Hakutulokset
- Uutiset
22.2.2018 15.37
Suojatien eteen pysähtyneen auton ohittamisesta 15 päiväsakkoaVastaaja oli Mannerheimintiellä laiminlyönyt velvollisuutensa pysähtyä suojatien eteen, vaikka viereiselle samaan suuntaan ajaville tarkoitetulle ajokaistalle oli jo pysähtynyt toinen ajoneuvo. Suojatietä oli ollut ylittämässä jalankulkija, joka oli joutunut ottamaan askeleen taaksepäin väistääkseen vastaajan kuljettamaa henkilöautoa. Vastaaja tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 15 päiväsakon rangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 22.2.2018) - Uutiset
14.2.2018 13.34
Ajonopeutensa moottoritiellä lähes pysähdyksiin hiljentäneen ei näytetty syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseenOsapuolet olivat kertoneet hieman eriävästi liikenteen jonoutumisesta, eikä kummankaan kertomusta ollut pidettävä luotettavampana kuin toisen. KO oli katsonut asiassa jääneen luotettavalla tavalla selvittämättä liikennetilanne törmäyshetkellä. Molempia kuljettajia kohtaan esitetyt syytteet liikenneturvallisuuden vaarantamisesta oli hylätty. Perään ajanut mies kuitenkin vaati naiselle HO:ssa rangaistusta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. HO ei myöntänyt miehelle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 14.2.2018) - Uutiset
31.1.2018 14.48
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu tuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta siviili- ja kauppaoikeuden alalla – vakuutuskorvausta koskeva saatavaTuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta siviili- ja kauppaoikeuden alalla annetun asetuksen (EU) N:o 1215/2012 13 artiklan 2 kohtaa, luettuna yhdessä saman asetuksen 11 artiklan 1 kohdan b alakohdan kanssa, on tulkittava siten, ettei siihen voi vedota luonnollinen henkilö, jonka elinkeinotoimintaan kuuluu korvaussaatavien periminen vakuutuksenantajilta ja joka liikenneonnettomuuden uhrin kanssa tehdyn saatavan luovutusta koskevan sopimuksen perusteella haastaa sen jäsenvaltion tuomioistuimeen, jossa vahingon kärsineen kotipaikka on, kyseisen onnettomuuden aiheuttajan vastuuvakuutuksen antajan, jonka kotipaikka on toisessa jäsenvaltiossa kuin vahingon kärsineen kotipaikka. - Uutiset
31.1.2018 9.37
Raskaan liikenteen kaluston mittoja ja massoja kehitetäänLiikenne- ja viestintäministeriö on aloittanut hankkeen raskaan kaluston mittojen ja massojen kehittämiseksi. Tavoitteena on parantaa kuljetustehokkuutta ja energiatehokkuutta sekä vähentää liikenteen päästöjä. - Uutiset
25.1.2018 7.59
Nopeudeltaan rajoitetut henkilöautot tulossa nuorten käyttöön 2019Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo mahdollistaa nuorten ajamisen nopeusrajoitetuilla henkilöautoilla. Tarkoituksena on tarjota mopoautoille vankempi vaihtoehto. Tämä olisi yksi mahdollisuus lisätä nuorten, alle 18-vuotiaitten kuljettajien turvallisuutta. - Uutiset
24.1.2018 14.41
Väitti liikennemerkkien olleen lumen peitossa - peltipoliisin ylinopeussakko oli maksettavaKuorma-autoa 78 kilometrin tuntinopeudella (rajoitus 60 km/t) ajanut tuomittiin liikennerikkomuksesta 200 euron rikesakkoon. HO ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 24.1.2018) - Uutiset
22.1.2018 9.05
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan virastouudistus lausunnoille 23. helmikuuta saakkaLiikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalaa uudistetaan vastaamaan liikenteen ja viestinnän murrokseen. Valmisteilla olevassa virastouudistuksessa rakenteita muutetaan niin, että ne mahdollistavat entistä paremman palvelun, liiketoimintaympäristön ja tiedon hyödyntämisen. Uudistus on osa hallituksen tavoitetta liikenteen digitaalisten palveluiden rakentamisessa. Liikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausunnoille luonnoksen hallituksen esitykseksi Liikenne- ja viestintäviraston perustamisesta. Esityksessä ehdotetaan, että Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Viestintävirasto sekä Liikenneviraston tietyt toiminnot yhdistettäisiin uudeksi virastoksi, Liikenne- ja viestintävirastoksi. Uusi virasto aloittaisi toimintansa 1. tammikuuta 2019. Esitykseen sisältyvät virastolait, niiden voimaanpanolaki sekä lähes 100 liitelakia, joilla uudistus toteutetaan. Lausuntoaika päättyy 23. helmikuuta 2018. - Uutiset
12.1.2018 13.04
Apulaisoikeuskansleri: Pysäköinninvalvonnan olisi tullut antaa asiakirjapyyntöön valituskelpoinen päätösApulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti kaupungin huomiota velvollisuuteen noudattaa julkisuuslakia ja käyttää asiallista kieltä. - Uutiset
11.1.2018 16.00
Ulkomaisten ajokorttien kelpoisuus laajenee helmikuun alussaHelmikuun alusta lähtien Manner-Suomessa ajamiseen hyväksytään kaikissa Suomen tunnustamissa valtioissa annetut ajokortit. - Uutiset
9.1.2018 8.05
Keskuskauppakamari: Miten rajapintojen avaamisvelvoite vaikuttaa henkilökuljetusalan yrityksiin – uudet säännökset tulivat voimaan 1. tammikuutaVuosi 2018 tuo suuria muutoksia kuljetusten parissa toimiville yrityksille. Yksi muutoksista on tiedon avaamisvelvoite, joka tuli voimaan vuoden alussa. Henkilökuljetustoimijoiden kuten taksi- ja joukkoliikenneyrittäjien pitää tietää, mitä liikennepalvelulakiin sisältyvä velvoite heiltä edellyttää ja miten tilanteessa pitää toimia. Keskuskauppakamarin aluiden kilpailukyvyn asiantuntija Kaisa Saarion vastaukset on laadittu erityisesti niille yrityksille, jotka eivät vielä ole avanneet liikennepalvelulain edellyttämiä tietoja ja tiedon rajapintoja. - Uutiset
27.12.2017 13.00
Hovioikeus poisti sakkomääräyksen kun suostumusta sakkomenettelylle ei ollut annettu pätevästiAsiassa oli kysymys siitä, oliko valittaja antanut pätevästi suostumuksensa asian ratkaisemiseksi sakkomääräyksellä. Asiassa selostettujen tekstiviesteistäja lääkärinlausunnosta ilmenevien seikkojen perusteella HO katsoi, ettei valittaja ollut antanut suostumustaan sakkomenettelylle asiassa tarkoitetulla tavalla pätevästi. Näin ollen asiaa ei olisi tullut ratkaista sakkomenettelylain mukaisessa menettelyssä eikä antaa sakkomääräystä. Valittajalle annettu sakkomääräys oli siten poistettava. (Vailla lainvoimaa 27.12.2017) - Uutiset
21.12.2017 10.30
Unionin tuomioistuin: Säännöllisiä viikoittaisia lepoaikoja ei voi viettää ajoneuvossaTieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamista koskevan asetuksen 561/2006 8 artiklan 6 ja 8 kohtaa on tulkittava siten, että kuljettaja ei voi pitää ajoneuvossaan mainitussa 8 artiklan 6 kohdassa tarkoitettuja säännöllisiä viikoittaisia lepoaikoja. Belgialaisessa asiassa ei ollut tullut esiin mitään seikkoja, jotka olisivat omiaan vaikuttamaan asetuksen 561/2006 pätevyyteen Euroopan unionin perusoikeuskirjan 49 artiklan 1 kohdassa ilmaistun rikosoikeudellisen laillisuusperiaatteen valossa. - Uutiset
20.12.2017 15.36
Unionin tuomioistuin: Uberin tarjoama palvelu yhteyden luomiseksi ei-ammattimaisten kuljettajien kanssa kuuluu kuljetuspalveluiden alaanJäsenvaltiot voivat täten säännellä edellytyksiä kyseisen palvelun tarjoamiseksi. - Uutiset
20.12.2017 10.32
Romutuspalkkio ja sähköautojen hankintatuki sekä muuntotuet voimaan vuoden 2018 alustaMääräaikainen laki romutuspalkkiosta, sähkökäyttöisten henkilöautojen hankintatuesta sekä henkilöautojen kaasu- tai etanolikäyttöisiksi muuntamisen tuesta tulee voimaan 1. tammikuuta 2018. Yksityishenkilö voi saada tukea uuden vähäpäästöisemmän auton hankintaan romutuspalkkion tai hankintatuen kautta, tai vanhan auton muuntamiseen kaasu- tai etanolikäyttöiseksi. Laki on voimassa 31. joulukuuta 2021 asti. Romutuspalkkio on kuitenkin käytössä vain 31. elokuuta 2018 asti. - Uutiset
11.12.2017 15.00
Liikennevahinkolautakunnan soveltamisohjeita vuodelle 2018- Liikennevakuutuksen hoitotuki ja vaatelisä 1.1.2018 alkaen (1/2017)
- Henkilövahinkojen normikorvausten määrät 2018 (2/2017)
- Liikennevakuutettavien ajoneuvojen seisonta-ajan korvaukset (3/2017)
- Kuljettajan palkan korvaaminen vuonna 2018 (4/2018)
- Linja-autojen siirtokustannukset 1.1.2018 alkaen (5/2017)
- Työntekijäin työeläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottaminen liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2018 (6/2017, 28.12.2017 korjattu ohje) - Uutiset
8.12.2017 13.45
KHO: Sairaalan henkilökunnan ohjeisiin luottanut ei syyllistynyt pysäköintivirheeseenA:lle oli syntynyt hallintolain 6 §:ssä tarkoitettu oikeutettu odotus siitä, että hänen joutuessaan jäämään sairaalaan ennakoitua pidemmäksi ajaksi mahdollinen sallitun pysäköintiajan ylitys ei johda pysäköintivirhemaksun määräämiseen tai että se poistetaan sairaalan antaman lausunnon perusteella. Tämän suhteen merkitystä ei ollut sillä, että tosiasiassa sairaalan henkilökunnalla ei ollut valtuuksia antaa mainitun sisältöisiä ohjeita. Tapauksen oloissa KHO katsoi, ettei A ollut henkilökunnan ohjeisiin luottaessaan syyllistynyt pysäköintivirheeseen. Tämän vuoksi HAO:n ja pysäköinninvalvojan päätökset oli kumottava. Pysäköinninvalvonnalle suoritettu pysäköintivirhemaksu oli ilman eri hakemusta palautettava A:lle. - Uutiset
8.12.2017 10.05
KHO poisti omasta aloitteestaan oikeudenkäyntimaksun katsottuaan ettei henkilö ollut sallitun pysäköintiajan ylittäessään syyllistynyt pysäköintivirheeseenPysäköinninvalvonta oli määrännyt A:n maksettavaksi pysäköintivirhemaksun sallitun pysäköintiajan ylittämisestä. HAO hylkäsi A:n valituksen. KHO katsoi, että A ei ollut sallitun pysäköintiajan ylittäessään syyllistynyt pysäköintivirheeseen. A:n valituksesta HAO:n ja pysäköinninvalvonnan päätökset kumottiin. Kun otettiin huomioon, että oikeudenkäyntimaksu on suuruudeltaan 250 euroa ja oikeudenkäynnin kohteena oleva pysäköintivirhemaksu 60 euroa, KHO piti kohtuuttomana sitä, että HAO:n päätöksestä määrätty oikeudenkäyntimaksu jäisi A:n maksettavaksi. Oikeudenkäyntimaksun poistamiseen oli erityisen painava syy. Tämän vuoksi KHO harkitsi oikeaksi omasta aloitteestaan purkaa HAO:n esittelijän oikeudenkäyntimaksua koskevan oikaisuvaatimuspäätöksen ja poistaa A:n maksettavaksi määrätyn oikeudenkäyntimaksun. - Uutiset
8.12.2017 10.02
KHO kumosi pysäköinninvalvojan päätökset ja poisti omasta aloitteestaan pysäköintivirhemaksun - merkityn pysäköintipaikan viereen pysäköiminenSavonlinnan kaupungin pysäköinninvalvoja oli hylännyt A:n oikaisuvaatimuksen pysäköintivirhemaksusta, joka oli määrätty ajoneuvon pysäköimisestä merkityn pysäköintipaikan viereen. HAO oli jättänyt A:n valituksen tutkimatta siltä osin kuin siinä oli vaadittu hänen vapauttamistaan oikeudenkäyntimaksusta. HAO oli muutoin hylännyt valituksen. KHO ei tutkinut Savonlinnan kaupungin lausunnossaan esittämiä muutosvaatimuksia valituslupahakemuksena tai valituksena. KHO myönsi A:lle valitusluvan ja tältä osin tutki asian. Valitus hyväksyttiin. HAO:n ja pysäköinninvalvojan päätökset kumottiin ja pysäköintivirhemaksu poistettiin. KHO purki omasta aloitteestaan HAO:n päätöksestä määrätyn oikeudenkäyntimaksun määräämistä koskevan päätöksen. Lausuminen vaatimuksesta määrätä HAO:n ja KHO:n oikeudenkäyntimaksut Savonlinnan kaupungin maksettaviksi raukesi. - Uutiset
4.12.2017 16.00
Moottoripyöräilijä ja kyydissä ollut matkustaja loukkaantuivat törmäyksessä vastaan tulleen henkilöauton kanssa - kuka oli ollut väärällä kaistalla?HO oli erimielinen henkilöauton kuljettajan syyllisyydestä. HO:n enemmistö ei muuttanut KO:n tuomiolauselmaa, jolla henkilöauton kuljettaja oli tuomittu liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kahdesta vammantuottamuksesta. Eri mieltä ollut hovioikeudenneuvos sen sijaan hylkäsi syytteet ja vapautti henkilöauton kuljettajan tuomitusta sakkorangaistuksesta sekä kaikesta korvausvelvollisuudesta asiassa. (Vailla lainvoimaa 5.11.2017) - Uutiset
29.11.2017 14.10
Hovioikeus: Ajokorttilain 66 §:n säädetyt ajokieltojen vähimmäiskestot on tarkoitettu ehdottomiksiKorkeimman oikeuden ennakkopäätöksen KKO:2014:42 mukaan ajokorttilain 66 §:n säädetyt ajokieltojen vähimmäiskestot oli tarkoitettu ehdottomiksi. Niiden säätämisen tarkoituksena oli ollut kaventaa tuomioistuimen harkintavaltaa.