Hakutulokset
- Uutiset
18.4.2023 10.37
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi ettei törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen ollut sovitettavissa sakollaOikeudenmukainen rangaistus B:n rikoksesta oli toisaalta teon vakavuus ja toisaalta tekijän nuoruus ja ensikertalaisuus huomioon ottaen kolmekymmentä päivää vankeutta ehdollisena. Valvonta ei ollut tarpeen B:n sosiaalisen selviytymisen edistämiseksi tai uusien rikosten ehkäisemiseksi. (Vailla lainvoimaa 18.4.2023) - Uutiset
11.4.2023 9.00
Liipo arvioi tilapäisen haitan korvausluokkaa sekä kosmeettisen haitan korvausmäärää, kun toimenpidearvista ei ollut käytettävissä valokuviaLautakunnan korvausohjeiden mukaan tilapäisen haitan korvausmäärän arviointi perustuu kokonaisarvioon, jossa otetaan huomioon vamman laatu, vaikeusaste, hoidon laatu ja kesto, sekä toipumisaika. Ratkaisusuosituksesta tarkemmin ilmenevin perustein lautakunta päätyi siihen, että aortan repeämä komplikaatioineen sijoittui tilapäisen haitan korvausohjeiden mukaisten luokkien 4 (vaikeat vammat) ja 5 (hyvin vaikeat vammat) rajalle. Melko usein kosmeettisen haitan korvausmäärä joudutaan arvioimaan ilman valokuvia. Lautakunnan vakiintuneen ratkaisukäytännön mukaan riidaton osa kosmeettisen haitan korvauksesta tulee maksaa silloinkin, kun valokuvia ei ole käytettävissä. Tällöinkään korvausta ei tule määrittää jonkin lautakunnan korvausohjeiden mukaisen korvausluokan alarajalle, jos korvausmäärän voidaan riittävällä varmuudella arvioida sijoittuvan sitä korkeammalle. - Uutiset
4.4.2023 10.00
Oliko työpaikan menetystä pidettävä sellaisena muuna seuraamuksena, jonka perusteella törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen vapaa-ajallaan syyllistyneen rangaistusta voitiin alentaa - hovioikeus äänestiHO:n enemmistö katsoi, että aiheutuneen muun seuraamuksen vuoksi vastaajalle tuomittua rangaistusta oli alennettava 60 päiväsakosta 50 päiväsakkoon. Vähemmistöön jäänyt jäsen katsoi, ettei edellytyksiä rangaistuksen lieventämiselle ollut. (Vailla lainvoimaa 4.4.2023) - Uutiset
3.4.2023 11.50
Hovioikeus: Autopaikan vuokraukseen tuli asiassa soveltaa maanvuokralakia – pysäköinninvalvontayhtiön 33 valvontamaksua ei tarvinnut maksaaTuomiossa kerrotut seikat huomioon ottaen hovioikeus katsoi, että kyseistä autopaikkaa oli pidettävä maanvuokralain 1 §:ssä tarkoitettuna alueena ja siihen oli sovellettava maanvuokralain 72 §:n nojalla muuta maanvuokraa koskevia säännöksiä. Hovioikeus totesi muun muassa, ettei ehtokyltistäkään yksiselitteisesti ilmennyt, että pysäköintioikeuden osoittaminen olisi edellyttänyt pysäköintitunnuksen esillä pitämistä, eikä asiassa ollut merkitystä sillä seikalla, että L:n pysäköintitunnus ei ollut ollut kokonaan luettavissa. Kun pysäköintitunnuksesta ja sen esillä pitämisestä ei ollut vuokrasopimukseen otettu ehtoa, niin tätä koskeva ehto oli maanvuokralain 3 §:n 2 momentin mukaan mitätön. (Vailla lainvoimaa 3.4.2023) - Uutiset
29.3.2023 14.28
Vaarallisten aineiden kuljetukseen Puolustusvoimissa ja Rajavartiolaitoksessa esitetään uutta sääntelyäTyöryhmä esittää uutta lakia torjumaan entistä tehokkaammin Puolustusvoimien ja Rajavartiolaitoksen vaarallisten aineiden kuljetuksista mahdollisesti ihmisille, ympäristölle ja omaisuudelle aiheutuvia riskejä. Uuden lain on tarkoitus myös entistä laajemmin ja yksityiskohtaisemmin ottaa huomioon Suomen turvallisuusympäristössä tapahtuneet muutokset ja niihin varautumiskeinot. - Uutiset
29.3.2023 13.13
Hallinto-oikeus: Pysäköintivirhe ei ollut vähäinenHallinto-oikeus katsoi muun muassa, että paikka, jossa valittajan ajoneuvo oli ollut pysäköitynä, on asiassa saadun selvityksen perusteella tieliikennelain tarkoittamaa jalkakäytävää. Hallinto-oikeus totesi, että ajoneuvon pysäköijän tulee huolellisesti varmistua pysäköinnistään. Asiassa oli kuitenkin ratkaistava, oliko valittaja voinut perustellusti erehtyä paikan luonteesta ja oliko hänellä voinut olla oikeutettu odotus, että pysäköinti olisi tieliikennelain mukaisesti ollut sallittua. (Vailla lainvoimaa 29.3.2023) - Uutiset
29.3.2023 8.30
Miehen oli täytynyt ymmärtää ajavansa moottoritietä väärään suuntaan - tekoa oli pidettävä vähintään törkeän huolimattomana - 65 psVastaajan (s. 1941) mukaan hän oli erehtynyt liittymästä ja ajanut navigaattorin opastamana moottoritietä väärään suuntaan Tornioon päin vasten liikennettä noin 2 kilometrin matkan ennen pysähtymistä pientareelle. Poliisin ajovalojen vilkuttamisesta hän ei ymmärtänyt, että kyseessä oli pysähtymiskäsky hänelle. Hän ei myöskään huomannut pysäyttämisvaloja. Hän oli ajanut varovasti ottaen huomioon liikenneolosuhteet ja hänen nopeutensa oli ollut noin 60 km/h. (Vailla lainvoimaa 29.3.2023) - Uutiset
27.3.2023 11.15
Hovioikeus: Todistustaakan jakautuminen asianosaisten välillä rikosvahinkoasiassa – valittajalla ei ollut muutoksenhakulegitimaatiota käräjäoikeuden ratkaisuun avustajan palkkion osaltaHovioikeus totesi, että tuomioistuin ei ole sidottu siihen, mitä vakuutusyhtiö on päättänyt asiassa korvata, vaan näytön arviointi rakentuu vapaan todistusharkinnan periaatteelle oikeudenkäymiskaaren 17 luvun 1 §:n 2 momentin perusteella. Asiassa esitetyn näytön perusteella ei voitu pitää uskottavana, että kuvista havaittavissa olevista vähäisistä vaurioista olisi aiheutunut yli 9.000 euron suuruiset vahingot varaosien osalta. Vakuutusyhtiö ei esittänyt tältä osin riittävää näyttöä. Näin ollen aiheutuneen vahingon ei näytetty olleen myönnettyä määrää suurempi. A oli myöntänyt määrällisesti 11.233,49 euroa, joten korvausmäärä oli alennettava hänen myöntämänsä määrän mukaiseksi. (Vailla lainvoimaa 27.3.2023) - Uutiset
21.3.2023 11.41
Hovioikeus: Liikenneonnettomuus, aivovamma ja traumaperäinen stressihäiriö, työkyvyttömyys, syy-yhteys, tilapäinen ja pysyvä haitta, haittaluokka ja korvauksen korotusHovioikeudessa oli T:n valituksen johdosta arvioitavana ensin se, oliko T saanut liikenneonnettomuudessa 29.12.2006 aivovamman ja traumaperäisen stressihäiriön. Mikäli näin oli, oli arvioitava, oliko aivovamman ja traumaperäisen stressihäiriön T:lle aiheuttama oireisto keskeisesti aiheuttanut hänen työkyvyttömyytensä 25.11.2011 alkaen. Mikäli T:n työkyvyttömyyden katsottiin olevan näin syy-yhteydessä vuoden 2006 liikenneonnettomuuteen, oli ratkaistava, oliko T oikeutettu korvaukseen tilapäisestä haitasta ja pysyvästä haitasta sekä arvioitava pysyvän haitan haittaluokka ja se, oliko erääntyneille korvauksille perustetta maksaa korvauksen korotusta. (Vailla lainvoimaa 21.3.2023) - Uutiset
17.3.2023 10.00
Hallinto-oikeus: Virheellisesti pysäköidyn auton siirtämiseen oli ollut laillinen perusteYhtiöstä tehty pyyntö ajoneuvon siirtämisestä oli ollut perusteltu ja lain mukainen ja ajoneuvon siirtämiseen oli ollut laillinen peruste. Ajoneuvon siirrosta, säilyttämisestä ja hallinnoinnista oli aiheutunut kaupungille kustannuksia, jotka ajoneuvon omistaja tai haltija oli lain mukaan velvollinen korvaamaan. Pysäköinninvalvojan päätösten kumoamiseen ei ollut syytä. Valittajan valitus oli näin ollen hylättävä. (Ei lainvoim 17.3.2023) - Uutiset
16.3.2023 12.12
Väylävirasto: Väylähankkeiden lakisääteisten suunnitelmien käsittely ja vuorovaikutus sujuvasti uudessa palvelussaMaanteiden ja rautateiden lakisääteisten suunnitelmien hallinnolliseen prosessiin liittyvien kuulutusten ja ilmoitusten laatiminen on siirtynyt Valtion liikenneväylien suunnittelu -palveluun. Palvelu tarjoaa kansalaisille asiointipalvelun, jota kautta he pääsevät tutustumaan suunnitelmiin sekä antamaan halutessaan näistä palautetta ja tekemään muistutuksia. Myös tiedon hallinnointi suunnitteluprosessin aikana helpottuu. - Uutiset
16.3.2023 11.00
Hallinto-oikeus: Rekisteritietoja vastaamattoman ajoneuvon hyväksyminen lainvastaisesti aiemmissa määräaikaiskatsastuksissa ei luo sellaisia oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia, joille voisi antaa luottamuksensuojaaMerkitystä ei ollut sillä, oliko katsastajana aiemmin toiminut sama henkilö kuin nyt kysymyksessä olevassa määräaikaiskatsastuksessa. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 16.3.2023) - Uutiset
8.3.2023 8.00
Pysäköintiyhtiö ei pystynyt näyttämään, että pysäköintialueen aluetunnusmerkinnät olisivat olleet selkeät - yhtiölle ei myönnetty jatkokäsittelylupaaKO oli katsonut vastaajan täyttäneen sopimusvelvoitteensa sen sisältöisinä kuin hänellä oli ollut perusteltu syy olettaa niiden olleen. Kantajalla oli ollut asiassa näyttötaakka sopimuksen sisällöstä. Kantaja ei ollut pystynyt oikeudenkäynnissä näyttämään, että pysäköintialueen aluetunnusmerkinnät olisivat olleet vastaajan siellä liikkuessa niin selkeät, ettei huolellisesti toimivalle kuljettajalle olisi jäänyt ilmeistä erehtymisen mahdollisuutta. Näin ollen kanne oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 8.3.2023) - Uutiset
6.3.2023 9.00
Liipo: Syy-yhteys. Luottamuksensuoja. Lautakunnan toimivalta tutkia korvausperusteTapauksessa oli kyse muun muassa syy-yhteyden arvioinnista, lautakunnan toimivallasta ja luottamuksensuojan periaatteen soveltamisesta. Arvioitavana oli syy-yhteys alun perin melko vähäenergisen liikennevahingon ja merkittävän neuropsykologisen oireiston välillä. Kyseessä oli liikennevakuutuslain 66 §:n mukainen asia, jossa vakuutuslaitoksen on pyydettävä lautakunnan ratkaisusuositus ennen päätöksensä antamista. Ratkaisun mukaan 66 §:n mukaisissa asioissa lautakunta voi oma-aloitteisesti ottaa kantaa myös korvausperusteeseen varattuaan ensin asianosaisille mahdollisuuden lausua korvausperusteesta. Lautakunta päätyi syy-yhteyden osalta siihen, että kaikkea neuropsykologista oireistoa ei voitu pitää liikennevahingon seurauksena. Kun vakuutuslaitos oli kuitenkin vuosien ajan maksanut täyttä ansionmenetyskorvausta, luottamuksensuojan periaatteen vuoksi ansionmenetyskorvauksen maksamista ei tullut lopettaa. - Uutiset
6.3.2023 8.00
Liipo: Virheellisen päätöksen poistaminen asianosaisen vahingoksiLiikennevakuutuslain mukaan vakuutuslaitoksen on pyydettävä lautakunnan ratkaisusuositusta, kun se haluaa oikaista virheellistä korvauspäätöstään korvauksensaajan vahingoksi, mutta korvauksensaaja ei suostu virheen korjaamiseen. Tässä tapauksessa kyse oli siitä, oliko vakuutusyhtiöllä oikeus muuttaa antamaansa myönteistä henkilövahingon korvauspäätöstä. Lautakunnan mielestä päätöstä ei voitu muuttaa, kun korvauksen hakija ei ollut antanut vääriä tai puutteellisia tietoja eikä korvauspäätöksen jälkeen ollut ilmennyt uusia korvattavuuteen vaikuttavia seikkoja. - Uutiset
3.3.2023 11.00
EUT tulkitsi ajo- ja lepoaika-asetusta (Ruotsi)Ennakkoratkaisupyyntö koskee ajo- ja lepoaika-asetuksen 2 artiklan 1 kohdan a alakohdan tulkintaa. Pyyntö esitettiin asiassa, jossa vastakkain ovat AI ja Ruotsin syyttäjävirasto Åklagarmyndigheten ja jossa on kyse ajopiirturien käyttöä koskevien sääntöjen rikkomisesta. - Uutiset
3.3.2023 10.25
Komissio ehdottaa päivitettyjä vaatimuksia ajokorteille ja tieliikennesääntöjen parempaa rajatylittävää valvontaa EU:ssaKomissio ehdotta ajokortteja koskevien sääntöjen nykyaikaistamista, kaikkialla EU:ssa voimassa olevaa digitaalista ajokorttia sekä uusia säännöksiä liikennesääntöjen rajatylittävän valvonnan tehostamiseksi. LVM kertoo tutustuvansa huolellisesti komission ehdotuksiin ja informoi niistä eduskuntaa. Suomi muodostaa omat kantansa komission ehdotuksiin. Sidosryhmiä kuullaan osana kannanmuodostusta. Ehdotuksia koskevat neuvottelut alkavat keväällä 2023 EU:n ministerineuvoston maaliikennetyöryhmässä ja samanaikaisesti Euroopan parlamentissa. - Uutiset
2.3.2023 13.54
Arviomuistio sähköpotkulautailua ja mikroliikkumista koskevista ratkaisuvaihtoehdoista lausuntokierrokselle 31.3.2023 saakka – 0,5 promillen rajaa sähköpotkulaudan kuljettamiselle ja polkupyöräilyyn esitetäänLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja sähköpotkulautailua ja mikroliikkumista koskevia ratkaisuvaihtoehtoja käsittelevästä arviomuistiosta. Lausuntokierros on käynnissä 2.–31.3.2023. - Uutiset
1.3.2023 14.51
Poliisi otti käyttöön yleistiedoksiannot ajo-oikeuspäätöksissä Länsi-UudellamaallaLänsi-Uudenmaan poliisilaitos on 27.2.2023 alkaen siirtynyt käyttämään yleistiedoksiantoa ajo-oikeuspäätösten viimesijaisena tiedoksiantotapana. Yleistiedoksiantoa voidaan käyttää, kun asiakirjaa ei saada toimitettua muulla tavoin. Poliisin julkisesti ilmoittama ajo-oikeuspäätös on velvoittava päätös, jonka myötä asiakkaan ajo-oikeuden tila muuttuu tai hänet määrätään suorittamaan jokin toimenpide. Tällainen päätös on esimerkiksi asianosaisen määrääminen ajokieltoon. - Uutiset
1.3.2023 9.16
Hallinto-oikeus muutti pysäköintivirhemaksun huomautukseksi