkorvausvastuusta eikä myöskään siitä, oliko vastaaja ollut tapahtumahetkellä työssä. (Vailla lainvoimaa 26.9.2017) - Uutiset
25.9.2017 10.35
Puolustusvoimien vahingonkorvausvaatimus hylättiin kun maastokuorma-auton hallinnan menettäneen kuljettajan tuottamusta pidettiin lievänäHO totesi, että vastaaja oli vaikeissa ajo-olosuhteissa täytynyt noudattaa erityistä huolellisuutta. Ottaen kuitenkin huomioon tilanne, jossa vastaaja oli ajoon lähtenyt ja erityisesti sää- ja keliolosuhteista esitetty selvitys sekä se, että vastaaja ei ennen ajoon lähtemistään ollut saanut varusmieskuljettajille kuuluvaa lepoaikaa, HO asiaa kokonaisuutena arvioituaan piti vastaajan tuottamusta lievänä. Näin ollen vastaajaa ei ollut tuomittava maksamaan vahingonkorvausta puolustusvoimille eikä aihetta KO:n tuomion muuttamiseen ollut. (Vailla lainvoimaa 25.9.2017) - Uutiset
21.9.2017 15.15
Eduskunnan kirjaston tietopaketti sakkomenettelyn laajentamisestaEduskunnan kirjaston ylläpitämään Lakihankkeiden tietopaketit -palveluun on lisätty tietopaketti vireillä olevasta esityksestä sakkomenettelyn laajentamiseksi. Hallituksen esitys HE 103/2017 eduskunnalle laeiksi sakon ja rikesakon määräämisestä annetun lain ja ajokorttilain muuttamisesta sekä eräiksi niihin liittyviksi laeiksi annettiin eduskunnalle 19. syykuuta 2017. - Uutiset
18.9.2017 13.56
17-vuotiaan oma myötävaikutus johti korvauksen epäämiseen luvattomasti käyttöön otetun auton liikennevakuutuksestaA oli yhteistuumin B:n kanssa ottanut luvattomasti käyttöönsä C:n henkilöauton. A oli mennyt ajoneuvoon matkustajaksi, vaikka hän oli ollut tietoinen kuljettajana toimineen B:n humalatilasta, alaikäisyydestä ja siitä, että tällä ei ollut ollut ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttavaa ajokorttia. A oli edelleen matkan aikana tarjonnut B:lle olutta. A ei ollut matkan aikana tehdyistä useista pysähdyksistä huolimatta jäänyt pois ajoneuvon kyydistä, vaikka hänellä olisi siihen ollut mahdollisuus. A ei myöskään ollut käyttänyt matkan aikana turvavyötä, mikä oli osaltaan korottanut riskiä siitä, että onnettomuuden sattuessa hän vahingoittuu. A oli onnettomuushetkellä ollut 17-vuotias. HO ei vahvistanut korvauksia suoritettavaksi ajoneuvon liikennevakuutuksesta. (Vailla lainvoimaa 19.9.2017) - Uutiset
6.9.2017 16.00
Eduskunnan kirjasto on julkaissut tietopaketin ajokorttikoulutuksen kehittämisestäKirjaston ylläpitämään Lakihankkeiden tietopaketit -palveluun on lisätty tietopaketti vireillä olevasta ajokorttilain (386/2011) muutoksesta. Ajokorttikoulutuksen uudistuksessa on tarkoitus siirtää sääntelyn painopistettä koulutuksesta ajokokeeseen. - Uutiset
4.9.2017 12.10
KHO:n kaksi vuosikirjaratkaisua joukkoliikenneasioissaTapauksen olosuhteissa SL-Autoyhtymä Oy:n hakemassa reittiliikenteessä oli kyse palvelusopimusasetuksen mukaista liikennettä täydentävästä liikenteestä. Kun otettiin huomioon joukkoliikennelain 22 §:n 1 momentti ja 2 momentin 1 kohta, haettu liikenne ei aiheuttanut jatkuvaa ja vakavaa haittaa palvelusopimusasetuksen mukaan harjoitettavalle liikenteelle. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden ja joukkoliikennelautakunnan päätökset kumottiin ja asia palautettiin joukkoliikennelautakunnalle uudelleen käsiteltäväksi. Toisessa tapauksessa yhtiön esittämä tuettujen seutulippujen hyväksyminen haettuun reittiliikenteeseen ei julkisena tukena ollut mahdollista, koska valtioneuvosto ei ollut antanut palvelusopimusasetuksessa tarkoitettua yleistä sääntöä kustannusten korvaamisesta markkinaehtoisessa liikenteen järjestämistavassa. Yhtiön valitus hylättiin. - Uutiset
1.9.2017 9.47
Hallinto-oikeuden päätös taksinkuljettajan ajolupaa koskevan hakemuksen hylkäämisestäHakemuksen hylkäävää päätöstä oli perusteltu sillä, että hakija oli syyllistynyt kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta 10.5.2014. Trafi oli todennut, että jos hakijaa on rangaistu kyseessä olevasta teosta, se estää luvan myöntämisen viideksi vuodeksi eteenpäin. Hallinto-oikeus kumosi Trafin päätöksen ja palautti asian Trafille uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
31.8.2017 16.00
Uudet realistisemmat uusien autojen päästötestit pakollisiksi 1. syyskuutaUusien automallien on 1. syyskuuta 2017 lähtien läpäistävä tarkennetut, entistä luotettavammat päästötestit, joissa mitataan todellisissa ajo-olosuhteissa syntyviä päästöjä. Lisäksi niiden on läpäistävä parannettu laboratoriotesti. Uudet päästötestit antavat entistä luotettavampia tuloksia ja antavat autonostajille totuudenmukaisemman kuvan eri automallien päästöistä. Päästöjen sisältämät typen oksidit ja hiukkaset ovat merkittäviä ilmaa saastuttavia tekijöitä. Niitä mitataan nyt entistä luotettavammin todellisissa ajo-olosuhteissa tehtävällä RDE-testillä. - Uutiset
30.8.2017 13.25
Parlamentaarisen liikenneverkon rahoitusta arvioivan työryhmän väliraportti liikenteen päästöjen vähentämisestä – Vihreiltä täydentävä lausunto, Perussuomalaisilta eriävä mielipideLiikenteen päästöjä halutaan vähentää tukemalla vähäpäästöisempää liikennettä, tekemällä vero- ja sääntelymuutoksia sekä parantamalla joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä ja edistämällä liikenteen palveluistumista, toteaa parlamentaarinen liikenneverkon rahoitusta arvioiva työryhmä väliraportissaan 29. elokuuta 2017. - Uutiset
29.8.2017 14.00
KO ja HO: oikeus henkilökohtaiseen avustajaan syntyi heti liikennevahingosta eikä vasta 18 vuotta myöhemmin käräjäoikeuden tuomiollaKäräjäoikeus totesi, että kun lf:n kustannettavaksi vahvistettu avustajan tarve oli syntynyt kyseisestä liikennevahingosta oli myös lf:n velvollisuus kustantaa avustaja alkanut kyseisen liikennevahingon ajankohdasta eikä vasta käräjäoikeuden asian vahvistamista koskevasta ratkaisusta noin 18 vuotta liikenneonnettomuuden jälkeen. Hovioikeus ei tuomiollaan muuttanut käräjäoikeuden tuomiota. (Vailla lainvoimaa 29.8.2017)