Hakutulokset
- Uutiset
26.3.2019 14.24
EU: Tieliikenneonnettomuuksia pyritään vähentämäänEU:n toimielimet ovat päässeet alustavaan poliittiseen yhteisymmärrykseen tarkistetusta yleisestä turvallisuusasetuksesta. Uusista turvallisuusteknologioista tulee pakollisia eurooppalaisissa ajoneuvoissa vuodesta 2022 alkaen. Niiden avulla pyritään suojelemaan matkustajia, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. - Uutiset
25.3.2019 8.47
Vastauksia kysymyksiin liikennepalvelulain vaikutusten seurannastaLiikenne- ja viestintävirasto Traficom seuraa liikennepalvelulain ja sen tuoman taksiuudistuksen vaikutuksia erilaisten mittareiden ja tutkimusten avulla. Liikenne- ja viestintävirasto julkaisi 21. maaliskuuta 2019 tietoja kyselytutkimuksesta, joka tehtiin heti uudistuksen jälkeen elo-syyskuussa 2018. - Uutiset
21.3.2019 10.00
Hovioikeus: Ajokorttilaissa säädetyt ajokiellon vähimmäiskestot ovat ehdottomia – käräjäoikeuden määräämä alle 3 kuukauden ajokielto oli liian lyhytAjokorttilain 66 §:ssä säädetyt ajokiellon vähimmäiskestot on tarkoitettu ehdottomiksi (KKO 2014:42, kohta 12). Vakiintuneen oikeuskäytännön mukainen ajokiellon kesto A:n syyksi luetusta teosta oli neljä kuukautta. A ei esittänyt sellaista selvitystä ajokiellon vaikutuksista hänen toimeentuloonsa tai välttämättömään liikkumiseensa, että ajokielto olisi perusteltua määrätä tavanomaista lyhyempänä. (Vailla lainvoimaa 21.3.2019) - Uutiset
19.3.2019 10.51
KKO: Käräjäoikeus oli tavarankuljetusta koskevan sopimuksen lähetyspaikan tuomioistuimena toimivaltainen tutkimaan kanteen – asia palautettiin hovioikeuteenYhtiö A oli sopinut rahdinkuljettaja B:n kanssa koneen kuljetuksesta Porista Sheffieldiin Englantiin. Kone oli kuljetettu kuorma-autolla Porista Raumalle, missä se oli purettu kuorma-autosta ja ajettu omalla konevoimalla laivaan. Merikuljetuksen jälkeen kone oli Hullin satamassa lastattu kuorma-autoon. Kone oli kadonnut tiekuljetuksen aikana Englannissa. A ja A:n vakuutusyhtiö C nostivat vahingonkorvauskanteen B:tä vastaan Satakunnan käräjäoikeudessa.
Kuljetus ei kuulunut CMR-sopimuksen ja tiekuljetussopimuslain kansainvälisiä kuljetuksia koskevan sääntelyn alaan, eivätkä tiekuljetussopimuslain tuomioistuimen toimivaltaa koskevat säännökset soveltuneet. Asiassa ei ollut näytetty, että osapuolet olisivat sopineet oikeuspaikasta. Käräjäoikeus oli tavarankuljetusta koskevan sopimuksen lähetyspaikan tuomioistuimena Bryssel I -asetuksen 5 artiklan 1 kohdan nojalla toimivaltainen tutkimaan kanteen.
Jätettyään kanteen tutkimatta hovioikeus ei ollut käsitellyt pääasiaa. Oikeusastejärjestyksen periaatteen mukaisesti asia oli perusteltua palauttaa pääasian osalta hovioikeuden käsiteltäväksi. - Uutiset
18.3.2019 13.15
Ylinopeutta ajanut moottoripyöräilijä syyllistyi törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen asemasta perusmuotoiseen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen - käräjäoikeuden tuomiota muutettiinVaikka teko oli aiheuttanut konkreettista vaaraa muulle liikenteelle, valittajan käyttämäksi näytettyä 100 km/h ajonopeutta ei ollut kuitenkaan arvioitava lainkohdassa tarkoitetulla tavoin huomattavana sallitun enimmäisnopeuden (60 km/h) ylityksenä. Näin ollen valittajan menettelyä oli arvioitava RL 23 luvun 1 §:n mukaisena perusmuotoisena liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Määräys ajokiellosta kumottiin. HO kiinnitti rangaistusta mitatessaan huomiota siihen, että valittajan menettely oli ollut varsin lähellä täyttää törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen tunnusmerkistön. (Vailla lainvoimaa 18.3.2019) - Uutiset
18.3.2019 9.25
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus vahvisti että liikenneonnettomuuteen joutuneella oli oikeus liikennevakuutuslain mukaisiin korvauksiin pysyvistä haitoistaHovioikeus vahvisti, että A oli saanut 31.5.1996 tapahtuneen liikenneonnettomuuden seurauksena pysyvänä haittana keskivaikean aivovamman ja kaularankavamman ja että hän oli näiden johdosta ollut pysyvästi työkyvytön 1.7.1996 lukien sekä että hänellä oli tällä perusteella oikeus saada liikennevakuutuslain mukaiset korvaukset. (Vailla lainvoimaa 18.3.2019) - Uutiset
13.3.2019 15.15
Käräjäoikeuden ei olisi tullut ottaa sakkomääräyksestä ja liikennerikkomuksesta tehtyä valitusta tutkittavakseenSakkomenettelylain 35 §:n 1 momentissa on rajoitettu vastaajan oikeutta hakea muutosta siten, että se on mahdollista vain säännöksessä mainittujen erityisten edellytysten täyttyessä. Valittaja oli sakkomääräystä annettaessa hyväksynyt seuraamuksen ja päiväsakon rahamäärän määräytymisperusteen sekä antanut suostumuksensa sakkomenettelyyn. Hän ei ollut valituksessaan vedonnut mihinkään sakkomenettelylain 35 §:n 1 momentissa säädetyistä valitusperusteista. Näin ollen HO katsoi, ettei valittajalla ollut ollut oikeutta hakea valituksessaan esittämillään perusteilla muutosta eikä KO:n olisi tullut ottaa valitusta tutkittavakseen. KO:n päätös kumottiin. Valittajan valitus jätettiin tutkimatta. Pohjanmaan poliisilaitoksen 20.9.2018 valittajalle antama sakkomääräys jäi siten pysyväksi. (Vailla lainvoimaa 13.3.2019) - Uutiset
11.3.2019 9.00
Oikeusasiamies otti kantaa ajokieltoon asettamisestaOikeusasiamiehen mukaan oli hyvin ymmärrettävää, että kantelija oli ollut epätietoinen ajo-oikeudestaan ja tyytymätön poliisin toimintaan. Ratkaisussa mainittujen virheiden johdosta hänen ajokorttinsa oli ollut poliisin hallussa 7.–24.3.2018 ilman, että asiassa olisi tehty päätöstä väliaikaista ajokiellosta. Tuon saman ajan hän oli voinut perustellusti olla siinä käsityksessä, että hän oli ajokiellossa, vaikka näin ei asianlaita ollut.
Poliisilaitos ilmoitti, että kantelijan tapauksesta oli laadittu kooste, joka oli jaettu laajasti poliisilaitoksen yksiköihin ja siihen oli vastaisen varalta kiinnitetty esimiesten huomiota. ATJ-järjestelmän virheelliset merkinnät oli myös ilmoitettu korjatuiksi. Nämä toimenpiteet ovatkin olleet hyvin perusteltuja.
Käytettävissään olleen selvityksen perusteella oikeusasiamies piti riittävänä, että hän kiinnitti ylikonstaapelin ja poliisilaitoksen huomiota tapahtuneisiin virheisiin. - Uutiset
8.3.2019 11.00
KHO: Vakuutusyhtiön määräämää hyvikettä ei pidetty rangaistusluonteisena hallinnollisena seuraamuksena ne bis in idem -periaatteen kannaltaA oli käyttänyt omistamaansa ajoneuvoa liikenteessä vakuutusyhtiölle etukäteen tehdyn kirjallisen ilmoituksen vastaisesti sinä aikana, jona vakuutussopimus oli sinänsä ollut voimassa, mutta jona ajoneuvo oli ilmoitettu pidettävän poissa liikenteestä (seisonta-aika). Vakuutusyhtiö oli ajoneuvon liikenteessä käyttämisen johdosta määrännyt A:n maksettavaksi liikennevakuutuslain (279/1959) 16 §:n 1 momentissa tarkoitetun vakuutusyhtiölle suoritettavan hyvikkeen. A:lle oli lisäksi määrätty rangaistusvaatimusmenettelyssä liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa koskevan käyttökiellon vastaisesta menettelystä (ajoneuvorikkomus) ajoneuvolain 8 §:n 1 momentin ja 96 §:n 1 momentin 3 kohdan nojalla päiväsakkorangaistus. Hyvikettä ei pidetty sellaisena rangaistusluonteisena hallinnollisena seuraamuksena, joka olisi tullut ottaa huomioon, kun arvioitiin sen ja rikosoikeudellisen sakkorangaistuksen yhteisvaikutusta kaksoisrangaistavuuden kieltoa koskevan ne bis in idem -periaatteen kannalta. - Uutiset
4.3.2019 13.49
Maksamattomien tiemaksujen periminen helpottuu pian sähköisiä tiemaksuja koskevien uusien sääntöjen ansiostaMaksamattomat tiemaksut voivat olla pian historiaa, kun EU perustaa uuden tiedonjakojärjestelmän, jossa jäsenmaiden kansalliset viranomaiset saavat pääsyn toistensa kansallisiin ajoneuvorekisteritietoihin ja pystyvät näin tunnistamaan niiden ajoneuvojen omistajat, joiden tiemaksuja ei ole maksettu. Uusi järjestelmä on osa neuvoston maanantaina (4.3.) hyväksymiä sähköisiä tiemaksuja koskevia päivitettyjä sääntöjä. - Uutiset
20.2.2019 12.15
Sähköisen tiedon käyttöä tavaravirtojen ohjailussa vauhditetaan – lausuntoaika päättyy 15. maaliskuuta 2019Valtioneuvosto antoi maaliskuussa 2018 periaatepäätöksen logistiikan digitalisaation edistämisestä. Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää nyt lausuntoja periaatepäätöksen toteuttamista koskevasta suunnitelmasta. Lausuntoaika päättyy 15. maaliskuuta 2019. - Uutiset
20.2.2019 11.00
Liikennemerkki lumen tai loskan peitossa - syyte liikennerikkomuksesta hylättiin - tuomittiin kiihottamisesta kansanryhmää vastaanKO katsoi asiassa jääneen näyttämättä, että vastaaja olisi tahallaan laiminlyönyt noudattaa nopeusrajoitusta tai menetellyt muutoinkaan rangaistavalla tavalla huolimattomasti. Sen vuoksi syyte liikennerikkomuksesta hylättiin. Vastaajan katsottiin syyllistyneen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Vastaaja tuomittiin 20 päiväsakon rangaistukseen. Syyttäjä vaati HO:ssa, että vastaajalle tuomittu 20 päiväsakon suuruinen sakkorangaistus korotetaan vähintään 40 päiväsakoksi. Syyttäjälle ei myönnetty jatkokäsittelylupaa. - Uutiset
15.2.2019 8.42
Laki sähköisistä rahtikirjoista voimaan 11. huhtikuuta 2019Suomi liittyy huhtikuussa kansainväliseen sopimukseen sähköisistä rahtikirjoista. Sopimukseen liittyminen toteutetaan tiekuljetussopimuslain muutoksella. Laki tiekuljetussopimuslain muuttamisesta (1124/2018) tulee voimaan 11 päivänä huhtikuuta 2019. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa sähköistä rahtikirjaa voidaan käyttää kansainvälisissä kuljetuksissa sopimukseen liittyneiden maiden välillä. Samoin muu kuljetukseen liittyvät asiakirjat voivat olla sähköisessä muodossa. - Uutiset
14.2.2019 12.20
Hovioikeus korotti 95 km/h ylinopeudesta tuomitun 40 päiväsakon rangaistuksen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 90 päiväsakkoonA:n ajon aikana tie oli ollut kuiva, sää hyvä ja muu liikenne kello 23.20 aikaan moottoritiellä harvahkoa. Vaikka A:n kyydissä oli ollut matkustaja, hovioikeus piti mahdollisena A:n tuomitsemista teon vakavuudesta huolimatta sakkorangaistukseen. Hovioikeus katsoi, että 90 päiväsakon sakkorangaistus oli oikeudenmukaisessa suhteessa teon vaarallisuuteen ja siitä ilmenevään A:n syyllisyyteen. (Vailla lainvoimaa 14.2.2019) - Uutiset
13.2.2019 10.15
Reikäiset tiet rikkovat autoja – miten toimia?Jos oma auto on rikkoutunut tien pinnalla olleen reiän takia ja vaurion syynä on huolimaton tienpito, voi korvauksia hakea tienpitäjältä ja tämän mahdollisesta vastuuvakuutuksesta. Maantiellä sattuneesta vahingosta voi hakea vahingonkorvausta ELY-keskukselta. Korvauksen saaminen edellyttää kuitenkin, että tienhoito on ollut virheellistä tai huolimatonta tai tienhoitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. - Uutiset
12.2.2019 9.15
Euroopan parlamentti vaatii tiukempaa kontrollia eläinkuljetuksiin, lyhyempiä kuljetusaikoja EU:ssa ja eläinsuojelua sopimuksin myös EU:n ulkopuolellaEläimet stressaantuvat ja kärsivät pitkistä kuljetusmatkoista. Mepit vaativat tiukempaa kontrollia eläinkuljetuksiin ja lyhyempiä kuljetusaikoja EU:ssa. Tällä hetkellä on jo olemassa EU-säännöt eläinten hyvinvoinnin takaamiseksi kuljetusten aikana, mutta 14. helmikuuta täysistunnossa äänestettävässä päätöslauselmassa vaaditaan parempaa toimeenpanoa, kovempia rangaistuksia rikkomuksista sekä lyhyempiä kuljetusaikoja. - Uutiset
11.2.2019 15.00
Uusi opas safariyrittäjille moottorikelkkailun riskeistäOnnettomuustietoinstituutti (OTI) on yhteistyössä Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin kanssa laatinut moottorikelkkasafareita järjestäville yrityksille käytännölliset ohjeet moottorikelkkailun turvallisuuden parantamiseksi. Kelkkailussa ensikertalaisille tapahtuu paljon loukkaantumisiin johtavia onnettomuuksia. ”Näin vähennät moottorikelkkailun riskejä hyvällä valmistautumisella” -opas perustuu Lapin liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien vuosien aikana tutkimiin kelkkaonnettomuuksiin. Tutkinnan tuloksista oli löydettävissä kohteita, joita kehittämällä onnettomuuksia voidaan tehokkaasti ehkäistä. Tällaisia kohteita ovat esimerkiksi reittien suunnittelu ja safarioppaiden koulutus. - Uutiset
11.2.2019 14.38
Lainvoimainen tuomio poistettiin kun kirjallista menettelyä koskevat säännökset eivät olleet soveltuneet tapaukseenAsia voidaan ratkaista kirjallisessa menettelyssä ROL 5 a luvun 1 §:ssä säädettyjen edellytysten täyttyessä. KO:sa käsiteltävänä olleessa asiassa oli ollut kysymys A:lle määrätyn valvotun ajo-oikeuden peruuttamisesta ja ehdollisen ajokiellon määräämisestä täytäntöönpantavaksi. Koska mainitussa asiassa ei ollut kysymys ROL 5 a luvun 1 §:ssä tarkoitetusta syyttäjän syytteen käsittelystä, kirjallista menettelyä koskevat säännökset eivät soveltuneet asiaan eikä KO olisi saanut ratkaista asiaa kirjallisessa menettelyssä. (Vailla lainvoimaa 11.2.2019) - Uutiset
8.2.2019 13.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu ajopiirturin käytöstä vapauttamisesta maatiloilta suoraan paikallisiin teurastamoihin tapahtuvissa eläinten kuljetuksissa - käsite ”paikalliset markkinat”Ennakkoratkaisupyyntö on esitetty asiassa, jossa vastaajana on NK, joka on Ala-Saksiin sijoittautunut karjan tukkukauppias ja jota syytetään siitä, että hän on sallinut yhden kuljettajistaan kuljettaa karjaa maatalousyrityksestä suoraan teurastamoon ilman kuljettajakorttia. Oberlandesgericht Oldenburg katsoi, ettei se, miten asetuksessa N:o 561/2006 tarkoitettua markkinoiden käsitettä oli tulkittava, ollut itsestään selvää, joten se päätti lykätä asian käsittelyä ja esittää unionin tuomioistuimelle ennakkoratkaisukysymyksen. EUT katsoo asiassa ennakkoratkaisunaan, että asetuksen N:o 561/2006 13 artiklan 1 kohdan p alakohdassa olevaa ilmaisua ”paikalliset markkinat” on tulkittava siten, ettei sillä tarkoiteta karjan tukkukauppiaan ja maatalousyrittäjän välistä liiketoimea tai karjan tukkukauppiasta itseään, joten kyseisessä säännöksessä säädettyä poikkeusta ei voida ulottaa ajoneuvoihin, joilla kuljetetaan eläviä eläimiä maatiloilta suoraan paikallisiin teurastamoihin. - Uutiset
8.2.2019 12.00
Kuorma-autonkuljettajalle sakot liian lyhyistä lepoajoistaTyöntekijä oli pitänyt vuorokausilepoa lyhimmillään vain 5 tuntia 20 minuuttia, kun lain vaatiman vuorokausilevon olisi pitänyt olla vähintään 9 tuntia. Kuljettajan pitämät vuorokausilevot olivat jääneet syksyllä 2017 liian lyhyiksi yhteensä 15 kertaa. KO tuomitsi kuljettajan ajoaikasäännösten rikkomisesta 20 päiväsakon rangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 8.2.2019) - Uutiset
8.2.2019 10.47
Liikennevakuutusdirektiiviä päivitetään: parempia korvauksia onnettomuuksien uhreilleEuroopan parlamentti haluaa parantaa liikenneonnettomuuksien uhrien asemaa ja vähentää vakuuttamattomalla autolla ajavien määrää. EU:ssa on maailman turvallisinta ajaa autoa, mutta silti 25.300 ihmistä kuoli ja 135.000 loukkaantui vakavasti liikenneonnettomuuksissa vuonna 2017. Suurin osa uhreista oli lapsia, jalankulkijoita, moottori- tai polkupyöräilijöitä tai vanhuksia. Liikenneonnettomuuksien uhrien asemaa parantaakseen parlamentti äänestää helmikuun täysistunnossa nykyisen liikennevakuutusdirektiivin päivityksestä. Uusilla säännöillä halutaan taata reilumpia korvauksia uhreille, vähentää vakuuttamattomilla autoilla ajoa sekä tarjota yhtäläiset vakuutusehdot kaikkien EU-maiden asukkaille. - Uutiset
4.2.2019 10.30
KHO: Vain nukkuessaan epilepsiakohtauksia saanutta ei tullut määrätä ajokieltoonKun A:lla ei ollut ollut kohtauksia muulloin kuin nukkuessa, häntä oli pidettävä ajokorttidirektiivin mukaan ajokykyisenä. Korkein hallinto-oikeus kumosi hallinto-oikeuden ja poliisilaitoksen päätökset sekä A:lle määrätyn ajokiellon. - Uutiset
1.2.2019 16.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu Rooma II ‑asetuksen ja moottoriajoneuvojen vakuuttamisesta annetun direktiivin tulkinnastaRooma II -asetuksen 16 artiklaa on tulkittava siten, että pääasiassa kyseessä olevan kaltaista kansallista säännöstä, jossa säädetään, että onnettomuudesta aiheutuneiden vahinkojen korvaamista koskevaan kanteeseen sovelletaan kolmen vuoden vanhentumisaikaa, ei voida pitää kyseisessä artiklassa tarkoitettuna kansainvälisesti pakottavana säännöksenä, jollei asiaa käsittelevä tuomioistuin totea kyseisen säännöksen sanamuodon, yleisen rakenteen ja tavoitteiden sekä sen antamisen taustalla olevan asiayhteyden yksityiskohtaisen arvioinnin perusteella, että se on niin tärkeä kansallisessa oikeusjärjestyksessä, että se oikeuttaa poikkeamaan kyseisen asetuksen 4 artiklan nojalla määritetystä sovellettavasta laista. Asetuksen 27 artiklaa on tulkittava siten, että moottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavasta vakuutuksesta ja vakuuttamisvelvollisuuden voimaansaattamisesta annetun direktiivin 2009/103/EY 28 artikla, sellaisena kuin se on saatettu osaksi kansallista oikeusjärjestystä, ei ole sellainen unionin oikeuden säännös, jolla kyseisessä 27 artiklassa tarkoitetulla tavalla säännellään sopimukseen perustumattomiin velvoitteisiin liittyvää lainvalintaa. - Uutiset
1.2.2019 15.12
KKV päivitti taksialalle antamaansa ohjeistustaTaksialan avautuminen kilpailulle heinäkuussa 2018 muutti kilpailuviranomaisen roolia ja tehtäviä taksialalla. Kilpailu- ja kuluttajavirasto julkaisi ennen markkinoiden avautumista verkkosivuillaan ohjeistusta taksialalle kilpailuvalvonnan painopisteistä taksimarkkinoilla. Taksialaan liittyvien selvitystensä sekä taksialan toimijoilta saamiensa tietojen perusteella KKV on katsonut tarpeelliseksi täsmentää ohjeistustaan enimmäishinnan asettamisen sekä ajovuoroista sopimisen osalta. - Uutiset
1.2.2019 14.00
Hovioikeuden tuomio yhden ihmisen kuolemaan ja viiden vammautumiseen johtaneesta yliajosta Helsingin keskustassaToisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, että mielentilatutkimuksen johtopäätöksistä riippumatta asiassa oli näytetty vastaajan syyllistyneen tahallisiin rikoksiin. Hovioikeus katsoi vastaajan syyllistyneen murhaan ja tahalliseen törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Lisäksi hovioikeus katsoi äänestyksen jälkeen vastaajan syyllistyneen viiteen tapon yritykseen eri mieltä olleen jäsenen lukiessa tältä osin syyksi törkeän pahoinpitelyn ja neljä pahoinpitelyä. Hovioikeudessa ei enää ollut kysymys vastaajan syyntakeisuudesta, joten käräjäoikeuden tuomio jäi voimaan siltä osin kuin vastaaja oli jätetty syyntakeettomana rangaistukseen tuomitsematta. (KKO ei myöntänyt valituslupaa 5.6.2019) - Uutiset
31.1.2019 11.50
Helmikuussa 2019 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaHelmikuun 2019 muutoksia ovat muun muassa:
- Tiedustelulain valvontaa koskeva lainsäädäntökokonaisuus voimaan 1.2.2019
- Sähkömarkkinalain muutos voimaan 1.2.2019
- Valtioneuvoston asetus ympäristönsuojelusta annetun valtioneuvoston asetuksen muuttamisesta voimaan 1.2.2019
- Lisäksi 1.2.2019 tulee voimaan laki ajokorttilain muuttamisesta, jossa otetaan käyttöön mobiiliajokortti. - Uutiset
30.1.2019 8.21
Työryhmä: Nykyinen kuljetustukijärjestelmä toimii ja sitä kannattaa kehittääTyö- ja elinkeinoministeriön asettaman työryhmän mukaan nykyinen kuljetustuki on tarkoituksenmukainen järjestelmä harvaan asuttujen alueiden pk-yritysten pitkistä kuljetusmatkoista aiheutuvien lisäkustannusten vähentämiseksi. Työryhmä on hahmotellut järjestelmän kehittämisvaihtoehtoja jatkotyön pohjaksi. Työryhmä pitää tärkeänä, että maakuntauudistuksen yhteydessä alueelliselle kuljetustuelle varataan erillisrahoitus, koska tukea voidaan myöntää vain tietyllä maantieteellisesti rajatulla alueella. Tämä varmistaisi tasapuolisen ja johdonmukaisen tuen eri maakunnissa. - Uutiset
29.1.2019 14.08
Hovioikeuden päätös yksityisyyden suojan ja lehdistön sananvapauden keskinäisestä painottamisesta - poliisin kuvaaman videotallenteen luovuttaminen rikos- ja oikeustoimittajalle ei voinut johtaa tallenteessa esiintyvien henkilöiden yksityisyyden suojan loukkaamiseenAsiassa mainitsemillaan perusteilla HO katsoi tallenteen sisältö huomioon ottaen, ettei asiassa ollut oikeudenkäynnin julkisuudesta yleisissä tuomioistuimissa annetun lain 13 §:n 2 momentissa tarkoitettua syytä olettaa, että videotallenteen luovuttaminen hakijalle voisi johtaa tallenteessa esiintyvien henkilöiden yksityisyyden suojan loukkaamiseen. KO:n päätös kumottiin. KO velvoitettiin luovuttamaan hakijalle rikosasiassa kirjallisena todisteena olleen poliisin videotallenteen. Hakijan on ennen luovutettavan videotallenteen julkaisemista huolehdittava, että ne henkilöt, jotka eivät liity rikokseen, eivät ole tallenteelta tunnistettavisssa. (Vailla lainvoimaa 29.1.2019) - Uutiset
25.1.2019 9.00
Hovioikeus poisti käräjäoikeuden ne bis idem -ratkaisun - poliisin erottaminen neljän kuukauden ajaksi virantoimituksesta ja palkanmaksun keskeyttäminen eivät muodostaneet estettä tutkia häntä vastaan nostettua syytettä 177 liikennerikkomuksestaKoska kaikki syytteessä mainitut epäillyt liikennerikkomukset olivat sisältyneet asiassa kerrottuihin poliisilaitoksen ja HAO:n päätöksiin, oli niillä KO:n mukaan ollut katsottava olleen syytteen tutkimisen estävä vaikutus ne bis in idem -periaatteen johdosta. Tältä osin asia oli KO:n mukaan ollut ratkaisevasti erilainen kuin syyttäjän viittaamissa KHO:n 26. ja 29.10.2010 antamissa ratkaisuissa, joissa oli ollut kysymys aikaisemman rikosprosessin merkityksestä myöhempään hallinnolliseen prosessiin. HO puolestaan katsoi, ettei poliisin saama kurinpitorangaistus muodostanut estettä tutkia häntä vastaan nostettua rikossyytettä. KO:n tuomio poistettiin. Asia palautettiin KO:een. (Vailla lainvoimaa 25.1.2019) - Uutiset
24.1.2019 11.00
Edunvalvojalla oli oikeus käyttää itsenäistä puhevaltaa ja valittaa päiväsakon rahamäärän osalta - käräjäoikeuden olisi tullut täydennyttää valitusta kiinnittämällä valittajan huomiota laissa säädettyihin valitusperusteisiinValituksen kohteena oli A:lle määrätyn päiväsakon rahamäärän perusteena olevien tulotietojen virheellisyys. Koska valitus selvästi koski seikkaa, jolta osin edunvalvoja on kelpoinen edustamaan päämiestään, edunvalvojalla oli oikeus käyttää asiassa itsenäistä puhevaltaa ja valittaa asiassa. Pääasian osalta HO totesi, että KO oli jättänyt valituksen tutkimatta perustellen ratkaisuaan sillä, ettei A ollut valituksessaan vedonnut laissa säädettyihin valitusperusteisiin kuitenkaan varaamatta A:lle mahdollisuutta täydentää valitustaan. Kuten lainsäädännöstä käy ilmi, KO:n olisi tullut täydennyttää valitusta kiinnittämällä valittajan huomiota laissa säädettyihin valitusperusteisiin ja mahdollisesti vasta sen jälkeen, mikäli puutteellisuutta ei olisi korjattu, jättää valitus tutkimatta. Koska KO ei ollut menetellyt edellä kerrotulla tavalla, asia oli palautettava KO:een uudelleen käsiteltäväksi. (Vailla lainvoimaa 24.1.2019) - Uutiset
23.1.2019 15.00
Hovioikeuden ratkaisu liikennelupa-asiassa – 27.000 euron menettämisseuraamus pidettiin voimassaHovioikeus katsoi käräjäoikeuden mainitsemilla perusteilla, että A:n oli täytynyt tietää, että hänellä itsellään oli tullut olla liikennelupa ja että hän ei ollut voinut käyttää T Oy:n liikennelupaa. (Vailla lainvoimaa 23.1.2019) - Uutiset
17.1.2019 15.13
Kevytautot mahdollistava lainmuutos voimaan 1. marraskuuta 2019Suomessa otetaan käyttöön uusi ajoneuvoryhmä, kevytauto, jonka nopeus on rajoitettu 60 kilometriin tunnissa. Kevytautojen käyttöönoton tavoitteena on tarjota nuorille uusi turvallisempi liikkumisen muoto. Kevytauton kuljettaminen edellyttää 15-vuoden ikää ja vähintään mopoautokorttia (AM/121). Myös ajokortin suorittamista koskevat teoria- ja ajokoevaatimukset ovat samat kuin mopoautoille. - Uutiset
10.1.2019 15.21
Mobiiliajokortti perinteisen ajokortin rinnalle helmikuusta 2019 alkaenAjokorttilain muutos mahdollistaa jatkossa sen, että ajo-oikeus voidaan osoittaa myös sähköisesti ns. mobiiliajokortilla. Mobiiliajokortti olisi mobiililaitteeseen ladattava vapaaehtoinen ja maksuton lisäpalvelu perinteisen ajokortin rinnalla. - Uutiset
7.1.2019 9.00
Hovioikeus arvioi liikenneonnettomuuden seurausten syy-yhteyttä vammoihin - tuomio oli erimielinen aivovamman osaltaHO vahvisti, että A (onnettomuushetkellä 34 v.) oli 16.9.2005 tapahtuneen liikenneonnettomuuden seurauksena saanut pysyvänä vikana ja haittana lievän aivovamman. Vahinkovakuutusyhtiö velvoitettiin korvaamaan A:lle korvauksena pysyvästä viasta ja haitasta haittaluokan 5 perusteella 16.884 euroa. Asiassa esitettyä työkykyä kuvaavaa selvitystä kokonaisuutena arvioituaan HO katsoi, ettei A ollut tullut käsillä olevan lievän aivovamman vuoksi pysyvästi työkyvyttömäksi myyjän ammattiinsa. Näin ollen hänelle ei myöskään ollut aiheutunut korvattavaa ansionmenetystä. Vahinkovakuutusyhtiö velvoitettiin korvaamaan A:lle korvauksena kivusta ja särystä 2.500 euroa. Määrästä oli vähennettävä jo aikaisemmin maksetut määrät. Asiassa ei ollut esitetty perusteita lievimmänkään korvaustason mukaisen hoitotuen maksamiselle. A vapautettiin velvollisuudesta korvata vahinkovakuutusyhtiön oikeudenkäyntikulut KO:ssa. Eri mieltä ollut hovioikeudenneuvos katsoi jääneen näyttämättä, että A:lle olisi liikenneonnettomuuden seurauksena aiheutunut lievää vaikeampi aivovamma tai että hänen myöhemmässä oireilussaan olisi kysymys mahdollisen lievän aivovamman jälkitilasta tai sen vaikeutumisesta. Muiden A:n väitettyjen vammojen osalta eri mieltä ollut hovioikeudenneuvos oli samaa mieltä kuin HO:n enemmistö. (Vailla lainvoimaa 7.1.2019) - Uutiset
2.1.2019 13.00
Pysäköinnin maksulipukkeen asettamatta jättäminen auton tuulilasille ei ollut vähäinen laiminlyönti - kuluttajariitalautakunta ei pitänyt valvontayhtiön antamaa valvontamaksua kohtuuttomanaKuluttajan toimittamasta valokuvaselvityksestä ilmeni, että pysäköintimaksulipukkeessa oli hänen autonsa rekisteritunnus, pysäköintiaika 5.9.2017 kello 13.35 – 17.09 sekä merkintä siitä, että maksu oli oikeuttanut pysäköimään Helsingin kaupunginteatterin pysäköintialueella. Näin ollen lautakunta katsoi kuluttajan suorittaneen pysäköintisopimuksen hänelle asettaman päävelvoitteen, pysäköintimaksun maksamisen. Kuluttajan laiminlyönti, maksulipukkeen asettamatta jättäminen auton tuulilasille, oli kohdistunut pysäköintisopimuksen sivuvelvoitteeseen. Koska laiminlyönti oli estänyt maksun tarkastamisen ja pysäköinnin sopimuksenmukaisuuden valvonnan, sitä ei voitu kuitenkaan pitää vähäisenä. Näin ollen lautakunta ei pitänyt valvontayhtiön antamaa valvontamaksua kohtuuttomana. Lautakunta ei suosittanut asiassa hyvitystä. - Uutiset
2.1.2019 11.00
Autolle ja perävaunulle ei tarvinnut ostaa kahta pysäköintilippua - kuluttajariitalautakunta suositti palauttamaan valvontayhtiölle maksetun maksunKoska alueen ehdoissa ei ollut nimenomaista mainintaa siitä, että maksu on ruutukohtainen, tai että ajoneuvoyhdistelmistä tulisi maksaa kaksi pysäköintimaksua, vaikka ne olisivat yhteen kytkettyinä, lautakunta katsoi, ettei osapuolten välisessä pysäköintisopimuksessa ollut tällaista ehtoa eikä valvontamaksu ollut perusteltu. - Uutiset
2.1.2019 10.01
Antoi erehdyksessä toiselle autolle kuuluvan rekisteritunnuksen Easypark-maksusovellukselle - kuluttajariitalautakunta piti valvontamaksua aiheellisenaKuluttaja oli erehdyksessä antanut toiselle autolle kuuluvan rekisteritunnuksen Easypark-maksusovellukselle, minkä vuoksi valvontayhtiö ei ollut voinut yhdistää maksutietoa hänen autoonsa. Koska kysymyksessä ei ollut vähäinen kirjoituksessa tapahtunut lyöntivirhe, ja koska tunnus oli toisen auton käytössä, lautakunta katsoi, ettei tietoa voida myöskään jälkeenpäin yhdistää kuluttajan nykyiseen autoon, minkä vuoksi lautakunta piti valvontayhtiön kuluttajalle antamaa valvontamaksua aiheellisena. - Uutiset
28.12.2018 14.21
Moottorikelkkojen sääntelyä kevennetäänNykyistä suurempien moottorikelkkojen käyttö mahdollistetaan tarkoitukseen soveltuvilla ja siihen erikseen osoitetuilla moottorikelkkailureiteillä. Tasavallan presidentti vahvisti ajoneuvolain, ajokorttilain, maastoliikennelain ja tieliikennelain muutokset 28.12.2018. - Uutiset
28.12.2018 9.00
Matkaketjujen sopimuskäytännöistä on julkaistu uusi opas − puolesta-asiointi mahdolliseksi 1.1.2019Liikennepalvelulain yhtenä tavoitteena on edistää matkaketjujen hankintaa yhdeltä luukulta. Liikkumispalveluiden tarjoajien tulee avata myyntirajapintansa matkaketjuja tarjoaville yhdistämispalveluille. Lisäksi asiakkaiden käyttäjätilejä ylläpitävät toimijat on velvoitettu avaamaan rajapinta puolesta-asioinnin mahdollistamiseksi. - Uutiset
19.12.2018 15.15
Hallitus esittää tienkäyttöveroa raskaille kuorma-autoilleHallitus antoi 19. joulukuuta 2018 eduskunnalle esityksen raskaiden kuorma-autojen tienkäyttöverosta ja siihen liittyvästä lainsäädännöstä. Lakiehdotuksen mukaan raskas kuorma-autoliikenne maksaisi tulevaisuudessa tienkäyttöveroa. Samalla veroa kuitenkin kompensoitaisiin ajoneuvoveroa alentamalla. Tienkäyttöveroa kannettaisiin kuorma-autoilta ja ajoneuvoyhdistelmiltä, joiden kokonaismassa on yli 12 tonnia. Vero koskisi Suomessa ja ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja. - Uutiset
19.12.2018 14.35
Vaarallisten aineiden kuljetukseen liittyvä lainsäädäntö uudistetaan – lausua voi 8. helmikuuta 2019 saakkaVaarallisten aineiden kuljetuksesta annettu laki (VAK-laki) uudistetaan. Nyt voimassa oleva laki tuli voimaan vuonna 1994. Lainsäädännön uudistaminen on tärkeää, sillä toimintaympäristö ja olosuhteet ovat 25 vuodessa muuttuneet. - Uutiset
19.12.2018 14.13
Liikennepalvelulain seurantaraportti: lain ensivaikutukset odotetunlaisiaLiikennepalvelulain tavoitteena on tehdä liikenteestä asiakkaille kokonaisvaltainen palvelu ja tarjota käyttäjille joustavuutta ja valinnanvapautta. Liikennepalvelulaki luo edellytykset liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille. Laki tuli pääosin voimaan 1. heinäkuuta 2018. Liikennepalvelulain säätämisen yhteydessä eduskunta edellytti, että valtioneuvosto seuraa tiiviisti säädettävän lakikokonaisuuden vaikutuksia ja ryhtyy tarvittaessa toimiin sääntelyn muuttamiseksi. Liikenne- ja viestintäministeriö on toimittanut liikennepalvelulain ensimmäistä vaihetta koskevan seurantaraportin liikenne-ja viestintävaliokunnalle 19. joulukuuta 2018. - Uutiset
19.12.2018 9.24
KKO:lta ei valituslupia uusimpiin Uber-juttuihinKorkein oikeus on hylännyt viiden pääkaupunkiseudulla toimineen Uber-kuskin valituslupahakemukset. Helsingin käräjäoikeuden sakkotuomiot jäivät näin voimaan. Jutuissa oli kysymys taksiliikennelain voimassaoloaikana tapahtuneen luvattoman taksiliikenteen harjoittamisen rangaistavuudesta sen jälkeen, kun liikenteen palveluista annettu laki tuli voimaan heinäkuussa 2018. - Uutiset
17.12.2018 12.30
Liikennemerkit lumen peitossa? Toisin kuin käräjäoikeus Itä-Suomen hovioikeus tuomitsi autoilijat liikennerikkomuksestaHO totesi kahdessa tuomiossaan, että syyttäjän esittämistä automaattisen liikennevalvontalaitteen ottamista valokuvista ilmenevät seikat osoittivat ennemminkin, että nopeusrajoitusta osoittavat liikennemerkit olivat olleet luettavissa kuin että ne olisivat olleet lumen peittämiä. Myös muu syyttäjän asioissa esittämä todistelu tuki syyteitä. HO katsoi molemmissa tapauksissa, että syyttäjä oli esittänyt riittävän selvityksen syytteidensä tueksi eikä vastaajien väitteet antaneet aihetta arvioida asioita toisin. (Vailla lainvoimaa 17.12.2018) - Uutiset
10.12.2018 11.27
Liikennevahinkolautakunta ei suosittanut korvamaan pellolla sattunutta vahinkoa liikennevakuutuksestaVahinko tapahtui, kun A oli traktorilla pellolla perunannostossa, minkä jälkeen hän oli ryhtynyt pellolla traktorin ulkopuolella seisten puhdistamaan sitä. Tapahtumapaikasta ei ollut esitetty muuta selvitystä, kuin että kyseessä oli pelto, jossa on viljelty perunaa. Lautakunta katsoi, että viljelty pelto ei ole yleisesti liikenteeseen käytettävä alue eikä sitä ole tarkoitettu yleiselle liikenteelle. Näin ollen sitä on pidettävä liikenneväylistä erillään olevana paikkana. Traktoria oli käytetty tapahtumahetkellä olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen. Kysymyksessä oli siten liikennevakuutuslain 1 §:n 2 momentin 1 kohdan rajoitussäännöksen tarkoittama tilanne. Puheena oleva vahinko ei näin ollen ollut moottoriajoneuvon liikenteen käyttämisestä aiheutunut liikennevahinko, eikä A:n henkilövahinkoja kuulu korvata liikennevakuutuksen perusteella. - Uutiset
3.12.2018 7.41
Hovioikeus jätti Über-rikosasiat lepäämään KKO:n ennakkoratkaisun antamiseen saakkaHovioikeus katsoi, että asiassa oli oikeudenkäymiskaaren 14 luvun 4 §:ssä tarkoitettuja perusteita jättää asia lepäämään ottaen huomioon, että korkeimman oikeuden ratkaisulla on merkitystä lain soveltamisen kannalta hovioikeudessa nyt vireillä olevissa asioissa ja mahdollisissa muissa myöhemmissä vastaavissa muutoksenhakuasioissa. Näin ollen asian käsittelyä jatketaan vasta kun korkein oikeus on antanut ratkaisunsa edellä tarkoitettuihin ennakkopäätösvalituksiin liittyen. - Uutiset
30.11.2018 11.45
Joulukuussa 2018 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaJoulukuun 2018 muutoksia ovat muun muassa:
– Uusi säteilylaki voimaan 15.12.2018
– Verohallinnon päätös rakennusmaan verotusarvon laskentaperusteista voimaan 31.12.2018 alkaen
– Valtioneuvoston asetus meluselvityksistä ja meluntorjunnan toimintasuunnitelmasta tulee voimaan 1.12.2018
– Lisäksi 1.12.2018 tulee voimaan valtioneuvoston asetus kansanedustajien paikkojen jaosta vaalipiirien kesken - Uutiset
27.11.2018 11.00
Kolmannen henkilön omistaman auton kuljettajalla ei ollut asiavaltuutta kanteen ajamiseenA oli perustellut kanteen ajamista sillä, että hän on kuljettanut kolmannen henkilön omistamaa autoa, joka on vahingoittunut ja koska liikennevahinko kuuluu korvattavaksi vastapuolen liikennevakuutuksesta, on hänellä oikeudellinen tarve saada selvitettyä onko hän korvausvastuussa auton omistajalle vai onko kysymyksessä vastaajayhtiön korvattava liikennevahinko. Kanne jätettiin haastetta antamatta tutkimatta. A vaati HO:ssa, että KO:n päätös kumotaan ja asia palautetaan KO:een jatkokäsittelyä varten. HO tutki KO:n ratkaisun oikeellisuuden. Aihetta KO:n ratkaisun muuttamiseen ei ilmennyt. (Vailla lainvoimaa 27.11.2018) - Uutiset
26.11.2018 8.33
Liikennevahinkolautakunnan soveltamisohjeita vuodelle 20191. Henkilövahinkojen normikorvausten määrät 2019 (Soveltamisohje 1/2018)
2. Liikennevakuutuksen hoitotuki ja vaatelisä 1.1.2019 alkaen (Soveltamisohje 2/2018)
3. Työntekijän eläkevakuutusmaksun, palkansaajan päivärahamaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun huomioon ottaminen liikennevakuutuslain perusteella maksettavissa ansionmenetyskorvauksissa vuonna 2019 (Soveltamisohje 3/2018)
4. Seisonta-ajan korvaukset 1.1.2019 alkaen (Soveltamisohje 4/2018)
5. Kuljettajan palkan korvaaminen vuonna 2019 (Soveltamisohje 5/2018)
6. Linja-autojen siirtokustannukset 1.1.2019 alkaen (Soveltamisohje 6/2018) - Uutiset
16.11.2018 14.13
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu ajoneuvojen käytön käsitteestä - ajoneuvon oven avaaminen parkkipaikallaMoottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavaa vakuutusta ja vakuuttamisvelvollisuuden voimaansaattamista koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä annetun direktiivin 72/166/ETY 3 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että tässä säännöksessä tarkoitetun käsitteen ”ajoneuvojen käyttö” piiriin kuuluu tilanne, jossa pysäköintialueelle pysäköidyn ajoneuvon matkustaja avatessaan tämän ajoneuvon oven naarmuttaa ja vahingoittaa viereen pysäköityä ajoneuvoa. - Uutiset
7.11.2018 14.46
Unionin tuomioistuin: Unkarin kansallinen mobiilimaksujärjestelmä on EU-oikeuden vastainenUnkarilaisen lain ja asetuksen soveltaminen johtaa siihen, että yksi ainoa valtion määräysvallassa oleva yritys hallinnoi kansallista mobiilimaksujärjestelmää, jonka käyttäminen on pakollista. - Uutiset
7.11.2018 13.11
Hovioikeus: Työnantajan lakisääteistä tapaturmavakuutusta (aiempi laki 608/1948) ei ollut pidettävä vastuuvakuutukseen nähden sillä tavoin ensisijaisena korvausjärjestelmänä, että se olisi estänyt hakemasta korvausta ensisijaisesti vastuuvakuutuksen perusteellaAsiassa oli If Vahinkovakuutus Oyj, Suomen sivuliikkeen valituksen johdosta kysymys siitä, oliko A:n tullut hakea korvausta pysyvästä haitasta ja liikennevakuutuksen hoitotuesta vastuuvakuutukseen nähden ensisijaisesti lakisääteisen työtapaturmavakuutuksen perusteella. Mikäli A oli voinut hakea korvauksia vastuuvakuutuksesta hakematta niitä ensin lakisääteisestä työtapaturmavakuutuksesta, asiassa oli tämän jälkeen kysymys siitä, voitiinko A:lle myöntää liikennevakuutuksen hoitotukea vastuuvakuutukseen perustuen. (Vailla lainvoimaa 7.11.2018) - Uutiset
7.11.2018 12.06
Raskaan kuorma-autoliikenteen tienkäyttöverosta annetut lausunnotVM pyysi 22. lokakuuta lausuntoja raskaan kuorma-autoliikenteen tienkäyttöverosta. Lakiluonnoksen mukaan raskas kuorma-autoliikenne maksaisi tulevaisuudessa tienkäyttöveroa, mutta sen käyttövoimavero laskisi vastaavasti. Lausuntoaika päättyi tiistaina 6. marraskuuta. Hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnan käsiteltäväksi 5. joulukuuta. Lainsäädännön on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2021 alusta. - Uutiset
5.11.2018 15.07
Hallinto-oikeus: Pysäköintivirhemaksun määrääminen ei ollut ilmeisen kohtuutonta eikä virhe ollut vähäinen kun vammaisen pysäköintilupa ei ollut tuulilasissa havaittavissaTieliikennelaki velvoittaa vammaisen pysäköintiluvan haltijan sijoittamaan luvan pysäköinnin ajaksi ajoneuvon tuulilasiin näkyvään paikkaan. Koska vammaisen pysäköintilupaa ei ollut pysäköinnin ajaksi sijoitettu näkyvään paikkaan, oli pysäköintivirhe tapahtunut. Virhettä ei voitu A:n esittämillä perusteilla pitää pysäköinninvalvonnasta annetun lain tarkoittamalla tavalla vähäisenä eikä pysäköintivirhemaksun määräämistä ilmeisen kohtuuttomana. Pysäköinninvalvojan päätöstä ei näin ollen ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 5.11.2018) - Uutiset
29.10.2018 14.00
Polkupyöräilijään ohitustilanteessa törmännyt ja paikalta pysähtymättä poistunut autoilija syyllistyi törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja vammantuottamukseen - tuomittiin 60 päivän ehdolliseen vankeusrangaistukseen ja oheissakkoonA oli pyöräillyt kertomansa mukaan niin lähellä ajokaistan oikeaa laitaa kuin se oli ollut mahdollista. Vastaaja oli menetellyt syytteen teonkuvauksen mukaisesti, eikä hän ollut polkupyörällä liikkunutta A:ta ohittaessaan antanut tälle TLL 30 §:ssä tarkoitetulla tavalla turvallista tilaa tiellä. Tällainen menettely on rinnastettavissa RL 23 luvun 2 §:n 1 momentin 1-3 kohdissa, erityisesti kohdassa 2, tarkoitettuihin liikennesääntöjen rikkomisiin. HO hyväksyi KO:n arvion siitä, että vastaaja oli menetellyt törkeän huolimattomasti aiheuttaen vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. Vastaaja oli näin ollen syyllistynyt KO:n hänen syykseen lukemaan törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. HO hyväksyi KO:n perustelut kohdan 2 ja rangaistusseuraamuksen osalta. Aihetta KO:n ratkaisun muuttamiseen ei näiltä osilta ollut. KO:n tuomiolauselmaa ei muutettu. (Vailla lainvoimaa 29.10.2018) - Uutiset
26.10.2018 14.30
Liikennemerkki oli lumen vuoksi kokonaan lukukelvoton - ylinopeutta ajaneen henkilöauton kuljettajan ei näytetty menetelleen rangaistavalla tavalla huolimattomastiHO katsoi asiassa pääkäsittelyä pitämättä, ettei vastaajan voitu tapauksen olosuhteissa katsoa täytyneen ymmärtää risteysalueen lähestymisen tarkoittaneen nopeusrajoituksen alenemista 60 kilometriksi tunnissa. Pelkästään liikennemerkin pyöreästä muodosta näissä olosuhteissa ei ollut voinut päätellä merkin osoittaman määräyksen sisältöä. Se, että vastaajan olisi täytynyt päätellä tapahtumapaikan suurin sallittu enimmäisnopeus joidenkin muiden kuin jo asiassa selostettujen seikkojen taikka olosuhteiden perusteella, oli jäänyt asiassa syyttäjän väitteen varaan. Vastaajan huolimattomuus nyt kysymyksessä olevassa tilanteessa oli ollut joka tapauksessa vähäistä. Vastaaja oli lumen peittämän liikennemerkin havaittuaan ja risteysaluetta lähestyessään laskenut ajonopeutensa huomattavasti alle kyseisen valtatien yleisnopeusrajoituksen. Vastaajan menettelyn ei ollut osoitettu olleen hänelle tienkäyttäjänä kuuluvaan korostettuun huolellisuusvelvollisuuteenkaan nähden välinpitämätöntä. Kaikki edellä esitetyt seikat huomioon ottaen HO katsoi toisin kuin KO asiassa jääneen näyttämättä, että vastaaja olisi menetellyt tässä asiassa rangaistavalla tavalla huolimattomasti. Syyte liikennerikkomuksesta hylättiin. Valtio velvoitettiin korvaamaan vastaajalle korvaukseksi asianosaiskuluista 1 399,76 euroa. (Vailla lainvoimaa 26.10.2018) - Uutiset
22.10.2018 12.30
Hovioikeuden tuomio törkeään rattijuopumukseen ja törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen syyllistyneelle määrättävästä ajokiellosta - kyseessä ei ollut uusintarikosKO oli katsonut vastaajan syyllistyneen 5 vuoden aikana kahteen tekoon ja ajokiellon minimikesto on lain mukaan 1 vuosi. KO oli katsonut, että lähellä minimiajokieltoa oleva ajokielto oli pituudeltaan riittävä, koska vastaaja tarvitsee ajo-oikeutta työssään. Ajokiellon viimeiseksi voimassaolopäiväksi oli määrätty 1.4.2019. Vastaaja oli HO:ssa lausunut, ettei hän ollut rikoksenuusija ja että ajokielto oli katsottava 31.3.2018 alkaneen väliaikaisen ajokiellon pituuden vuoksi kokonaan kärsityksi. Vastaajaa tarvitsee ajo-oikeutta työssään. HO katsoi, ettei kysymyksessä ollut ajokorttilain 66 §:ssä tarkoitettu uusintarikos. Vastaajan veren alkoholipitoisuus ajon jälkeen oli ollut 1,65 promillea. Vastaaja oli lisäksi kohdassa 2 (törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen) kuvatuin tavoin kuljettanut henkilöautoa huomattavalla ylinopeudella yleisillä teillä muun liikenteen ollessa vilkasta. Oikeuskäytännön mukaan vastaavanlaisista rattijuopumusteoista määrätään ajokieltoa noin 7-9 kuukautta. Kun otettiin huomioon vastaajan syyksi luettu menettely ja vastaajan ajokortin välttämättömyys työssä, HO arvioi oikeudenmukaisen ajokiellon päättymisen ajankohdaksi 31.10.2018. (Vailla lainvoimaa 22.10.2018) - Uutiset
16.10.2018 13.00
Ajokorttilaissa ajokielloille säädetyt vähimmäispituudet on tarkoitettu ehdottomiksiTörkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta 50 päiväsakon rangaistukseen tuomitulle vastaajalle KO:ssa määrätty 2 kuukauden pituinen ajokielto alitti ajokorttilain 66 §:n 1 momentissa säädetyn 3 kuukauden vähimmäisajan. Vastaajan ajokiellon kestoa oli näin ollen pidennettävä. HO otti ajokieltoa määrätessään ajokiellon kestossa huomioon vastaajalle KO:ssa tuomitun ajokiellon pituuden ja ajokiellon vaikutukset vastaajan toimeentuloon. Vastaaja tuli määrätä KO:n määräämän ajokiellon lisäksi ajokieltoon, joka alkaa HO:n tuomion antamispäivänä ja jonka viimeinen voimassaolopäivä on 18.11.2018. (Vailla lainvoimaa 16.9.2018) - Uutiset
12.10.2018 15.18
Hallitus esittää muutoksia moottorikelkkasääntelyynHallitus esitti ajoneuvolain, ajokorttilain, maastoliikennelain ja tieliikennelain muuttamista 11. lokakuuta 2018. Hallitus esittää, että nykyistä suurempien moottorikelkkojen käyttö mahdollistettaisiin tarkoitukseen soveltuvilla ja siihen erikseen osoitetuilla moottorikelkkailureiteillä. Muutokset on tarkoitus saada voimaan 1. tammikuuta 2019. - Uutiset
12.10.2018 12.15
Hallitus esittää mobiiliajokortin käyttöönottoaHallitus esittää, että ajo-oikeus voitaisiin liikennevalvonnassa osoittaa myös sähköisesti mobiiliajokortilla. Sähköinen sovellus olisi vapaaehtoinen ja maksuton lisäpalvelu perinteisen ajokortin rinnalla. - Uutiset
4.10.2018 15.11
Hallitus esittää kevytauton käyttöönottoa marraskuusta 2019 alkaen komission huomautuksesta huolimattaHallitus esittää, että Suomessa otettaisiin käyttöön uusi ajoneuvoryhmä, kevytauto. Tähän ryhmään kuuluisivat henkilöautosta muutetut, nopeudeltaan enintään 45 kilometriin tunnissa rajoitetut ajoneuvot. Esityksen tavoitteena on mahdollistaa uusi liikkumisen muoto erityisesti 15-17-vuotiaille nuorille. Kevytauton käyttöönoton arvioidaan korvaavan nuorten käytössä erityisesti mopoja. Tätä kautta uudistus parantaisi nuorten kuljettajien ja tieliikenteen liikenneturvallisuutta. - Uutiset
27.9.2018 13.50
Tiedonvaihtoa tehostetaan autoihin ja ajokortteihin liittyvän rikollisuuden estämiseksiHallitus esittää eduskunnalle niin sanotun EUCARIS-sopimuksen hyväksymistä ja voimaansaattamista. Sopimus koskee eurooppalaista tietojärjestelmää, joka mahdollistaa keskusviranomaisten tiedonvaihdon ajoneuvoista ja ajo-oikeuksista. Hallitus antoi lakiesityksensä 27. syyskuuta 2018. - Uutiset
20.9.2018 13.38
Airbnb sitoutuu noudattamaan Euroopan komission ja EU:n kuluttajaviranomaisten vaatimuksiaEuroopan komission ja EU:n kuluttajaviranomaisten heinäkuisen kehotuksen jälkeen Airbnb on sitoutunut tekemään ehtoihinsa tarpeelliset muutokset ja parantamaan hintojen ilmoittamista. Yrityksellä on vuoden 2018 loppuun asti aikaa tehdä muutokset kaikkiin sen verkkosivuilla oleviin EU-kielten versioihin. - Uutiset
19.9.2018 11.50
Hovioikeus: Ehtojen vastaisista pysäköinneistä voitiin määrätä sopimukseen perustuvia valvontamaksujaAsiassa mainituilla perusteilla ei voitu pitää uskottavana, ettei valittaja olisi tiennyt opastetauluista ilmenevistä pysäköintiehdoista. Näissä olosuhteissa valittaja pysäköimällä autonsa kysymyksessä olevin tavoin ja tietoisena pysäköintiehdoista oli tullut sopimusoikeudelliseen vastuuseen pysäköinneistään niitä koskevine mahdollisine sopimusoikeudellisine seuraamuksineen. Valittajalle oli siten ennakkopäätöksestä KKO 2010:23 ilmenevä oikeusohjekin huomioon ottaen voitu määrätä sopimukseen perustuvia valvontamaksuja ehtojen vastaisten pysäköintien perusteella. Valittaja velvoitettiin korvaamaan parkkiyhtiön oikeudenkäyntikulut HO:ssa 6.000 eurolla. (Vailla lainvoimaa 19.9.2018) - Uutiset
10.9.2018 15.26
Nopeusvalvontakameran kuvaa voitiin hyödyntää kirjallisena todisteena auton ylinopeudesta kun nopeusvalvonta ei ollut ollut jatkuvaa tai toistuvaa - valvontalaitteiston mittaustuloksen luotettavuutta ei ollut aihetta epäilläValvontaa oli suoritettu parista viiteen tuntiin kerrallaan enintään muutamia kertoja kuukaudessa, ja yhteensä vain seitsemän kertaa lähes puolentoista vuoden aikana. Tällainen nopeusvalvonta ei ollut ollut poliisilain 4 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla jatkuvaa tai toistuvaa. Näin ollen siitä ei ollut tarvinnut ilmoittaa ennalta. Kirjalliseksi todisteeksi nimettyä nopeusvalvontakameran kuvaa voitiin hyödyntää kirjallisena todisteena asiassa. Pääasian osalta KO katsoi, ettei asiassa ollut ilmennyt perusteita epäillä automaattisen liikenteenvalvonnan valvontalaitteiston mittaustuloksen luotettavuutta. Nopeusvalvontakameran valokuvalla oli selvitetty vastaajan kuljettaneen ajoneuvoaan 40 kilometrin nopeusrajoitusalueella 49 kilometrin tuntinopeudella. Syyte liikennerikkomuksesta oli tullut selvitetyksi. HO ei myöntänyt vastaajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 10.9.2018) - Uutiset
10.9.2018 8.59
Rekisteritunnus ja aluenumero oli näppäilty väärin - parkkiyhtiön palautettava kohtuuttomat valvontamaksutKuluttajariitalautakunta on ottanut kantaa kahteen parkkiriitaan, joissa kuluttaja oli maksutilanteessa tehnyt vähäisen virheen. Rekisteritunnus ja aluenumero oli näppäilty väärin. Koska pysäköintimaksut olivat tapauksissa kuitenkin olleet yhdistettävissä kuluttajan ajoneuvoon, lautakunta piti valvontamaksuja kohtuuttomina. - Uutiset
5.9.2018 8.30
Sakkomääräyksestä voi valittaa käräjäoikeuteen ainoastaan rajoitetusti - käräjäoikeuden olisi tullut jättää sakkomääräystä koskeva valitus tutkimattaSakkomenettelyssä käsiteltävät rikosasiat ovat siinä määrin lieviä, että vakiintuneen tulkinnan mukaan tunnustus on riittävä näyttö syyksilukevaan ratkaisuun. Sakkomenettelylain 35 §:n 1 momentin mukaan OK 31 luvun 1 §:ssä säädettyjen perusteiden lisäksi sakkomääräyksestä voidaan valittaa KO:een myös sillä perusteella, että määräys perustuu väärään lain soveltamiseen taikka rikkomuksesta epäilty ei ole pätevästi antanut 4 tai 5 §:ssä tarkoitettua suostumusta. Vastaajan mukaan hän oli tunnustanut teon, hyväksynyt seuraamuksen ja suostunut sakkomenettelyyn, koska poliisi oli painostanut häntä ja väittänyt virheellisesti, että tapahtumapaikalla oli ollut suojatie. HO totesi, että valittajan KO:lle esittämät seikat liittyivät näyttökysymykseen siitä, oliko tapahtumapaikalla ollut suojatie. Valittaja ei siten ollut muutoksenhakemuksessaan KO:een esittänyt sellaisia sakkomenettelylain 35 §:n mukaisia perusteita, joiden nojalla hänen valituksensa olisi voitu ottaa tutkittavaksi. (Vailla lainvoimaa 5.9.2018) - Uutiset
4.9.2018 15.12
Polkupyöräilijään törmännyt raitovaununkuljettaja tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta 40 päiväsakon rangaistukseen ja vahingonkorvauksiinNäyttöä kokonaisuutena arvioitaessa KO katsoi asiassa tulleen riittävällä varmuudella selvitetyksi raitovaununkuljettaja menetelleen syytteissä kuvatuin tavoin. Pyöräilijälle aiheutunutta ruumiinvammaa ei ollut pidettävä vähäisenä. KO oli katsonut syytekohtien tulleen näytetyiksi. Vastaaja ja Helsingin kaupungin liikennelaitos velvoitettiin yhteisvastuullisesti suorittamaan pyöräilijälle korvaukseksi kivusta ja särystä 500 euroa sekä lääkärikuluista 244,20 euroa, lääkekuluista 7,91 euroa, vereentyneistä housuista 70 euroa sekä polkupyörän korjauksesta 195 euroa. KO katsoi asiassa jääneen näyttämättä, että pyöräilijän kertoma tinnitys johtui vastaajan syyksi luetuista teoista, jonka vuoksi tätä koskeva korvausvaatimus hylättiin. - Uutiset
3.9.2018 15.36
Hallinto-oikeus: Ajoneuvon siirtämistä koskevaan pysäköinninvalvojan päätökseen ei voi suoraan hakea muutosta hallinto-oikeudeltaAjoneuvon siirtämistä koskevaan pysäköinninvalvojan päätökseen ei voi ajoneuvojen siirtämisestä annetun lain mukaan suoraan hakea muutosta HAO:lta vaan asia on ensin käsiteltävä oikaisuvaatimusmenettelyssä päätöksen tehneessä viranomaisessa. Pysäköinninvalvojan päätökseen liitetty valitusosoitus oli tältä osin virheellinen. - Uutiset
30.8.2018 12.45
KHO kumosi hallinto-oikeuden ja pysäköinninvalvonnan päätökset - pysäköintivirhemaksu poistettiinKun aluetta, jolle A oli pysäköinyt ajoneuvonsa ei ollut merkitty TLA 19 §:n mukaisella pysäköintialuetta osoittavalla merkillä 521 pysäköintipaikaksi, A:lle ei ollut voitu määrätä pysäköintivirhemaksua ajoneuvon pysäköinnistä paikalla olleen ajoneuvojen sijoitusta pysäköintipaikalla osoittavan merkin vastaisesti. Näin ollen ja koska kysymys siitä, oliko pysäköinti alueella ollut puutteellisista merkinnöistä johtuen lainkaan sallittua, ei ollut KHO:ssa ratkaistavana, HAO:n ja pysäköinninvalvojan päätökset oli kumottava ja määrätty pysäköintivirhemaksu poistettava. (Ään.) - Uutiset
27.8.2018 15.09
Hovioikeuskin hylkäsi vaatimukset väitettyjen whiplash-vammojen korvaamisesta liikennevakuutuksestaNäyttämättä oli jäänyt, että valittaja olisi saanut liikenneonnettomuuden seurauksena kanteessa tarkoitettua vammaa tai että hänellä vakuutustapahtuman jälkeen ilmenneet oireet ja liikuntakyvyn menetys olisivat aiheutuneet liikenneonnettomuuksista saaduista vammoista. Näin ollen näyttämättä oli jäänyt myös se, että hänellä olisi oikeus kanteessa vaadittuihin korvauksiin. Aihetta KO:n tuomion lopputuloksen muuttamiseen ei siten ollut. Kysymys myös siitä, oliko yhtiöllä pätevä syy vedota uuteen asiantuntijatodisteluun vasta HO:ssa. (Vailla lainvoimaa 27.8.2018) - Uutiset
20.8.2018 16.00
Maanteiden ja rautateiden runkoverkkoluonnos lausuntokierrokselle 1. lokakuuta 2018 saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta maanteiden ja rautateiden runkoverkoksi. Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella määriteltäisiin valtakunnallinen runkoverkko ja sen palvelutaso. Runkoverkko perustuu olemassa oleviin valtion maanteihin ja rautateihin. Määrittelyn kriteereinä käytetään maanteiden ja rautateiden liikennemääriä, alueellista saavutettavuutta ja verkollista kokonaisuutta. Lisäksi runkoverkon määrittelyssä otetaan huomioon TEN-T-ydinverkko. Määrittelyssä on huomioitu sekä nykytilanne että ennusteet tulevasta kehityksestä. - Uutiset
16.8.2018 7.46
Hallinto-oikeus: Perintätoiminnan harjoittajalle annettu varoitus oli aiheellinenKun yhtiö oli menetellyt perintälain ja hyvän perintätavan vastaisesti perimällä yksityisoikeudellisesta pysäköinninvalvonnasta syntynyttä riitautettua saatavaa sekä velkomalla säädetyt perintäkulujen enimmäismäärät ylittäviä kuluja, hallinto-oikeus katsoi, että yhtiön perintätoiminnasta vastaava henkilö Y oli perintälupalain 5 §:n mukaisesti laiminlyönyt velvollisuutensa huolehtia siitä, että perintätoiminnassa noudatetaan lakia ja hyvää perintätapaa. Laiminlyöntiä ei ollut pidettävä vähäisenä. Aluehallintovirasto oli siten voinut antaa yhtiölle varoituksen. Valituksenalaista päätöstä ei ollut syytä muuttaa. (Vailla lainvoimaa 16.8.2018) - Uutiset
15.8.2018 12.27
Apulaisoikeusasiamies: Pysäköinninvalvojan päätös ei perustunut asianmukaiseen harkintaanEduskunnan apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin arvostelee Vantaan kaupungin pysäköinninvalvojan päätöstä, jolla hän hylkäsi kantelijan oikaisuvaatimuksen pysäköintivirhemaksusta, vaikka hoitavan lääkärin todistuksella oli osoitettu, ettei kantelija ollut kykenevä siirtämään autoaan. - Uutiset
15.8.2018 10.01
Hovioikeus: Liikennevahingon seurauksena aiheutunut aivo- ja niskan retkahdusvamma aiheutti myös työkyvyttömyydenAsiassa oli kysymys siitä, oliko A:lle aiheutunut liikennevahingossa aivovamma ja niskan retkahdusvamma, jotka olivat aiheuttaneet A:n työkyvyttömyyden. Kun mitään muuta selittävää tekijää, joista A:n neuropsykologinen oireisto olisi voinut aiheutua, ei osoitettu ja kun A:n neuropsykologista haittaoireistoa koskeva selvitys tuki asiassa esitettyä lääketieteellistä johtopäätöstä siitä, että A:lle oli liikennevahingon seurauksena aiheutunut aivo- ja niskan retkahdusvamma, hovioikeus katsoi näillä ja käräjäoikeuden tuomiossa mainituilla perusteilla A:n näyttömahdollisuuksiin nähden riittävällä varmuudella selvitetyksi, että A:lle oli liikennevahingon seurauksena aiheutunut aivo- ja niskan retkahdusvamma, jonka jälkitilan johdosta hän oli työkyvytön. - Uutiset
9.8.2018 15.15
Tieliikennelaki uudistuu kesäkuussa 2020Tasavallan presidentti on vahvistanut uuden tieliikennelain voimaantuloksi 1. kesäkuuta 2020. Uudella lailla halutaan lisätä liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä luoda edellytyksiä liikenteen digitalisoitumiselle ja turvalliselle automaatiolle samalla kun sääntelyä kevennetään. Uudistettu tieliikennelaki vähentää byrokratiaa ja edistää liikenneturvallisuutta, liikenteen sujuvuutta ja ympäristönäkökohtien huomioimista. Yksittäisten säännösten määrää kokonaisuudessa on vähennetty. Myös säännösten kirjoitustapaa on täsmennetty ja nykyaikaistettu. - Uutiset
6.8.2018 10.54
Hovioikeus lyhensi toistuvasti rattijuopumusrikoksiin syyllistyneelle määrättyä ajokieltoaVastaaja oli määrätty molempien nyt kysymyksessä olevien rattijuopumusten vuoksi väliaikaiseen ajokieltoon siten, että viimeisin väliaikainen ajokielto oli alkanut 20.12.2017. KO oli määrännyt ajokiellon viimeiseksi voimassaolopäiväksi 28.1.2019. Vaikka vastaaja oli toistuvasti syyllistynyt rattijuopumusrikoksiin, KO:n määräämä ajokieltoaika oli yleinen oikeuskäytäntö huomioon ottaen liian pitkä, koska vastaaja tarvitsee ajo-oikeutta työssään. HO katsoi, että ajokieltoa oli lyhennettävä. HO harkitsi kohtuulliseksi määrätä ajokiellon päättymään 20.9.2018. (Vailla lainvoimaa 6.8.2018) - Uutiset
2.8.2018 15.45
Kova kilpailu ajaa ammattikuljettajia rikkomaan lakia – lepoaikasäädösten rikkominen yleistynytKiristynyt kilpailu houkuttaa osaa ammattikuskeista laiminlyömään laissa määriteltyjä ajo- ja lepoaikoja. Kesäkuuhun mennessä ajo- ja lepoasetuksia rikkoneita kuskeja oli kärähtänyt lähes saman verran kuin koko viime vuonna. Heinäkuussa Länsi-Uudenmaan poliisin haaviin jäänyt ammattikuljettaja oli rikkonut lepoaikasäädöksiä toistuvasti. Lyhimmillään vuorokausilepo oli jäänyt alle 2,5 tuntiin. - Uutiset
31.7.2018 9.05
Noin 4 300 myönnettyä lupaa ja ilmoittautumista liikennepalvelulain ensimmäisen kuukauden aikanaTrafi on liikennepalvelulain ensimmäisen kuukauden aikana myöntänyt yli 1 350 uutta taksiliikennelupaa, yli 920 uutta tavaraliikennelupaa ja 650 uutta henkilöliikennelupaa. Heinäkuun alussa tuli voimaan myös ajokorttikoulutuksen uudistus. Sen myötä uusia opetuslupahakemuksia on tullut yli 6 300. - Uutiset
25.7.2018 15.45
Taksilain noudattamisessa parantamisen varaa – taksikeskusten kerrottava kyytien hinta jo puhelimessaTaksilakia ei ole noudatettu ohjeistuksen mukaisesti, sanoo Trafin edustaja. Lännen Media uutisoi Kuluttajaliiton vaatimuksesta, jonka mukaan taksinvälittäjän on kerrottava taksimatkan kiinteä hinta tai hinnan määräytymisen perusteet jo puhelimessa. - Uutiset
20.7.2018 13.07
Kevytautoja koskevista lakiluonnoksista 49 lausuntoa - yli puolet kannattiLiikenne- ja viestintäministeriö sai yhteensä 49 lausuntoa luonnoksista ajoneuvolain ja ajokorttilain muuttamiseksi. Yli puolet lausunnonantajista kannatti ehdotusta. Muutoksilla mahdollistettaisiin niin sanottujen kevytautojen käyttö. Kevytauto olisi uudentyyppinen ajoneuvo, joka on muunnettu henkilöautosta rajoittamalla sen nopeus 45 kilometriin tunnissa. Lakiluonnosten valmistelua jatketaan virkamiestyönä. Esitys on tarkoitus saada eduskunnan käsiteltäväksi syksyllä. - Uutiset
18.7.2018 9.27
EU:n kuluttajaviranomaisten ja Volkswagenin "dieselgate-neuvottelut" päättyivät – korjausten edistyminen Suomessa viranomaisten seurannassaEU:n kuluttajansuojalainsäädännön valvonnasta vastaavien viranomaisten CPC-verkosto on Hollannin johdolla saanut päätökseen Volkswagenin niin sanottua dieselgatea koskevan valvontakokonaisuuden. Valvonta koski Volkswagen-, Audi-, Seat- ja Skoda-ajoneuvoja, jotka oli varustettu auton hiilidioksidipäästöjä manipuloivalla EA189 Europe 5 -dieselmoottorilla. Volkswagenin kanssa neuvoteltiin autojen korjauksista ja niiden etenemisestä sekä Volkswagenin antaman Trust Building Measure -takuun ehdoista sekä siitä, kuinka asiasta informoidaan autonomistajia. - Uutiset
13.7.2018 15.14
Uusi autoverotaulukko WLTP-menetelmällä mitatuille autoille voimaan syyskuussaUutta autoverotaulukkoa sovelletaan autoihin, joiden CO2-päästötieto on mitattu WLTP-menetelmällä ja jotka rekisteröidään tai otetaan käyttöön 1.9.2018 tai sen jälkeen. Auton verotuksessa sovelletaan WLTP-mittaustavan mukaista päästöarvoa. Uusi autoverotaulukko ja pakettiautojen veroprosentista tehtävää vähennystä osoittava verotaulukko WLTP-menetelmällä (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) mitatuille autoille tulevat voimaan 1.9.2018. Muihin kuin WLTP-menetelmällä mitattuihin autoihin sovelletaan jatkossakin nykyisiä autoverotaulukoita. - Uutiset
11.7.2018 14.34
Ulkomailta – Ruotsi: Kesällä 2018 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaRuotsissa on tullut ja tulee voimaan kesällä 2018 lukuisia uusia säädöksiä ja muutossäädöksiä, jotka koskevat mm. tietosuojaa, hallintolakia, liikesalaisuuksia, seksuaalirikosten sääntelyä, pakettimatkoja, pikavippejä, terrorismilainsäädäntöä, ajokorttia, taloudellisia yhdistyksiä ja jälleenmyyntikorvauksia. - Uutiset
6.7.2018 9.07
KKV: Eikö taksimatka sujunut niin kuin piti? – Ongelmista voi saada hyvitystäTaksimatkaan liittyvistä ongelmista kannattaa ilmoittaa aina ensin taksikeskukseen tai taksiyritykseen. Valituksen tekemisessä voi hyödyntää Kilpailu- ja kuluttajaviraston reklamaatioapuria. Jos asia ei selviä, apua saa kuluttajaneuvonnasta. - Uutiset
3.7.2018 10.24
KKO arvioi näyttöä liikenneonnettomuuden ja siitä aiheutuneiden vammojen välillä – hovioikeuden tuomio kumottiinA oli ollut vuonna 1982 osallisena liikenneonnettomuudessa. Hänelle oli suoritettu liikennevakuutuksesta korvauksia niskan retkahdusvamman perusteella. A vaati vuonna 2009 vireille panemassaan kanteessa vakuutusyhtiöltä lisäkorvauksia. Kanteen mukaan A:lle oli aiheutunut liikennevahingon seurauksena vaikea aivovamma ja kaularankavamma ja hän oli jäänyt saamiensa vammojen vuoksi pysyvästi työkyvyttömäksi vuodesta 1999 lähtien. Kysymys näytön arvioinnista. KKO katsoi muun muassa, että jäi näyttämättä, että A:lle olisi aiheutunut hänen liikennevahingossa saamiensa vammojen vuoksi työansion menetystä 1.4.1982 lähtien tai että hän olisi ollut liikennevahingossa saamiensa vammojen vuoksi pysyvästi työkyvytön 1.12.1999 lähtien. - Uutiset
28.6.2018 15.09
Raskaalle kalustolle esitetään päästörajojaEuroopan komissio ehdottaa hiilidioksidin päästörajojen asettamista uusille raskaan kaluston hyötyajoneuvoille. Raskaalle kalustolle ei ole aikaisemmin asetettu raja-arvoja EU-tasolla. Päästörajat asetettaisiin niin, että niiden laskemisen perustana olisi vuoden 2019 taso. Vuonna 2025 uusien raskaan kaluston ajoneuvojen päästöjen pitäisi olla 15 prosenttia pienemmät. Vuonna 2030 päästöjen pitäisi olla 30 prosenttia pienemmät. Ilman rajoitusten asettamista raskaan kaluston päästöjen on arvioitu kasvavan EU:n tasolla noin yhdeksän prosenttia vuosien 2020 - 2030 aikana. - Uutiset
14.6.2018 16.00
Lukiolaki ja yksityistielaki ensimmäisessä käsittelyssä täysistunnossaEduskunnan täysistunnossa oli keskiviikkona 13.6.2018 ensimmäisessä käsittelyssä hallituksen esitys lukiolaiksi (41/2018) sekä hallituksen esitys yksityistielaiksi (HE 147/2018). - Uutiset
14.6.2018 11.30
Katsastusuudistus joustavoittaisi alan toimintaa – katsastusluvat myönnettäisiin jatkossa toimijakohtaisinaKatsastustoiminnan toimilupasääntelyyn ehdotetaan muutoksia. Katsastusluvat myönnettäisiin jatkossa toimijakohtaisina, eikä toimipaikkakohtaisina kuten nykyisin. Hallitus antoi esityksen ajoneuvojen katsastustoiminnasta annetun lain muuttamisesta 13.6.2018. - Uutiset
12.6.2018 15.00
Ajokorttiasetuksella tarkemmat säännökset kuljettajakoulutuksestaValtioneuvosto on antanut asetuksen, jolla tarkennetaan uuden ajokorttilain säännöksiä. Yksityiskohtaisemmat säännökset koskevat muun muassa laissa säädetyn koulutuksen määriä ja ajo-opetuksen vähimmäismääriä. Asetus tulee voimaan samaan aikaan kuin ajokorttilaki eli 1. heinäkuuta 2018. - Uutiset
11.6.2018 8.36
Taksipalvelut uudistuvat 1.7.2018: Mitä muutos merkitsee kuluttajille ja yrityksille?Taksina voi 1. heinäkuuta 2018 alkaen toimia bussia lukuun ottamatta melkeinpä mikä tahansa kolmi- tai nelipyöräinen kulkuneuvo, eli esimerkiksi henkilöauto, kuorma-auto, pakettiauto tai mopoauto. Ajoneuvon tulee kuitenkin olla rekisteröity ja merkitty luvanvaraiseen käyttöön ajoneuvotyypistä riippumatta. - Uutiset
6.6.2018 9.13
KHO äänesti: On perustuslain vastaista että kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta ajoluvan hakemista edeltäneen viiden vuoden aikana merkitsee ehdotonta estettä taksinkuljettajan ajoluvan saamiselleTrafi oli 19.12.2016 hylännyt A:n taksinkuljettajan ajolupaa koskevan hakemuksen, koska A oli 10.5.2014 syyllistynyt kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta. A oli henkilöauton ja pakettiauton kuljettamiseen oikeuttavalla ajokortilla erehdyksessä ajanut viiden kilometrin matkan autoa, joka oli rekisteröity kevytkuorma-autoksi. Hänet oli tämän johdosta tuomittu sakkorangaistukseen ja määrätty ajokieltoon. Taksinkuljettajien ammattipätevyydestä annetun lain 9 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan syyllistyminen kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta ajoluvan hakemista edeltäneen viiden vuoden aikana merkitsi ehdotonta estettä ajoluvan saamiselle. Korkein hallinto-oikeus katsoi päätöksensä perusteluissa mainituista syistä välttämättömäksi arvioida käsillä olevan yksittäistapauksen yhteydessä, muodostuiko lain soveltamisen lopputulos asiassa perustuslain vastaiseksi. Koska tällaista elinkeinovapauden rajoitusta ei voitu selvästikään pitää välttämättömänä toisen perusoikeuden takaamiseksi eli liikenne- ja asiakasturvallisuuden saavuttamiseksi, lainkohta oli jätettävä tässä tapauksessa soveltamatta. Äänestys 4–1. - Uutiset
25.5.2018 13.00
Komissio ehdottaa tiukennuksia EU:n liikennevakuutussääntöihinEuroopan komission ehdotuksessa tiukennetaan EU:n liikennevakuutussääntöjä. Ehdotuksen tavoitteena on suojata paremmin liikenneonnettomuuksien uhreja ja parantaa vakuutuksenottajien oikeuksia. - Uutiset
23.5.2018 13.06
Hovioikeus: Käräjäoikeuden olisi tullut ottaa riksesakon poistamista koskeva valitus tutkittavakseenKun kysymyksessä on muutoksenhaku muuhun kuin sakon ja rikesakon määräämisestä annetun lain 3 luvussa tarkoitettuun rikesakkomääräykseen, muutoksenhakemuksen 5 luvun 34 §:n mukaisesti tutkii rikkomuksen tekopaikan KO, joka tässä tapauksessa oli Kymenlaakson KO. KO:n olisi tullut ottaa valittajan valitus tutkittavakseen, eikä jättää sitä mainitsemillaan perusteilla tutkimatta, minkä vuoksi asia oli palautettava KO:een ratkaistavaksi. (Vailla lainvoimaa 23.5.2018) - Uutiset
22.5.2018 15.12
Liikennepalvelulain kolmosvaihe lausuntokierrokselle 19. kesäkuuta saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausuntokierrokselle liikennepalvelulain kolmanteen vaiheeseen liittyvät lakiehdotukset. Lausuntoaika päättyy 19. kesäkuuta 2018. Hanketta on toteutettu kolmessa vaiheessa sen sisällöllisen laaja-alaisuuden takia. Liikennepalvelulain tavoitteena on luoda edellytykset uuden teknologian, digitalisaation ja uusien liiketoimintamallien käyttöönotolle liikennesektorilla. Kun sääntely kootaan yhteen lakiin, helpotetaan liikennejärjestelmän tarkastelemista kokonaisuutena. Lailla edistetään myös liikennejärjestelmän eri osien yhteen toimivuutta. - Uutiset
20.5.2018 9.17
Uudet autojen katsastusaikavälit voimaan sunnuntaina 20. toukokuutaSunnuntaista 20. toukokuuta 2018 lähtien katsastukseen menevät henkilö- ja pakettiautot sekä raskaat mönkijät siirtyvät uuteen katsastusaikavälikäytäntöön. Uudistusta kannattaa hyödyntää myös käytettyjen autojen kaupassa, sillä jatkossa katsastukseen voi mennä mihin aikaan vuodesta tahansa ja vasta katsastettu auto voikin toimia myyntivalttina, Trafi tiedottaa. - Uutiset
17.5.2018 15.15
Ajokorttilaki voimaan 1. heinäkuuta 2018Ajokorttikoulutus ja kuljettajatutkinnot muuttuvat heinäkuun alussa. Säädökset muun muassa mahdollistavat uusien vaihtoehtoisten opetus- ja oppimismenetelmien käytön. Uudistuksen myötä pakollisen opetuksen määrä vähenee ja tutkinnon merkitys kasvaa. Lakiin tehdyt muutokset koskevat muita kuin kuorma- ja linja-autokortteja. - Uutiset
15.5.2018 14.51
Lainsäädännön arviointineuvosto: Katsastuslain muutoksen vaikutusarvio on pääosin riittävä mutta vaikutuksia ammattiliikenteelle ja viranomaistoimintaan tulisi tarkentaaLainsäädännön arviointineuvosto katsoo, että hallituksen esitysluonnos ajoneuvojen katsastusta koskevan lain muuttamisesta on huolellisesti valmisteltu. Esitysluonnos sisältää pääosin riittävät tiedot keskeisistä vaikutuksista. Esitystä tulisi kuitenkin täydentää tarkemmilla ammattiliikennettä koskevilla vaikutusarvioilla. Lisäksi tulisi täsmentää kuvausta katsastustoiminnan taloudellisesta mittaluokasta ja sen muutoksesta. - Uutiset
14.5.2018 13.00
Hovioikeus: Törkeään rattijuopumukseen syyllistyneelle määrätty ajokielto olisi tullut määrätä ehdottomanaVastaaja oli syyllistynyt RL 23 luvun 4 §:n 1 kohdassa tarkoitettuun törkeään rattijuopumukseen 26.11.2017. Tuomitessaan vastaajan mainitusta rikoksesta rangaistukseen KO oli määrännyt hänet kestoltaan 6 kuukauden pituiseen ajokieltoon, joka oli ehdollinen 4.2.2020 päättyvine koeaikoineen. HO katsoi, että ajokielto olisi tullut määrätä ehdottomana. HO katsoi olevan kohtuullista, että KO:n virheellisen menettelyn johdosta ajokiellon kestoa määrättäessä otetaan nyt vähennyksenä huomioon KO:n ja HO:n tuomioiden välillä kulunut aika, jolloin ajokielto päättyy 14.8.2018. (Vailla lainvoimaa 14.5.2018) - Uutiset
11.5.2018 8.35
Ajokorttikoulutuksen muutokset ja siirtymäajan käytännöt yhdessä paketissaAjokorttikoulutuksen uudistukset tuovat muutoksia niin ajokorttia parhaillaan suorittaville kuin sitä suunnittelevillekin. Erityisesti muutokset koskevat henkilöautokortin hankkimista. Trafi on koonnut nettisivuilleen tiedot muutoksista ja siirtymäajan käytännöistä.