Hakutulokset
- Uutiset
21.4.2017 13.15
Hovioikeus: Polttoainelastissa olevaa täysperävaunuyhdistelmää piittaamattomasti ajaneen kuljettajan teot eivät olleet sakolla sovitettavissaHO piti oikeudenmukaisena ja riittävänä rangaistuksena kahdesta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta KO:n tuomitseman 80 päiväsakon rangaistuksen asemasta 3 kuukauden ehdollista vankeusrangaistusta. Vastaajalle, joka oli vaatinut ajokiellon määräämistä ehdollisena ammatin vuoksi, ei myönnetty jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 21.4.2017) - Uutiset
19.4.2017 15.15
Hovioikeuden kaksi tuomiota vaarallisten aineiden kuljetusrikoksista – syytteet kaatuivat pääosinSyyttäjän käyttöpäällikköä, ongelmajätevastaavaa ja vastaavaa työnjohtajaa vastaan nostamat syytteet vaarallisten aineiden kuljetusrikoksista eivät menestyneet myöskään hovioikeudessa. Kuljettaja syyllistyi vaarallisten aineiden kuljetusrikkomukseen, mutta jätettiin rangaistukseen tuomitsematta. (Vailla lainvoimaa 19.4.2017) - Uutiset
18.4.2017 15.08
Keskuskauppakamari: Eduskunta muutti liikennekaarta – mitä muutokset merkitsevät liikennetoimijoille?Tieliikennemarkkinoita voimakkaasti uudistava lakiesitys, liikennekaari, on keskusteluttanut eduskuntaa jo puoli vuotta. Eduskunnan liikennevaliokunta pääsi kuitenkin lopulta yhteisymmärrykseen lain sisällöstä ja laki todennäköisesti hyväksytään 19. huhtikuuta. Muutettu laki tuo monia muutoksia taksialalle, joukkoliikenteeseen ja tavaraliikenteeseen. Muutoksista kertoo asiantuntija Kaisa Saario Keskuskauppakamarista. - Uutiset
18.4.2017 8.10
Pysäköintivirhemaksut nousevat viidessä kunnassa 1. toukokuutaSisäministeriö on antanut pysäköintivirhemaksuja koskevan asetuksen. Pysäköintivirhemaksut nousevat viidessä kunnassa 1. toukokuuta. Parkkisakkojen nimellä tunnetut pysäköintivirhemaksut nousevat Hämeenlinnassa, Kemiönsaaressa, Kuusamossa Rukan taajama-alueella, Mikkelissä ja Porissa. - Uutiset
7.4.2017 15.30
Suojatien pysähtymättä ylittäneelle kuorma-autoilijalle sakot - sakot myös teosta kimpaantuneelle kaljapullon heittäjälle, jonka korvausvelvollisuutta kuitenkin kohtuullistettiinKuorma-autonkuljettaja, joka oli ohittanut suojatien eteen pysähtyneen auton pysähtymättä, tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 30 päiväsakon rangaistukseen. Jalankulkija, joka oli teon jälkeen heittänyt kaljapullon kuorma-auton tuulilasiin, tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, lievästä vahingonteosta ja vaarallisen esineen hallussapidosta 40 päiväsakon rangaistukseen. Kaljapullon heittäjä velvoitettiin korvaamaan kuorma-autonkuljettajalle tuulilasin rikkoutumisen ja tilanteen selvittelyn vuoksi menetetystä päivämyynnistä 150 euroa. Korvausta oli soviteltu, koska kuorma-autonkuljettaja oli omalla sopimattomalla ja tieliikennelain säännösten vastaisella ajotavallaan syyllistynyt asiassa rikokseen ja provosoinut kaljapullon heittäjää. HO hyväksyi KO:n arvioiman 200 euron suuruisen korvauksen asian selvittelystä aiheutuneesta myynnin katkoksesta. HO hyväksyi myös KO:n ratkaisun korvausvelvollisuuden kohtuullistamisesta yhdellä neljänneksellä. (Vailla lainvoimaa 7.4.2017) - Uutiset
6.4.2017 10.00
Kuluttajalla oli oikeus EU-asetuksen mukaiseen korvaukseen lakon vuoksi perutusta bussimatkasta Kuopio-HelsinkiYhtiö ei ollut tarjonnut matkustajalle EU-asetuksen 19 artiklan 1 kohdan mukaista mahdollisuutta valita lipun hinnan palautuksen ja uudelleenreitityksen välillä. Tällöin matkustajalla oli asetuksen 2 artiklan mukaan oikeus saada korvaus, joka on 50 % lipun hinnasta lipun hinnan korvauksen lisäksi. Näin ollen yhtiön tuli korvata matkustajalle lipun hinta 2 euroa sekä 50 % lipun hinnasta eli yhteensä 3 euroa. Kuluttajalla ei ollut oikeutta saada korvausta vaatimistaan polttoainekustannuksista eikä asian selvittelystä aiheutuneista kuluista. - Uutiset
5.4.2017 12.30
Syyte punaisia valoja päin ajosta hylättiin kun syyllisyydestä jäi järkevä epäilyHO katsoi asian jääneen niin epäselväksi, että vastaajan syyllisyydestä jäi järkevä epäily. Syyte liikennerikkomuksesta oli sen vuoksi hylättävä ja vastaaja vapautettava hänelle tuomitusta rangaistuksesta. (Vailla lainvoimaa 5.4.2017) - Uutiset
4.4.2017 12.20
Hovioikeuden tuomio valvotun ajo-oikeuden ja siihen liittyvän ehdollisen ajokiellon koeajan voimassaoloaikana törkeään rattijuopumukseen syyllistyneelle määrättävästä ajokiellostaValittajalle ei voitu enää määrätä valvottua ajo-oikeutta ja siihen liittyvää ehdollista ajokieltoa. Asian arviointiin ei vaikuttanut se, että valittajalle määrätty valvottu ajo-oikeus ei ollut vielä alkanut. Valitus oli hylättävä myös siltä osin kuin valittaja oli vaatinut, että ehdollista ajokieltoa ei panna täytäntöön. Oikeudenmukaisena ajokiellon kestona voitiin pitää kahta vuotta. Määrättäessä ehdollinen ajokielto täytäntöön pantavaksi ajokiellon viimeinen voimassaolopäivä on ajokorttilain 68 §:n 1 momentin mukaan ajokielloista pisimpään voimassa olevan ajokiellon viimeinen voimassaolopäivä, joka tässä tapauksessa oli nyt tuomittavasta törkeästä rattijuopumuksesta määrättävä kahden vuoden pituinen ajokielto. Asiassa mainituin perustein KO:n määräämää ajokiellon kestoa lyhennettiin siten, että ajokiellon viimeinen voimassaolopäivä on 14.11.2018. (Vailla lainvoimaa 4.4.2017) - Uutiset
4.4.2017 9.52
18 640 euron sakot kahdesta ylinopeudesta - työmatkaa ei pidetty laillisena esteenä tyytymättömyyden ilmoittamatta jättämiselle eikä sakkorangaistuksen suuruutta tai vireillä olevaa lain muutoshanketta voitu pitää erittäin painavana syynä määräajan palauttamiselleHakijan ilmoittamaa työmatkaa Yhdysvaltoihin ei voitu pitää laillisena esteenä tyytymättömyyden ilmoittamatta jättämiselle. Muutakaan laillista estettä ei ollut asiassa ilmennyt. Sakkorangaistuksen suuruutta tai vireillä olevaa lain muutoshanketta ei voitu pitää erittäin painavana syynä määräajan palauttamiselle. Kantelu oli hylättävä. KO oli tuominnut hakijan kahdesta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 20 päiväsakon (á 932 euroa) rangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 4.4.2017) - Uutiset
4.4.2017 8.30
Ajokieltoa ei voi määrätä perusmuotoisesta liikenneturvallisuuden vaarantamisestaAjokorttilain 64 §:n 1 momentissa on lueteltu ne rikokset, joista tuomioistuimen on määrättävä moottorikäyttöisen ajoneuvon kuljettaja ajokieltoon. Näihin rikoksiin kuuluu törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, mutta ei sen sijaan liikenneturvallisuuden vaarantaminen. (Vailla lainvoimaa 4.4.2017) - Uutiset
29.3.2017 14.01
Hovioikeus: Menetettyä määräaikaa rikesakkoasiassa ei voitu palauttaa sakotetun huonon kielitaidon perusteellaA:lle oli lähetetty postitse rikesakkomääräys automaattisessa liikennevalvonnassa havaitusta nopeusrajoitusliikennemerkin noudattamatta jättämisestä. Siihen liitetyn ohjeen mukaan rikesakon vastustaminen tuli tehdä 30 päivässä määräyksen tiedoksisaamisesta. Rikesakkoa ei ollut määräajassa vastustettu. Se, että A:n kielitaito oli mahdollisesti puutteellinen ja hän oli sen vuoksi tulkinnut vastustamisohjeita väärin, ei ollut sellainen peruste, jonka johdosta menetetty määräaika olisi voitu palauttaa. Määräajan palauttaminen rikesakon vastustamiseksi on tarkoitettu sovellettavaksi vain tilanteissa, joissa määräajan noudattamatta jättäminen on johtunut tiedoksisaannissa tapahtuneesta virheestä. Määräajan palauttamiselle ei ollut myöskään erittäin painavia syitä. Hovioikeuden toimivaltaan ei kuulu tutkia rikesakkomääräyksen oikeellisuutta. Vaatimus siitä, että rikesakko siirretään toisen henkilön nimelle jätettiin tutkimatta. (Vailla lainvoimaa 29.3.2017) - Uutiset
27.3.2017 8.01
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen on abstrakti vaarantamisrikos - lähes kaksinkertaista nopeutta sallittuun ajonopeuteen nähden ajanut mies syyllistyi törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseenTörkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen on abstrakti vaarantamisrikos, jonka syyksi lukeminen ei edellytä näyttöä konkreettisen vaaran aiheutumisesta. Riittävää on, että on ollut varteenotettava mahdollisuus siitä, että joku voisi olla vaaran piirissä. Teko täytti törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön. Mies tuomittiin 55 päiväsakon rangaistukseen ja 6 kuukauden ajokieltoon. (Vailla lainvoimaa 27.3.2017) - Uutiset
24.3.2017 13.40
Vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelua yhdenmukaistetaanHallitus on antanut eduskunnalle lakiesityksen liikenteessä käytettävien vaihtoehtoisten polttoaineiden jakelusta. Esityksen tarkoituksena on varmistaa yhteiset tekniset standardit vaihtoehtoisten polttoaineiden julkisille lataus- ja tankkauspisteille. Lisäksi tarkoituksena on asettaa kriteerit kuluttajille ja käyttäjille annettavista tiedoista, jotka koskevat vaihtoehtoisten polttoaineiden merkintöjä ja hintoja sekä lataus- ja tankkauspisteiden sijaintia. - Uutiset
24.3.2017 11.00
Hovioikeus: Kuljettajan työsopimus voitiin purkaa - yleistä turvallisuutta koskevat näkökohdat olivat purkamisoikeutta vastaan puhuvia seikkoja merkittävämpiäKuljettaja oli riidattomasti lähtenyt ajoon ilmoittamatta siitä työnantajalle, saamatta työnantajalta tietoa työtehtävän sisällöstä, näkemättä kuljetuksen asiakirjoja ja varmistamatta niiden olemassaoloa, varmistamatta kuormausta ja sidontaa sekä ottamatta ylipäätään selvää kuorman sisällöstä. Kokonaisuutena arvioiden HO katsoi, että purkamisoikeutta puoltavat, erityisesti yleistä turvallisuutta koskevat, näkökohdat olivat tässä tapauksessa purkamisoikeutta vastaan puhuvia seikkoja merkittävämpiä. Kuljettajan katsottiin laiminlyöneen työsopimuksesta ja laista johtuvien velvollisuuksiensa noudattamisen niin vakavalla tavalla, ettei työnantajalta ollut voitu kohtuudella edellyttää työsuhteen jatkamista edes irtisanomisajan pituista aikaa. (Vailla lainvoimaa 24.3.2017) - Uutiset
20.3.2017 13.36
Rikoksen uhriksi joutuneelta voitiin kohtuudella edellyttää vammojen tarkemman laadun ja laajuuden selvittämistä ilman aiheetonta viivytystä - korvausvaatimus hylättiinHO totesi mm., ettei A ollut näyttänyt, että hänellä olisi ollut hyväksyttävä syy laiminlyödä vammojen tarkemman laadun ja laajuuden selvittäminen ilman aiheetonta viivytystä. Asiassa jäi tästä syystä epäselväksi, missä määrin 8.1.2016 todetut laaja-alaiset repeämät olivat olleet seurausta 2.6.2014 tapahtuneesta liikenneonnettomuudesta ja missä määrin nämä vammat olisivat olleet estettävissä oikea-aikaisella hoidolla. Siten oli mahdollista, että vammat olivat pahentuneet 3.6.2014 jälkeen kuluneen noin puolentoista vuoden aikana. (Vailla lainvoimaa 20.3.2017) - Uutiset
20.3.2017 8.21
FINE: Liikennevakuutusten lähtö- ja maksimibonuksissa sekä vahinkotilanteiden bonusmenetyksissä erojaFINEn uusi vertailu selvittää liikennevakuutusten bonusjärjestelmien eroja kotimaisissa vakuutusyhtiöissä. Yhtiöiden välillä on eroja lähinnä lähtö- ja maksimibonuksissa sekä vahinkotilanteiden bonusmenetyksissä. Uutta on myös useamman auton hinnoittelu samalla bonuksella. Vertailun tiedot koskevat yksityishenkilöiden henkilöautojen vakuuttamista. - Uutiset
14.3.2017 9.35
Kertaluontoinen traktorin kuljetus kuorma-autolla oli ollut vastaajan päätoimeen eli maatalouteen liittyvä toiminto - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteen kuljettajan ammattipätevyyssäännösten rikkomisestaAsiassa oli riidatonta, että vastaajan päätoimi ei ollut ajoneuvon kuljettaminen ja että hän oli pitkän aikaa käyttänyt kuljettamaansa traktoria maataloustoiminnassaan. Myös vastaajan vaihdossa saamaa uutta traktoria oli ollut tarkoitus käyttää maataloustoiminnassa. Vaikka kuljetuksen välittömänä tarkoituksena ei ollut vanhan traktorin tavanomainen käyttö, oli traktorin vaihtamistarkoituksessa suoritettu kertaluontoinen kuljetus ollut vastaajan päätoimeen eli maatalouteen liittyvä toiminto. Syyte oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 14.3.2017) - Uutiset
9.3.2017 15.15
KHO:n päätös ajoneuvon luovutusilmoitusta koskevien rekisterimerkintöjen korjaamisestaAsiassa oli B:n valituksesta ratkaistava, onko Trafi voinut merkitä ajoneuvoliikennerekisteriin kysymyksessä olevan ajoneuvon luovutuksensaajaksi Autolink B/B A:n tekemän yksipuolisen luovutusilmoituksen perusteella ja hylätä Autolink B:n/B:n vaatimuksen sanotun merkinnän poistamisesta. KHO ei tutkinut B:n ajoneuvoverojen poistamista koskevaa vaatimusta. Vaatimus siirrettiin Helsingin HAO:n käsiteltäväksi. KHO tutki asian muilta osin. Hämeenlinnan HAO:n ja Trafin päätökset kumottiin ja asia palautettiin Trafille päätösten kumoamisesta aiheutuvia asianmukaisia toimenpiteitä varten. - Uutiset
8.3.2017 15.10
Alkolukko olisi pitänyt asentaa useaan eri ajoneuvoon - hovioikeus lyhensi törkeään rattijuopumukseen syyllistyneelle yrittäjälle asetetun ehdollisen ajokiellon koeaikaa 6 kuukaudellaValittajan esittämästä selvityksestä ilmeni, että ajo-oikeus oli hänelle ammatin takia välttämätön ja että hän joutuu kuljettamaan työtehtävissään useita eri ajoneuvoja. Kyetäkseen hoitamaan työtehtävänsä valittaja olisi joutunut asentamaan alkolukon useaan eri ajoneuvoon, minkä vuoksi ehdollisen ajokiellon koeajan kestolla katsottiin olevan erityistä merkitystä valittajalle. Valittajaa ei ollut aikaisemmin määrätty ajokieltoon ja hän oli sitoutunut päihdekuntoutukseen. (Vailla lainvoimaa 8.3.2017) - Uutiset
6.3.2017 16.21
Huolimattomasta kaistanvaihdosta Helsingin Runeberginkadulla 10 päiväsakkoa - rangaistusvaatimusta ei katsottu kirjoitetun väitetyn käsimerkin vuoksiNaisen menettelyn seurauksena oikealla ajokaistalla ajoneuvoa kuljettanut vanhempi konstaapeli oli joutunut jarruttamaan voimakkaasti sekä käyttämään äänimerkkiä välttääkseen ajoneuvojen törmäämisen. Nainen oli katsonut, että rangaistusvaatimus oli tosiasiassa kirjoitettu väitetyn käsimerkin, ei kaistanvaihdon vuoksi. Poliisin kertomusta pidettiin kuitenkin uskottavampana. Nainen tuomittiin 1 870 euron sakkorangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 7.3.2017) - Uutiset
3.3.2017 12.10
KHO:n ratkaisu taksiluvan peruuttamisestaA:lle henkilökohtaisesti myönnetyn taksiluvan mukaista taksiliiketoimintaa oli 7.12.2009 lähtien harjoitettu taksiliikennelain 11 §:n vastaisesti ja ilman lupaviranomaisille tehtyä muutoshakemusta toiminnan siirtämiseksi B Oy:n nimiin. Näin ollen taksilupa oli tosiasiallisesti luovutettu yhtiön käytettäväksi, minkä johdosta A:n liikenteen harjoittamisessa oli ilmennyt vakavia ja olennaisia rikkomuksia, jotka liittyvät taksiluvan luovuttamiseen tai velvollisuuteen harjoittaa liikennettä taksiliikennelain 22 §:n 2 momentissa tarkoitetuin tavoin. Hallinto-oikeus katsoi, että ELY-keskuksen oli tullut peruuttaa A:lle myönnetty taksilupa numero TAKSI-ZZ. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
1.3.2017 14.35
KHO:n kaksi ratkaisua Turun taksiliikenteestäKorkein hallinto-oikeus on antanut kaksi ratkaisua, jotka koskevat Turun taksiliikenteestä tehtyjä valituksia. - Uutiset
28.2.2017 14.10
Poliisihallitus: Poliisimiehen poliisin automaattivalvonta-autolla suorittama liikennevalvonta on laillista eikä siitä tarvitse etukäteen ilmoittaaPoliisi on suorittanut kiinteää automaattista liikennevalvontaa vuodesta 1996 ja liikuteltavaa automaattivalvontaa ajoneuvoilla vuodesta 2002 alkaen. Useat viranomaiset ovat tarkastelleet poliisin toimintaa automaattisen liikennevalvonnan ilmoittamisen laillisuuden osalta huolellisesti, eikä toiminnassa ole Poliisihallituksen näkemyksen mukaan havaittu moitittavaa. - Uutiset
27.2.2017 12.02
Liikennevakuutuskeskus: Liikennevahinko ulkomailla – korvausedustajarekisteristä saa tarvittavat yhteystiedotKorvaavan tahon löytäminen olla haastavaa, mikäli joutuu liikenneonnettomuuteen ulkomailla. Tästä syystä Liikennevakuutuskeskuksen verkkosivuilla on julkaistu korvausedustajarekisteri, jonka avulla saa selville minne voi ottaa yhteyttä korvauksien hakemista varten. - Uutiset
24.2.2017 10.01
Katsastusuudistukseen liittyvien lakien muuttaminen alkoiHallitus esittää muutoksia ajoneuvojen katsastukseen liittyviin lakeihin. Esitys on osa katsastuslainsäädännön kokonaisuudistusta. Hallituksen 23. helmikuuta antama lakiesitys koskee muun muassa määräaikaiskatsastuksen tarkastuskohteita ja tarkastusmenetelmiä. Lakiesitys saa myöhemmin keväällä jatkoa valtioneuvoston asetuksesta, jossa säädettäisiin muun muassa katsastusaikavälien harventamisesta. - Uutiset
20.2.2017 16.00
Hovioikeus muutti törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen perusmuotoiseksi, alensi rangaistusta, poisti ajokiellon ja hylkäsi vakuutusyhtiön korvausvaatimuksenHovioikeus johtopäätöksenään päätyi siihen, että A:n menettely ei osoittanut törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen edellyttämää törkeää huolimattomuutta. A:n viaksi jäi, että hän oli kuljettaessaan kuorma-autoa väsyneenä huomiokykynsä herpaantuessa huolimattomuudesta laiminlyönyt antaa samaan suuntaan polkupyörällä ajaneelle M:lle turvallinen tila tiellä, jolloin hänen kuljettamansa auto oli törmännyt M:ään. A oli menettelyllään syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. (Vailla lainvoimaa 20.2.2017) - Uutiset
20.2.2017 14.40
EU-parlamentti vaatii EU:n laajuisia robotiikkaa koskevia sääntöjäPäätöslauselmassaan parlamentin jäsenet pyytävät komissiota esittämään robotiikkaa ja tekoälyä koskevia sääntöjä. Päätöslauselmassa korostetaan, että lakiehdotus tarvitaan pikaisesti selventämään oikeudelliseen vastuuseen liittyviä kysymyksiä erityisesti itseohjautuvien autojen osalta. Mepit pyytävät komissiota myös harkitsemaan, voitaisiinko ajan mittaan roboteille luoda erityinen oikeudellinen asema, joka auttaisi määrittämään, kuka on vastuussa, mikäli robotti aiheuttaa vahinkoa. Robottien nopea kehittäminen saattaa myös johtaa muutoksiin työmarkkinoilla. - Uutiset
15.2.2017 11.04
Suhteen lopettamisesta ilmoittanut avopuoliso auton kyydissä - tieltä ulosajanut mies syyllistyi tapon tai törkeän pahoinpitelyn yrityksen asemasta laittomaan uhkaukseen - ensikertalaiselle 1 v 9 kk ehdotonta vankeuttaMiehen katsottiin syyllistyneen laittomaan uhkaukseen menettelemällä muutoin teonkuvauksessa tarkoitetulla tavalla, mutta siten, että ulosajo oli ollut vahinko ja ettei hän ollut yrittänyt tappaa naista. Rangaistus oli asiassa mitattava rangaistusasteikon yläpäästä. Vankeusrangaistus oli tuomittava ehdottomana siitä huolimatta, ettei miestä ollut aikaisemmin rikoksista rangaistu. KO:n tuomiota muutettiin. (Vailla lainvoimaa 15.2.2017) - Uutiset
13.2.2017 9.07
KHO:n ratkaisu Ahvenanmaan hallintotuomioistuimen päätöksestä koululaiskuljetuksia koskevassa asiassaKorkein hallinto-oikeus kumosi Ahvenanmaan hallintotuomioistuimen päätöksen, hylkäsi hallintotuomioistuimelle tehdyn valituksen ja saattoi kysymyksessä olleelta katsastuskaudelta voimaan Ahvenanmaan moottoriajoneuvotoimiston päätöksen, jossa koululaiskuljetuksia koskevaa maakunta-asetusta oli sovellettu. - Uutiset
8.2.2017 12.32
Syyllistyi puolen vuoden aikana 19 kertaa kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta – toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi ettei edellytyksiä tuomita henkilöauto valtiolle menetetyksi ollutHovioikeus totesi, että A oli tässä yhteydessä tuomittu, paitsi muista rikoksista, myös yhdestä 15.10.2015 tekemästään kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta yhteiseen rangaistukseen ja menettämään valtiolle omistamansa henkilöauto. Rikosrekisteriotteesta ilmenevän tiedon mukaan A oli 20.4.2015 – 17.10.2015 syyllistynyt yhteensä 19 kertaa kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta. Vaikka A oli tuomittu lukuisista kulkuneuvon kuljettamisista oikeudetta, nyt käsiteltävänä oleva teko oli tehty ennen kuin A on 10.12.2015 tuomittu ensimmäistä kertaa vankeusrangaistukseen kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta. Edellytyksiä tuomita A:n omistama henkilöauto valtiolle menetetyksi ei ole. (Vailla lainvoimaa 8.2.2017) - Uutiset
6.2.2017 13.25
Tutkimus: Ylinopeudet vähenivät rikesakkojen korotuksen jälkeenHelsingin yliopiston Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutin (KRIMO) tutkimuksen mukaan ylinopeudet ovat vähentyneet valta- ja kantateillä noin yhdeksän prosenttia rikesakkojen korotuksen jälkeen. Rikesakkojen euromäärät korotettiin syyskuussa 2015 noin kaksinkertaisiksi. Rikesakkoja määrätään lähinnä liikennerikkomuksista. Ylinopeudet vähenivät suhteellisesti eniten poliisin automaattisen liikennevalvonnan kameratolppien ja valvonta-autojen kohdalla. Ylinopeuden johdosta kuvattujen autojen osuus väheni lähes kolmanneksella. Liikenteen automaattisilla mittausasemilla, joiden yhteydessä ei suoriteta poliisin kameravalvontaa, yli 10 km/h ylinopeutta ajavien autojen osuus laski 12,2 prosentista 11,1 prosenttiin. Tällaista ylinopeutta ajavien autojen määrä väheni siis noin yhdeksän prosenttia. Hitaammilla tieosuuksilla ylinopeudet vähenivät enemmän. Keskinopeudet laskivat noin 0,4 kilometrillä tunnissa. - Uutiset
3.2.2017 15.13
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi pyöräilijään törmänneen autoilijan laiminlyöneen väistämisvelvollisuutensa ja syyllistyneen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja vammantuottamukseen - 20 päiväsakkoaSe, ettei autoilija ollut ennen kääntymistään havainnut pyöräilijää, oli osoitus siitä, ettei kevyen liikenteen tarkkailu ollut oikea-aikaista tai riittävää. Väistämisvelvollisuus on ehdoton. Pyöräilijälle aiheutunutta reiden lihasvauriota ei ollut pidettävä vähäisenä ruumiinvammana. (Vailla lainvoimaa 3.2.2017) - Uutiset
2.2.2017 13.18
Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin muutosehdotus valtioneuvostossa – esillä sähköautojen latausvalmiudet rakennuksissaValtioneuvosto käsitteli 2. helmikuuta EU:n komission ehdotusta rakennusten energiatehokkuusdirektiivin muuttamisesta. Muutosehdotukset koskevat muun muassa sähköautojen latauspisteitä rakennusten pysäköintipaikkoihin sekä rakennusten automaatio- ja valvontajärjestelmiä. Valtioneuvosto päätti lähettää ehdotusta koskevan kirjelmän eduskunnan käsiteltäväksi. Valtioneuvosto pitää myönteisenä, että sähköautojen latausmahdollisuuksia edistetään uusissa rakennuksissa ja laajamittaisesti korjattavissa rakennuksissa. Direktiiviehdotuksen mukaan uusiin tai laajasti korjattaviin asuinrakennuksiin, joissa on yli 10 pysäköintipaikkaa, valmisteltaisiin kaapelointi siten, että jokaiseen pysäköintipaikkaan voidaan asentaa sähköautojen latauspiste. Laajasti korjattavien asuinrakennusten kohdalla kaapelointi koskisi noin 600 asuinkerrostaloa vuodessa. - Uutiset
1.2.2017 10.01
Vaati suolle aiheutetusta mönkijävahingosta 123.600 euroa – hovioikeus hyväksyi 3.000 euroaHovioikeus katsoi toisin kuin käräjäoikeus, ettei vastaajien huolimattomuus ollut niin vähäistä, että heidät voitaisiin rikoslain 6 luvun 12 §:n 1 kohdan nojalla jättää rangaistukseen tuomitsematta. Oikeudenmukainen seuraamus vastaajien syyksi luetusta maastoliikennerikkomuksesta oli 20 päiväsakkoa. Todistajien kertomuksista kävi ilmi, että kyseiseltä alueelta ja lähes asianomistajan omistaman 14,6 hehtaarin suuruisen suoalueen vierestä oli ostettu maata myös korkeampaan hintaan kuin 100 euroa hehtaarilta, mikä oli kirjallisena todisteena esitetystä metsänhoitoyhdistyksen lausunnosta ilmenevä hintataso. Näin ollen hovioikeus arvioi kohtuulliseksi vahingonkorvauksen määräksi suoalueen ennallistamisen osalta vaaditusta korvauksesta 3.000 euroa, jonka vastaajat ovat velvollisia yhteisvastuullisesti maksamaan A:lle. (Vailla lainvoimaa 1.2.2017) - Uutiset
27.1.2017 10.16
Ajoradalle esineitä laittaneet miehet tuomittiin lukuisista liikennetuhotöistä ja vahingonteoista vankeusrangaistuksiinHO:ssa oli syyksilukemisen osalta ratkaistavana kysymys siitä, täyttikö A:n menettely liikennetuhotyön vai ainoastaan liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön. Vahingontekoa koskevien syytekohtien osalta HO:ssa oli kysymys siitä, oliko A menettelyllään syyllistynyt vahingonteon asemesta lievään vahingontekoon ja kohdan 12 osalta vahingonteon asemesta avunantoon vahingontekoon. Kysymys myös siitä, oliko A:n omistamaa henkilöauto voitu tuomita valtiolle menetetyksi. KO:ssa vastaajat oli lisäksi velvoitettu suorittamaan asianomistajille korvauksia mm. ajoneuvojen vahingoittumisesta. (Vailla lainvoimaa 27.1.2017) - Uutiset
25.1.2017 15.15
KHO:n ratkaisu tavaraliikennelupien pysyvästä peruuttamisestaELY-keskus oli peruuttanut pysyvästi A Ky:n tavaraliikenneluvat. Tavaraliikennelain 8 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaista edellytystä siitä, ettei liikenteenharjoittajalla ole maksukykyyn nähden vähäistä suurempia verojen ja muiden lainkohdassa tarkoitettujen maksujen laiminlyöntejä, oli pidettävä liikenteenharjoittaja-asetuksen sallimana oikeasuhtaisena ja syrjimättömänä lisävaatimuksena. ELY-keskus oli voinut perustaa päätöksensä yksinomaan mainittuun lainkohtaan, eikä sillä seikalla, täyttikö A Ky liikenteenharjoittaja-asetuksen 7 artiklan 1 kohdan mukaiset vakavaraisuusvaatimukset, ollut asiassa merkitystä. - Uutiset
25.1.2017 14.15
KHO:n kaksi taksiluvan peruuttamista koskevaa ratkaisuaKHO katsoi, että vaikka X Oy:n määräämisvalta oli muodollisesti säilynyt B-sarjan osakkeen omistajalla C:llä, X Oy:n määräämisvalta oli tosiasiallisesti siirretty Y Oy:lle. Kun X Oy ei ollut kuuden kuukauden kuluessa A-sarjan osakkeiden myynnistä hakenut uutta lupaa yhtiön taksiluville, ELY-keskuksen oli tullut peruuttaa X Oy:n taksiluvat. Toisessa tapauksessa KHO katsoi, ettei A Oy:tä ollut luovutettu taksiliikennelain 11 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla. Vaikka A Oy:n määräämisvalta oli muodollisesti siirtynyt B Oy:ltä C:lle, A Oy:n tosiasiallinen määräämisvalta oli ollut sekä ennen osakekauppaa että sen jälkeen C:llä. - Uutiset
24.1.2017 8.00
Kevytmoottoripyöräilijä kuoli ajettuaan siltaan sidottuun köyteen - ohjelmapalveluita järjestäneen yhtiön toimitusjohtaja ja opas syyllistyivät kuolemantuottamukseen ja liikenneturvallisuuden vaarantamiseenMies oli ajanut kevytmoottoripyörällä Kuusankosken ylittävälle sillalle, törmännyt köyteen ja paiskautunut sillan kannelle ja menehtynyt saamiinsa vammoihin. Vastaajat olivat huolimattomuudellaan aiheuttaneet miehen kuoleman. KO:n tuomiota muutettiin. (Vailla lainvoimaa 24.1.2017) - Uutiset
24.1.2017 7.11
Liikenneverkkoyhtiön selvitys keskeytetään ja Ota kantaa -keskustelu päättyiHallitus sopi huhtikuussa 2016, että liikenne- ja viestintäministerin johdolla valmistellaan esitys liikenneverkon kehittämiseksi liiketaloudellisesti. Esitys tuli laatia siten, että tarvittavat päätökset voidaan tehdä toiminnan käynnistämiseksi vuoden 2018 alussa. Liikenneverkkoyhtiötä koskevan selvityksen laatimiseen osallistui suuri määrä asiantuntijoita liikenne- ja viestintäministeriöstä ja sen hallinnonalan virastoista sekä sidosryhmistä.
- Selvityksen lähtökohta oli, että liikkumisen kustannukset eivät nouse. Pääministeri Sipilän kanssa on sovittu, että autoverosta ei luovuta, ja sen vuoksi liikenneverkkoyhtiö ei voisi saada toimintaansa varten riittäviä asiakasmaksutuloja. Liiketaloudellisia edellytyksiä liikenneverkon kehittämiseksi ei siten ole olemassa, joten keskeytämme selvityksen, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner. - Uutiset
23.1.2017 10.10
Autonvuokraamiseen yhtenäiset käytännöt EU:ssaEuroopan komission, Euroopan kuluttajaviranomaisten ja viiden suuren autovuokraamoyrityksen neuvottelut autovuokrauksen yhteisistä periaatteista on saatu päätökseen. Autonvuokraamiseen pätevät jatkossa yhtenäiset käytännöt riippumatta siitä, missä EU-maassa autovuokraamo toimii ja kuluttajat asioivat. Autovuokraamot ovat sitoutuneet kertomaan kaikista autonvuokraukseen liittyvistä olennaisista tiedoista selkeällä ja ymmärrettävällä tavalla. Myös autonvuokrauksen hinnoittelun läpinäkyvyyttä lisätään ja autonvuokraamoiden on esimerkiksi ilmoitettava näkyvästi autonvuokrauksen hinta, johon kaikki pakolliset maksut sisältyvät. - Uutiset
19.1.2017 14.33
Liikenneverkkoyhtiötä koskeva selvitys julkaistiin – Ota kantaa -palvelussa voi ottaa kantaa 23. tammikuuta alkaenLiikenne- ja viestintäministeriö ehdottaa, että valtion liikenneverkon ylläpidosta vastaisi valtion erityistehtäväyhtiö. Yhtiön toiminta ei olisi riippuvaista valtion taloudesta, vaan kansalaisten ja elinkeinoelämän tarpeista ja tyytyväisyydestä, sanoi ministeri Anne Berner liikenneverkkoyhtiötä koskevan selvityksen julkaisutilaisuudessa 19. tammikuuta 2017. - Uutiset
18.1.2017 11.06
Hovioikeuden ratkaisu luvattomasta taksiliikenteestä (Uber)A oli ajanut henkilöautollaan Uber-sovelluksen kautta tietoonsa saamia henkilökuljetuksia korvausta vastaan. A ei ollut tuntenut entuudestaan kuljetettavia henkilöitä eikä hänellä ollut taksilupaa. Kysymys siitä, oliko A:n menettelyä pidettävä sellaisena taksiliikennelain 28 §:n 1 momentin rangaistussäännöksessä tarkoitettuna ammattimaisena henkilöiden kuljettamisena henkilöautolla, mikä on edellyttänyt lain 4 §:ssä säädettyä taksilupaa. Lisäksi kysymys kieltoerehdyksestä ja siitä, tuliko menetettävä hyöty määritellä niin sanotun bruttohyötyperiaatteen mukaisesti vai tuliko se laskea ajoista saadun palkkion ja erinäisten kulujen erotuksena eli nettohyötyperiaatteen mukaan. Kysymys myös menettämisseuraamuksen kohtuullistamisesta. - Uutiset
13.1.2017 10.10
KHO: Törkeä lapseen kohdistunut seksuaalinen hyväksikäyttö ja seksuaalinen hyväksikäyttö oli riittävä syy taksiluvan epäämiselle kokonaan – hallinto-oikeuden päätös kumottiinKorkein hallinto-oikeus katsoi, ettei valittajan tekoja voitu pitää lain tavoitteena olevan taksiliikenteen turvallisuuden kannalta vähäisinä, vaikka ne olivat tapahtuneet muulloin kuin taksiliikennettä harjoitettaessa eikä valittajaa ollut aiemmin tuomittu muihin vankeusrangaistuksiin. ELY-keskus oli siten voinut katsoa rikosten ja niistä tuomitun rangaistuksen osoittaneen valittajan olevan ilmeisen sopimaton harjoittamaan taksiliikennettä sekä peruuttaa A:n taksiluvan kokonaan. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden päätös oli kumottava ja ELY-keskuksen päätös saatettava voimaan sekä A:n valitus hylättävä. - Uutiset
3.1.2017 11.15
KHO ei myöntänyt poliisille sivutoimilupaaPerusoikeuksien kannalta asiassa oli viime kädessä kysymys siitä, että sivutoimiluvan epääminen estää A:ta toimimasta poliisin virkansa ohella samanaikaisesti moottoriajoneuvojen kuljettajien koulutus- ja konsultointitehtävissä. Perusoikeuksien rajoittamiselle tällä tavoin oli katsottava olevan poliisin tehtävien ja toimivaltuuksien erityisluonteeseen liittyvät hyväksyttävät lainmukaiset perusteet. Hallinto-oikeus katsoi, että Helsingin poliisilaitos oli toiminut sille asiassa kuuluvan harkintavallan rajoissa A:n sivutoimilupahakemuksen hylätessään. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
2.1.2017 10.10
KHO kumosi hallinto-oikeuden ja pysäköinninvalvojan päätökset pysäköintikiekkoasiassaAsiassa oli kysymys siitä, oliko A voinut merkitä pysäköintikiekkoon pysäköimisajan tosiasiallisen pysäköintihetken mukaan, kun ajoneuvo oli pysäköity aikana, jolloin pysäköinnin aikarajoitus ja pysäköintikiekon käyttövelvollisuus eivät olleet voimassa. KHO totesi, että tieliikenneasetuksen 21 §:n nojalla ei voitu katsoa, että pysäköintikiekkoon olisi nyt esillä olevassa tilanteessa tullut merkitä ajankohta, jolloin aikarajoitus tuli seuraavan kerran voimaan eli kello 8.00. Liikenneministeriön pysäköintikiekon käyttämisestä antaman päätöksen sanamuodon mukaisesti A oli siten voinut merkitä pysäköintikiekkoon saapumisajaksi pysäköinnin alkamista seuraavan tasa- tai puolitunnin, siitä riippuen kumpi ajankohta oli aikaisempi, eli kello 7.00/19.00. A ei näin ollen ollut käyttänyt pysäköintikiekkoa virheellisesti. A:n pysäköintikiekkoon saapumisajaksi merkityn saapumisajan perusteella A:n ajoneuvo ei ollut kello 9.41 vielä pysäköitynä yli sallitun pysäköintiajan. - Uutiset
29.12.2016 11.15
KHO:n ratkaisu vammaisen pysäköinnistä – pysäköintiluvan valokopion käyttämisen salliminen tekisi mahdolliseksi luvan väärinkäyttämisenKorkein hallinto-oikeus katsoi, ettei A:n pysäköintivirhe ollut vähäinen, kun otettiin huomioon, että vammaisen pysäköintilupa oli henkilökohtainen lupa eikä ajoneuvokohtainen lupa ja että luvan valokopion käyttäminen tekisi mahdolliseksi luvan väärinkäyttämisen. Tämän vuoksi hallinto-oikeuden päätös pysäköintivirhemaksun muuttamisesta huomautukseksi kumottiin ja A:lle määrätty pysäköintivirhemaksu saatettiin voimaan. - Uutiset
20.12.2016 11.01
KHO poisti äänestyspäätöksellä pysäköintivirhemaksunA oli pysäköinyt ajoneuvonsa, jossa oli vammaisen pysäköintilupa, Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalin edustalle paikkaan, jossa pysäköinti oli liikennemerkillä kielletty. Lentoasema-alue oli yksityisaluetta, jossa vammaisen pysäköintiluvalla ei voinut, toisin kuin yleisillä alueilla, pysäköidä tällaisen pysäköintikiellon vastaisesti. Lentokenttäalueen yksityisalueluonnetta ei kuitenkaan voinut päätellä alueen teiden tai niiden varrella olevien liikennemerkkien perusteella. Korkein hallinto-oikeus katsoi, että A oli voinut perustellusti erehtyä alueen luonteesta. Hänelle oli voinut syntyä oikeutettu odotus sen suhteen, että kysymyksessä olisi yleinen alue ja että ajoneuvon pysäköiminen vammaisen pysäköintilupaan perustuen olisi ollut sallittu. Hänelle määrätty pysäköintivirhemaksu oli poistettava. Äänestys 3–2 - Uutiset
16.12.2016 12.05
Valtioneuvoston periaatepäätös tieliikenteen turvallisuudestaValtioneuvosto linjaa periaatepäätöksessään toimet, joilla edistetään tieliikenteen turvallisuutta niin kuljettajien, ajoneuvojen kuin teidenkin osalta. Periaatepäätös luo edellytyksiä liikenneturvallisuutta lisäävälle automaatiolle ja digitalisen tiedon hyödyntämiselle liikenteessä. Periaatepäätöksen pitkän aikavälin visiona on, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. - Uutiset
9.12.2016 14.03
Liikennevahinkolautakunnan uusia soveltamisohjeita vuodelle 2017Liikennevahinkolautakunta on julkaissut neljä soveltamisohjetta vuodelle 2017: Henkilövahinkojen normikorvausten määrät 2017 (1/2016), Liikennevakuutuksen hoitotuki ja vaatelisä 2017 (2/2016), Seisonta-ajan korvaukset (3/2016) ja Rautatiekaluston seisonta-ajan korvaukset (4/2016). - Uutiset
8.12.2016 16.15
Suomi ryhtyy keventämään ajoneuvojen katsastussäädöksistä "Suomi-lisiä" – määräaikaiskatsastusten väli pitenee alle kymmenvuotisissa autoissaLiikenne- ja viestintäministeriö valmistelee katsastuslainsäädännön uudistamista. Säädöksistä on tarkoitus poistaa Suomessa nyt voimassa olevia kansallisia lisäsäännöksiä. Tämä merkitsee muun muassa määräaikaiskatsastusten välin pitenemistä. Nyt valmisteltavassa uudistuksessa kevyiden ajoneuvojen, kuten henkilö- ja pakettiautojen määräaikaiskatsastuksen katsastusaikaväliä muutettaisiin siten, että ensimmäinen katsastus olisi viimeistään neljän vuoden kuluttua käyttöönotosta, sen jälkeen kahden vuoden välein kunnes auto on ollut käytössä kymmenen vuotta. Yli kymmenvuotiaat autot katsastettaisiin vuoden välein. - Uutiset
7.12.2016 16.05
Keskuskauppakamari: Mitä muutoksia liikennekaari tuo liikennetoimijoille?Hallituksen ensimmäinen liikennekaaripaketti on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Liikennekaaressa liikenne nähdään palveluna ja matkaketju palvelukokonaisuutena. Asiakaslähtöisellä ajattelulla ja mahdollistavalla sääntelyllä tavoitellaan tehokkuutta liikennejärjestelmään ja kasvua liikennealalle. Mikäli liikennekaaren toteutuksessa onnistutaan, liikennekaari tuo alalle uutta yritystoimintaa ja kauan kaivattua piristystä talouteen, Keskuskauppakamarista todetaan. - Uutiset
7.12.2016 11.36
Käräjäoikeuden tavoin hovioikeus katsoi etteivät lääninhallitus ja ELY-keskus olleet virheestä huolimatta toimineet huolimattomasti taksilupia myöntäessään – taksilupien myöntämättä jättämisestä ei korvauksia valtioltaTaksiautot oli kanteellaan käräjäoikeudessa vaatinut Suomen valtiolta vahingonkorvausta taloudellisesta vahingosta, joka sille oli aiheutunut taksilupien myöntämättä jättämisestä sekä siitä, että taksiluvat oli myönnetty A:lle ja B:lle. Taksiautojen taksilupia koskeva hakemus olisi KHO:n ratkaisun mukaan pitänyt vuonna 2010 ratkaista myöntämällä Taksiautoille taksilupa. ELY-keskuksen tekemä päätös oli ollut virheellinen, kun taksiluvat oli myönnetty A:lle ja B:lle ja Taksiautojen taksilupahakemus oli hylätty. Hovioikeuden päätöksessä mainitut seikat huomioon ottaen ELY-keskus ei ollut kuitenkaan menetellyt siten tuottamuksellisesti, että toimen tai tehtävän suorittamiselle sen laatu ja tarkoitus huomioon ottaen kohtuudella asetettavia vaatimuksia olisi rikottu. Taksiautojen valitus ja sen kanne oli siten hylättävä. (Vailla lainvoimaa 7.12.2016) - Uutiset
1.12.2016 16.09
Ajo-oikeuden tarve ammatin ja sairauden perusteella ei puoltanut ehdollisen ajokiellon määräämistä eikä ajattelemattomuus riittänyt perusteeksi lievemmälle seuraamukselleTörkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ohitustilanteessa syyllistyneelle moottoripyöräilijälle (hetkellistä ylinopeutta 60 km/t) määrätyn ajokiellon määräämiselle ehdollisena ei ollut erityisen painavia syitä. (Vailla lainvoimaa 1.12.2016) - Uutiset
1.12.2016 15.23
Törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ehdolliseen vankeuteen tuomitun esitutkinnassa ja käräjäoikeuden kirjallisessa menettelyssä antamalle tunnustukselle ei annettu hovioikeudessa merkitystä - ratkaisun oli perustuttava muuhun asiassa esitettyyn selvitykseenKuultuaan vastaajaa ja kahta todistajaa (säiliöautonkuljettajaa ja vastaan tullutta autoilijaa) HO päätyi siihen, että asiassa kerrotuissa olosuhteissa valittaja oli ohituskieltoa rikkomalla menetellyt törkeän huolimattomasti ja oli siten syyllistynyt siihen törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, josta hänelle oli vaadittu rangaistusta. KO:n vastaajalle tuomitsema ehdollinen 40 päivän vankeusrangaistus oli oikeudenmukainen ja oikeuskäytännön mukainen. KO:n tuomiota ei ollut syytä muuttaa myöskään vakuutusyhtiölle suoritettavan 6 506,67 euron korvausvelvollisuuden osalta. (Vailla lainvoimaa 1.12.2016) - Uutiset
24.11.2016 15.31
Voimassa oleva nopeusrajoitus määräytyy liikennemerkin, ei navigaattorin tai nopeusmittarin mukaan - kuljettaja syyllistyi liikenneturvallisuuden vaarantamiseen kun kesänopeusrajoituksiin ei ollut vielä aamupäivällä siirryttyUskottavana oli sinänsä pidetty vastaajan kertomusta, jonka mukaan hänen navigaattorinsa ja nopeusmittarinsa olivat tilanteessa näyttäneet nopeusrajoituksen olevan 100 km/h. Tämä ei kuitenkaan luotettavasti osoittanut, että nopeusrajoitus kyseisellä tieosuudella olisi ollut 100 km/h. Myöskään se seikka, että liikennemerkin osoittama nopeusrajoitus kyseisellä tieosuudella oli iltapäivällä ollut vastaajan ja hänen poikansa mukaan 100 km/h, ei osoittanut, että nopeusrajoitus olisi aamulla ollut sama. Koska kyseessä oli ollut aika, jolloin talvinopeusrajoituksista oli siirrytty kesänopeusrajoituksiin, mahdollista oli, että liikennemerkki oli vaihdettu kyseisen päivän aikana syytteessä kuvatun tapahtuman jälkeen. (Vailla lainvoimaa 24.11.2016) - Uutiset
22.11.2016 16.09
Autoilijan olisi tullut noudattaa taajama-alueen suurinta sallittua ajonopeutta vaikka sitä ilmentäviä liikennemerkkejä ei ollut lähtöpaikan ja pysäytyspaikan välillä - ylinopeussakko nousi 616 eurosta 5 278 euroonMiehen, joka oli ajanut Tahkovuoren alueella vähintään 78 kilometrin tuntinopeutta, katsottiin ajonsa aikana täytyneen tietää olleensa taajama-alueella. Päiväsakon rahamääräksi, joka oli perustunut miehen käräjäoikeuden pääkäsittelyssä ilmoittamiin alentuneisiin nettokuukausituloihin, oli miehen verotustietojen perusteella käräjäoikeuden tuomiossa vahvistetun 44 euron asemasta vahvistettava 377 euroa. Näin ollen liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tuomitun 14 päiväsakon yhteismääräksi tuli 5 278 euroa. (Vailla lainvoimaa 22.11.2016) - Uutiset
22.11.2016 12.05
Markkinaoikeuden kaksi ratkaisua valitusoikeudesta linja-autoliikenteen paketinkuljetusjärjestelmää koskevassa kilpailurikkomusasiassaKilpailu- ja kuluttajavirasto oli määrännyt Matkahuollon lopettamaan sanotussa päätöksessä ja seuraamusmaksuesityksessä kuvatun kilpailulain 5 §:ssä ja Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 101 artiklan 1 kohdassa kielletyn menettelyn, jossa uusien vuorojen pääsy Matkahuollon paketinkuljetusjärjestelmään oli tosiasiassa estetty ilman syrjimättömiä ja objektiivisia valintakriteerejä. Markkinaoikeus totesi muun muassa, että Pohjolan Matkan mahdollinen osallisuus väitettyyn kilpailurikkomukseen ratkaistaan myöhemmin markkinaoikeudessa seuraamusmaksuesityksen käsittelyn yhteydessä. Koska Pohjolan Matka on asianosainen seuraamusmaksuesityksen myöhemmässä käsittelyssä, sillä on tilaisuus lausua kaikista päätöksen ja seuraamusmaksuesityksen perusteluista ilmenevistä seikoista tämän käsittelyn yhteydessä. Pohjolan Matkalla ei siten ollut KKV:n päätökseen kohdistuvaa oikeusturvan tarvetta saada erikseen ratkaisua kieltopäätöksen perusteella. (Vailla lainvoimaa 22.11.2016) - Uutiset
21.11.2016 9.27
Liikenneonnettomuudessa kuolleen henkilön oikeudenomistajia ei tarvinnut kutsua rikosasian istuntoon eikä heille tarvinnut muutoinkaan ilmoittaa käsittelystä - käräjäoikeuden lainvoimaista tuomiota ei poistettuEsitutkinnassa rangaistusta vaatinet kantelijat olivat esitutkinnan jälkeen odottaneet asian käsittelyä. Kun he olivat tiedustelleet KO:sta asian etenemistä, heille oli ilmoitettu, että asia oli käsitelty ja tuomio, jolla syytteet liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, kuolemantuottamuksesta ja vammantuottamuksesta oli hylätty, oli lainvoimainen. HO katsoi, ettei KO:n käsittelyssä ollut tapahtunut OK 31 luvun 1 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaista kuulemisvirhettä, kun pääkäsittely oli toimitettu kutsumatta istuntoon esitutkinnassa rangaistusta vaatineita kantelijoita tai ilmoittamatta heille muutoin käsittelyn ajankohdasta. (Vailla lainvoimaa 21.11.2016) - Uutiset
18.11.2016 16.00
Hovioikeus muutti törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen perusmuotoiseksi ja kumosi ajokiellonA ei ollut pysähtynyt ajaessaan pihasta tielle. Vaikka tieliikennelain 14 §:n 3 momentti ei edellytä pysähtymistä, olisi se väistämisvelvollisuuden kannalta ollut välttämätöntä varsinkin, kun A kertoi huomanneensa nuorisojoukon koulun luona, ja kun otettiin huomioon valokuvista ilmenevä A:n pihasta oleva varsin huono näkyvyys tielle. Hänen olisi tullut olla erityisen varovainen. A kertoi katsoneensa ensin vasemmalle, sitten oikealle ja katsoessaan uudestaan vasemmalle hän oli jo osin tiellä. A ei huomannut vasemmalta lähestyvää B:tä tai huomasi tämän liian myöhään. Kuitenkin edellä todettu huono näkyvyys huomioon ottaen muiden tienkäyttäjien havainnointia riittävän varmasti ja turvallisesti ei ollut mahdollista tehdä A:n käyttämällä nopeudella pihalta tielle ajettaessa. Mainitut seikat puoltaisivat katsomaan A:n huolimattomuuden törkeäksi. Toisaalta Alakouluntien alhaisesta nopeusrajoituksesta johtuen onnettomuuden riskipotentiaali oli yleisesti ottaen ollut kuitenkin tässä tapauksessa vähäinen. Osaltaan A:n havainnointivirheen voitiin lisäksi arvioida johtuneen B:n liiallisesta tilannenopeudesta. Mainittuja näkökohtia punnittuaan hovioikeus katsoi, ettei A:n menettely ollut törkeän huolimatonta. A oli näin ollen syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. (Vailla lainvoimaa 18.11.2016) - Uutiset
17.11.2016 13.34
Hovioikeus arvioi punaisia päin ajaneen autoilijan liikennerikoksen törkeyttäKäräjäoikeuden syyksilukeminen perustui todistaja R:n luotettavaan ja yksityiskohtaiseen kertomukseen. R kertoi A:n kuljettaman auton tulleen linja-autokaistaa reipasta vauhtia punaisia valoja päin, jarruttaneen nopeasti ja jatkaneen matkaa suojatien yli pysähtymättä. R:n havaintojen mukaan suojatietä ylittämässä ollut jalankulkija oli välttänyt onnettomuuden vain omasta toiminnastaan johtuen. A ei olisi ehtinyt pysäyttää autoa, mikäli jalankulkija ei olisi havainnut häntä viime hetkellä. R:n kertomuksen perusteella oli selvitetty, että A oli menettelyllään aiheuttanut konkreettisen vaaratilanteen ja siten hänen menettelynsä oli ollut omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle ja terveydelle. Asiassa esitetty näyttö ei antanut hovioikeudelle aihetta arvioida syyksilukemista toisin kuin käräjäoikeus oli tehnyt. A oli siten syyllistynyt törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. (Vailla lainvoimaa 17.11.2016) - Uutiset
14.11.2016 16.00
Hovioikeuskaan ei hyväksynyt vakuutusyhtiön vaatimusta takautumisoikeudesta vammantuottamuksia koskevassa moottoripyöräonnettomuudessaKäräjäoikeus oli katsonut A:n tahallaan kiihdyttäneen moottoripyöräänsä siten, että moottoripyörän keula oli noussut ilmaan. A oli menettänyt moottoripyöränsä hallinnan, jolloin moottoripyörä oli törmännyt noin 40–50 metrin etäisyydellä olleisiin jalankulkijoihin. Kahdelle jalankulkijoista oli aiheutunut tapahtumassa vammoja, jotka eivät olleet vähäisiä. Hovioikeus katsoi, ettei sinänsä vakava hetkellinen piittaamattomuus kuitenkaan osoittanut A:n suhtautuneen niin häikäilemättömästi taikka välinpitämättömästi hänestä 40–50 metrin etäisyydellä olleille henkilöille aiheutuvan vakavan vaaran mahdollisuuteen, että hänen olisi voitu katsoa menetelleen vakuutussopimuslain 75 §:n tarkoitetulla tavalla törkeän huolimattomasti. (Vailla lainvoimaa 14.11.2016) - Uutiset
10.11.2016 13.57
Puolen vuoden ikäisen sokean lapsen huoltajalle ei myönnetty vammaisen pysäköintilupaa - sen ikäinen lapsi ei muutenkaan pystynyt kävelemään itsenäisestiHAO katsoi asiassa olleen riidatonta, että lapsella oli vamma, jonka perusteella poliisi voi myöntää pysäköintiluvan. Poliisilaitoksen kielteisen päätöksen tekohetkellä A oli kuitenkin ollut vasta noin puolen vuoden ikäinen. Sen ikäinen lapsi ei muutenkaan pystynyt kävelemään itsenäisesti. Poliisilaitos oli siten voinut katsoa, ettei tässä vaiheessa ollut syytä luvan myöntämiseen. - Uutiset
3.11.2016 12.31
Hovioikeus: Mahdollinen lyhytaikainen lomauttaminen ajo-oikeuden puuttumisen vuoksi ei ollut peruste ajokiellon lyhentämiselleHovioikeus totesi, että ajo-oikeuden menettämisestä ei ollut ainakaan ennen mahdollista lomauttamista haitallisia seuraamuksia A:n toimeentulolle. Ajokielto oli kestoltaan oikeuskäytännön mukainen. Esitetty selvitys ei osoittanut ajokiellon jäljellä oleva noin kahden kuukauden kesto huomioon ottaen, että mahdollista lyhytaikaista lomauttamista lukuun ottamatta ajokiellon vaikutukset olisivat sellaiset, että ajokiellon kestoa tulisi tällä perusteella lyhentää. Näin ollen aihetta käräjäoikeuden tuomion muuttamiseen ei ollut. (Vailla lainvoimaa 3.11.2016) - Uutiset
3.11.2016 11.30
Menetti 2-vuotiaan tyttärensä liikenneonnettomuudessa - lapsen menetys huomioitiin rangaistusta määrättäessä, mutta tuomittua valvontarangaistusta ei lievennetty ehdolliseksiKuolemantuottamus on virallisen syytteen alainen rikos, eikä sillä seikalla, kenen lapsi vastaajan rikoksen johdosta on menehtynyt, ole lähtökohtaisesti merkitystä rangaistusta määrättäessä. Kuitenkin oman lapsen menetys puheena olevassa tapauksessa oli ollut niin vakava ja haitallinen rikoksesta sen tekijälle aiheutunut seuraus, että se tuli ottaa huomioon rangaistusta määrättäessä. Vankeusrangaistuksen pituus (3 kk.) olisi puoltanut ehdollisen vankeusrangaistuksen tuomitsemista. Vastaaja oli kuitenkin vuonna 2009 tuomittu ehdollisiin vankeusrangaistuksiin. Lisäksi vastaaja oli tuomittu vuosina 2011 ja 2013 yhdyskuntapalvelurangaistuksiin samankaltaisesta rikollisuudesta kuin nyt oli kysymys. Tähän nähden ehdollinen vankeusrangaistus ei ollut riittävä rangaistus vastaajan syyksi nyt luetuista rikoksista. Lisäksi aiemmat yhdyskuntapalvelurangaistukset olivat esteenä yhdyskuntapalvelurangaistuksen tuomitsemiselle. (Vailla lainvoimaa 3.11.2016) - Uutiset
20.10.2016 14.02
Hovioikeus tuomitsi väsyneenä vastaantulevaan autoon törmänneen kuorma-autonkuljettajan törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kahdesta törkeästä kuolemantuottamuksesta 1 vuoden 6 kuukauden ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja suorittamaan vahinkovakuutusyhtiölle regressioikeuteen perustuvaa korvaustaVastaajan ei ollut näytetty laiminlyöneen tai lykänneen ajopiirturin edellyttämiä pakollisia taukoja. Näytetyksi oli tullut, että vastaaja oli ollut valveilla noin 13 tunnin ja työvuorossa noin 12 tunnin ajan ennen onnettomuutta. Asiassa esiin tulleet seikat tukivat näkemystä siitä, että vastaaja oli nukahtanut ajoneuvoa kuljettaessaan. Esitetty selvitys ei osoittanut, että vastaaja olisi riittävällä tavalla väsymystilaansa poistaakseen pitänyt taukoja ja yrittänyt virkistää itseään. Tähän nähden vastaaja oli jatkaessaan ajoaan väsyneenä suhtautunut hyväksyvästi ja ainakin välinpitämättömästi vakavan vaaran mahdollisuuteen toisen hengelle tai terveydelle. Näin menetellessään vastaaja oli törkeästä huolimattomuudesta rikkonut TLL 3 §:n 1 momentin ja 63 §:n 1 momentin säännöksiä. Sairauskohtauksesta tai muusta mahdollisesta onnettomuuden aiheuttaneesta syystä ei ollut esitetty mitään näyttöä. Vastaaja velvoitettiin korvaamaan vakuutusyhtiölle sen asianomistajille maksamasta määrästä 42.068,36 euroa. (Vailla lainvoimaa 20.10.2016) - Uutiset
20.10.2016 10.10
KHO: Kelataksivälitykseen liittyvä tilausvälityskeskuksen toiminta ei ollut epäasiallista YlitorniossaElinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus oli valituksenalaisessa päätöksessään katsonut, että tilausvälityskeskuksen toimintaa ei ollut valvontapyynnössä esitetyillä perusteilla pidettävä taksiliikennelain 15 §:ssä tarkoitetulla tavalla epäasiallisena ja todennut, että asia ei anna aihetta enempiin toimenpiteisiin. Hallinto-oikeus katsoi, että päätös ei ollut lainvastainen eikä sitä ollut syytä muuttaa. KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden päätöstä. - Uutiset
19.10.2016 8.18
Ajokorttien kaksoiskappaleet määräaikaisiksi marraskuusta alkaenMarraskuusta alkaen kaikki ajokorttien kaksoiskappaleet myönnetään määräaikaisina. Ajokortin kaksoiskappaletta haetaan muun muassa nimenmuutoksen tai kortin katoamisen vuoksi. Kaksoiskappale on helpoin tilata Trafin sähköisen asiointipalvelun kautta. Muutos koskettaa ennen 19. tammikuuta 2013 myönnettyjä ajokortteja. Näiden ajokorttien kaksoiskappaleet ovat jatkossa voimassa joko 15 tai 5 vuotta ajokorttiluokasta riippuen. - Uutiset
10.10.2016 9.25
Pyöräilijään törmännyt nuori mönkijänkuljettaja ei syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen eikä kuolemantuottamukseen kun tilanne oli ollut ennalta-arvaamaton - hovioikeuden enemmistön mielestä onnettomuus ei ollut sattunut suojatien jatkeellaVastaaja ei tapauksen olosuhteissa voinut ennalta varautua siihen, että A kääntyy jyrkästi ja liikennesääntöjen vastaisesti ajoneuvollaan joko tiellä taikka sen suuntaiselta viereiseltä jalkakäytävältä hänen kuljettamansa ajoneuvon eteen. Tilanne oli ollut vastaajalle ennalta-arvaamaton. KO:n tuomiota ei muutettu. HO:n enemmistön mielestä onnettomuus ei ollut tapahtunut suojatien jatkeella. Eri mieltä ollut jäsen sen sijaan katsoi, että kyseessä oli ollut suojatien jatke ja vastaaja oli syyllistynyt nuorena henkilönä liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja kuolemantuottamukseen (40 ps.). (Vailla lainvoimaa 10.10.2016) - Uutiset
7.10.2016 8.18
EIT: Ylinopeudesta sakon saaneen ajo-oikeuden peruuttamisella ei loukattu ne bis in idem - periaatettaEIT:n 3. jaosto katsoi Sveitsiä koskevassa tapauksessa, että tosiseikat sekä hallinnollisessa että rikosoikeudellisessa menettelyssä olivat olleet samat, mutta ajokortin peruuttamista koskeva hallinnollinen menettely oli ollut eräänlainen rikostuomiota (sakko) täydentävä rangaistus. - Uutiset
5.10.2016 14.15
Hallinto-oikeuden ratkaisu ajoneuvon siirtokustannusten korvaamisesta – tosiasiallisella esteellä ei ratkaisevaa merkitystäPysäköinninvalvonta lähetti A:lle 8.6.2015 tekstiviestillä kehotuksen siirtää ajoneuvo pois puhdistustyön takia. A oli kesäkuun alusta 2015 lukien ollut ulkomailla ja palasi 10.6.2015 takaisin Suomeen. Koska A:n ajoneuvo oli puhdistustyön alkaessa 9.6.2015 edelleen kyseisellä paikalla, toimitettiin ajoneuvolle lähisiirto. Pysäköinninvalvoja velvoitti A:n korvaamaan lähisiirrosta aiheutuneet kustannukset yhteensä 231,40 euroa. Oikaisuvaatimuksen johdosta pysäköinninvalvoja alensi korvauksen määrää 128 euroon huomioiden A:n esittämät erityiset syyt korvauksen kohtuullistamiselle. A:lle maksettavaksi jääneen korvauksen perimistä ei voitu pitää ajoneuvojen siirtämisestä annetun lain 11 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla ilmeisen kohtuuttomana. Korvauksen määrää oli jo alennettu eikä sitä ollut syytä enempää alentaa. Sillä seikalla, että A oli ollut tapahtuma-aikaan ulkomailla ja siten tosiasiallisesti estynyt siirtämästä ajoneuvoaan, ei ollut asiassa ratkaisevaa merkitystä. (Vailla lainvoimaa 5.10.2016) - Uutiset
4.10.2016 15.22
Liikennevaloista lähtemisen jälkeen äkkijarrutuksen tehnyt autoilija syyllistyi liikenneturvallisuuden vaarantamiseen - perään törmännyt kuorma-autonkuljettaja vapautettiin syytteestäRiidatonta oli ollut, että henkilöauton kuljettaja A oli noussut autosta risteyksessä kuorma-autonkuljettajan (B) soitettua autonsa torvea A:n kaistanvaihdon johdosta. A oli ollut torven soittamisesta kiihdyksissä ja molemmat osapuolet olivat tämän jälkeen huutaneet toisilleen. B ja A olivat tämän tapahtuman jälkeen jatkaneet matkaa autoillaan, jonka jälkeen B:n ja A:n kuljettamat autot olivat törmänneet. Tie oli törmäyspaikalla ollut liukas. Törmäyksen katsottiin johtuneen A:n syyksi luettavasta menettelystä. Ilman A:n äkillistä jarruttamista törmäystä ei olisi tapahtunut. Teonhetkisissä olosuhteissa B:ltä ei ollut voitu edellyttää suurempaa huolellisuutta, joten B:n menettelyssä ei ollut osoitettavissa tuottamusta. (Vailla lainvoimaa 4.10.2016) - Uutiset
29.9.2016 13.11
KHO:n ratkaisu taksiluvan muuttamisesta ja siihen tarvittavista selvityksistäELY-keskus oli pyytänyt yhtiöltä selitystä liikenteestä vastaavan henkilön vaihtamiselle ja A:n ja B:n tehtävistä yhtiön harjoittamassa taksiliikenteessä sekä liittämään selitykseen eräitä asiakirjoja. Yhtiö ei ollut toimittanut pyydettyjä selvityksiä katsoen, ettei taksiliikennelaki edellyttänyt sanottujen selvitysten esittämistä. ELY-keskus oli tämän jälkeen hylännyt hakemuksen katsoen, että haetun muutoksen seurauksena yhtiön taksilupa tosiasiallisesti luovutettaisiin B:lle. Hallinto-oikeus hylkäsi yhtiön valituksen perustellen päätöstään sillä, että selvitykset olivat olleet tarpeen asian ratkaisemiseksi. Kun vaadittuja selvityksiä ei ollut toimitettu, hakemus oli voitu hylätä. KHO hylkäsi Taksi X Oy:n hallinto-oikeuden päätöksestä tekemän valituksen. - Uutiset
27.9.2016 8.00
Kilpailu- ja kuluttajaviraston viikon vinkki: Voiko korjaamo laskuttaa auton korjauksesta sovittua enemmän?Kuluttajan ja autokorjaamon kannattaa sopia työtilauksessa korjauksen hinnasta ja siitä mitä siihen sisältyy. Jos korjauksen hinnasta tulee erimielisyyttä, korjaamolla on oltava näyttöä sovitusta hinnasta. Hinnan määräytymiseen vaikuttavat yleensä seuraavat periaatteet: - Uutiset
26.9.2016 14.36
Liikennevahinkolautakunnalta lausunto liikenteeseen käyttämisestä ja korvattavuudestaTyöntekijä irrotti tela-alustaisen murskausyksikön lisäsiiven pudoten samalla itse murskaimen päältä maahan. Vahinko tapahtui työmaa-alueella murskaustyön päätyttyä, kun murskainyksikköä oltiin valmistelemassa kuntoon, jossa se voidaan kuljettaa lavettiautolla pois työmaalta. Liikennevahinkolautakunta katsoi vakuutusyhtiölle antamassaan lausunnossa, ettei puheena oleva henkilövahinko ollut aiheutunut liikennevakuutuslain 1 §:n edellyttämällä tavalla moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä eikä lautakunta näin ollen suosittanut vahingon korvaamista liikennevakuutuksesta. - Uutiset
23.9.2016 16.00
Valtio luopuu omistuksestaan Waltti-lippujärjestelmässäValtio luopuu omistajuudesta Waltti-järjestelmää hallinnoivassa TVV lippu- ja maksujärjestelmä Oy:ssä 1. heinäkuuta 2018. Liikennekaaren voimaantulon myötä yhteentoimivuus ei enää edellytä valtion osallistumista Waltin kaltaiseen lippujärjestelmäyhteistyöhön. Omistuksesta luopumiselle on varattu reilusti aikaa, jotta se tapahtuu hallitusti ja mahdollisimman pienin taloudellisin vaikutuksin. - Uutiset
21.9.2016 10.14
Liikennekaaresta ratkaisuLiikennemarkkinoiden sääntely kootaan yhtenäiseksi laiksi, liikennekaareksi. Sen keskeisenä tavoitteena on luoda edellytykset liikennepalvelujen tarjoamiselle asiakaslähtöisesti sekä luoda edellytykset liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille ja yrittäjyydelle. Liikennekaari pyrkii edistämään kilpailun tasapuolisuutta henkilöliikennemarkkinoilla sekä henkilö- ja tavaraliikenteen palveluntarjoajien kilpailukykyä. - Uutiset
21.9.2016 9.12
Hovioikeus: Uber-kuljettajat syyllistyivät luvattomaan taksiliikenteen harjoittamiseenHelsingin hovioikeus katsoi 21. syyskuuta antamassaan kahdessa tuomiossa kahden Uber-kuljetuksia suorittaneen henkilön syyllistyneen luvattoman taksiliikenteen harjoittamiseen ja tuomitsi molemmat sakkorangaistuksiin. Kuljetuksista saadut palkkiot tuomittiin kokonaisuudessaan valtiolle menetetyiksi. Hovioikeus pysytti tuomioillaan Helsingin ja Espoon käräjäoikeuksien tuomioiden lopputulokset. (Vailla lainvoimaa 21.9.2016, KKO:lta ei valituslupia ) - Uutiset
20.9.2016 16.00
Ainakin kaksinkertaista ylinopeutta ajaneeseen kevytmoottoripyörään törmännyt taksinkuljettaja ei syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen eikä vammantuottamukseen - käräjäoikeuden tuomio kumottiinToimiessaan itse liikennesääntöjen edellyttämällä tavalla parkkipaikalta risteykseen tulleen taksinkuljettajan ei ollut täytynyt varautua siihen, että risteävää tietä lähestyy moottoripyörä liikennesääntöjen vastaisesti ainakin kaksinkertaisella ylinopeudella. Tilanne oli ollut moottoripyöräilijän käyttämä suuri ylinopeus huomioon ottaen taksinkuljettajallle arvaamaton ja ennakoimaton, ja hän oli sen vuoksi vastuusta vapaa. (Vailla lainvoimaa 20.9.2016) - Uutiset
20.9.2016 13.25
Onnettomuustietoinstituutti: Joka toinen jalankulkijan liikennekuolema tapahtuu suojatielläOnnettomuustietoinstituutin (OTI) tuore raportti osoittaa, että jalankulkijoiden kuolemaan johtaneista onnettomuuksista puolet tapahtui suojateillä vuosina 2010–2014. Niin ikään puolet liikennevakuutuksesta korvatuista jalankulkijan vammautumisista sattui suojateillä. - Uutiset
15.9.2016 15.21
Moottoritien vasemmalla kaistalla huomattavaa ylinopeutta (163 km/h) ajanut syyllistyi liikenneturvallisuuden vaarantamisen asemasta törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen - 55 päiväsakkoaVastaajan nopeus oli ylittänyt suurimman sallitun nopeuden 63 kilometrillä tunnissa. Sillä seikalla, että vasemmanpuoleisella ajokaistalla vastaajan edessä ei ollut ollut muita ajoneuvoja, ei ollut merkitystä. Ajaessaan ajoneuvolla asiassa kuvatussa tilanteessa moottoritien vasemmanpuoleista ajokaistaa vastaaja oli lain tarkoittamassa merkityksessä ohittanut oikealla ajokaistalla kulkeneet ajoneuvot. (Vailla lainvoimaa 15.9.2016) - Uutiset
14.9.2016 15.33
Hovioikeus: Valvontakameran mittaamasta ylinopeudesta rikesakon saaneen miehen rikesakkomenettelyssä ei tapahtunut menettelyvirhettäKantelijan, jonka mukaan hän ei ollut lomakiireiden vuoksi huomannut ajoissa, että hänen oli kiistettävä sama sakko vielä toisen kerran, kantelu hylättiin. (Vailla lainvoimaa 14.9.2016) - Uutiset
14.9.2016 15.00
Raskaille ajoneuvoille valmistellaan talvirengaspakkoaLiikenne- ja viestintäministeriö ryhtyy valmistelemaan muutosta raskaiden ajoneuvojen rengasvaatimuksiin. Rengasvaatimusten muutos tarkoittaisi sitä, että joulu-helmikuun aikana kuorma- ja linja-autojen vetävillä akseleilla tulisi käyttää talvirenkaita, joiden kulutuspinnan urasyvyys olisi vähintään 5,0 mm. Ajoneuvon ja perävaunun kaikilla muilla akseleilla olisi käytettävä renkaita, joiden urasyvyys olisi vähintään 3,0 mm. Muutos koskisi myös traktoreita, joiden rakenteellinen nopeus on yli 60 km/h. - Uutiset
12.9.2016 9.55
KHO:n ratkaisu suojaviheralueiden varaamisesta valtion tarpeisiin asemakaavapäätöksellä – kunnan päätös oli lainvastainenKHO totesi, että maantien rakentamisesta ja käytöstä johtuvat korvaus- ja lunastuskysymykset ratkaistaan tapauskohtaisesti maantielain mukaisessa maantietoimituksessa. Suojaviheralueiden osoittamiselle valtion tarpeisiin ei myöskään ollut tienpitoon tai muuhun valtion suunnittelemaan käyttöön liittyvää syytä. Kaavaratkaisuun ei näin ollen ollut tältä osin maankäyttö- ja rakennuslain 50 §:stä johdettavaa todellista perustetta eikä se ollut tältä osin myöskään perustunut maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:ssä tarkoitettuihin selvityksiin. - Uutiset
8.9.2016 15.44
Sakkorangaistus oli riittävä seuraamus tien pientareella auton kulkusuunnassa kävelleeseen mieheen törmäämisestäVaikka mies oli siirtynyt tilanteessa hieman vasemmalle ja tullut siten hieman tien reunasta keskemmälle, naisen olisi tästä huolimatta henkilöauton kuljettajana TLL 30 §:n 1 momentin säännös huomioon ottaen tullut antaa tilanteessa jalan kulkeneelle miehelle enemmän tilaa. Naisen huolimattomuus ei ollut törkeää, vaikka hän olikin mieheen törmännyt. (Vailla lainvoimaa 8.9.2016) - Uutiset
7.9.2016 14.01
Hovioikeus lyhensi 5 vuoden aikana törkeisiin rattijuopumuksiin syyllistyneen ja nyt rattijuopumuksesta tuomitulle määrätyn ajokiellon seitsemäksi kuukaudeksiKoska nyt kyseessä oleva teko oli ollut RL 23 luvun 3 §:n mukainen rattijuopumus, KKO:n ratkaisusta 2010:29 ilmenevän tulkintaohjeen mukaisesti ajokiellon vähimmäispituus tässä tapauksessa ei ollut 1 vuosi vaan ajokorttilain 66 §:n 1 momentin 1c kohdan nojalla vähintään 6 kuukautta. Tästä syystä KO:n tuomitsemaa ajokiellon kestoa oli lyhennettävä. (Vailla lainvoimaa 7.9.2016) - Uutiset
6.9.2016 14.12
KHO ei muuttanut hallinto-oikeuden ratkaisua Tuusniemelle hyväksytystä moottorikelkkailureitistäSaadun selvityksen perusteella Tuusniemen kunnan taholta oli esitetty A:n ja hänen asiakumppaninsa sekä C:n ja hänen asiakumppaneidensa kiinteistöjä koskien myös vaihtoehtoisia linjauksia suunnitelman mukaiselle moottorikelkkailureitille maanomistajille aiheutuvan haitan välttämiseksi ja vähentämiseksi. Esitettyjen vaihtoehtojen mukaan reitti olisi kulkenut kaikilta osin metsätalouskäytössä olevien kiinteistöjen rajalinjoja pitkin. Maanomistajat eivät ole kuitenkaan hyväksyneet näitä vaihtoehtoisia linjauksia, vaan ovat vaatineet reitin sijoittamista kokonaan kiinteistöjensä alueen ulkopuolelle. Reittisuunnitelman laatimisessa tai hyväksymisessä ei voitu katsoa menetellyn vastoin rasitetulle kiinteistölle aiheutuvan haitan vähentämistä koskevaa velvoitetta. Reittisuunnitelman mukaisesta reitistä ei muutoinkaan voitu katsoa aiheutuvan maastoliikennelain 16 §:n 3 momentissa tarkoitettua huomattavaa haittaa maanomistajille. - Uutiset
6.9.2016 12.11
Poliisi pyrkii parantamaan liikenneturvallisuutta: Rikesakko jatkossa 7 km/h ylinopeudestaPoliisi puuttuu lokakuun alusta aiempaa herkemmin ylinopeuksiin. Uusi valtakunnallinen linjaus ohjeistaa antamaan rikesakon 7 km/h ylinopeudesta, kun raja on aiemmin ollut 8 km/h. Nopeudenvalvontalaitteiden näyttämästä nopeudesta on vähennettävä aina laitteiden mittaustarkkuuteen liittyvä tekninen varmuusvähennys 3 km/h. Teknisen varmuusvähennyksen vähentämisen jälkeen rikesakko annetaan nopeusrajoituksen ylittämisestä vähintään 7 km/h. Huomautusmenettelyä käytetään nopeuden ylityksen ollessa 3–6 km/h. Yli 20 km/h ylityksestä rangaistuksena on päiväsakko. - Uutiset
26.8.2016 9.11
Hovioikeus: Suojatien eteen pysähtyneen bussin ohittanut ja jalankulkijaan törmännyt autoilija ei voinut syyllistyä törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen kun syyttäjä oli vaatinut rangaistusta vain perusmuotoisesta tekomuodostaAutoilija oli ohittanut pysäyttämättä suojatien eteen pysähtyneen bussin, minkä seurauksena auto oli törmännyt suojatietä ylittäneeseen jalankulkijaan, joka oli törmäyksen seurauksena loukkaantunut. Kun miehelle tiedoksi annetussa haastehakemuksessa hänelle oli vaadittu rangaistusta vain perusmuotoisesta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, KO:n pääkäsittelyssä, jossa mies ei ollut ollut läsnä, ei ollut voitu tutkia sitä, oliko mies mahdollisesti syyllistynyt menettelyllään törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Mies tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta yhteiseen 30 päiväsakon rangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 26.8.2016) - Uutiset
24.8.2016 8.00
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta: Liikennekäytöstäpoisto on muuttanut muun muassa moottoripyörien vakuuttamista – seisonta-ajan ilmoitus vakuutusyhtiöön ei enää riitäMoottoripyörien, mopojen, mönkijöiden ja moottorikelkkojen liikennekäytöstäpoisto herättää kysymyksiä FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnassa. Liikennekäytöstäpoisto tehdään rekisteri-ilmoituksella Trafiin eikä aiempi vapaamuotoinen ilmoitus vakuutusyhtiöön enää riitä. Asiakkaan pitää myös itse tarkistaa onko poistolla vaikutusta omaan vakuutusmaksuun. - Uutiset
16.8.2016 9.00
Tietoa uusien sähköisten liikkumisvälineiden vakuuttamisestaErilaiset sähköllä toimivat yksipyöräiset, tasapainolaudat, tasapainoskootterit ja muut hieman erikoiset pöristimet ovat olleet sallittuja tieliikenteessä vuoden 2016 alusta lähtien. Miten ne pitää vakuuttaa? Onko niitä pakko vakuuttaa? äFKoolla on asiaa –videoblogi tutustui tasapainoskootteriin. Nyrkkisääntö sähköisten härpäkkeiden vakuuttamiseen on yksinkertainen: Mikäli ajoneuvo ei kulje yli 25 km/h tai ole teholtaan yli 1 kilowattia, ei pakollista liikennevakuutusta tarvitse ottaa. Sähköavusteisessa polkupyörässä tehoa saa olla korkeintaan 250 wattia. Moottorilla varustetut polkupyörät taas on vakuutettava liikennevakuutuksella. - Uutiset
3.8.2016 9.20
KHO:n päätös ajoneuvon rekisterimerkinnän korjaamisestaKHO on antanut vuosikirjapäätöksen, jossa oli B:n valituksesta ratkaistava, oliko Liikenteen turvallisuusvirasto voinut merkitä ajoneuvoliikennerekisteriin kysymyksessä olevan ajoneuvon omistajaksi B:n Autopajan A:n tekemän yksipuolisen luovutusilmoituksen perusteella ja hylätä B:n vaatimuksen sanotun merkinnän poistamisesta. KHO kumosi Hämeenlinnan hallinto-oikeuden ja Liikenteen turvallisuusviraston päätökset, joilla B:n valitus oli hylätty sekä palautti asian Liikenteen turvallisuusvirastolle päätösten kumoamisesta aiheutuvia asianmukaisia toimenpiteitä varten. (Ään. 4–1) - Uutiset
1.8.2016 10.09
Liian lähellä toista autoa ajanut kuljettaja tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoihinMies, joka oli ajanut pimeällä ja sateisella ilmalla noin 10 metrin etäisyydellä edellä ajavasta autosta useiden kilometrien matkan ajonopeuksien ollessa 80-100 kilometriä tunnissa, tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 18 päiväsakon rangaistukseen. Hovioikeus ei myöntänyt miehelle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 1.8.2016) - Uutiset
13.7.2016 14.00
Ajokortin suoritusvaatimukset jälleen uuteen tarkasteluunAjokortin suoritusvaatimuksia ryhdytään uudistamaan. Sääntelyä on tarkoitus keventää ja mahdollistaa vaihtoehtoiset opetustavat. Tavoitteena on myös alentaa ajokorttikustannuksia. Lainsäädäntöön kaavaillut muutokset tukisivat hallituksen norminpurkua koskevaa tavoitetta. - Uutiset
12.7.2016 9.27
Katsastuslainsäädännön uudistus käynnistyySuomi alkaa valmistella kansallisten katsastussäädösten muuttamista EU:n uuden liikennekelpoisuuspaketin voimaansaattamiseksi. Samassa yhteydessä tarkastellaan muutakin kansallista katsastussääntelyä suhteessa EU-direktiivien vaatimuksiin. - Uutiset
6.7.2016 10.18
Hovioikeus alensi käräjäoikeuden tuomitsemaa vankeusrangaistusta lähes kahdella vuodella Töölön pyöräilijäturmaa koskevassa asiassa – autoakaan ei määrätty valtiolle menetettäväksiHelsingin hovioikeus tuomitsi 6. heinäkuuta 2016 autoilijan vankeusrangaistukseen niin kutsutussa Töölön pyöräilijäturmaa koskevassa asiassa. Käräjäoikeus oli tuominnut autoilijan 4 vuoden 6 kuukauden vankeusrangaistukseen. Hovioikeus alensi käräjäoikeuden tuomitsemaa rangaistusta ja tuomitsi vastaajan 2 vuoden 8 kuukauden vankeusrangaistukseen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, törkeästä pahoinpitelystä ja törkeästä kuolemantuottamuksesta sekä liikennepaosta tieliikenteessä. Toisin kuin käräjäoikeus, hovioikeus ei myöskään määrännyt vastaajan käyttämää autoa rikoksentekovälineenä valtiolle menetettäväksi. (Vailla lainvoimaa 6.7.2016) - Uutiset
5.7.2016 8.00
Hovioikeus vapautti kuljettajan ammattipätevyyssäännösten rikkomisesta tuomitun sakkorangaistuksestaHovioikeus totesi, että rangaistussäännösten tulkinnassa voidaan, kun se tapahtuu rikoksesta epäillyn eduksi, ottaa huomioon säännöksen tarkoitus ja sillä suojeltavat oikeushyvät. Ammattipätevyyslain 2 §:n 3 momentin 8 kohtaa oli tulkittava näiden periaatteiden mukaisesti, sillä lain soveltamisalaa rajoittavana säännöksenä sillä oli merkitystä A:n rangaistusvastuun kannalta. Ajoneuvon kuljettamisen ei näytetty olleen A:n päätoimi. Vastoin A:n kertomusta asiassa ei myöskään näytetty, että kuljettamisen osuus A:n elinkeinotoiminnassa olisi vähäistä suurempi. Kun A lisäksi oli ajoneuvollaan kuljettanut purkamisessa työvälineenään käyttämää laitteistoa ja purkamaansa rakennusjätettä, jota hän oli sittemmin jalostanut ja myynyt eteenpäin, voitiin katsoa, että hän oli lainkohdan tunnusmerkistössä tarkoitetusti kuljettanut ajoneuvollaan materiaaleja ja laitteita, joita hän ammattiaan harjoittaessaan käyttää. Näin ollen kyseisen rajoitussäännöksen tunnusmerkistö täyttyi, eikä A:ta voitu tuomita lain 24 §:n 1 momentin nojalla rangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 5.7.2016) - Uutiset
1.7.2016 13.12
Tienvarsimainonta vapautuu elokuun puolivälissäElokuun 15. päivänä voimaan tulevat maantielain ja ratalain muutokset helpottavat mainosten ja opasteiden laittamista teiden varteen. Aikaisemmin tähän on tarvittu lupa, mutta jatkossa riittää ilmoittaminen ELY-keskukselle. Tilapäiset vaali-, huvi- ja hääilmoitukset ja muut vastaavat vapautetaan kokonaan muodollisuuksista. Myös rakennuksessa tai sen lähellä tapahtuvaa liiketoimintaa koskevat mainokset ovat sallittuja ilman ilmoitusta. Mainosten tulee kuitenkin sopeutua ympäristöön, eivätkä ne saa vaarantaa liikenneturvallisuutta. - Uutiset
28.6.2016 16.00
Hallinto-oikeuden ratkaisu ajoneuvoveron lisäverostaHallinto-oikeus kumosi Liikenteen turvallisuusviraston päätöksen yhden todetun liikenteessä käyttökerran perusteella määrätyn lisäveron ylittävin osin. Hallinto-oikeus totesi näkemyksenään, että ajopiirtureista ilmenevällä ajoneuvon käytöllä voi olla asiassa merkitystä ainoastaan arvioitaessa ajoneuvosta jälkiverotuksin maksuunpantavaa ajoneuvoveron perusveroa, mistä ei ollut kysymys valituksenalaisessa asiassa. Ajoneuvoverolain esitöihin (HE 61/2006vp) viitaten hallinto-oikeus katsoi, että mainitun lain 47 a §:n nojalla maksuunpantava lisävero on kertaluontoinen ja Liikenteen turvallisuusvirasto oli tämän ylittävältä osin virheellinen. - Uutiset
23.6.2016 10.10
Hallinto-oikeus: Liikennemerkki ei ollut laiton vaikka siitä puuttui kontrastikehys – pysäköintivirhemaksu voitiin määrätäKontrastikehyksen puuttumisella ei ole katsottava olevan merkitystä liikennemerkin ymmärrettävyyden kannalta tai että liikennemerkkiä voitaisiin tämän johdosta pitää harhaanjohtavana tai merkityksettömänä. A:n olisi ajoneuvon kuljettajana, liikennemerkistä puuttuvasta kontrastikehyksestä huolimatta, tullut ymmärtää, että pysäköiminen liikennemerkin vaikutusalueella on kielletty ilman lisäkilvessä ilmoitettua pysäköintikiekon käyttämistä. - Uutiset
22.6.2016 14.02
Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnalta lausunto liikennekaari-hankkeestaYhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta on antanut lausunnon liikennekaari –hankkeesta Invalidiliitto ry:n pyynnöstä. Lautakunta pitää välttämättömänä, että hankkeessa otetaan huomioon, ettei yhdenvertaisuuslakiin sisälly yleistä sääntelyä esteettömyydestä tai saavutettavuudesta; Liikennekaaressa säädetään erikseen esteettömyydestä ja saavutettavuudesta; Liikennekaaren valmistelussa otetaan painokkaasti huomioon ero yleisten esteettömyysmääräysten ja yhdenvertaisuuslain 15 §:ssä tarkoitettujen kohtuullisten mukautusten välillä; Liikennekaaren valmisteluun on osallistettava vammaiset henkilöt ja heidän etujärjestönsä YK:n vammaisyleissopimuksen 4 artiklan 3 kohdan mukaisesti.