Hakutulokset
- Uutiset
31.7.2020 15.30
Kooste taksilainsäädäntöä koskevista lausunnoista julkaistuLiikenne- ja viestintäministeriö on julkaissut koosteen taksilakien muuttamista koskevista lausunnoista. Esitysluonnoksesta saatiin 9. heinäkuuta 2020 päättyneellä kierroksella yhteensä 95 lausuntoa. Lakiluonnoksen valmistelu jatkuu virkamiestyönä. Jatkotyössä otetaan huomioon lausuntokierrokselta saatu palaute. Hallituksen esitys lakiin tehtäviksi muutoksiksi on tarkoitus antaa eduskunnalle syksyllä. - Uutiset
31.7.2020 13.00
EU:n liikkuvuuspaketti tuo uusia sääntöjä maantiekuljetuksiinEU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinaosio on julkaistu perjantaina (31.7.) EU:n virallisessa lehdessä aiemmin neuvotteluissa saavutetun yhteisymmärryksen mukaisesti. Liikkuvuuspaketti selkeyttää alan aikaisemmin epäselviä säännöksiä ja yhtenäistää niiden soveltamista eri jäsenmaissa. Yhtenäiset säännöt edistävät myös kaikkien tienkäyttäjien liikenneturvallisuutta. Liikkuvuuspaketin soveltaminen alkaa ajo- ja lepoaikojen joustojen osalta 20. elokuuta 2020. Markkinoille pääsyä koskevan asetuksen ja työntekijöiden lähettämistä koskevan direktiivin sääntöjä aletaan soveltaa 18 kuukauden kuluttua säädösten voimaantulosta. Tästä poikkeuksena ovat ajopiirtureita koskevat erityiset määräajat. Kansallisen lainsäädännön valmistelu alkaa syksyllä. - Uutiset
24.7.2020 8.00
Raskaan liikenteen ammattipätevyyskoulutukseen tarkennuksiaKuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyyskoulutuksen vaatimuksia tarkennetaan ammattipätevyyttä koskevan asetuksen muutoksilla. Muutokset liittyvät direktiivin (EU) 2018/645 täytäntöönpanoon. EU-direktiivin edellyttämät muutokset on pantu osin täytäntöön heinäkuun puolivälissä voimaan tulleilla ajokorttilain ja liikennepalvelulain muutoksilla. Valtioneuvosto antoi asiaa koskevan asetuksen torstaina (23.7.). Asetus tulee voimaan 27. heinäkuuta 2020. - Uutiset
23.7.2020 16.00
Komissio ehdottaa autojen kulutustietojen seurantaa huoltojen ja katsastusten yhteydessäValtioneuvosto antoi eduskunnalle torstaina (23.7.) kirjelmän Euroopan komission ehdotuksesta, joka koskee henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen ajonaikaisia polttoaineen tai energian kulutustietoja. Komission ehdotuksesta äänestettäneen EU:n ilmastonmuutoskomiteassa syksyllä 2020. - Uutiset
22.7.2020 15.15
ELY muistuttaa: Mönkijöillä ja muilla moottoriajoneuvoilla ajaminen luonnonsuojelukohteilla on kiellettyäPohjois-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus luonnonsuojelulain valvontaviranomaisena muistuttaa marjastajia ja muita maastossa liikkujia siitä, että moottoriajoneuvoilla ajaminen sulan maan aikaan on pääsääntöisesti kielletty luonnonsuojelukohteilla. Kiellolla on tarkoitus suojella esimerkiksi herkkiä suoluontotyyppejä ja hiekkaranta-alueita moottoriajoneuvojen aiheuttamilta vahingoilta maaperälle ja kasvillisuudelle sekä estää häiriöt linnuille ja muille eläimille. - Uutiset
16.7.2020 13.30
Sosiaaliturvalainsäädännön soveltaminen - Unionin tuomioistuin tulkitsi työnantajan ja henkilökunnan käsitteitä kansainvälisessä tieliikenteessäUnionin tuomioistuin katsoo, että kansainvälisessä tieliikenteessä työskentelevien kuorma-autonkuljettajien työnantaja on kuljetusyritys, joka käyttää kyseisiin kuljettajiin nähden tosiasiallista työnjohtovaltaa, joka vastaa heidän palkkakustannuksistaan ja jolla on tosiasiallinen toimivalta irtisanoa heidät. - Uutiset
13.7.2020 9.36
Liikennevahinkolautakunta: Metyylifenidaattilääkityksestä vahinkoa kärsineelle aiheutuvat kustannukset tuli korvata tarpeellisena hoitona vuodesta 2018 alkaenMetyylifenidaattia käytetään pääasiassa ADHD-oireiston hoitoon. Metyylifenidaatti kuuluu stimulantteihin ja sen vaikutus perustuu tiettyjen hermovälittäjäaineiden (dopamiini ja noradrenaliini) vaikutuksien voimistumiseen aivoissa. - Uutiset
10.7.2020 14.00
Muutoksia tieliikenteen ammattipätevyyttä koskevaan sääntelyynAjokorttilakia ja liikennepalvelulaissa säädettyjä kuorma- ja linja-autonkuljettajan ammattipätevyysvaatimuksia päivitetään vastaamaan EU-sääntelyä. Tasavallan presidentti vahvisti lait 9. heinäkuuta 2020 ja ne tulevat voimaan 13. heinäkuuta 2020. - Uutiset
9.7.2020 13.17
Euroopan parlamentti hyväksyi sääntöuudistuksen, jonka tarkoitus on parantaa kuljettajien työoloja ja lopettaa tieliikennealan kilpailun vääristyminenSääntöuudistuksen tarkoituksena on poistaa tieliikennealan kilpailun vääristymät ja parantaa kuljettajien lepo-olosuhteita. Säännöt koskevat kuljettajien lähettämistä, lepoaikoja sekä niin sanottujen kabotaasisääntöjen noudattamisen valvonnan parantamista. Kabotaasilla tarkoitetaan kuljetuspalveluja, joita tiettyyn jäsenmaahan rekisteröity liikenteenharjoittaja tarjoaa väliaikaisesti toisessa jäsenmaassa. - Uutiset
7.7.2020 11.25
Hovioikeus: Poliisin menettelystä ei ollut aiheutunut valittajalle väitettyä perus- ja ihmisoikeusloukkausta, joten valtio ei ollut hänelle vahingonkorvausvelvollinenMuutoksenhakija TS ei esittänyt asiassa selvitystä siitä, että väliaikainen ajokielto olisi koskenut TS:n yksityisluontoisia oikeuksia. Siten myöskään Euroopan neuvoston oikeuden (EIS ja EIT) perusteella väliaikaisella ajokiellolla ei ollut päätetty TS:n yksityisluonteisista oikeuksista. Kanne perustui poliisin menettelystä aiheutuneeseen väitettyyn perus- ja ihmisoikeusloukkaukseen. Koska perustuslain 21 § ja EIS 6 artiklan 1 kappale eivät soveltuneet nyt kyseessä olevaan tapaukseen, TS:lle ei ollut aiheutunut poliisin menettelystä väitettyä perus- ja ihmisoikeusloukkausta. Valitus oli siten hylättävä. (Vailla lainvoimaa 7.7.2020) - Uutiset
6.7.2020 12.10
Hovioikeus arvioi omistuksenpidätysehdon merkitystä liikennevahingon korvaamisessaAsiassa oli riidatonta, että liikennevahingon aiheuttaneen kuorma-auton haltija oli Instekno Oy ja liikennevahingossa vahingoittuneen veneen haltija oli T, joka oli siirtänyt saatavansa VOY Oy:lle. Asiassa oli riitaa siitä, olivatko kuorma-auto ja vene edellä mainittujen haltijoidensa vai rahoitusyhtiö Tukko Kapital Oy:n omaisuutta rahoitusyhtiön pidätettyä omistusoikeuden mainittuun omaisuuteen, kunnes koko kauppasumma on tullut maksetuksi. Tukko Kapital Oy oli rahoittajana pidättänyt itsellään täyden omistusoikeuden niin kuorma-autoon kuin veneeseenkin, kunnes niiden ostajat ovat maksaneet kauppahinnan. Yhtiöllä oli siten omistuksenpidätykseen perustuva takaisinotto-oikeus, mikä lähtökohtaisesti sitoo myös sivullisia ja mitä käytettäessä sille siirtyy myös ostajalle kuuluva hallintaoikeus esineeseen omistajan aseman samalla kehittyessä täydelliseksi. Näin ollen sekä kuorma-autoa että venettä oli pidettävä Tukko Kapital Oy:n omaisuutena. Kyseessä oli siten saman tahon vahingoittuneesta omaisuudesta, jota ei korvata liikennevakuutuslain 40 §:n 2 momentin nojalla kuorma-auton liikennevakuutuksesta. (Vailla lainvoimaa 6.7.2020) - Uutiset
23.6.2020 8.26
200 kilometrin tuntinopeus öisellä moottoritiellä - teko ei ollut sakolla sovitettavissaVastaaja oli ajanut Turku-Helsinki moottoritiellä sunnuntaiyönä noin puoli kahden aikaan 100 kilometrin nopeusrajoitusalueella arviolta 200 kilometrin tuntinopeudella. HO katsoi, ettei aihetta KO:n ratkaisun muuttamiseen rangaistusseuraamuksen (3 kk:n ehdollinen vankeus) osalta ollut. (Vailla lainvoimaa 23.6.2020) - Uutiset
17.6.2020 12.17
Ei antanut esteetöntä kulkua suojatiellä olevalle jalankulkijalle - 15 päiväsakkoaVäistämisvelvollisuus koskee myös jalankulkijaa, joka on aikeissa astua suojatielle, vaikka ei ole vielä suojatiellä. Kysymys ei ole siitä, kumpi ehtii ensin. (Vailla lainvoimaa 17.6.2020) - Uutiset
15.6.2020 15.30
Hovioikeus: Vastaaja oli velvollinen noudattamaan ajopiirturin käyttöä koskevia säännöksiä vedenpuhdistusprosessissa syntynyneen jätteen kuljetuksessaAsiassa oli ratkaistavana ensinnäkin syyttäjän vastauksessaan esittämä vaatimus valituksen tutkimatta jättämisestä. Mikäli valitusta ei jätetä tutkimatta, ratkaistavana oli, oliko vastaaja menettelyllään syyllistynyt liikenteen palveluista annetun lain 267 §:ssä rangaistavaksi säädettyyn tieliikenteen sosiaalilainsäädännön rikkomiseen. HO:ssa oli ratkaistavana kysymys siitä, oliko vastaaja ollut sakkomääräyksen tarkoittamassa ajossa vapautettu ajopiirturin käyttövelvollisuudesta sillä perusteella, että kyseessä oli ollut ajoneuvo, jota oli käytetty vesilaitoksen toiminnassa. HO hyväksyi KO:n perustelut ja johtopäätöksen valituksen tutkimisesta. Pääasian osalta HO hyväksyi asiassa mainitsemin lisäyksin KO:n ratkaisun perustelut ja johtopäätöksen. Vastaaja oli käsillä olleissa olosuhteissa ollut velvollinen noudattamaan ajopiirturin käyttöä koskevia säännöksiä. Vastaajan valitus hylättiin. (Vailla lainvoimaa 15.6.2020) - Uutiset
12.6.2020 13.30
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi, että kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta tuli määrätä rangaistusRikosta ei ollut pidettävä KO:n katsomin tavoin RL 6 luvun 12 §:n 1 momentin 1 kohdan tarkoittamalla tavalla sen haitallisuuteen tai siitä ilmenevään tekijän syyllisyyteen nähden kokonaisuutena arvostellen vähäisenä. Perusteita jättää vastaajaa tästä rikoksesta rangaistukseen tuomitsematta ei ollut. (Vailla lainvoimaa 12.6.2020) - Uutiset
12.6.2020 12.54
Hovioikeus: Näytöltään epäselvää rikosasiaa ei olisi tullut ratkaista kirjallisessa menettelyssä, kun tuottamuksen astetta ei ollut mahdollista arvioida pääkäsittelyä toimittamattaHO katsoi, että kirjallisen menettelyn edellytyksiä arvioitaessa on pidettävä lähtökohtana sitä, että se soveltuu vain näytöltään selvään asiaan, jossa kaikki rikosvastuun perustavat seikat on selvitetty. Siten myös huolimattomuuden asteen asianmukainen arviointi edellyttää epäselvissä tilanteissa lähtökohtaisesti suullista pääkäsittelyä. Törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta syytetyn A:n esitutkintalausumat liittyivät sen arviointiin, oliko A:n menettely ollut törkeän huolimatonta. Asia oli siten ollut KO:ssa näytöltään epäselvä. Tuottamuksen astetta ei ollut tässä tilanteessa mahdollista arvioida pääkäsittelyä toimittamatta, joten asian käsittelemiseen ja ratkaisemiseen kirjallisessa menettelyssä ei ollut ollut edellytyksiä. Näillä perusteilla asia oli palautettava KO:een. (Vailla lainvoimaa 12.6.2020) - Uutiset
12.6.2020 12.41
Taksisääntelyn epäkohtia ryhdytään korjaamaanSääntelymuutoksilla pyritään palauttamaan luottamusta taksipalveluihin ja tehostamaan harmaan talouden torjuntaa. Lakiluonnoksen lausuntoaika päättyy 9. heinäkuuta. - Uutiset
12.6.2020 11.50
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus piti suojatien pysähtymättä ohittaneen ja jalankulkijaan törmänneen autoilijan tekoa törkeänä - teko oli sovitettavissa ankaralla sakkorangaistuksellaAsiassa lausutun perusteella vastaaja oli törkeästä huolimattomuudesta laiminlyönyt liikenneturvallisuuden vaatiman pysähtymisvelvollisuuden siten, että rikos oli ollut omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisen hengelle tai terveydelle. Hänen syykseen luettiin syytteen teonkuvauksen mukainen törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Yleinen rangaistuskäytäntö huomioon ottaen oikeudenmukainen rangaistus vastaajan syyksi luetusta teosta oli KO:n tuomitseman 45 päiväsakon asemasta 80 päiväsakkoa. (Vailla lainvoimaa 12.6.2020) - Uutiset
10.6.2020 9.02
Toisen auton perään ja kylkeen tahallaan törmänneelle tuli tuomita tuntuva sakkorangaistusOli ilmeistä, että vastaajan menettely oli ollut omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa toisten turvallisuudelle vähäisemmissäkin nopeuksissa. Alueella oli ollut muuta liikennettä ja vastaajan ahdistelemassa ajoneuvossa useita matkustajia. Vastaaja oli menettelyllään syyllistynyt siihen törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, josta hänelle oli rangaistusta vaadittu. HO ei myöntänyt vastaajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 10.6.2020) - Uutiset
5.6.2020 12.56
Oikeusasiamies: Poliisilla ei toimivaltaa päättää esitutkinnasta poliisirikosasiassaKantelija arvosteli Helsingin poliisilaitoksen menettelyä. Kantelijan mukaan poliisiauto esti hänen kuljettamansa linja-auton lähdön pysäkiltä, minkä lisäksi hän arvosteli poliisipartion käytöstä samoin kuin poliisin menettelyä tapahtumista tekemänsä ilmoituksen vastaanotossa. Kantelun liitteenä oli rikoskomisario A:n päätös olla toimittamatta esitutkintaa. Kantelija katsoi kokeneensa suuren vääryyden ja tutkinnan päätöksen olevan törkeä loukkaus. Oikeusasiamiemies saattoi vastaisen varalle rikoskomisario A:n tietoon asiasssa esittämänsä käsityksen hänen esitutkintalain vastaisesta menettelystään. Lisäksi oikeusasiamies saattoi asiassa esittämäni käsityksen esitutkintalain 2 luvun 4 §:n tulkinnasta myös Helsingin poliisilaitoksen tietoon. - Uutiset
3.6.2020 13.40
FINE: Matkailuautoa tai -vaunua vuokraamassa? Tarkista vakuutusturva kuntoon ennen lomareissuaMatkailuautojen ja -vaunujen vuokraus on koronakesänä huipussaan ja tien päälle on lähdössä monia ensi kertaakin karavaanarielämään tutustuvia matkalaisia. Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan vakuutusasiantuntija kokosi muutamia vinkkejä, jotka on hyvä tarkistaa kuntoon ennen loman alkua, jotta matkailu sujuisi vaivatta ja mahdollisten vahinkojen hoitaminen matkalla sujuvasti.
”Kun olet vuokraamassa matkailuajoneuvoa, tarkista ensin mitä ajoneuvon vuokraussopimuksessa on sovittuna vakuutuksista. Yleensä ajoneuvon omistaja huolehtii vakuutuksista. Selvitä myös miten toimia, jos jotain yllättävää sattuisi ja tarkista vuokraussopimukseen sisältyvän omavastuun suuruus”, vakuutusasiantuntija Hanna Salo sanoo. - Uutiset
1.6.2020 15.00
Liikennemerkki lumen peitossa - syyte liikennerikkomuksesta hylättiinAsiassa lausutut seikat huomioon ottaen HO katsoi, etteivät asiassa selvitetyiksi tulleet olosuhteet olleet olleet kokonaisuutena sellaiset, joista valittajan olisi tullut selvästi ymmärtää lumen peitossa olleen liikennemerkin sisältö ja siitä johtunut nopeusrajoituksen aleneminen. Valittajan menettely ei siten ollut ollut huolimatonta. Näin ollen syyte liikennerikkomuksesta oli hylättävä. Valtio velvoitettiin maksamaan valittajalle korvaukseksi asianosaiskuluista KO:ssa 388,32 euroa (työstä 138 euroa ja korvausta matkakustannuksista 250,32 euroa). (Vailla lainvoimaa 1.6.2020) - Uutiset
1.6.2020 13.39
Apulaisoikeusasiamies: Työsuojeluhallinnon ohje ajopiirturin käyttövelvollisuudestaApulaisoikeusasiamies katsoi, ettei työsuojeluhallinto ollut käyttänyt riittävän selkeää ja ymmärrettävää kieltä julkaistessaan kantelussa mainitun tiedon ajopiirturin käyttövelvollisuudesta työsuojeluhallinnon verkkosivuille. Koska kantelussa mainittu teksti on poistettu työsuojeluhallinnon verkkosivuilta, ja koska PSAVI on ilmoittanut, että koko verkkopalvelun sisältö tarkistetaan vuoden 2020 aikana, apulaisoikeusasiamies piti riittävänä, että saattaa asiassa esittämänsä käsityksen STM:n tietoon. - Uutiset
29.5.2020 11.55
Kesäkuussa 2020 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaKesäkuussa 2020 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksia ovat muun muassa:
- Uudet tieliikennelaki ja vesiliikennelaki voimaan kesäkuun alusta
- Useita hallinnon alan säädöksiä päivitetty henkilötietojen käsittelyn osalta
- Vakuutuslainsäädäntöön EU-lainsäädännöstä johtuvia muutoksia tulossa voimaan kuun alussa - Uutiset
29.5.2020 11.00
Poliisihallitus: Tieliikenteen ja vesiliikenteen rikesakoista liikennevirhemaksuun – mikä on uusi hallinnollinen seuraamusjärjestelmä?Poliisi, Rajavartiolaitos ja Tulli ovat käyttäneet tieliikenteen ja vesiliikenteen valvonnassa pitkään rikesakkoja vähäisten rikosten rangaistuksena. Uudessa tieliikennelaissa ja vesiliikennelaissa liikennerikkomusten, vesiliikennerikkomusten ja muiden hallinnollisten rikkomusten seuraamukseksi tulee liikennevirhemaksu. Liikennevirhemaksu on hallinnollinen maksuseuraamus, joka muistuttaa paljon pysäköintivirhemaksua, ja se määrätään hallintomenettelyssä. - Uutiset
28.5.2020 15.35
Liikenteen lainsäädännön väliaikaiset muutokset voimaan 1. kesäkuutaLiikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalaa koskevaan lainsäädäntöön tehdään väliaikaisia muutoksia. Niillä helpotetaan kansalaisten ja yritysten toimintaa sekä turvataan kuljetusten toimivuus koronavirusepidemiasta johtuvissa poikkeusoloissa. Muutokset koskevat useita lakeja. Hallitus esitti lakien vahvistamista 28.5.2020. Lait tulevat voimaan 1.6.2020. - Uutiset
28.5.2020 14.25
Ajokorttien ja lupien voimassaoloa pidennetään EU-poikkeusten mukaisestiSuomi pidentää ajokorttien voimassaoloa EU-asetuksessa säädettyjen väliaikaisten poikkeusten mukaisesti. Voimassaoloa pidennetään seitsemällä kuukaudella silloin, kun ajokortin voimassaolo päättyy 1.2.–31.8.2020 välisenä aikana. - Uutiset
25.5.2020 15.36
Lähti vauhdikkaasti liikkeelle pysäköinninvalvojan tultua tarkistamaan pysäköintimaksua - hovioikeus hylkäsi syytteen virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisestaKO oli tuominnut vastaajan liikenneturvallisuuden vaarantamisen lisäksi virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta yhteiseen 8 kk ehdolliseen vankeusrangaistukseen. HO sen sijaan katsoi vastaajan syyllistyneen menettelyllään vain liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. HO katsoi, että vastaajan menettely oli ollut siinä määrin vaarallista ja osin piittaamatontakin, että oikeudenmukaisena rangaistuksena oli pidettävä 50 päiväsakkoa. Kun syyte virkamiehen väkivaltaisesta vastustamisesta hylättiin, myös vastaajan korvausvaatimukset ja lääkärintodistuksen lunastuskulut oli hylättävä. (Vailla lainvoimaa 25.5.2020) - Uutiset
25.5.2020 14.00
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen nuorena henkilönä ym. - vakuutusyhtiölle maksettavia vahingonkorvauksia ei ollut perusteltua kohtuullistaa sitä puoltavista seikoista huolimattaOttaen huomioon teon laadun eli teon moitittavuuden asteen HO katsoi, ettei vahingonkorvauksia ollut perusteltua kohtuullistaa sitä puoltavista seikoista huolimatta. Vastaaja oli velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon kokonaisuudessaan. Asiassa mainituilla perusteilla vastaajan vakuutusyhtiölle maksettavan vahingonkorvauksen määrä korotettiin valituksessa vaaditun mukaiseksi. KO:n tuomiota muutettiin. Vastaajan korvausvelvollisuus vakuutusyhtiölle sen asianomistajalle maksamasta vakuutuskorvauksesta korotettiin 11.842,64 euroksi KO:n tuomitsemine viivästyskorkoineen. (Vailla lainvoimaa 25.5.2020) - Uutiset
25.5.2020 12.30
Raskaassa liikenteessä palataan normaaleihin ajo- ja lepoaikoihin 1. kesäkuutaKoronatilanteen takia tehdyt raskaan liikenteen ajo- ja lepoaikojen poikkeukset päättyvät. Normaaleihin ajo- ja lepoaikoihin palataan 1.6.2020. - Uutiset
18.5.2020 10.30
Kärkikolmion takaa tielle kääntynyt henkilöauton kuljettaja tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuolemantuottamuksesta 70 päiväsakon rangaistukseenAsiassa lausutun nojalla oli selvää, että Tampereen suunnasta tullut pakettiauto oli muodostanut näkemäesteen risteyksestä Valtatielle 11 pyrkivälle vastaajalle. Näkemäeste huomioon ottaen vastaaja ei ennen kääntymistään risteyksestä ollut riittävässä määrin varmistunut siitä, että hän vaaraa aiheuttamatta voi jatkaa matkaansa muiden ajoneuvojen sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen. Vastaajan laiminlyötyään väistämisvelvollisuutensa aihetta KO:n ratkaisun muuttamiselle ei ollut ilmennyt. (Vailla lainvoimaa 18.5.2020) - Uutiset
18.5.2020 8.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu tiedonsaantioikeudesta rikosoikeudellisissa menettelyissäPyyntö on esitetty Saksassa UY:tä vastaan vireille pannussa rikosoikeudellisessa menettelyssä, jossa on kyse tuottamuksellisesta ajokortitta ajosta. Ennakkoratkaisupyyntö koskee tiedonsaantioikeudesta rikosoikeudellisissa menettelyissä annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2012/13/EU 6 artiklan sekä SEUT 21, SEUT 45, SEUT 49 ja SEUT 56 artiklan tulkintaa. - Uutiset
15.5.2020 9.00
Hovioikeuskin hylkäsi pysäköintivalvontayhtiön vaatimuksen kuuden valvontamaksun maksamisestaAsiassa oli kysymys siitä, oliko vastaaja pysäköinyt auton tapahtuma-aikaan niillä kuudella kerralla, jolloin pysäköintiin oli kohdistunut yksityisoikeudellinen valvontamaksu. KO:n vastaanottaman näytön arvioinnin oikeellisuudesta ei voinut jäädä lainkohdassa tarkoitetun oikeudenkäyntiaineiston perusteella kokonaisuutena arvioitaessa mitään varteenotettavaa epäilystä. Pääkäsittelyn toimittaminen oli muutoinkin selvästi tarpeetonta huomioon ottaen erityisesti asian laatu ja merkitys asianosaiselle. HO hyväksyi KO:n tuomion perustelut ja lopputuloksen. Asiaa ei ollut aihetta arvioida toisin sen seikan perusteella, että vastaaja oli oli ilmoittanut vastustavansa kanteessa tarkoitettuja maksuja vasta haastehakemukseen vastatessaan. HO totesi selvennykseksi, että pysäköintiä koskeva valvontamaksu on yksityisoikeudellinen, sopimukseen perustuva saatava, ja että reklamaatiovelvollisuus koskee sopimusrikkomukseen vetoavalta sopimusosapuolelta edellytettävää aktiivisuutta sopimusrikkomuksen perusteella esitettävien vaatimusten osalta. Kun vastaaja oli kiistänyt pysäköineensä autot kanteessa tarkoitettuun paikkaan kanteessa tarkoitettuina ajankohtina, hän oli kiistänyt samalla sen, että hänen ja kantajayhtiön välille olisi syntynyt pysäköimistä koskeva sopimus, joka oli sisältänyt velvoitteen suorittaa valvontamaksu. Näissä olosuhteissa vastaajalla ei ollut ollut sopimusoikeudellista reklamaatiovelvollisuutta. (Vailla lainvoimaa 15.5.2020) - Uutiset
12.5.2020 10.10
Hallinto-oikeus: Lännen M216 -kaivinkoneella olisi tullut olla liikennevakuutus – perusteet vakuutusmaksua vastaavan maksun ja laiminlyöntimaksun määräämiselle olivatKyseinen ajoneuvo, oli ollut osallisena liikennevahingossa, jonka liikennevakuutuskeskus on korvannut. Liikennevahinko oli tapahtunut pihatiellä tai maatilan piha-alueella, joka ei ole liikennevakuutuslain 1 §:n 2 momentin 1 kohdassa tarkoitettu liikenneväylistä erillään oleva paikka, eikä myöskään ajoneuvolain 2 §:n 1 momentissa tarkoitettu yleiseltä liikenteeltä eristetty alue. Näin ollen ajoneuvoa oli käytetty liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla liikenteessä. Ajoneuvo ei myöskään käyttöpaikkansa perusteella jää ajoneuvolain soveltamisalan ulkopuolelle. Ajoneuvo ei siten A:n esittämällä perusteella ole vapautettu rekisteröintivelvollisuudesta eikä siten myöskään liikennevakuutuslain 8 §:n 1 momentin 6 kohdan nojalla vakuuttamisvelvollisuudesta. Koska ajoneuvolla ei ollut voimassa olevaa liikennevakuutusta 10.2.−10.5.2017, perusteet vakuutusmaksua vastaavan maksun ja laiminlyöntimaksun määräämiselle ovat olleet olemassa. - Uutiset
11.5.2020 10.10
Harley-Davidsonin liikennevakuutusmaksu unohtui maksaa 16 kuukauden ajalta – HAO:n mukaan vakuutusmaksua vastaavaa maksua ja laiminlyöntimaksua 15.496,16 euroa ei voitu jättää määräämättä vähäisen käytönkään perusteellaVakuutusmaksua vastaava maksu määrätään aina, kun vakuutuksen ottaminen on laiminlyöty eikä sen määräämiseen liity tapauskohtaista harkintaa. Myös tässä tapauksessa vakuutusmaksua vastaava maksu oli määrätty yhdenmukaisesti kaikkiin laiminlyöntitapauksiin sovellettavan maksuperusteen mukaisesti. Vakuutusmaksua vastaavaa maksua ei ollut määrätty liikennevakuutuslain 27 §:n vastaisesti sillä perusteella, että laiminlyöntiaikaa vastaavalle ajalle otettu liikennevakuutus olisi A:n esittämän selvityksen perusteella tullut hänelle halvemmaksi. Vakuutusmaksua vastaavan maksun lisäksi määrättävän laiminlyöntimaksun korotuskerrointa määrättäessä otetaan huomioon laiminlyöntiajan pituus, laiminlyönnin tahallisuus ja toistuvuus sekä se, onko ajoneuvoa käytetty liikenteessä. Laiminlyöntimaksu voidaan jättää erityisestä syystä määräämättä. Nyt kyseessä olevassa tapauksessa A:n moottoripyörän liikennevakuuttaminen oli unohduksen vuoksi laiminlyöty lähes 16 kuukauden ajalta, ja moottoripyörää on tuona aikana myös käytetty liikenteessä. Tähän nähden laiminlyöntimaksu oli voitu määrätä Valtiokonttorin päätöksen mukaisesti käyttäen korotuskerrointa 1. Vakuuttamisvelvollisuuden unohtaminen tai ajoneuvon vähäinen käyttö eivät myöskään ole sellaisia erityisiä syitä, joiden perusteella laiminlyöntimaksu voitaisiin jättää määräämättä. (Vailla lainvoimaa 11.5.2020) - Uutiset
8.5.2020 15.00
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu ajo- ja lepoaikoja koskevien sääntöjen tulkinnasta Tieliikenteessä käytettävistä ajopiirtureista, tieliikenteen valvontalaitteista annetun neuvoston asetuksen (ETY) N:o 3821/85 kumoamisesta sekä tieliikenteen sosiaalilainsäädännön yhdenmukaistamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 561/2006 muuttamisesta 4.2.2014 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) N:o 165/2014 34 artiklan 3 kohdan toista alakohtaa on tulkittava siten, että kansallinen säännöstö, jonka mukaan sellaisen ajoneuvon, jossa on digitaalinen ajopiirturi, kuljettajan on esitettävä silloin, kun ajopiirturissa ei ole automaattisia tai manuaalisia tallenteita, toissijaisena näyttönä toiminnastaan työnantajansa tieliikenteen sosiaalilainsäädäntöön liittyvästä lomakkeesta tehdyn päätöksen 2007/230/EY muuttamisesta 14.12.2009 tehdyn päätöksen 2009/959/EU liitteessä olevan lomakkeen mukaisesti laatima todistus, ei kuulu siinä säädetyn kiellon soveltamisalaan. - Uutiset
8.5.2020 8.28
Kotihoidon pysäköinnin helpotukset ja muita täydennyksiä uuteen tieliikennelakiin 1. kesäkuuta alkaen – ns. korjauspaketti on vielä eduskunnassaKotihoidon ja vastaavien kotiin tuotavien palvelujen työntekijöiden pysäköinti helpottuu 1. kesäkuuta 2020 lukien uuden tieliikennelain muutoksen myötä. Hallitus esitti 7. toukokuuta 2020, että tasavallan presidentti vahvistaisi uutta tieliikennelakia koskevan muutoksen, joka tehostaa kotiin tuotavia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja helpottamalla näiden palvelujen työntekijöiden pysäköintiä. Hallitus esitti myös lain täydentämistä eräillä säännöksillä, jotka johtuvat muualla lainsäädännössä tapahtuneista muutoksista. Eduskunnan käsiteltävänä on edelleen hallituksen esitys laiksi tieliikennelain ja siihen liittyvien lakien muuttamisesta (HE 17/2020; ns. korjauspaketti). - Uutiset
6.5.2020 10.10
Tuomittiin rattijuopumuksesta kahdesti rangaistukseenKun vastaajalle annettu rangaistusmääräys oli tullut lainvoimaiseksi ennen tuomion antamista, vastaaja oli tuomittu samasta teosta kahdesti rangaistukseen. Asian käsittelyssä KO:ssa oli näin ollen sattunut OK 31 luvun 1 momentin 1 kohdassa tarkoitettu menettelyvirhe, sillä KO ei olisi saanut tuomita vastaajaa rangaistukseen, vaan sen olisi pitänyt jättää lainvoimaisen rangaistusmääräyksen kohteena ollutta asiaa koskenut syyte omasta aloitteestaan tutkimatta. KO:n tuomio oli mainitun lainkohdan nojalla kantelun johdosta poistettava. (Vailla lainvoimaa 6.5.2020) - Uutiset
30.4.2020 11.55
Toukokuussa 2020 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaToukokuussa 2020 voimaan tulevia säädöksiä ja säädömuutoksia ovat muun muassa:
- Tulvariskien hallinnasta annetun lain muutos voimaan toukokuun alusta
- Laki työeläkemaksujen tilapäisestä alentamisesta voimassa 1.5.2020-31.12.2025
- Uusi asetus ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta voimaan 14.5.2020 - Uutiset
24.4.2020 11.49
Ajo- ja lepoaikojen poikkeussäännöksiä jatketaan 31. toukokuuta 2020 saakkaKeskeisin muutos maaliskuussa annettuun poikkeusasetukseen on se, että vuorokautinen ajoaika saa olla enimmillään 11 tuntia. Uusi poikkeusasetus tulee voimaan 26. huhtikuuta 2020. - Uutiset
24.4.2020 10.46
Kaivinkoneen kauha osui suojatietä ylittäneeseen naiseen - toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi kaivinkoneen kuljettajan syyllistyneen perusmuotoiseen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja kuolemantuottamukseen - 70 päiväsakkoaHO totesi, että vastaajan ajotavassa tai liikkeellelähdössä ei ollut ollut asiassa todetun korostuneen huolellisuusvelvollisuuden laiminlyönnin lisäksi muuta moitittavaa esimerkiksi ajonopeuden tai ajoradalle sijoittumisen osalta. Asiassa ei ollut tullut esille mitään seikkoja, joissa olisi viitteitä vastaajan tietoiseen riskinottoon taikka piittaamattomuuteen. Huolimattomuuden seuraukset olivat olleet vakavat. Siitä huolimatta vastaajan menettely ei osoittanut, että hän olisi suhtautunut hyväksyvästi tai välinpitämättömästi vakavan vaaran mahdollisuuteen toisen hengelle tai terveydelle siten, että hänen olisi voitu katsoa rikkoneen liikennesääntöä tahallaan tai törkeästä huolimattomuudesta. Syytteen törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tultua hylätyksi perusteet ajokiellon määräämiselle olivat puuttuneet. Ajokieltoa koskeva lausunto oli siten poistettava. (Vailla lainvoimaa 24.4.2020) - Uutiset
24.4.2020 8.47
Ajoneuvot on katsastettava myös poikkeusolojen aikanaAjoneuvojen katsastamiseen ei tule lykkäystä koronan takia. Epidemian hillitsemisessä on onnistuttu niin hyvin, että asiantuntijat eivät asettuneet liikenne- ja viestintäministeriön valmisteleman määräaikaiskatsastuksen poikkeuksen taakse. Ministeriö lähetti 16.4.2020 lausuntokierrokselle kiireellisen hallituksen esityksen, johon sisältyi tilapäinen jousto ajoneuvon katsastuksen määräaikoihin tänä keväänä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) ja oikeuskanslerin virasto katsoivat kuitenkin, että tartuntavaaran pienentymisen takia poikkeus ei ole välttämätön. Lausuntopalautteen johdosta ministeriö on päättänyt jättää ajoneuvolain katsastussääntelyä koskevat muutosehdotukset pois kyseisestä esityksestä. - Uutiset
22.4.2020 12.46
Näyttämättä oli jäänyt, että pihapuuhun autolla törmännyt mies olisi yrittänyt ajaa mökin pihalla olleiden ihmisten päälleHO:ssa arvioitiin, oliko juhlista humalassa poistuneen ja pihapuuhun törmänneen miehen menettelyn tarkoituksena ollut tappaa asianomistajat taikka osa heistä tai hänen oli tullut vähintäänkin pitää asianomistajien taikka ainakin osan heistä kuolemaa menettelynsä varmana tai varsin todennäköisenä seurauksena. Syyte tapon yrityksestä hylättiin näyttämättömänä. HO ei muuttanut KO:n tuomiolauselmaa. (Vailla lainvoimaa 22.4.2020) - Uutiset
7.4.2020 13.30
Hallinto-oikeus: Rattijuopon noin 8 kuukauden ajokieltoa ei ollut syytä muuttaa tukihenkilö- ja lastensuojelutyön vuoksiValituksessa mainitut seikat ajo-oikeuden tarpeesta oli poliisin päätöksien perusteluista ilmenevällä tavalla otettu huomioon ajokiellon pituutta mitattaessa. Hallinto-oikeuden päätöksessä mainitut seikat ajokiellon perusteena olevasta teosta ja teko-olosuhteista sekä ajokiellon mittaamista koskeva oikeuskäytäntö huomioon ottaen ajokiellon lyhentämiseen ei ollut syytä. (Vailla lainvoimaa 7.4.2020) - Uutiset
3.4.2020 16.00
Törmäsikö pakettiautollaan suojatietä ylittäneeseen 7-vuotiaaseen lapseen vai oliko lapsi kaatunut päin ajoneuvoaAsiassa esitetyin perustein HO katsoi KO:n tavoin, että vastaaja oli syyllistynyt syytteen teonkuvauksen mukaiseen RL 23 luvun 1 §:ssä rangaistavaksi säädettyyn liikenneturvallisuuden vaarantamiseen kuitenkin siten, että asiassa oli jäänyt näyttämättä, että vastaajan menettely olisi ollut tahallista. HO katsoi, että lapseen osumista suojatiellä voitiin pitää siinä määrin vakavana ja ennalta arvioitavia todennäköisiä seuraamuksia siinä määrin haitallisina, ettei vastaajaa voitu jättää rangaistukseen tuomitsematta. Samalla perusteella HO katsoi, että KO:n vastaajalle tuomitsema sakkorangaistus (30 ps) oli oikeudenmukaisessa suhteessa teon vahingollisuuteen ja vaarallisuuteen sekä vastaajan teosta ilmenevään syyllisyyteen nähden. (Vailla lainvoimaa 3.4.2020) - Uutiset
31.3.2020 7.28
Komissio antoi käytännön ohjeita EU:hun suuntautuvan muun kuin välttämättömän matkustamisen väliaikaista rajoittamista vartenKomissio on antanut ohjeita EU:hun suuntautuvan muun kuin välttämättömän matkustamisen väliaikaista rajoittamista varten. Samoin kuin kriittisissä ammateissa toimivien työntekijöiden vapaan liikkuvuuden varmistamiseksi annetut ohjeet, väliaikaista matkustusrajoitusta koskevat ohjeet perustuvat Eurooppa-neuvostoon kokoontuneiden jäsenvaltioiden 26. maaliskuuta 2020 esittämään pyyntöön helpottaa kotiin palaavien kansalaisten kauttakulkujärjestelyjä. Lisäksi tarkoituksena on vastata kansalaisten ja yritysten huolenaiheisiin, jotka koskevat koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi toteutettuja toimenpiteitä, ja auttaa kansallisia viranomaisia, jotka vastaavat näiden toimenpiteiden toteuttamisesta. - Uutiset
27.3.2020 14.10
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteen kulkuneuvon luovuttamisesta juopuneelleTässä tapauksessa autoa kuljettamaan ryhtyneellä B:llä oli ollut hallintaoikeus kysymyksessä olevaan henkilöautoon eikä hän ollut tarvinnut A:n lupaa auton käyttöönottoon. Hovioikeus katsoi, että B:n hallintaoikeus huomioon ottaen auto ei ollut sillä tavalla yksin A:n määräysvallassa, että hänet voitaisiin tuomita auton luovuttamisesta rangaistukseen. (Vailla lainvoimaa 27.3.2020) - Uutiset
27.3.2020 9.23
Hovioikeus arvioi autonkuljettajan väistämisvelvollisuutta suojatielläHovioikeus katsoi, että onnettomuus oli johtunut autonkuljettajan huolimattomuudesta eikä tapaturmasta. Tuomiossa lausutuin perustein huolimattomuus oli myös ollut törkeää sekä liikenneturvallisuuden vaarantamisen että vammantuottamuksen osalta. (Vailla lainvoimaa 27.3.2020) - Uutiset
27.3.2020 8.29
Hovioikeus äänesti: Kaksoisrangaistavuuden kielto ei ollut esteenä, mutta kun poliisi oli huomautusten antamisten jälkeen luopunut toimenpiteistä 89 eri kerralla suurimman sallitun ajonopeuden ylittänyttä vastaan, syyte liikennerikkomuksista oli jätettävä tutkimattaPoliisin oli tullut olla tietoinen kysymyksessä olevaa ajoneuvoa kuljettamalla tehdyistä suurimman sallitun ajonopeuden ylittämisistä ja niiden johdosta A:lle aiemmin osoittamistaan huomautuksista. Siten poliisi olisi voinut tarvittaessa arvioida menettelyn vähäisyyttä kussakin tapauksessa toisin jo ennen toimenpiteistä luopumista ja kirjallisten huomautusten antamista. Asiassa ei myöskään ilmennyt annettujen huomautusten jälkeen mitään uutta selvitystä. Kun lisäksi otettiin huomioon velvollisuus ratkaista asia epäselvässä laintulkintatilanteessa syytetyn eduksi, hovioikeus katsoi, ettei asiassa ilmennyt esitutkintalain 3 luvun 9 §:n 2 momentissa tarkoitettua erityistä syytä ottaa asiaa uudelleen käsiteltäväksi. Koska asiassa ei ollut lain mukaisia edellytyksiä syytteen tutkimiselle enää sen jälkeen, kun poliisi oli luopunut toimenpiteistä, oli A:ta vastaan ajettu syyte liikennerikkomuksista jätettävä tutkimatta. (Ään., vailla lainvoimaa 27.3.2020) - Uutiset
27.3.2020 7.31
Poliisihallitus: Poliisille satoi kysymyksiä liikkumisrajoituksista Facebookin kyselytunnillaPoliisi järjesti 26.3. kello 14–15 Suomen poliisin Facebook-sivulla kyselytunnin, jonka aikana oli mahdollisuus kysyä Uudellemaalle kaavaillusta liikkumisrajoituksesta. Kyselytunnin aikana Poliisihallituksen asiantuntijoille tuli noin 300 kysymystä. Suurin osa kysymyksistä liittyi siihen, mitkä asiat olisivat Uudenmaan maakunnan rajan yli liikkumisen mahdollistavia syitä. - Uutiset
26.3.2020 15.11
Ajo- ja lepoaikoihin määräaikainen poikkeus koronavirustilanteen johdostaValtioneuvosto päätti torstaina (26.3.) antaa linja-autojen ja tieliikenteen raskaan tavaraliikenteen ajoaikojen pidentämistä ja lepoaikojen lyhentämistä koskevan asetuksen koronavirustilanteesta johtuen. Asetuksella on tarkoitus turvata kotimaan tavarakuljetuksia ja yhteiskunnan huoltovarmuutta. - Uutiset
20.3.2020 10.28
Hallituksen esitys sähköautojen latausmahdollisuuksia ja rakennusten energiatehokkuutta parantavaksi laiksiHallitus on antanut eduskunnalle esityksen laiksi, joka lisää sähköautojen latausmahdollisuuksia ja parantaa rakennusten energiatehokkuutta automaation avulla. Laki on osa rakennusten energiatehokkuusdirektiivin muutoksen toimeenpanoa. Esityksen mukainen laki toisi Suomeen arviolta 73 000–97 000 latauspistettä ja 560 000–620 000 latauspistevalmiutta vuoteen 2030 mennessä. Latauspistevalmius tarkoittaa pysäköintipaikan putkitusta tai kaapelointia niin, että siihen voidaan asentaa latauspiste myöhemmin. - Uutiset
17.3.2020 13.00
Henkilöauton tuomitseminen valtiolle menetetyksi oli tarpeen uusien rikosten ehkäisemiseksi - jatkokäsittelylupaa ei myönnettyVastaaja oli kuljettanut ajoneuvoa oikeudetta erittäin useita kertoja. Useat teot oli tehty lyhyen ajan sisällä. Vastaaja vaati HO:ssa, että hänelle tuomittua rangaistusta alennetaan ja että hänen omistamaansa Ford Focus -merkkistä henkilöautoa ei tuomita valtiolle menetetyksi. HO ei myöntänyt vastaajalle jatkokäsittelylupaa. (Vailla lainvoimaa 17.3.2020) - Uutiset
13.3.2020 7.32
Uutta tieliikennelakia täydennetään: teknisiä muutoksia ja vähemmän turhia parkkisakkojaHallitus esittää täydennyksiä uuteen tieliikennelakiin. Taustalla ovat lain hyväksymisen jälkeen muualla lainsäädännössä tapahtuneet muutokset, jotka edellyttävät täsmennyksiä myös 1. kesäkuuta voimaan tulevaan tieliikennelakiin. Kaavaillut muutokset ovat pääosin lakiteknisiä. Parkkikiekon käyttövelvollisuutta ja siihen liittyvää pysäköintiajan laskentaa esitetään tarkennettavaksi niin että edellisenä päivänä käytetty aika ei vähennä seuraavan päivän parkkiaikaa. - Uutiset
10.3.2020 8.00
Riittävää etäisyyttä edellä kulkevaan ajoneuvoon pitämättä jättänyt syyllistyi liikenneturvallisuuden vaarantamiseen - käräjäoikeuden hylkäävää tuomiota muutettiinHO katsoi toisin kuin KO, että mies oli syytten mukaisesti ajanut naisen kuljettaman auton takana siten, että oli useaan otteeseen ajanut lähes kiinni naisen autossa ja näin jättänyt pitämättä riittävää etäisyyttä edellä kulkevaan ajoneuvoon. Mies oli ohittanut naisen kuljettaman auton ja ohituksen jälkeen palannut ajokaistalle aivan naisen kuljettaman auton eteen niin, että nainen oli joutunut jarruttamaan voimakkaasti välttääkseen törmäyksen, ja näin ohittanut ajoneuvon vaaraa aiheuttaen. Edelleen mies oli kääntynyt tieltä oikealle P-paikalle ja jättänyt antamatta suuntamerkin. Miehen menettely oli ollut omiaan aiheuttamaan muuta kuin vähäisenä pidettävää vaaraa toisen turvallisuudelle. (Vailla lainvoimaa 10.3.2020) - Uutiset
9.3.2020 15.51
Hallinto-oikeus poisti pysäköintivirhemaksunPysäköintivirhemaksun määräämistä voitiin ratkaisussa todetuilla perusteilla pitää tässä tapauksessa ilmeisen kohtuuttomana. Pysäköintivirhemaksu oli siten poistettava. - Uutiset
3.3.2020 10.15
KKO: Väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä noudattamatta jättänyt pakettiautonkuljettaja syyllistyi törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamiseen törmättyään etuajo-oikeutettua tietä ajaneeseen kevytmoottoripyöräänA oli kuljettaessaan pakettiautoa tarkoituksenaan ylittää risteävä tie laiminlyönyt noudattaa risteyksessä väistämisvelvollisuutta osoittavaa liikennemerkkiä ja törmännyt etuajo-oikeutettua tietä ajaneeseen kevytmoottoripyörään seurauksin, että sen kuljettaja oli kuollut. KKO:ssa oli C:n, D:n ja E:n valituksen johdosta kysymys siitä, oliko A:lle syyksiluettua liikenneturvallisuuden vaarantamista pidettävä törkeänä. KKO:n ratkaisusta ilmenevillä perusteilla katsottiin, että A oli syyllistynyt törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. HO:n tuomio kumottiin. - Uutiset
3.3.2020 8.37
Vähintään 212 kilometrin tuntinopeudesta 6 kuukautta ehdollista vankeutta - jatkokäsittelylupia ei myönnettyVastaaja oli ylittänyt suurimman sallitun 100 km/h:ssa nopeusrajoituksen vähintään 112 km/h:ssa vajaan kolmen kilometrin matkalla. Vastaaja oli KO:ssa tunnustanut menetelleensä syytteessä kerrotuin tavoin ja myöntänyt syytteen oikeaksi. Syyttäjä vaati HO:ssa, että vastaajalle tuomittu rangaistus kovennetaan ehdottomaksi vankeusrangaistukseksi. Toissijaisesti syyttäjä vaati, että vastaajalle tuomitaan ehdollisen vankeusrangaistuksen lisäksi oheissakko. Vastaaja vaati, että rangaistus lievennetään 30 päiväsakon suuruiseksi sakkorangaistukseksi. Toissijaisesti vastaaja vaati, että rangaistusta alennetaan. HO ei myöntänyt syyttäjälle jatkokäsittelylupaa. Koska valittajalle ei myönnetä jatkokäsittelylupaa, vastavalitus raukesi. (Vailla lainvoimaa 3.3.2020) - Uutiset
19.2.2020 14.07
Hovioikeus arvioi tuliko liikennevakuutuskorvauksen määrässä ottaa huomioon osinkotulot ja palkkatulojen nousujohteisuusA oli 5.6.2011 sattuneessa liikenneonnettomuudessa saanut aivovamman ja tullut työkyvyttömäksi omistamiensa päiväkotiyritysten toimitusjohtajan työhön. Asiassa oli kysymys siitä, oliko määrättäessä yritysten myynnin jälkeen maksettavaa ansionmenetyskorvausta otettava vuosina 2008-2010 maksettujen palkkatulojen lisäksi huomioon yrityksistä tuolloin nostettujen osinkotulojen määrä. Lisäksi kysymys oli siitä, oliko työkyvyttömyyseläkkeen perustasoon tehtävä vuosittaiset korotukset liikenneonnettomuutta edeltäneiden palkkatulojen nousujohteisuuden perusteella. A:n pysyessä osakkeenomistajana hänellä olisi ollut mahdollisuus saada osinkotuloja vastaisuudessakin. Kun hän oli kuitenkin myynyt yritykset, kauppahinnan määrässä oli otettu huomioon yritysten kyky tuottaa osinkoja. A oli siten saanut yhtiöiden osingonmaksukyvystä hyödyn hyväkseen eikä hän ollut liikennevahingon aiheuttaman työkyvyttömyyden vuoksi menettänyt näiltä osin tuloa. A oli toiminut yritysryppään toimitusjohtajana, joten hänen kohdallaan kysymys ei ole ollut tilanteesta, jossa urakehitystä olisi ollut odotettavissa. A:n palkkatuloihin omistamiensa yritysten toimitusjohtajana oli vaikuttanut yritysten menestys ja toisaalta se, paljonko hän oli päättänyt maksaa itselleen palkkaa. Yritystoimintaan oli kuitenkin liittynyt riskejä, eikä asiassa voitu sanoa, miten palkkatulot olisivat kehittyneet ilman liikenneonnettomuutta. Näin ollen ei ollut aihetta poiketa siitä lähtökohdasta, jonka mukaan ansionmenetys arvioidaan vahinkotapahtumaa edeltävän ansiotason perusteella. (Ään., vailla lainvoimaa 19.2.2020) - Uutiset
18.2.2020 10.40
Rikesakkomääräystä 30 päivän määräajassa vastustamatta jättäneelle palautettiin menetetty määräaikaAsiaa kokonaisuutena arvioituaan HO päätyi siihen, että valittajan vasta HO:ssa esittämä selvitys tuli ottaa huomioon ja se oli riittävä osoittamaan sen, ettei hän ollut määräajassa kyennyt vastustamaan sakkomenettelylain 17 §:n mukaisesti hänelle tiedoksiannettua rikesakkomääräystä. Kun valittajan hakemus oli tehty yhdeksän kuukauden määräajassa, hänelle oli palautettava menetetty määräaika. (Vailla lainvoimaa 18.2.2020) - Uutiset
17.2.2020 12.40
Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus katsoi että liikennevahingosta aiheutunut otsaruhje oli vähäinen henkilövahinko jota ei korvattu liikennevakuutuksestaYleislääketieteen lomakkeen mukaan B:lle oli aiheutunut otsalle ihoruhje. Asiassa oli riidatonta, että If Vahinkovakuutus Oyj oli kieltäytynyt maksamasta B:lle korvausta liikennevakuutuksesta, koska kyse oli ollut vähäisestä henkilövahingosta. Hovioikeus arvioi, että B:n vammat olivat liikennevakuutuslain 34 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla vähäisiä. Näillä perusteilla B:llä ei ollut oikeutta korvaukseen kivusta ja särystä sekä muusta tilapäisestä haitasta. (Vailla lainvoimaa 17.2.2020) - Uutiset
13.2.2020 13.11
Asetusehdotus tieliikenteen raskaan kaluston ammattipätevyyden koemallista lausunnoilleKoemallin tarkoitus on tarjota joustavampia vaihtoehtoja kuljettajan ammattitutkinnon suorittamiseksi. Malli muun muassa nopeuttaisi ja helpottaisi niiden henkilöiden ammattiin pääsyä, joilla on jo aiempaa osaamista alalta. Lausuntoaika päättyy 10. maaliskuuta 2020. Lausuntokierroksen jälkeen asetusmuutoksen valmistelu jatkuu virkamiestyönä. - Uutiset
13.2.2020 10.00
Hevosajoneuvon perään pimeän aikaan yleisellä tiellä törmännyt tuomittiin liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kahdesta vammantuottamuksesta yhteiseen 30 päiväsakon rangaistukseenHO muutti liikenneturvallisuuden vaarantamista koskevaa syyksilukemista ja lainkohtia. Muilta osin KO:n tuomiota ei muutettu. KO oli hylännyt hevosajoneuvon kuljettajaa vastaan nostetun syytteen siitä, että hän oli kuljettaessaan hevosen vetämää ajoneuvoa pimeän aikaan yleisellä tiellä laiminlyönyt varustaa kuljettamansa hevosajoneuvon taaksepäin punaista valoa näyttävällä valaisimella tai vastaavalla kuljettajaan tai hevoseen kiinnitetyllä valaisimella. (Vailla lainvoimaa 13.2.2020) - Uutiset
11.2.2020 10.23
Dieselin verotuen poisto auttaisi vähentämään päästöjä – haitalliset vaikutukset kotitalouksille voidaan kompensoida eri tavoillaDieselpolttoaineen verotuen poistaminen olisi tehokas taloudellinen ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi, kertoo Pellervon taloustutkimus PTT:n tutkimus. Poisto heikentäisi vientiteollisuuden kustannuskilpailukykyä, mutta verrattain vähän. Kotitalouksille verotuen poistaminen voitaisiin kompensoida esimerkiksi tulonsiirtoina tai alentamalla ansiotuloverotusta. - Uutiset
6.2.2020 16.00
Hallinto-oikeus: Paikallisliikenteen linja-autopysäkin merkki ei salli linja-auton pysäköintiä pysäyttäminen kielletty -liikennemerkin vaikutusalueellaA:n ajoneuvo on ollut pysäköitynä pysäyttäminen kielletty -liikennemerkin vaikutusalueella. Merkin vaikutusalueella ajoneuvon pysäyttäminen ja näin ollen myös pysäköiminen on kielletty muusta syystä kuin pakollisen liikenne-esteen takia, jollei kyse ole tieliikenneasetuksen mukaan sallitusta pysäyttämisestä linja-auton pysäkille. A:n ajoneuvo on ollut pysäköitynä eikä vain pysäytettynä linja-autopysäkille, joten kyse on ollut kielletystä pysäköinnistä. Paikallisliikenteen linja-autopysäkin merkki ei salli linja-auton pysäköintiä pysäyttäminen kielletty -liikennemerkin vaikutusalueella. Pysäköinnintarkastaja oli voinut määrätä pysäköintivirheestä pysäköintivirhemaksun eikä maksun poistamiseen valituksessa esitetyillä perusteilla ollut syytä. - Uutiset
5.2.2020 9.44
KKO: Käräjäoikeudella ei ollut ajokorttilain muutoksen 1.6.2019 voimaantulon jälkeen toimivaltaa tutkia syyttäjän esittämää ajokieltovaatimusta asiassa joka oli tullut vireille ennen lain voimaantuloaAjokorttilain 1.6.2019 voimaan tulleella muutoksella ajokieltoon määrääminen keskitettiin yksin poliisin toimivaltaan kuuluvaksi. Korkein oikeus katsoi ratkaisustaan ilmenevin perustein, ettei käräjäoikeudella ollut lain voimaantulon jälkeen ollut toimivaltaa tutkia syyttäjän esittämää ajokieltovaatimusta asiassa, joka oli tullut vireille ennen lain voimaantuloa. - Uutiset
3.2.2020 6.30
Kuluttajariitalautakunta: Ajoittaiset kelistä ja navigaattorin toiminnasta aiheutuneet häiriöt eivät ylittäneet virhekynnystä uuden auton kaupassaAuton kuljettajaa avustavat järjestelmät eivät poista velvollisuutta seurata liikennettä ja liikennemerkkejä. Kuluttajariitalautakunta katsoi kahdessa tuoreessa ratkaisussaan, että kuluttajaostajan on siedettävä vähäiset epävarmuudet liikennemerkkien tunnistusjärjestelmissä. - Uutiset
31.1.2020 16.00
Säädöshanke taksilain korjaamiseksi: Arviomuistio taksiselvityksistä lausuntokierrokselleLiikenne- ja viestintäministeriö on lähettänyt lausunnolle virastojen taksiselvitysten arviomuistion. Arviomuistion ja lausuntojen pohjalta epävarmuutta lisänneeseen taksisääntelyyn tuodaan korjaussarja. Arviomuistion mukaan taksimarkkinat ovat muutos- ja sopeutumisvaiheessa, jossa haetaan uusia toimintamalleja ja asiakkaat totuttelevat muutokseen. Uusi lainsäädäntö on vaatinut myös viranomaisilta uusia toimintatapoja. Myös saman aikaisesti tapahtunut Kelan kuljetusten kilpailutus- ja sopimuskäytäntöjen muutos lisäsi yritysten ja asiakkaiden kokemaa epävarmuutta. - Uutiset
31.1.2020 11.55
Helmikuussa 2020 voimaan tulevia säädöksiä ja säädösmuutoksiaHelmikuun 2020 säädösmuutoksia ovat muun muassa:
- Terveyden- ja sairaanhoidon henkilöstöryhmien sekä eläinlääkäreiden yhteisistä pohjoismaisista työmarkkinoista tehdyn sopimuksen muutokset voimaan 1.2.2020 alkaen
- Elintarvikelain muutoksen vuoksi eräisiin elintarvikehygieniaa koskeviin asetuksiin tehdyt muutokset voimaan 1.2.2020
- Tilastolakiin henkilötietolainsäädännön voimaantulon edellyttämät muutokset ja korjaukset voimaan 1.2.2020 - Uutiset
31.1.2020 8.30
Hallitus esittää helpotuksia kotihoidon pysäköintiinHallitus esittää tieliikennelain muutamista niin, että kotihoidon ja vastaavien kotiin tuotavien palvelujen työntekijöiden pysäköintiä helpotetaan. Muutoksia esitetään uuteen tieliikennelakiin, joka tulee voimaan 1. kesäkuuta 2020. - Uutiset
29.1.2020 14.00
Tieliikenteen ammattipätevyysdirektiivin ja ajokorttidirektiivin täytäntöönpanosäädökset lausunnolleLiikennepalvelulain ja ajokorttilain muutoksilla pantaisiin täytäntöön maanteiden tavara- ja henkilöliikenteen kuljettajien perustason ammattipätevyydestä ja jatkokoulutuksesta annetun direktiivin muutokset sekä ajokorttidirektiivin muutokset. Samassa yhteydessä tehtäisiin myös muutamia direktiivistä riippumattomia lakiteknisiä korjauksia. Lausuntoaika päättyy 23. helmikuuta 2020. Lausuntokierroksen jälkeen lakimuutosten valmistelu jatkuu virkamiestyönä. - Uutiset
28.1.2020 10.30
Euroopan tietosuojaneuvoston asialistalla ohjeet älyautoista sekä henkilötietojen käsittelystä videolaitteiden välitykselläEuroopan tietosuojaneuvosto kokoontuu vuoden ensimmäiseen täysistuntoon 28.–29.1. Kokouksessa käsitellään muun muassa julkisen kuulemiskierroksen läpikäynyttä ohjetta henkilötietojen käsittelystä videolaitteiden välityksellä sekä älyautoihin liittyvää ohjeistusta. - Uutiset
27.1.2020 9.00
Käräjäoikeus tulkitsi tyytymättömyyden ilmoituksen myös valitukseksiKO oli tulkinnut sähköpostiviestin tyytymättömyyden ilmoituksen ohella valitukseksi ja lähettänyt sen ja muut asian asiakirjat HO:een valitus- ja vastavalitusaikojen päätyttyä. A oli ilmoittanut HO:lle, ettei hän pitänyt KO:n ratkaisun lopputulosta oikeana mutta ei halua valittaa siitä HO:een. HO ilmoitti tästä lopputuloksesta KO:lle tuomion 15.11.2019 merkitsemiseksi KO:ssa lainvoimaiseksi. (Vailla lainvoimaa 27.1.2020) - Uutiset
21.1.2020 13.05
KKV:n muistio taksimarkkinoista: Toimivat taksimarkkinat edellyttävät sääntelyn ja toimintatapojen kehittämistä – selvitykset myös Liikenne- ja viestintävirastolta ja VerohallinnoltaKilpailu- ja kuluttajavirasto on selvittänyt liikenne- ja viestintäministeriön pyynnöstä sitä, millaisia vaikutuksia ja muutostarpeita on 1.7.2018 voimaan tulleella taksiuudistuksella. KKV on arvioinut, miten taksimarkkinoita voitaisiin kehittää sääntelyn avulla niin, että ne toimisivat nykyistä paremmin kuluttajien ja koko kansantalouden eduksi. Hämmennystä ja huolta herättää se, että taksien hinnat ovat kohonneet merkittävästi uudistuksen jälkeen erityisesti Uudellamaalla. Muualla Suomessa hintakehitys on ollut maltillisempaa, vaikka etukäteen oli perusteita olla huolissaan hintojen kehityksestä harvaan asutuilla alueilla. Taksien saatavuuteen ollaan sen sijaan sitä tyytymättömämpiä mitä pienemmästä kunnasta on kyse. - Uutiset
17.1.2020 10.28
KHO: Kaupunki ei ollut voinut pidättää palomiestä virantoimituksesta hänelle määrätyn määräaikaisen ajokiellon johdostaPalomies oli määrätty määräaikaiseen ajokieltoon kuukaudeksi sen vuoksi, että hän oli saanut kahden vuoden aikana neljä rikesakkoa ylinopeudesta. Liikennerikkomukset olivat tapahtuneet vapaa-ajalla. KHO katsoi, että esillä olleissa olosuhteissa kaupunki ei ollut voinut pidättää palomiestä virantoimituksesta hänelle määrätyn määräaikaisen ajokiellon johdosta viranhaltijalain 47 §:n 3 momentin nojalla. - Uutiset
16.1.2020 10.10
Tielle kaatuneen ja makaamaan jääneen miehen yli ajanut taksinkuljettaja tuomittiin hovioikeudessa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja vammantuottamuksesta sakkoihinKO oli hylännyt syytteet. HO:n ratkaisussa esitellään laajasti aiheeseen liittyvää oikeuskäytäntöä. (Vailla lainvoimaa 16.1.2020) - Uutiset
14.1.2020 13.00
Oliko lapsi suojatiellä tai astumassa sille? Toisin kuin käräjäoikeus hovioikeus hylkäsi syytteen liikenteen vaarantamisestaSyytteen mukaan vastaaja oli kuljettaessaan henkilöautoa iltapäivällä Jyväskylässä Puuppolantiellä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkonut tieliikennelakia laiminlyömällä antaa esteetön kulku jalankulkijalle, joka oli ollut suojatiellä tai ainakin astumassa sille. Syytteen mukaan suojatietä oli ollut aikeissa ylittää yksi lapsi. Syytteen mukaan vastaajan menettely oli ollut omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle. (Vailla lainvoimaa 14.1.2020) - Uutiset
13.1.2020 15.35
Moottorin kierroksia liikennevaloissa Helsingin Postikadulla nostanut ja sen jälkeen polkupyöräilijään törmännyt autoilija tuomittiin törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoihinPyöräilijän kuulemisella oli selvitetty tapahtumien saaneen alkunsa jo hänen pyöräillessään Siltasaarenkadulta kohti keskustaa, jolloin hän oli mennyt liikennevaloista vastaajan kuljettaman auton editse. Vastaaja oli tuon matkan aikana soittanut hänelle auton äänimerkkiä ja puinut hänelle auton ikkunasta nyrkkiä. Postikadulla vastaajan ollessa liikennevaloissa pysähtyneenä osapuolten välillään oli käyty liikennekäyttäytymiseen liittyvää keskustelua ajoradalla siten, että vastaaja oli istunut autossa kuljettajan puoleisen ikkunan ollessa auki ja A oli ollut polkupyöränsä kanssa auton avonaisen ikkunan vieressä. HO katsoi, että auton moottorin kierrosten nostaminen liikennevalojen vaihtumisen vuoksi ei ollut asiassa esitettyyn muuhun näyttöön ja tapahtumaolosuhteisiin nähden uskottavaa, vaan menettely oli tehty jossain määrin kiihtyneessä mielentilassa nimenomaisesti pyöräilijän ollessa auton edessä. Edelleen HO totesi, että vastaajan oli tullut ottaa menettelyssään huomioon auton kaasuttamiseen tällaisissa olosuhteissa liittyvät riskit. Tämä velvoite oli korostunut ottaen huomioon pyöräilijän sijainti auton edessä sekä se, että auto oli ollut pysähtyneenä liikennevaloissa vilkkaan suojatien edessä. (Vailla lainvoimaa 13.1.2020) - Uutiset
10.1.2020 10.00
Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelu tärkeässä vaiheessa – nyt linjataan tavoitteetSuomen ensimmäisen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelu etenee. Liikenne- ja viestintäministeriö esittelee suunnitelman tavoiteaihioita keskustelutilaisuudessa 10.1.2020. Suunnittelun aikana läpivalaistaan Suomen koko liikennejärjestelmä liikenneverkoista palveluihin ja luodaan yhtenäinen näkemys, miten järjestelmää kehitetään ja rahoitetaan seuraavan 12 vuoden aikana. Valtakunnallisella liikennejärjestelmäsuunnitelmalla tuodaan liikennepolitiikkaan pitkäjänteisyyttä. - Uutiset
10.1.2020 9.30
Liikennevahinkolautakunta: Suurteollisuusalueella tapahtuneen liikennevahingon ei näytetty tapahtuneen liikenneväylistä erillään olevassa paikassaLautakunnan käytettävissä olevien selvitysten perusteella liikennevahinko oli tapahtunut suurteollisuusalueella, jossa on useita kymmeniä yrityksiä. Alueella on tiennimin varustettuja katuja ja selvitysten mukaan huomattava määrä moottoriajoneuvoliikennettä ja myös junaliikennettä. Alueella on pysäköintialueita. Lautakunnan käsityksen mukaan alue, jossa liikennevahinko oli tapahtunut, on yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta. Pelkästään se, että alueelle mennään portin kautta ja alueelle pääsemiseen tarvitaan kulkulupa, ei tee tämän suuruusluokan alueesta liikenneväylistä erillään olevaa aluetta. Näin ollen lautakunta katsoi jääneen näyttämättä, että liikennevahinko olisi tapahtunut liikennevakuutuslain 1 §:n edellyttämällä tavalla liikenneväylistä erillään olevassa paikassa. Liikenneväylän arvioinnin päätyttyä edellä todettuun lopputulokseen, ajoneuvon käyttötarkoitukseen ei ollut tarpeen ottaa kantaa. Lautakunta oli yksimielinen. - Uutiset
9.1.2020 15.30
Liikennevahinkolautakunta: Soranottoalueella sattuneen vahingon vauriot tulisi korvata pyöräkuormaajan liikennevakuutuksestaLiikennevahinkojen vakiintuneessa korvauskäytännössä liikenneväylistä erillään olevina alueina on pidetty esimerkiksi suljettuja silta- ja tietyömaa-alueita, joita ei ole tarkoitettu yleiselle liikenteelle. Sen sijaan soranottoalueita, joille yleistä kulkua ei ole joko rajoitettu ollenkaan tai joille on nimenomaisesti tarkoitettukin maa-ainesta hakevien pääsevän ajamaan, kuten tässä tapauksessa, ei ole pidetty liikenneväylistä erillään olevina alueina. Tässä tapauksessa valokuvien ja GoogleMaps-kuvien perusteella kysymyksessä oli soranottoalue, joka on laaja ja sisältää tieverkoston, jossa työkoneet ja maansiirtoautot kulkevat eri suuntiin kuljettaessaan sora-ainesta. Käytettävissä olevan selvityksen perusteella alueelle on esteetön kulku lukitsemattomalla puomilla varustetun tieosuuden kautta. Lautakunta katsoi, että asiassa ei ollut tullut riittävällä tavalla näytetyksi, että vahinko olisi tapahtunut alueella, joka olisi liikennevakuutuslain tarkoittamalla tavalla liikenneväylistä erillään oleva paikka. Lautakunta katsoi, että työkoneen vauriot tulisi korvata pyöräkuormaajan liikennevakuutuksesta. Lautakunta oli yksimielinen. - Uutiset
7.1.2020 8.00
Tieliikennelaki uudistuu – lue tietopaketitTrafin sivuille on koottu tietoa siitä, mitä tieliikenteessä muuttuu 1. kesäkuuta 2020 voimaan tulevan uuden tieliikennelain myötä. Sivuja täydennetään vuoden mittaan. Voit myös seurata viestintää somessa tunnisteella #tieliiikennelaki2020. Myös eduskunnan verkkosivuilla on julkaistu uudistuksesta tietopaketti. - Uutiset
3.1.2020 9.00
Ajoneuvolain uudistus lausuntokierrokselle 13. helmikuuta saakkaLiikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja ajoneuvolain muutoksista. Lausuntoja pyydetään 13.2.2020 mennessä. Esitettyjen muutosten taustalla on Euroopan unionin puiteasetus autoista ja niiden perävaunuista. Kansallista ajoneuvolakia esitetään muutettavaksi niin, että se vastaa 1. syyskuuta 2020 voimaan tulevaa EU:n asetusta. - Uutiset
2.1.2020 8.27
Liikennevahinkolautakunnan soveltamisohjeita vuodelle 2020Liikennevahinkolautakunnan julkaisemista uusista soveltamisohjeista löytyy mm. henkilövahinkojen normikorvausten määrät vuonna 2020. - Uutiset
31.12.2019 10.07
Teknisiä muutoksia keskeisiin liikennealan säädöksiinLiikennejärjestelmästä ja maanteistä annettu laki ja eräät siihen liittyvät lait muuttuvat. Lainmuutoksilla täsmennetään ja ajantasaistetaan säädöksiä. Kyseessä on niin sanottu korjauspaketti, jonka muutokset ovat pääasiassa teknisiä ja koskevat lähinnä viittauksia muuttuneisiin säädöksiin. Tasavallan presidentti vahvisti liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain ja siihen liittyvien lakien muutokset 30.12.2019. Muutokset tulevat voimaan 1. tammikuuta 2020 kuitenkin niin, että liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain muutos sekä ratalain muutos tulevat voimaan vasta 1. helmikuuta 2020. - Uutiset
23.12.2019 12.48
Joulupukki liikenteenvalvontakamerassa - oikeusasiamies arvioi ylikomisarion menettelyäYlikomisario oli julkaissut kahdeksan automaattisen liikennevalvontakameran kuvaa joulupukeista. Kantelija arvosteli isänsä puolesta lähettämässään kantelussa Helsingin poliisilaitoksen ylikomisarion menettelyä. Oikeusasiamiehen mukaan ongelmallista tapauksessa oli ollut se, että tietoja yhdistelemällä ainakin kaksi henkilöä oli ilmeisesti tunnistanut yhden ajajista. Vaikka yksittäinen tieto ei johtaisi henkilöllisyyden paljastumiseen, sellaisten tietojen yhdistelmä saattaa johtaa siihen. Oikeusasiamiehen mukaan epäillyn ei tulisi saada tietoa itseään koskevasta rikosepäilystä nyt tapahtuneella tavalla. Oikeusasiamiehen käytettävissä olevan selvityksen perusteella ei ollut aihetta epäillä, että kantelijan yhteydenotto ylikomisarioon olisi jollain tavalla vaikuttanut hänen isänsä asian käsittelyyn. - Uutiset
23.12.2019 9.30
EU:n tieliikenteen liikkuvuuspaketin sosiaali- ja markkinaosuudesta alustava yhteisymmärrysEuroopan unionin neuvosto, parlamentti sekä komissio ovat päässeet alustavaan sopuun EU:n liikkuvuuspaketti I:n ehdotuksista, jotka koskevat tavara- ja henkilöliikenteen markkinoille pääsyä, ajo- ja lepoaikoja sekä lähetettyjen kuljetusalan työntekijöiden säännöksiä. Liikkuvuuspaketin tavoitteena on yhtenäistää Euroopan unionin kaupallisen tavara- ja henkilöliikenteen sääntelyä ja parantaa valvonnan edellytyksiä. Säännösten hyväksyminen edellyttää vielä Euroopan unionin neuvoston ja parlamentin lopullisen hyväksynnän. Liikkuvuuspaketti I:n on tarkoitus tulla voimaan vuonna 2020. Sen soveltaminen alkaa ajo- ja lepoaikojen osalta välittömästi ja muilta osin vuoden 2021 puolessa välissä. - Uutiset
20.12.2019 11.30
Unionin tuomioistuin arvioi voidaanko viranomaisten vastuuhenkilöille määrätä pakkokeinona vankeusrangaistus heidän velvoittamisekseen toteuttamaan ilman tervehdyttämistoimenpiteitä kuten tiettyjen dieselajoneuvojen ajokieltoEUT katsoo torstaina (19.12.) antamassaan ennakkoratkaisussa, että Baijerin osavaltion vastuuhenkilöille voidaan määrätä pakkokeinona käytettävä vankeusrangaistus heidän velvoittamisekseen toteuttamaan Münchenin ilman tervehdyttämistoimenpiteitä (esim. tiettyjen dieselajoneuvojen ajokielto) ainoastaan, jos tähän tarkoitukseen on olemassa kansallinen oikeusperusta, joka on saatavuudeltaan, täsmällisyydeltään ja sen soveltamisen ennakoitavuudelta riittävä, ja jos kyseinen pakkokeino on oikeasuhteinen. Baijerin osavaltion ylimmän hallintotuomioistuimen on tarkastettava, täyttyvätkö nämä edellytykset. - Uutiset
19.12.2019 9.34
KHO äänesti: Poliisilaitos oli voinut velvoittaa huumausaineen käyttörikokseen syyllistyneen toimittamaan päihdealaan perehtyneen lääkärin lausunnon ajokortin terveysvaatimusten täyttymisestäA oli syyllistynyt huumausaineen käyttörikokseen poltettuaan kannabissavukkeen, ja hänelle oli määrätty tästä teosta sakkorangaistus. Kysymys on huumausaineesta, jonka käyttäminen heikentää kykyä toimia moottoriajoneuvon kuljettajana. Poliisilaitos oli tällä perusteella voinut velvoittaa A:n toimittamaan päihdealaan perehtyneen lääkärin lausunnon ajokortin terveysvaatimusten täyttymisestä. Liikenneturvallisuuden varmistaminen on tärkeä julkinen etu. Kun lääkärinlausunnon toimittamisvelvollisuudessa oli kysymys vasta toimenpiteestä edellä mainitun asian selvittämiseksi, asiassa ei ollut ollut tarpeen osoittaa A:n olevan riippuvainen huumausaineista tai siitä, että hän käyttää niitä säännöllisesti. Hallinto-oikeuden ja poliisilaitoksen päätökset pysytettiin. Äänestys 3-2. - Uutiset
17.12.2019 13.15
Hovioikeus: Sakkorangaistus ei ollut riittävä kun sallittu ajonopeus ylitettiin yli kaksinkertaisestiHovioikeus otti rangaistusta määrätessään huomioon sen, että nopeusrajoituksen ylitys oli ollut erittäin suuri ja teko oli ollut lajissaan vakava. Sakkorangaistusta oli pidettävä riittämättömänä rangaistuksena A:n syyksi luetusta törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. A tuomittiin 30 päivän vankeusrangaistukseen, joka voitiin tuomita ehdollisena. Rikosseuraamuslaitoksen seuraamusselvityksen mukaisesti A:ta ei määrätty valvontaan. (Vailla lainvoimaa 17.12.2019) - Uutiset
17.12.2019 12.15
Hallinto-oikeus velvoitti poliisilaitoksen antamaan asianajajalle jäljennökset asiakirjapyynnön kohteena olevista valvontakameratallenteistaHallinto-oikeus kumosi Lapin poliisilaitoksen / Rovaniemen pääpoliisiaseman päätöksen ja velvoitti Lapin poliisilaitoksen / Rovaniemen pääpoliisiaseman antamaan A:lle jäljennökset asiakirjapyynnön kohteena olevista valvontakameratallenteista sekä valokuvasta, edellytyksin, että jäljennösten luovuttamiselle henkilötietolain 32 §:ssä ja julkisuuslain 13 §:n 2 momentissa säädetyt edellytykset täyttyvät. - Uutiset
13.12.2019 11.00
Liikennemerkki lumen peitossa - hovioikeus arvioi näyttöä jälleen toisin kuin käräjäoikeus ja hylkäsi syytteen liikennerikkomuksestaHO katsoi jääneen asiassa näyttämättä, että vastaaja olisi menetellyt kyseessä olevissa olosuhteissa rangaistusvastuun edellyttämällä tavalla huolimattomasti. Syyte liikennerikkomuksesta oli siten hylättävä. Vastaaja vapautettiin hänelle tuomitusta 170 euron rikesakosta. (Vailla lainvoimaa 13.12.2019) - Uutiset
13.12.2019 9.00
Kuolemaan johtaneen suojatieonnettomuuden katsottiin asianomistajien rangaistusvaatimuksen mukaisesti johtuneen törkeästä huolimattomuudesta - 83-vuotiaalle kuljettajalle 3 kk ehdollinen vankeusrangaistus – uhrin aikuisilla lapsilla ei ollut oikeutta korvauksiinVuonna 1936 syntyneen vastaajan oli katsottu asianomistajien rangaistusvaatimuksen (syyttäjä oli vaatinut rangaistusta vain perusmuotoisesta tekomuodosta) mukaisesti laiminlyöneen törkeästä huolimattomuudesta TLL 32 §:n mukaisen pysähtymisvelvollisuutensa. Vuonna 1937 syntynyt A oli menehtynyt kuolemansyylausunnossa kuvattuihin vammoihin tapahtumapaikalla. Vastaajan oli katsottu törkeällä huolimattomuudellaan aiheuttaneen A:n kuoleman. Oikeuskäytännön huomioon ottaen KO oli katsonut oikeudenmukaiseksi rangaistukseksi vastaajan syyksi luetuista rikoksista 3 kk vankeutta. Vastaajaa ei ollut aikaisemmin rekisteröity rikoksista. Vastaajan syyksi luettujen tekojen vakavuus tai hänen teosta ilmenevä syyllisyytensä ei edellyttänyt rangaistuksen tuomitsemista ehdottomana. A:n aikuisilla lapsilla ei ollut VahL 5 luvun 4a §:n mukaista oikeutta korvaukseen kuolemantapauksen heille aiheuttamasta kärsimyksestä. Oikeutta korvauksiiin ei ollut myöskään kuolemantapauksesta aiheutuneista tarpeellisista kuluista ja ansionmenetyksestä. Vastaaja vaati HO:ssa, että hänen katsotaan syyllistyneen törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen asemesta liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, että rangaistus lievennetään sakoksi ja että hänet vapautetaan velvollisuudesta korvata asianomistajien oikeudenkäyntikuluja. Jatkokäsittelylupaa ei myönnetty. (Vailla lainvoimaa 13.12.2019) - Uutiset
10.12.2019 11.20
KHO: Ajoneuvojen myyntiä harjoittavaa yhtiötä ei voitu velvoittaa maksamaan koeajajan koenumerokilvillä kuljettaman ajoneuvon pysäköintivirhemaksuaMyynnissä ollutta ajoneuvoa oli yhtiölle myönnetyin koenumerokilvin kuljettanut henkilö, jolla ajoneuvo oli ollut koeajossa. Ajoneuvojen myyntiä harjoittavaa yhtiötä ei voitu velvoittaa maksamaan pysäköintivirhemaksua. - Uutiset
10.12.2019 9.27
KHO: Poliisilaitoksen olisi tullut selvittää ajokorttiluvan terveysvaatimukset tarkemminKun otettiin huomioon silmälääkärin lausunnon antamisesta kulunut aika yli kaksi vuotta ja A:n esittämä selvitys, poliisilaitoksen olisi tullut viranomaisen selvittämisvelvollisuuden mukaisesti huolehtia asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä sekä tarvittaessa määrätä A ajokorttilain 20 §:n 1 momentissa tarkoitetulla tavalla esittämään näkökyvystään uudempi lääkärin lausunto. Hallinto-oikeuden ja poliisilaitoksen päätökset kumottiin ja asia palautettiin poliisilaitokselle uudelleen käsiteltäväksi. - Uutiset
9.12.2019 11.29
Unionin tuomioistuimen ennakkoratkaisu toisessa jäsenvaltiossa tieliikennerikkomuksesta annetun sakon tunnustamisesta ja toimeenpanosta kieltäytymisen edellytyksistäKun päätös taloudellisen seuraamuksen määräämisestä on annettu tiedoksi päätöksen antaneen jäsenvaltion kansallisen lainsäädännön mukaisesti ja siihen sisältyy tieto muutoksenhakuoikeudesta ja muutoksenhaun määräajasta, täytäntöönpanojäsenvaltion viranomainen ei voi kieltäytyä kyseisen päätöksen tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta, kunhan asianomaisella on ollut riittävästi aikaa hakea päätökseen muutosta, mikä ennakkoratkaisua pyytäneen tuomioistuimen on selvitettävä, eikä tältä osin ole merkitystä sillä, että kyseessä olevan taloudellisen seuraamuksen määräämistä koskeva menettely on ollut luonteeltaan hallinnollinen. Täytäntöönpanojäsenvaltion toimivaltainen viranomainen ei voi kieltäytyä tunnustamasta ja panemasta täytäntöön päätöstä, jolla määrätään taloudellinen seuraamus tieliikennerikkomuksista, jos tällainen seuraamus on määrätty henkilölle, jonka nimiin kyseessä oleva ajoneuvo on rekisteröity, päätöksen antaneen jäsenvaltion kansallisessa lainsäädännössä säädetyn vastuuolettaman perusteella, kunhan tällainen olettama on kumottavissa. - Uutiset
5.12.2019 10.46
Liikennevahinkolautakunnan lausunto 12-vuotiaana peruskoululaisena pysyvästi vammautuneen vuosiansion määrittämisestäX oli 12-vuotiaana liikennevahingossa, jossa hän sai mm. aivovamman. X kouluttautui vammastaan huolimatta keskiasteen ammattiin. Hänet todettiin kuitenkin vammojensa jälkitilan johdosta pysyvästi työkyvyttömäksi. Kysymys lautakunnassa oli mm. siitä, miten alle 18-vuotiaana pysyvästi työkyvyttömäksi tulleen vuosiansio tulisi kyseisessä tapauksessa määrittää. Lautakunta katsoi ilmeiseksi, että ilman liikennevahinkoa X olisi tuskin kouluttautunut nykyiseen ammattiinsa, vaan tämän koulutuksen hän hankki vamman aiheuttamien rajoitteiden vuoksi. X:llä ei ollut osoitettu olleen varteenotettavia koulutus- ja ammattisuunnitelmia ennen liikennevahinkoa. Hän ei myöskään ollut osoittanut sellaista erityislahjakkuutta, mistä voitaisiin tehdä johtopäätöksiä hänen ammatillisesta suuntautumisestaan. Tämän vuoksi X:n vuosiansiot oli kohtuullista määrittää VahL 5 luvun 2 b §:n tarkoittamalla tavalla alle 18-vuotiaana vahinkoa kärsineen henkilön ansiotulon määrää koskevan valtioneuvoston asetuksen perusteella. Lautakunta piti perusteltuna käyttää eläkkeen vahvistamishetkellä viimeisimmän asetuksen mukaisia euromääriä. Tässä tapauksessa tuli käyttää 22.8.2019 annetun asetuksen 968/2019 mukaisia euromääriä. Asetuksen mukaisiin korvauksiin tehdään kalenterivuosittain indeksitarkistus jatkuvia korvauksia koskevien säännösten mukaisesti. Lautakunta oli yksimielinen. - Uutiset
4.12.2019 13.00
Ylinopeutta ja poliisia karkuun ajaneelle kuljettajalle vankeusrangaistus törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta - pysähtyi vasta piikkimaton levittämisen jälkeenHO ei myöntänyt jatkokäsittelylupaa vastaajalle, joka vaati hänelle tuomitun 20 päivän vankeusrangaistuksen lieventämistä sakoksi. (Vailla lainvoimaa 4.12.2019) - Uutiset
29.11.2019 16.00
Hovioikeus äänesti törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisestaA oli ylittänyt sallitun enimmäisnopeuden 61 kilometrillä tunnissa ajamalla 141 kilometrin tuntinopeudella nopeusrajoituksen oltua 80 kilometriä tunnissa. Ajo-olosuhteet olivat olleet valaistus- ja sääolosuhteiden puolesta hyvät. A oli kiihdyttänyt nopeuttaan ohitustilanteessa, jossa hän oli ohittanut edellään kulkeneen linja-auton vastaantulevien kaistaa käyttämällä. Hovioikeuden mukaan esitetyn selvityksen mukaan A:n menettelystä ei ollut aiheutunut konkreettista vaaraa. A:n menettelyyn oli kuitenkin sisältynyt merkittävä vakavan vahingon mahdollisuus. Kyseisellä tiellä oli ollut muina tienkäyttäjinä ainakin A:n ohittama linja-auto. Ohitustilanteessa A oli käyttänyt vastaantulevien kaistaa huomattavalla ylinopeudella. A:n menettelystä mahdollisesti aiheutuneen törmäyksen tai muun onnettomuuden seuraukset olisivat voineet näissä olosuhteissa olla tilanteessa vakavat. A: menettely oli siten ollut omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa muiden tienkäyttäjien hengelle tai terveydelle. Hovioikeus katsoi, että A oli syyllistynyt syytteen teonkuvauksessa tarkoitetulla menettelyllään törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. (Ään. 2 - 1, vailla lainvoimaa 29.11.2019) - Uutiset
29.11.2019 10.30
Poliisimiehen 111 km/h ajonopeus 60 km/h rajoitusaluella ei ollut omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa - törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta rangaistusta vaatineelle syyttäjälle ei myönnetty jatkokäsitttelylupaaKokonaisuutena törkeysarviointiin vaikuttavia seikkoja arvioiden KO oli katsonut, ettei vakavan vaaran todennäköisyys ollut ollut riittävä, jotta olisi voitu katsoa teon olleen omiaan aiheuttamaan vakavaa vaaraa. Vastaajan oli katsottu syyllistyneen asiassa perusmuotoiseen liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Rangaistuksen osalta KO oli todennut mm., että vastaajan oli pitänyt varsinkin poliisimiehenä hyvin tietää, mitä huomattavaa ylinopeutta ajamisesta voi aiheutua, joten seuraus ei ollut voinut olla vastaajalle lainkaan ennalta arvaamaton. Asiassa mainituin perustein asiassa ei sovellettu kohtuullistamisperustetta. KO oli ottanut rangaistusta mitatessaan huomioon, ettei teon ollut katsottu olleen tahallinen, mutta kuitenkin törkeän huolimaton ja että nopeuden ylitys oli ollut huomattava. Kohtuullinen rangaistus oli 45 päiväsakkoa. (Vailla lainvoimaa 29.11.2019)