Hakutulokset
- Uutiset
27.2.2023 14.30
Metsähallitus muistuttaa moottorikelkkailun säännöistä: Vastuullinen kelkkailija ajaa lupa taskussaKelkkakausi on täydessä vauhdissa ja keväthanget houkuttelevat maastoon. Moottorikelkkailu ei kuitenkaan ole jokamiehenoikeus eli kelkan nokkaa ei saa kääntää minne vain nenä näyttää. Kuljettajan on otettava ennen ajoa selvää, missä saa ajaa ja mitä lupia kelkkailu tarvittaessa vaatii. Maastossa moottorikäyttöisellä ajoneuvolla kulkemiseen tarvitaan aina maanomistajan tai -haltijan lupa. - Uutiset
24.2.2023 8.30
17-vuotias kuoli yleisellä tiellä vastaantulleen puimurin alle - hovioikeuskaan ei pitänyt liikenneturvallisuuden vaarantamista törkeänä - asianomistajat velvoitettiin korvaamaan Liikennevakuutuskeskuksen tuhansien eurojen oikeudenkäyntikulutVastaaja tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 60 ps (1 020 €) rangaistukseen. Syyte törkeästä kuolemantuottamuksesta hylättiin. Koska syyte törkeästä kuolematuottamuksesta hylättiin kokonaisuudessaan, perustetta VahL 5 luvun 4 a §:n ja 4 b §:n mukaisten korvausten (kärsimyskorvaus, ansionmenetys ja kulut) maksamiselle liikennevakuutuksesta ei ollut. Asianomistajat velvoitettiin yhteisvastuullisesti suorittamaan Liikennevakuutuskeskukselle korvaukseksi oikeudenkäyntikuluista KO:ssa 9.047,78 euroa ja HO:ssa 6.705,83 euroa viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 24.2.2023) - Uutiset
22.2.2023 12.00
Päiväsakon rahamäärään alentaminen muutoksenhakuasteessa: Vain lyhyen aikaa jatkunut työttömyys ei yleensä ole muuttanut sakotetun maksukykyä ratkaisevasti verotustiedoista saatavaan tietoon nähdenKun arvioitiin valittajan vuosituloja, saadun selvityksen perusteella valittajan tulot eivät olleet laissa tarkoitetuin tavoin olennaisesti muuttuneet siten, että päiväsakon rahamäärää olisi voitu voitu alentaa. (Vailla lainvoimaa 22.2.2023) - Uutiset
21.2.2023 13.15
Hallinto-oikeus kumosi Valtiokonttorin päätöksen liikennevakuutuksesta - Uutiset
21.2.2023 10.45
KKO hylkäsi äänestäen syytteen ajoneuvon kuljettamisesta oikeudettaA oli määrätty määräaikaiseen ajokieltoon. Hänen ajokorttiaan ei ollut ajokiellon aikana saatu poliisin haltuun. A oli ajokiellon päättymisen jälkeen kuljettanut henkilöautoa. Tämän perusteella häntä syytettiin kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta.
Korkein oikeus katsoi, että rikoslain 23 luvun 10 §:n tunnusmerkistöön sisältyvästä ajo-oikeudettomuudesta ei ole tällaisen tilanteen varalta säädetty ajokorttilain 6 §:ssä rikosvastuun täyttymisen kannalta riittävän selvästi ja yksiselitteisesti. Syyte hylättiin. - Uutiset
20.2.2023 11.00
Pysäköinnnin kestolla ei ollut merkitystä arvioitaessa valvontamaksun aiheellisuutta - maksu oli suoritettavaVastaajan mukaan pysäköintiyhtiön vaatimus pysäköintimaksusta oli aiheeton, koska vastaaja oli pysäyttänyt auton ainoastaan yhdeksi minuutiksi auttaakseen asiakasta kantamaan kauppakassit kotiovelle. (Vailla lainvoimaa 20.2.2023) - Uutiset
15.2.2023 9.40
Euroopan parlamentti: Uudet henkilö- ja pakettiautot päästöttömiä vuodesta 2035 alkaen – komissiolta uusia esityksiä raskaille hyötyajoneuvoille- Tieliikenne paremmin mukaan EU:n ilmastoneutraaliustavoitteen toteuttamiseen
- Uusi menetelmä arvioi hiilidioksidipäästöt ajoneuvon koko elinkaaren ajalta
- Päästöraja-arvot muutetaan todellisten ajonaikaisten päästöjen mukaisiksi. - Uutiset
14.2.2023 14.04
Onnettomuustietoinstituutilta esitys lasten liikenneturvallisuuden parantamiseksi: Kaikki keinot käyttöönVuosittain liikenteessä kuolee keskimäärin 5–10 alle 15-vuotiasta lasta. Suuri osa onnettomuuksista olisi estettävissä aikuisten toimintatapoja ja liikennekäyttäytymistä parantamalla. Lisäksi turvallisuutta voidaan lisätä liikenneympäristöön tehtävillä muutoksilla ja kehittämällä ajoneuvotekniikkaa. - Uutiset
14.2.2023 13.31
Hovioikeus liikenneturvallisuuden vaarantamisesta: Tuntuva ylinopeus risteysalueella oli omiaan aiheuttamaan vähäistä suuremman vaaranAsiassa oli K:n valituksen johdosta arvioitava, täyttikö hänen menettelynsä rikoslain 23 luvun 1 §:n mukaisen liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön ja oliko teko ollut omiaan aiheuttamaan ainoastaan vähäisen vaaran. (Vailla lainvoimaa 14.2.2023) - Uutiset
2.2.2023 14.45
Onnettomuustietoinstituutti: Alkolukosta halutaan ratkaisu humalassa ajamisen torjuntaanYli neljännes kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista on humalassa ajaneen kuljettajan aiheuttamia. Kuolonkolarin aiheuttaneista alkoholirattijuopoista joka kolmannella on tilillään aiempia rattijuopumustuomioita. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat esittävät alkolukon käytön lisäämistä onnettomuuksien vähentämiseksi. - Uutiset
27.1.2023 13.33
Onnettomuustietoinstituutti: Vakavat ajoterveyspuutteet ovat yleisiä kuolonkolareissaJoka toisessa vuoden 2021 kuolonkolareista löytyi taustalta ajoterveysriski, jolla oli vahva yhteys onnettomuuteen. Vajaalla 40 prosentilla onnettomuuskuljettajista ei ollut lainkaan diagnoosia sairaudesta, jonka katsotaan myötävaikuttaneen onnettomuuteen keskeisimmin. Merkittävimmät ajoterveyteen vaikuttavat sairaudet ovat sydän- ja verisuonitaudit, päihderiippuvuus ja muut mielenterveysongelmat. - Uutiset
24.1.2023 8.25
KKO palautti - hovioikeus katsoi pysäköintialueen risteyksen kevytmoottoripyörällä keulien ohittaneen ja henkilöautoon törmäänneen nuoren syyllistyneen törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen asemasta perusmuotoiseen liikenneturvallisuuden vaarantamiseenKKO oli palauttanut jutun katsoen, että HO:n olisi tullut myöntää törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta nuorena henkilönä tuomitulle vastaajalle (16 v) jatkokäsittelylupa. HO tutki asian ja katsoi, ettei vastaaja ollut noudattanut olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi sekä jättänyt risteystä lähestyessään noudattamatta erityistä varovaisuutta kuljettaessaan B:n omistamaa kevytmoottoripyörää sen keula ylös nostettuna yöaikaan hämärällä tiellä taajamassa ohittaen pysäköintialueen risteyksen tietäen, että pysäköintialueella oli kokoontuneena muita tienkäyttäjiä. Vastaaja oli törmännyt kuljettamallaan moottoripyörällä M:n omistamaan ja A:n kuljettamaan henkilöautoon vaurioseurauksin. Vastaaaja oli syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen nuorena henkilönä. (Vailla lainvoimaa 24.1.2023) - Uutiset
19.1.2023 13.00
Voiko ajokokeen kuvaamisen kieltää - apulaisoikeusasiamies otti kantaaTraficom on AOA:n kanteluratkaisun jälkeen arvioinut ajokokeen kuvaamisasiaa uudelleen ja päätynyt siihen, että kuvaaminen on lähtökohtaisesti sallittua. Se on myös ohjeistanut sekä Ajovarmaa että autokouluja jo kesällä 2021 sallimaan kuvaamisen. AOA:n näkemyksen mukaan ajokokeen suorittaminen voidaan rinnastaa viranomaisessa asioimiseen ja lähtökohtaisesti jokaisella on oikeus kuvata omaa asiointiaan viranomaisessa. Ajokokeen kuvaamisen edellytykseksi ei voida AOA:n näkemyksen mukaan asettaa myöskään nimenomaista lupaa. Kuvauksessa syntyneen tallenteen julkaisemisessa on kuitenkin otettava huomioon tallenteella mahdollisesti esiintyvien henkilöiden yksityisyyden suoja. AOA katsoo, että ajokokeen kuvaamista koskevassa ohjeistuksessa autokoulujen oppilaille tulee antaa täsmällisempää tietoa siitä, mikä on tallentajan vastuu kuvaamastaan materiaalista. - Uutiset
19.1.2023 8.36
Liikennevakuutuksen korvausohjeet 2023 - Uutiset
12.1.2023 14.40
Liikennevakuutuskeskus: Suomalaisen liikennevakuutuksen voimassaolossa Venäjällä ja Valko-Venäjällä yhtiökohtaisia erojaLiikennevakuutus tarvitaan myös ulkomailla. Kaikki kotimaiset vakuutusyhtiöt eivät enää myönnä kansainvälistä liikennevakuutusta eli vihreää korttia Venäjälle ja Valko-Venäjälle. Matkustajan tulee selvittää asia omasta vakuutusyhtiöstään. Kaikkien yhtiöiden liikennevakuutusten voimassaolo Venäjällä ja Valko-Venäjällä lakkaa viimeistään kesäkuun alussa, kun kansainvälinen vihreä kortti -sopimus maiden kanssa päättyy. - Uutiset
12.1.2023 12.02
KKO: Hovioikeuden olisi pitänyt myöntää jatkokäsittelylupa muutos- ja ennakkoratkaisuperusteella liikennevakuutusasiassaVakuutusyhtiö oli kieltäytynyt maksamasta A:lle korvausta liikennevahingosta, koska vaatimukset olivat sen mukaan ennenaikaisia tai selvittämättömiä. Käräjäoikeus jätti A:n ajoneuvon kuljettajaan kohdistaman vahingonkorvausvaatimuksen tutkimatta, koska A ei ollut näyttänyt, että vakuutusyhtiö olisi liikennevakuutuslain 80 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla kieltäytynyt suorittamasta vaadittua vahingonkorvausta.
Korkein oikeus katsoi, että hovioikeuden olisi pitänyt myöntää A:lle jatkokäsittelylupa muutos- ja ennakkoratkaisuperusteella. - Uutiset
9.1.2023 10.35
Törmäys polkupyörän kanssa risteyksessä - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja vammantuottamukseenRiidatonta oli, että vastaja oli syytteiden teonkuvauksessa tarkoitetulla tavalla 20.8.2020 kuljettanut kuorma-autoajoneuvoyhdistelmää Lestijärvellä ja että naiselle olivat tuona päivänä aiheutuneet vammantuottamusta koskevan syytteen teonkuvauksessa tarkoitetut henkilövahingot eli kipua, kallon sisäinen verenvuoto otsalohkon takana ja aivovamma. Asiassa oli keskeisesti kysymys siitä, oliko vastaaja menetellyt syytteiden teonkuvauksessa tarkoitetulla tavalla, toisin sanoen, oliko hän törmännyt kuorma-autoajoneuvoyhdistelmällään naiseen ja oliko nainen törmäyksen johdosta lentänyt polkupyörän selästä maahan ja vammautunut kuvatulla tavalla. Asianosaiset olivat HO:ssa eri mieltä etenkin siitä, mistä suunnasta nainen oli lähestynyt vastaajan kuorma-autoajoneuvoyhdistelmää, ja siitä, oliko naisen polkupyörä osunut kuorma-autoajoneuvoyhdistelmään. (Vailla lainvoimaa 8.1.2022) - Uutiset
4.1.2023 13.00
Kuluttajariitalautakunta ei pitänyt pysäköinnin valvontamaksua kohtuuttomana eikä suosittanut hyvitystä, koska kuluttajan maksusuoritus ei ollut jälkeenpäin yhdistettävissä hänen autoonsaKuluttaja oli erehdyksessä antanut maksusovellukselle auton rekisteritunnuksen sijasta numerosarjan 1234, minkä vuoksi valvontayhtiö ei ollut yhdistänyt maksutietoa hänen autoonsa, jonka rekisteritunnus oli XXX-YYY. Kuluttajan tekemä virhe, selkeä kirjoitusvirhe, ei ollut vähäinen siten, että auto ja pysäköintimaksu olisivat yhdistettävissä toisiinsa. - Uutiset
3.1.2023 8.28
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi että törkeässä liikenneturvallisuuden vaarantamisessa syyllisyydestä jäi varteenotettava epäily - Uutiset
30.12.2022 14.30
Hovioikeus: Päiväsakon rahamäärä oli korotettava tieliikennelain (729/2018) 165 §:ssä säädetyn suurimman sallitun nopeuden ylityksestä määrättävän liikennevirhemaksun määräiseksiAsiassa oli kysymys siitä, oliko sakon kokonaisrahamäärä korotettava 200 euroksi rikoslain 2 a luvun 3 §:n 2 momentin ja päiväsakon rahamäärästä annetun asetuksen 7 §:n 1 momentin nojalla tilanteessa, jossa tieliikennelaki, johon asetuksessa viitataan on kumottu ja uusi tieliikennelaki on tullut voimaan. (Vailla lainvoimaa 30.12.2022)